Constantin Avram
Constantin Avram
Ședința Camerei Deputaților din 31 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/10-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 31-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 martie 2015

2. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  2.34 Constantin Avram - declarație politică intitulată "Constituția României trebuie modificată";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Constantin Avram:

"Constituția României trebuie modificată"

Mă văd nevoit să reiau un subiect foarte important pentru viața politică, socială și economică, abordat în foarte multe dezbateri publice. Este vorba de modificarea Constituției României, care este denumită și recunoscută ca fiind Legea fundamentală a țării, menită a asigura prin prevederile ei echilibrul puterilor în statul român, drepturile și libertățile cetățenilor români, precum și dezvoltarea armonioasă și stabilă a vieții economice, sociale și politice a țării.

Și, cum de fiecare dată punctele de vedere asupra acestor modificări au fost din cele mai diverse, am să abordez astăzi cu prioritate acele modificări propuse Legii fundamentale care fac obiectul îmbunătățirii legilor electorale care sunt cuprinse în circuitul legislativ specific Parlamentului României și care reprezintă în acest moment prioritățile principale ale activității Parlamentului. Pe cale de consecință, am să evit propunerea UDMR de modificare a art. 1 din Constituție, modificare cerută cu insistență, mai ales la manifestările specifice minorității maghiare din România.

În opinia mea, dar nu numai, în procesul de modificare a Constituției trebuie reglementate câteva chestiuni care să permită alinierea la Constituție a legilor electorale, Legea nr.67/2000, Legea nr.215/2001, Legea nr.393/2007 și Legea nr.35/2008, care vor sta la baza desfășurării scrutinelor electorale ale anului 2016. Din debutul mandatului meu de deputat, am înaintat Comisiei speciale parlamentare de modificare a Constituției câteva propuneri care ar putea deveni necesare bunei funcționări a societății românești:

  1. am propus limitarea numărului de mandate a primarilor, președinților de consilii județene, a deputaților și senatorilor la maxim 3; am făcut referire numai la mandatele consecutive;
  2. am propus obligația cetățenilor români de a se prezenta la vot, din dorința de a crește reprezentativitatea aleșilor;
  3. am propus introducerea unor prevederi care să elimine traseismul politic, pentru a evita schimbarea în mandat a majorităților parlamentare rezultate din votul popular, deci eliminarea posibilităților de eludare a voinței populare;
  4. am propus stabilirea stării de incompatibilitate în calitatea de parlamentar și a celei de ministru, pornind de la suspiciunea apariției conflictului de interese;
  5. am propus coborârea plafonului de vârstă a dreptului de vot, de la 18 ani la 16 ani, tocmai pentru îmbunătățirea prezenței la vot, creșterea reprezentativității aleșilor și, ca o măsură compensatorie, a unei respingeri a "votului obligatoriu";
  6. am propus condiționarea candidaturilor de primar sau de președinte de Consiliu Județean, de absolvirea studiilor medii, respectiv a studiilor superioare;
  7. voi propune redefinirea Bisericii ca instituție a factorului de echilibru social.

Deși aceste propuneri sau, mai exact, o mare parte dintre ele au fost înaintate Comisiei speciale, retragerea de la guvernare a liberalilor a blocat demersurile ce țineau de reforma constituțională, de reforma electorală, ca să nu mai amintesc aici de reforma administrativ-teritorială sau regionalizarea, cum i s-a mai spus.

De modificarea Constituției sunt legate multe propuneri de modificare a legilor electorale atât de necesare în procesul electoral din 2016. Dacă modificăm legile electorale înainte de modificările constituționale, "punem carul înaintea boilor", cum se spune românește, iar o parte a propunerilor pentru legile electorale nu vor putea fi adoptate pe motiv de neconstituționalitate.

Nu știu cum am mai putea adopta legi electorale eficiente, clare și fără echivoc, dacă nu vom reuși modificările la Constituție, pentru că timpul nu mai așteaptă! Și mai cred că nimeni nu își propune ratarea scrutinului electoral din 2016, atât cel local, cât și cel parlamentar!

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 17 octombrie 2021, 22:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro