Valentin Blănariu
Valentin Blănariu
Ședința Camerei Deputaților din 31 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/10-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 31-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 martie 2015

2. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  2.108 Valentin Blănariu - declarație politică intitulată "Noul Cod fiscal - salvarea economiei românești?";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Valentin Blănariu:

"Noul Cod fiscal - salvarea economiei românești?"

Proiectul noul Cod fiscal cu peste cele o sută de modificări a fost aprobat de către Guvern și va fi introdus în procesul legislativ la Senat în această săptămână.

Unele dintre modificări au un impact mare asupra vieții de zi cu zi a cetățenilor români, altele nu au impact deloc.

Documentul prevede o serie de reduceri de taxe, inclusiv a taxei pe valoarea adăugată. Pe de altă parte, le dă primarilor posibilitatea să majoreze impozitele locale.

Impactul macroeconomic este diferențiat. Unele măsuri urmează să intre in vigoare în 2016, iar altele în 2019, când Guvernul speră ca reducerea cotei unice, respectiv a impozitului pe profit și a impozitului pe venit, să aibă un rol multiplicator asupra investițiilor.

Pe ansamblu, se estimează că în anul 2016 principala componentă de cerere care va fi influențată pozitiv este consumul populației, care urmează să se majoreze suplimentar cu 1,8 puncte procentuale.

Un impact semnificativ se va înregistra și în cazul inflației, care, potrivit estimărilor Guvernului, s-ar putea diminua cu 2,6 puncte procentuale în primul an de aplicare a propunerilor de reducere a TVA și a accizelor.

Proiectul legislativ prevede reducerea cotei standard de TVA pentru toate bunurile și serviciile de la 24% în prezent la 20% începând cu 1 ianuarie 2016 și la 18% din 2018 și confirmă extinderea, tot de anul viitor, a listei produselor cu TVA redus la 9%, de la carne, pește, lapte și pâine la animale vii și păsări vii din specii domestice, ouă de păsări, legume, fructe comestibile și preparate din acestea, precum și pentru accesul la evenimentele sportive.

Mai sunt prevăzute: introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părți de clădire și terenuri de orice fel pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare, începând cu 1 ianuarie 2016, stabilirea unei cote de impozitare diferențiate a microîntreprinderilor, în funcție de numărul de salariați, de 1% pentru microîntreprinderile care au peste 2 salariați inclusiv, 3% pentru microîntreprinderile care au un salariat, 3% + 1.530 lei trimestrial pentru microîntreprinderile care nu au salariați și 3% pentru microîntreprinderile aflate în dizolvare urmată de lichidare, inactivitate temporară, nedesfășurarea de activități, majorarea pragurilor pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor la 75.000 euro din 2017, 85.000 euro din 2018, 100.000 euro din 2019.

Proiectul Codului fiscal mai prevede reducerea cotei de impozit pe profit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019 pentru rezidenți și pentru nerezidenți, pe veniturile obținute din România, eliminarea impozitului pe dividende începând cu 1 ianuarie 2016, diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorină, benzina fără plumb și benzina cu plumb), reașezarea nivelurilor accizelor pentru alcool și băuturile alcoolice, eliminarea din sfera de impozitare atât a țițeiului din producția internă, cât și a produselor care în prezent se regăsesc la Capitolul II "Alte produse accizabile" (cafea, bijuterii, confecții din blănuri, autoturisme etc.), eliminarea impozitului pe construcții speciale începând cu 1 ianuarie 2016.

Noutatea pe care o aduce proiectul legislativ este existența de măsuri economice pentru o perioadă de 3-4 ani.

Aceste obiective par la prima vedere a fi in interesul tuturor. Populația va fi degrevată de povara prețurilor mult prea mari ale alimentelor și ale intreținerii, economia promite să își ia un nou avânt prin mărirea consumului și atragerea de noi investitori, care crează locuri de muncă și cresc automat puterea de cumpărare a populației.

La prima vedere pare a fi un lucru bun, dacă ar exista certitudinea că Executivul nu va mai face pe parcurs modificări și că aceste taxe, acum reduse, vor rămâne stabile și că nu apar pe parcurs sau ulterior noi "biruri" pentru români.

Până în momentul de față, respectiv în ultimii 10-15 ani, cei aflați la guvernare ne-au arătat că nimic nu este imposibil atunci când se constată că bugetul nu are suficienți bani din cauza reducerilor de taxe. În acest caz, de pe o zi pe alta se modifică taxele pentru a suplimenta deficitul bugetar. Executivul ne-a arătat că unde se vrea, se și poate, neținând cont de necesitatea unei stabilități legislative sau fiscale.

Revenind la efectele benefice ale modificărilor propuse pentru economia română, este imperativ pentru creșterea investițiilor să existe o predictibilitate și o constanță fiscală, indiferent dacă ne referim la investitorii români sau străini.

Teoretic este posibil să obținem această predictibilitate fiscală, chiar dacă ni se pare paradoxal, pentru că guvernele din ultimii ani s-au remarcat prin lipsa predictibilității.

Pericolul care se arată este că nimeni nu își va asuma noul Cod fiscal, pentru că este total nerealist. Măsurile anunțate sunt populiste și pot anunța o viziune care nu este cea social-democrată, ci puternic liberală, de creștere economică. Măsurile cuprind un interval de timp atât de lung încât există riscul ca acest Cod fiscal să nu fie pus în practică cu adevărat, să fi fost elaborat în mod strategic, din cauza presiunilor interne. În orice caz, este o măsură care "închide gura" opoziției și îi răpește orice oportunitate de a critica noul Cod fiscal.

Eu însă vreau să fiu optimist și să cred că la orice nivel actorii politici sunt conștienți de responsabilitatea pe care o au față de poporul român, acum mai mult ca oricând. Am convingerea că nu mai poate nimeni să închidă ochii față de situația disperată în care se află majoritatea populației și că trebuie să trecem la fapte.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 27 octombrie 2021, 1:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro