Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 noiembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.207/25-11-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2018 (comună)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 18-11-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 noiembrie 2015

27. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe și nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate (Pl-x 487/2013) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 487/2013

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

26. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe și nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate. Cu propunere de respingere din partea comisiei.

Inițiatorul?

Mihai. Domnul Mihai, mă scuzați.

Sunteți inițiator?

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Mihai:

Încă o dată, bine v-am găsit, domnule președinte de ședință.

Sunt inițiatorul acestui proiect de lege încă din primăvara anului 2013. Nu înțeleg de ce a durat doi ani și jumătate să ajungem astăzi să-l discutăm, aceasta este o mare lipsă a actualului legislativ. Proiectele de lege trebuie depuse și discutate, nu trebuie să zacă prin sertare doi ani, doi ani și jumătate, un an. Pur și simplu va trebui să muncim cu rapiditate.

Însă cu privire la propunerea de modificare a Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare și nivelul taxelor consulare la oficiile consulare și misiunile diplomatice din afara țării, tot ceea ce voiam să spun, ca inițiator al acestei legi, axându-mă pe faptul că în România cetățenii nu plătesc pentru certificatele de naștere sau pentru certificatele de căsătorie, nu înțeleg de ce această discrepanță, ca, o dată, un cetățean român care alege să trăiască departe de casă și peste granițe trebuie să facă față acestor taxe consulare.

Nu este normal și nu este constituțional să existe o taxă pentru cetățenii români care trăiesc în afara României, pentru plata acestor servicii, atâta vreme cât, în România, un certificat de naștere este gratuit și un certificat de căsătorie se obține gratuit, nu văd de ce trebuie să plătim. Suntem cetățeni ai statului, avem drepturi constituționale și trebuie să fim egali în fața legii, oriunde ne-am afla.

Cu privire la eliberarea titlului de călătorie, încă nivelul la care se percep aceste taxe în afara țării este unul destul de ridicat. Cu siguranță, aveți rude, aveți cunoștințe, aveți prieteni care trăiesc în afara țării. Este anormal să plătești 65 sau, mai nou, 40 de euro, după Ordonanța nr. 64, pentru obținerea unei simple foi valabile câteva zile. Este o taxă exagerată. Și, mai mult decât atât, fac trimitere la prevederile Ordonanței nr. 64 din 6 octombrie anul trecut, unde, discriminatoriu, s-a inclus în textul ordonanței ca cetățenii români până în vârsta de 6 ani să aibă gratuitate, iar restul minorilor să plătească la fel ca orice alt adult.

Sper ca actualul legislativ... și în ședința de vot final să gândim, cu multă celeritate, să acordăm votul de încredere acestei inițiative legislative, motiv pentru care noi vom vota împotriva respingerii ei.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte...?

Comisia.

Și acum, domnule deputat, ca să fac o precizare, uitați-vă în... legea a avut un traseu, e a doua oară când vine cu raport de respingere. Da, îmi pare rău. Susțineți-v-o la comisie, nu plenul hotărăște.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan-Laurențiu Tocuț:

Comisia pentru politică externă a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe și nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate.

Comisia pentru politică externă a redactat un raport de respingere a propunerii legislative mai sus menționate în data de 28 mai 2014.

În temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților a hotărât, în data de 30 septembrie 2014, retrimiterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 198/2008, Comisiei pentru politică externă, în vederea reexaminării și depunerii unui nou raport.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat.

Guvernul nu susține adoptarea acestei propuneri legislative.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil, cu observații și propuneri, inițiativa legislativă.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a avizat negativ, Comisia pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, a Camerei Deputaților, a avizat favorabil.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au examinat propunerea legislativă, amendamentele și avizele aferente, în ședința din data de 28 aprilie 2015.

Din totalul de 22 de membri ai comisiei au fost prezenți 15.

În urma examinării inițiativei legislative și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi să propună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, un raport suplimentar de respingere a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe și nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate, precum și amendamentele, deoarece nu se specifică sursa de finanțare, astfel încât este încălcat art. 138 alin. (5) din Constituția României, conform căruia nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanțare.

De asemenea, nu se justifică modificarea perioadei de referință pentru stabilirea cursului mediu de schimb valutar, de la o lună la o săptămână, și nici limitele variațiilor care impun modificarea acestui curs de la 10% la 5%, cum se propune la art. 5 alin. (1) și (2), întrucât atunci când apar fluctuații apar și reactualizări.

În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Iane, dezbateri generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Mi-aduc aminte - acum o să vorbesc în calitate de membru al Comisiei românilor de pretutindeni -, mi-aduc aminte de această inițiativă a colegului nostru, când a venit să o susținem și noi, să fim cosemnatari, și atunci am refuzat pe următorul motiv: nu pentru că nu aș fi vrut să se reducă aceste taxe, ci pentru că eram deja în niște discuții destul de avansate cu Guvernul, să găsească o plajă de taxe, de micșorare a taxelor, astfel încât să putem să facem în niște pași această micșorare de taxe.

Pe de altă parte, odată cu pașii pe care îi facem, Guvernul trebuia să imagineze mecanisme prin care să suplimenteze, să zicem așa, deficitul bugetar respectiv.

Vreau să vă spun că... să ne amintim că, acum nici o lună parcă, am votat în Parlament o lege care exact asta a făcut, a fost ordonanța guvernului, care a venit și a modificat destul de mult și structural, dar și în ceea ce privește tarifele, nivelurile acestor taxe. Și am obținut atunci promisiunea ca în următorul an ce vine - și sper ca noul Guvern să se țină de cuvânt - să mai venim cu o corectare la micșorarea acestor taxe și cu o egalizare, ceea ce înseamnă nediscriminarea pe anumite categorii, așa cum este ea prezentă încă acum.

Sunt de acord cu colegul nostru, însă în materie de taxe consulare trebuie să spunem că acești bani trebuie să-i luăm, pentru că - chiar dacă Ministerul de Externe nu beneficiază direct de taxele consulare și ele vin la Ministerul de Finanțe - ele, venind acolo, se pot întoarce înapoi către Ministerul de Externe, pentru plata aparatului diplomatic respectiv.

De aceea, nu putem fi de acord cu această propunere și vom vota pentru menținerea raportului de respingere.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Mihai.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurelian Mihai:

Vă mulțumesc.

Se impune să ofer câteva explicații.

Una: această propunere de modificare legislativă, la fel cum au existat 3, 4 alte propuneri pe Legea nr. 198/2008 cu privire la reducerea taxelor consulare - nu numai a PNL-ului sau a altor colegi, ci și a PSD-ului -, nu a fost luată în calcul și a primit un aviz negativ din partea Guvernului și prin Ordonanța nr. 64 totuși s-au eliminat și redus anumite taxe, pur și simplu din ambiția fostului Guvern Ponta de a confisca imaginea aceasta în străinătate. Se pregăteau, bineînțeles, alegerile prezidențiale și Guvernul avea nevoie într-adevăr de o susținere la nivel guvernamental, trecând încă o dată peste ceea ce înseamnă legislativ, prin acele ordonanțe ale Guvernului cu care suntem obișnuiți.

Aduc încă o dată în vederea tuturor colegilor din sală și a celor care vor veni la votul final: este anormal ca pentru un certificat de căsătorie, care este gratuit în România, doi oameni care se căsătoresc în străinătate să plătească taxe cât pentru un sejur pentru luna de miere, este inuman - doi.

Trei: prin ceea ce fac românii, an de an, vacanță de vacanță, prin banii pe care îi trimit s-au convertit de 10-12 ani în cel mai mare investitor din România. Anual trimitem peste 3 miliarde de euro acasă. Faceți dumneavoastră calculul.

Cred că în momentul de față nu ar fi trebuit să discutăm despre nicio taxă consulară care să fie percepută. Oricum, acei bani nu merg la bugetul MAE, ci pur și simplu merg la bugetul consolidat.

Încă o dată, numai pentru ceea ce fac românii din străinătate pentru această țară, și trimițând bani, și având grijă de familia din România, și acolo unde se află, eu cred că va trebui să ne gândim la modul serios ca aceste taxe să fie foarte mult diminuate. Și, mai mult decât atât, să oferim un vot de respingere a acestei respingeri.

Deci PNL și opoziția vor vota astăzi împotriva respingerii proiectului de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, domnule...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Primul lucru, principiu pe care ar trebui să-l statuăm: că cetățenii români, indiferent unde se află, sunt tratați egal de lege și plătesc aceleași taxe pentru toate documentele statului român.

Din acest punct de vedere, este oarecum josnic că statul face bani pe o obligație pe care o are, de a elibera la același preț documente cetățenilor români, oriunde s-ar afla, cu specificația că, indiferent dacă oficiile consulare eliberează sau nu documente, ele sunt finanțate din bugetul de stat, iar niciun ban din sumele colectate ca urmare a serviciilor prestate nu se întoarce în întreținerea acestor servicii.

Un alt lucru important este faptul că nu este prima oară când Guvernul - și aici, ipotetic, vorbim generic de guvern - vine și ia, preia inițiative ale parlamentarilor, indiferent de culoarea politică, le transpune în ordonanțe de urgență pentru a-și face imagine. Iar principiul prin care se resping proiecte de lege este diferit atunci când este vorba de ordonanțele Guvernului, pentru că acest proiect de lege este respins pe explicația generală că nu este precizată sursa de finanțare sau că, pe evaluările Ministerului Afacerilor Externe, se creează un deficit major, care în cazul de față cred că este de câteva milioane de euro. Suma pentru serviciile consulare prestate într-un an de zile, de regulă, ajunge la câteva milioane de euro.

Or, din acest punct de vedere, cred că ar trebui să avem noi, Parlamentul, puterea, tăria să impunem proiecte de lege serioase, proiecte de lege pe care să le aplicăm corect pentru cetățeni.

Guvernul, de regulă, își aplică și elaborează acte normative care îi sunt în favoare.

Din acest punct de vedere, eu și colegii mei din Mișcarea Populară vom vota respingerea acestui act normativ.

Și dacă tot colegul meu antevorbitor a precizat că s-a făcut promisiunea de către Executiv - tot generic vorbind - că se va corela legislația în domeniu și că vor fi reduse taxele până la ajungerea la nivelul celor din România, pentru cetățenii români, să așteptăm ca într-un timp foarte scurt să vină această inițiativă a Guvernului.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții? Nu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 16 decembrie 2018, 2:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro