Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu
Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu
Ședința Camerei Deputaților din 7 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.36/15-03-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media13-12-2017
Video in format Real Media11-12-2017 (comună)
Video in format Real Media11-12-2017
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 07-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 martie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.19 Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu - declarație politică: "PSD își privatizează primăriile";

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul deputat Lucian Stanciu-Viziteu?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Bună ziua!

Declarație cu titlul: "PSD își privatizează primăriile".

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor deputați,

Din câte am observat, atât în București, cât și în municipiul Bacău, s-a instituit moda SRL-urilor înființate de primării. Edilii își justifică apetitul pentru această adevărată privatizare a instituțiilor pe care le conduc, prin motive de genul: creare de locuri de muncă, eliminarea contractelor nefructuoase cu companiile private, măriri de salariu. Există însă câteva realități incontestabile, prevăzute chiar și de lege, care ar trebui să elimine posibilitatea privatizării primăriilor și pe care le voi dezvolta.

1. Banii publici pot fi subtilizați mult mai ușor, fără controlul Curții de Conturi și a obligațiilor ce rezidă din legile care reglementează funcționarea instituțiilor publice. Concret, dacă sunt autorități sau entități contractante, atunci sunt obligate să respecte Legea nr. 98 sau Legea nr. 99/2016, dacă nu, cumpără ca orice altă companie privată.

Achizițiile publice nu sunt întotdeauna obligatorii pentru companiile de stat. Există în Legea nr. 98/2016 o serie de articole care precizează ce condiții trebuie să îndeplinească o societate comercială pentru a fi o entitate contractantă. Una dintre aceste condiții constă în faptul că societatea comercială să nu aibă caracter comercial. Practic, aceste societăți comerciale, chiar denumirea lor indică acest aspect, înființate de primării, vor avea caracter comercial. Prin urmare, ele nu vor ține cont de Legea achizițiilor publice, pentru că nu sunt obligate. Nu se încadrează normelor acestei legi. Aceasta va fi una dintre portițele prin care PSD și ALDE vor încerca să eludeze controlului riguros asupra banilor publici, în speranța că vor satisface apetitul partinic pentru avuția poporului.

2. Se vor face angajări politice, fără niciun criteriu de performanță. Angajații nu sunt funcționari publici. Acest lucru înseamnă că, în aceste societăți, vor putea lucra persoane înregimentate politic. Asta înseamnă că vor putea să își exprime apartenența și convingerile politice în mod public. Un funcționar nu ar fi putut face acest lucru, pentru că legea nu îi dă voie. La fel, un funcționar public are dreptul de a refuza să ducă la îndeplinire anumite decizii sau sarcini venite de la un superior ierarhic, dacă acestea încalcă legea. Pe un angajat, la o societate creată de o primărie, cine îl mai obligă? Ce garanții mai avem că ei vor fi corecți? Sunt doar două exemple. Mai pot aminti, însă, că un funcționar public nu are voie să primească sau să ceară daruri. Totodată, sunt obligați să își depună o declarație de avere. Eu cred că aceste obligații îl fac mult mai răspunzător pe un funcționar public decât pe un angajat care nu are acest statut. Un exemplu elocvent în acest caz este compania S.C. Ciclop S.A., din București, iar din Bacău putem aminti Thermoenergy Group S.A., S.C. Cet S.A., S.C. Crab S.A., S.C. Art Bacău S.A.

3. Un alt mare dezavantaj al acestor societăți înființate de o primărie constă în faptul că este foarte dificil, spre imposibil, de a avea aceeași performanță găsită la firmele private care sunt în activitate de ani de zile. Chiar dacă, așa cum susțin promotorii acestei noi manevre, primăriile vor putea oferi un salariu competitiv angajaților, de ce nu mai bine ar plăti direct, în mod competitiv și respectând rigorile și avantajele licitațiilor publice, companiilor private care și-au arătat deja eficiența economică în lupta din piața liberă?!

Începând de la management, până la domeniul de activitate propriu-zis, o companie de stat creată de o primărie va putea ajunge cu greu la eficiența și suplețea companiilor călite prin mecanismele de piață liberă. Așadar, dacă bazele acestor societăți sunt șubrede încă de la început, există un mare risc ca orașele să rămână...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, ați depășit cele trei minute!

Vă rog frumos!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

... fără cele mai importante servicii: asfaltări, întrețineri, iluminat stradal sau apă.

Pentru ca aceste societăți să funcționeze normal, transparent, productiv, să servească interesul cetățeanului și să cheltuiască responsabil banul public, este necesar ca acestea să respecte Legea achizițiilor publice, iar conducerea să nu fie numită politic. Așa cum astăzi sunt înființate aceste societăți, sau cum sunt ele gândite să își desfășoare activitatea, nu îndeplinesc aceste condiții. În proprietate comună nimeni nu are grijă de nimic, nimeni nu răspunde de nimic. Sistemul proprietății comune nu a supraviețuit nicăieri în lume, iar nouă ne-a dovedit comunismul, pe care l-am depășit, că acest sistem al tuturor și al nimănui nu este viabil.

Deputat al USR, Lucian Stanciu-Viziteu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 14 decembrie 2017, 23:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro