Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.167/08-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 30-09-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2015

22. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011 (Pl-x 432/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 432/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

22. Propunerea legislativă pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, Pl-x 432/2015. Are caracter organic.

Din partea inițiatorilor dacă dorește să intervină cineva? Nu dorește nimeni.

Avem raport comun din partea Comisiei... Nu, raport din partea Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Domnul vicepreședinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Comisia de specialitate a primit spre dezbatere în fond Propunerea legislativă pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Prin intervențiile legislative preconizate se dorește ca finanțarea cheltuielilor pentru naveta cadrelor didactice să fie suportată din finanțarea de bază, respectiv din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prin bugetele locale, și nu din finanțarea complementară, așa cum este în prezent.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Comisia propune adoptarea cu amendamente a propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă sunt intervenții? Da.

Vă rog, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Radu Zlati:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Proiectul legislativ ai cărui autori sunt o parte dintre colegii mei nu are altceva în vedere decât revenirea la o situație existentă. Prin Legea educației naționale nr. 84 se plătea naveta cadrelor didactice și a personalului auxiliar. Legea nr. 1/2011 a înlăturat această prevedere.

Considerăm că pentru întreg învățământul preuniversitar românesc revenirea la precedenta formulare și deci alocarea din partea factorilor responsabili a sumelor cuvenite pentru naveta cadrelor didactice, respectiv a personalului auxiliar nu va putea să aducă decât un bine întregului învățământ preuniversitar românesc.

În consecință, nu doar pentru că noi suntem inițiatorii acestei propuneri legislative, ci în interesul învățământului, Grupul parlamentar al PNL va vota propunerea.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PSD. Domnul... aveți câte doi... Vă rog, lăsați-l pe domnul coleg, domnule Iacoban.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Benga:

Ținând cont că Guvernul Boc a închis o grămadă de școli pe care noi le-am redeschis în etapa actuală și am repus demnitatea profesorilor pe un nou făgaș, legat de salarizarea și de viața lor de zi cu zi, considerăm că acest proiect este bine-venit și aducem la loc de cinste ceea ce este corect în raport cu cei care se ocupă de educația copiilor noștri, inclusiv în mediul rural.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Alte intervenții?

Domnul Iacoban, vă rog. Păi terminăm cu Grupul PSD, domnule Neacșu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Așa cum spunea și colegul meu de comisie, încă o dată se demonstrează că Legea nr. 1/2011 a fost făcută așa cum a fost făcută: asumată prin răspundere și nedezbătută în Parlament. Pentru că această Lege nr.1, într-adevăr, nu a mai prevăzut ca sumele pentru naveta cadrelor didactice, de la domiciliu până la școală, să fie asigurate din bugetul Ministerului Educației, ci din bugetul administrațiilor publice locale.

Hotărârea de Guvern nr. 569/2015 a mai adus o portiță, că din economiile școlilor se poate deconta naveta profesorilor.

Prin urmare, și noi, Grupul PSD, susținem acest proiect de lege și obligativitatea ca finanțarea decontărilor pentru naveta cadrelor didactice de la domiciliu la școală să fie făcută din bugetul Ministerului Educației.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte grupuri... Nu mai puțin, numai puțin... domnul coleg și apoi Grupul UDMR.

Vă rog, domnul coleg.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Deaconu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Atât eu, personal, cât și colegii mei din Grupul parlamentar național democrat susținem această propunere legislativă prin care se prevede decontarea cheltuielilor cu naveta a cadrelor didactice și a personalului auxiliar din învățământul preuniversitar, din bugetul de stat, și nu de la cel local.

Susțin această propunere tocmai pentru că în toți cei 33 de ani de activitate didactică am făcut naveta, cu mijloacele de transport în comun și cu mașina personală, la școlile unde mi-am desfășurat activitatea și tot timpul eram la mâna primarilor, când era vorba de decontarea cheltuielilor cu naveta, având de multe ori surpriza de a mi se spune că primăria nu are bani, evident, și nu mi se decontau aceste cheltuieli.

Consider că prin această propunere legislativă se face o reparație morală față de cadrele didactice care nu au postul sau catedra în localitatea de domiciliu și sunt obligate să facă naveta pe distanțe mai mici sau mai mari și să achite zilnic din buzunarul propriu aceste cheltuieli cu naveta, nemaivorbind de timpul pierdut și de efortul depus în plus.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul UDMR.

Vă rog, domnule deputat. Și apoi minoritățile. Sigur, toată lumea vorbește, mi se pare normal.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Inițiativa legislativă vine în contextul în care au fost schimbate o serie de articole din Legea nr. 1. Legea nr. 1 era o lege care mergea pe zona de descentralizare. Nu sunt eu în măsură, pentru că nu am fost în Parlament să o apăr, dar mergea pe zona ca acolo unde există decizia, să existe și o responsabilitate.

În Legea nr. 1, profesorii erau aleși, erau titularizați la nivelul instituțiilor de învățământ, ceea ce presupunea ca într-un timp destul de scurt să avem profesori care sunt legați de localitatea respectivă.

În momentul de față, marea majoritate a profesorilor fiind selectați printr-un sistem de concurs la nivelul inspectoratelor școlare, desigur că marea masă a acestora sunt navetiști. Pleacă, ajung ultimii în școală și pleacă primii din acea comunitate. Este o problemă pe care va trebui să o rezolvăm în continuare. Acest lucru îi ajută doar ca să ajungă nu din banii proprii în acea comunitate, dar nu sunt membrii acelei comunități.

Întrucât au fost o serie de modificări care au modificat sensul inițial al legii, în sensul în care responsabilitatea financiară rămânea pe umerii administrațiilor publice locale, dar decizia a migrat spre nivelul de inspectorate și la nivelul ministerelor, este normal ca și responsabilitatea financiară să se miște în acea direcție.

Deci această inițiativă legislativă pune în consens ca decizia, acolo unde există decizia de numire să existe și obligativitatea de finanțare.

În acest context, noi vom susține această măsură, cu toate că am considerat și considerăm că descentralizarea, inclusiv în acest domeniu, trebuie să se realizeze, cu atât mai mult cu cât această finanțare atinge finanțarea de bază, finanțarea de bază în care sunt cuprinse și salariile pentru profesori, și salariile pentru personalul auxiliar, și salariile pentru personalul nedidactic, care nu cresc în aceeași măsură cu obligațiile pe care le dă Guvernul.

Anul acesta, de exemplu, finanțarea per capita a crescut cu circa 4,2%, pe când obligațiile financiare către instituțiile școlare, în ceea ce privește creșterile salariale la personalul nedidactic și personalul didactic, au crescut cu 7-8%.

Deci, vom vota pentru că obligația finanțării trebuie să fie acolo unde este decizia, dar considerăm că Legea nr. 1 în această perspectivă era pentru descentralizare, iar aceste măsuri sunt de centralizare. În continuare credem că soluția inițială era mai bună. Dacă se realizează această finanțare, obligatoriu ministerul, în ceea ce privește bugetul pe anul viitor, va trebui să crească finanțarea per capita, altfel acest sistem va fi unul nesustenabil și în această formă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Minoritățile. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

În contextul în care educația este o prioritate națională și având în vedere acest proiect de lege care rezolvă efectiv una dintre aceste probleme, membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale vor vota în consecință.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte grupuri parlamentare? Nu mai sunt alte grupuri parlamentare.

Avem cinci amendamente, stimați colegi.

Vreau să le discutăm pe fiecare în parte.

Dacă la titlul legii...? Nu. Adoptat.

Observații la 2 marginal? Nu.

La 3 marginal dacă sunt observații? Nu.

4 și 5 marginal? Nu.

Forma adoptată de către comisie rămâne la votul final. Reamintesc, are caracter organic.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 18:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro