Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 30-09-2015

Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2015

23. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011 (Pl-x 431/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 431/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

23. Propunerea legislativă pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, Pl-x 431/2015, caracter organic.

Inițiator? Doamna Turcan? Nu.

Comisia?

Vă rog, domnule vicepreședinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Stimați invitați,

Comisia de specialitate a primit spre dezbatere în fond Propunerea legislativă pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Această propunere are ca obiect de reglementare completarea Legii educației, cu modificările și completările ulterioare, cu noi dispoziții care stabilesc sancționarea ministrului/miniștrilor de resort pentru nepublicarea sau neprezentarea în fața Parlamentului, până la data de 1 martie a fiecărui an, a raportului privind starea învățământului preuniversitar și a nepublicării raportului privind starea învățământului superior.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Comisia a propus, cu 8 voturi pentru respingere și 7 voturi împotriva respingerii, propunerea legislativă, din următoarele considerente:

  • pentru implementarea unei astfel de soluții legislative este necesară respectarea tuturor exigențelor normative, fiind insuficientă simpla referire la reținerea automată din salariu a unei sume de bani. Astfel, este necesar să fie reglementată în mod expres procedura de constatare a abaterilor disciplinare și de aplicare a sancțiunilor, organul competent să realizeze astfel de proceduri și instanța care să judece contestația persoanei sancționate și calea de atac, precum și modalitatea de reținere a respectivelor sume și destinația acestora;
  • propunerea legislativă operează cu formulări imprecise. Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice stabilește la art.9 faptul că persoanele care ocupă funcții de demnitate publică, precum funcția de ministru, beneficiază de o indemnizație lunară, și nu de un salariu.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare sunt intervenții?

Da. Doamnă deputat, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria Grecea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Deputații Grupului Partidului Național Liberal vor vota împotriva raportului de respingere a Propunerii legislative pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Considerăm necesară adoptarea unor măsuri de sancționare pentru miniștrii de resort care nu se prezintă în Parlament până la data de 1 martie a fiecărui an, pentru a face public raportul privind starea învățământului preuniversitar și a învățământului superior din România.

Necesitatea acestei inițiative legislative a pornit de la faptul că, în ciuda prevederilor legale, unii miniștri nu reușesc să prezinte raportul anual de activitate în fața comisiilor de specialitate ale forului legislativ în termenul stabilit.

În cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport s-a adoptat un raport de respingere, deși s-a recunoscut faptul că o astfel de inițiativă ar fi bine-venită. Mai mult decât atât, considerăm că o reglementare dublată de sancțiuni aplicabile, în caz de nerespectare, ar trebui să vizeze fiecare ministru în parte, indiferent de portofoliul pe care îl gestionează.

Din aceste motive, membrii Grupului Partidului Național Liberal vor vota împotriva respingerii acestei propuneri legislative.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Grupul UDMR. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Inițiativa legislativă a fost discutată destul de mult în Comisia pentru învățământ și am ajuns în final să nu o susținem, dintr-un motiv foarte simplu: pentru că legea în sine nu prevede un ansamblu de sancțiuni pentru multe alte chestiuni. Dacă ar fi să sancționăm, atunci ar trebui să-i sancționăm și pe cei care deși sunt în momentul de față... au obligația să urmeze cursurile, învățământul obligatoriu fiind de 10 clase, foarte mulți abandonează înainte acest învățământ și nu există sancțiuni.

Ar fi trebuit să avem o sancțiune eventual pentru că nu au fost manualele școlare la timp, care intră în obligativitatea ministerului de resort la 1 septembrie, am putea să avem sancțiuni pentru cei care, deși în lege se spune foarte clar care sunt cele trei universități de stat multiculturale, nu aplică legea la Universitatea de Medicină din Târgu Mureș, deși celelalte două universități, "Babeș-Bolyai", respectiv Universitatea de Artă Teatrală aplică aceeași lege. Deci noi am propus ori să gândim în integralitatea sa un capitol de sancțiuni, dar pentru toate categoriile care sunt cuprinse în Legea educației... Or, sancționarea ministrului, pe o asemenea chestiune, considerăm că este neavenită, cu atât mai mult cu cât ministrul în funcție este cel care a preluat această responsabilitate în acest an și nu a terminat, și de la pupitru a spus că va prezenta raportul atât pentru acest an, cât și pentru anul trecut, în fața Parlamentului.

Noi am fi de acord ca pentru toate celelalte, inclusiv să avem sancțiuni pentru senatul universității de la Târgu Mureș și pentru toți cei care nu aplică legea. A vota o sancțiune la un ministru, pe o asemenea temă, nu o putem susține.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc și eu.

Mai sunt intervenții?

Vă rog, domnule vicelider. Grupul PNL, două minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Acum, referitor la această inițiativă legislativă, inițiatorii au ajuns la această soluție pentru că, iată, Parlamentul nu-și îndeplinește prerogativele.

Dacă legea actuală spune că ministrul trebuie să vină cu un raport - și nu e vorba de ministrul educației -, avem obligația de a monitoriza și pe alte capitole și domenii și obligații pe care nu le îndeplinim.

Noi tot spunem că rolul nostru este și de a legifera, dar este și de a monitoriza. Sunt instituții, structuri ale statului care sunt în directa noastră subordonare, coordonare.

De multe ori amânăm termenele. Nu vreau să dau exemple acum. Dezbatem anul acesta rapoarte care vin cu trei, patru ani în urmă. Nu vreau să spun că sunt instituții asupra cărora chiar nu vrem să ne aplecăm pe dezbaterea rapoartelor, nu avem interes, și atunci despre ce discutăm? Venim, iată, suntem obligați, la un moment dat, când chiar simțim nevoia să ascultăm pe domenii foarte importante, cum este educația, să ascultăm ce spune ministerul de resort, care este situația la un moment dat, când simțim nevoia, pentru că nu se respectă legea. Într-adevăr, nu există condiții punitive în lege că dacă nu te prezinți să depui raportul trebuie să fii sancționat. Nu, dar ajungi în situația când ministrul nu știu care nu vine, șeful agenției nu știu care nu se prezintă, rapoarte de la nu știu ce instituție le amânăm și le dezbatem peste trei, patru ani. Și mă întreb: care este rolul nostru aici? De ce acceptăm o astfel de atitudine? De ce nu impunem de fiecare dată când ajungem să decidem frâiele puterii, ca miniștrii pe care îi susținem să vină să-și susțină în Parlament rapoartele de activitate?

Deci, eu cred că lucrurile acestea ar trebui dezbătute și, domnule vicepreședinte, tot discutăm de reforma Parlamentului. Păi aceasta este o chestiune care ține de reforma Parlamentului, de atribuții și de competențe și de respectul față de lege, până la urmă, că ajungem să impunem cuiva să respecte legea printr-o măsură coercitivă.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule Iacoban, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Trei lucruri aș vrea să subliniez.

În primul rând, că legea responsabilității ministeriale eu cred că acoperă acest lucru.

În al doilea rând, Codul muncii are capitole clare privind sancționarea personalului plătit din fonduri publice, fie el și ministru.

Iar în al treilea rând, domnilor colegi care au fost la guvernare ar trebui să le spun că nici miniștrii educației care au fost sau miniștrii educației care au fost în guvernarea trecută, în guvernarea opoziției, nu au venit să facă raportul în fața Comisiei pentru învățământ.

Prin urmare, eu zic că trebuie să respingem acest proiect de lege și Grupul PSD susține respingerea acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții? Domnul Benga.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Benga:

În primul rând, vreau să le spun colegilor de la PNL că acest sistem de a găsi numai modalități de a-i sancționa pe unii care vor să facă ceva în țara aceasta, în raport cu ceea ce ei nu au făcut, nu este o soluție. Cred că toți trebuie să ne adunăm laolaltă și să găsim soluții, că de aceea venim la Parlament, și cred că și colegii de la PNL, alături de colegii de la putere, trebuie să dăm dovadă că noi suntem cei care găsim soluțiile și nu scriem doar sancțiuni.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu mulțumesc.

Au fost două intervenții, domnule Dobre.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Vă rog să-mi permiteți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îmi pare rău, n-am ce să vă permit.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, domnule Dobre, procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Aș vrea să-i spun stimatului coleg că Parlamentul României are dreptul să sancționeze, să demită guverne, pentru că Guvernul este în subordinea Parlamentului, ca să fie foarte clar. Citiți Constituția.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule Neacșu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Sunt întru totul de acord cu ce a spus antevorbitorul meu dar, în același timp, Parlamentul are și nu s-a făcut vorbire aici, dincolo de instrumentul pe care-l propunem acum, un proiect legislativ, o mulțime de alte instrumente pe care singuri ni le-am creat: avem instituția moțiunii simple, avem instituția stabilită prin regulament acum - și am căzut cu toții de acord că e benefică și chiar am demonstrat că este benefică - a Orei ministrului, avem instituția interpelărilor, a întrebărilor, sunt o mulțime de instrumente pe care, dacă nu le folosim, ce facem, mai creăm încă unul, nefolosindu-le pe celelalte? Eu cred că până în momentul acesta, dacă uzităm foarte bine de ceea ce Regulamentul Camerei Deputaților, de ceea ce Constituția ne-a pus la dispoziție, putem foarte bine să cenzurăm activitatea oricărui ministru, pentru că, așa cum s-a precizat aici, da, avem și rolul de a supraveghea și de a controla activitatea executivului. Și eu zic că l-am făcut până acum. Nu știu dacă mai e nevoie neapărat de o serie de alte instrumente care să fie adresate strict, personal, unei anume persoane. Eu zic că este suficient ceea ce avem până acum.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Nemaifiind alte intervenții, proiectul rămâne la votul final! Are caracter organic.