Ion Marocico
Ion Marocico
Ședința Camerei Deputaților din 21 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.70/30-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 21-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 aprilie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.177 Ion Marocico - declarație politică: "Studiul religiei nu poate lipsi din școli";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ion Marocico:

"Studiul religiei nu poate lipsi din școli"

Am asistat în ultima perioadă la o amplă dezbatere, artificial creată, în opinia mea, pe un subiect de interes pentru elevi, părinți, cadre didactice și reprezentanți ai societății civile: studiul religiei în școli. Dincolo de multitudinea de păreri pro și contra, rezultatele au fost mai mult decât convingătoare: la nivel național, aproximativ 90% dintre elevi și-au exprimat opțiunea de a participa la orele de religie, în timp ce în comunitățile de ucraineni, elevii s-au înscris în procent de 100%. Pentru mine, rezultatul nu poate fi decât îmbucurător, pentru că ucrainenii s-au definit de-a lungul timpului ca un popor credincios, ancorat în valorile creștine. Avem datoria de a consolida relația dintre școală și biserică și de a continua formarea copiilor noștri în sensul statorniciei în credință.

Religia a fost și va rămâne parte integrantă a culturii noastre, de aici rezultând necesitatea permanentă în trasarea reperelor social-morale ale tinerei generații. De la momentele istorice cu încărcătură religioasă la exemplele din pilde, de la semnificații mai puțin înțelese la binecunoscutele obiceiuri și tradiții de sărbători, toate contribuie la formarea unui tânăr și la pregătirea sa pentru viață.

Rolul cadrelor didactice, dar și al preoților, în acest context, este unul definitoriu. Am apreciat în permanență dăruirea și căldura cu care aceștia strâng laolaltă tinerii la diverse evenimente culturale sau religioase, cum se implică în păstrarea tradițiilor de sărbători, făcând copiii dornici de a afla lucruri noi și de a participa la activitățile specifice. Școala și biserica sunt stâlpi ai fiecărei comunități, iar un tânăr trebuie să dobândească un solid bagaj de cunoștințe pentru a putea mai târziu să facă față provocărilor. În comunitatea noastră, orice sărbătoare aduce aproape deopotrivă tineri și vârstnici, oameni extraordinari care trăiesc cu bucurie astfel de momente. Să nu uităm că în România avem 33 de biserici ortodoxe ucrainene, 3 mănăstiri ortodoxe ucrainene, 17 biserici greco-catolice, un Vicariat Ortodox Ucrainean la Sighetu Marmației și 2 Protopopiate la Sighet și, respectiv, la Lugoj.

De aceea, consider că participarea elevilor la orele de religie nu poate fi decât spre binele societății și în avantajul fiecărui elev. Dacă în județele în care există comunități de ucraineni, toți elevii și-au exprimat dorința de a studia religia, este pentru că noi, la rândul nostru, ne-am păstrat identitatea spirituală și am reușit să transmitem tinerei generații valorile care de-a lungul timpului ne-au ținut împreună și ne-au îmbogățit viața.

Religia nu poate lipsi din școli. Prin studiul ei, se modelează comportamentele copiilor noștri, ei învățând ce este dreptatea, adevărul, recunoștința, demnitatea și înțelegând astfel că solidaritatea nu se rezumă doar la deschidere față de problema aproapelui, ci presupune și o vorbă bună sau un gând curat.

Mulțumesc Patriarhiei Române pentru deschiderea și sprijinul acordat în discuțiile avute care s-au finalizat cu posibilitatea ca, în acele unități de învățământ în care nu sunt cadre didactice specializate în predarea religiei, această materie să fie predată de preoți, în limba ucraineană. Nu în ultimul rând, doresc să evidențiez în mod deosebit implicarea preotului Ion Pițura, vicarul general al Vicariatului Ortodox Ucrainean din Sighetu Marmației, a preoților din Bisericile Ortodoxe Ucrainene, precum și a inspectorilor școlari pentru minoritatea ucraineană și a cadrelor didactice care predau în comunitățile de ucraineni pentru eforturile de menținere a tradițiilor, de educare a tinerilor în spiritul moralei creștine, de cultivare a binelui și a dragostei de frumos, a relațiilor de prietenie și de ajutor reciproc. Educația rămâne cel mai important instrument pe care o societate îl are pentru a-și schimba în bine destinul.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 21 octombrie 2021, 22:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro