Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.126/19-09-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 13-09-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2016

    Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Ședința a început la ora 16,10.

Lucrările au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Ion-Marcel Ciolacu și Mircea-Gheorghe Drăghici, secretari ai Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Bună seara, stimați colegi.

Declar deschisă ședința de astăzi și vă anunț că din totalul celor 355 de deputați, până în acest moment și-au asigurat prezența un număr de 185.

La primul punct al ordinii de zi, în conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, au fost distribuite următoarele documente: ordinea de zi a ședinței Camerei Deputaților din ziua de marți, 13 septembrie; programul de lucru pentru perioada 12-17 septembrie; lista rapoartelor depuse în perioada 3-15 septembrie; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul la sesizarea Curții Constituționale; informare cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente.

Dacă sunt observații la ordinea de zi? Nu sunt observații.

 
Video in format Flash/IOS Prezentarea de către domnul deputat Ioan Stan, președintele Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, a unei Declarații privind semnificația Zilei Internaționale a Democrației.

Pentru început, îl invit pe domnul președinte Ioan Stan, președintele Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, pentru a prezenta o declarație privind semnificația Zilei Internaționale a Democrației.

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Stan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarație cu ocazia Zilei Internaționale a Democrației - 15 septembrie 2016. Declarația se numește "Democrația 2030".

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Organizația Națiunilor Unite a ales pentru ediția din 15 septembrie 2016 a Zilei Internaționale a Democrației tema "Democrația și Agenda pentru dezvoltare durabilă 2030".

Alegerea este menită să readucă în prim-plan Agenda 2030 - o veritabilă "foaie de parcurs" a statelor lumii spre creștere economică și progres social în următorul deceniu și jumătate - și cel de-al 16-lea obiectiv al Agendei, dedicat democrației.

Este unanim recunoscut faptul că, indiferent de modelul național pe care îl îmbracă democrația într-un loc sau altul al lumii, valorile și principiile ei sunt universale și nu lasă loc jumătăților de măsură.

Pacea, justiția și crearea unui stat de drept puternic, cu instituții eficiente, responsabile și incluzive sunt dezideratele subsumate celui de-al 16-lea obiectiv al dezvoltării durabile. Ele trebuie să reprezinte, deopotrivă, finalitatea și fundația lumii de mâine, o lume durabilă și mai bună.

Cu ocazia Zilei Internaționale a Democrației 2016, UIP ne invită să reflectăm asupra unui aspect de o deosebită relevanță pentru dezvoltarea democratică și progresul statelor lumii, respectiv implicarea tinerilor în viața politică.

Prin adoptarea, în luna iunie a.c., a "Declarației privind obiectivele dezvoltării durabile", Parlamentul României și-a asumat responsabilitatea de a continua să-și perfecționeze structurile și modul de lucru, astfel încât să asigure o abordare coerentă și unitară, la nivelul societății românești, a transpunerii celor 17 obiective în documente programatice naționale, acordând prioritate consolidării democrației participative.

De altfel, în cei peste 25 de ani care au trecut de la revenirea țării noastre la un regim democratic, Parlamentul a încercat să se adapteze permanent și să rezoneze cât mai bine la realitățile românești prin măsuri care, în deplinul respect al prevederilor constituționale, au condus la modificări în alegerea, competențele, organizarea, procedurile celor două Camere și au eficientizat activitățile parlamentare, inclusiv prin creșterea transparenței activităților parlamentare și a interacțiunii cu cetățenii și societatea civilă, în toate etapele procesului legislativ.

Evident, realitățile social-economice în permanentă schimbare, necesitatea continuării reformelor asumate în plan european și euroatlantic, provocările globalizării și interdependenței și, nu în ultimul rând, rapiditatea cu care noile tehnologii ale comunicațiilor și informației modelează societatea și guvernanța, la nivel național și mondial, impun continuarea acestor eforturi. Consolidarea și deschiderea către cetățeni a singurei instituții reprezentative a statului de drept va rămâne și pe viitor o constantă a preocupărilor noastre, ale tuturor, aleși și alegători.

Am încredere că parlamentarii legislaturii 2016-2020, având ca reper principal rolul constituțional pe care trebuie să îl joace Parlamentul în stabilirea direcțiilor de dezvoltare și implementare a proiectelor de anvergură ale României, vor corecta acele mecanisme și proceduri perimate, nefuncționale sau caduce ale construcției parlamentare, care încă descurajează, blochează sau fac ineficientă comunicarea și conlucrarea senatorilor și deputaților cu tânăra generație.

Implicarea responsabilă și permanentă a tineretului în viața politică reprezintă unul dintre reperele cu greutate în evaluarea stării de sănătate a democrației. Ca atare, măsurile luate de partidele politice pentru promovarea unor reprezentanți ai tinerilor în poziții de decizie și de conducere vor avea de trecut un test major de eficacitate chiar în următoarele luni.

Va fi interesant - și este obligatoriu - să analizăm câți tineri români vor alege să își exercite dreptul de vot în decembrie 2016 și care va fi structura pe vârste a următorului legislativ. Să nu uităm însă că o populație tânără, de aproximativ două milioane de români, muncește în prezent în străinătate, fiind exclusă din forța de muncă și din populația care va aduce pe lume, în viitor, copiii acestei țări.

Acesta este unul dintre motivele pentru care, în 2030, România se va regăsi în topul "celor mai bătrâne" 15 națiuni ale lumii din punctul de vedere al vârstei medii a populației, respectiv aproximativ 31% din populație urmând să aibă statutul de pensionar.

În ce țară vor alege să trăiască aceia dintre cei peste 85.000 de copii rămași singuri acasă ai anului 2016 care, în jurul anului 2030, vor ajunge la vârsta majoratului? Câți dintre ei își vor urma părinții plecați la muncă în străinătate, câți vor rămâne în România și în ce condiții, în lipsa unor politici socio-economice susținute, care să vină în întâmpinarea problemelor și vulnerabilităților cu care se confruntă? Care sunt soluțiile pentru scăderea ratei abandonului școlar pentru care statisticile europene ne acordă un nedorit loc fruntaș? Spre ce domenii orientăm profesional tânăra generație de astăzi? Care sunt sectoarele economiei în care România își propune să facă performanță? Exportul de resurse și materii prime nu reprezintă pentru nicio țară a lumii un răspuns de acceptat pe termen lung pentru dezvoltare durabilă.

Stimați colegi,

Declarația mea s-a dorit o incitare la realism și pragmatism, un mod de a sublinia, încă o dată, importanța unei implicări responsabile și susținute a Parlamentului, pe termen lung, și indiferent de culorile viitoarelor majorități politice, în îndeplinirea misiunii de a coagula capacitățile și capabilitățile întregii societăți pe acest șantier de interes național și internațional al dezvoltării durabile a României.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Mulțumesc domnului președinte Nelu Stan, de la Suceava.

Mergem mai departe.

 
Video in format Flash/IOS Informare privind activarea domnului deputat Ion Eparu ca deputat neafiliat și afilierea domnului deputat Aurel Niculae la Grupul parlamentar al PNL.

Stimați colegi,

Avem două informări. Este vorba de domnul deputat Ion Eparu, deputat ales în Colegiul nr. 10 din Circumscripția electorală nr. 31, Prahova, ne aduce la cunoștință că se declară deputat neafiliat, începând cu data de astăzi, în momentul în care este anunțat plenul Camerei; cât și de domnul deputat Aurel Niculae, deputat ales în Circumscripția electorală nr. 12, Călărași. Dumnealui, în calitate de deputat neafiliat, se afiliază Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal.

Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 48/2012 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (PH CD 68/2016) (rămas pentru votul final)

3. Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 48/2012 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Dacă la titlul hotărârii sunt observații? Nu.

Articolul unic? Nu sunt observații. Rămâne la votul final. Este vorba de trecerea domnului deputat Ninel Peia, aparținând Grupului parlamentar al PSD, de la Comisia pentru mediu și echilibru ecologic la Comisia juridică.

Da, mergem mai departe, stimați colegi.

Video in format Flash/IOS Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, republicată (Pl-x 221/2016) (adoptată ca urmare a depășirii termenului constituțional )

4. Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, republicată - Pl-x 221/2016. Termenul pentru dezbatere și vot final fiind depășit, propunerea legislativă se consideră adoptată, în conformitate cu prevederile art. 75 alin. (2) din Constituție și ale art. 113 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS Propunerea legislativă pentru completarea art. 12 din Legea nr. 1/2011 a educației naționale (Pl-x 222/2016) (adoptată ca urmare a depășirii termenului constituțional )

5. Următoarea. Propunerea legislativă pentru completarea art. 12 din Legea nr. 1/2011 a educației naționale.

Pe procedură, aici? Imediat, citesc și vă dau cuvântul.

Este vorba de Pl-x 222. Termenul pentru dezbatere și vot final fiind depășit, propunerea legislativă se consideră adoptată, în conformitate cu prevederile art. 75 alin. (2) din Constituție și ale art. 113 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Îl rog pe domnul deputat Márton Árpád...

Video in format Flash/IOS  

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

După cum ați auzit, toate aceste adoptări tacite se datorează art. 113 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Noi am avut un proiect de modificare a acestui articol, preluând integral varianta Senatului. Deci cât timp nu vom reuși să modificăm... pe care ați respins-o, cu stimă, majoritatea a respins-o. Până când nu ne vom da seama că există, de foarte multe ori, situații concrete care ne împiedică să adoptăm sau să respingem în timp util un proiect de lege, deci până când nu ne vom modifica acest regulament, în continuare vom adopta tacit sumedenie de legi, pentru unele chiar putând fi răspunzători.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Da. Domnule Iane, vă rog. Ovidiu Iane, PSD, procedură, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte.

Tot pe procedură. Într-adevăr, aici există această problemă cu adoptarea tacită. Dar să nu uităm că articolul din Regulament care dispune adoptarea tacită la 45 de zile are la bază articolul din Constituție care spune acest lucru. Deci nu putem să avem o lege care să fie mai presus de Constituție. Dacă Constituția spune că la 45 de zile se adoptă sau la 60 de zile în cazuri excepționale, atunci să respectăm Constituția.

Nu știu ce a făcut Senatul cu Regulamentul Senatului, însă cred că noi ar trebui să rămânem totuși pe Regulamentul pe care îl avem, pentru că este mai în acord cu Constituția decât cel al Senatului.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Domnul Pâslaru, tot procedură, liderul Grupului PSD.

Vă rog, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

După cum vedeți, deși este luni după-amiază, în băncile care sunt repartizate Partidului Social Democrat, colegii mei deputați sunt în sală. Avem o problemă destul de mare și cred că o avem cu toții, sunt în asentimentul tuturor colegilor: nu funcționează instalația de aer condiționat.

Vă rog mult de tot, spuneți celor care sunt în măsură, să rezolve această problemă, pentru că noi venim la serviciu, ne facem datoria, dar vrem s-o facem în condiții optime.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Invit secretariatul general, domnul secretar general, domnul Panciu, vă rog, remediați, luați legătura cu partea tehnică să remediem această problemă.

Alte intervenții dacă sunt pe procedură?

Da. Domnul Tinel Gheorghe, vicelider Grup PNL.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu e nevoie să modificăm Regulamentul Camerei ca să adoptăm proiectele de acte normative pe care noi le considerăm importante. Există o singură condiție: Biroul permanent al Camerei Deputaților să selecteze actele normative care sunt sub spectrul aprobării tacite și să le introducă cu prioritate în dezbateri, să știți. Asta înseamnă să fim responsabili și profesioniști, nu să modificăm de fiecare dată Regulamentul Camerei când avem câte o problemă.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții dacă sunt? Nu mai sunt alte intervenții. Bun.

Înainte de a trece mai departe, văd că avem la balcon un număr de copii, cei care au efectuat Internshipul la Guvern și pe care îi așteptăm să aplice și la Internshipul Camerei Deputaților, în ideea de a pregăti viitorii parlamentari și oameni care pot lucra în Executiv.

Mergem mai departe.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului între România și Regiunea Administrativă Specială Hong Kong a Republicii Populare Chineze pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, semnat la București, la 18 noiembrie 2015 (PL-x 259/2016) (rămas pentru votul final)

6. Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului între România și Regiunea Administrativă Specială Hong Kong a Republicii Populare Chineze pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, semnat la București, la 18 noiembrie 2015 - caracter ordinar.

Rog... doamna secretar de stat, vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Magda Ștefania Bîrlibescu (secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Prin prezentul proiect de act normativ se vizează ratificarea Acordului între România și Regiunea Administrativă Specială Hong Kong a Republicii Populare Chineze pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, semnat la București, la 18 noiembrie 2015.

Prin acord sunt stabilite cote de impozit și un tratament fiscal în avantajul contribuabililor din ambele state cu privire la impunerea, printre altele, a veniturilor din dividende, dobânzi, redevențe, salarii și pensii, a veniturilor obținute de studenți, artiști, sportivi, precum și a veniturilor obținute din valorificarea capitalului.

Totodată, acordul reglementează și aspecte referitoare la schimbul de informații din domeniul fiscal, metode de eliminare a dublei impuneri asupra aceluiași venit, nediscriminarea, procedura amiabilă prin care autoritățile competente ale celor două părți contractante pot soluționa unele aspecte legate de aplicarea acordului, precum și intrarea în vigoare și perioada de valabilitate a acordului.

Față de cele prezentate, vă rugăm să acordați un vot favorabil acestui proiect.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Este un raport fără amendamente.

Domnule Emil Niță, membru al Comisiei pentru buget, vă rog să prezentați raportul.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Emil Niță:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului între România și Regiunea Administrativă Specială Hong Kong a Republicii Populare Chineze pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, semnat la București, la 18 noiembrie 2015.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere asupra acestui proiect de lege.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au examinat proiectul de lege menționat mai sus în ședința din 23 august 2016.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului între România și Regiunea Administrativă Specială Hong Kong a Republicii Populare Chineze pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, semnat la București, la 18 noiembrie 2015, în forma prezentată de Guvern.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

La dezbateri generale?

Grupul PNL. Doamna Andreea Paul, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Maria-Andreea Paul:

Mulțumesc.

Bună ziua!

Stimați colegi,

Evident, Grupul parlamentar al PNL va susține acest proiect de lege. Iar la dezbaterile din Comisia pentru buget, finanțe ne-am asigurat că au fost introduse acele elemente care nu mai permit exportul de profit într-un paradis fiscal și că se respectă noile rigori ale relațiilor fiscale și ale transparenței informațiilor fiscale între România și Hong Kong.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții? Domnul Iacoban, Grupul PSD.

Vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Și Grupul parlamentar al PSD din Camera Deputaților susține acest proiect de lege care are la bază noile recomandări ale Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică în ceea ce privește erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor.

Acordul reglementează și materia schimburilor de informații din domeniul fiscal, metodele de evitare a dublei impuneri asupra aceluiași venit, procedura amiabilă între autoritățile celor două părți semnatare care guvernează materia aplicării acordului, precum și perioada de intrare în vigoare și valabilitatea acordului.

Va completa cadrul juridic bilateral actual și va conduce la dezvoltarea cooperării economice, precum și la intensificarea și diversificarea schimburilor comerciale, tehnico-științifice și culturale între cele două părți.

Prin urmare, vă propun să votăm acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții dacă sunt? Nu sunt alte intervenții. Rămâne la votul final, are caracter ordinar, cu propunere de adoptare, neavând amendamente.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului privind transferul și mutualizarea contribuțiilor la Fondul unic de rezoluție, semnat la Bruxelles la 21 mai 2014 (PL-x 268/2016) (rămas pentru votul final)

7. Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului privind transferul și mutualizarea contribuțiilor la Fondul unic de rezoluție, semnat la Bruxelles la 21 mai 2014.

Raport fără amendamente.

Guvernul?

Domnule secretar de stat, vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Attila György (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, domnule președinte.

Vă rugăm să ratificați Acordul interguvernamental privind transferul și mutualizarea contribuțiilor la Fondul unic de rezoluție. Acest acord a fost semnat în 2014 de către statele membre din zona euro, precum și de statele membre care nu fac parte din zona euro, dar care au dorit să adere la acest acord.

Statele membre non-euro vor participa la fond, fie în momentul aderării la zona euro, fie anterior momentului intrării în procedura de cooperare strânsă cu Banca Centrală Europeană, în cadrul Mecanismului Unic de Supraveghere.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Tot domnul Emil Niță, vă rog, raportul din partea Comisiei pentru buget.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Emil Niță:

Raport asupra Proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului privind transferul și mutualizarea contribuțiilor la Fondul unic de rezoluție, semnat la Bruxelles la 21 mai 2014.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere pe fond cu acest proiect.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) pct. 2) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Proiectul a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, 3 abțineri, să supună spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului privind transferul și mutualizarea contribuțiilor la Fondul unic de rezoluție, semnat la Bruxelles la 21 mai 2014, în forma prezentată de inițiator.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

La dezbateri generale?

Vă rog, Grupul PNL, vă rog, domnule deputat.

Domnul Horga, da.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile Horga:

Mulțumesc, domnule președinte,

Stimați colegi,

Ideea apariției Fondului unic de rezoluție în sistemul bancar european a venit odată cu apariția în 2012 a crizei financiare și bancare mondiale. Atunci s-a hotărât să se creeze Uniunea Bancară, ca un răspuns la a putea face față situației financiare din Uniunea Europeană, care era din ce în ce mai precară.

Pentru a realiza această Uniune Bancară, s-a hotărât atunci să se facă un acord internațional la care în general să adere țările care erau în spațiul Schengen, care aderaseră deja la moneda euro, dar era posibil să adere și celelalte țări din zona non-euro și în același timp să se creeze Fondul european de rezoluție bancară, prin care societățile bancare care sunt în dificultate să poată fi supravegheate unitar de Banca Centrală Europeană și cu această ocazie să poată să intervină pentru redresarea sau, în caz contrar, pentru rezoluția băncilor care nu mai pot fi salvate. Așa a apărut necesitatea ratificării acestui fond de transfer și de mutualizare a riscurilor bancare pentru băncile europene și el s-a făcut în două etape: etapa I, pe care noi am aprobat-o acum câteva luni prin crearea acelui fond de rezoluție european și aceasta este etapa a II-a, prin care aprobăm acest acord internațional privind mutualizarea și transferul datoriilor suverane.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții?

Da, da, vă rog, Grupul PSD, domnul Ovidiu Iane.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vom vota și noi pentru ratificarea acestui acord. De fapt, este vorba despre formalizarea Uniunii Bancare la nivelul Uniunii Europene, un concept care a izvorât în urma crizei financiare care a avut loc în urmă cu câțiva ani, în 2009-2010.

Să nu uităm că atunci au fost numeroase bănci foarte mari care au dat faliment și care au atras după ele o cădere și o prăbușire a economiilor naționale.

De aceea, se are în vedere ca prin formalizarea acestui acord să se facă o supraveghere mai eficientă și mai strictă a ceea ce înseamnă regimul bancar al Uniunii Europene.

De aceea vom vota pentru.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții? Nu mai sunt alte intervenții. Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Protocolului de aderare a Muntenegrului la Tratatul Atlanticului de Nord, semnat la Bruxelles, la 19 mai 2016 (PL-x 307/2016) (rămas pentru votul final)

8. Proiectul de Lege pentru ratificarea Protocolului de aderare a Muntenegrului la Tratatul Atlanticului de Nord, semnat la Bruxelles, la 19 mai 2016 - PL-x 307/2016.

Guvernul?

Domnule secretar de stat, vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Alexandru Victor Micula (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Externe):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Ratificarea Protocolului de aderare a Muntenegrului la Tratatul Atlanticului de Nord reprezintă o etapă procedurală în parcursul Muntenegrului spre calitatea de membru cu drepturi depline al NATO.

Prin ratificarea acestui protocol, România își exprimă consimțământul pentru ca Muntenegrul să devină al 29-lea membru al Alianței Nord-Atlantice. Un Muntenegru ancorat ferm în comunitatea euroatlantică va deveni un actor credibil și predictibil în regiunea Balcanilor de Vest, un model pentru regiune, dar și un câștig strategic valoros pentru Alianță.

În contextul actual de securitate, atât regional, cât și internațional, continuarea procesului de extindere constituie o garanție suplimentară a menținerii și consolidării credibilității Alianței în raport cu provocările externe.

România a fost unul dintre susținătorii marcanți ai politicii ușilor deschise, din această perspectivă, decizia miniștrilor de externe NATO, din decembrie 2015, de a adresa Muntenegrului invitația de a adera la Alianță a demonstrat în mod ferm și fără echivoc că Alianța Nord-Atlantică își respectă angajamentele luate față de statele aspirante de a le evalua performanțele în mod individual, fără a se lăsa influențată de factori externi.

Având în vedere cele de mai sus, vă rugăm să sprijiniți acest proiect de lege.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

O rog pe doamna Natalia Intotero să prezinte raportul Comisiei pentru politică externă, vicepreședinte al comisiei.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru politică externă a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Proiectul de Lege pentru ratificarea Protocolului de aderare a Muntenegrului la Tratatul Atlanticului de Nord, semnat la semnat la Bruxelles, la 19 mai 2016, transmis Comisiei pentru politică externă spre dezbatere în fond, aceasta fiind și primă Cameră decizională.

Consiliul Legislativ, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, Comisia juridică, de disciplină și imunități au avizat favorabil această inițiativă legislativă.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare ratificarea Protocolului de aderare a Muntenegrului la Tratatul Atlanticului de Nord.

Protocolul reprezintă un amendament la Tratatul NATO, care va intra în vigoare după ratificarea de către celelalte 28 de state membre, urmând ca, după îndeplinirea acestei proceduri, Secretarul General al NATO să adreseze Guvernului muntenegrean invitația oficială de aderare la Tratatul Atlanticului de Nord.

Admiterea Muntenegrului ca membru cu drepturi depline este o dovadă a politicii ușilor deschise a NATO și va contribui la consolidarea stabilității și securității regiunii noastre și a spațiului euroatlantic.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii Comisiei pentru politică externă au examinat inițiativa legislativă și avizele aferente în ședința din data de 6 septembrie 2016.

Întrucât în traducerea oficială în limba română a protocolului s-a constatat o eroare materială, Ministerul Afacerilor Externe a transmis varianta corectă a traducerii, care este anexată prezentului raport.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru ratificarea Protocolului de aderare a Muntenegrului la Tratatul Atlanticului de Nord, semnat la Bruxelles, 19 mai 2016.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Da. La dezbateri generale, grupul parlamentar al PNL, domnul deputat Ionuț Stroe.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ionuț-Marian Stroe:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

În contextul noilor provocări de securitate europene, România nu poate fi decât de acord și nu poate fi decât un susținător al aderării Muntenegrului la Spațiul Euroatlantic, cum, de altfel, România s-a poziționat, ca de fiecare dată, ca un susținător al politicilor ușilor deschise.

Practic continuarea acestui proces de extindere constituie încă o garanție cu privire la consolidarea Alianței în raport cu provocările apărute în planul securității internaționale.

Prin ratificarea acestui protocol, România își exprimă consimțământul pentru ca Muntenegru să devină membru cu drepturi depline al NATO, al douăzecișinouălea membru, acest fapt fiind, practic, o recunoaștere a eforturilor depuse de Muntenegru pentru implementarea reformelor atât de necesare și pentru atingerea standardelor tehnice, pentru a deveni membru al Alianței Nord-Atlantice.

Prin urmare, Partidul Național Liberal va vota în favoarea acestui proiect de lege pentru ratificarea Protocolului de aderare a Muntenegrului la Tratatul Atlanticului de Nord.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții dacă mai sunt? Nu mai sunt alte intervenții. Rămâne la votul final. Are raport de adoptare; caracter ordinar.

Trecem la secțiunea Reexaminări.

 
Video in format Flash/IOS Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 (PL-x 66/2016/7.06.2016) (rămasă pentru votul final)

9. Este vorba de reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 - PL-x 66/2016; caracter organic, procedură de urgență.

Guvernul. Vă rog, domnule secretar de stat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Laurențiu-Dănuț Vlad (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Permiteți-mi să mă prezint. Sunt pentru prima oară în fața dumneavoastră. Sunt secretar de stat Laurențiu Vlad, responsabil cu învățământul superior la Ministerul Educației Naționale.

Stimate domnule președinte,

Stimați membri ai Camerei Deputaților,

Doamnelor și domnilor,

Modificările legislative introduse prin Legea de aprobare a a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4 din 2016, deși, declarativ, au un scop de descentralizare a deciziei cu privire la emiterea și retragerea titlului de doctor, precum și acordarea calității de conducător de doctorat, prin responsabilizarea universităților, în procedura de acordare/retragere a titlului de doctor, precum și în procedura de abilitare, în realitate, riscă să submineze calitatea învățământului superior din România.

După cum a subliniat președintele României în cererea de reexaminare a acestei legi, citez, "obiectivul avut în vedere de legiuitor nu poate fi efectiv și real câtă vreme implică trecerea la criterii și proceduri stabilite individual de fiecare universitate în parte, în detrimentul unui set de condiții minimale unitare, referitoare la procesul de susținere a tezei de doctorat, la procedura de abilitare și la procedura de analiză a eventualelor abateri de la normele de integritate".

Președintele României mai subliniază: "Indiferent însă de opțiunea legislatorului și fără a diminua importanța principiului autonomiei universitare, care trebuie însă dublată de responsabilitate, considerăm că în climatul actual de neîncredere în procesul de analiză a sesizărilor de plagiat, modificările legislative privind regimul juridic al doctoratelor și al abilitărilor ar trebui să contribuie la realizarea unui sistem educațional și de cercetare, apt să sancționeze și să descurajeze frauda academică. Acest sistem ar trebui să se bazeze pe transparență decizională și pe proceduri clare și coerente, astfel încât mediul academic, în ansamblul său, să-și recâștige credibilitatea".

Sistemul de control al calității tezelor de doctorat a început să funcționeze conform prevederilor legislației subsecvente formei adoptate de O.U.G. nr. 4/2016. Avem un nou Consiliu Național de Atestare a Titlurilor și Diplomelor și Certificatelor Universitare pe deplin funcțional.

Deciziile adoptate până acum, ca și rigoarea de care dă dovadă consiliul, au sporit încrederea publică în capacitatea sistemului academic din România, de a asigura respectarea standardelor de calitate și credibilitatea generală a studiilor universitare de doctorat în România.

Înainte de a schimba reguli într-un mod atât de radical, precum cel propus de Legea de amendare a O.U.G. nr. 4/2016, poziția Ministerului Educației Naționale și a Cercetării Științifice este aceea că sistemul de control al calității tezelor de doctorat, instituit în acest an prin forma nemodificată a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2016, trebuie lăsat să-și dovedească eficiența și evaluat după unu, doi ani de funcționare.

Mutarea centrului de greutate al acestui proces de evaluare a tezelor de doctorat sau de abilitare la nivelul universităților este prematură în acest moment. Avem peste 50 de IOSUD-uri, adică instituții organizatoare de doctorat în România, în acest moment. Unele dintre acestea sunt capabile să-și asume responsabilitatea deplină în asigurarea calității doctoratelor, altele nu. Am avut chiar zilele trecute situații care confirmă că mai avem în sistemul universitar instituții și oameni care nu înțeleg sensul și seriozitatea doctoratului și nici principiile elementare ale eticii academice. Aceste situații confirmă necesitatea păstrării pentru o perioadă de timp a rolului Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, CNATDCU, ca instanță la nivel național de asigurare a calității doctoratelor...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, domnule secretar de stat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Laurențiu-Dănuț Vlad:

... și a certificatelor universitare de doctorat din România.

Vă rog să mă scuzați. Este partea finală.

În concluzie, punctul de vedere al Guvernului României este că susține forma inițială a O.U.G. nr. 4/2016, susține argumentele din cererea președintelui României, de reexaminare a legii de acum, respectiv Guvernul României consideră că, după finalizarea evaluării externe a școlilor doctorale și a fiecărei instituții organizatoare de doctorat, evaluare care va începe în această toamnă, se poate relua cu folos această discuție și, dacă este posibilă și oportună, trecerea exclusivă a responsabilității doctoratelor din România la nivelul universităților.

Vă mulțumesc și mă scuzați pentru întârziere.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Da. Tot nu am înțeles. Ne-ați vorbit foarte mult, dar concluzia, raportul comisiei...

Guvernul îl susține sau nu îl susține? Sau se mai gândește?

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Laurențiu-Dănuț Vlad:

Nu, Guvernul susține forma inițială a O.U.G. nr. 4/2016.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Am înțeles.

Păi, nu, de fapt, asta ne interesa, domnule secretar de stat, poziția Guvernului vizavi de raport.

Îl invit pe domnul președinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport să prezinte raportul.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Adrian-Nicolae Diaconu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În baza prevederilor art. 137 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu adresa nr. PL-x 66 din 8 iunie 2016, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere în fond cererea de reexaminare a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, formulată de Președintele României.

Legea are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale cu modificările și completările ulterioare, în sensul creării unui mecanism privind desfășurarea învățământului la nivel doctoral, planificării și etapizării acțiunilor de emitere a diplomelor și titlurilor la nivel universitar, stabilirii atribuțiunilor privind procedurile și etica la nivelul învățământului universitar.

Legea face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii în ședințele din 14 și 21 iunie, 6 septembrie 2016, comisia, cu 11 voturi pentru și 7 abțineri, propune plenului Camerei Deputaților adoptarea în parte a solicitărilor din cererea de reexaminare și adoptarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, cu amendamentele admise și respinse din anexă.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, domnule președinte, să ne propuneți și timpul. Este procedură de urgență. Sunt 30 de articole. Vă rog să propuneți timpul necesar.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Adrian-Nicolae Diaconu:

Cinci minute, domnule președinte, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Bun. Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, timpul propus de domnul președinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu.

Abțineri? Două abțineri.

Colegi care nu-și exercită votul? Nu.

Deci, cu două abțineri și cu 143 de voturi pentru, timpul propus a fost acceptat.

Rog, din partea grupurilor parlamentare, dezbateri generale? O invit pe doamna deputat Raluca Turcan. Dumneavoastră ați ridicat mâna?

Doamnă Turcan, vă rog... După cine?

Vă rog, domnul Benga.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Benga:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Chiar m-a surprins ministrul secretar de stat de la învățământ. M-a luat cu frică. Îmi pun întrebarea: de unde scoate Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice mii de doctori care să participe la concursul de director, organizat ilegal, începând de săptămâna viitoare? Poate știe dumnealui să ne spună câți doctori avem în țară la ora actuală, care sunt capabili să participe la concursul de director.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Doamnă Raluca Turcan, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Raluca Turcan:

Înțeleg că eram la dezbaterea generală pe această solicitare de revizuire a Președintelui României.

După cum bine știți, în această primăvară, Guvernul a emis o ordonanță de urgență și o hotărâre pentru a evalua situația plagiatelor din România și pentru a încerca stabilirea unui set de reguli și criterii unitare de evaluare a eticii academice.

Eu cred că fiecare cetățean de bună-credință din această țară are această preocupare legată de cât de înalte sunt cerințele noastre proprii, ca țară și ca instituții de educație, pentru a avea criterii de calitate, de etică și de integritate.

Această ordonanță de urgență a produs efecte. Am avut verdicte de plagiat. Cu alte cuvinte, dincolo de numele persoanelor care au suferit aceste verdicte nefavorabile de plagiat, am avut, în sfârșit, o reacție promptă a unei instituții de evaluare a calității academice ceea ce mi s-a părut și considerăm, ca Partid Național Liberal, un pas înainte.

Partidul Național Liberal crede în autonomia universitară, însă în autonomia universitară așezată pe un fundament solid, pe un fundament serios, după un amplu proces de evaluare și acreditare.

Dragi colegi,

În momentul de față, școlile doctorale din România nu au fost acreditate. În momentul de față, școlile doctorale din România nu au trecut printr-un proces de evaluare și există o hotărâre de guvern confirmată printr-o ordonanță de urgență și un articol din Legea educației naționale, care întăresc faptul ca instituțiile de învățământ superior care nu sunt evaluate o dată la 5 ani să-și piardă automat acreditarea.

Aceasta este marea problemă și marea miză, că ne îndreptăm cu pași repezi de acel termen de 5 ani de zile în care au funcționat școli doctorale în România, sub auspiciul și bine clamatul sau bine clamata autonomie academică, însă nu au răspuns unor cerințe minime unitare.

Da, trebuie să avem autonomie universitară. Dar, în același timp, această autonomie universitară poate să vină în mod corect și fundamentat după niște norme și după niște criterii unice la care să se supună toate universitățile. Și, când mă refer la "supun", mă refer la rigurozitate, că, de fapt, a respecta o regulă înseamnă a fi riguros. Și noi educăm noua generație, prin instituțiile noastre de educație, pentru a respecta legea și pentru a fi riguroși în viață.

Așadar, Partidul Național Liberal a depus o serie de amendamente care aduceau această ordonanță sau lege de aprobare a ordonanței la forma inițială: să avem o instituție, CNATDCU, de evaluare a eticii academice și să se pună bazele unei autonomii universitare solide, de acum încolo cu sancțiuni pentru cei care au încălcat legea, pentru că orice verdict de plagiat sau orice teză furată înseamnă, de fapt, vicierea și afectarea pe fond a tinerilor, care au muncit și au obținut titlurile academice în mod corect, și a profesorilor coordonatori.

De aceea, Partidul Național Liberal va susține o serie de amendamente de respingere a modificărilor făcute la Senat de această ordonanță de urgență, să rămânem la fondul ordonanței, să curgă Legea educației naționale, astfel încât să se producă evaluarea școlilor doctorale, externă, să ne spună și alții cum stăm, cât de pregătiți suntem și cât de calitate sunt certificatele și titlurile noastre academice și, ulterior, să dăm drumul unei autonomii universitare reale, benefice, în interesul societății.

Mulțumim.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Da. Și eu vă mulțumesc.

Cel de-al doilea vorbitor al Grupului parlamentar al PSD, domnul profesor Petru Andea. Vă rog, deputat de Timiș.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Andea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Mai spuneam încă o dată de la acest microfon că această inițiativă legislativă sau această lege de aprobare a unei ordonanțe nu va putea să-și atingă scopul pe care și l-au propus inițiatorii. Și am să explic de ce.

În anul 2004 a fost aprobată Legea nr. 206/2004 privind etica în cercetarea științifică, care îmbrățișa atât lucrările științifice, cărțile, cât și tezele de doctorat.

În anul 2016, deci după 12 ani, Guvernul vine cu o ordonanță de urgență care desprinde conducerea de doctorat și elaborarea tezelor de doctorat de etica în ansamblu, etica cercetării științifice, probabil, considerându-se că Consiliul Național de Etică în Cercetarea Științifică, Inovare și Dezvoltare Tehnologică nu și-a făcut cum trebuie datoria și a emis o serie de hotărâri prin care a stabilit că nu au plagiat anumite persoane pe care mass-media le-a considerat din start vinovate și culpabile de acuzația de plagiat.

Ce se poate spune aici?

Consiliul Național de Etică este numit de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice. CNATDCU este numit de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice. S-a spus adineauri de domnul secretar de stat că avem un nou Consiliu CNATDCU. În scurt timp, vom avea și un nou Consiliu de Etică a Cercetării Științifice. Nu înțeleg de ce ministerul nu poate asigura în mod unitar, cum spunea și doamna Raluca Turcan, criteriile privind cercetarea științifică. De ce trebuie ca tezele de doctorat să fie scoase din criteriile generale unitare și să se stabilească criterii speciale?

Sunt universități, IOSUD-uri, instituții organizatoare de studii de doctorat, care nu îndeplinesc standardele. Care ar fi acele universități, că mulți se gândesc că poate sunt cele de la periferia sistemului de învățământ? Nu. Cele mai multe sesizări analizate, inclusiv în spațiul public, au fost de la Universitatea București. Deci se poate trage concluzia că Universitatea București este prima care ar trebui evaluată și eventual pusă sub semnul întrebării în ceea ce privește modul în care această universitate respectă criteriile de etică.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Andea:

În consecință, propunerile care au fost asimilate de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și care izvorau din propuneri ale Consiliului Rectorilor, eu am considerat că sunt pertinente. Alți colegi au considerat că doar ce a propus domnul președinte Iohannis este corect și că trebuie să revenim la forma inițială.

Da, putem reveni la forma inițială și am mai spus, cu constatarea ulterioară că nici această soluție nu va rezolva nici pe departe problemele de etică în cercetarea științifică și în tezele de doctorat.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții? A avut 5 minute.

Nu mai sunt alte intervenții.

Intrăm în dezbaterea proiectului.

Vă rog să urmăriți în Tabelul nr. 2, amendamentele respinse.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu. Adoptat.

Art. 2 marginal, articolul unic, dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

Dacă la titlul ordonanței, 3 marginal, sunt observații? Nu. Adoptat.

4 marginal, articolul unic, dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

5 marginal, după art. 146 se introduce un articol nou, 1461. Dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

6 marginal. Este vorba de alin. (11), de la doamna Turcan. Este vorba de 11 de la 158.

Vă rog, doamnă Turcan. Dumneavoastră propuneți eliminarea.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Raluca Turcan:

Așa este. Partidul Național Liberal propune eliminarea următoarelor amendamente. Nu vreau să mă joc cu nerăbdarea colegilor care s-au grăbit să treacă această lege.

Așadar, aici menționez, dragi colegi, că este exact acel articol care spune următorul lucru, pe legea de bază, și anume: că fiecare școală doctorală este evaluată individual pentru fiecare domeniu în parte și școlile care nu sunt evaluate periodic din 5 în 5 ani își pierd acreditarea. Acesta era textul de bază.

Ce s-a întâmplat în Senat? A dispărut această prevedere legată de școlile doctorale, de calitatea școlilor doctorale și de evaluarea lor și ne-am transformat, că facem o instituție de organizare a școlilor doctorale care se evaluează ele însele în interior.

Vă întreb: este în beneficiul studenților, cercetătorilor și societății românești? Răspunsul cred că este nu.

Și, de aceea, Partidul Național Liberal propune respingerea acestor amendamente: a următoarelor trei amendamente, a următoarelor trei articole, noi avem amendament de respingere.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Da. Le iau pe fiecare în parte.

Deci, este vorba de amendamentul 6 marginal, care vizează art. 158 alin. (2) și (3).

Supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru eliminare? Pentru eliminarea... Am spus, marginal... deci, în textul raportului, comisia propune la 158 două alineate, (2) și (3).

Dumneavoastră, Partidul Național Liberal, propuneți respingerea. Și supun votului dumneavoastră eliminarea celor două alineate de la 158, ceea ce ați susținut dumneavoastră.

Vă rog să votați.

Cine este pentru eliminare? 34.

Voturi împotriva eliminării? 60.

Abțineri? Nu.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Deci propunerea înaintată de doamna Turcan a fost respinsă.

Acum, supun votului dumneavoastră propunerea comisiei, de la 6 marginal. Este vorba de alin. (2) și (3) ale art.158.

Cine este pentru? Vă mulțumesc. 60.

Voturi împotrivă? 34.

Abțineri? Nu.

Colegi care nu-și exprimă votul?

A fost adoptat 6 marginal.

7 marginal, dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

8 marginal, dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

9?

La 10 marginal, dacă aveți observații?

La 10, da? La 10 marginal, Grupul parlamentar al PNL propune respingerea.

Supun votului dumneavoastră propunerea de respingere înaintată de Grupul parlamentar al PNL.

Vă rog, cine este pentru respingere? 34.

Împotrivă? 60, că a mai venit și domnul Axente; 61.

Cine este pentru forma înaintată de comisie? Vă mulțumesc. 61.

Voturi împotrivă? 34.

A fost acceptată forma propusă de comisie.

11 marginal, dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

12? 13? 14?

La cât? 14, da? La 12. Păi, fiți vigilentă. 12.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Raluca Turcan:

Art. 166 alin. (2), marginal 12.

Ordonanța, legea de bază prevedea următorul lucru: calitatea de conducător de doctorat este acordată prin ordin al ministrului educației, tineretului și sportului, la propunerea CNADTCU, deci a unei instituții din afară.

Modificarea adusă la Senat este următoarea: calitatea de conducător de doctorat este acordată prin hotărâre a senatului.

Sunt universități care pot să dea hotărâri ale senatului care să vizeze și să țintească calitatea, care să aibă la bază anumite criterii pentru organizarea respectivelor școli și pentru conducătorii de doctorat, dar sunt și universități pe care le vedem în permanență în scandaluri publice care nu pot să țină la aceste criterii de calitate.

Ca atare, propunem respingerea.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Supun votului dumneavoastră respingerea lui 12 marginal, a Grupului parlamentar al PNL, susținută.

Cine este pentru respingere? 34.

Împotrivă? 60.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Abțineri? Nu.

Deci propunerea de respingere nu a întrunit numărul de voturi.

Cine este pentru menținerea lui 12 marginal? 60.

Împotrivă? 34.

Abțineri? Nu.

A fost acceptată forma de la 12.

13, observații? Nu. Adoptat.

14? Nu.

15?

La cât? Grupul PNL și la 15 propune eliminarea.

Cine este pentru eliminarea la 168... alin. (110) de la 168? Cine e pentru eliminare? Mulțumesc. 34.

Împotrivă? 60.

Vă propun, în aceste condiții, să votați forma propusă de comisie.

Cine este pentru? 60.

Împotrivă? 34.

16. Aveți la 16? Da, doamna Turcan, vă rog, la 16.

Introducerea a două alineate noi la 168.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Raluca Turcan:

Propunem eliminarea următoarelor alineate pentru că am ajuns în situația distructivă, dacă nu ilară, ca persoane care decid unilateral să renunțe la titlul de doctor s-o facă și să nu răspundă nimeni pentru investiția făcută în finanțarea acelui doctorat, a întregului mecanism care duce la obținerea unui titlu doctoral și, după aceea, să renunțăm unilateral fără ca nimeni să aibă o minimă responsabilitate.

Nu răspunde nimeni. Pur și simplu am fost prinși cu plagiatul în sac, renunțăm unilateral la titlul de doctor.

Nu este corect, PNL propune respingerea.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră propunerea de respingere de la 16 marginal.

Cine este pentru? 34.

Voturi împotrivă? 62.

Abțineri? Nu.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Supun votului dumneavoastră propunerea de la 16 a comisiei. Cine este pentru? 63. A venit și doamna Bucura. 63.

Voturi împotrivă? 34.

Mulțumesc.

La 17 marginal dacă sunt observații? Nu sunt.

18? Nu.

19? 20? 21?

La cât? La 20. Ia spuneți, doamnă! Propuneți respingerea, da?

Supun votului dumneavoastră 20 marginal, este vorba de art.168 alin.(9).

Cine e pentru respingere? Mulțumesc. 34.

Împotrivă? 64.

Voturi împotrivă, nu?

Abțineri? Nu.

Acum supun votului dumneavoastră... Nu a trecut propunerea de respingere.

20 marginal. Cine este pentru? Mulțumesc. 64.

Voturi împotrivă? 34.

Abțineri nu sunt. A fost adoptată.

21.

Procedură, domnul Tinel Gheorghe.

Vă rog, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Măcar pentru stenogramă lăsați reprezentantul Partidului Național Liberal să iasă la tribună să spună ce vrea.

Eu cred că e corect așa, pentru că altfel nu văd ce înregistrează în stenograma ședinței. De unde, din sală?

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Domnule deputat,

Vă reamintesc că am votat timpul de cinci minute. Colegii mei mi-au spus că timpul a expirat. În aceste condiții eu pot supune amendamentele fără a mai da cuvântul.

Dumneavoastră, când s-a propus de către președintele comisiei timpul de cinci minute, n-ați reacționat. Și, în aceste condiții, timpul a expirat.

Eu, pentru rigoare, supun amendamentele la vot fără a mai da cuvântul colegei dumneavoastră, pentru că a expirat.

Îl rog pe domnul deputat Márton Árpád.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Aș fi intervenit oricum pe procedură la final, aducându-vă aminte că de mult s-au terminat cele cinci minute. Doar noi, câțiva, de acolo, din Grupul UDMR, ne-am abținut. Dumneavoastră, Partidul Național Liberal, PSD-ul, cu toții ați votat, deși știați că aveți probleme, o procedură inadecvată.

Și rog în continuare toți președinții care propun termene de adoptare rapidă a unor legi să aibă în vedere măcar raportul și dezbaterile din comisie, dacă cele cinci minute ajung sau nu ajung să dezbatem aplicat legile în vigoare.

Nu cred că este bine-venit să propunem mai tot timpul astfel de timpi și pe urmă să nu ne ținem de el. Și nu vom vota în continuare niciun fel de astfel de propunere venită din partea oricărui președinte de comisie.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

În aceste condiții, stimați colegi, am ajuns la 21 marginal, având în vedere că avem amendamente ale colegilor și ale doamnei deputat Turcan, voi propune și supun votului dumneavoastră propunerea de respingere.

Deci, la 21 marginal avem o propunere de respingere.

Cine este pentru respingere? 32. Mulțumesc.

Voturi împotrivă? 64.

Abțineri? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră acum 21 în forma propusă de comisie.

Cine este pentru? 64.

Voturi împotrivă? 32.

Abțineri? Nu sunt.

A fost adoptat.

22. Și la 22 avem..., este vorba de art.170, propunere de respingere.

Cine este pentru respingere? 32.

Abțineri? Nu.

Voturi împotrivă? 64.

Deci propunerea de respingere nu a întrunit numărul de voturi.

Acum supun votului dumneavoastră la acest articol propunerea pe care ne-a făcut-o comisia.

Cine este pentru? Mulțumesc. 64.

Voturi împotrivă? 32.

Abțineri? Nu sunt.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Deci 22, art.170 în forma propusă de către comisie.

23. Este vorba de art.217. Este propunere de respingere.

Cine este pentru respingere? 32.

Voturi împotrivă? 64.

Abțineri? Nu.

Nu a întrunit numărul de voturi.

Supun votului dumneavoastră propunerea comisiei la art.217.

Cine este pentru? 64.

Voturi împotrivă? 32.

Abțineri? Nu sunt.

A rămas forma propusă de către comisie.

La 24, propun forma comisiei, pentru că nu avem amendament, forma comisiei.

Cine este pentru? Mulțumesc. 64.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? 32 de abțineri.

A fost adoptată forma comisiei.

25 marginal. Nu avem amendamente.

La 25 marginal, forma comisiei.

Cine este pentru? Mulțumesc. 64.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? 32 de abțineri.

Forma comisiei a fost acceptată.

26. Este vorba de art.300.

Dacă sunt observații supun votului dumneavoastră votul comisiei.

Cine este pentru? 64.

Voturi împotrivă? Nu.

Abțineri? 32.

A fost acceptată forma comisiei.

27 marginal. Vă propun votul pe propunerea comisiei.

Cine este pentru propunerea comisiei? Mulțumesc. 65 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? Nu.

Abțineri? 32 de abțineri.

A fost acceptată.

28 marginal. Este vorba de art.324.

Vă propun forma comisiei.

Cine este pentru? 65 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? Nu.

Abțineri? 32.

A fost acceptată.

Pentru? Deci 97 de voturi pentru, ați votat și dumneavoastră pct.28.

29, este vorba de art.325.

Cine este pentru forma comisiei, 325? Mulțumesc. 97 de voturi pentru.

Și ultimul articol, este vorba de 30 marginal.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu.

Abțineri? Nu.

Cu 97 de voturi pentru rămâne la votul final, dar are caracter organic.

Și ultima propunere de adoptare.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea art.94 alin.(1) din Legea nr.7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar (Pl-x 282/2016) (rămasă pentru votul final)

10. Propunerea legislativă pentru modificarea art.94 alin.(1) din Legea nr.7/2006 privind Statutul funcționarului public parlamentar.

Procedură pe acest...? Da, vă rog. Este vorba de Pl-x 282.

Domnul Máté András-Levente, liderul Grupului UDMR.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Máté András-Levente:

Mulțumesc, domnule președinte.

Deci proiectul de lege modifică doar un singur alineat și face referiri la două articole prin care se aduc modificări în sensul - și subliniez -, se aduc modificări Statutului funcționarului public parlamentar, dar se face referire la personalul Autorității Electorale Permanente. Prin modificarea adusă se introduce posibilitatea ca personalul de la Autoritatea Electorală Permanentă să beneficieze de anumite pensii speciale.

În răspunsul Guvernului cu privire la această propunere legislativă - citez din adresa Guvernului: "Având în vedere obiectul de reglementare al inițiativei legislative, Parlamentul va decide asupra oportunității adoptării acesteia."

Așa cum adoptat aici majorarea pentru întreținerea copilului și, în ultima vreme, au apărut anumite atenționări către Parlament, că de ce am îndrăznit noi să adoptăm, că afectează oarecum bugetul și nu pot fi plătite anumite alocații, și nu pot fi plătiți acești bani pentru părinții care rămân acasă pentru îngrijirea și creșterea copilului, eu cred că e foarte bine să știm exact ce dorește Guvernul.

Adică este de acord cu introducerea acestor pensii speciale sau nu? Și până vine acest răspuns de la Guvern, eu solicit să retrimitem la comisie, până vine un răspuns, da sau nu, pentru acesta.

Și de ce spun acest lucru. Am avut curiozitatea să întreb care sunt acele pensii speciale care se plătesc în România?

În răspunsul oficial primit de la Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale pentru anul 2005 se spune că nivelul maxim al pensiei acordate în temeiul Legii nr. 303/2004 privind Statutul procurorilor și judecătorilor este de 25.008. Dar există în evidențele ministerului și o pensie în cuantum de 37.241 de lei lunar. Deci vorbesc de pensii lunare, și nu anuale.

Nivelul maxim al pensiei acordate, tot o pensie specială care se încearcă a se introduce aici, este, la Curtea de Conturi, consilierul Curții de Conturi, este de 15.081 de lei, pe când la nivelul anului 2005, luna martie, pensia medie pentru limită de vârstă și stagiu complet de cotizare din sistemul public de pensii este de 1.076 de lei.

Deci gândiți-vă dacă vrem să aflăm opinia Guvernului și într-adevăr vreți să introducem aceste pensii și pentru alte categorii de personal.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

(Coboară la tribună.)

Stimați colegi,

Noi, acum patru ani de zile, am spus dreptate până la capăt, o parte din colegii și din partea dreaptă.

Noi considerăm că, printr-o eroare, personalul Autorității Electorale Permanente, care, prin lege, e stabilit că are calitate exact cum au funcționarii publici parlamentari, atunci când am stabilit legea care vizează pensiile funcționarului public parlamentar, dintr-o eroare, când am făcut referire și la funcționarii Consiliului Legislativ, am făcut referire la funcționarii care au același statut, ai Curții Constituționale, dintr-o eroare - din punctul nostru de vedere - au fost uitați sau au fost omiși funcționarii de la Autoritatea Electorală Permanentă.

Prin această inițiativă pe care noi am inițiat-o, considerăm că reparăm o nedreptate. Dacă funcționarii autorității electorale permanente, prin lege, au același statut cu funcționarii publici parlamentari, mi se pare corect, normal și moral să beneficieze de pensie exact cum beneficiază colegii noștri care sunt acum funcționari publici parlamentari.

De aceea, eu consider că trebuie să susținem în continuare, am înțeles punctul de vedere al colegului nostru, dar cred că trebuie în continuare să susținem această inițiativă. (Revine la prezidiu.)

Fără îndoială, supun la vot. Era o propunere. Eu am discutat în calitate de inițiator, domnule Márton Árpád. Am avut un punctul de vedere în calitate de inițiator al proiectului.

Domnul Márton Árpád, pe procedură.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Noi n-am intervenit pe fond. Ne-am susținut un punct de vedere al solicitării de retrimitere la comisie până când Guvernul va zice ceva concret. Nu în sensul în care ne-a declarat, ca, pe urmă, peste o săptămână să vină cu ideea că noi am fost cei care n-am luat în considerare... Ce, dacă nu există?!

Să așteptăm ceva ce putem lua în considerare. Deci retrimitere la comisie până când onor Guvernul are timpul să aibă un punct de vedere concret asupra aplicabilității acestei legi.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere.

Cine este pentru retrimitere? 50.

Voturi împotrivă? 74.

Propunerea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi.

Mulțumesc mult.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva?

Din sală:

Abțineri!

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Abțineri? Mă scuzați. Una.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Deci propunerea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Din partea Comisiei pentru muncă? Domnul vicepreședinte Baltă, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Baltă:

Raport asupra propunerii legislative pentru modificarea art.94 alin. (1) din Legea nr. 7/2006 privind Statutul funcționarului public parlamentar.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată, prin adresa nr. Pl-x 282/2016 din 15 iunie 2016, cu dezbaterea pe fond, în procedură obișnuită, a propunerii legislative pentru modificarea art. 94 alin.(1) din Legea nr. 7/2006 privind Statutul funcționarului public parlamentar.

La întocmirea prezentului raport, Comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ nr. 230 din 16 martie 2016, punctul de vedere al Guvernului nr. 630 din 31 martie 2016.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 94 alin. (1) din Legea nr. 7/2006, în sensul stabilirii în mod expres ca dispozițiile privind pensionarea personalului cu statut de funcționar public parlamentar să se aplice și personalului de specialitate din cadrul Autorității Electorale Permanente.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României, republicată.

La dezbaterile care au avut loc în ședința comisiei din 5 iulie 2016 au participat, în conformitate cu prevederile art.55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, domnul Constantin-Florin Mitulețu-Buică, vicepreședinte, Autoritatea Electorală Permanentă.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența 23 deputați, din totalul de 23 membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat în ședința din 8 iunie 2016.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art.75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

În urma finalizării dezbaterilor, Comisia propune Plenului Camerei Deputaților adoptarea propunerii legislative în forma prezentată de inițiatori.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

La dezbateri dacă sunt intervenții? Nu sunt intervenții.

Rămâne la votul final.

Are caracter organic.

Raportul este fără amendamente.

Procedură, că trecem la capitolul propuneri de respingere.

Deci am ajuns la inițiative cu propunere de respingere.

Da, vă rog, procedură, înțeleg. Înțeleg, procedură, domnul Munteanu.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă propun să aducem imediat, acum, la numărul care urmează, de pe poziția 40...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

11.

 
Video in format Flash/IOS Propunerea legislativă Legea antreprenorului social (Pl-x 547/2014) (retrimisă comisiei)

Domnul Ioan Munteanu:

40. Da. Propunerea legislativă Legea antreprenorului social, pentru o săptămână, la comisie dacă sunteți de acord. Este solicitarea președintelui comisiei, domnul deputat Iancu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Este vorba de Pl-x 547/2014, antreprenorul social să fie retrimis la comisie pentru o săptămână pentru a discuta acest raport.

Cine e pentru a fi adus pe poziția 11 și a fi retrimis la comisie? Vă rog să votați.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? 37 de abțineri și 65 de voturi pentru.

Propunerea de retrimitere la comisie a fost acceptată.

Mulțumesc.

Alte intervenții? Domnul Pâslaru, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Domnule președinte,

Vă mulțumesc.

Având în vedere că la ora 18,00 este votul final, eu vă propun să votăm sistarea lucrărilor și să pregătim lista pentru votul final.

 
Video in format Flash/IOS Aprobarea modificării programului de lucru.

Domnul Florin Iordache:

Doriți schimbarea acum și la ora 18,00 votul final, da?

Supun votului dumneavoastră schimbarea programului.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă? Trei voturi împotrivă.

Abțineri? Nu.

37, tot grupul. Dacă nu votează!

Deci programul a fost schimbat.

Ne revedem la ora 18,00, stimați colegi, începe votul final.

     

După pauză

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Stimați colegi,

Deschidem ședința pentru votul final.

Vreau să vă informez că, din verificările pe care colegii mei le-au făcut, nu avem numărul minim necesar, adică 178.

În aceste condiții, mă văd nevoit să închid ședința, astăzi.

Vom reprograma ședința de vot final săptămâna viitoare.

Vă mulțumesc.

Vă doresc o săptămână plină de realizări!

Ne vedem luni, 19 septembrie, la ora 14,30, în ședința de plen reunit, unde este invitat domnul prim-ministru Dacian Cioloș.

Mulțumesc mult.

La revedere!

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 17,55.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 3 decembrie 2020, 9:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro