Anton Doboș
Anton Doboș
Ședința Camerei Deputaților din 24 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.49/03-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 24-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.95 Anton Doboș - declarație politică: "Ministrul educației nu este interesat de situația profesilor din județul Iași care nu își primesc drepturile";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Anton Doboș:

"Ministrul educației nu este interesat de situația profesorilor din județul Iași care nu își primesc drepturile"

În luna decembrie a anului trecut am adresat o întrebare ministrului educației și cercetării, domnul Sorin Cîmpeanu, legată de situația cu care se confruntă profesorii din mai multe comune din județul Iași, și anume nedecontarea banilor de navetă. Domnul ministru nu a găsit de cuviință să trimită un răspuns la această întrebare la mai mult de trei luni de la transmiterea ei, deși regulamentul spune că ar trebui să primim răspunsul în maximum două săptămâni. Nu aș vrea să cred că este vorba de rea-intenție, cred că domnul ministru este pur și simplu depășit de problemele din învățământ și cu siguranță este preocupat mai mult să găsească soluții pentru albirea CV-ului șefului său de la guvern decât de problemele elevilor din mediul rural.

Voi încerca din nou să atrag atenția asupra acestor probleme pentru că este o situație care, sunt convins, se regăsește în toată țara. În întrebarea adresată domnului ministru atrăgeam atenția că în multe comune din județul Iași profesorii nu și-au primit banii pentru navetă de mai multe luni. Este o situație care demotivează și mai mult profesorii din mediul rural, care oricum nu sunt atrași să vină să predea aici. Unele primării de comune nu au fonduri suficiente nici pentru a-și plăti salariații și se confruntă cu probleme atunci când trebuie să asigure și aceste fonduri. De aceea, am cerut ministrului să analizeze dacă nu ar fi oportun ca aceste fonduri să fie asigurate de minister, pentru că ministerul este cel care trebuie să fie interesat de calitatea actului de predare și de motivarea profesorilor.

În mediul rural există mari probleme în învățământ, o discrepanță foarte mare față de ce se întâmplă la orașe și nu trebuie să lăsăm ca o nouă problemă să afecteze profesorii care se încumetă să facă zilnic naveta. Lipsa profesorilor din mediul rural este una din cauzele abandonului școlar timpuriu, cu efecte grave pe termen lung asupra societății românești.

În studiul UNICEF prezentat în noiembrie 2014, intitulat "Costul investiției insuficiente în educație în România", se atrage atenția asupra consecințelor politicilor neadecvate din învățământul românesc. Discrepanța dintre cheltuielile din mediul rural față de cel urban este una dintre problemele menționate în acest studiu. Conform studiului UNICEF, 61,2% din fondurile dedicate educației sunt cheltuite în mediul urban, întărind astfel diferențele față de educația din mediul rural.

Subfinanțarea educației în România generează, pe lângă efectele sociale, și costuri economice importante. Astfel, costurile generate în decursul unei vieți de către tinerii care părăsesc timpuriu școala se înscriu între 100.000 și 1,1 milioane euro per tânăr. Costul total al părăsirii timpurii a școlii pentru România este echivalent cu circa 1% din PIB. Acest studiu ne mai arată că statele din Europa de Est care au avut economii și rate de participare la educație similare cu cele ale României, demonstrează că au avut de câștigat de pe urma investițiilor mai mari în educație. Concluzia este că mărirea cheltuielilor aferente educației ar încuraja creșterea economică și ar genera mai mulți bani pentru bugetul de stat.

Sunt conștient că nu vom putea rezolva problemele din educație peste noapte, că nu vom putea avea creșterea bugetului acestui domeniu de la 4,1% la 6% într-un an, așa cum ar fi de dorit, dar sunt foarte convins că putem trata problemele pas cu pas. Este nevoie, în primul rând, de preocupare și voință din partea celor responsabili, lucruri pe care domnul ministru Cîmpeanu nu le dovedește. Solicit domnului ministru mai mult respect față de problemele elevilor din mediu rural, pentru că și ei sunt tot copii români ca și cei de la oraș. Îi solicit, de asemenea, mai mult respect față de întrebările adresate de parlamentari și să răspunsuri conform regulamentului.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 2:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro