Florica Cherecheș
Florica Cherecheș
Ședința Camerei Deputaților din 26 aprilie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.84/05-05-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-10-2021
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 26-04-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 aprilie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.6 Florica Cherecheș - declarație politică: "E timpul să trecem de la vorbe la fapte";

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

O invit pe doamna deputat Florica Cherecheș, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "E timpul să trecem de la vorbe la fapte".

În ultimul timp se vorbește de necesitatea și oportunitatea dezvoltării învățământului profesional, mai ales a celui în sistem dual, dar, practic, nici Guvernul PSD și nici Guvernul actual nu a luat măsuri concrete în acest sens. Mai mult, în necunoștință de cauză, se încearcă acum aplicarea unei ordonanțe de urgență, emisă în decembrie 2014 de ministrul Sorin Cîmpeanu, act normativ elaborat în pripă, fără consultarea agenților economici.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 94/2014 dă o interpretare denaturată conceptului de învățământ dual, punând doar o etichetă falsă pe un produs fără nicio legătură cu originalul. Am cerut de mai multe ori adoptarea cu amendamente a ordonanței sau abrogarea ei de urgență, deoarece aduce confuzie și birocrație inutilă și împiedică deprinderea unei meserii pentru tineri.

Învățământul profesional de tip dual constituie formare profesională inițială și nu trebuie să fie limitat doar la un învățământ de tip "a doua șansă", așa cum din nefericire îl consideră și ministrul Adrian Curaj. Conform declarațiilor sale la o emisiune televizată recent, elevii care merg la liceu și realizează în clasele terminale că nu au șanse să ia bacalaureatul pot să opteze pentru a-și continua studiile în învățământul profesional. Nu s-ar ajunge aici dacă elevii ar fi consiliați și orientați profesional încă din gimnaziu, pentru că nu e obligatoriu să facă toți liceul, și elevilor ar trebui să li se prezintă opțiunile în clasa a VIII-a. Este timpul să trecem de la declarații la fapte concrete și să dăm o șansă acelor elevi care nu au un nivel ridicat academic, dar ar putea face performanță în învățământul profesional cu posibilitatea continuării studiilor în viitor. Este esențial să oferim elevilor în gimnaziu o consiliere profesională de calitate pentru a-i ajuta să-și descopere abilitățile naturale și pentru a lua o decizie rațională în ceea ce privește viitorul lor profesional.

De asemenea, trebuie ca Ministerul Educației să aloce resurse pentru promovarea intensivă a învățământului profesional, pentru că de specialiști calificați într-un domeniu căutat pe piața muncii va fi întotdeauna nevoie, și astfel copiii noștri ar avea un viitor în România și nu ar fi nevoiți să plece din țară să-și facă un rost.

Stimați membri ai Guvernului, vă rog să vă consultați cu agenții economici pe tema organizării cât mai adecvate a sistemului de formare profesională în România, pentru a înțelege ce anume se caută pe piața muncii și cum puteți colabora pentru a asigura forța de muncă pe care aceștia și-o doresc!

Există nenumărate exemple de bună practică în țările europene pe care România le poate adapta realităților noastre și le poate transforma în modele de succes, dar este esențială colaborarea permanentă dintre sistemul de învățământ și mediul economic.

Am remarcat în răspunsurile exhaustive pe care le-am primit la întrebările mele parlamentare legate de acest subiect că ministerele implicate, al economiei și al educației, înțeleg importanța învățământului profesional în sistem dual și că "între prioritățile strategice pentru 2016 ale Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, în calitate de coordonator național pentru elaborarea și implementarea strategiilor unitare și coerente în domeniul educației și cercetării, se înscrie și reglementarea și implementarea la scara națională a învățământului profesional dual".

Din păcate, ceea ce s-a transpus în actul normativ din decembrie 2014 nu ajută deloc învățământul profesional și nu are nicio legătură cu ceea ce au dorit reprezentanții angajatorilor consultați în martie 2014 pe această temă.

Între timp, aștept cu nerăbdare, apariția la jumătatea lunii mai, a documentului pe care ministrul Curaj l-a anunțat recent cu privire la ce înseamnă "formarea post clasa a VIII-a".

Mulțumesc frumos.

Florica Cherecheș, deputat PNL de Oradea.

   

(Conducerea ședinței a fost preluată de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 20 octombrie 2021, 4:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro