Dorel Covaci
Dorel Covaci
Ședința Camerei Deputaților din 21 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.70/30-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 21-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 aprilie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.22 Dorel Covaci - declarație politică: - "Măsura reducerii TVA la 9% pentru unele produse";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Dorel Covaci:

"Măsura reducerii TVA la 9% pentru unele produse"

Începând cu luna iunie a acestui an, Guvernul Ponta va aplica măsura reducerii TVA la 9% pentru toate produsele agroalimentare, fără diferențieri, băuturi nealcoolice și servicii de alimentație publică. Totodată, Guvernul își menține intenția de a reduce cota standard de TVA la 20%, din luna ianuarie a anului viitor, în contextul în care încasările bugetare din primul trimestru al acestui an au fost cu 5 miliarde lei în plus față de primul trimestru al anului trecut. Astfel, măsura nu va afecta stabilitatea finanțelor publice, consimțită de pactul fiscal.

Inițial au fost discuții despre posibilitatea implementării măsurii de reducere a TVA la 9% pentru produsele mai sus menționate versus reducerea impozitului pe venit/reducerea contribuțiilor sociale, mai exact, care din cele două variante contribuie mai semnificativ la creșterea puterii de cumpărare a populației, au impact macroeconomic mai mare de redresare a cererii interne și determină reducerea inegalităților sociale într-o măsură mai mare. În urma analizelor, s-a optat pentru prima variantă, întrucât generează o reducere a ponderii fiscalității în veniturile gospodăriilor cu veniturile cele mai mici de 9,9% și de 0,7% pentru gospodăriile cu cele mai mari venituri.

Cei care vor beneficia cel mai mult de această măsură vor fi persoanele cu salarii reduse, pensionarii, lucrătorii pe cont propriu, agricultorii și șomerii, adică 66% din populația totală. Estimările au arătat că o eventuală reducere a impozitelor directe ar putea determina creșterea aproape exclusivă a veniturilor salariaților și pensionarilor cu venituri mari și nu ar influența pozitiv pe cei cu venituri mici și nici șomerii, agricultorii, lucrătorii pe cont propriu. În ceea ce privește reducerea taxării muncii (CAS), o reducere a nivelului contribuțiilor sociale ar determina un nivel mai redus al pensiilor viitoare, potrivit principiului contributivității, iar, potrivit principiului solidarității, o eventuală reducere nu ar fi putut fi diferențiată în funcție de venitul plătitorului.

Recenta reducere a contribuțiilor sociale la angajator cu 5 procente, majorarea salariului minim de la 900 la 975 lei, din 1 ianuarie 2015, și apoi la 1.050, din iulie 2015, coroborate cu reducerea TVA la alimente reprezintă pași importanți în direcția bună.

În timp ce reducerea cotei CAS asigură o gură bună de oxigen pentru firme, ce își pot folosi surplusul financiar pentru investiții și crearea de locuri de muncă sau majorarea salariilor, reducerea TVA la alimente și băuturi nealcoolice va crește puterea de cumpărare a populației, prin reducerea prețurilor de pe piață, și va avea un impact macroeconomic general favorabil. Efectul de multiplicare în economie va fi mai ridicat, prin creșterea puterii de cumpărare a celor cu venituri reduse și medii, comparativ cu relaxarea fiscală, care are impact, în special, asupra celor cu venituri ridicate.

Măsura are un puternic caracter de echitate, pe când modificările asupra impozitului pe venit nu ar fi avut niciun efect de reducere a inegalităților sociale.

Se preconizează, de asemenea, că reducerea TVA la alimente și băuturi nealcoolice va crea premisele favorabile pentru reducerea evaziunii fiscale, odată ce rata de colectare a TVA în România este de numai 55%, față de o medie europeană de 85%.

Totodată, reducerea TVA la alimente și băuturi nealcoolice este o măsură care va proteja și încuraja producția internă, mai ales în domeniile agricultură și industrie alimentară.

Potrivit Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), retailerii au primit de-a lungul timpului semnale, din partea consumatorilor, că majorarea TVA a fost cea mai mare greșeală economică a unui guvern din ultimii 20 de ani. AMRCR consideră că reducerea TVA trebuie să ajungă imediat în buzunarul consumatorului, iar membrii asociației și-au manifestat disponibilitatea de a transfera această reducere în prețul final al produselor. Producătorii care nu se vor conforma reducerii de preț se vor autoexclude de pe piață.

Estimările arată un impact bugetar al reducerii TVA la 9% pentru produsele agroalimente, băuturi nealcoolice și serviciile de alimentație publică de 18,25 miliarde lei cumulat până în 2018, ca urmare a efectelor de multiplicare economică, transpuse în creșterea investițiilor și a locurilor de muncă. Prin valorificarea de către sectorul privat a resurselor financiare obținute se vor obține venituri suplimentare de 1 miliard de lei în 2015 și în jur de 1,8 miliarde lei în 2016-2018.

TVA de 9% pentru produsele agroalimente, băuturi nealcoolice și serviciile de alimentație publică este o parte pe care orice comerciant cinstit poate să o plătească și să rămână, în același timp, competitiv pe piață.

Consider că este o măsură foarte bună, care face parte dintr-un program potrivit aplicat de Guvernul Ponta, de stimulare a consumului și relansare a economiei, dar și un pas important în lupta cu evaziunea fiscală.

Reducerea TVA la 9% trebuie să se vadă în prețurile alimentelor, care au scăzut și vor scădea și mai mult, și să se regăsească pe tot lanțul, de la produse, servicii, restaurante.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 17 octombrie 2021, 7:38
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro