Vasile-Cătălin Drăgușanu
Vasile-Cătălin Drăgușanu
Ședința Camerei Deputaților din 28 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/07-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 28-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 aprilie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.12 Vasile-Cătălin Drăgușanu - declarație politică: "Organizarea activității de administrare a contribuabililor mici și mijlocii";

   

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Îl invit la microfon pe domnul deputat Cătălin Drăgușanu. Se pregătește domnul deputat Vasile Gudu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile-Cătălin Drăgușanu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Am citit zilele trecute un comunicat ANAF, care face referire la un Proiect de Ordin pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui ANAF nr. 3582/2013 privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mijlocii și pentru aprobarea procedurii de administrare și monitorizare a contribuabililor mijlocii.

Citesc din comunicatul ANAF: "În vederea creșterii eficienței activității de administrare a contribuabililor, a îmbunătățirii colectării veniturilor bugetare, cât și pentru întărirea relației de parteneriat cu contribuabilii a fost necesară reorganizarea activității de administrare. Una din acțiunile de aducere la îndeplinire a măsurii de îmbunătățire a colectării o constituie administrarea și monitorizarea distinctă a unor categorii de contribuabili, definită pe baza unor criterii de selecție stabilite prin ordin al președintelui ANAF.

Obiectivele propuse în proiect cu privire la reorganizarea marilor contribuabili ar fi: reducerea numărului de mari contribuabili de la 2.500, în prezent, la 1.100; migrarea diferenței de 1.400 de mari contribuabili spre contribuabilii mijlocii; constituirea unei direcții generale pentru marii contribuabili, cu personalitate juridică, pe scheletul actualelor opt direcții generale regionale ale finanțelor publice.

Obiectivele propuse în proiect cu privire la reorganizarea contribuabililor mijlocii ar fi următoarele: constituirea a câte unei administrații regionale pentru administrarea contribuabililor mijlocii, stabilirea unui număr de 1.500 de contribuabili mijlocii care vor fi administrați de către această administrație regională, prin refacerea criteriilor de selecție actuale pentru contribuabilii mijlocii și prin coborârea unui număr de 1.400 de actuali mari contribuabili. Cei 1.500 de noi contribuabili mijlocii vor fi efectiv administrați de către această administrație regională care va avea sediul în localitatea de reședință a regionalei, în speță, Iași, Brașov, Cluj, Timișoara, Craiova, Ploiești, Galați, București.

În plan județean nu va mai rămâne nicio structură corespondentă de administrare a contribuabililor mijlocii, cele existente în prezent urmând a fi desființate.

Doamnelor și domnilor deputați,

Nu contest faptul că este foarte posibil ca aceste modificări să aibă și avantaje, dar sunt nevoit să atrag atenția asupra neajunsurilor pe care le poate avea acest proiect, și anume:

1. Îngreunarea accesului contribuabililor mijlocii la serviciile oferite de administrația fiscală, relația contribuabil-unitate fiscală fiind afectată de următorii factori: distanțele mari pe care aceștia trebuie să le parcurgă pentru a se prezenta la sediul organului fiscal regional; creșterea volumului resurselor financiare și de timp, pe care în viitor este necesar să le asigure contribuabilii mijlocii pentru a avea acces la serviciile fiscale, cu precădere în ceea ce privește primirea certificatelor de atestare fiscală, a deciziilor privind calculul timbrului de mediu, depunerea declarațiilor de înregistrare fiscală, depunerea documentației necesare obținerii eșalonării de plată, înregistrarea contestațiilor la diverse acte administrative emise de organul fiscal, obținerea cazierelor fiscale.

În domeniul executării silite, pentru obținerea informațiilor privind patrimoniul debitorilor și aplicării măsurilor de executare sunt necesare deplasări frecvente la sediul acestora, ceea ce, în perspectiva regionalizării, implică costuri mai mari cu deplasarea personalului fiscal.

În prezent, se înregistrează încă o pondere foarte ridicată a volumului plăților efectuate cu numerar, ceea ce presupune creșterea cheltuielilor care urmează a fi alocate de către contribuabilii mijlocii cu deplasarea și paza valorilor bănești pe traseul cuprins între localitatea unde au sediul social și Trezoreria Municipală care deservește noua structură de administrare.

Creșterea duratei de timp și a costurilor necesare desfășurării unor activități care presupun fie deplasarea personalului fiscal la sediul contribuabilului pentru efectuarea inspecțiilor fiscale, investigațiilor pe teren, efectuarea controalelor încrucișate sau inopinate, fie deplasarea la sediul instanțelor de judecată care au competență diferită de arondare față de competența fiscală de administrare.

Aplicarea măsurilor de executare silită a bunurilor, respectiv identificarea și instituirea sechestrului pe bunuri, operațiuni care urmează a fi efectuate de către personalul din cadrul unităților fiscale pe raza cărora se află bunurile urmăribile vor cunoaște o creștere a duratei de timp pentru ducerea la îndeplinire.

Scăderea calității actului de administrare în condițiile în care se afirmă că reorganizarea DGAMC are ca primă cauză o plafonare calitativă a activității acesteia, în condițiile unui maxim de performanță nesatisfăcător, consider că reorganizarea contribuabililor mijlocii la nivel de regională, pe modelul actual al DGAMC, va crea aceleași probleme sistemice, existând riscuri reale ca fenomenul înregistrat la nivelul marilor contribuabili să fie multiplicat și la nivelul contribuabililor mijlocii.

În condițiile actuale de administrare județeană a contribuabililor mijlocii, calitatea serviciilor oferite acestora a crescut de la an la an, tratamentul asigurat contribuabililor fiind recunoscut chiar de către conducerea ANAF ca fiind promptă și de înaltă calitate.

Un criteriu foarte important pentru contribuabilul român în aprecierea relațiilor cu ANAF îl constituie, pe lângă calitatea actului de administrare, și promptitudinea acestuia.

2. Creșterea costurilor generate de administrare, altele decât cele de personal, deoarece este necesară identificarea de spații suplimentare pentru administrațiile regionale de gestionare a contribuabililor mijlocii, având în vedere că la acest moment, la reședințele de regiune, în aceleași clădiri, își desfășoară în mod supraaglomerat activitatea, atât direcțiile regionale cât și administrațiile județene reședință de regiune.

Ținând cont de cele precizate, cred că ANAF, prin conducerea sa, trebuie să revină asupra acestor modificări și să facă în așa fel încât să simplifice procedurile pentru mediul economic românesc.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Mulțumesc și eu.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 8:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro