Maria Grecea
Maria Grecea
Ședința Camerei Deputaților din 31 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/10-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-10-2021
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 31-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 martie 2015

2. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  2.76 Maria Grecea - declarație politică cu referire la modificările aduse prin O.U.G. nr.92/2014 reglementării și exploatării jocurilor de noroc;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Maria Grecea:

În data de 29 decembrie 2014, Ordonanța de urgență nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc a fost modificată prin O.U.G. nr. 92/2014 și publicată în Monitorul Oficial la data de 30 decembrie 2014. Practic, ordonanța semnată de Victor Ponta, Gabriel Oprea și Darius Vâlcov la presiunile numitei Cristinela Odeta Nestor, a reprezentat o adevărată binefacere pentru Loteria Română și pentru societatea parteneră - Novomatic.

Reamintesc faptul că întregul conținut al O.U.G. nr. 92/2014 este identic cu cel al PL-x 204/2014, proiect respins cu o majoritate covârșitoare de către plenul Camerei Deputaților în luna februarie 2015. Este evident că decizia ca modificările să fie operate prin ordonanță de urgență a survenit în momentul în care cei în cauză și-au dat seama că există o mare posibilitate ca respectivele măsuri legislative să fie respinse. Astfel, s-a dorit includerea aparatelor de videoloterie într-o categorie cu un regim fiscal mult mai favorabil decât cel aplicat aparatelor de tip slot-machine.

Referitor la încadrarea acestor echipamente pentru jocuri de noroc în clase diferite, Consiliul Concurenței a arătat, prin adresa nr. 12827 din 28 octombrie 2014, înaintată Parlamentului României, că în anul 2006, prin Decizia nr. 134, Consiliul a constatat faptul că videoloteria este joc de noroc de tip slot-machine (deci identic) și se desfășoară pe o piață concurențială pe care sunt prezente ambele tipuri de joc. În consecință, ar fi trebuit ca și pentru acest joc să se plătească taxele prevăzute pentru slot-machine, acest aspect fiind clarificat și prin Decizia Consiliului nr.53/2013. Astfel, este evident că modificarea legislativă operată prin intermediul O.U.G. nr. 92/2014 duce la aplicarea unui tratament fiscal preferențial pentru Loteria Română, ceea ce creează o discriminare, de natură să distorsioneze concurența. Mai mult decât atât, prin ultimele modificări ale O.U.G. nr. 92/2014, adoptate de Senat, se încadrează jocurile de tip videoloterie ca jocuri loto (și nu loto online) în scopul reducerii și mai mult a taxării. Dacă prin textul inițial al ordonanței de urgență jocurile de tip videoloterie au fost încadrate în categoria jocurilor loto la distanță, în scopul unei taxări preferențiale, prin acest amendament se intenționează să ducă și mai aproape de zero această taxare. Astfel, prin încadrarea jocurilor de tip videoloterie ca jocuri loto (și nu loto la distanță) nu se mai aplică o taxă de 16% din încasări, ci o taxă fixă pe care Loteria Română o plătește oricum pentru autorizarea obiectului ei principal de activitate - jocuri loto tip "6 din 49".

Așa cum am arătat și prin sesizarea pe care am înaintat-o instituției Avocatul Popoului, ordonanța are un vădit caracter neconstituțional, încălcând, printre altele, dreptul la proprietate. Astfel, firmele care nu îndeplinesc condițiile noii reglementări (minimum 100 de aparate) sunt obligate ca la încheierea activității să își distrugă echipamentele, fără a avea posibilitatea să le vândă și să-și recupereze o parte din bani (vânzarea acestora presupune deținerea licenței, iar posesia aparatelor se sancționează cu închisoarea). Intenția numitei Odeta Nestor și a grupului de influență pe care aceasta îl reprezintă este aceea de a face să dispară orice fel de jocuri de noroc aparținând celor care sunt scoși cu forța de pe piață, pentru ca nu cumva, în câțiva ani, aceștia să dorească să revină.

Unul din efectele acestei reforme legislative va fi dispariția de pe piață a operatorilor mici, care nu vor face față concurenței. Astfel, dacă luăm în calcul și necolectarea unor taxe pentru aparatele de videoloterie, bugetul de stat va suferi pierderi, și nicidecum o creștere a veniturilor din acest sector.

Totodată, aș pune în discuție oportunitatea ocupării de către numita Odeta Nestor a funcției de președinte al Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, având în vedere că a lucrat pentru firma Monte Calm Imob, companie ce își desfășoară activitatea în domeniul jocurilor de noroc (Bingo Metropolis și Cazino Metropolis), iar ulterior a avut calitatea de angajat al Loteriei Române (companie care este evident favorizată de măsurile propuse) ca director la Direcția financiar-contabilă.

În ceea ce privește combaterea ludomaniei, aceasta rămâne doar un pretext pentru ca Odeta Nestor și Victor-Viorel Ponta să impună niște măsuri care sunt de natură a favoriza grupul de interese format în jurul societății Novomatic. Plasarea echipamentelor în agențiile Loteriei este la fel de nocivă ca plasarea acestora în baruri, deoarece în agenții acestea sunt poziționate la vedere, pe când în baruri se regăsesc în spații delimite și în care nu sunt vizibile.

Sper că votul din Camera Deputaților va fi unul de respingere a unui astfel de act normativ cu prevederi abuzive, neconstituționale și anticoncurențiale, al cărui unic scop este de a favoriza o anumită societate, probabil pentru a se achita o mai veche datorie a PSD.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 27 octombrie 2021, 17:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro