Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.36/15-03-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 07-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 martie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

     

Ședința a început la ora 08,32.

Lucrările au fost conduse, în prima parte, de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă, pe rând, de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, și de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistați de doamna deputat Ioana Bran și de domnul deputat Cristian Ghinea, secretari ai Camerei Deputaților.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bună dimineața!

Declar deschisă prima parte a ședinței noastre de astăzi dedicată declarațiilor politice și intervențiilor.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Camelia Gavrilă - intervenție intitulată Femeia în societatea modernă. Roluri, stereotipuri, evoluții;

Dau cuvântul doamnei deputat Camelia Gavrilă de la PSD.

Vă rog.

Vă reamintesc că durata prezentării unei declarații politice nu poate depăși 3 minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Camelia Gavrilă:

Bună dimineața!

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

Este o tradiție ca în luna martie să celebrăm feminitatea, să omagiem diversele ei ipostaze: de mamă, de soție sau iubită, de profesionist în diferite domenii de activitate, considerată simbol al frumuseții, al grației, transmutată din mitologie în artă, în literatură, în producții cinematografice emblematice, dar, dincolo de aceste aspecte, ne întrebăm dacă omenirea a reușit să depășească prejudecățile ancestrale, pentru că încă trăim într-o lume a bărbaților, femeia având mai ales un rol decorativ, estetic sau matern, sau toate aceste declarații sunt doar în contextul principiului politically correct și afișăm în mod superficial suportul nostru pentru egalitatea de șanse între cele două sexe.

Este motivul pentru care am intitulat această declarație "Femeia în societatea modernă. Roluri, stereotipuri, evoluții".

Constatăm că lumea contemporană și spațiul euroatlantic recunosc, astăzi, cu mai multă sinceritate și seriozitate rolul major al femeii nu doar în creșterea și educarea copiilor, nu doar în rolul domestic, în relația cu gospodăria, dar și în artă, în cultură, în economie, în dezvoltarea societății.

Pe de altă parte însă, rămân diferențele de gen care produc discriminare pentru femei, motiv pentru care, încă din 2010, două documente majore ale Comisiei Europene atrag atenția asupra acestor probleme: Strategia pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, care a acoperit perioada 2010-2015, și Angajamentul strategic pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, pentru perioada 2016-2019, urmărind piloni importanți ca: asigurarea independenței economice egale, remunerație egală pentru femei și bărbați, pentru muncă egală, egalitatea în actul decizional, asigurarea respectării demnității, integrității, promovarea egalității de șanse între femei și bărbați.

În urma acestor rapoarte și strategii s-a constatat, încă din 2014, că aproape 64% dintre femei au fost absorbite pe piața muncii, creșterea lor substanțială și în privința luării deciziilor, dar, cu toate acestea, doar 21% din numărul total al membrilor consiliilor de administrație din marile societăți, din marile companii sunt ocupate de femei. Deci rămân încă situații care se află în zona posibilității de a fi îmbunătățite.

Constatăm și în zona politică o creștere semnificativă în anul 2015. S-a remarcat, în 2004, de la 22%, 21% prezență femei în Parlament și în guverne, la 27% - 29%, însă rămân stereotipuri, rămân roluri tradiționale ale femeilor care, în general, ocupă poziții legate de educație, de protecție socială, în zona medicală, și mai puțin în științe, matematică, informatică, alte domenii de acest gen.

Ajungând în zona României, considerăm că s-a semnalat și aici o evoluție. În Parlamentul anterior, în mandatul anterior, din 588 de parlamentari doar 68 erau femei, reprezentând un procent de 11,5%, departe de media Uniunii Europene, de 22%, în timp ce la momentul actual vorbim de 20% reprezentare, ceea ce ne apropie, în sfârșit, de media europeană, însemnând 88 de femei în Parlament. Mai mult decât atât, un indicator și mai important, în Parlamentul European sunt 9 doamne reprezentante, din totalul celor 32 de europarlamentari români, deci 28%.

Cu toate acestea - în acest moment în care de obicei ne referim la ceea ce spuneam: frumusețe, grație, feminitate, omagiere -, cred că este momentul să încercăm ca dincolo de strategia europeană să existe o strategie a României, o strategie comunitară specifică țării noastre, cu o colaborare foarte bună cu societatea civilă, cu Guvernul, cu ONG-urile de profil, cu presa. Deci încercăm să sensibilizăm opinia publică, să venim cu măsuri concrete, ferme și să transformăm un ideal și o frumusețe a rostirii declarative, mai ales, în acțiuni concrete, în implicarea concretă a feminității, mai ales acolo în zona rurală, acolo unde stereotipurile și mentalitățile tradiționale sunt încă suficient de înrădăcinate. Poate de aceea este important să subliniem că femeile primar sunt poate dintre cele mai curajoase, chiar dacă ele reprezintă doar 109 posturi din cele aproape 2.800 de posturi la nivelul țării.

Deci sunt încă mentalități care ar trebui provocate, schimbate. Asta înseamnă educație, înseamnă programe, înseamnă o concertare de acțiune pe care Parlamentul trebuie să le inițieze.

Vă mulțumesc.

Camelia Gavrilă, deputat de Iași.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog respectuos, pe toți, să vă încadrați în cele trei minute, în așa fel încât toți colegii să aibă acces la prezentarea declarației.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Daniel Olteanu - declarație politică: Programul de guvernare, un eșec căruia i se caută deja justificări;

PNL, domnul deputat Mugurel Cozmanciuc? Nu este.

Domnul Daniel Olteanu?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Daniel Olteanu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Ultimele zile ne-au oferit, din partea unor lideri ai PSD, care au și responsabilitatea implementării programului de guvernare, primele tentative de a justifica eșecul. I-am auzit pe unii dintre aceștia referindu-se, mai voalat sau mai direct, la presupusa întârziere a măsurilor promise de PSD, din cauza datei la care domnul președinte Klaus lohannis a promulgat bugetul.

Vă atrag atenția că între votul bugetului în Parlament și promulgarea sa de președinte au fost doar nouă zile.

Cine își poate închipui că acest interval, până la urmă firesc, de analiză a unui buget, care se dovedește pe zi ce trece tot mai fantezist, împiedică autoritățile centrale și locale să-și ducă la capăt proiectele, ori este un fanatic al PSD, ori e rupt de realitate.

Ambele categorii sunt tolerabile, însă nu și atunci când au ca reprezentanți înalți demnitari sau funcționari, care ar trebui să lucreze ceva mai mult și să facă politică ceva mai puțin sau deloc.

Nici nu am intrat bine în martie și au apărut scuzele, de fapt pretextele. Nimeni nu împiedică mai mult acest Guvern să lucreze, decât propriul program și propriile limite. Dați drumul proiectelor, faceți licitațiile, demarați lucrările, monitorizați execuția și plătiți facturile! Asta așteaptă primarii de la dumneavoastră, nu pretexte copilărești despre cele 9 zile care ar fi dat peste cap proiecte de miliarde de euro. Nu vă cred nici primarii, nici electoratul.

Lăsați pretextele și apucați-vă de treabă, întrucât campania s-a încheiat demult! Lăsați vizitele electorale prin țară, pentru că promisiunile nu țin loc nici de venituri la buget, nici de locuri de muncă bine plătite! Două luni de contabilizat minusuri e prea mult chiar și pentru electoratul pe care l-ați dus în eroare. Veniți în Parlament și vorbiți-ne despre progresul în execuția lucrărilor de infrastructură, despre progresul investițiilor cu fonduri de la buget, despre creșterea ratei de absorbție a fondurilor europene în regiunile slab dezvoltate, cum este zona Moldovei și județul Vaslui, în special, unde comunitățile locale așteaptă și altceva de la guvernanți în afară de sărăcie și promisiuni.

Vă mulțumesc.

Daniel Olteanu, deputat al PNL de Vaslui.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc frumos.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Iulian Bulai - declarație politică cu titlul: Ce bine că a venit primăvara! Așa mai dăm și noi câte un mărțișor femeilor;

Domnul deputat Iulian Bulai.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Iulian Bulai:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor colegi parlamentari,

Declarația mea politică se numește: "Ce bine că a venit primăvara! Așa mai dăm și noi câte un mărțișor femeilor".

Titlul ales este o parafrazare a unei replici pe care am auzit-o ieri dimineață, de la un bărbat, pe holurile Parlamentului.

Eu vin și spun altceva.

Haideți să le dăm femeilor lucruri de care au nevoie cu adevărat! Haideți să le dăm femeilor și drepturi, nu doar mărțișoare, drepturi și spațiu în viața publică, pentru a-și face auzite vocile!

Acum aproximativ 300 de ani, Rousseau spunea că "Toate popoarele civilizate au respectat femeia". Iată că după trei secole, discursul privind egalitatea de gen este unul mai mult decât actual, este necesar. Astăzi este esențial să discutăm despre cum putem construi împreună o democrație puternică și e cazul să vorbim despre femei și despre bărbați, având la masă și femei, și bărbați.

Am fost profund dezamăgit zilele trecute când am auzit discursul plin de misoginie al unui europarlamentar polonez, opinia acestuia fiind că femeile nu trebuie să câștige cât bărbații, pentru că "sunt mai slabe, sunt mai mici, sunt mai puțin inteligente". O atitudine care nu aș vrea să caracterizeze și Parlamentul României.

Știm deja, o democrație puternică și eficientă se bazează pe implicarea tuturor cetățenilor, în România, unde 51,2% din populație este de gen feminin, bărbații dețin monopolul în ceea ce privește pozițiile de conducere, mai ales la nivelul administrației publice locale și centrale. Subreprezentarea femeilor la nivelul administrației publice locale și centrale și în legislativ este o realitate ușor de verificat - doar 5% dintre primării sunt conduse de femei și un singur consiliu județean are ca președinte o femeie. La nivelul Parlamentului, doar 21% dintre membrii Camerei Deputaților sunt femei, în timp ce la Senat situația este și mai gravă, femeile reprezentând doar 13% din totalul membrilor.

În aceste condiții, cum putem pretinde că îi reprezentăm pe toți cetățenii acestei țări, dacă populația de gen feminin nu este reprezentată de ea însăși?

Egalitatea de gen este asociată pozitiv cu creșterea economică și dezvoltarea socială. Participarea activă în cadrul societății și pe piața muncii a femeilor se traduce, la finalul zilei, prin existența unei societăți dezvoltate, puternice, bazate pe meritocrație, nu pe un sistem închis, masculinizat.

Pentru a atinge această egalitate, avem nevoie de măsuri prin care să încurajăm femeile să participe în funcții de conducere. Trebuie să demontăm împreună mitul conform căruia femeii i se potrivesc roluri tradiționale, casnice. Nu. Locul femeilor este lângă bărbați, în board-uri de conducere și forumuri decizionale, pe picior de egalitate cu aceștia!

Voi urmări traseul legii care reglementează procentual reprezentativitatea femeilor la nivel local și național, pe baza unor cote de reprezentare.

La mulți ani tuturor mamelor!

La mulți ani tuturor femeilor!

Semnat, deputat Iulian Bulai.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Emil-Marius Pașcan - declarație politică intitulată Românii, dușmani și inamici;

Domnul deputat Marius Pașcan, din partea PMP.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Distinși colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Românii, dușmani și inamici".

Cel mai mare inamic al României este pericolul românesc! Marii strategi ai intoxicării lansează în spațiul public, evident, manipulator, diverse rețete ale vinovăției privitoare la situația economică actuală a țării. Sunt exclusiv de vină străinii, multinaționalele, tăvălugul corporatist, soroșii, veneticii, vânzătorii de neam și trădătorii, corupții de prin politică, profitorii aflați în fruntea bisericii, cei de prin serviciile secrete și alții. Ei ar fi inamicii din interior, conjurația malefică a răului generalizat, ghizii prăbușirii deliberate a țării. Colcăie națiunea de astfel de demoni rămași adeseori personaje colective fără de chip.

Puterea politică susține că dușmanii țării sunt în rândul opoziției, care a tăiat salarii și pensii pentru a-i rămâne mai mulți bani pentru furăciuni. Opoziția afirmă contrariul, că PSD-iștii și aliații lor taie investițiile naționale, șubrezesc economia și risipesc banul public, canalizând resursele țării pentru finanțarea clientelei de partid, a baronilor locali.

Ce să mai înțeleagă omul de rând din această răfuială publică generală consecventă a reprezentanților românilor cu ei înșiși?! De altfel, nu s-a schimbat aproape nimic, în această privință, în ultimii 27 de ani revoluționari postdecembriști.

Dar oare s-a schimbat moral ceva, în această privință, în România ultimelor două secole? Însuși poetul Mihai Eminescu incrimina la vremea sa "fonfii și flecarii, găgăuții și gușații, bâlbâiți cu gura strâmbă" transformați în "stăpânii astei nații": "Voi sunteți urmașii Romei? Niște răi și niște fameni! I-e rușine omenirii să vă zică vouă oameni...". Iar un alt mare poet, Octavian Goga, nota în jurnalul său că România a ajuns o "țară de secături, țară minoră, căzută rușinos la examenul de capacitate în fața Europei (...). Nu ne prăbușim nici de numărul dușmanului, nici de armamentul lui, boala o avem în suflet, e o epidemie înfricoșătoare de meningită morală".

Poate s-ar cuveni să învățăm cu toții mai mult de prin istorie și cu atât mai mult din propriile greșeli. Câtă vreme ne situăm permanent pe baricadele ostilității, într-un front intern național, în care românii sunt fie dușmani, fie inamici, fără a-și asuma sau cunoaște măcar cu adevărat mizele naționale comune, nu se poate schimba ceva profund în bine. În această privință, menirea noastră, ca politicieni în Parlamentul României, este de o importanță covârșitoare. Trebuie să ne ridicăm deasupra dihoniilor mărunte, a retoricilor insipide și a bălăcărelilor sordide care cotropesc mass-media și spațiul public. "Greșelile politicianului - susținea gazetarul Mihai Eminescu - sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovați, se împiedică dezvoltarea unei țări întregi și se împiedică, pentru zeci de ani, viitorul ei."

Să ne asumăm, așadar, cu onestitate, în chip vizionar, viitorul acestei țări, cu multă bună-credință, îngăduință reciprocă, muncă și trudă, cu mult mai puțină conflictualitate și gâlceavă.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Deputat al PMP de Mureș, Marius Pașcan.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Nicolae-Miroslav Petrețchi - despre recunoașterea aportului femeilor în viața socială;

Domnul deputat Miroslav Petrețchi?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Nicolae-Miroslav Petrețchi:

Bună dimineața!

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Ne-am obișnuit să marcăm ziua de 8 Martie inclusiv prin declarații politice. N-am să mă refer însă la omagierea femeii și a rolului ei în societate. Simplul fapt că putem menționa 8 Martie, fără să mai precizăm ce sărbătorim în acea zi, reflectă că prețuirea recunoscută față de locuitoarele planetei a acumulat destule elogii.

În numele Uniunii Ucrainenilor din România și al celor peste 30.000 de membri ai comunității noastre etnice, folosesc prilejul festiv pentru a aborda trei perspective concrete pentru activitatea noastră de parlamentari, astfel încât să confirmăm prin fapte recunoașterea aportului femeilor în viața socială.

Un sondaj recent, efectuat la nivelul Uniunii Europene, situează din nou România pe unul dintre locurile codașe, de data aceasta, privind șansele femeilor la locul de muncă. Clasamentul poate nedumeri, pentru că în jurul nostru constatăm progrese în această privință, iar într-o serie de domenii, cum ar fi justiția, sănătatea, învățământul, femeile par să dețină ponderea chiar și în funcțiile de conducere. Este clar însă că rezultatul sondajului trebuie analizat cu profunzime.

Avem o comisie permanentă a Camerei Deputaților, Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați. Sesizez pe această cale Comisia să inițieze o dezbatere serioasă a sondajului european amintit, cu largă participare a societății civile, a specialistelor și specialiștilor, finalizată printr-un raport difuzat tuturor deputaților, astfel încât să se poată iniția reglementări sau alte măsuri care să conducă la ameliorarea situației.

Ca lider al organizației reprezentative a minorității etnice ucrainene, a treia sub aspectul numeric din România, cunosc că în comunitățile etnice rolul femeilor este chiar mai intens manifestat decât în restul populației. Aceasta pentru că scopul principal al asociațiilor pe criterii etnice este menținerea și afirmarea identității spirituale, ceea ce înseamnă zeci și sute de acțiuni cultural-artistice, concursuri, festivaluri ale căror principale promotoare și organizatoare sunt, cel puțin în cazul U.U.R., în primul rând, femeile.

De aceea, mi s-ar părea firesc ca un post de secretar de stat, din Ministerul Culturii și Identității Naționale, a cărui denumire cuprinde, credem, și identitatea specifică minorităților naționale, să fie atribuit unei femei provenind din comunitățile etnice.

Femeia este liantul familiei, iar U.U.R. crede în rolul familiei de celulă de bază a societății. Parlamentul României este sesizat cu inițiativa legislativă a cetățenilor, validată de Curtea Constituțională, de precizare a definiției familiei consacrate prin art. 48 din legea fundamentală. Sunt informat că traseul parlamentar al inițiativei cantonează în fața nevoii de a se completa Regulamentul celor două Camere.

Ca semn de respect real față de mamele, soțiile și fiicele noastre, inseparabil asociate noțiunii de familie, rog comisiile de specialitate competente să parcurgă cât mai operativ etapele procedurale. Personal mă angajez să propun amendamentele cuvenite.

Vă mulțumesc.

Deputat Nicolae-Miroslav Petrețchi.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Maricela Cobuz - declarație politică: Organizația femeilor social-democrate - o forță politică;

Din partea PSD, doamna Maricela Cobuz.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Maricela Cobuz:

Bună dimineața, doamnă președinte!

Stimați colegi,

Declarația politică se numește "Organizația femeilor social-democrate - o forță politică".

Cu această ocazie, le urez doamnelor la mulți ani, pentru că mâine este ziua noastră!

Împreună suntem una dintre cele mai importante structuri organizatorice a PSD din municipiul Suceava, suntem o forță politică, o voce a electoratului feminin din reședința județului Suceava.

Am contribuit, în anul 2016, la toate luptele importante duse de Organizația municipală a PSD, iar victoriile istorice obținute ni se datorează și nouă. Suntem o parte vitală a PSD, partid care muncește, care își asumă eforturi uriașe, care obține întotdeauna rezultate.

Pentru anii următori, ca președinte al Organizației municipale și ca parlamentar, îmi doresc să transform PSD în forța care schimbă condițiile de viață și de muncă ale femeii.

Sunt pași importanți pe care societatea trebuie să-i facă pentru ca femeia în România anului 2020 să aibă drepturi depline, să fie protejată de orice fel de discriminare de gen, să aibă salariul egal cu al bărbatului, să se bucure de toate formele de sprijin de care are nevoie pentru a-și susține simultan cariera și familia, pentru a-și proteja sănătatea și pentru a-și pune în valoare abilitățile.

Astăzi, femeia în România este vulnerabilă, supusă riscului sărăciei, încă dezavantajată pe piața muncii, încă insuficient susținută de stat.

De la noi pot veni acele propuneri, acele politici și, mai ales, acea voință care să miște lucruri, să declanșeze în societate schimbări pentru ca viața femeii să se schimbe major. De la noi trebuie să vină impulsul, energia pentru ca România anilor viitori să fie un spațiu favorabil femeii. Împreună facem posibile cele mai dificile schimbări și cele mai ambițioase realizări, așa cum am făcut-o de atâtea ori.

Deputat Maricela Cobuz, Circumscripția electorală nr. 35, Suceava.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Antoneta Ioniță - declarație politică intitulată NU deceselor în spitale prin infecții nosocomiale;

Din partea PNL, doamna deputat Antoneta Ioniță.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Antoneta Ioniță:

Mulțumesc frumos, doamnă președinte.

Stimați colegi deputați,

Declarația mea politică se referă la... "NU deceselor în spitale prin infecții nosocomiale".

În România secolului XXI, din păcate, fenomenul infecțiilor nosocomiale din spitale este deja o realitate cruntă. Iată că în ultima lună s-au înregistrat alte două cazuri de decese în urma contactării de germeni din spital. Este trist, dar adevărat.

Alți doi pacienți au pierdut bătălia în lupta pentru viață. Este vorba de Georgiana Maxim, în vârstă de 36 de ani, care s-a internat la Spitalul "Bagdasar-Arseni" cu o banală hernie de disc cervicală și Ghiorghe Ponciș, în vârstă de 65 de ani, care s-a internat la Spitalul Județean din Timișoara pentru a fi operat de endocardită acută.

Începând cu luna septembrie a anului 2016, Organizația Mondială a Sănătății a lansat un semnal de alarmă serios, după ce în urma unui studiu britanic a fost descoperit că bacteriile rezistente ar putea "omorî până la 10 milioane de oameni pe an până în anul 2050, la fel de mult ca și cancerul".

Organizația Mondială a Sănătății a publicat lista cu 12 superbacterii mortale, care sunt cel mai mare pericol pentru sănătatea umană, și Agenția ONU pentru sănătate a subliniat că multe dintre aceste bacterii au evoluat și sunt rezistente la multe antibiotice.

Având în vedere gravitatea celor spuse mai sus, consider că avem nevoie urgent de un Plan național de combatere a infecțiilor nosocomiale din spitale și, cu acest prilej, trag un semnal de alarmă Ministerului Sănătății să trateze cu maximă seriozitate această problemă drept urgență națională și să ia măsurile care se impun pentru a nu mai muri oamenii cu zile.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Matei-Adrian Dobrovie - declarație politică: De ce România trebuie să condiționeze banii pentru Republica Moldova, iar PSD prejudiciază grav imaginea României în Republica Moldova;

Domnul deputat Matei Dobrovie.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor colegi parlamentari,

Declarația mea politică se numește "De ce România trebuie să condiționeze banii pentru Republica Moldova, iar PSD prejudiciază grav imaginea României în Republica Moldova".

Prin mesajul pe care intenționez să-l transmit, vreau să atrag atenția că PSD aduce grave prejudicii de imagine României în Republica Moldova. La 27 februarie, după cum știți, în baza Acordului privind asistența financiară rambursabilă între Republica Moldova și România, Ministerul Finanțelor Publice al României a efectuat eliberarea tranșei a doua din cadrul acordului, în valoare de 50 de milioane de euro. Guvernul de la București nu a impus condiționalități pentru acordarea acestui împrumut partenerilor de la Chișinău, care s-au angajat doar declarativ să implementeze reforme în Republica Moldova.

PSD a transmis banii unui guvern care a fost învestit hoțește la miezul nopții, în contextul unor proteste masive. Banii contribuabililor români vor ajunge la partenerii corupți ai PSD din Republica Moldova, Partidul Democrat și oligarhul Vladimir Plahotniuc. Acest partid este cotat în sondaje, în momentul de față, cu 2,5% intenții de vot, iar Plahotniuc este unul dintre cei mai detestați politicieni din Republica Moldova, cu un anti-rating de 98%.

În timp ce au mimat integrarea europeană, Plahotniuc și partidul său ar fi fost implicați, potrivit surselor independente, în furtul miliardului de dolari din băncile moldovenești și în spălările de bani ai mafiei rusești, prin intermediul sistemului judecătoresc și financiar din Republica Moldova.

Cetățenii Republicii Moldova, după cum știți, au fost impresionați de progresele înregistrate de România în lupta anticorupției și au creat sloganul "DNA, treci Prutul!". Ei au protestat în semn de solidaritate cu românii care s-au opus, prin proteste pașnice, Ordonanței nr. 13, care dezincrimina abuzul în serviciu și dădea liber la furat. Moldovenii sunt dezamăgiți de faptul că România susține, în numele unei pretinse stabilități și a unei integrări europene, consolidarea unui regim autoritar și a statului capturat de Vlad Plahotniuc.

Prin decizia de a gira un guvern corupt, PSD va produce imense prejudicii de imagine României în Republica Moldova, iar, în plus, prin asocierea cu regimul care a susținut acțiunile mafiei rusești, PSD creează vulnerabilități de securitate României.

Așa cum am precizat în Programul USR, vom încuraja realizarea reformelor absolut necesare privind independența justiției, lupta anticorupție, însănătoșirea sectorului bancar și investigarea fraudelor, măsuri menite să ducă la dezoligarhizarea Republicii Moldova. Finanțările acordate de România autorităților de la Chișinău trebuie condiționate de îndeplinirea reformelor, altfel banii vor fi risipiți, iar niciunul dintre malurile Prutului nu va câștiga nimic.

Vă mulțumesc.

Deputat Matei Dobrovie, Circumscripția nr. 42, București.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Marius-Constantin Budăi - declarație politică: Obiectivul PSD-ALDE este ca fiecare pensionar să simtă creșterea economică în propriul buzunar;

Domnul deputat Doru Coliu? Nu.

Domnul deputat Marius Budăi.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos, doamnă președinte.

Înainte de a începe declarația politică, vă rog să îmi permiteți să urez la mulți ani tuturor doamnelor din România, cărora le doresc multă sănătate.

Declarația politică de azi: "Obiectivul PSD-ALDE este ca fiecare pensionar să simtă creșterea economică în propriul buzunar".

Stimați colegi,

Avem nevoie de solidaritate între generații.

În perioada în care PSD, 2012-2015, a fost la guvernare, au fost reîntregite pensiile tăiate de PDL, actualul PNL, prin restituirea în 12 rate egale a sumelor reținute pentru contribuția la asigurările sociale de sănătate.

În același timp, Executivul condus de Victor Ponta a majorat indemnizația socială și valoarea punctului de pensie. Acum, după ce am revenit la Guvernare, alianța PSD-ALDE a luat decizia de a crește din nou pensia minimă garantată în plată, la valoarea de 520 de lei/lună. Știu că nu este suficient, pentru că am lucrat la Casa de Pensii din județul Botoșani și am cunoscut toate problemele cu care se confruntă persoanele vârstnice. E un pas și trebuie să facem în așa fel încât să creștem în fiecare an această sumă. Avem în vedere să creăm un cadru legal prin care toți pensionarii din țara noastră să beneficieze de condiții decente în ceea ce privește accesul la serviciile de sănătate.

Ne-am respectat promisiunile din campanie și am eliminat plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru toți pensionarii, am eliminat impozitul de 16% până la valoarea pensiei de 2.000 de lei. Am prevăzut în bugetul pe acest an majorarea valorii punctului de pensie până la valoarea de 1.000 de lei, începând cu data de 1 iulie. Am asigurat bilete de tratament balnear pentru peste 56.000 de persoane vârstnice din România.

Avem peste 5 milioane de vârstnici care, de la 1 februarie, au rămas cu mai mulți bani în buzunar. Însă aceste persoane ar fi putut beneficia de aceste sume începând cu data de 1 ianuarie, dacă nu exista acel blocaj venit din partea președintelui României. Puteau rămâne cu mai mulți bani în buzunar.

Este o vorbă în România: "Cine nu are pensionari să-și cumpere, pentru că oricât de puternici am fi noi, tinerii, înțelepciunea și experiența vin de la ei"! Generații de generații din fața noastră au construit și au adus România pentru ca noi să o putem duce mai departe.

Spun toate aceste lucruri, pentru că celelalte partide nu cunosc situația reală a pensionarilor, pentru că nu le-a interesat foarte mult cum gândesc pensionarii, ce fac ei și care sunt nevoile acestora. PSD i-a tratat tot timpul cu demnitate și respect.

De aceea, diferențele dintre noi sunt simple și foarte clare. Cei din actualul PNL au tăiat, iar noi de la PSD am reîntregit și am încercat să creștem veniturile pentru toate categoriile sociale și profesionale ori de câte ori am fost la guvernare. De aceea pensionarii și salariații sunt de partea noastră. Cred că am făcut ce trebuie, ceea ce era omenește de făcut, de fiecare dată.

Vă mulțumesc.

Deputat al PSD de Botoșani, Marius Budăi.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Laurențiu-Dan Leoreanu - declarație politică: Alocare discreționară de fonduri în județul Neamț;

Domnul deputat Laurențiu Leoreanu, din partea PNL.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Da. Mulțumesc.

Bună dimineața, tuturor!

Mă alătur și eu tuturor celor care urează colegelor noastre, doamnelor, soțiilor, prietenelor, surorilor, la mulți ani, sănătate, bucurii, o primăvară frumoasă, și având-o ele, sunt convins că o vor face și pe a noastră!

Declarația mea politică se numește "Alocare discreționară de fonduri în județul Neamț".

Stimați colegi,

Recent, citeam o știre în care se constata că, pe fondul ultimelor evenimente politice din lume, a crescut surprinzător de mult numărul vânzărilor romanului lui George Orwell, "Ferma animalelor". Săptămâna trecută am asistat la o nedreptate comisă fără prea multe explicații de social-democrații care conduc județul Neamț. Mi-am reamintit de un citat din opera menționată mai sus. Citatul sună astfel: "Toate animalele sunt egale, dar unele animale sunt mai egale decât altele". Nu luați ad litteram cuvintele, ci doar simbolistica din spatele acestor cuvinte.

În expunerea situației de fapt, în județul Neamț, sumele de echilibrare pentru administrațiile publice locale au fost distribuite după un criteriu discreționar care a bătut la ochi: după culoarea politică și rezultatele obținute la alegerile din anul 2016. Când s-au împărțit sumele defalcate din TVA, pentru primăriile din județul Neamț, în mod special cele conduse de edilii liberali, acestea au primit sume mult mai mici, comparativ cu primăriile conduse de edilii social- democrați. Așa cum spuneam mai devreme, unele animale sunt mai egale decât altele, astfel că două dintre cele mai mari comunități din județul Neamț, municipiile Piatra Neamț și Roman, au primit sume infinitezimale. Nu contest că este nevoie de bani și în localitățile conduse de primari ai PSD, pentru că fondurile sunt pentru dezvoltarea comunităților locale, însă cred că și colegii mei social- democrați din Parlament îmi vor da dreptate când spun că trebuie să facem politică pentru toți cetățenii, iar banii trebuiau împărțiți după criterii clar stabilite.

Aș vrea de aici, de la tribuna Camerei Deputaților, să lansez un apel prin care să îi rog pe toți colegii mei, atât de la centru, cât și din teritoriu, să nu încurajeze măsuri punitive și răzbunătoare care îi vor afecta pe români, indiferent de opțiunea lor politică, pentru că în acest fel nu vor da dovadă de responsabilitate, ci se vor angaja într-un război urât, în care victimele vor fi chiar cetățenii.

Rolul nostru ca politicieni și parlamentari nu este acesta. Să nu uităm că am jurat să ne apărăm țara și cetățenii, așa că, prin acțiunile noastre politice, să nu ne îndreptăm armele împotriva lor, ci să-i sprijinim prin acțiuni responsabile, promovând principiul egalității de șanse, începând așadar și cu alocarea de fonduri pentru dezvoltare în comunitățile din țară.

Vă mulțumesc.

V-a vorbit Laurențiu-Dan Leoreanu, deputat al PNL Neamț, Circumscripția electorală nr. 29.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Vlad-Emanuel Duruș - declarație politică intitulată Apel pentru responsabilitate către Consiliul local Baia Mare;

Domnul deputat Vlad Duruș?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Vlad-Emanuel Duruș:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea se numește "Apel pentru responsabilitate către Consiliul local Baia Mare".

Stimați colegi,

Starea de normalitate reprezintă nu doar un deziderat, ci și o necesitate în viața oricărei entități administrativ-teritoriale. Aceasta este condiția sine qua non pentru ca respectiva comunitate să evolueze, să se dezvolte, să poată asigura condițiile corespunzătoare pentru cetățeni.

De mai bine de jumătate de an, municipiul Baia Mare este lăsat în voia sorții, nemaifiind administrat corespunzător, ca să nu spun aproape deloc. Baia Mare a ajuns să se găsească într-o stare deplorabilă din cauza iresponsabilității, a luptelor politice, a corupției și a indolenței. Reședința județului Maramureș se află într-un declin economic, iar serviciile publice au ajuns să fie din ce în ce mai mult diminuate calitativ și cantitativ. Cauza poate fi identificată în situația conducerii la vârf a administrației locale.

Municipiul pierde prin neaplicarea asumată și responsabilă a unei strategii de administrare de către consiliul local. Agățându-se de lipsa certitudinii, conferită de continuitatea și stabilitatea din viața administrativă a urbei, unii lideri ai comunității nu înțeleg să-și facă datoria față de cei care i-au ales, iar această situație a atras după sine consecințe negative în viața comunității. Exemplific prin faptul că nu a fost încheiat niciun contract pentru deszăpezirea în iarna ce tocmai s-a încheiat, fapt care acum este urmat de degradarea, cu fiecare zi, a străzilor asfaltate recent.

De curând, am asistat la un neverosimil act în Consiliul local, în care parcă s-a jucat tenis de masă cu funcția de viceprimar, în decursul câtorva zile fiind votați mai mulți consilieri care să ocupe această funcție, iar urmarea acestor iresponsabilități fiind o acțiune în instanță și adâncirea stării de incertitudine de la vârful administrației municipiului.

Cetățenii municipiului Baia Mare consideră că este prea mult, că s-a ajuns într-o situație deplorabilă și de neconceput, mai ales pentru un oraș care era cât pe ce să ajungă Capitală Europeană a Culturii în 2021, și nu cer altceva decât responsabilitate și aleșii locali să militeze cu adevărat pentru binele urbei pe care o conduc.

Ca deputat ales al Maramureșului și ca cetățean băimărean, fac un apel pentru normalitate, responsabilitate, demnitate și decență și cer să fie lăsate la o parte interesele personale și ordinele politice și să fie puse pe primul plan interesele orașului Baia Mare și ale cetățenilor săi.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Corneliu Bichineț - declarație politică: O țară bolnavă sau Închideți un spital, deschideți un cimitir;

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul deputat Corneliu Bichineț?

Vă rog.

Domnule deputat, să închideți și să deschideți microfonul, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Corneliu Bichineț:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Am oscilat în a da titlul acestei declarații între "O țară bolnavă" sau "Închideți un spital, deschideți un cimitir", și la sfârșitul declarației o să mă hotărăsc cum o să o intitulez.

Oricum, am rămas impresionat de declarația politică a colegei noastre, profesoara de la Iași. Mi-au plăcut schimbările de ritm, tonul, frumusețea și, la un moment dat, am avut... Asta intră în declarația mea politică, timpul ăsta...

Am avut senzația că...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Aveți doar trei minute la dispoziție.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Corneliu Bichineț:

Da, un minut l-am ratat.

Am avut senzația că vă certați cu boxerul Cîtea, dar m-am înșelat. Pentru că e bine să semnalăm când apar oameni, în Parlamentul României, de nivelul și de vocația celui care a fost campion național.

Nu m-am referit la dumneavoastră, domnule Vasile Cîtea și mă bucur că sunteți aici!

Calendaristic, stimați colegi, am pășit într-o nouă primăvară, cea a anului premergător sărbătoririi Centenarului Unirii, când firesc ar fi să "strângem rândurile", să demonstrăm lumii întregi că suntem o națiune prietenoasă, un popor cu multiple virtuți și cu certe calități.

Eu cred în destinul acestui neam, respect istoria și tradițiile noastre, încerc să modific în bine prezentul alambicat și ruinător măcar în locul în care trăiesc, Vaslui.

Despre ce este vorba? Sunt deja cinci ani de când în România au fost închise dintr-un foc 64 de spitale, zăpăcindu-se astfel zone întregi. S-au luat angajamente, s-au ținut declarații politice spumoase și sforăitoare, s-au perindat pe la putere guverne și miniștri, alți oameni politici, însă, din nefericire, ce s-a închis a rămas închis, așa cum s-a întâmplat și cu spitalul orășenesc din Negrești, județul Vaslui, care, chiar dacă era renovat și dotat, a fost desființat după ce lucrările au fost finalizate, văduvind circa 50.000 de locuitori ai zonei de asistență medicală corespunzătoare.

Mă adresez noului ministru al sănătății, dacă există unul, și-l informez că nimeni n-a mișcat un deget pentru redeschiderea acestui spital, rugându-l să se ocupe direct Domnia Sa de această spinoasă problemă. Primăria Negrești nu are resurse financiare să redeschidă spitalul. Consiliul Județean Vaslui promite, numai în preajma alegerilor, să facă acest lucru, apoi uită. Așa că singura instituție care are forța să așeze lucrurile în firescul lor este ministerul.

Rog deplasați un secretar de stat la fața locului și dați-le celor 50.000 de oameni din jurul Negreștiului o șansă reală la viață, ei votând, atenție!, după cum arată statisticile, aproape numai PSD.

Stimați colegi, nu vă ucideți alegătorii!

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Natalia-Elena Intotero - declarație politică cu tema Susținerea turismului, mai importantă ca niciodată;

Doamna deputat Natalia Intotero.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Susținerea turismului, mai importantă ca niciodată".

Astăzi vreau să vă vorbesc despre frumoasa noastră țară, care are un potențial turistic uriaș. Avem sate unice, unde tradițiile sunt încă vii, avem domenii schiabile, potențial speoloigic și balnear, România deținând o treime din capacitatea balneară a Europei. Avem litoral, oglinzi de apă, Delta Dunării, parcuri naturale. De altfel, 65% din pădurile virgine din Europa sunt la noi în țară.

Cât privește resursele turistice antropice, România deține monumente aflate pe lista Patrimoniului UNESCO, vestigii arheologice, cetăți grecești și dacice, romane, medievale; monumente istorice de artă și arhitectură extrem de variate, mănăstirile din Bucovina, biserici și cetăți fortificate din Transilvania, castele și palate, edificii religioase, monumente, statui.

Potențialul turistic al României este unul real și, din păcate, insuficient exploatat. Guvernul PSD acordă o atenție aparte acestui domeniu, luând mai multe măsuri care au ca scop dezvoltarea turismului.

Astfel, a fost aprobat Memorandumul "Primul centru de agrement", care va fi implementat după aprobarea sa printr-un act normativ. Acest program susține realizarea de investiții pentru crearea infrastructurii necesare desfășurării activităților de agrement, prin acordarea de garanții de către stat, în procent de maximum 80%, respectiv echivalentul valoric maxim de 240.000 de euro. "Primul centru de agrement" are în vedere stimularea inițiativei private și va contribui la creșterea atractivității României ca destinație turistică.

Avem o țară minunată și sunt convinsă că știm cu toții acest lucru. Ține de efortul personal al fiecăruia dintre noi să ne promovăm țara, să vorbim despre frumusețile ei, dar mai ales să implementăm strategii de dezvoltare durabilă, care să ducă turismul la adevăratul lui potențial.

Vă mulțumesc.

Natalia Intotero, deputat al PSD Hunedoara.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Dumitru Oprea - declarație politică cu titlul: PSD face daruri clientelei politice din bugetul țării;

Domnul deputat Glad Varga, din partea PNL?

Domnul deputat Dumitru Oprea?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Dumitru Oprea:

Tema de astăzi are titlul: "PSD face daruri clientelei politice din bugetul țării", cu un motto adaptat de vremuri, "Olguța Vasilescu i-a adormit pe români cu imaginea salariului umflat precum laptele pus la fiert, iar ei s-au trezit cu ce a mai rămas, după ce tot Olguța Vasilescu a suflat în laptele ce se umflase prea mult".

Deși România a înregistrat anul trecut cea mai importantă creștere economică la nivelul Uniunii Europene, pe fondul creșterii cheltuielilor și diminuării surselor de colectare a taxelor la buget, măsurile actualului Guvern vor genera un deficit de 3,6% în 2017 și 3,9% în 2018.

Conform ultimelor date prezentate de Ministerul de Finanțe, veniturile bugetului general consolidat au fost cu 5,7% mai mici în ianuarie 2017, față de aceeași perioadă a anului 2016. De asemenea, s-a înregistrat o scădere a încasărilor din TVA, față de ianuarie 2016, cu 24,8%. În tot acest timp, cheltuielile cu asistența socială au crescut cu 9,5%, iar cheltuielile bugetului general consolidat cu 3,5%.

Pe de altă parte, sub emoțiile declanșate de Ordonanța nr. 13, au trecut neobservate, până acum, Ordonanțele nr. 6 și nr. 9, care transformă bugetul statului într-un portofel pentru buzunarul baronilor PSD. Astfel, Guvernul "Liviu Grindeanu" încearcă să transforme aleșii locali în vasali, prin mâna ministrului dezvoltării regionale, care are acum un fond de 30 de miliarde de lei, care poate fi alocat discreționar și netransparent grupurilor de interese din jurul PSD.

Grav este faptul că, în timp ce instituții de specialitate și oficiali europeni fac apel la prudență și responsabilitate fiscal-bugetară, actualul Guvern pare a fi preocupat doar să ofere și să obțină avantaje în prezent, transferând costurile imense în viitor. Motiv pentru care ne întrebăm: oare ce ar face coaliția PSD-ALDE dacă s-ar adopta o lege prin care reprezentanții puterii ar fi obligați ca, la predarea mandatului, să acopere datoriile și deficitele guvernării?!

Vă mulțumesc.

Deputat al PNL, Dumitru Oprea.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Dumitru Lupescu - declarație politică: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2017 și Legea bugetului de stat;

Domnul deputat Dumitru Lupescu?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Dumitru Lupescu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Vă rog întâi să-mi permiteți să adresez cele mai sincere urări de sănătate și fericire tuturor femeilor, cu prilejul zilei de 8 Martie!

Declarația politică de astăzi are titlul "Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2017 și Legea bugetului de stat".

Doamnelor și domnilor,

USR a înregistrat deja câteva victorii importante în Parlament, prin care și-a îndeplinit misiunea de supraveghere a acțiunilor Guvernului și de corectare a procesului legislativ, chiar și cu pârghiile relativ puține pe care le are.

Astfel, a fost emisă în luna ianuarie, anul acesta, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2017 prin care era suspendat un articol esențial din Legea finanțelor publice, anume art. 4, care prevedea că alocările bugetare sunt obligatorii ca și cuantum maxim și ca alocare, iar persoanele care le încalcă răspund penal.

Ordonanța de urgență nr. 9/2017, suspendând acest articol 4, avea efectul pentru finanțele publice pe care l-ar fi avut Ordonanța de urgență nr. 13 pentru justiție.

Mulțumită însă prezenței și acțiunii deputaților Uniunii Salvați România, în Comisia pentru buget, finanțe, bănci s-a reușit introducerea unui amendament la Legea bugetului de stat, prin care a fost repus în funcție acest articol și s-a evitat haosul bugetar care ar fi urmat, haos din care poporul român ar fi avut de suferit.

Mulțumesc.

Deputat al Uniunii Salvați România, Circumscripția nr. 16 Dâmbovița, Lupescu Dumitru.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Cristian-George Sefer - declarație politică: Transportul pe Dunăre în condiții de siguranță pe tot parcursul anului trebuie să devină o prioritate națională;

Domnul deputat Petru Movilă?

Domnul deputat Cristian Sefer?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Cristian-George Sefer:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

România are șansa de a fi un pilon strategic în ceea ce privește traseul maritim ce face legătura între Marea Neagră și Marea Nordului, referindu-mă aici la legătura navigabilă cea mai scurtă reprezentată de coridorul de transport fluvial Constanța-Rotterdam.

Din păcate, constatăm că modul în care gestionăm acest avantaj economic lasă mult de dorit, și nu vorbim doar de lipsa unei viziuni care să reducă decalajul enorm dintre volumul de mărfuri tranzitat pe porturile dunărene și cel tranzitat pe cele pe Rin, ci vorbim de un blocaj complet al transportului fluvial în perioada de iarnă, situație pe care eu o consider inacceptabilă.

Dacă diferența de 10 ori între volumul de marfă tranzitat doar de Portul Rotterdam și toate celelalte porturi dunărene românești este doar un semnal de alarmă cu privire la strategia de transport a României, neputința arătată în ultimele trei luni - când transportul fluvial a fost practic paralizat de incapacitatea noastră de a gestiona temperaturi negative și îngheț, ce se încadrează în media multianuală specifică zonei climatice - este de nepermis.

Stimați colegi,

Această situație trebuie să înceteze, transportul pe Dunăre în condiții de siguranță pe tot parcursul anului trebuie să devină o prioritate națională. Avantajul de a face parte dintr-un coridor de transport fluvial european trebuie să devină un motor de dezvoltare economică pentru orașele-port românești.

Invit colegii din tot spectrul politic să trecem peste diferențele noastre doctrinare și împreună să identificăm soluții concrete care să conducă la o exploatare maximă a potențialului economic dunărean.

Este necesar ca împreună să găsim în regim de urgență soluții pentru repararea și modernizarea spărgătoarelor de gheață existente, respectiv achiziționarea altor noi, dacă situația o impune.

Vă mulțumesc.

Deputat Cristian-George Sefer, Circumscripția nr. 12, Călărași.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Petre-Florin Manole - declarație politică intitulată Situația drepturilor omului în România și nevoia unui cod pentru combaterea discriminării;

Domnul deputat Florin Manole.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Petre-Florin Manole:

Declarația mea politică se intitulează "Situația drepturilor omului în România și nevoia unui cod pentru combaterea discriminării".

Raportul lansat săptămâna trecută de către Departamentul de Stat al SUA, referitor la situația drepturilor omului în România, în anul 2016, a trecut relativ discret pe fundalul certurilor politice care domină agenda media.

Raportul evidențiază punctele pozitive referitoare la drepturile omului, în special, atunci când vorbește despre:

- Rolul activ al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării în aplicarea legislației anti-discriminare și progresele pe care acesta le generează în practica instituțiilor publice din țara noastră;

- Eforturile constante ale Institutului pentru Studierea Holocaustului din România "Elie Wiesel" în combaterea antisemitismului și educația despre Holocaust;

- Contribuția majoră pe care organizațiile neguvernamentale o aduc, prin munca lor, în apărarea și promovarea drepturilor omului în România.

Există, de asemenea, aprecieri la adresa respectării libertății internetului, în ceea ce privește creșterea salariului minim ca expresie a îmbunătățirii condițiilor de muncă, în ceea ce privește calitatea procesului electoral de la alegerile parlamentare din 2016 și altele.

Desigur, ca în orice democrație pe cale de consolidare, există și probleme care trebuie rezolvate: incluziunea romilor, respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități și ale copilului, egalitate și protecție pentru femei, ca să enumerăm doar câteva.

Pentru toate acestea sunt necesare soluții administrative și soluții legislative. Acestea din urmă sunt, în mare măsură, responsabilitatea Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale din care și eu fac parte. Trebuie spus, totuși, că rolul Parlamentului nu este doar să creeze legislația, ci să și facă tot ce-i stă în putință pentru ca aceasta să fie clară și accesibilă tuturor cetățenilor.

Astfel, în cadrul comisiei, am înființat Subcomisia anti-discriminare. Aceasta va elabora un cod pentru combaterea discriminării, împreună cu parteneri instituționali și din societatea civilă. Acest cod este în acord cu Programul de Guvernare al Partidului Social Democrat. La capitolul Justiție, între măsurile de asanare legislativă, se menționează clar necesitatea codificării pe domenii de activitate.

În România discriminarea nu este un fenomen pe cale de dispariție, ba, din contră, este un fenomen care subminează în continuare relațiile dintre cetățeni sau cele dintre cetățeni și statul român. Este un flagel care nu poate fi combătut decât printr-o legislație coerentă și clară, prin educație, toleranță și acceptarea diferențelor dintre oameni.

Numeroși români se confruntă cu discriminarea pe diverse motive: rasiale, de vârstă, religie, convingeri ș.a.m.d. În mod cert, o parte dintre aceștia nu cunosc legislația românească care-i poate apăra. În acest moment, aceasta este un labirint din care nu se poate ieși ușor odată intrat.

Din ce este acest labirint constituit?

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați. Ați epuizat cele trei minute. Vă rog!

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Petre-Florin Manole:

... 7 legi, o ordonanță de Guvern și multe alte acte normative europene.

Codul pentru combaterea discriminării va avea ca obiective sistematizarea legislației naționale și corelarea acesteia cu legislația europeană și întărirea instituțiilor cu atribuții pentru apărarea și promovarea drepturilor omului. Codul pentru combaterea discriminării va fi o parte a soluției la problemele de drepturile omului ale României.

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Florica Cherecheș - declarație politică: Nu tăiați în carne vie, doamnă ministru!;

Domnul deputat Eusebiu Pistru-Popa?

Domnul deputat Robert Sighiartău?

Doamna deputat Cherecheș Florica.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Nu tăiați în carne vie, doamnă ministru!"

Cinci mii de români, mai ales vârstnici, dependenți și copii cu dizabilități, beneficiari de servicii sociale profesioniste furnizate de ONG-uri, au rămas fără sprijin, din cauza deciziei ministrului muncii și justiției sociale de a reduce subvențiile acordate în baza Legii nr. 34.

Prin ordin de ministru, în 29 decembrie 2016, se aproba lista celor 155 de ONG-uri beneficiare de subvenții de la bugetul de stat, în valoare totală de 27 de milioane de lei. Sumele aprobate erau absolut necesare pentru continuarea activității organizațiilor, fiind cuprinse în bugetele pe 2017 ale acestora.

Printr-un ordin emis în ianuarie de ministrul Lia Olguța Vasilescu, suma s-a redus la jumătate, motivația fiind lipsa bugetului la data emiterii ordinului. În mod absolut surprinzător, ordinul de ministru emis la 28 februarie a aprobat o listă care elimina o mulțime de organizații și reducea drastic sumele alocate altora. Au rămas pentru finanțare doar 105 organizații, suma totală alocată acestora fiind de 14 milioane de lei, adică aproape jumătate față de suma estimată inițial la sfârșitul anului 2016, iar numărul beneficiarilor redus cu peste 5.000.

Față de lista publicată inițial în anexa la ordinul din decembrie, avem acum cu 33% mai puține ONG-uri finanțate și cu 38% mai puține servicii sociale finanțate. Au fost tăiate, în primul rând serviciile de îngrijire la domiciliu, dar și cele pentru copiii și adulții cu dizabilități, crescând riscul separării de familie, pentru a beneficia de serviciile de care au nevoie. S-au tăiat și subvențiile pentru copiii proveniți din familii cu venituri mici.

Luna trecută, am adresat o întrebare doamnei ministru, cu referire la situația din Bihor, exprimându-mi nădejdea că după adoptarea bugetului de stat se va reveni la finanțarea tuturor organizațiilor prevăzute în anexa din decembrie. Optimismul meu s-a bazat pe faptul că Ministerul Muncii și Justiției Sociale are cel mai mare buget, de 9,6% din PIB. Serviciile sociale acordate acestor beneficiari sunt absolut necesare pentru integrarea lor socială și îmbunătățirea calității vieții, fiind mai economic să sprijinim ONG-urile furnizoare de servicii sociale, decât să le trecem în cârca statului.

Doamnă ministru Lia Olguța Vasilescu, 5.000 de români au nevoie de reluarea subvenționării serviciilor sociale pentru un plus de suport și demnitate în viața lor!

Vă rog insistent să nu luați banii de la acești oameni necăjiți ca să dublați salariile bugetarilor sau să dați tot felul de ajutoare unora care sunt apți de muncă! Găsiți alte surse și nu vă bateți joc de organizațiile care au nevoie de acest sprijin pentru a-și putea continua munca nobilă de a veni în întâmpinarea nevoilor celor mai vulnerabili dintre noi!

Florica Cherecheș, deputat al PNL de Bihor.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu - declarație politică: PSD își privatizează primăriile;

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul deputat Lucian Stanciu-Viziteu?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Bună ziua!

Declarație cu titlul: "PSD își privatizează primăriile".

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor deputați,

Din câte am observat, atât în București, cât și în municipiul Bacău, s-a instituit moda SRL-urilor înființate de primării. Edilii își justifică apetitul pentru această adevărată privatizare a instituțiilor pe care le conduc, prin motive de genul: creare de locuri de muncă, eliminarea contractelor nefructuoase cu companiile private, măriri de salariu. Există însă câteva realități incontestabile, prevăzute chiar și de lege, care ar trebui să elimine posibilitatea privatizării primăriilor și pe care le voi dezvolta.

1. Banii publici pot fi subtilizați mult mai ușor, fără controlul Curții de Conturi și a obligațiilor ce rezidă din legile care reglementează funcționarea instituțiilor publice. Concret, dacă sunt autorități sau entități contractante, atunci sunt obligate să respecte Legea nr. 98 sau Legea nr. 99/2016, dacă nu, cumpără ca orice altă companie privată.

Achizițiile publice nu sunt întotdeauna obligatorii pentru companiile de stat. Există în Legea nr. 98/2016 o serie de articole care precizează ce condiții trebuie să îndeplinească o societate comercială pentru a fi o entitate contractantă. Una dintre aceste condiții constă în faptul că societatea comercială să nu aibă caracter comercial. Practic, aceste societăți comerciale, chiar denumirea lor indică acest aspect, înființate de primării, vor avea caracter comercial. Prin urmare, ele nu vor ține cont de Legea achizițiilor publice, pentru că nu sunt obligate. Nu se încadrează normelor acestei legi. Aceasta va fi una dintre portițele prin care PSD și ALDE vor încerca să eludeze controlului riguros asupra banilor publici, în speranța că vor satisface apetitul partinic pentru avuția poporului.

2. Se vor face angajări politice, fără niciun criteriu de performanță. Angajații nu sunt funcționari publici. Acest lucru înseamnă că, în aceste societăți, vor putea lucra persoane înregimentate politic. Asta înseamnă că vor putea să își exprime apartenența și convingerile politice în mod public. Un funcționar nu ar fi putut face acest lucru, pentru că legea nu îi dă voie. La fel, un funcționar public are dreptul de a refuza să ducă la îndeplinire anumite decizii sau sarcini venite de la un superior ierarhic, dacă acestea încalcă legea. Pe un angajat, la o societate creată de o primărie, cine îl mai obligă? Ce garanții mai avem că ei vor fi corecți? Sunt doar două exemple. Mai pot aminti, însă, că un funcționar public nu are voie să primească sau să ceară daruri. Totodată, sunt obligați să își depună o declarație de avere. Eu cred că aceste obligații îl fac mult mai răspunzător pe un funcționar public decât pe un angajat care nu are acest statut. Un exemplu elocvent în acest caz este compania S.C. Ciclop S.A., din București, iar din Bacău putem aminti Thermoenergy Group S.A., S.C. Cet S.A., S.C. Crab S.A., S.C. Art Bacău S.A.

3. Un alt mare dezavantaj al acestor societăți înființate de o primărie constă în faptul că este foarte dificil, spre imposibil, de a avea aceeași performanță găsită la firmele private care sunt în activitate de ani de zile. Chiar dacă, așa cum susțin promotorii acestei noi manevre, primăriile vor putea oferi un salariu competitiv angajaților, de ce nu mai bine ar plăti direct, în mod competitiv și respectând rigorile și avantajele licitațiilor publice, companiilor private care și-au arătat deja eficiența economică în lupta din piața liberă?!

Începând de la management, până la domeniul de activitate propriu-zis, o companie de stat creată de o primărie va putea ajunge cu greu la eficiența și suplețea companiilor călite prin mecanismele de piață liberă. Așadar, dacă bazele acestor societăți sunt șubrede încă de la început, există un mare risc ca orașele să rămână...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, ați depășit cele trei minute!

Vă rog frumos!

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

... fără cele mai importante servicii: asfaltări, întrețineri, iluminat stradal sau apă.

Pentru ca aceste societăți să funcționeze normal, transparent, productiv, să servească interesul cetățeanului și să cheltuiască responsabil banul public, este necesar ca acestea să respecte Legea achizițiilor publice, iar conducerea să nu fie numită politic. Așa cum astăzi sunt înființate aceste societăți, sau cum sunt ele gândite să își desfășoare activitatea, nu îndeplinesc aceste condiții. În proprietate comună nimeni nu are grijă de nimic, nimeni nu răspunde de nimic. Sistemul proprietății comune nu a supraviețuit nicăieri în lume, iar nouă ne-a dovedit comunismul, pe care l-am depășit, că acest sistem al tuturor și al nimănui nu este viabil.

Deputat al USR, Lucian Stanciu-Viziteu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Robert-Nicolae Turcescu - declarație politică intitulată Adevăruri cutremurătoare despre cât de pregătiți suntem pentru un cutremur;

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Din respect pentru ceilalți colegi care vor să intervină, vă rog să vă limitați la cele trei minute! Vă rog din suflet!

Domnul deputat Robert Turcescu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Bună dimineața!

Declarația mea politică se intitulează: "Adevăruri cutremurătoare despre cât de pregătiți suntem pentru un cutremur".

Stimați colegi,

S-au împlinit deunăzi 40 de ani de la cutremurul din 1977. Comemorarea nu a fost una obișnuită, pentru că în apropierea ei s-au produs două evenimente: o aplicație mobilă a anunțat, eronat, că în România urmează să se producă un cutremur de 10 grade pe scara Richter, iar viceprimarul Capitalei se laudă că bucureștenii ar putea să beneficieze de o aplicație care anunță orice cutremur cu patru ore înainte.

Ar fi de râs, dacă nu ar fi de plâns. Încă de anul trecut seismologii britanici și americani avertizau că 2017 este anul unui posibil cutremur de amploare în România. Mai mult, potrivit datelor Institutului Național pentru Fizica Pământului, aproape la fiecare două zile scoarța terestră românească se zguduie cu o magnitudine medie de 3 grade, iar în ultima jumătate de an am avut două cutremure de 5,3 grade pe scara Richter, în septembrie, respectiv în decembrie 2016.

Numai în București există peste 170 de clădiri care sunt încadrate în clasa I de risc seismic - pericol public. La finalul anului 2015, doar în cazul a trei imobile erau începute lucrările de reabilitare. Atunci când am candidat la funcția de primar general al Capitalei, în urma discuțiilor cu mai mulți specialiști din domeniu, le-am propus bucureștenilor un set de măsuri care aveau să pregătească Bucureștiul pentru posibilitatea unui astfel de dezastru, însă, din păcate, actuala conducere a Capitalei României nu a luat în considerare niciuna dintre aceste propuneri.

În țară, situația este și mai tristă. Autoritățile locale nici măcar nu cunosc câte astfel de clădiri cu risc seismic sunt în urbea pe care o conduc. Și, ca să fie tabloul complet, acolo unde proprietarii încearcă să rezolve singuri situația unor astfel de clădiri, se lovesc de birocrația și de legile care le pun piedici în consolidarea sau demolarea unor mastodonți pericol public.

Bomboana pe colivă o reprezintă, însă, lipsa de pregătire a populației. În timp ce în Japonia conștientizarea pericolului unui cutremur este prinsă în legislația care ține de siguranța națională, la noi abia s-au făcut câteva spoturi care au fost difuzate doar după ce Consiliul Național al Audiovizualului a obligat televiziunile și radiourile să o facă. În timp ce noi nici măcar nu știm câte clădiri cu risc seismic ridicat avem pe teritoriul țării, în aceeași Japonie există sute de locuri special amenajate în care oamenii, obligați de legile țării, testează anual forța cutremurelor și învață ce trebuie să facă în cazul unui astfel de dezastru.

Doamnelor și domnilor,

Am fost aleși să îi reprezentăm pe cetățenii țării noastre în Parlamentul României.

Vă cer, având în vedere toate aceste aspecte despre care am vorbit, să ne unim forțele și cu toții să lucrăm la o legislație modernă pentru prevenirea dezastrelor, care să fie cât mai urgent pusă în aplicare. Avem nevoie de identificarea tuturor clădirilor cu risc seismic din țară și de consolidarea lor urgentă, de legislație care să le permită proprietarilor să își consolideze și singuri aceste clădiri, dacă își doresc acest lucru, de cursuri de pregătire a populației, de un sistem de intervenție rapidă, creat pentru astfel de situații, de verificare a rezervelor naționale de hrană, apă potabilă și materiale sanitare.

Vă mulțumesc.

Deputat Robert Turcescu, Circumscripția nr. 14, Constanța.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Beatrice Tudor - declarație politică: Când Guvernul Grindeanu este criticat ca la Radio Erevan, iar antiperformanțele lui Cioloș sunt trecute în umbră;

Doamna deputat Beatrice Tudor.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Beatrice Tudor:

Mulțumesc, doamnă președinte.

"Când Guvernul Grindeanu este criticat ca la Radio Erevan, iar antiperformanțele lui Cioloș sunt trecute în umbră".

Mass-media economică anunța în urmă cu câteva zile, citând surse oficiale, că veniturile colectate la buget în luna februarie sunt cu 300 de milioane de lei mai ridicate față de cele din luna februarie 2016. Cu alte cuvinte, Guvernul României a început să colecteze bani la buget mai bine decât o făcea Guvernul Cioloș.

Vestea nu are cum să cadă bine tuturor celor care se grăbeau să pună în sarcina Guvernului Grindeanu numeroase scenarii de dezastru economic, bazându-se doar pe informația că, la un moment dat, în luna ianuarie, încasările bugetare au fost cu aproape un miliard de lei mai mici decât în luna ianuarie 2016.

Câteva lucruri utile de știut pentru toți cei care se grăbesc să declame panică prin ministerele economice ale Cabinetului sau să critice performanța unor măsuri de guvernare care nici măcar nu au apucat să fie bine puse în practică:

  • Încasările bugetare din luna ianuarie 2016 au fost și ele, la rândul lor, mai mici decât cele din luna ianuarie 2015, în ceea ce privește încasările la Capitolul "Impozit pe venit". Oare aceasta să însemne că Guvernul Cioloș o fi fost mai iertător cu companiile?
  • În afara Capitolului "Impozit pe venit", încasările din ianuarie 2016 au fost foarte bune, pentru că s-au bazat în special pe activitatea economică și măsurile economice promovate de Guvernul PSD, până în noiembrie 2015, și în special pe reformarea Codului fiscal, și pe măsurile fiscale prevăzute în acesta. Sunt sigură că nu trebuie să amintesc cât de mult a trebuit să se lupte PSD cu toată lumea, de la PNL la Președintele lohannis, pentru aplicarea acestui Cod fiscal.

Pe scurt, nu Guvernul Cioloș merită laudă pentru rezultatele din ianuarie 2016, ștacheta cu care a fost comparată performanța Guvernului Grindeanu.

Ca să recapitulăm. În timp ce sunt deosebit de îngrijorați despre cum Sorin Grindeanu și echipa lui de miniștri o să pună România pe butuci, pentru că în luna ianuarie a încasat mai puțin de pe urma lui Cioloș decât a încasat Cioloș în urmă cu un an de pe urma lui Ponta, alarmiștii, cei mai mulți de dreapta și cei mai mulți liberali, uită să spună câteva lucruri elementare.

Spre exemplu, uită să spună că sumele primite de la Uniunea Europeană, veniturile nefiscale și TVA au fost principalele capitole unde estimările au fost mai mari decât încasările în 2016, astfel că bugetul a închis anul trecut cu venituri de 222 de miliarde de lei, în loc de 236 de miliarde de lei, venituri estimate la rectificarea din noiembrie 2016.

Nu este acum locul și momentul pentru a discuta cine și cum ar fi putut beneficia de pe urma acestor eșecuri în ceea ce privește veniturile nefiscale și TVA. Nu vreau decât să subliniez tuturor celor care caută paie economice în ochii actualului Guvern să se uite cu atenție la bârnele din curtea Cabinetului trecut.

Vă mulțumesc.

Beatrice Tudor, PSD, Circumscripția București.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Aurel-Robert Boroianu - declarație politică cu tema: Ordonanța nr. 9/2017, un nou tun marca PSD, din bani publici;

Domnul deputat Costel Alexe?

Domnul deputat Pavel Popescu?

Doamna deputat Mara Mareș?

Domnul deputat Robert Boroianu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Aurel-Robert Boroianu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Tema declarației mele politice de astăzi se referă la: "Ordonanța nr. 9/2017, un nou tun marca PSD, din bani publici".

Ieri, majoritatea parlamentară PSD-ALDE din Senatul României a intrat în jocul periculos al Guvernului Grindeanu și a votat pentru adoptarea Ordonanței nr. 9/2017, una dintre numeroasele ordonanțe controversate aprobate la începutul anului de Executiv.

În ciuda numeroaselor semnale pe care noi, cei din opoziție, le-am transmis public, prin acest act normativ, liderii PSD-ALDE nu fac altceva decât să pregătească un nou tun pe bani publici, cu efecte sumbre asupra economiei României pe termen mediu și lung.

De fapt, ordonanța modifică Legea finanțelor publice, prin abrogarea și suspendarea mai multor articole, astfel încât orice primărie sau instituție publică să aibă posibilitatea să semneze contracte fără limite și fără asumarea răspunderii penale.

Concret, sunt suspendate până la 1 ianuarie 2018 rigorile bugetare în privința utilizării creditelor bugetare și a celor de angajament și se anulează obligația Guvernului de a anexa bugete în vederea transparentizării.

Consider că este de datoria noastră, a parlamentarilor Camerei Deputaților, pentru ca atunci când vom dezbate acest act normativ să ținem cont de prioritățile și de interesele economice reale ale României, astfel încât să putem da un raport de respingere și să sancționăm instituirea unui mod arbitrar de cheltuire a banilor publici!

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Oana-Consuela Florea - declarație politică referitoare la Separația puterilor în stat - o sintagmă iluzorie sau un principiu constituțional?;

Doamna deputat Oana Florea.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Oana-Consuela Florea:

Bună dimineața!

Doamnă președinte, vă rog frumos să mă anunțați când trebuie să închei!

Am considerat că este necesar să punctez câte ceva din separația puterilor în stat, având în vedere ultimele evoluții din societatea românească.

Nu o să citesc, pentru că este destul de lungă, doar o să punctez ceea ce este important.

Având în vedere că principiul separației puterilor în stat este statuat chiar în art. 1 din Constituție, asta înseamnă că legiuitorul a observat că este de maximă importanță pentru fundamentul unei democrații, iar că o dispersie a puterii între instituțiile statului este necesară, precum și o partajare a atribuțiilor între instituții.

Cu toate acestea, nu este nevoie ca instituțiile să fie izolate și să nu comunice, ci trebuie să interacționeze și să colaboreze între ele.

Nu mai insist pe atribuțiile Parlamentului, Guvernului și ale Autorității judecătorești, pentru că ele sunt prevăzute în Constituție și în legile speciale. Cu toate acestea, este inadmisibilă imixtiunea unor instituții ale statului, respectiv a reprezentanților Ministerului Public, în aprecierea, critica, analiza, cercetarea sau urmărirea procesului de elaborare și adoptare a politicii penale a unui stat, respectiv în modalitatea de elaborare a textelor inițiativelor legislative.

Știm cu toții, deputații și senatorii nu pot fi trași la răspundere pentru voturile sau pentru opiniile exprimate și, cu toate acestea, citez: "Din punctul de vedere al magistraților... aș dori să vă spun că o monitorizare a magistraților nu ar mai fi necesară, dar ar fi necesară o monitorizare a politicienilor". Am citat din procurorul general al României și sper că aceasta nu este nici gândirea, nici modul de acțiune al Ministerului Public.

Până mai ieri era în vigoare art. 276 din Codul penal, adică precizările făcute sau aprecierile făcute de parlamentari cu privire la presupuse abateri disciplinare ale judecătorilor sau organelor de urmărire penală erau sancționate chiar cu privarea de libertate. Se numea "Presiuni asupra justiției", acel articol. Invers, constatăm că se poate. Și am asistat cu toții în presă cum procurori sau membrii CSM au făcut aprecieri referitoare la activitatea parlamentarilor, au emis judecăți de valoare, au monitorizat oameni politici, s-au întreprins activități de intimidare a membrilor Guvernului, încălcând în mod grav principiul separației puterilor în stat.

Recent, Curtea Constituțională a constatat că a existat un conflict juridic, de natură constituțională, între Ministerul Public, prin DNA, și Guvern.

Îl voi cita pe domnul Valer Dorneanu, pentru că mi se pare important: "Existența conflictului juridic apare atunci când o putere își arogă competențe care revin alteia. Dacă Parchetul s-ar fi limitat să verifice dacă în mod concret s-ar fi săvârșit vreo infracțiune, nu ar fi fost conflict...".

În acest sens, trebuie să remarcăm faptul că verificarea respectării condițiilor de adoptare a unei ordonanțe de urgență revine Curții Constituționale, întrucât, în caz contrar, este încălcat dreptul Guvernului de a decide oportunitatea legiferării. Nu este deloc de neglijat demersul de a reaminti că una dintre recomandările...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

O să vă rog să vă apropiați de...

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Oana-Consuela Florea:

Da, mulțumesc.

... recomandările Comisiei de la Veneția prevăd în mod expres că procedurile penale nu ar trebui să fie folosite pentru a sancționa neînțelegeri politice.

Și un citat din Comisia de la Veneția: "Într-un stat de drept, guvernat de principiul separației puterilor, standardul de bază ar trebui să prevadă ca procedura penală să nu fie folosită ca sancțiune pentru divergențele politice. Astfel, pentru deciziile lor politice, miniștrii trebuie trași la răspundere prin mijloace politice, iar nu prin mijloace de drept penal".

Închei într-o notă optimistă, cu speranța că normalitatea în desfășurarea activităților specifice ale puterilor statului se va realiza în limitele conferite de Constituție, că deciziile Curții Constituționale vor fi o excepție în readucerea legii în mentalitatea și în acțiunea persoanelor care servesc cetățenii acestei țări.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Găvrilă Ghilea - declarație politică cu titlul Ministerul de Finanțe pune bomboana pe coliva Autostrăzii Transilvania;

Domnul deputat Găvrilă Ghilea.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Găvrilă Ghilea:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Titlul declarației mele este: "Ministerul de Finanțe pune bomboana pe coliva Autostrăzii Transilvania".

Conform unui raport realizat de Direcția Generală de Inspecție Economico-Financiară din Ministerul Finanțelor, la finele anului 2016, în Contractul de proiectare și construire a Autostrăzii Brașov-Cluj-Borș s-au alocat sume, cu încălcarea prevederilor legale, fără a fi prevăzute în devizul general, care au fost utilizate pentru plata avansului, a cheltuielilor de mobilizare și a cheltuielilor indirecte de capital.

Documentul citat, diseminat de mass-media, estimează la peste 525 de milioane de euro prejudiciul înregistrat de statul român, ca urmare a modului în care s-a derulat și negociat, din 2003 și până în 2013, contractul cu antreprenorul Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.

Controversatul proiect de infrastructură a fost aprobat în anul 2003, când Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a fost mandatată, prin lege, să semneze contractul de proiectare și execuție a viitoarei Autostrăzi A3 cu investitorul american, selecționat printr-o procedură de negociere cu o singură sursă, care a ridicat destule semne de întrebare încă de pe atunci.

Având un cost inițial de 2,2 miliarde de euro, care corespundea unui preț mediu de 5,3 milioane de euro pe kilometru, considerat la acea vreme destul de piperat, lucrările erau inaugurate cu surle și trâmbițe un an mai târziu, având ca termen de finalizare orizontul anului 2012, când cei 415 kilometri care despart Brașovul de Vama Borș trebuiau să fie parcurși pe patru benzi, în mai puțin de trei ore.

Astăzi, la 13 ani de la tăierea panglicii inaugurale a celui mai îndrăzneț proiect de infrastructură de la construirea Transfăgărășanului și a Canalului Dunăre - Marea Neagră încoace, după perindarea prin funcții a nu mai puțin de șase prim-miniștri și 17 miniștri ai transporturilor, Autostrada Transilvania are un singur tronson finalizat, 2B, Câmpia Turzii - Gilău, în lungime de 52 de kilometri, inaugurat cu chiu, cu vai, în toamna anului 2010, pentru a cărui realizare s-au cheltuit peste un miliard de euro, adică aproape jumătate din valoarea contractată inițial, deși nu reprezenta decât o optime din cei 415 kilometri proiectați în 2004.

Cei care au crezut că epopeea păguboasei investiții s-a încheiat în primăvara anului 2013, când fostul șef al Marilor Proiecte de Infrastructură a parafat acordul de încetare a contractului cu Bechtel, s-au înșelat amarnic. Deși nota de plată achitată atunci de statul român a depășit 87 de milioane de euro, reprezentând contravaloarea penalităților și a datoriilor la zi percepute de antreprenorul american, aceasta pare derizorie astăzi, când prejudiciul de peste 525 de milioane euro...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați! Ați depășit cele trei minute!

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Găvrilă Ghilea:

... produs aceluiași stat român, din culpa CNADNR, evidențiat de Ministerul de Finanțe, reprezintă bomboana de pe coliva Autostrăzii Transilvania.

Vă mulțumesc.

Găvrilă Ghilea, deputat al PNL, Bihor.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Silviu Nicu Macovei - declarație politică cu tema Parteneriatul civil există - se numește căsătorie!;

Domnul deputat Silviu Macovei?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Silviu Nicu Macovei:

Stimați colegi,

Vă aduc atenției dumneavoastră următoarea declarație politică: "Parteneriatul civil există - se numește căsătorie!"

Stimați colegi,

În aceste zile, unul dintre punctele de dezbatere pe agenda publică este adresat Comisiei juridice din Camera Deputaților din care, cu onoare, fac parte. Subiectul este legat de problematica parteneriatului civil. Mai multe organizații nonguvernamentale militează pentru legiferarea și recunoașterea persoanelor care, citez din textul petiției: "trăiesc alături de partenerul sau partenera sa, fără să fie căsătorite legal".

Conform datelor neoficiale din petiția respectivă, este vorba de aproximativ 800.000 de persoane din România, citez din nou: "majoritatea fiind cupluri heterosexuale, multe dintre ele având în grijă și copii". Cererea acestei petiții se referă la acordarea de drepturi egale în materie de moștenire, rol de aparținător, regimul bunurilor comune, asigurare medicală, pensie de urmaș, liberă circulație și ședere, emigrație sau imigrație, violență domestică sau credit bancar comun.

Referitor strict la majoritatea cuplurilor heterosexuale în această situație, nu am decât un sigur răspuns și o singură soluție normală: căsătoriți-vă, oameni buni! Prin simpla încheiere a căsătoriei la Oficiul stării civile din localitatea de domiciliu, obțineți toate aceste drepturi, ba chiar mai multe!

Problema ascunsă se referă, de fapt, la recunoașterea unei căsătorii între persoane de același sex, doar denumită un pic mai delicat, parteneriat civil.

În primul rând, consider incorect, din punct de vedere moral, ascunderea tentativei de legalizare a căsătoriei homosexuale sub umbrela unei majorități de cupluri heterosexuale care ar avea nevoie de un altfel de parteneriat, în afară de căsătoria propriu-zisă.

În al doilea rând, dacă dezbaterea privind normalitatea, moralitatea sau beneficiile pentru societate și indivizi ale opțiunilor sexuale de același gen este benefică și necesară, consider acordarea posibilității de adopție a unor copii de către cuplurile homosexuale, ca fiind malefică. Opiniile psihologilor, sociologilor și ale specialiștilor în dinamica dezvoltării copiilor arată grave pericole și disfuncționalități în evoluția acestora, în cadrul unor cupluri de același sex. Vă amintesc efecte negative, cum ar fi: confuzia de rol, status și gen în familie.

Mai precis, cum poate înțelege un copil rolul patern diferențiat de cel matern într-un cuplu homosexual? Opțiunea sexuală este un drept intim al fiecărui individ matur, însă acesta nu poate impusă ca model educațional și de dezvoltare a unui copil.

Prin urmare, punctul meu de vedere în problematica parteneriatului civil este cât se poate de tranșant: pentru protecția drepturilor individuale și comune în cuplu, există deja în Dreptul familiei instituția căsătoriei civile.

Vă mulțumesc

Silviu Macovei, deputat al PSD, Iași.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Sorin-Dan Moldovan - declarație politică cu titlul PSD continuă limbajul dublu - una zice, alta face!;

Domnul deputat Bogdan Huțucă?

Domnul deputat Sorin Moldovan?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică se numește "PSD continuă limbajul dublu - una zice, alta face!".

Când este vorba de a scăpa de brațul legii, PSD-ul dovedește o capacitate de acțiune ieșită din comun. Când este vorba de a promite dublarea salariilor, doamna ministru Vasilescu jubilează pe canalele TV.

Însă când banii trebuie să intre în conturi, se face liniște. Se repetă eternele truisme - că salariile sunt mici, ceea ce deja știm; că oamenii sunt nemulțumiți, ceea ce deja știm; că fără bani nu poți avea performanță, ceea ce iarăși știm; și așa mai departe.

Aseară, doamna ministru Olguța Vasilescu a ieșit public și a transmis o serie de mesaje, adresate unor categorii profesionale recunoscute pentru disciplina lor: militarii și cei care lucrează în domeniul extins al ordinii publice. Pentru aceștia ar urma să curgă laptele și mierea.

În mod categoric, acești oameni onorabili merită mai mult pentru serviciul lor. Însă ceea ce nu merită acești oameni este abordarea PSD-ului, care seamănă izbitor de mult cu o strategie de campanie electorală, dozată pe parcursul a patru ani. Zăhărelul, cum s-ar spune.

Mesajul ministrului muncii a culminat cu un punct de maximă ipocrizie, în care ministrul citea niște cifre dintr-un document care, chipurile, a scăpat în presă pe surse. Ce anume ar fi putut-o împiedica pe doamna ministru să vină cu un document oficial, asumat de ministerul pe care-l patronează? Unde - altundeva decât în derizoriu - vrea să ne ducă PSD-ul cu acest limbaj dublu? De ce se ferește PSD-ul de asumarea acestei legi?

În final, singurul lucru cert despre Legea salarizării unitare este că PSD-ul se va asigura că o va transforma într-un instrument electoral eficient. Restul este poveste.

Deputat al PNL, Sorin Moldovan, Circumscripția electorală nr. 13, Cluj.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mai avem timp pentru o singură declarație.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Vasile Cîtea - declarație politică: Separarea puterilor în stat - principiu fundamental al statului constituțional modern.

Domnul deputat Vasile Cîtea?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile Cîtea:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Cu îngăduința dumneavoastră, astăzi vă voi prezenta declarația politică intitulată "Separarea puterilor în stat - principiu fundamental al statului constituțional modern".

Dragi colegi,

După ultimele evenimente petrecute în România am crezut, inițial, că asistăm la o rescriere a dispozițiilor constituționale. Să fi fost oare abrogate dispozițiile art. 2, 61, 115 și 124 din Constituția României, printr-o mișcare de forță specifică unui stat absolutist? Această stare de incertitudine a fost rapid înlăturată de ultima decizie a Curții Constituționale din România care a statuat, cu subiect și predicat, că una dintre puterile statului și-a încălcat competențele, cu alte cuvinte, a încălcat principiul fundamental al separării puterilor în stat.

Acest principiu, pe care își construiesc statalitatea majoritatea țărilor europene, este considerat piatra de temelie a unui stat modern, în sensul în care puterile trebuie separate și echilibrate pentru a garanta una dintre cele mai importante inviolabilități: "Libertatea individului".

Așadar, separarea puterilor statului nu este un moft al unui teoretician în materia dreptului, ci mijlocul de garantare a libertății unui individ, cu scopul declarat de a izola orice încercare de instaurare a unui stat absolutist.

Revenind la ultimele evenimente de pe scena politică românească, am asistat la o ofensivă veritabilă împotriva statului de drept, deși art. 2 din Constituție precizează că: "Suveranitatea națională aparține poporului care o exercită prin organele sale reprezentative", iar dispozițiile art. 61 alin. (1) din Constituție precizează că: "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unică autoritate legiuitoare a țării", fără să uităm de dispozițiile art. 115 alin. (2) care fixează cadrul juridic pentru instituția delegării legislative.

Decizia recentă a Curții Constituționale nu a făcut altceva decât a delimitat, în fapt, competențele în ceea ce privește puterile statului și a repus la locul cuvenit principiul supremației constituționale.

Chiar dacă este greu de acceptat pentru unii colegi, Curtea a statuat faptul că există un conflict de competență între DNA și Guvernul României, conflict generat de ancheta procurorilor cu privire la oportunitatea și legalitatea unui act normativ. Faptul că judecătorii Curții Constituționale au confirmat răspicat că Guvernul Grindeanu a acționat legal, în sfera lui de competență pentru a emite ordonanțe, este o victorie a principiului legalității.

Într-o democrație autentică, oportunitatea unui act normativ nu poate fi verificată de reprezentanții Ministerului Public, nici motivarea acestuia, nici măcar dacă, în speță, se verifică sau nu starea de urgență care să îl determine. Așa încât, ne dorim, dragi colegi, ca în România, justiția să se înfăptuiască numai în numele legii, iar procesul legislativ să fie exercitat de autoritățile învestite direct sau indirect prin cea mai veritabilă armă politică, votul cetățeanului și nu dosarul politic.

Vă mulțumesc.

Deputat Vasile Cîtea, Circumscripția Iași.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Sesiunea dedicată declarațiilor politice se încheie acum.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 23 octombrie 2017, 12:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro