Daniel Florea
Daniel Florea
Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/27-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.137 Daniel Florea - declarație politică: - "Dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și de a alege liber";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Daniel Florea:

"Dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și de a alege liber"

Dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și de a alege liber produse și servicii, dreptul la securitate fac parte din drepturile noastre fundamentale. Trebuie să ne amintim acest lucru măcar o dată pe an, de Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor.

Instituită la nivel internațional în anul 1983, această zi este marcată și în România, începând cu anul 1992, odată cu adoptarea O.G. nr.21 privind protecția consumatorilor.

Prin discursul ținut în fața Congresului Statelor Unite ale Americii la 15 martie 1962 de către președintele John Fitzgerald Kennedy, acesta a deschis calea către organizarea tuturor formelor de protecție a consumatorilor din lume. În mesajul său, președintele american susținea existența a patru drepturi fundamentale ale consumatorului american: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul la audiență și dreptul de a alege liber produse și servicii.

Încă din luna iunie a anului 2012, Comisia Europeană a lansat o campanie de informare a consumatorilor din România, intitulată "E dreptul tău! Acționează!", campanie susținută pe parcursul a 12 luni.

Scopul acestei campanii a fost, evident, acela de a-1 face pe consumatorul român să conștientizeze faptul că, asemenea oricărui alt cetățean al Uniunii Europene, beneficiază de un set de drepturi foarte clare și bine stabilite în raport cu ofertanții de servicii. În acest context, este evident rolul deosebit de important ce revine asociațiilor de consumatori, atât în dezvoltarea mișcării consumatoristice din țara noastră, dar și în educarea comportamentului consumatoristic al fiecărui cetățean în parte.

Politica Uniunii Europene în domeniul protecției consumatorilor are drept obiective: să ne protejeze de riscurile și amenințările grave, cărora nu le putem face față singuri; să ne permită să facem alegeri bazate pe informații clare, precise și coerente; să ne protejeze drepturile de consumatori, permițându-ne să rezolvăm rapid și eficient eventualele litigii cu comercianții și să garanteze faptul că drepturile noastre țin pasul cu schimbările economice și sociale - mai ales în domeniul alimentației, al energiei, al transporturilor și în cel digital.

Este evident faptul că și datorită acestei campanii inițiate încă din 2012 de către Comisia Europeană, s-au înmulțit substanțial atât numărul sesizărilor adresate de cetățenii români către oficiile pentru protecția consumatorilor, cât și al celor adresate direct instanțelor de judecată, cu precădere în cazul abuzurilor contractuale săvârșite de anumite instituții bancare. Amintim aici de declanșarea proceselor colective contra băncilor care aveau clauze abuzive în contractele cu consumatorii.

Datorită faptului că s-a instituit în toți acești ani în legislația noastră o serie de norme legislative care au fost adoptate în concordanță cu interesele consumatorilor, apreciez că drepturile consumatorilor sunt bine apărate în România de astăzi. Ceea ce rămâne, însă, deficitar este tocmai modul în care foarte mulți dintre cetățenii români uzează de acestea.

Cei mai mulți dintre consumatorii români continuă, din păcate, să-și ignore propriile drepturi în raport cu ofertanții de servicii, atât în țară, cât și în afara granițelor acesteia, alegând de cele mai multe ori calea cea mai ușoară, aceea de a nu reacționa în niciun fel atunci când aceste drepturi le sunt încălcate, uneori în modul cel mai flagrant, și acest lucru se întâmplă nu numai în cazul cetățenilor proveniți din mediul rural, acolo unde se presupune că nivelul de informare este unul mai scăzut, dar și în cazul celor cu proveniență urbană, în ciuda faptului că acest mediu oferă un acces mult mai facil atât la informare, cât și la instanțele care pot și trebuie să apere aceste drepturi.

O astfel de campanie de educare a cetățenilor români, în sensul în care aceștia să ajungă să-și cunoască și să-și exercite deplin drepturile lor de consumatori, n-ar trebui să rămână doar preocuparea Comisiei Europene sau a diferitelor asociații nonguvernamentale. Consider că aceasta ar trebui să fie o preocupare constantă a statului român care, în conformitate cu prevederile Constituției României, se face direct răspunzător de respectarea și de apărarea drepturilor propriilor cetățeni, condiție esențială pentru asigurarea bunăstării acestora.

Protecția consumatorilor și respectarea cu strictețe a drepturilor acestora reprezintă, înainte de aspectele materiale, o chestiune ce ține de domeniul demnității umane. Soliditatea unui stat depinde de demnitatea cu care se comportă și cu care îi sunt tratați, în toate ocaziile, cetățenii săi. Un comportament demn atrage după sine un tratament plin de respect și, de ce nu, de admirație. Or, formarea unui comportament cetățenesc demn are drept bază de pornire tocmai conștientizarea deplină și exercitarea cu fermitate a drepturilor individuale.

De aceea am simțit nevoia să accentuez, o dată în plus, faptul că statul român, asemenea oricărui alt stat democratic, are datoria de a-și sprijini cetățenii în spiritul cunoașterii și exercitării depline a drepturilor ce le revin. Iar un prim pas este cel al educării acestora în sensul exercitării drepturilor ce le revin în calitate de consumatori. Respectul față de cetățenii români trebuie să funcționeze pe teritoriul întregii Uniuni Europene sau oriunde în lume. Ei trebuie să beneficieze de dreptul de a fi respectați, în primul rând, la ei acasă.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 24 octombrie 2021, 22:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro