Corneliu-Mugurel Cozmanciuc
Corneliu-Mugurel Cozmanciuc
Ședința Camerei Deputaților din 24 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.49/03-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 24-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 martie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.97 Corneliu-Mugurel Cozmanciuc - declarație politică: - "Masterplanul General de Transport al României - un nou termen, o nouă variantă finală!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

"Masterplanul General de Transport al României - un nou termen, o nouă variantă finală!"

Asistăm din nou la o nouă amânare și modificare a Masterplanului General de Transport și asta datorită confuziei și neconcordanței viziunii actualului Guvern cu cea a partenerilor europeni.

Neînțelegerea nevoilor de infrastructură strategică de către actualul Guvern al României și lipsa unei veritabile dezbateri a dus la returnarea documentației la București, spre modificare și completare. Un nou termen, o nouă variantă finală!

Acum două săptămâni, la Bruxelles, Masterplanul General de Transport a fost prezentat specialiștilor europeni. Din păcate, aceștia au identificat din nou probleme cu privire la documentul strategic de infrastructură a României.

Potrivit Comisiei Europene, domeniile pe care România trebuie să le revizuiască sunt cele referitoare la prioritizarea proiectelor de infrastructură propuse spre realizare în perioada 2014-2020, luând în considerare performanțele economice și apartenența proiectelor la rețeaua TEN-T, esențiale pentru coeziunea Uniunii Europene.

Practic, oficialii de la Bruxelles spun ceea ce noi, liberalii, am adus în atenție de mai bine de un an de zile: prioritară trebuie să fie rețeaua TEN-T Core, rețea care cuprinde principalele culoare de transport europene. Contrar acestui principiu fundamental, conform listei de priorități a Ministerului Transporturilor prezentată în masterplan, o autostradă pe ruta Comarnic - Brașov este mai importantă decât autostrada Iași - Târgu Mureș, ceea ce ar însemna că vor fi alocate fonduri prioritar pentru Brașov, deși traseul Ungheni - Iași - Târgu Mureș este cel inclus în TEN-T Core, Comarnic - Brașov nefiind pe această listă prioritară a UE. Acesta este doar un exemplu clar cu privire la neconcordanțele majore din acest document strategic.

De asemenea, Comisia Europeană a subliniat că masterplanul trimis de actualul Guvern nu asigură continuitatea traseelor de transport. Concret, în locul unei autostrăzi continue pe un anumit traseu, masterplanul cuprinde fragmente necorelate. La fel, am atras atenția în diferite comunicări publice și dezbateri pe acest subiect că în această situație se află și autostrada Moldova - Transilvania, iar acest lucru este în contradicție cu obiectivele asumate de Comisia Europeană.

Astfel, pe lista de priorități a Ministerului Transporturilor, tronsonul Ungheni - Târgu Neamț se află pe poziția a patra, dar continuarea spre Târgu Mureș abia pe locul 10, după șoseaua de centură a Bucureștiului sau autostrada Craiova - Pitești. Dacă masterplanul ar fi aprobat în varianta propusă, ar însemna ca autostrada până la Târgu Neamț să fie construită cu prioritate, iar continuarea peste Carpați doar dacă și când s-ar mai găsi fonduri disponibile.

Este de neînțeles cum a gândit actualul Guvern al României actuala formă de masterplan, când specificațiile Uniunii Europene cu privire la prioritizarea investițiilor erau și sunt foarte clare. În ultimul an, Guvernul Ponta a venit cu diverse variante ale conceptului de dezvoltare rutieră, niciuna clară, coerentă și în concordanță cu viziunea europeană în domeniu.

Totodată, am solicitat includerea în acest masterplan a autostrăzii Siret-Suceava-Bacău-Buzău-București-Giurgiu. Acest proiect reprezintă legătura dintre Moldova și zona de sud-est a țării, conectarea acestei regiuni cu ieșirea din țară spre Bulgaria fiind necesară în condițiile în care fragmentarea la nivel de infrastructură rutieră existentă în momentul de față aduce mari prejudicii de dezvoltare regiunii estice a României, care deja înregistrează mari decalaje din acest punct de vedere față de restul regiunilor țării. Astfel, includerea acestui proiect de infrastructură în lista investițiilor prioritare din Masterplanul General de Transport pe care România le pregătește a fi finanțate prin următorul exercițiu financiar european 2014-2020 devine obligatorie.

Țara noastră este privilegiată datorită poziției sale stategice favorabile, putând fi astfel considerată ca punct cheie pentru transportul continental și intercontinental, de-a lungul principalelor linii, pe direcțiile vest-est și nord-sud, întrucât 3 din cele 9 coridoare transeuropene o traversează. Mai exact, se află la intersecția coridoarelor IV și IX. Extinderea continuă a UE, interesele internaționale ale acesteia subliniază și mai mult importanța conectării rețelelor transeuropene cu cele ale statelor din estul continentului, dezvoltându-se dezvoltarea economică.

Toate bâlbâielile Executivului pe acest subiect fundamental costă fiecare român. Cu cât se întârzie aprobarea Masterplanului General de Transport, cu atât banii europeni pentru reabilitarea infrastructurii românești vor veni mai târziu și dezvoltarea României va fi amânată.

Fac apel la domnul prim-ministru și la ministrul transporturilor să înțeleagă că realizarea Masterplanului General de Transport al României nu este un document politic, pe care îl pot manipula, ci un document tehnic, bazat pe date și cifre. Iar toate datele și cifrele indică faptul că autostrada Moldova - Transilvania este absolut prioritară pentru România și pentru locuitorii din Regiunea de Nord-Est a României.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 26 octombrie 2021, 7:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro