Domnul Szabó Ödön: Stimate domnule președinte, Stimați colegi, Această inițiativă legislativă, deși nu poartă semnătura colegilor noștri, aduce în discuție sau readuce în discuție necesitatea descentralizării instituțiilor de la nivel central spre administrațiile publice locale. Este un proces despre care se vorbește de foarte mult timp. Am avut și există și în momentul de față o serie de temeri din partea unor colegi și a mai multor colegi, în ceea ce privește atribuțiile pe care le poate câștiga un consiliu județean sau o primărie. Noi considerăm, în continuare, că descentralizarea instituțiilor de la nivel național sau de la nivel județean spre administrațiile publice este un drum bun. Au trecut deja doi ani de când Legea descentralizării a fost la Curtea Constituțională și s-a adoptat o decizie în acest sens. După această decizie a Curții Constituționale, din păcate, nu s-a revenit nici cu un proiect pilot în ceea ce privește - pentru că avem o lege-cadru a descentralizării - cu un proiect pilot pe învățământ sau pe altă poziție. În momentul de față, o serie de decizii la nivelul administrației publice locale reprezintă responsabilitățile administrațiilor locale sau județene în ceea ce privește întreținerea infrastructurii școlare, dar, mai puțin, atribuțiile acestor instituții locale sau județene privesc actul educațional, care este o responsabilitate la fel de mare pentru administrația publică locală. Inspectoratele școlare, în percepția noastră, într-adevăr, ar putea să rămână, dar în coordonarea consiliilor județene, unde există o coordonare la nivel județean a întregului sistem, precum, în concepția noastră, tot ce înseamnă sisteme de control trebuie să rămână la nivel de ministere, dar tot ce înseamnă sistem de avizare, începând de la protecția mediului până la învățământ, ar trebui să aparțină administrațiilor publice locale. Legea nr. 1, care a fost schimbată și schimbată de mai multe ori, a avut niște elemente foarte clare de susținere și care ar putea să rămână în continuare. Din păcate, schimbându-se foarte des, acea coerență inițială nu se mai regăsește. Deși este o inițiativă care merge spre o descentralizare, are, și în acest sens, un exces în această descentralizare, pentru că desființează total și nu regrupează instituțiile spre administrațiile publice locale. În acest context, noi ne vom abține de la aceasta, susținem procesul de descentralizare, dar nu acest proiect de lege care nu reglementează atribuțiile spre administrația publică locală. Inspectoratele județene, în percepția noastră, ar trebui să fie parte și în subordinea Consiliului județean. Vă mulțumesc.
|