Ion Eparu
Ion Eparu
Ședința Camerei Deputaților din 24 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.49/03-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 24-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.3 Ion Eparu - declarație politică privitoare la "Simulări 2015. Nu știu alții ce cred, dar calculele mele sunt optimiste.";

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Are cuvântul domnul deputat Ion Eparu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi este urmarea firească, aș spune eu, a simulărilor care s-au făcut la examenele de evaluare națională și bacalaureat și am intitulat-o ca atare: "Simulări 2015. Nu știu alții ce cred, dar calculele mele sunt optimiste".

De la dezamăgire la dezastru - între aceste două repere au oscilat opiniile exprimate public în ultimele zile de cei care au comentat rezultatele elevilor care au susținut recent simularea probelor din cadrul evaluării naționale, respectiv a bacalaureatului. De obicei argumentate cu cifre și procente, părerile au omis câteva elemente esențiale, având drept fundament, din punctul meu de vedere, aspecte scoase din context.

Aș începe prin a mă referi la elevii din clasele a VIII-a, aproape toți, adică peste 96% s-au prezentat la ambele probe ale simulării. Cred că într-o zi obișnuită de școală, poate doar cu prilejul tezelor sau poate la clasele primare se mai înregistrează asemenea procent de prezență.

Vreau să punctez, așadar, că a fost de remarcat interesul acestor tineri să vadă pur și simplu ce implică o asemenea evaluare. Asta, cu atât mai mult, cu cât cei mai mulți dintre ei s-au aflat pentru prima dată în fața unei coli de examen. Este drept că doar 50% dintre ei au luat medii peste 5, dar este la fel de corect că majoritatea se află abia la jumătatea perioadei de pregătire intensivă pentru examen. Este drept, de asemenea, că la matematică rezultatele au fost foarte slabe.

În Prahova, județ din care vin eu, mai puțin de jumătate ar fi luat notă de promovare, dacă acesta ar fi fost examenul propriu-zis. La fel de alarmată a fost însă opinia publică și acum un an, în urma simulării, pentru ca în vară, aproximativ 80% dintre candidați să ia medii cuprinse între 5 și 10.

Practic, rata de promovabilitate s-a dublat atunci și, de fapt, suferă salturi în fiecare an, ceea ce mă face să cred că viitorii liceeni au înțeles deja ce este pus în joc la acest examen și cât de important este să-l abordeze cu seriozitate.

Raționamentul este valabil și în cazul simulării bacalaureatului. Nu cred că rezultatele acestor testări sunt edificatoare sau pot servi pentru fundamentarea unei estimări a ceea ce se va întâmpla peste câteva luni. Evaluarea de săptămânile trecute a pus în evidență cu prioritate nu slaba pregătire a elevilor, cum au încercat mulți să sublinieze, ci mai degrabă progresul înregistrat de aceștia în ultimul an.

Datele statistice publicate de Ministerul Educației și Cercetării Științifice arată că 61,36% dintre candidați au obținut note peste 5 la limba română, față de 52,8% în 2014. 52,49% au luat peste 5 la proba obligatorie a profilului matematică sau istorie, față de 42,51% în 2014, iar 60,3% ar fi promovat proba la alegerea profilului, față de doar 53,92% anul trecut.

Și să nu uităm că aceia care au participat acum la simulare sunt aceiași care erau evaluați și anul trecut, pe când nu erau decât în clasa a XI-a. Experiența testării anterioare ca prim contact cu rigorile unui asemenea examen, dar și rezultatele obținute atunci au motivat, dată fiind mobilizarea de care au dat dovadă.

Raportat la județul Prahova, vreau să pun în evidență tocmai comparația între ceea ce era în februarie 2014 și ceea ce este acum, promoția care va absolvi liceul peste câteva luni. Astfel, acești copii anul trecut, abia în clasa XI-a și pentru prima dată incluși în calendarul simulărilor promovau doar în proporție de 45,93% proba la limba română, în timp ce doar 39,17% luau note peste 5 la proba obligatorie a profilului matematică sau istorie.

Într-un singur an, în cadrul aceleiași promoții, numărul celor care promovează proba la limba română a ajuns în Prahova la 66,96%, în timp ce la proba obligatorie a profilului au fost înregistrate 58,04% note peste 5.

Pentru acești copii, rolul simulărilor este incontestabil, testările reușind să le asigure pregătirea psihologică pentru a face față unui examen în adevăratul sens al cuvântului.

Evaluările le oferă, de asemenea, o opinie obiectivă asupra nivelului lor de pregătire și le trasează practic linia de start înaintea ultimului maraton de studiu dinaintea bacalaureatului propriu-zis. Pentru școală, în sine, simulările evidențiază punctele forte și punctele slabe, indicând direcția în care trebuie lucrat de acum încolo. Dar oare noi, ceilalți, nu avem nimic de învățat de aici?! Eu nefiind nici viitor absolvent, nici dascăl la o clasă terminală, nici măcar părinte sau bunic de licean, aș lua aceste rezultate ca atare și aș aștepta ca acești copii să ne facă frumoasa surpriză, după care i-aș felicita că, deși nu au fost perfecți, au fost mai buni decât cei dinaintea lor, demonstrând că de la an la an, din ce în ce mai mulți înțeleg ce răspundere au când se așează în fața foii de examen.

Ion Eparu, profesor universitar, deputat Colegiul nr. 10, Circumscripția Prahova.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Vă mulțumim și noi, domnule deputat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 21 octombrie 2021, 21:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro