Violeta Tudorie
Violeta Tudorie
Sittings of the Chamber of Deputies of March 17, 2015
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.43/27-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2015 > 17-03-2015 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 17, 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.92 Violeta Tudorie - declarație politică: "Ca organ suprem al poporului, Parlamentul României este chemat să-și intre mai puternic în atribuții";

Doamna Violeta Tudorie:

"Ca organ suprem al poporului, Parlamentul României este chemat să-și intre mai puternic în atribuții"

Constituția României desemnează Parlamentul ca fiind organul reprezentativ suprem al poporului. În această calitate, legislativul nostru este îndreptățit să hotărască în cele mai importante probleme ale țării. Totodată, Parlamentul constituie instituția definitorie a unui stat democratic.

Nu cred că este bine ca alte instituții ale statului să decidă acolo unde Parlamentul trebuie să-și spună cuvântul hotărâtor. Or, în această legislatură, noi, ca parlamentari, am constatat că alte instituții s-au impus în derularea politico-democratică a vieții sociale. Mă voi referi la un caz mai recent. La începutul acestui an s-a discutat mult în opinia publică românească despre cuplarea serviciilor secrete cu activitatea organelor de jurisdicție. Și în această chestiune a fost chemat, e drept, printr-un denunț, Departamentul Național Anticorupție să dezlege problema. DNA-ul nu avea ce să facă în această problemă, întrucât ea este una politico-legislativă și Parlamentul este instituția care să decidă cum trebuie procedat. Noi ar trebui să dezbatem în Parlament dacă dotăm DNA-ul cu mijloace de ascultare a celor suspecți de acte de corupție sau dacă lăsăm în continuare SRI-ul să realizeze aceste operații tehnice. Consider că nu este firesc să trecem sub tăcere căutarea soluțiilor la astfel de probleme care ne revin în calitate de parlamentari.

Mă voi referi la încă unul din mecanismele și procesele reale de care o democrație funcțională are mare nevoie pentru a nu degenera în anarhie sau în dictatură. Este vorba de controlul politic exercitat de reprezentanții poporului asupra instituțiilor și autorităților statului. Mai întâi aș mai face o precizare: mi se pare că în anii din urmă s-a făcut prea mare caz de statul de drept și s-a pierdut din vedere statul democratic. Iar la adăpostul acestei mentalități, instituțiile de forță au căpătat o putere mai mare, în timp ce Parlamentul a rămas în expectativă. Într-o bună măsură, control politic, democratic revine Parlamentului. Dacă legislativul României nu se bucură de o încredere deosebită din partea cetățenilor, acest lucru își are explicația și în faptul că Parlamentul nostru s-a manifestat prea timid și ineficient în obligația sa de a supraveghea și controla cum se cuvine instituțiile și autoritățile asupra cărora are această competență. În acest sens, comisiile noastre de supraveghere a serviciilor de informații au ieșit șifonate din ultimele reprezentații publice.

Dacă asupra Guvernului suntem focusați zilnic cu întrebări, interpelări, declarații politice, moțiuni simple și de cenzură, chemări la comisii și în plen, mai puțin suntem preocupați de celelalte instituții ale căror numiri în conducere și analiză a rapoartelor de activitate ne sunt supuse atenției. Uneori suntem luați noi la întrebări de către alte instituții pentru votul pe care l-am dat, și aceasta în condițiile în care suntem apărați de Constituție, care stipulează că: "Orice mandat imperativ este nul - art. 69 alin. (2)".

În aceste condiții, nu ar trebui să fim surprinși că din poziția de organ suprem al poporului, Parlamentul a căzut în aceea de instituție supusă unora care se laudă sau sunt lăudați, cu o mai mare popularitate de moment.

Am convingerea că prin golirea democrației de conținutul politic, cu denigrarea partidelor politice, a Parlamentului, cu desconsiderarea în masă a clasei politice se merge într-o direcție greșită, iar cei care se bucură de aceste lucruri nu sunt cei mai bine intenționați.

Aș dori să luați declarația prezentă ca pe o chemare la o mai mare răspundere ce revine Parlamentului ca organ suprem al poporului în buna funcționare a democrației în țara noastră. Totodată, consider că se impune îmbunătățirea activității de control și supraveghere politică a Parlamentului asupra celorlalte instituții ale statului.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 17 july 2019, 13:40
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro