Ioan Oltean
Ioan Oltean
Ședința Camerei Deputaților din 31 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/10-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 31-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 martie 2015

2. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  2.63 Ioan Oltean - declarație politică: - "Subminarea funcționării sistemului de învățământ și cercetare";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ioan Oltean:

"Subminarea funcționării sistemului de învățământ și cercetare"

Necesitatea creșterii performanței sistemului românesc de învățământ superior și cercetare-dezvoltare-inovare a generat înființarea, în anul 2010, a Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării, prin intermediul O.U.G. nr. 74/2010.

La cinci ani de la înființarea acestei instituții, Parlamentul României intenționează să respingă transformarea în lege a ordonanței din 2010, după o derulare tumultuoasă a procedurii legislative care frizează absurdul, sau ascunde intenții cel puțin ciudate ale parlamentarilor puterii cu privire nu atât la soarta cercetării românești, cât la modul de finanțare a acesteia. Astfel, în luna octombrie a anului 2010 Proiectul de Lege pentru aprobarea O.U.G. nr. 74/2010 este înregistrat la Camera Deputaților, dezbătut și adoptat în 2 noiembrie 2010. Este trimis apoi către Senat, unde primește aviz negativ de la Comisia juridică, de disciplină și imunități la data de 14 decembrie 2010 și aviz favorabil cu amendamente din partea Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport în 6 aprilie 2011. Proiectul este înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului în data de 11 mai 2011 și revine pe ordinea de zi după încă un an, când va fi retrimis la Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport pentru raport suplimentar. După aproape doi ani, la data de 17 februarie 2014, vine și avizul suplimentar de la comisie, de data aceasta unul negativ, iar proiectul de lege este înscris pe ordinea de zi. Numai că în decurs de 4 ani de slalom procedural, proiectul de lege pentru aprobarea ordonanței de urgență (forma adoptată de Camera Deputaților) este respins de Senat și se transformă în Proiect de lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.74/2010. Legea trimisă către promulgare este retrimisă în Parlament cu solicitare de reexaminare din partea președintelui Traian Băsescu, dar Camera Deputaților adoptă în data de 15 aprilie 2014 Legea de respingere a O.U.G. nr. 74/2010, ca urmare a cererii de reexaminare și în prezent se află la Senat unde, în urma semnalelor puternice din mediul academic și a reacțiilor opiniei publice, a fost retrimisă de pe ordinea de zi înapoi la comisie, probabil așteptându-se un moment de lipsă de vigilență din partea presei pentru a o putea adopta. Am expus tot traseul procedurii legislative prin care a trecut acest proiect pentru a arăta clar intenția Guvernului și a partidului de guvernământ de a desființa cel mai profesionist segment din Ministerul Educației și pentru a încerca să deslușim care este miza desființării.

Instituții similare Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării, pe modelul unui singur organism care se ocupă de activitățile de cercetare, funcționează în multe țări, cum ar fi: Statele Unite ale Americii (National Science Foundation); Franța (Agence Nationale de la Recherche); Elveția (Swiss National Science Foundation); Germania (Fundația Germană pentru Cercetare), iar la nivel european este Consiliul European pentru Cercetare (European Research Council).

În România s-a ajuns la un model care a avut cele mai bune și mai apreciate rezultate și o abordare profesionistă în derularea de acțiuni coerente și folosirea eficientă și transparentă a resurselor, pe baza principiilor implementate în instituții similare din Europa și din lume. Nimeni nu a contestat mecanismele și procedurile implementate de instituția nou creată, dimpotrivă. Costul redus de management al programelor de cercetare este de aproximativ 2% din valoarea proiectelor finanțate, comparativ cu media europeană de 5%; Cele 3 agenții de finanțare existente anterior constituirii UEFISCDI aveau un număr de 250 de persoane angajate, cu costuri de aproximativ 4,5%. Procesul de evaluare, în cadrul ultimelor competiții, s-a bazat pe utilizarea, în proporție de 90%, a evaluatorilor din străinătate, cu un înalt nivel de expertiză, iar costurile aferente evaluării internaționale sunt similare costurilor unui proces de evaluare care implică experți naționali. Fondurile gestionate sunt alocate exclusiv pe bază de competiție, evaluare internațională cu cercetători de prestigiu.

Birocratizarea excesivă a procesului de finanțare a cercetării ar fi cel puțin unul din neajunsurile generate de desființarea Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării, pe lângă iscarea de suspiciuni în ceea ce privește corectitudinea acordării granturilor în cercetare, transparența procedurilor de acordare a finanțării și chiar direcționarea preferențială a fondurilor de cercetare. Și este firesc să se trezească suspiciuni atâta vreme cât în perioada 2007-2010, înainte de înființarea UEFISCDI, Agenția Managerială de Cercetare Științifică, Inovare și Transfer Tehnologic (AMCSIT) derula Programul "Inovare" și funcționa pe spațiul Universității Politehnice București (UPB), cu conducerea formată din cadre didactice din această instituție, și în aceeași perioadă UPB a fost, de departe, principalul beneficiar al banilor alocați proiectelor de cercetare, UPB fiind coordonator sau partener în 186 (62%) din 298 de proiecte, iar după înființarea UEFISCDI, în perioada 2011-2014, Universitatea Politehnică din București a derulat 23 (8%) din 277 de proiecte. Toate acestea în contextul în care președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Senat este doamna Ecaterina Andronescu, fost rector UPB.

Dacă nu este vorba de intenții ascunse, înseamnă că poate fi o greșeală a colegilor din Senat și sper că vor înțelege că dacă ceva merge bine în țara asta nu trebuie schimbat. Atunci când o instituție funcționează 5 ani la standarde profesionale ridicate, nu poți să-ți bați joc de munca acelor oameni, să le spui după 5 ani că activitatea lor nu înseamnă nimic. Dacă Ministerul Educației consideră că sunt unele probleme în funcționarea acestei instituții, ar trebui să ia în calcul, în primul rând, adoptarea de măsuri de îmbunătățire a activității instituției, și nu desființarea ei pentru a o lua de la început pe acest drum pe care deja s-a ajuns într-un punct bun.

Fac un apel, pe această cale, către colegii din Senat să nu permită nimănui să intre nici cu bocancii și nici cu pantofii cu toc în cercetarea românească. Cercetarea și inovația sunt elemente care pot și trebuie să contribuie decisiv la nivelul de dezvoltare al țării și trebuie să facem tot ceea ce ne stă în putință, în ciuda lipsei de finanțare, a crizelor financiare, să susținem cât putem acest domeniu, iar un prim-pas este să lăsăm să funcționeze instituțiile care au făcut dovada profesionalismului și eficienței.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 26 octombrie 2021, 23:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro