Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.167/08-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 30-09-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2015

14. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2015 privind stabilirea nivelului maxim al produsului apă grea destinat unităților 1-4 de la Centrala nuclearo-electrică Cernavodă pentru întreaga perioadă de exploatare a acestora, precum și pentru gestionarea apei grele (PL-x 511/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 511/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

14. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2015 privind stabilirea nivelului maxim al produsului apă grea destinat unităților 1-4 de la Centrala nuclearo-electrică Cernavodă pentru întreaga perioadă de exploatare a acestora, precum și pentru gestionarea apei grele, PL-x 511/2015. Caracter ordinar.

Inițiator, Guvernul României.

Domnule secretar de stat, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valentin Aurel Brânzea (secretar de stat, Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Prezentul proiect de act normativ are drept scop stabilirea nivelului maxim al produsului apă grea destinat unităților 1-4 de la Centrala nuclearo-electrică Cernavodă pentru întreaga perioadă de exploatarea acesteia, precum și gestionarea apei grele.

Nivelul maxim de apă grea a fost stabilit în baza studiului efectuat de Centrul de Inginerie Tehnologică pentru Operațiuni Nucleare, în cantitate totală de 3400 de tone, și această cantitate satisface necesitatea consumurilor tehnologice totale de operare a unităților 1 și 2 pe toată durata de exploatare, cât și pentru prima umplere a unităților 3 și 4 la punerea în funcțiune.

Pentru constituirea rezervelor de apă grea mai sus menționate, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale preia cantitățile stabilite prin acte normative, fondurile necesare urmând a fi asigurate de la bugetul de stat prin Ministerul Afacerilor Interne.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl invit pe domnul Iulian Iancu, președinte al Comisiei pentru industrii și servicii, să prezinte raportul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Comisia a fost sesizată în fond cu proiectul de lege menționat, un proiect de lege care viza, așa cum a prezentat și domnul secretar de stat, stabilirea necesarului de apă grea, respectiv pentru cele patru unități ale Centralei nuclearo-electrice de la Cernavodă pe toată durata de exploatare, estimată la maxim 60 de ani, respectiv, 3400 de tone și, de asemenea, gestionarea apei grele preluată de Societatea Nuclear-Electrica și de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, cu achitarea fondurilor necesare de la bugetul de stat, prin Ministerul Afacerilor Interne, sistarea controlată și ireversibilă a producției de apă grea la Regia Autonomă pentru Activități Nucleare de la Drobeta Turnu Severin, regie aflată în procedură de reorganizare judiciară ca urmare a faptului că nu s-au identificat alte piețe beneficiare pentru apă grea, pe baza Memorandumului aprobat în acest sens în martie 2015 și cu asigurarea entităților care-l vor aplica, precum și aplicarea măsurilor de protecție socială aferente, pe baza actelor normative complementare.

Aș vrea să vă subliniez faptul că proiectul a fost adoptat de Senat. De asemenea, a primit aviz favorabil de la Comisia pentru politică economică, Comisia juridică, Comisia pentru buget. De asemenea, aviz favorabil de la Consiliul Legislativ.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât în unanimitate să supună plenului adoptarea proiectului de lege în forma adoptată de Senat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Din partea grupurilor parlamentare.

Grupul PSD. Domnul Traicu, deputat de Mehedinți.

Apoi Grupul PNL.

Grupul PSD. Vă rog, domnule Traicu. Nu răspundeți la provocări.

Video in format Flash/IOS

Domnul Rodin Traicu:

Stimați colegi,

Aș vrea să fac câteva precizări la acest proiect de lege deosebit de important.

Aș menționa câteva aspecte.

Producția de apă grea în România, care este agent de moderare și de răcire pentru filiera Candu 6, utilizată de proiectul nuclear românesc, a fost și cel mai mare transfer tehnologic din cercetarea românească în industria românească, fiind sută la sută concepută, proiectată, realizată, exploatată în România. De asemenea, o apreciere pentru colectivele de oameni care au participat la această importantă activitate economică a României, cantități importante de apă grea au fost exportate pe piețe deosebit de exigente: Coreea de Sud, China, Statele Unite ale Americii, prin intermediul firmei "Nukem" din Germania.

Cu acestea vreau să spun că deși s-a încheiat etapa de producere a acestui component esențial pentru programul nuclear românesc, să privim cu optimism înainte, știind care este stadiul negocierilor la ora actuală între Compania Nuclear-Electrica și China NuclearPower Company care a fost selectată ca investitor pentru unitățile 3-4 și care astfel beneficiază de toată cantitatea de apă grea necesară pentru punerea în funcțiune și utilizarea pe toată durata de viață estimată, maxim estimată, de către Centrul de Inginerie și Obiective Tehnologice din cadrul RATEN, a acestei componente.

Grupul parlamentar al PSD, apreciind efortul care s-a făcut pentru producerea acestei importante componente a programului energetic nuclear va vota proiectul de lege care asigură în principal o măsură de protecție socială pentru cei care au desfășurat această activitate, precum și conservarea acelor instalații necesare pentru managementul apei grele pe toată durata de viață necesară.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PNL. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Ne place, nu ne place, Regia Autonomă pentru Activități Nucleare este una din găurile negre ale economiei românești. Au contribuit toți decidenții care s-au perindat la conducerea acestei companii. Nu este doar vina celor care se află azi aici, ca să fiu foarte clar.

Ordonanța de urgență nr. 20/iunie 2015, iată că nu mai este nici de actualitate, pentru că, între timp, pe 26 august, Guvernul a decis închiderea controlată a Regiei Autonome pentru Activități Nucleare.

În legătură cu această cantitate de 3400 de tone de apă grea, este în opinia noastră o risipă de neimaginat pentru bugetul statului acest nivel de 3400 de tone apă grea pentru unitățile 1-4 de la Cernavodă.

Aș vrea să și argumentez. Prima încărcătură pentru un reactor Candu este de 550 de tone de apă grea. Pentru cele două reactoare pe care le vom face, nu se știe încă, pentru că suntem în discuții cu acea companie din China, cantitatea de apă grea este de 1100 de tone. Guvernul nu a început, știți foarte bine, investiția, din lipsă de investitori care nu mai apar, dar are în stoc, în rezerve de stat 1100 tone pentru care a plătit de la bugetul de stat 510 milioane de euro. Producția de apă grea pentru prima încărcătură, așadar, 1100 de tone, a început în anul 2006 și s-a finalizat în 2013.

Pentru reactoarele 1 și 2 aflate în funcționare este necesară o cantitate de aproximativ 8-10 tone pe an, completare cu apă grea și pierderile care au loc în circuit.

În concluzie, apa grea existentă în stoc este asigurată pentru 110 ani pentru reactoarele care sunt în funcțiune.

În ordonanța de urgență, legat de durata de viață a unui reactor, de 35-60 de ani, se spune că durata de viață a unui reactor va fi de 35-60 de ani, dar nu se spune că după o funcționare de 30-35 de ani pentru prelungirea vieții unui reactor trebuie obligatoriu înlocuite majoritatea componentelor, cu costuri care se ridică la peste 60% din costul inițial, vorbim de 2,5-3 miliarde de euro.

De asemenea, prețul apei grele este cel mai mare din lume, aproximativ 500 de euro/kilogram, în condițiile în care media este de 300 de dolari/kilogram.

Așa cum spunea aici distinsul meu coleg, au fost încercări de a se vinde apă grea la export, dar trebuie spus foarte clar: s-a vândut sub prețul de cost, ceea ce nu este în regulă.

În opinia noastră, și cu asta închei, nu este nevoie de 3400 de tone de apă grea, vorbim de un efort bugetar de aproape 1,2 miliarde de euro, bani băgați într-o producție pe stoc și într-o marfă nevandabilă. Cu o mică parte din acești bani se puteau face investiții în protecție socială, așa cum se spunea aici. În opinia noastră, Guvernul trebuie să încadreze orice proiect energetic major, inclusiv proiectul reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă, într-o strategie energetică națională, strategie întârziată inacceptabil.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Grupul ALDE. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Palașcă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Practic, astăzi avem în față un act normativ care consfințește închiderea Combinatului de Apă Grea de la Turnu Severin.

Sigur, nu am să comentez aici cantitatea care s-a produs. Cert e că ea s-a produs în baza unor acte normative și a unor comenzi date de Guvernul României, miniștrii respectivi au girat aceste cantități solicitate la vremea respectivă.

Dar, aș dori să spun un lucru foarte important: Guvernul României cred că are în continuare, odată ce combinatul s-a închis, trei lucruri importante de făcut pentru Regia de Activități Nucleare și pentru orașul Turnu Severin. În primul rând să-și asigure plata tuturor celor care au lucrat la aceste cantități, la realizarea acestor cantități de apă grea. Așa cum știți, în ultimele zile, în Turnu Severin au fost mișcări de stradă legate de neplata salariilor restante către oamenii care au lucrat acolo. Înțeleg că această problemă este în curs de rezolvare și mă bucur dacă este așa, și este o veste bună pentru cei de acolo. Apoi, Termocentrala de la Halânga, cea care este singura sursă de căldură pentru acest an, trebuie să funcționeze și orașul Turnu Severin să beneficieze de căldură și apă cală. Și, în ultimul rând, cred că Guvernul și autoritățile locale au obligația ca cei 1500 de oameni disponibilizați acum și cei încă 800 care vor fi disponibilizați în viitorul apropiat, practic, să poată beneficia de un loc de muncă alternativ.

Grupul ALDE va vota acest proiect de lege, dar vreau să vă spun că vom fi foarte atenți la ceea ce se întâmplă în continuare la Turnu Severin și ceea ce înseamnă această regie, și mai ales ceea ce înseamnă oamenii de acolo care au lucrat la această regie și locuitorii orașului Turnu Severin.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Grupul UDMR. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Fejér László-Ődőn:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Grupul UDMR ar fi votat această ordonanță, această lege dacă acum 10 ani sau 20 de ani ar fi fost pusă pe masa Parlamentului.

De ce zic acest lucru? Că e bine-venit să stabilim cantitățile necesare pentru unitățile 1-4 de la Centrala Cernavodă, dar nu numai cantitățile ar fi trebuit stabilite acum 10-20 de ani, cât și calitatea, cât și prețul cu care se cumpără. La ședința de grup, când i-am întrebat pe specialiștii care au venit să prezinte această lege, mi-au zis că momentan cumpărăm de aproape șase ori mai scump această apă grea decât se produce în lume.

Eu nu cred că o risipă, cum a zis și colegul meu, de un miliard două sute de euro ar fi trebuit dat pentru această apă grea... Și să nu vorbesc aici de calitatea incertă a acestei ape grele, despre care se vorbește aici, de gestionarea apei grele. Este vorba de calitatea cu care a fost produsă această apă grea.

Din aceste considerente, Grupul UDMR nu va vota această lege.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții din partea grupurilor parlamentare? Nemaifiind alte intervenții, urmează votul final. Are caracter ordinar.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 19:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro