Paul Dumbrăvanu
Paul Dumbrăvanu
Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.209/26-11-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 19-11-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.8 Paul Dumbrăvanu - declarație politică privind transparența în administrația publică;

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul deputat Dumbrăvanu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Paul Dumbrăvanu:

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

Voi vorbi astăzi despre transparență în administrația publică.

Transparența este fundamentul responsabilității locale și cheia care oferă contribuabililor instrumente și informații de care au nevoie pentru a le permite să dețină rolul principal în societate. Din păcate, la o privire de ansamblu asupra practicilor autorităților locale, evaluate prin prisma unui eșantion relevant, oricine poate constata cu ușurință faptul că datele publicate nu sunt afișate de așa manieră încât să contribuie la informarea reală a cetățenilor, beneficiari ultimi ai investițiilor publice realizate, ci pentru îndeplinirea cu formalitate a unor proceduri impuse de lege.

Frauda în domeniul achizițiilor publice cunoaște o perfecționare continuă, iar mecanismele de fraudare sunt din ce în ce mai complexe. Domeniul fraudei în achizițiile publice se întrepătrunde cu cel al corupției, al economiei subterane, în general, și al criminalității economico-financiare.

Tocmai în scopul creșterii acesteia, adică al transparenței, România a aderat la Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisă (Open Government Partnership) care vizează angajarea guvernelor în promovarea transparenței, combaterea corupției și utilizarea noilor tehnologii pentru a consolida actul de guvernare și dialogul cu cetățenii, în special prin elaborarea și implementarea de politici în domeniul datelor publice deschise.

În luna iunie a acestui an, am lansat, alături de doi colegi parlamentari, Propunerea legislativă privind monitorizarea activității autorităților administrației publice locale și organismelor prestatoare de servicii publice de interes local și județean.

Propunerea legislativă are menirea de a institui reguli minimale și obligativitatea respectării acestora, în legătură cu publicarea informațiilor de interes general, cu privire la cheltuielile bugetare efectuate în derularea activităților de către autoritățile administrației publice locale.

Deși, în calitate de inițiator al propunerii legislative, pot accepta faptul că această lege nu este una perfectă, ci perfectibilă, modul în care fostul Guvern al României, prin intermediul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și al Ministerului pentru Societatea Informațională, a înțeles să susțină respingerea acestei propuneri este revoltător.

Printre argumentele invocate se numără faptul că, încă din anul 2007, există reglementare la nivelul legislației naționale care transpune integral Directiva 2003/98/CE. În ciuda faptului că această Directivă a suferit modificări încă din anul 2013, fiind introduse, prin Directiva 2013, noi categorii de informații și proceduri, ce au ca scop facilitarea accesului publicului la aceste informații, legislația în vigoare în România nu a suferit modificări. Îmi este greu să înțeleg de ce, după mai bine de 2 ani de la adoptarea Directivei, Guvernul încă procedează la modificarea Legii nr.109.

Un alt argument invocat de fostul Guvern, este cel al resurselor umane insuficiente la nivelul autorităților publice și al serviciilor publice. Potrivit reprezentanților fostului Guvern, obligativitatea publicării informațiilor cu privire la achizițiile mai mari de 100 lei pe pagina de Internet a instituțiilor prevăzute în proiectul de lege, al cărui inițiator sunt, ar implica suplimentarea personalului și astfel, creșterea cheltuielilor pentru salarii și pentru "susținerea unei activități extinse". Cu toate acestea, în ciuda faptului că pragul minim de 100 de lei prevăzut în proiectul de lege poate induce ideea că volumul acestor achiziții este unul considerabil, publicarea acestor informații nu presupune necesitatea suplimentării personalului sau, mai mult decât atât, chiar a înființării de compartimente specializate și nici alocarea de fonduri bugetare suplimentare, fiind suficientă, în opinia mea, alocarea a câteva ore lunar sau trimestrial pentru această activitate. Dovada acestui fapt este că există deja instituții în subordinea Guvernului care publică absolut toate cheltuielile, fie că ele sunt mai mari sau mai mici de 100 de lei.

Abordarea aleasă de către reprezentanții fostului Guvern în susținerea respingerii Propunerii legislative privind monitorizarea activităților autorităților publice locale nu a făcut altceva decât să mă convingă o dată în plus de faptul că în România adoptarea de noi acte normative se dorește a fi făcută raportându-ne la inițiatorul acestora, iar nu la necesitatea și utilitatea lor practică.

În România anului 2015, puterea executivă a încercat să suprime atribuțiile puterii legislative și a încercat, pe cât posibil, să impună adoptarea legilor din cu totul alte considerente decât pentru a servi interesului cetățenilor.

Fac apel pe această cale, atât la dumneavoastră, stimați colegi, cât și la reprezentanții noului Guvern, pentru susținerea adoptării acestei propuneri legislative atât de necesară societății din România, o țară în care majoritatea populației se dorește informată și trebuie să fie informată, în special pentru a elimina eventualele suspiciuni de corupție la nivelul organelor administrației locale și județene.

Transparența este singura soluție, atât pentru redobândirea credibilității procesului achizițiilor publice, cât și pentru asigurarea corectitudinii, dar și a raționalității modului în care se cheltuiesc banii publici în România din bugetul de stat, cunoscute fiind problemele cu care se confruntă țara noastră în acest domeniu.

Există o legislație, în foarte multe state, asemănătoare cu ceea ce propunem noi și de aceea considerăm că nu există un argument pentru a respinge această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Paul Dumbrăvanu, deputat PNL Prahova.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 20 octombrie 2021, 21:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro