Răzvan-Ionuț Tănase
Răzvan-Ionuț Tănase
Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/27-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.134 Răzvan-Ionuț Tănase - declarație politică: "Promovabilitatea la simularea examenului de bacalaureat anunță un nou eșec";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Răzvan-Ionuț Tănase:

"Promovabilitatea la simularea examenului de bacalaureat anunță un nou eșec"

Problemele din învățământul românesc au început să îi frământe din ce în ce mai intens pe actualii reprezentanți ai Ministerului Educației, care recunosc realitatea crudă reflectată de rezultatele obținute de elevii clasei a XII-a la simularea bacalaureatului. Acestea ne confirmă faptul că mai avem un singur pas până la înregistrarea unui nou eșec.

În ultimii ani promovabilitatea la examenul maturității s-a prăbușit dramatic, iar în loc să se caute soluții eficiente, toată lumea a fost ocupată să caute vinovați și să arunce culpa dintr-o parte în alta, ca și cum fuga de răspundere ar fi devenit cel mai modern mijloc de rezolvare a problemelor. Din păcate, nimeni nu și-a asumat acest dezastru, măsurile au întârziat să apară și astfel am ajuns din nou față în față cu un fiasco iminent care va ajuta la îngroșarea rândurilor șomerilor din țara noastră cu zeci de mii de absolvenți fără bac.

Deși toate guvernele de după '89 și-au dorit să reformeze sistemul educațional, majoritatea încercărilor s-au dovedit experimente nefericite pe seama elevilor și a dascălilor, nereușindu-se până în prezent înregistrarea unor performanțe marcabile care să ne aducă pe făgașul corect spre normalitate. Din 2010, când rata de promovabilitate a început să înregistreze scăderi semnificative la nivel național, s-a stat cu mâinile încrucișate așteptându-se următoarele sesiuni, probabil cu speranța că lucrurile se vor rezolva de la sine.

Din punct de vedere declarativ și al implementării de măsuri ineficiente, nu pot contesta implicarea guvernanților, dar când vine vorba de culegerea roadelor, acțiunile lor lasă de dorit, iar declarațiile pot fi încadrate cu ușurință la categoria vorbe goale. Bineînțeles că nereușita s-ar putea pune și pe umerii profesorilor sau ai elevilor, pentru că evident, așa cum există cadre didactice excepționale, există și dascăli nepregătiți, și cum avem elevi care ne reprezintă cu mândrie la diverse olimpiade și concursuri, avem și elevi pentru care studiul nu se află pe lista priorităților din diferite motive. Dacă aceștia din urmă acuză volumul prea mare al materiei, îndrumătorii lor arată cu degetul către salariile de doi bani, prin care le este răsplătită munca. În situația dezbătută astăzi nu se aplică însă zicala "buturuga mică răstoarnă carul mare", astfel că ar fi incorect să punem incompetența unui întreg sistem pe spatele cazurilor individuale, izolate.

Ținând cont de rezultatele simulării, unde s-au înregistrat 38-39% medii de peste 6 (dintre cei care s-au prezentat la examen), nu avem cum să sperăm la o îmbunătățire spectaculoasă în perioada imediat următoare, care să se reflecte în creșterea promovabilității în rândul elevilor care susțin vara aceasta bacalaureatul. Deși anumiți profesori se declară încrezători atunci când compară notele obținute în anii precedenți la repetițiile oficiale cu cele din sesiunea actuală, ministrul de resort cataloghează procentele drept nesatisfăcătoare, susținând că ne confruntăm cu o problemă națională, care a generat în anii trecuți sute de mii de absolvenți de liceu fără bac, și care în opinia mea va continua să își producă efectele nefaste și anul acesta, dat fiind faptul că ne axăm din nou doar pe vorbe, fără a acționa concret pentru remedierea situației.

De peste 20 de ani ne aflăm în proces de modernizare a învățământului românesc, însă lipsa de profesionalism își va spune iarăși cuvântul, iar cei care vor avea de suferit vor fi elevii, al căror viitor incert este pecetluit de nepăsarea autorităților care constată neregulile din sistem, dar întârzie să intervină prompt pentru rezolvarea lor. Ascultând declarațiile noilor oficiali din domeniu, care par hotărâți să "ia taurul de coarne", am avut un déjŕ vu, de parcă l-aș fi auzit pe domnul Remus Pricopie, în primăvara anului 2013, când ne prezenta țintele pe care și le-a propus pentru reformarea sistemului educațional... fără succes însă. Încrederea și entuziasmul manifestat de fiecare dintre aceștia, la început de drum, mai că ne-ar face să credem că lucrurile vor lua întorsătura dorită, iar șirul dezastrelor din învățământ se va sfârși. Din păcate, avem o experiență destul de vastă în ceea ce privește "implementarea" unor planuri sortite eșecului, și astfel că nici elevii și nici dăscălii nu mai au încredere în "bunele intenții" care li se prezintă necontenit.

Instituția școlii a scăzut în ochii tuturor, și rolul ei de a crea valori pentru societate a rămas doar o iluzie. Dacă vom persista în indiferență, iar deciziile de reformare a educației vor rămâne doar pe hârtie sau la stadiu declarativ, primând orgoliile politice, vom îngropa definitiv acest capitol, care oricum este foarte departe de actualele cerințe ale Uniunii Europene.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 7:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro