Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 decembrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.1/04-01-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 28-12-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 decembrie 2016

45. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 473/2016/28.12.2016). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 473/2016

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

29. Și ultima, Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, PL-x 473.

Îl rog pe președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, domnul Viorel Ștefan, să prezinte raportul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

În conformitate cu prevederile art. 137 alin. (2) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată, spre reexaminare, la solicitarea Președintelui României, cu Legea privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, transmisă cu adresa PL-x 473/2016 din 28 decembrie 2016.

În data de 23 decembrie 2016, Președintele României solicita reexaminarea legii trimisă la promulgare, apreciind că se impune o reanalizare a acesteia de către Parlament, sub aspectul efectelor resimțite de cetățeni, în condițiile în care aceasta a fost declarată constituțională în raport cu criticile formulate.

În motivarea cererii de reexaminare, se arată că înlocuirea unei plăți directe cu una indirectă, precum și absența unor măsuri legislative conexe care să asigure servicii publice de calitate, ar putea determina, pe lângă efectul deplasării poverii fiscale de la beneficiarii acestor servicii către toți contribuabilii și accentuarea disfuncționalității serviciilor publice, cu referire la cele două servicii publice de radio și televiziune. Modul de finanțare a celor două servicii este în legătură directă cu funcționarea acestora, iar, din această perspectivă, stabilirea surselor de finanțare trebuie să facă obiectul unei dezbateri autentice în forul legislativ care să conducă la identificarea acelor soluții de natură să asigure realizarea rolului constituțional al acestora.

Având în vedere argumentele expuse, precum și competența legislativă, exclusiv a Parlamentului, Președintele României solicită Reexaminarea Legii privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins cererea de reexaminare în ședința din 27 septembrie 2016 și a adoptat Legea privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și modificarea și completarea unor acte normative.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia noastră a dezbătut cererea de reexaminare în ședința din 28 septembrie 2016.

În urma reexaminării cererii și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților respingerea cererii de reexaminare și adoptarea Legii privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu amendamentul admis prezentat în Anexa nr. 1 la prezentul raport.

În cursul dezbaterii, comisia a respins amendamentul care se regăsește în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc. Vă rog să-mi dați raportul.

La dezbateri generale, Grupul PNL. Liderul grupului, doamna Turcan.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Această lege a generat, la finalul sesiunii trecute, ample discuții. Eu cred că acea patimă din ajunul campaniei electorale trebuie lăsată la o parte și să ne concentrăm foarte mult pe viitor.

Din nefericire, formula care a rezultat astăzi din comisia de specialitate, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, lasă un gust amar și o pată neagră pe destinul a două instituții fundamentale pentru democrația din România. Și ne referim la Radioul public și la Televiziunea publică.

Solicitarea de reexaminare a Președintelui României viza renunțarea la eliminarea taxei radio-tv, tocmai pentru că această eliminare a fost făcută fără o amplă dezbatere în Parlamentul României, cu reprezentanții celor două instituții, cu specialiști în domeniu, pentru a găsi cea mai bună formulă, astfel încât aceste două instituții să funcționeze cu adevărat, să servească interesul public, să-și respecte misiunea constituțională pe care o au. Nu s-a întâmplat lucrul acesta și, la grămadă, s-a ajuns ca două instituții, atât de importante, să aibă parte, de la o zi la alta, de un viitor incert. Nu se știe ce se va întâmpla cu statutul angajaților acestor două instituții. Se mută sursa de finanțare de la beneficiarii acestor două instituții la bugetul de stat și riscăm să transformăm aceste două instituții în simple anexe ale finanțatorului, adică ale Guvernului.

În același timp, cât această taxă se colecta de la o mare parte a populației, aveam garanția, că această parte a populației putea fi servită printr-o anumită tematică, printr-o anumită acoperire teritorială.

Mai mult decât atât, renunțăm la sursa de finanțare, riscând fie să semnăm decesul acestora două instituții, fie să le transformăm în societăți comerciale, fie în anexe ale Guvernului, fără măcar să fi încercat o reorganizare a acestor două instituții.

Cu mulți ani în urmă, am depus o inițiativă legislativă care a trecut, în unanimitate, într-o Cameră a Parlamentului, în Camera Deputaților, care viza fix reorganizarea acestor două instituții în funcție de misiunea pe care trebuie să o aibă în societate și regândeam inclusiv formula de finanțare a acestor instituții. Din nefericire, acea propunere a fost respinsă și găurile, găurile bugetare în cele două instituții s-au adâncit, cheltuielile s-au mărit, datoriile s-au rostogolit. Am ajuns într-o situație cu adevărat dificilă. Avem foarte mulți jurnaliști performanți în aceste două instituții care se întreabă ce vor face de mâine, ce statut vor avea.

Avem, pe de altă parte, bani strânși de la populație, care încă nu au o justificare cu privire la modul în care au fost cheltuiți. Chiar de aici, din Parlamentul României, am făcut o solicitare DNA-ului de a vedea modul în care au fost cheltuiți banii publici și modul în care s-a desfășurat managementul în cele două instituții.

Sperăm ca această anchetă să meargă la final și, dacă au fost scurgeri de bani publici, cineva să plătească pentru lucrul acesta.

Însă, solicitarea Partidului Național Liberal, astăzi, este de a accepta cererea de reexaminare a Președintelui, de a renunța la eliminarea taxei radio-tv, urmând ca în Camera Deputaților și în Senatul României să supunem dezbaterii o inițiativă legislativă de reorganizare a acestor două instituții, de regândire, inclusiv a formulei de finanțare a acestor două instituții, astfel încât să nu știrbim democrația românească de rolul pe care televiziunea și radioul publice le pot avea.

Eu cred că funcționarea corectă a acestor două instituții reprezintă un semnal de vitalitate democratică pe care România trebuie să-l dea și pe care riscăm să-l primim astăzi într-un mod nefast cu privire la viitorul acestor două instituții.

Așadar, solicităm supunerea la vot a amendamentului făcut în comisia de specialitate de către parlamentarii Grupului Partidului Național Liberal și să votăm cererea de reexaminare cu amendamentul de eliminare a taxei radio-tv din cele 102 taxe.

Mulțumim.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Și eu vă dau cuvântul.

Începem din partea dreaptă, Grupul UDMR, Kelemen Hunor, domnul președinte. Aveți cuvântul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Kelemen Hunor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Față de septembrie, foarte multe lucruri nu s-au schimbat și revenim la acest microfon să vă supunem atenției dumneavoastră următoarea problemă. Din cele 102 taxe propuse pentru eliminare, nu avem nicio obiecție pentru 100 de taxe, dar sunt două taxe despre care a vorbit și doamna Turcan, despre care ar trebui să discutăm foarte serios.

Este vorba despre taxa pentru bugetarea celor două instituții publice, Radioul și Televiziunea. Și eu cred că în acest moment Parlamentul României nu poate lăsa în nesiguranță cele două instituții, eliminând, prin această lege, taxa radio și tv și nelăsând nimic în locul acestor două taxe. Se schimbă toată filosofia de bugetare a celor două instituții și, mai mult, se schimbă, prin această eliminare și toată filosofia de funcționare a celor două instituții publice.

Eu nu neg că se poate gândi la o altă modalitate de finanțare a Radioului și Televiziunii Publice. Se poate. Există și modele în Uniunea Europeană, în trei-patru țări, unde societățile publice de Radio și Televiziune sunt finanțate de la bugetul de stat.

Dar, acest lucru, ar însemna să modificăm și Legea nr. 41 din 1994, ar însemna să schimbăm și filosofia de funcționare a celor două instituții. Și vă spun ce va apărea anul viitor, după ce Curtea de Conturi va merge la cele două instituții, vor fi puse în discuție inclusiv salarizările din cele două instituții și ne vom trezi că am creat, prin acest vot, un haos general în cele două societăți, fiindcă, în acest moment, după acest vot, cele două instituții vor fi considerate instituții bugetate sută la sută de la bugetul de stat. Asta înseamnă și o altă modalitate de salarizare. Dacă apar situații în care trebuie să se angajeze la studiourile teritoriale sau la studioul central, nu se pot face, dacă mergem pe această filosofie propusă prin eliminarea celor două taxe, fără o aprobare din partea Guvernului. Deci, și din punctul de vedere al resurselor umane, va apărea un blocaj total.

De aceea, eu cred că ar trebui să ne gândim foarte serios să scoatem din acest pachet cele două taxe, așa cum am propus și în Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Și încă un lucru ar trebui să discutăm astăzi. Dacă vrem să redăm Parlamentului credibilitatea, greutatea, în ceea ce privește legiferarea și controlul, atunci, eu cred că acest proiect de lege ar fi trebuit trimis și la Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, fiindcă în Constituție scrie, în legea de funcționare scrie, "controlul parlamentar se realizează prin comisiile de specialitate". Nu se poate spune că acest control se realizează doar prin Comisia pentru buget, finanțe și bănci. Să ocolim comisiile de specialitate, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă din Camera Deputaților este o greșeală uriașă.

De aceea, ar trebui să ne gândim să trimitem înapoi. Am înțeles, ne grăbim, se apropie 31 decembrie, vrem să eliminăm toate taxele, dar eu cred că nu am pierde foarte mult timp dacă am lua în serios rolul Parlamentului, rolul comisiilor de specialitate și rolul de control al Camerei Deputaților și al Senatului, până la urmă.

De aceea, când vom ajunge la articolul respectiv, vom solicita și retrimiterea în comisia de specialitate, în Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă.

Bineînțeles, problemele Televiziunii nu se vor rezolva de la o zi la alta, fiindcă acolo există o datorie de peste o sută de milioane de euro și o putem prelua la bugetul de stat, nu este nicio problemă, dar atunci ar trebui să spunem foarte clar și foarte răspicat că vom modifica și Legea nr. 41. Altfel, noi vom lăsa în incertitudine și în ceață cele două instituții, nemaivorbind de transparență bugetară, nemaivorbind de funcționarea fără a ingerință politică în acest moment, fiindcă toată filosofia rămâne pe baza Legii nr. 41, doar finanțarea se schimbă.

Eu cred că este momentul să ne gândim foarte bine înainte de a da un vot, și am putea regândi aceste două taxe, și am putea reașeza funcționarea celor două instituții la începutul anului viitor prin modificarea Legii nr. 41.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, domnule președinte.

Fără îndoială, dau cuvântul la toată lumea.

Vom ajunge, de fapt toată discuția se învârte în jurul art. IV. Este vorba de art. 40 și 41. Când ajungem la ele, prin vot, stabilim ceea ce se întâmplă.

Grupul PMP. Domnul Turcescu. Vă rog. Este procedură de urgență; un singur vorbitor de grup.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Bună ziua!

N-am să vă rețin foarte mult. Vreau doar să vă aduc la cunoștință câteva aspecte care cred că trebuie luate în calcul în momentul în care vorbim despre eliminarea sau menținerea taxei radio-tv.

În primul rând, discuția aceasta trebuie să fie una extrem de serioasă, pentru că în momentul de față consider că refacerea stratului de credibilitate pentru foarte multe dintre mijloacele de informare în masă din România ar trebui să plece, din punctul meu de vedere, de la Societatea Română de Radio și Societatea Română de Televiziune. Ele sunt singurele care, în acest moment, ar putea reface prestigiul profesional al acestei bresle.

Pe de altă parte, vă rog să luați în calcul o sumă. Este vorba de un miliard de euro. Acesta este nivelul colectării taxei radio-tv din 2003 până astăzi, decembrie 2016.

Deci, Televiziunea Română - TVR, doar, atenție! - a obținut venituri de aproape un miliard de euro în ultimii 13 ani.

Ce s-a întâmplat cu acești bani? Unde s-au dus acești bani? Mai ales că reprezintă aproape jumătate din veniturile încasate de TVR în această perioadă. Iertați-mă, un miliard de euro este un buget, chiar și raportat la o perioadă de 13 ani, pentru o televiziune, fie ea și publică, fie ea și din România, fie ea și în comparație cu o televiziune publică din alte țări, - vă puteți uita, de asemenea, pe astfel de documente -, e o sumă mare, să știți!

În ce fel s-a reflectat banul public cheltuit, practic, adunat de TVR, în calitatea programelor, a dezbaterilor, în calitatea transmisiei, chiar? Cred că acesta este un subiect, spun din nou, foarte delicat.

Și, domnule președinte, nu știu dacă acum este momentul să fac o astfel de propunere, dar, atunci când discutăm despre TVR, dincolo de a avea sau a nu avea taxa radio-tv, colectată în felul în care s-a întâmplat până acum, sau direct, alocată de la Guvern, cred că ar trebui să ne gândim, mai ales că suntem la începutul unei noi legislaturi, la constituirea, spuneți-i "comisii", "grup de lucru", cum vreți, care să analizeze, însă, și de pe aceste paliere, felul în care se cheltuie banii publici, practic, într-un astfel de sistem.

Repet, rețineți această cifră, un miliard de euro, în 13 ani!

Pentru frauda din dosarul EADS, care era de 800 de milioane de euro, s-a discutat ani de zile în spațiul public din România. I-aș invita pe toți șefii TVR din ultimii ani să dea un raport, nu în fața Parlamentului, neapărat, dar măcar în fața cetățenilor, în legătură cu această sumă.

Iar, aici, dați-mi voie - sigur, eu sunt un parlamentar nou intrat pe băncile Parlamentului -, dar, dați-mi voie să bat obrazul celor care au făcut parte din comisiile parlamentare care au analizat activitatea TVR, inclusiv din punct de vedere financiar, pentru felul absolut superficial în care mulți dintre ei s-au uitat asupra rapoartelor de activitate, mai ales celor de natură financiară.

Rețineți: un miliard de euro!

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Procedură, domnul Știrbu, sau...? Apoi continuăm.

Vă rog, domnule președinte. Înțeleg că pe procedură aveți o problemă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Așa cum spunea antevorbitorul meu, fac apel la dumneavoastră, suntem la începutul mandatului. Țineți minte că, la sfârșitul mandatului trecut, v-am solicitat să nu mai faceți sau să apelați la aceleași modalități de încălcare a regulamentului, domnule președinte.

Și, cu tot respectul pe care știți că vi-l port, vă rog încă o dată să nu mai apelați la aceste subterfugii și să ocoliți comisiile de specialitate atunci când sunt proiecte de o asemenea importanță.

Solicit, de la această tribună, retrimiterea către Biroul permanent, iar Biroul permanent să sesizeze și comisia de specialitate, respectiv Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă.

Vă reamintesc sau, dacă nu știți, vă informez că, în Senat, comisia de specialitate a fost sesizată în fond de către Biroul permanent al Senatului.

Astăzi, reprezentanții noștri în Biroul permanent au făcut această solicitare. Nici până în acest moment nu li s-a adus la cunoștință care sunt motivele pentru care ni s-a refuzat această solicitare.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, procedural, domnule coleg, dacă tot invocăm regulamentul, reprezentanții dumneavoastră în Biroul permanent au solicitat pentru aviz - repet, pentru aviz - să ajungă și la Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă. Cu majoritate de voturi această propunere pentru aviz a fost respinsă și am constatat că, atât timp cât discutăm de o reexaminare, această reexaminare trebuie discutată numai la comisia de fond, respectiv la Comisia pentru buget, pentru că în reexaminare președintele a avut niște... punctual ne-a solicitat câte ceva.

Deci, de principiu sunt de acord ca fiecare proiect de lege, atunci când îl discutăm în prima Cameră sau în a doua Cameră sesizată, să ajungă și la comisia cum este comisia dumneavoastră, dar acum discutăm de reexaminare.

În Biroul permanent solicitarea dumneavoastră a fost respinsă. Pe viitor aveți parte de toată susținerea noastră.

Vă mulțumesc.

Mergem mai departe.

Minoritățile, domnul Miron Ignat. Vă rog, domnule președinte.

Și invit colegii să ia loc în sală să putem urmări și să se desfășoare dezbaterea în condiții normale.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Ignat:

Mulțumesc, domnule președinte.

Această lege de eliminare a celor 102 taxe și impozite a fost de două ori analizată în Comisia pentru buget, finanțe și, de fiecare dată, a primit aviz favorabil.

Eu consider că eliminarea acestor taxe este în avantajul populației României. Acum câtva timp, citeam într-o revistă de specialitate că în România sunt 465 de taxe și impozite. În Franța 163. Deci eliminarea a 102 taxe ne mai apropie de Franța puțin și, încă o dată accentuez, este în favoarea populației.

Unele taxe și impozite erau chiar aberante. Și vă dau exemplu: un pescar din Delta Dunării folosește ca mijloc de deplasare pentru el, pentru familie, pentru pescuit, pentru alte nevoi barca. Pentru acest mijloc de transport el plătea: o taxă la primărie, a doua taxă o plătea la Poliția de frontieră, a treia taxă - pentru aceeași barcă - o plătea la fisc și, dacă pescuia sportiv, plătea și a patra taxă la Agenția Națională de Pescuit și Acvacultură, pentru aceeași barcă.

Eliminarea acestor taxe și impozite este în favoarea populației României și o susțin.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Grupul ALDE, dacă aveți.

Vă rog, domnule deputat, vă rog, Grupul ALDE și apoi USR.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Grupul ALDE va vota împotriva solicitării președintelui României de reexaminare a acestei legi, câtă vreme legislativul țării s-a mai pronunțat pe această chestiune, câtă vreme și Curtea Constituțională a respins excepția de neconstituționalitate a acestui act normativ.

Așa cum spunea și antevorbitorul meu, trebuie să ne gândim la cetățean, care este împovărat de tot felul de taxe și impozite care nu au nicio noimă. Impactul bugetar, în accepțiunea inițiatorilor, e undeva la 0,02. Din punctul de vedere al Guvernului, chiar și ieri, un secretar de stat de la Ministerul de Finanțe a spus că nu e 0,02, ci 0,2, fără un zero. Dar, în orice caz, în sume absolute, înseamnă 1,6 miliarde de lei.

1,6 miliarde de lei raportat la PIB-ul României, care, anul acesta, a fost de 758 de miliarde de lei, e nimic. Raportat chiar și la bugetul statului, de 244 de miliarde de lei, iarăși, nu înseamnă mare lucru.

În comunicatul remis opiniei publice ieri de către Ministerul de Finanțe, într-adevăr, e un element care mă îngrijorează. La 11 luni de zile, ANAF-ul a colectat doar 205 miliarde de lei, cu 1,9% mai puțin decât anul trecut, o medie a colectării de 27%.

Asta este, de fapt, marea problemă a României, colectează prea puțin. Invariabil, independent și indiferent de politica fiscală a statului român, fie că vorbeam de cotă progresivă sau cotă unică, în cei 26 de ani nu am reușit să colectăm mai mult de 32,5%.

Sigur că susținem eliminarea acestor taxe, care nu însemnau altceva decât uzură de nervi, înseamnă timp pierdut. Și dau un exemplu concret: pe 23 decembrie m-am dus la Secția nr. 14 să-mi reînnoiesc buletinul, pentru că îmi expiră în ianuarie. Evident, lumea, cu vinul pe masă, m-a trimis "Du-te, mă, la poștă și plătește 7 lei." Sigur, m-am dus la Oficiul nr. 53 și am stat o oră și cinci minute la o coadă ca să plătesc șapte lei pe un drept cetățenesc, până la urmă, de a avea acte de identitate - certificat, buletin. La fel vorbim de societăți comerciale. Spunem, domnule, în România, încă o societate comercială durează și o lună de zile. În Anglia de pe o zi pe alta se face o societate comercială. Evident că erau niște taxe, cum v-am dat și exemplul cu 7 lei, altele erau cu câțiva bani.

Timpul trebuie gândit ca o resursă. Nu doar banul este singura resursă care concură la bunăstare și la creștere economică. Și timpul trebuie privit ca o resursă și un cost.

Evident că impactul acestor 102 taxe este nesemnificativ în ceea ce privește PIB-ul României și în ceea ce privește veniturile de la bugetul consolidat al statului.

Dar cetățeanul - și aici vorbim de peste 8 milioane de români - câștigă o oră sau câștigă mai multe ore fără să îndure acea umilință a unor funcționari blazați și irascibili, care uită că, de fapt, ei sunt în slujba cetățeanului și nu noi în slujba lor. Așa am fost tratat și eu la Oficiul nr. 53 în urmă cu o săptămână.

Acum, din punct de vedere al taxei radio-TV, sigur, chiar și în această instituție - cea mai reprezentativă instituție a națiunii, Parlamentul României - se fac discuții de vreo patru ani de zile vizavi de necesitatea imperativă a reformării acestui serviciu public, care se cheamă televiziunea publică. Din păcate, toate aceste tentative au eșuat.

TVR-ul, astăzi, este o gaură neagră care mănâncă în fiecare an în jur de 650 de milioane de lei. Bugetul TVR-ului este de două ori mai mare decât bugetul comun al Antenelor și al Pro-TV-ului. Chiar și organigrama TVR-ului este mai mult decât expandată și supradimensionată: 2517 salariați. Antenele și cu Pro-TV-ul au 900 de salariați. Cota de piață a TVR-ului, că ne lamentăm și e multă ipocrizie aici, domne, privăm poporul de un serviciu de utilitate publică, de o informație de calitate. Care informație, care calitate, care audiență, câtă vreme TVR-ul a căzut la o cotă de piață de 0,93%. Acesta e impactul TVR-ului.

Știți, e un banc care circulă prin curtea TVR-ului: dacă intră un copil în curte și strigă "mamă", ies vreo 300 de gospodine la ferestrele televiziunii și zic "Da, mamă."

Aici evident, evident că trebuie să ne asumăm acea modernizare a unei instituții fundamentale și sunt de acord cu antevorbitorii mei. România are nevoie de o presă independentă, are nevoie de emisiuni de calitate. Are nevoie de emisiuni care să promoveze cultură și educație. Dar trebuie să vedem dacă TVR-ul, în actuala formă de organizare, chiar răspunde unui astfel de imperativ. Și trebuie să ne asumăm acest proces de modernizare și de eficientizare a radioului și a televiziunii publice.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, sintetizați, domnule deputat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Vorbeam de ipocrizie. Până la urmă, România plătește 4,2 lei. E o taxă modică. De exemplu, dacă luăm Germania, vorbim de 210 euro pe an taxă pentru susținerea televiziunii publice. În Elveția se ajunge la 300 de franci elvețieni.

Noi avem cel mai mic nivel al acestei taxe, de 4,2 lei, undeva vreo 11 euro anual.

Deci, până la urmă, cu acești bănuți, care sunt vămuiți de către societățile private de distribuție de energie, fie că vorbim de E.ON, că vorbim de ENEL, de GDF SUEZ, care rețin un comision de la 7 până la 15%, ceea ce iarăși nu mi se pare normal...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule deputat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Evident că, finanțând televiziunea publică de la bugetul statului, nu avem nicio ingerință și nu se aduce nicio atingere independenței televiziunii publice.

Mulțumesc.

Vă solicit...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule deputat...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

...să respingem în bloc, inclusiv în legătură cu cele două taxe, TVR și Radio.

Mulțumesc mult.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul USR.

Vă rog, doamna deputat.

Este procedură de urgență, fiecare grup parlamentar, câte cinci minute.

Vă rog, stimați colegi, să respectăm regulamentul, să ne încadrăm în timp.

Vă rog, doamna deputat, aveți cinci minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Cosette-Paula Chichirău:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Dat fiind că astăzi, în Comisia pentru buget, s-a propus ca această lege să între în vigoare la 1 februarie 2017, propunem să avem luna ianuarie drept răgaz să dezbatem și să înțelegem mai bine impactul bugetar, mai ales că, în luna ianuarie, se va discuta bugetul.

Mi se pare foarte normal să discutăm despre aceste taxe în același timp cu discutarea bugetului României.

Și aș vrea să mai fac un comentariu. Este diferență între cum se percep taxele și ce taxe se percep. Una este să vorbim despre digitalizarea sistemului public, să facem mai ușor pentru cetățeni să-și plătească taxele cu un singur clic și alta este să nu percepem taxe.

Și al treilea punct și termin: modernizarea nu se face prin amputare.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Ultimul vorbitor, Grupul PSD, Lia Olguța Vasilescu.

Doamna deputat, aveți cinci minute.

Stimați colegi, luați loc în sală, stimați colegi.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș începe prin a comenta puțin ceea ce a spus domnul Robert Turcescu și vă spun sincer că nu sunt o simpatizantă de-a dumnealui, dar am rezonat perfect cu discursul pe care l-a avut mai devreme în Parlamentul României, pentru că trăiesc o senzație de deja-vu.

Acum 12 ani eram membru în Comisia pentru cultură a Camerei Deputaților și discutam aceleași lucruri. Despre reforma în televiziune și în radio, despre depolitizare, despre faptul că se plătește o taxă care duce la aberații. Mai precis, dacă sunteți cultivatori de roșii și aveți o seră, vreau să vă spun că plătiți taxa radio-tv, chiar dacă nu se uită plantele la televizor. De asemenea, dacă aveți un cavou la cimitir pentru cineva din familie și acolo este tras un fir de electricitate, plătiți taxa radio-tv, deși nu se uită mortul la televizor.

Din păcate, aberațiile acestea de 12 ani sunt tot necorectate. Și atunci când se vine, în sfârșit, cu o inițiativă ca să se elimine această taxă aberantă, ajungem iarăși la discuții de acum 12 ani nerezolvate.

Să ne gândim la faptul că este vorba de un miliard de euro, așa cum foarte bine spunea domnul Turcescu? Sau să ne gândim la faptul că este vorba de 3 miliarde 900 de milioane de lei comision către firmele care colectează această taxă. Depinde din ce punct de vedere vrem să analizăm situația. Cert este că Parlamentul a avut peste 12 ani să rezolve această chestiune și nu a făcut-o.

Am trăit astăzi și să văd cum, de la tribuna Parlamentului României, este sesizat DNA-ul. Să știți că instituția denunțătorului funcționează în România și cu foarte mare succes. Pentru asta, însă, nu trebuie să întinați această tribună.

Parlamentul României trebuie să dea legi și legi bune. Aceasta este o lege bună, pe care vă rog să o votați pronunțându-vă împotriva cererii de reexaminare din partea președintelui României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi, avem 21 de...

Procedură, vă rog. Când ajungeam la art. IV, acela era propunere de retrimitere. Nu? Vă rog. Înțeleg că la art. IV care viza art. 40 și 41, acelea sunt cele care vizează. Este amendamentul respins al colegilor dumneavoastră...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

De acord, domnule președinte.

Am dorit să intervin pentru că, în conformitate cu regulamentul nostru, astfel de proceduri se propun înaintea intrării în discutarea articolelor, dar sunt de acord să votați când ajungeți la art. IV retrimiterea.

Deci solicităm retrimiterea.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.

Stimate coleg, când ajung la art. IV - este vorba de art. 40 și 41 - am notat propunerea dumneavoastră de retrimitere. Mulțumesc.

Reiau. Avem 21 de amendamente admise. Când ajung la IV, acolo discutăm separat.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu.

1 marginal, dacă sunt observații? Nu.

Art. I, dacă sunt observații? Nu.

3 marginal, după art. 1 se introduce art. 2ą, dacă sunt observații? Nu.

4 marginal, dacă sunt observații? Nu.

5 marginal.

6 marginal, dacă aveți observații? Nu.

7 marginal, este vorba de art. II, dacă aveți observații? Nu.

Vă rog, luați loc în sală, stimați colegi.

Art. 8, care vizează art. III, dacă sunt observații? Nu.

Și acum ajungem la 9 marginal, care vizează art. IV. Acest art. IV, este vorba de art. 40 și 41.

Pentru aceste două articole s-a propus retrimiterea la comisie.

Cine este pentru retrimiterea la comisie a acestor articole?

Vă rog să numărați.

87 de voturi pentru retrimitere.

Împotriva retrimiterii? 132 de voturi.

Abțineri? Nu.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Deci propunerea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi.

Mergem mai departe.

Discutăm acum de eliminarea propusă la art. IV. Este vorba de art. 40 și 41.

Cine este pentru eliminare? Vă rog să votați. 87.

Voturi împotrivă, vă rog să votați. 133, că a venit și domnul Mocioalcă. Suntem 133.

Propunerea de eliminare a fost respinsă.

Mergem mai departe.

V, dacă aveți observații? Nu.

VI, observații? Nu.

VII?

VIII?

IX?

X?

XI?

XII?

XIII?

XIV, dacă aveți observații? Nu.

XV? Nu.

Și ultimul, Planificarea bugetară, pct. 21, care a fost introdus de comisie, dacă aveți observații? Nu.

Legea, în ansamblul său, rămâne la votul final. A fost adoptată pe articole.

Îl rog pe domnul Nicolicea. Ai o propunere, te rog.

A fost adoptată, rămâne la votul final.

Domnul Nicolicea, te rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnule președinte și ceilalți lideri.

Vă rog să fiți de acord ca să sistăm lucrările în ceea ce privește lista de respingeri, pentru că depășim capacitatea de vot la votul final.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Bun! Și ne vedem, în aceste condiții... stimați colegi, ne oprim aici, ne vedem la ora 13,00, unde începe ședința de vot final.

Cine este pentru? Vă rog să votați. Mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu.

Abțineri? O abținere.

Cu două voturi împotrivă.

Ne vedem la ora 13,00 la votul final.

Mulțumesc mult.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 21 octombrie 2017, 2:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro