Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.191/05-11-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 28-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 octombrie 2015

5. Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu - Un sistem de impozitare a întreprinderilor echitabil și eficient în Uniunea Europeană: 5 domenii-cheie
COM(2015)302 (PH CD 95/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PHC nr. 95/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

8. Proiectul de Hotărâre privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu - Un sistem de impozitare a întreprinderilor echitabil și eficient în Uniunea Europeană: 5 domenii-cheie, COM 302/2015.

Domnul vicelider Pâslaru. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Dau citire Proiectului de Hotărâre privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu - Un sistem de impozitare a întreprinderilor echitabil și eficient în Uniunea Europeană.

Articol unic. Luând în considerare opinia nr. 4c-19/646, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 14.X.2015, Camera Deputaților

Salută inițiativa Comisiei de a reforma sistemul de impozitare a întreprinderilor din Uniunea Europeană în vederea combaterii evaziunii fiscale practicate de unele întreprinderi și susține implementarea unui plan de acțiuni prin care se stabilesc măsuri menite să creeze un cadru juridic mai echitabil.

Observă că planul de acțiune propus prezintă obiective pe termen scurt, mediu și lung referitoare la crearea unui mediu fiscal competitiv și favorabil creșterii economice.

Recunoaște că există în mod real o dimensiune trans-națională a problematicii, iar obstacolele pentru activitățile economice transfrontaliere și denaturările pieței generate de existența a 28 de sisteme diferite de impozitare a profitului reprezintă un fapt.

Referitor la "Măsura 4 - Creșterea transparenței fiscale" amintește că tema transparenței fiscale în vederea impozitării întreprinderilor și combaterea evaziunii fiscale de orice fel a fost avută în vedere în Propunerea de Directivă a Consiliului de modificare.

Este în consens cu Comisia Europeană în ceea ce privește nevoie de a lărgi bazele de impozitare, de a simplifica și spori transparența fiscală.

Susținem abordarea Comisiei Europene în a oferi îndrumare și suport statelor membre ale Uniunii în vederea implementării unei abordări unitare și comune și își exprimă speranța că în procesul de adoptare a planului de acțiuni vor fi operate modificări suficiente pentru a permite crearea unui mecanism financiar viabil.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. La dezbateri generale, dacă sunt? Nu sunt.

Domnul Iane.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să vă atrag atenția, stimați colegi, asupra unei problematici cu care ne confruntăm și în special cu care se confruntă companiile românești.

Este vorba despre acele prețuri de transfer care, dacă acționează pe piața românească, pe piața internă, ele sunt luate în calcul de către organul fiscal și de către organul de control.

În schimb, dacă vorbim despre prețurile de transfer ale companiilor multinaționale care realizează bunuri și servicii la niște prețuri foarte mici, aproape de plata salariilor la noi în țară, iar ulterior, în țara de origine, acolo își realizează profitul aferent, atunci vorbim despre o inechitate care se face firmelor românești, pentru că nu poți să vii cu prețuri de transfer care în piața internă operează într-un fel, iar la nivel european, pe piața europeană, operează discriminatoriu.

De aceea, salut această opinie a Comisiei, de a realiza o echitate fiscală la nivelul Uniunii Europene și aștept cu nerăbdare să îmbunătățim cadrul fiscal, astfel încât companiile multinaționale care operează în România, într-adevăr, să aibă prețurile de vânzare către compania-mamă la prețurile reale și nu la prețuri doar cât să acopere costurile. Pentru că avem situații în care firme care au cifre de afaceri de 30 de milioane de euro, vedem că au cheltuieli de aproape 30 de milioane de euro, cu un profit de 15.000-20.000 de euro, ceea ce este nerealist, de unde rezultă că aici se plătesc doar salariile, iar întregul profit al acelor servicii și produse care se dezvoltă aici este transferat, evident, prin prețul de transfer discriminatoriu către compania din statul mamă.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.

Doamna Hărău, Grupul PNL.

Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Eleonora-Carmen Hărău:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul PNL salută această inițiativă a Comisiei Europene, care dovedește că prioritatea actuală a Europei este promovarea creșterii economice durabile și a investițiilor pe o piață unică mai echitabilă și mai aprofundată.

Europa are, din acest motiv, nevoie de un cadru, în vederea impozitării corecte și eficiente a profiturilor întreprinderilor, pentru a distribui în mod echitabil sarcina fiscală, a promova creșterea economică durabilă și investițiile, a diversifica sursele de finanțare ale economiei europene și a consolida competitivitatea economiei Europei.

Impozitarea profiturilor întreprinderilor este element esențial într-un sistem fiscal eficient și echitabil, iar normele actuale în materie de impozitare a veniturilor întreprinderilor nu se încadrează în contextul modern.

Imaginați-vă că prin actuala lipsă de coordonare între statele membre în ceea ce privește sistemul de impozitare a întreprinderilor sunt greutăți insurmontabile. Întreprinderile care funcționează în interiorul pieței unice se confruntă cu 28 de baze diferite de impozitare a profitului, creând costuri foarte ridicate pentru asigurarea conformității și sarcini administrative cu efect negativ asupra competitivității europene.

În 18 martie, Comisia a propus un pachet de măsuri în vederea creării unei transparențe sporite în materie de impozitare a întreprinderilor din Uniunea Europeană. Prezentul act normativ stabilește o abordare europeană mai cuprinzătoare asupra impozitului pe profit, însă nu s-au identificat în acest act normativ unele aspecte legate de erodarea bazei de impozitare și nu există o acțiune corelată pentru câteva domenii-cheie care necesită intervenție pe termen scurt și mediu. Armonizarea ratelor impozitului pe profit nu face parte din acest act normativ. Scopul său este însă coordonarea sistemelor fiscale ale statelor membre, astfel încât să poată lupta mai eficient împotriva planificării fiscale agresive a multinaționalelor.

Unele companii, mai cu seamă cele mici, care constituie structura, osatura economică a Uniunii Europene, sunt practic obstrucționate în ceea ce privește planificarea fiscală, de multinaționale cu forță mult mai mare și cu capacitatea de a transfera veniturile într-un loc fiscal mai favorabil și a înregistra cheltuielile în zone în care cetățenii au de suferit din acest motiv.

Partidul Național Liberal susține deci actul normativ, cu precizarea că vom face diligență pentru a puncta și mai consistent modificări care să sprijine unificarea fiscală în Uniunea Europeană.

Mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții?

Domnul Iacoban.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi și colege,

Iată că... combaterea evaziunii fiscale preocupă, de asemenea, toate țările din Uniunea Europeană. Dacă în timpul guvernării Ponta s-au făcut progrese imense în ceea ce privește scoaterea economiei negre la suprafață, prin măsurile pe care le cunoaștem cu toții, iată că Uniunea Europeană ne propune un ansamblu de legi cu dublu rol, și anume: evitarea transferului profitului și combaterea planificării fiscale agresive.

Acest pachet de legi este ca urmare a stabilirii unei priorități în acest domeniu, la nivel european, OCDE/G20, acela de a lupta împotriva evaziunii fiscale și a concurenței fiscale dăunătoare, cauzată de un fenomen global, denumit planificare fiscală agresivă.

De asemenea, Comisia Europeană ne propune cinci domenii de intervenție, și anume:

  1. Găsirea unei soluții la măsura transferului profitului;
  2. Asigurarea impozitării efective, în locul în care sunt generate profiturile;
  3. Înființarea comisiei multilaterale de arbitraj cu opozabilitate față de statele membre;
  4. Armonizarea sistemelor fiscale în țările membre;
  5. Creșterea transparenței fiscale, în sensul directivei de modificare a Directivei 2011/16 a Uniunii Europene, în ceea ce privește schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal.

Astfel, dividendele, câștigurile de capital, precum și toate celelalte forme de venituri financiare și soldurile conturilor vor fi adăugate pe lista categoriilor care fac obiectul schimbului automat de informații în Uniunea Europeană.

Acest plan de acțiune prevede măsuri necesare pentru ca impozitarea întreprinderilor să devină mai eficientă și echilibrată în cadrul pieței unice; măsuri de relansare a bazei fiscale consolidate, comune a societăților și măsuri pentru integrarea noilor acțiuni OCDE/G20 de combatere a erodării bazei de impozitare și a transferului profiturilor la nivelul Uniunii Europene.

Grupul PSD susține acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Ialomițianu, Grupul PNL.

Vă rog. A doua intervenție a Grupului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Ca un răspuns pe care vreau să i-l dau colegului de la PSD, legat de prețul de transfer...

Stimate coleg, noi avem reglementat în Codul de procedură fiscală prețul de transfer, problema este că ANAF-ul nu își face treaba și acolo trebuie să mergeți, ca ANAF-ul să-și facă treaba, pentru că sigur că se transferă foarte mult profit prin prețurile de transfer.

2. Această comunicare are la bază armonizarea în domeniul impozitelor directe, al impozitului pe profit. Dar trebuie să fim foarte atenți. Eu am participat la multe ședințe ale ECOFIN-ului... când o țară foarte puternică - și văd că este și în această comunicare - dorește consolidarea bazei de impozitare, adică tot profitul să meargă în țara de unde provine societatea comercială și de acolo să se distribuie partea de profit către celelalte țări unde sucursalele sau filialele își desfășoară activitatea.

Cred că... consolidarea bazei de impozitare în țările unde își are sediul societatea-mamă nu ne avantajează pe noi și de aceea trebuie să fim foarte atenți când susținem această comunicare.

Sigur, pentru unificarea, pentru armonizarea bazelor de impozitare, sigur că suntem de acord că este vorba de evitarea concurenței neloiale.

Grupul PNL va susține această comunicare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții, dacă mai sunt?

Nemaifiind alte intervenții, mergem mai departe.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 27 octombrie 2021, 4:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro