Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 iunie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.97/13-06-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 07-06-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 iunie 2016

    Primirea de răspunsuri orale la întrebările adresate membrilor Guvernului și altor conducători ai organelor administrației publice.  

Ședința a început la ora 17,02.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bună ziua, stimați colegi.

Declar deschisă ședința consacrată răspunsurilor orale la întrebări.

 
Video in format Flash/IOS   Ana Birchall

Domnul secretar de stat Dan Barna, prezent?

Vă rog.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Ilie Dan Barna (secretar de stat, Ministerul Fondurilor Europene):

Bună ziua.

O să răspund la interpelări venite din partea doamnei deputat Ana Birchall, referitoare la declararea județului Vaslui ca zonă defavorizată. Este o întrebare căreia i s-a răspuns și în scris, de la finalul lunii martie, din 28 martie, acum ar fi susținerea orală a acestui răspuns.

Ideea este că din momentul integrării României în Uniunea Europeană, noțiunea de zonă defavorizată nu mai este o noțiune activă juridic în România, astfel încât nu putem, din această perspectivă, a declarării unei regiuni sărace ca zonă defavorizată, să se mai poată interveni în direcția aceasta, cu excepția unui act, să spunem, inițiat de la nivelul Guvernului.

Referitor însă la fondul problemei, legat de sărăcia accentuată din județul Vaslui - lucru confirmat și cunoscut de altfel -, ceea ce pot să vă spun este că în prezent a fost lansat de către Ministerul Fondurilor Europene, în data de 16 mai, primul apel de acțiune integrată la nivelul comunităților marginalizate, județul Vaslui fiind foarte eligibil în această direcție, intervenții prevăzute de Operațiunile 4-1 și 4-2 care se adresează exact acelui tip de problematică invocat de doamna deputat în interpelarea adresată ministerului nostru. Pot fi, practic, realizate proiecte cu bugete de până în 6 milioane de euro, de către autoritățile locale, prin care - și asta este prima dată când se întâmplă în România - pot fi abordate proiecte integrate, respectiv ocupare, componentă socială, componentă educațională și componentă de asistență, toate împreună fiind cumva, considerăm noi, o premisă bună pentru reducerea gradului de sărăcie extremă în care se află județul Vaslui în acest moment.

Răspunsul a fost depus și în scris.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Steluța-Gustica Cătăniciu

Domnule Moțiu, vă rog.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Aurel Moțiu (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Pentru răspunsul solicitat de doamna deputat, am apelat la Consiliul Superior al Magistraturii, care, prin adresa înregistrată la 18 mai 2016, a răspuns punctual la toate cele 4 puncte din întrebare.

La punctul 1 s-a arătat că s-a dispus sancționarea a 3 magistrați, pentru încălcarea prevederilor legale referitor la incompatibilități și interdicții privind judecătorii și procurorii, începând cu data de 8 august 2012, când s-a înființat la Consiliul Superior al Magistraturii Biroul Grefa Secțiilor, iar până la acea dată, aceste date erau deținute de Inspecția Judiciară și până în acel moment au fost sancționați 14 magistrați, 6 judecători și 8 procurori.

La punctul 2, potrivit dispozițiilor art. 26 lit. e) din Legea nr. 176/2010, Agenția Națională de Integritate comunică raportul de evaluare Consiliului Superior al Magistraturii, care aplică sancțiunea disciplinară. Ca atare, Agenția nu are competență legală să solicite Consiliului Superior al Magistraturii aplicarea unei anumite sancțiuni disciplinare, ci doar transmite acest raport de evaluare.

În urma transmiterii acestui raport, Consiliul Superior al Magistraturii sesizează Inspecția Judiciară, iar după aceea se declanșează procedura disciplinară reglementată de Legea nr. 317/2004.

Ca atare, secțiile Consiliului în materie disciplinară nu pot fi sesizate în mod direct, în baza raportului de evaluare întocmit de Agenția Națională de Integritate, ci numai de către titularii acțiunii disciplinare expres indicați în lege.

Referitor la punctul 3, iarăși datele sunt pe două paliere, respectiv din 8 august 2012 și până în prezent, Consiliul Superior al Magistraturii nu a aplicat nicio sancțiune disciplinară magistraților, ca urmare a rămânerii definitive a raportului de evaluare întocmit de Agenția Națională de Integritate. Au fost identificate 3 cauze în care Secția pentru Judecători a aplicat sancțiuni disciplinare în baza art. 99 lit. b) din Legea nr. 303/2004. Într-o cauză, sesizarea inspecției s-a realizat din oficiu, înainte ca raportul de evaluare al ANI să rămână definitiv, iar în celelalte două cauze nu au existat rapoarte de evaluare întocmite de ANI.

Pentru perioada anterioară datei de 8 august 2012, Inspecția Judiciară a comunicat faptul că sancțiunile aplicate de Consiliul Superior al Magistraturii au constat în diminuarea indemnizației de încadrare lunare brute cu 15% pe o perioadă de o lună, diminuarea indemnizației de încadrare lunare brute cu 15% pe o perioadă de 3 luni, diminuarea indemnizației de încadrare lunare brute cu 10% pe o perioadă de 3 luni, excludere din magistratură, avertisment și mutarea disciplinară pe o perioadă de 3 luni la o altă unitate de Parchet.

În ceea ce privește punctul 4 al întrebării, la fel, pentru perioada din 8 august 2012 și până în prezent, s-a constatat prescrisă fapta unui judecător, constând în încălcarea regimului conflictelor de interese și incompatibilităților, întrucât până la data sesizării secției, de la data săvârșirii faptei, a trecut mai mult de un an, și la perioada din 2007 și până în 2012, când datele erau ținute de Inspecția Judiciară, au existat două cauze privind magistrații în care s-a constatat prescripția răspunderii magistratului pentru fapte constând în încălcarea acestui regim al incompatibilităților și conflictelor de interese.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Doamna Cătăniciu, aveți un minut, dacă doriți să...

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Da.

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

N-ar strica să fiți și dumneavoastră puțin atent la... sau să fi fost puțin atent, în calitate de parlamentar, la ceea ce CSM, prin reprezentantul Ministerului Justiției a răspuns întrebării mele, pentru că într-un stat de drept, dacă se întâmplă la CSM ceea ce se întâmplă - și cred că acolo se întâmplă legal -, înseamnă că la noi, în Parlament, vizavi de deciziile pe care Parlamentul le ia față de parlamentari, în urma rămânerii definitive și irevocabile a unui raport al ANI, prin care se constată o incompatibilitate sau un conflict de interese, modul în care operează Parlamentul întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu pentru cel care ia deciziile așa cum sunt luate la noi în Parlament.

Și aș vrea să-l întreb pe domnul secretar de stat dacă Agenția Națională de Integritate nu are competențe în a solicita anumite sancțiuni pentru magistrați, indiferent că sunt judecători sau procurori, de ce ar avea competențele să solicite sancțiuni pentru parlamentarii României? Și de ce CSM-ul are competență de a face presiuni pe Parlamentul României, pentru a înceta mandate atunci când nu este cazul, dacă CSM-ul consideră că Agenția nu poate să solicite CSM-ului încetarea sau excluderea unui magistrat care a încălcat regimul incompatibilităților și conflictelor de interese?

Și aș vrea să vă întreb, domnule secretar de stat, dacă intervine prescripția prevăzută de art. 26 alin. (3) din Legea nr. 176/2010 pentru magistrați, de ce acest termen de prescripție nu se aplică și parlamentarilor, dacă tot suntem într-un stat de drept? Pentru că în cazul magistraților, în baza acestui termen de prescripție prevăzut de art. 26 alin. (3), magistratul respectiv nu mai poate face obiectul acțiunii disciplinare și nu se mai aplică dispozițiile art. 25 alin. (2), deci acea interdicție de 3 ani nu se aplică magistraților.

Aș vrea să-mi răspundeți dacă - eu spun că este perfect legal ceea ce se întâmplă în cazul dumneavoastră -, dacă și în cazul parlamentarilor este normal să se aplice același regim.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Un minut, domnule...

Nu? Nu mai doriți să interveniți.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Ana Birchall

Doamna Birchall, la răspunsul dinainte, un minut.

Video in format Flash/IOS    

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Vă mulțumesc pentru răspunsul dumneavoastră, domnule secretar de stat, care vă mărturisesc că este în linia celor primite în ultima perioadă de la acest Guvern și de la Ministerul de Finanțe.

Vreau să vă mai aduc aminte, încă o dată, că am adresat această întrebare despre Vaslui, zonă defavorizată, celor 3 instituții, tocmai pentru că am vrut ca eforturile oamenilor dintr-o zonă mai puțin dezvoltată a României să nu rămână fără ecou.

Semnalele primite de la mediul de afaceri, de la micii întreprinzători, de la fermieri și de la alți oameni angrenați în agricultură sunt tot mai sumbre și mai lipsite de speranță.

Din păcate, răspunsurile primite de la reprezentanții Guvernului României, inclusiv răspunsul primit de la dumneavoastră, în această seară, nu adresează adevăratele probleme. Aud aceleași justificări generale fără viziune, precum și o neasumare de politici la nivel național, pentru ca anumite zone din România să aibă o șansă reală de dezvoltare, așa cum ați promis.

Vă aduc aminte că la învestire ați promis că veți dezvolta politici publice, pentru a reduce decalajele dintre anumite zone ale României și dintre anumite zone ale României și alte zone din Uniunea Europeană.

Până în acest moment, deși au trecut atât de multe luni, dumneavoastră nu faceți altceva decât să vă încurcați în răspunsuri, să veniți cu justificări care nu au acoperire în faptele reale ale guvernării dumneavoastră, ci sunt pur și simplu doar justificări ale unei lipse de viziune pe care eu o văd inclusiv la Ministerul Fondurilor Europene.

Vă aduc aminte că și eu cunosc legislația europeană citată de dumneavoastră în acest răspuns și cred că nu se cădea să faceți referire la legislația europeană decât în sensul de a găsi și în legislația europeană, așa cum ați promis, de altfel, acele oportunități pentru ca o zonă precum Vasluiul să poată să aibă șansa la dezvoltare.

Eu vă rog foarte mult să reveniți cu un răspuns profesionist și ceea ce aștept eu de la dumneavoastră este o viziune mai țintită și măsuri concrete, aplicabile pentru o zonă precum Vasluiul, care fără politici de investiții masive, coroborate cu scutiri fiscale, de exemplu, nu poate să se dezvolte și va continua să fie condamnată la sărăcie și subdezvoltare, de acest Guvern al dumneavoastră.

Așa că, domnule secretar de stat, voi continua să cer actualului Guvern să vină în fața Parlamentului, să vină în fața Vasluiului cu măsuri concrete, și nu cu scuze care sunt din ce în ce mai...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, doamnă deputat...

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Ana Birchall:

... lipsite de coerență.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Florin Gheorghe

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ghizdeanu, pentru domnul deputat Florin Gheorghe.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Ion Ghizdeanu (președintele Comisiei Naționale de Prognoză):

Mulțumesc.

Întrebările domnului deputat Gheorghe Florin au ca subiect principal deficitul, problemele relaxării fiscale și devansarea reducerii accizei la motorină. Răspunsul este în scris, a fost transmis, dacă nu a ajuns, avem o copie.

Și aș dori, dacă se poate, pentru că sunt foarte multe cifre și nu se supără domnul deputat că i-l dau în scris, să reduc un pic expunerea legată de cifre, pe care colegii chiar din Departamentul de buget le-au evidențiat.

În primul rând, legat de noul Cod fiscal, reintrodus, după cum se știe, cu 1 ianuarie, efectele de prima rundă au fost de aproximativ, estimate la acel moment, 7,5 miliarde, și efectele de runda a doua cu impactul pe creștere economică de 0,7 și impact evident de aici pe deficit, astfel încât, pentru 2016, conform Legii bugetului, deficitul bugetar asumat este sub 3%, 2,9 pentru 2016, foarte aproape de unități de sută, dar, evident, sub limita prevăzută de procedura de deficit excesiv.

De asemenea, pentru 2017 este aceeași situație, pentru că sunt măsuri care au efect și în 2017. Nu există, la acest moment, diferențe între evaluările noastre și evaluările experților FMI, pentru 2016, chiar conform ultimei opinii date prin Programul de convergență este identic chiar, 2,9 noi și 2,8 Comisia Europeană, apare o mică diferență, redusă foarte mult de la data scrisorii, acum doar de la 2,9 la 3,2, cu posibilități ulterioare. Nu este scrisoare, dar trebuie să menționez că, totuși, pe primele patru luni există excedent bugetar, mic, dar există, ceea ce este o premisă, pentru că aveam deficit bugetar.

Referitor la celelalte întrebări, menționez că la momentul promovării Proiectului de Lege privind Codul fiscal, respins, scăderea nivelului accizei pentru motorină era prevăzută a fi aplicabilă începând cu 1 ianuarie 2016.

În urma dezbaterilor din cadrul comisiilor de specialitate ale Parlamentului, s-a stabilit ca reducerea accizei la motorină să fie aplicabilă începând cu data de 1 ianuarie 2017.

Totodată, referitor la posibilitatea devansării datei de la care să se aplice nivelul scăzut, precizăm că Ministerul Finanțelor Publice nu are în vedere, la această dată, implementarea unei astfel de măsuri, adică o devansare a datei pentru accizele pentru motorină, așa cum nu are, și nu este în scrisoare, este doar o adăugire, nici vreo eventuală măsură... măsura de relaxare de reducere a TVA-ului cu un punct de la 1 ianuarie 2017 să nu se aplice. Principiul este corect. Dacă Parlamentul a aprobat acest nou Cod fiscal, și respectul față de acest Cod fiscal să rămână.

De asemenea, având în vedere că prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, considerăm că trebuie să se respecte principiul predictibilității impunerii, astfel încât prezentul Cod fiscal să asigure stabilitatea impozitelor, taxelor și contribuțiilor obligatorii. Acest principiu vine în sprijinul mediului de afaceri.

În ce privește veniturile, potrivit recomandărilor Comisiei Europene, este important să se asigure regimuri fiscale eficiente și favorabile de creștere și, de asemenea, importantă este prevenirea unor derapaje bugetare și vor trebui găsite instrumentele cele mai potrivite de atenuare a unor eventuale derapaje bugetare, în condițiile în care nivelul cheltuielilor nu poate fi redus din cauza presiunilor sociale economice și politice.

Ministerul Finanțelor Publice adresează mulțumiri pentru această întrebare și, în măsura în care sunt nemulțumiri, evident că stăm la dispoziție pentru detalii ulterioare.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul deputat Florin Gheorghe.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat, pentru răspuns.

Legat de reducerea accizei la motorină începând cu 1 ianuarie 2017, aș vrea să știți și cred că știți și dumneavoastră, faptul că firmele din România așteaptă acest lucru și își doresc ca și România să reducă această acciză la motorină, la fel cum s-a întâmplat și în statele vecine, membre ale Uniunii Europene.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Tot pentru dumneavoastră, domnul Andrei Kiraly, domnul secretar de stat Andrei Kiraly. Vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Kiraly András György (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice):

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Stimate domnule deputat, urmare întrebării formulate de Domnia Voastră, înaintată Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, vă comunicăm următorul răspuns.

Competițiile școlare și extrașcolare din sistemul educațional românesc se organizează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului nr.3035/2012 privind aprobarea Metodologiei - Cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare și a Regulamentului de organizare a activităților cuprinse în calendarul activităților educative școlare și extrașcolare.

Conform prevederilor art. 3 și art. 5 ale metodologiei-cadru, competițiile școlare au ca obiectiv general stimularea elevilor cu performanțe școlare înalte sau care au interes și aptitudini deosebite în domeniul științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic, civic și în cel sportiv.

Totodată, competițiile școlare promovează valorile culturale și etice fundamentale, spiritul de fairplay, competitivitate și comunicare interpersonală.

Olimpiadele școlare sunt considerate competiții școlare de excelență, adresându-se elevilor cu aptitudini și performanțe înalte în domeniul matematicii și al științelor, al limbii și al literaturii române și al limbilor moderne, al limbilor materne, al disciplinelor socioumane, al calificărilor profesionale și artelor și sportului.

Metodologia-cadru este completată cu regulamentele specifice ale fiecărei competiții școlare naționale.

La finalul fiecărei competiții, comisia de organizare realizează un raport care este înaintat inspectorului de specialitate din cadrul ministerului nostru. Aceste rapoarte se centralizează la nivelul ministerului și pot genera modificări ale metodologiei-cadru, dacă există recomandări în acest sens.

Metodologia-cadru prevede la art.14 alin.(1) și responsabilitatea organizării acestor competiții, în funcție de etapă, după cum urmează: responsabilitatea organizării și desfășurării competițiilor naționale, în funcție de etapa de desfășurare, revine unităților de învățământ preuniversitar pentru etapa școlară, inspectoratelor școlare pentru etapa locală, la nivel comună, oraș, sector, pentru etapa județeană, respectiv etapa interjudețeană sau regională; și Direcției generale educație și învățare pe tot parcursul vieții și, după caz, Direcției generale învățământ în limbile minorităților din minister, pentru etapa națională, respectiv etapa internațională.

Referitor la recunoașterea și recompensarea materială a cadrelor didactice care se dedică pregătirii elevilor premiați la olimpiadele internaționale, ministrul educației emite, în fiecare an, în baza Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și a Hotărârii Guvernului nr.369/1994 privind organizarea și desfășurarea manifestărilor științifice studențești, concursurilor pe obiecte de învățământ, de meserii, cultural-artistice, tehnico-științifice și campionatelor și concursurilor sportive școlare naționale și internaționale, cu modificările și completările ulterioare, un ordin privind premiile acordate de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice elevilor, profesorilor și unităților școlare care au primit distincții la olimpiadele și concursurile școlare internaționale desfășurate în anul școlar respectiv.

Acest ordin cuprinde lista tuturor elevilor care au avut rezultate excepționale la olimpiadele internaționale, precum și locul și data de desfășurare a evenimentului de premiere.

Atât elevii, cât și cadrele didactice care i-au pregătit sunt recunoscuți și recompensați, inclusiv material, în cadrul unui eveniment oficial de premiere.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Lucia-Ana Varga

Domnul Tudorel Andrei.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Tudorel Andrei (președintele Institutului Național de Statistică):

Doamnelor și domnilor deputați, bună seara.

Trei întrebări din partea doamnei deputat Lucia-Ana Varga. Sunt trei întrebări din zona învățământului, mai precis din zona abandonului școlar.

Prima întrebare se referă la numărul de elevi care au abandonat școala în perioada 2010-2015.

Institutul Național de Statistică calculează, pe baza unei cercetări exhaustive, acest indicator statistic, este un indicator calculat la nivelul învățământului primar, gimnazial, pe cele două componente separate, învățământ primar, învățământ gimnazial, pentru învățământul liceal și profesional și pentru învățământul postliceal și de maiștri.

Am transmis aceste date. Dacă este nevoie, pot face o serie de comentarii pe baza acestor date. Pornind de la datele primare, se calculează o rată a abandonului școlar pe categoriile de învățământ pe care le-am precizat.

Mai sunt alte două întrebări referitoare la numărul de copii care au un părinte sau ambii părinți plecați în străinătate.

Institutul Național de Statistică, conform programului statistic național, nu culege aceste date. Mai mult, există o hotărâre de Guvern care stabilește în sarcina altei instituții să culeagă aceste date în ultimul trimestru al fiecărui an.

Dacă sunt întrebări, vă stau la dispoziție.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, doamnă Varga.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Lucia-Ana Varga:

Mulțumesc domnului președinte pentru răspunsul primit.

Merită o analiză serioasă pe care noi, toți, trebuie să o facem și voi avea o discuție inclusiv cu domnul ministru al educației, pentru a găsi soluții de reducere a abandonului școlar în România, pentru a găsi soluții de a oferi măcar programul școală după școală, inclusiv cu masa caldă pentru copiii ai căror părinți sunt plecați în străinătate, astfel încât, sub supraveghere, să fie îndrumați să-și facă temele și să aibă acces la condiții... Sigur, nu poate suplini dascălul calitatea de părinte, dar poate îmbunătăți performanța acestor copii ai căror părinți sunt plecați în străinătate.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Tot domnul... aveți două, domnule Tudorel Andrei? Tot pentru doamna Varga? Este aceeași? Da. Bine, mulțumesc.

Doamnă Varga, mai aveți completări? Nu.

 
Video in format Flash/IOS Prezentarea interpelărilor adresate Guvernului.  

Interpelări.

Video in format Flash/IOS   Tamara-Dorina Ciofu

Doamna Tamara Ciofu.

Video in format Flash/IOS    

Doamna Tamara-Dorina Ciofu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată ministrului sănătății, domnul ministru Vlad Voiculescu.

Și ca obiect al interpelării: măsurile Ministerului Sănătății pentru creșterea nivelului de finanțare a sistemului sanitar.

Stimate domnule ministru,

Starea de sănătate a populației din România este deficitară, așa cum se știe. Speranța de viață la naștere este cu mult sub media Uniunii Europene, atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Accesul la asistența medicală și dependența excesivă de serviciile medicale spitalicești rămân preocupări majore.

România a adoptat măsuri de îmbunătățire a accesului la asistența medicală pentru pensionarii cu venituri mici și pentru persoanele din comunitățile îndepărtate și izolate.

Vă rog să precizați ce măsuri aveți în vedere pentru România, astfel încât să creșteți nivelul scăzut de finanțare a sistemului de sănătate și să reduceți utilizarea ineficientă a resurselor publice.

Astfel, este important să prezentați ce strategie adoptați pentru lichidarea arieratelor din sectorul sănătății și pentru creșterea sustenabilității cheltuielilor farmaceutice. În același timp, este nevoie să identificați soluțiile pentru transferarea resurselor de la asistența medicală spitalicească spre asistența medicală preventivă și primară, precum și pentru implementarea unor proceduri de achiziții centralizate.

Cu toate acestea, lipsa capacității administrative întârzie punerea în aplicare a Strategiei naționale în materie de sănătate pentru perioada 2014-2020. În special eficiența sistemului de sănătate este îngreunată de întârzierile în raționalizarea sectorului spitalicesc și în trecerea de la servicii de asistență medicală acordată pacienților internați la servicii de îngrijire ambulatorie mai rentabile.

Solicit răspuns în scris.

Cu deosebită stimă, Tamara-Dorina Ciofu, deputat PSD, vicepreședinte al Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Liviu Laza-Matiuța

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu mai știu cum erați în ordine.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Liviu Laza-Matiuța:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doresc să adresez o interpelare domnului ministru Dan Marian Costescu, ministrul transporturilor.

Obiectul interpelării: Referitor la DN 76 Oradea-Deva.

Stimate domnule ministru,

În calitate de parlamentar al județului Bihor, am fost sesizat de situația în care se găsește DN 76 Oradea-Deva. În județul Hunedoara, județ care aparține de Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara, drumul este modernizat, iar în județul Bihor, județ care aparține de Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj, lucrările au fost abandonate.

Vă rog, în acest sens, să întreprindeți măsurile ce se impun pentru schimbarea din funcție a domnului director al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj, domnul Eugen Cecan, deoarece consider că se face vinovat de situația în care se află acest drum național.

Vă rog să-mi precizați data la care considerați că acest drum poate fi modernizat.

Solicit răspuns scris.

Deputat PNL de Bihor, Laza-Matiuța Liviu.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Florin Gheorghe

Domnul Florin Gheorghe.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am o interpelare către ministrul transporturilor, domnul Dan Marian Costescu.

Obiectul interpelării: Investiții CNADNR 2016, reabilitarea tronsonului București-Fundulea.

Domnule ministru,

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a amânat pentru al doilea an consecutiv reabilitarea tronsonului de autostradă București-Fundulea de pe A2, deși cheltuielile necesare acestei investiții au fost bugetate, iar lucrările puteau fi executate chiar până la începerea sezonului estival.

Mai mult decât atât, deși în bugetul CNADNR pentru anul 2016 s-au prevăzut cheltuieli importante pentru reabilitarea, modernizarea mai multor drumuri naționale, lucrările efective sunt izolate și extrem de reduse față de angajamentele asumate de Guvernul României.

Această situație este cu atât mai gravă cu cât perioada optimă pentru realizarea acestui tip de lucrări, martie-octombrie, este destul de scurtă, iar din ea s-au scurs deja peste trei luni.

În condițiile în care CNADNR tinde să devină cea mai ineficace și ineficientă companie publică, vă rog, domnule ministru, să aduceți următoarele precizări.

Care este motivul pentru care s-a renunțat la reabilitarea tronsonului de autostradă București-Fundulea și pentru ce alte lucrări de investiții vor fi dirijate fondurile bugetate pentru această investiție?

Când aveți în vedere să demarați o reală reorganizare la CNADNR, în condițiile în care sunt tot mai puternice criticile cu privire la deprofesionalizarea acestei companii?

De ce nu v-ați asumat încă în cadrul Guvernului Masterplanul general pentru transport și dacă anticipați că veți reuși să aveți o formă finală până la sfârșitul mandatului?

Solicit răspuns în scris.

Deputat PSD, Florin Gheorghe.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Andrei Daniel Gheorghe

Domnul Daniel Gheorghe.

Sunteți, doamnă Varga, pe listă?

Domnul Daniel Gheorghe și după aceea doamna Varga.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi voi prezenta o interpelare din cele trei pe care le depun.

O interpelare se adresează domnului ministru al transporturilor, Dan Marian Costescu, altă interpelare domnului ministru al muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, Dragoș Pîslaru și cea de a treia interpelare se adresează tot domnului ministru al transporturilor, Dan Marian Costescu.

Obiectul interpelării îl reprezintă separatorul de trafic de pe Drumul Național 1.

Domnului ministru,

Am luat recent act, dintr-un comunicat de presă al CNADNR, de faptul că, după multe insistențe venite din zona parlamentară, publică ori cea a asociațiilor civice, ați pornit demersurile la data de 22 aprilie 2016 în vederea achiziționării separatorului de trafic destinat amplasării pe DN 1 București - Ploiești.

Interpelez Ministerul Transporturilor de mai bine de un an și jumătate, perioadă în care inițial propunerea amplasării separatorului de trafic pe DN 1 s-a lovit de un refuz brutal din partea ministerului și a CNADNR, ca apoi această variantă să fie acceptată și de conducerea ministerului.

De ani de zile, lipsa acestui parapet modern a cauzat un șir de accidente tragice, soldate cu pierderi de vieți omenești. Această situație absolut revoltătoare trebuie să înceteze cât mai rapid, iar participanții la trafic să nu mai fie puși în pericol major de soluții tehnice bizare, precum bordura de pe mijlocul DN 1, aflată între Aeroportul Băneasa și Aeroportul Otopeni.

Salut decizia aleasă de a trece la montarea separatorului de trafic și doresc să fac o mențiune. În comunicatul de presă al CNADNR se spune de achiziția acestui separator de trafic pentru o distanță de 5 km, distanță ce ar corespunde între ieșirea din București, prin pasajul de la Băneasa, și coborârea de pe podul de peste Centura București, podul de la Otopeni.

Menționez necesitatea urgentă ca acest separator de trafic să fie montat și pe cei trei kilometri dintre podul Otopeni și Aeroportul Internațional "Henri Coandă", Otopeni.

Domnule ministru, doresc să vă atrag atenția că locuitorii orașului Otopeni au inițiat o petiție online în această direcție și și-au manifestat intenția de a protesta public în cazul în care după execuția acestei prime porțiuni anunțate în comunicatul CNADNR lucrările nu vor continua și pe traseul de trei kilometri anunțat mai sus.

În speranța că veți continua urgentarea amplasării separatorului de trafic pe acest tronson de trei kilometri, aflat la nord de podul Otopeni, vă transmit această interpelare. Construcția acestor primi cinci kilometri, deși vine foarte târziu și după mult prea multe accidente rutiere grave, este un pas înainte în ceea ce privește siguranța traficului în România și, în primul rând, siguranța cetățeanului.

Cer răspuns verbal și scris.

Daniel Gheorghe, deputat PNL de Ilfov.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Lucia-Ana Varga

Doamna Varga.

Video in format Flash/IOS    

Doamna Lucia-Ana Varga:

Adresez interpelare doamnei ministru al mediului, Cristiana Pașca Palmer.

În data de 26 mai 2016, Comisia Europeană a comunicat că a transmis României un aviz motivat, prin care solicită elaborarea planurilor de prevenire a generării de deșeuri și de gestionare a deșeurilor, în conformitate cu obiectivele legislației Uniunii Europene privind deșeurile, Directiva 2008/98 a Comisiei Europene, și ale economiei circulare care constituie și o condiție pentru utilizarea fondurilor europene.

În lipsa acestor măsuri, în următoarele două luni, Comisia poate sesiza Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la această încălcare a legislației europene.

Având în vedere cele de mai sus, vă rugăm să ne comunicați care sunt măsurile pe care Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor intenționează să le întreprindă, astfel încât aceste cauze să nu ajungă la Curtea de Justiție a Uniunii Europene.

Menționez că solicit răspunsul dumneavoastră în scris și oral.

Obiectul interpelării, așa după cum reiese, este posibila condamnare a României pentru încălcarea legislației în domeniul managementului deșeurilor.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Aurelian Mihai

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Aurelian Mihai.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Aurelian Mihai:

Bună seara, domnule președinte.

Stimați colegi,

Către Ministerul Afacerilor Externe.

Interpelare: Consulat itinerant în Bari.

Stimate domnule ministru,

Având în vedere existența unui număr impresionant de cetățeni români care trăiesc în Bari - Italia, la întâlnirea recentă cu o parte a comunității acestora una din probleme discutate a fost cea a lipsei consulatului românesc în zonă. Asupra posibilității înființării acestui consulat am transmis, până în prezent, mai multe interpelări.

Așadar, până la realizarea cât mai curând a proiectului înființării viitorului consulat la Bari, vă solicit organizarea unui consulat itinerant, tot în Bari, în următoarele săptămâni, înaintea începerii perioadei de concedii.

Solicit acest lucru, pentru că până la Consulatul din Catania sau Roma distanța este destul de mare, sunt câteva sute de kilometri bune cu mașina, iar românilor le va fi greu să găsească posibilitatea de a lipsi o zi sau două de la locul de muncă. Și, bineînțeles, cu siguranță vor exista foarte multe solicitări, inclusiv pentru obținerea certificatelor de naștere, titluri de călătorie etc., servicii pe care consulatul itinerant le poate asigura pentru acești cetățeni.

Vă anunț că acest demers nu este unul venit de a face nici imagine, nici, pur și simplu, de a transmite un mesaj doar către cei din diaspora, ci vine ca urmare a unei situații destul de grave, situație pe care eu am semnalat-o de mulți ani de zile, ca urmare a lipsei acestui consulat. Până în Catania sau până în Roma acei oameni trebuie să meargă cinci-șase ore cu mașina, încercând de la 12,00 noaptea, de la 23,00 să plece de acasă pentru a fi la 6,00-7,00 dimineața prezenți la porțile consulatului, ceea ce este umilitor pentru noi, ca români.

Faceți ceva, stimați colegi de la Ministerul Afacerilor Externe, pentru a înființa acel consulat general și, mai mult decât atât, luați în considerare ceea ce am transmis, pentru că este nevoie urgent de un consulat itinerant care să rezolve aceste probleme pentru acei români aflați departe și de Roma și de Catania, dar mai ales de România.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Declar închisă ședința.

 
       

Ședința s-a încheiat la ora 18,43.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 1:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro