Andrei Dominic Gerea
Andrei Dominic Gerea
Ședința Camerei Deputaților din 7 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.61/16-04-2015
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 07-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 aprilie 2015

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Andrei Dominic Gerea

2. Prezentarea și dezbaterea moțiunii simple "În lipsa unei strategii energetice, copilotul Victor Ponta conduce sectorul minier românesc spre faliment", inițiată de 101 deputați aparținând Grupului parlamentar al PNL. (rămasă pentru votul final)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Andrei Dominic Gerea (ministrul energiei, întreprinderilor mici și mijlocii și mediului de afaceri):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Citind moțiunea, ascultând din nou moțiunea prezentată, chiar am avut ocazia să-mi dau seama că spiritul vechiului PDL nu a apus și demagogia și minciuna, prefăcătoria, în continuare domină spectrul politic, în loc să facă loc - poate mai bine mai târziu decât niciodată - unor atitudini mai constructive, unei poziționări care să ducă la ceva bun în politica românească, la ceva bun în economia românească. Vă spun că acest mod de a face politică nu face și nu conduce decât într-o zonă înfundată, un drum înfundat. Nu veți reuși niciodată să duceți lucrurile mai departe continuând în acest stil.

Despre ce am putea vorbi și ce răspuns credeți că aș putea să vă dau, când mi-ați făcut, mi-ați depus o moțiune la 3 luni de la preluarea mandatului?! Pot să vă iau în serios? Poate cineva să vă ia în serios? Cum puteți fi luați în serios, când în această moțiune, în loc să veniți măcar cu niște soluții - mă așteptam ca domnul ministru Bode să vină și dânsul: "uite, domnule, ăsta a fost programul meu de guvernare, cum doream eu să salvez mineritul" - era totuși o bază de plecare. Eu, cel puțin, l-am căutat, la nivelul ministerului, dar nu l-am găsit. Nu era nici măcar rătăcit pe undeva.

Deci cum puteți să fiți luați în serios când veniți și vorbiți sau, mă rog, încercați să atacați prezentul, referindu-vă la trecut, la ani în urmă, la mandatele altora. Mandatele altor miniștri pe care cel puțin la momentul respectiv nu-mi aduc aminte să-i fi deranjat cu ceva. Nici măcar dumneavoastră, semnatarii acestei moțiuni, nu i-ați deranjat măcar cu o întrebare despre soarta mineritului. Că așa, pe energie, pe ici pe colo, ați mai fost curioși, dar soarta mineritului nu v-a interesat. 3 ani de zile nu a fost nicio problemă. Poate că nu ieșeau bani de acolo. A trebuit să iasă niște sindicaliști în stradă, să protesteze, niște sindicaliști, ca să vă aduceți aminte de mineritul românesc și să găsiți acolo, cumva, ceva, pentru a vă mai readuce în fața opiniei publice și cu altceva decât, eu știu, devoalarea guvernării PDL pe care o putem vedea la televizor în aceste momente. (Vociferări.)

Nu aveți nicio grijă, domnule Orban, că voi vorbi și vă voi răspunde și dumneavoastră, aveți răbdare.

Dacă îmi permiteți, domnule președinte, și puteți să-i calmați pe domnii portocalii, să mă lase să-mi desfășor aici cuvântul, pentru că Domniile Lor au acum și văd... aprecieri cu privire la ce ar trebui să spun și cum ar trebui să spun. Cred că ar trebui să vă vedeți un pic lungul nasului și să înțelegeți care este rostul acestei instituții.

Deci, tot încerc să caut și să găsesc rostul acestei moțiuni. Dar după cum vedeți, nici măcar semnatarii acestei moțiuni nu o înțeleg, așa cum nu înțeleg nici care este rostul prezenței noastre în Parlament astăzi, aici.

Și așa cum mă refeream mai devreme, și spunând că ați atacat miniștri în această moțiune pe care nu i-ați deranjat cu o întrebare, stau și mă întreb de ce în această moțiune nu ați pomenit și de ceilalți, ai dumneavoastră, care au început să sape la temelia mineritului românesc și l-au prăbușit? De ce nu pomeniți de domnul Videanu, de ce nu pomeniți de domnul Manțog, care este acum, sigur, la odihnă? De ce nu pomeniți de vicepreședinții PDL, care au condus destinele mineritului în Gorj? Aveți cumva probleme cu memoria?

Bun, putem continua în acest stil, dacă doriți, pentru că binefacerile PDL-iste sunt multe, dar aș vrea să revin. Și încerc să găsesc aspecte și puncte din cadrul moțiunii la care să pot să vă dau și un răspuns mai direct.

Vorbiți în această moțiune de sfidare. Că noi, că eu, cel puțin, am sfidat minerii, mineritul, că nu i-am băgat în seamă. Cum puteți să mă acuzați de așa ceva, când știți foarte bine că din primele zile ale mandatului am deschis dialogul cu minerii, tocmai pentru că știam că este un sector delicat? Cum puteți să mă acuzați că nu i-am băgat în seamă, când am petrecut zile întregi, săptămâni, cu dânșii? Am fost, i-am vizitat în Suceava, la Crucea, la Hunedoara, la Târgu Jiu, am susținut un dialog instituțional, chiar și personal, cu mulți dintre ei, pentru a afla și a vedea cum aș putea să ajutăm... cum am putea să ajutăm acest sector, zile în șir. Lucru pe care dumneavoastră nu l-ați făcut niciodată. Și mă acuzați pe mine, ne acuzați pe noi, echipa de la minister, că nu i-am băgat în seamă?! Pe ce lume trăiți? Chiar nu reușiți să vă interesați de lucrurile acestea?

Domnule Orban, dumneavoastră nu puteți să citiți ziarele măcar? Nu puteți să vă informați care a fost activitatea ministerului? Sau superficialitatea care v-a caracterizat ani de zile se revede și aici, se regăsește în paginile acestei moțiuni?

Domnule Orban, dumneavoastră, care ați fost ministru, poate colegii noștri au uitat că ați fost ministru, de fapt au uitat mulți, trebuia să ne spuneți, uite, domnule, noi am făcut activitate politică serioasă, am făcut... uite cum se face guvernarea. Dar nu aveți ce să ne spuneți.

Vorbiți în paginile acestei moțiuni de interese de gașcă, referindu-vă la măsurile care au fost luate în domeniul energetic. La ce vă referiți, domnilor? Atunci când s-au prăduit banii țării pe la Hidroelectrica, la băieții deștepți? Vă deranjează că au fost luate măsuri pentru că, și la nivelul populației, dar și la nivelul industriei, prețul energiei electrice nu mai era suportabil? Acestea sunt interesele de gașcă? Nu vedeți că nu sunteți conectați la realitate? Sau doar politica vă întunecă efectiv judecata și nu mai vedeți decât acest lucru?

Care sunt măsurile pe care le propuneți dumneavoastră în domeniul mineritului? M-ar interesa și pe mine. Vorbiți de profesioniști, de faptul că nu a fost selectat management privat. Vorbiți și îl arătați cu degetul pe domnul Ciurel. Foarte bine, vom vedea cât de bun sau rău a fost domnul Ciurel. Dar știți cine a făcut selecția domnului Ciurel? Știți care a fost și când a fost selectată compania care l-a selectat pe domnul Ciurel? În 2011, stimaților. Știți, domnule Orban, treaba aceasta? Nu ați apucat să aflați.

Repetați obsesiv că vrem să închidem minele, că periclităm negocierile cu FMI-ul, cu Banca Mondială, cu Comisia Europeană. Păi dumneavoastră știți ce au cerut și FMI-ul, și Comisia Europeană, și Banca Mondială? Exact să le închidem, domnilor. Și noi, prin negocierile pe care le-am purtat, și prin modul cum am dus discuțiile, am mai dat o șansă sectorului mineritului, sectorului minier în România. Nici pe aceasta nu ați aflat-o, că nu ați avut timp, erați la schi. Sau domnul Orban nu schiază, pardon! El practică alte sporturi.

Bun, acum aș vrea să trec la alt capitol. Până acum considerați că am dat un răspuns domnilor de la PDL și domnului Orban, care văd că se încadrează foarte bine în noul PDL și este mândru de apartenența la acest sistem.

Am să încerc să vă spun câteva dintre punctele noastre de vedere, colegilor din PNL, și cum am abordat și cum vedem noi abordarea pe viitor, chiar dacă pentru domnul Orban și pentru domnul Bode o să fie mai plictisitor, dar permiteți-mi să dau citire acestor lucruri.

Am să încep cu politica energetică a României, care, după cum știți, și din declarațiile mele, și de altă dată, se axează pe 3 piloni ai politicii energetice a Uniunii Europene, și anume: asigurarea securității energetice, competitivitatea și durabilitatea. Îndeplinirea acestor deziderate impune transformarea sistemului energetic prin dezvoltarea infrastructurii necesare, ceea ce constituie substanța unui nou proiect strategic național.

În acest nou proiect strategic național am spus, nu o dată, că pilonul principal trebuie să fie asigurarea securității energetice, din punctul de vedere al asigurării surselor de aprovizionare.

Ne preocupă, de asemenea, eficiența energetică și protecția mediului, creșterea competitivității, cum am spus, dezvoltarea investițiilor, protecția consumatorilor de energie, stimularea investițiilor în producerea de energie regenerabilă, dar nu așa cum ați făcut-o cei de la PDL. Și ne preocupă și ne dorim într-adevăr ca România să devină un pol energetic național. Numai că un lucru ar fi bine să-l știți și dumneavoastră, că alinierea la standardele Uniunii Europene presupune în acest moment ca în domeniul industriei cărbunelui să nu se mai poată acorda ajutoare de stat, cu excepția ajutoarelor pentru închiderea și ecologizarea minelor, urmărindu-se reconversia profesională a personalului care lucrează în acest domeniu.

Iarăși este bine de știut că, în ceea ce privește sectorul energiei regenerabile, Guvernul a urmărit sprijinirea acestor soluții nepoluante, în așa fel încât țintele propuse de România pentru anul 2020 au fost atinse.

Ar fi fost bine să facem o dezbatere la acest punct, pentru că, poate, dacă bonificațiile excesive acordate de Guvernul Boc în 2011 nu ar fi fost atât de mari, poate că sectorul minier ar fi avut încă 7 ani în care să se poată restructura. Dar aceasta ar fi presupus ca și același Guvern Boc să facă niște pași și să finanțeze la momentul respectiv sectorul minier, lucru pe care nu l-a făcut.

Când vorbim, revin, de negocieri eșuate cu instituțiile financiare, vorbim de fapt despre evitarea unor restructurări brutale ale sistemului energetic, așa cum au fost ele cerute în acele negocieri, capacități ale Complexului Energetic Oltenia și ale Complexului Energetic Hunedoara urmând să fie închise la solicitarea celor cu care noi am negociat în acel moment.

Noi am câștigat timp, și am câștigat timp pentru a veni cu soluții și a da încă o șansă acestor companii care pe dumneavoastră, repet, nu v-au preocupat ani de zile.

Sigur, mai sunt probleme de natură salarială, sunt discuții, căutăm și încercăm să ridicăm nivelul salarial în aceste zone. Dar, totuși, trebuie să ținem cont și de realitățile din teren. La fel cum încercăm și la Compania Națională a Uraniului, unde vorbim de o societate cu un anumit specific, este un producător captiv de minereu de uraniu care nu are resurse financiare în acest moment pentru deschiderea unei noi exploatări miniere. Ar fi trebuit să o faceți dumneavoastră mai demult, dar n-ați apucat, evident. Și cărora acum încercăm să le răspundem: pe lângă faptul că le-am întins o mână, reușim să găsim și soluții pentru ceea ce îi preocupă pe dânșii în acest moment, și pe noi, de altfel.

Poate că în discuțiile care vor veni despre dezvoltarea Complexului Energetic Oltenia, vom încerca să tragem învățăminte din tot ce s-a întâmplat bine sau rău în acest domeniu. Ar trebui să privim iarăși în trecut, când același Guvern Boc a promovat o lege, nr.255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, anulând Legea nr.106/2006 privind aceleași exproprieri pentru cauză de utilitate publică, necesare lucrărilor miniere printr-o exploatare a zăcămintelor de lignit, fără a ține cont de specificul activității miniere. De la acea dată, practic, exproprierile în activitatea de minerit au devenit imposibile, privând compania din Gorj de resursele necesare.

La nivelul Ministerului Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri, am reușit să prindem în buget, în sfârșit, sumele necesare exproprierilor de la Cariera Jilț Nord și facem demersuri pentru aprobarea hotărârii de guvern privind aprobarea amplasamentului și declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate în coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, deschiderea și punerea în exploatare a Carierei Jilț Nord la o capacitate de 4,5 milioane de tone de lignit pe an.

Împreună cu Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Justiției, vom veni cu soluția necesară pentru a debloca situația creată de către celebra guvernare Boc.

Vorbiți de disponibilizări. Și vorbiți de disponibilizări într-un mod în care... sigur, nu prea îl înțeleg nici eu, nici colegii, pentru că nu ați înțeles dumneavoastră, se pare, cum se fac aceste disponibilizări.

Ați prezentat transferul unității miniere de la Berbești către CET Govora ca fiind un lucru rău. Eu îmi aduc aminte că parlamentarii din Vâlcea, inclusiv cei ai PNL au salutat public, cu satisfacție, acest lucru. Nu ați apucat, domnule Orban, să vă informați, că este un lucru bun și nu este un lucru rău? Acest transfer care a fost aprobat deja, și care își produce practic efectele în acest moment, este un pas înainte atât pentru Oltenia, cât și pentru comunitatea locală din Vâlcea, la fel pentru platforma industrială din Vâlcea. Dar cineva trebuia să vă spună acest lucru și să vă explice.

Păi trebuia să-l întrebați pe domnul Buican. Dar dacă dumneavoastră faceți moțiuni așa, mai pe ici, pe colo, și nu la Parlament, cum puteți să aveți informațiile necesare?

Deci în data de 23 martie 2015 a fost finalizat procesul de predare-primire a acestor active și cu aceeași dată, apropo de disponibilizări, 1.096 de salariați ai CEO au fost preluați de către CET Govora. (Rumoare.)

Pe dumneavoastră acum nu știu ce vă deranjează, că nu au fost dați afară sau că am găsit o soluție la problema socială de acolo? Păi atunci ați scris dumneavoastră greșit.

Da. Referitor la activitatea Consiliului de Supraveghere al CEO, care iarăși aș vrea să... da, într-adevăr... Consiliul de Supraveghere al CEO, stimați domni, în urma analizării obiectivelor și gradului de îndeplinire a criteriilor de performanță, a fost dizolvat și a fost înlocuit cu o echipă - temporar, bineînțeles -, care are misiunea să analizeze și performanțele managementului, și să propună soluții pentru viitor. Numai că noi, spre deosebire de unii dintre dumneavoastră, înainte să tragem, mai și întrebăm cine e acolo.

Referitor la certificatele de emisii de gaze cu efect de seră, putem spune că, la nivelul Complexului Energetic Oltenia, lucrurile sunt îndeplinite, sunt achiziționate și, măcar din acest punct de vedere, cred că ați putea și dumneavoastră, fiind vorba de date concrete, să spuneți: da, e bine!

De asemenea, vreau să vă spun că în data de 2 martie 2015, Guvernul a aprobat Ordonanța de urgență nr.2/2015 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și alte măsuri - e ordonanța aceea care v-a deranjat pe dumneavoastră foarte tare.

În art.3 din acest act normativ, se creează cadrul legal necesar pentru ca persoanele disponibilizate de la Complexul Energetic Hunedoara și Complexul Energetic Oltenia să poată beneficia de măsurile de protecție socială acordate persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență nr.36/2013, aprobată cu completări ș.a.m.d. și vor primi indemnizație de șomaj, venit lunar de completare pe o perioadă de până la 24 de luni, în funcție de vechimea în muncă, și plăți compensatorii acordate de către operatorii economici.

De asemenea, Directoratul și Consiliul de Supraveghere al CEO au avizat, în cursul lunii martie 2015, planul de disponibilizare de personal pentru 2015 în contextul restructurării, reorganizării și eficientizării activității CEO, plan realizat conform cerințelor legale. Și aici aș vrea să vă întreb - am citit, bineînțeles, curios fiind și căutând soluții în Programul de guvernare al noului PDL - cum vedeți dumneavoastră domeniul respectiv și, surpriză, și dumneavoastră ziceți că trebuie făcute restructurări acolo. Deci, ceva e în neregulă. Ceva e în neregulă în moțiunea dumneavoastră sau în programul dumneavoastră de guvernare, pentru că trebuie să vă hotărâți care dintre ele este greșit.

Vă dați seama cât de greu ne-a fost nouă să putem să vă dăm un răspuns la această moțiune dacă nici dumneavoastră nu înțelegeți mare lucru din ea.

De asemenea, în ședința Guvernului din data de 25 martie 2015 a fost aprobat memorandumul cu tema "Măsuri pentru restructurarea, reorganizarea și eficientizarea activității Societății Complexul Energetic Oltenia", document în care se prezintă principiile de bază care ar trebui să stea la baza unui plan de restructurare, reorganizare și eficientizare, revizuit, care, ulterior discutării și avizării de către noul Consiliu de Supraveghere al CEO, să fie înaintat spre aprobare acționarilor societății.

Cu această ocazie, a fost prezentată și necesitatea ajustării calendarului istoriei acțiunilor CEO - știți că era vorba de o listare în cursul anului 2015 - dar noi considerăm că acest lucru nu este bine făcut în acest moment. Dorim să avem o altă față a companiei, care, deși în primele luni ale anului 2015 înregistrează profit operațional, să poată permite atragerea de investitori care să ofere sume atrăgătoare, așa cum s-a întâmplat și în cazul Electrica, de exemplu, sau al altor privatizări care au fost făcute, listări care au fost făcute la nivelul Ministerului Energiei sau Departamentului de energie anul trecut.

Să schimbăm câteva cuvinte și despre Hunedoara.

Știți foarte bine că societatea se confruntă cu o situație economică financiară dificilă și nu de ieri, de astăzi. Știți foarte bine că, la nivelul discuțiilor cu misiunea Fondului Monetar, ni s-a solicitat ca, în eventualitatea în care se va da un ajutor de stat, să trecem la divizarea complexului energetic. Știți foarte bine care au fost discuțiile, pentru că cel puțin parlamentarilor de Hunedoara le-am răspuns la întrebările care au venit pe această temă, cum am reușit să gestionăm relația cu partenerii financiari și faptul că, cel puțin în acest moment ne aflăm într-o situație mult mai bună decât în trecut.

N-are rost, sau poate pentru dumneavoastră ar fi util să ne aducem aminte că a existat odată o Companie Națională a Huilei care, în 2012, gestiona activitatea de exploatare a zăcămintelor de huilă și care era în topul datornicilor la momentul respectiv.

Să ne aducem aminte, zic, cum a fost înființată Compania Complexul Energetic Hunedoara și cum domnul Boc a fost foarte harnic în a zice: "Da, să trăiți!" celor care - mă rog - îi dădeau tot felul de idei și nu s-a gândit că dacă faci un astfel de complex la momentul respectiv, fără să asiguri investițiile necesare retehnologizării minelor care ele sunt cele care produc acel preț foarte mare al gigacaloriei și care nu îi lasă complexului alte variante de existență decât serviciile de sistem, acesta nu va putea s-o ducă prea mult.

Dar, vedeți, este foarte ușor să acuzi, să arăți cu degetul. Înțeleg poate motivele dumneavoastră, nu le aprob, dar poate că ar fi bine, dacă chiar ne dorim să facem pași înainte, într-o direcție mai bună, să încercăm să ne limităm, într-adevăr, la ceea ce se poate face și la ce este adevărat, și să nu mai acuzăm pe unii sau pe alții de greșeli pe care poate noi le-am făcut sau le-ați făcut.

De asemenea, în eforturile noastre de a asigura un viitor acestor companii, în data de 24 februarie, reprezentanți ai ministerului, ai Consiliului Concurenței, ai Ministerului Finanțelor și ai Comisiei Europene, ne-am întâlnit la Bruxelles exact pe tema ajutoarelor de stat care se pot oferi celor două complexuri energetice, iar pentru Hunedoara s-a avansat propunerea de acordare a unui ajutor de stat pentru salvare, în termen de șase luni de la acordarea ajutorului trebuind să prezentăm un plan de restructurare care să asigure viabilitatea pe termen lung și care ajutor să fie notificat Comisiei Europene în vederea autorizării.

În acest sens, în cursul lunii martie a fost transmisă Consiliului Concurenței notificarea pentru acordarea acestui ajutor de stat individual pentru salvarea Societății Complexului Energetic Hunedoara, iar în data de 20 martie, Consiliul Concurenței a emis avizul favorabil pentru notificarea acestui ajutor, notificare care a fost înaintată Comisiei Europene în vederea autorizării.

De asemenea, ne preocupă și întinerirea forței de muncă la Hunedoara, pentru că - după cum știți - vârsta de pensionare este destul de mică în acest domeniu și este nevoie de întinerirea forței de muncă. În acest sens, au fost, pe lângă cele aproape 200 de angajări de anul trecut, făcute alte 71 de angajări în acest an.

Și, ca să închei subiectul disponibilizărilor, v-aș mai spune că și la nivelul Complexului Energetic Oltenia acele mii de disponibilizări pe care dumneavoastră le anunțați atât de alarmați sunt, de fapt, pensionări la termen, lucru care, sigur, nu e cam același lucru cu ceea ce vreți dumneavoastră să spuneți.

Compania Națională a Uraniului

La începutul anului, un număr de 200 de mineri au intrat în grevă, nemulțumiți de modul cum mergeau discuțiile între sindicat și conducerea de atunci a companiei. În mod firesc, m-am deplasat la Suceava, la Crucea, am discutat cu dânșii, am găsit soluții care sunt în curs de implementare. Oamenii sunt mulțumiți. Sunt mulțumiți pentru că, după foarte multă vreme au reușit să găsească dialog, sunt băgați în seamă așa cum merită de către conducerea ministerului, de către colegii mei și încercăm împreună să găsim soluții într-un domeniu care se confruntă, în acest moment, cu anumite probleme, pentru că inclusiv zăcământul de acolo, știți foarte bine ce particularități are, iar concurența externă este de luat în seamă.

Aș mai spune, însă, tot așa, spre aducere aminte, că, până în 2011, Compania Națională a Uraniului a beneficiat de diverse forme de finanțare. A beneficiat de ajutor de stat pentru octooxidul de uraniu, a beneficiat de ajutor de stat pentru procesarea produsului finit dioxid de uraniu. Numai că banii pe care i-a obținut prin acest suport n-au fost folosiți în dezvoltarea activității și, mai mult decât atât, nici măcar taxele la bugetul de stat n-au fost plătite. Și acest lucru este demonstrat de rapoartele Curții de Conturi, care au trasat măsuri de recuperare a acestor sume. La fel, taxa de mediu de 2% nu a fost plătită în timpul guvernării Boc. Acum se calculează penalități de întârziere. Cine e răspunzător de acest lucru? Sigur că n-aveți răspuns la asta.

Declinul Companiei Naționale a Uraniului a început - să știți - în 2011. În 2011, când domnul Boc ne guverna. În plus, în anul 2009, Guvernul Boc a inițiat o hotărâre de guvern privind rafinarea stocului de uraniu în concentrate constituit în perioada '93-2008, care urmează să producă efecte extrem de nocive, dezastruoase aș putea spune, în perioada 2012-2014. Iarăși, v-aș întreba cine ar fi de vină. Dar, sigur că da, lucrurile pot continua, pentru că beneficiile guvernării Boc sunt multe și efectele se fac încă simțite.

Dar eu consider că ceea ce era de spus s-a cam spus pe această încercare de moțiune pe care dumneavoastră ați depus-o.

Aș vrea să vă mai spun doar că noi suntem încrezători că toate acțiunile noastre vor duce la un final fericit în domeniul mineritului și vă invităm și pe dumneavoastră, cei care ați semnat această moțiune, să vă aplecați mai cu seriozitate pe acest domeniu, pentru că, iarăși, încercând să găsesc soluții dacă... ar trebui să vă iau măcar un pic în serios și să caut în programul de guvernare al dumneavoastră. Numai că n-am găsit decât nouă rânduri care se referă la sectorul minier, și acela numit "subsector" - da', în fine.

Rămâne mesajul pe care vi-l dau: atunci când încercați să dați cu pietre, uitați-vă mai bine în oglindă, încercați să veniți și cu soluții, încercați să propuneți altceva decât ați făcut atunci când ați guvernat - și aici mă refer la cei de la PDL, pentru că, la un moment dat PNL chiar a avut o șansă deosebită să guverneze bine țara, și domnul Orban a avut o șansă deosebită să guverneze, dar după ce a plecat de la minister au trebuit să schimbe canapeaua acolo.

În fine, lucrurile se pot schimba, este adevărat, și eu sper ca, în viitor, lucrurile într-adevăr să se îmbunătățească.

Vă mulțumesc că m-ați ascultat.

Voi asculta cu interes luările dumneavoastră de cuvânt, poate - cine știe - veți spune ceva interesant.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Andrei Dominic Gerea:

Cu speranța să nu-mi mai supăr colegii inițiatori ai moțiunii și încercând să amintesc că, într-adevăr, și dumneavoastră aveți dreptul să depuneți moțiuni, chiar dacă demagogice, dar și colegii noștri au dreptul să răspundă, așa cum cred ei de cuviință, că, până la urmă, eu n-am auzit de vreun cuvânt să facă, să producă ceva cucuie. Dar, sigur, fiecare reacționează cum poate.

Văd că tot se încearcă politizarea acestui subiect al conducerii complexurilor energetice, influențele regionale și așa mai departe. Vă asigur că, cel puțin în acest moment, noi încercăm să scoatem politica din actul managerial și este un angajament care a fost luat și obținut împreună cu sindicatele, toate sindicatele, conducerea companiilor, și de la Hunedoara, și de la Târgu Jiu din Gorj, și acest lucru încercăm să-l păstrăm și la Suceava, de asemenea, pentru că, după cum ați văzut și dumneavoastră astăzi, patimile politice sunt pe măsură. Și zgomotul care vine din zona aceasta de dreapta a sălii este și pe măsura nerealizărilor și vinovățiilor anterioare. Dar dacă tot încercăm să ne întoarcem așa în trecut, probabil că n-o s-ajungem niciodată să facem și pași înainte, doar în măsura în care vom reuși să învățăm din greșelile trecutului. Dacă nu, nu.

O să încep să răspund la întrebări. Domnul Orban întreabă, ca și doamna Niculina Mocioi cine îl dă afară pe domnul Ciurel. Totodată, s-a insistat aici pe necesitatea implementării măsurilor prevăzute în Ordonanța nr.109, management privat, guvernanță corporatistă. Ar trebui să știți și dumneavoastră, domnule Orban, și doamna Niculina Mocioi că tocmai datorită acestei guvernanțe corporatiste, noi nu putem să-l schimbăm pe domnul Ciurel când vrem noi.

Dar, stimate domnule Orban, aș vrea să vă amintesc, am spus-o și în cuvântul din prezentare, domnul Ciurel a fost selectat de către firma germană Kienbaum Executive Consultants, angajată prin licitație în 2011 de către Guvernul PDL. Deci, acum, treaba dumneavoastră pe cine considerați vinovat de faptul că domnul Ciurel este manager la Complexul Oltenia, dar asta este realitatea. Pe de altă parte, ministerul poate acționa într-o direcție, și anume, asupra consiliului de supraveghere dacă se constată că nu se îndeplinesc țintele asumate, să poată face o schimbare. Dar acest consiliu de supraveghere n-a avut nimic de spus la adresa domnului Ciurel în perioada în care au conlucrat. Ceea ce a putut să facă ministerul din dorința de a da o nouă șansă și un nou impuls activității manageriale la Oltenia a făcut. Mai departe este treaba noului consiliu să ia măsurile necesare dacă le va considera de cuviință. Dar toate aceste lucruri doar și în urma unor controale care vor fi continuate pe baza și care vor viza activitatea anterioară a managementului.

La fel cum s-a întâmplat și vizavi de contractul de livrare a cărbunelui în Serbia care, după ce s-a realizat controlul, acțiunea de control a Corpului de control al ministrului, a fost dat către analiză și luarea unor hotărâri organelor competente.

Totuși, țin să menționez că domnul Ciurel a solicitat noi controale pentru a demonstra viabilitatea activității sale.

Domnului Bode. Domnule Bode, puteți să puneți moțiuni câte poftiți dumneavoastră, ați pus și pe fonduri europene, deși avem...realizările sunt incomparabile cu zeroul performat de guvernarea PDL, dar dumneavoastră totuși puneți moțiuni. M-aștept să puneți moțiuni acum și pe viitorul Cod fiscal, să puneți moțiuni și pe reducerea TVA-ului la alimente, anunțată astăzi de către Guvern și așa mai departe. Tot să puneți moțiuni. Cel puțin în ceea ce privește TVA-ul, vă înțeleg, pentru că dumneavoastră ați crescut cota de TVA, în timp ce ați tăiat salariile. Dar asta este o altă poveste.

Despre cifre v-a spus mai devreme colegul meu, ce rost are să vi le mai amintesc și eu, dar poate că vă folosește. Sunt aproape 500 de milioane de lei datorii ale administrației PDL-iste. Poate reușiți să-i convingeți să plătească la Oltenia.

Domnului Țîmpău. A plecat. Spunea la un moment dat că vor fi disponibilizați 6000 de salariați. 6500 de salariați sunt toți la Hunedoara. Nici vorbă de așa ceva. Deocamdată, planul de restructurare prevede undeva la 500 de salariați, dar aceste măsuri, după cum ați spus și dumneavoastră în programul de guvernare, ar trebui să înțelegeți cu toții că ar fi necesare. Sindicatele au înțeles. Poate vi se pare ciudat, dar sindicatele au solicitat aceste restructurări și la Hunedoara, și la Oltenia. În discuțiile pe care noi le-am purtat au solicitat restructurări.

Vorbim de prețul huilei. Păi cum să fie prețul huilei competitiv. Atunci când s-a hotărât și înființarea complexului și când se mai puteau da bani mineritului, că ulterior la nivelul Uniunii Europene s-a luat decizia de a nu mai putea fi finanțat mineritul, când se puteau face aceste investiții, nu s-au făcut. În acest moment, exploatarea se face cu tehnologii de acum 30-40 de ani, cu târnăcopul și cu plasa. Cum credeți c-ar putea fi competitiv prețul huilei? Unde erați? De ce n-ați propus dumneavoastră soluții la momentul respectiv când se puteau propune?

Sunt impresionat cum doamna Niculina și restul colegilor vă erijați în reprezentanții oamenilor, în reprezentanții celor asupriți de către guvernarea Ponta care, iată, a crescut salariile, a dat banii înapoi la oameni, a redus taxele, a redus TVA-ul, a redus CAS-ul și așa mai departe. Vă asigur că nu-i reprezentați pe acești oameni pe care i-ați călărit ani de zile.

Închei însă cu...

A! Și un mesaj către domnul Resmeriță, totodată. Domnule Resmeriță, aici este programul de restructurare, reorganizare și eficientizare de la Hunedoara, cel de la Oltenia e scris mărunt. Dacă vreți, pot să vă citesc o sinteză, dar nu cred că mai avem răbdare, sau dacă mai aveți răbdare, pot s-o fac, dar cred că tocmai pentru seriozitate și găsirea unor soluții mai bune pentru viitor, poate că n-ar fi rău să facem o dezbatere la comisie, în plen, departe de patimile politice și, într-adevăr, să găsim cât putem noi, la nivelul Parlamentului, direcțiile cele mai eficiente, cele mai bune pentru mineritul românesc.

S-a vorbit aici, n-am vrut să aduc în discuție, apropo de implicarea politică, domnul director de la Hunedoara, domnul Jujan, devoalându-se, să spunem, calitatea de membru al unui partid politic. Nu știu dacă mai este acum membru. La momentul când a fost numit, știam că a fost membru PDL, nu acesta... vă dați seama, dacă voiam să fac politică și eram la fel de absurd ca alții, pe care i-am auzit astăzi vorbind și susținând moțiunea, probabil că această măsură n-ar fi fost luată. Dar vă spun că domnul Jujan mi s-a părut a fi omul care poate fi urmat de cei cărora li se va adresa cu viitoarele măsuri, probabil, impopulare. Pentru că restructurarea poate să fie și nepopulară la un moment dat, chiar dacă sunt prevăzute măsuri compensatorii generoase de către Guvern. Este cel care a venit cu soluții care mi s-au părut aplicabile la momentul respectiv și ăsta a fost motivul pe care l-am ales, dar l-am ales cu deplina, să spunem, acceptare și a colegilor mei din PSD care puteau să spună: "Domnule, pleacă cu el de aici că a îndrăznit să facă politică odată!".

Sigur că din punctul meu de vedere e un merit că a părăsit PDL-ul, pentru că și-a dat seama despre ce era vorba. Dar, asta, așa, ca să mai vă tachinez un pic. Nu știu dacă acum mai este membru de partid sau nu, dar nu mă interesează. Fiecare cetățean în țara asta are dreptul să se înscrie într-un partid politic, să facă politică. Ceea ce, repet, am obținut eu de la toți cei implicați în mineritul acesta, sindicate, conducere și așa mai departe, a fost să renunțe a face politică la locul de muncă, lucru pe care, cel puțin când vine vorba de dezbaterile pe care le avem pe marginea mineritului, să încercați și dumneavoastră să-l faceți. Nu să renunțați la politică, pentru că până la urmă aceasta este meseria dumneavoastră și a noastră, ci să nu mai faceți politică în stil politicianist. Și dacă vom reuși să facem aceste lucruri, vă asigur eu că și în țara noastră se va vedea un plus.

Acestea fiind zise, închei toate observațiile pe care le aveam de spus. Vă doresc sărbători fericite, un Paște fericit și spor la treabă și gând luminat tuturor.

Vă mulțumesc.

(Aplauze.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 octombrie 2017, 14:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro