Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/17-03-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media13-12-2017
Video in format Real Media11-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 13-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 martie 2017

3. Ora prim-ministrului. Dezbateri politice, cu participarea prim-ministrului, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema "Efectele guvernării netransparente - OUG nr. 6/2017, OUG nr. 9/2017".

   

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

La punctul 3..., în temeiul art. 206 din Regulament și potrivit ordinii de zi și programului de lucru, în ședința de astăzi, între orele 16,00 și 17,00, în cadrul "Orei prim-ministrului" avem organizate dezbateri politice, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema "Efectele guvernării netransparente - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2017, Ordonanța de urgență nr. 9/2017".

Pentru desfășurarea, în condițiile Regulamentului, a dezbaterilor, vă reamintesc că timpul maxim stabilit de Regulament pentru fiecare participant la dezbateri este: prezentarea temei de către reprezentantul Grupului parlamentar al PNL; timp alocat - cinci minute; prezentarea de către domnul prim-ministru a punctului de vedere al Guvernului; timp alocat - cinci minute; dezbateri din partea grupurilor parlamentare; timp alocat - cinci minute pentru fiecare grup parlamentar, cu excepția majorității parlamentare, care are 15 minute pentru intervenții.

La finalul dezbaterii, se dă cuvântul domnului prim-ministru, pentru a răspunde intervențiilor; timp alocat - cinci minute.

Dacă aveți obiecții față de această propunere? Nu sunt.

În aceste condiții, vă rog să pregătiți din nou cartelele de vot și să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Cu 212 voturi pentru, o abținere și un prezent nu votează, timpii stabiliți, conform Regulamentului, au fost aprobați.

Începem dezbaterile.

Dau cuvântul doamnei deputat Raluca Turcan, reprezentant al Grupului parlamentar al PNL, pentru prezentarea temei dezbaterii politice; timp alocat - cinci minute.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule prim-ministru,

Stimați miniștri,

Doamnelor și domnilor deputați,

Multă lume s-a concentrat pe Ordonanța nr. 13, în ultima perioadă. Bine că, în cele din urmă, după cele mai mari manifestații de stradă din ultimii 27 de ani, cu toată lipsa de bunăvoință a Guvernului și a majorități, Ordonanța nr. 13 a fost abrogată și respinsă definitiv de Parlament.

Puțină lume a vorbit, însă, despre alte două ordonanțe de urgență - 9 și 6 -, date în același spirit - "banditesc" este cuvântul potrivit - de Guvernul Grindeanu, sub patronajul domnului Liviu Dragnea.

Ambele ordonanțe au asupra finanțelor publice locale și centrale cam aceleași efecte pe care Ordonanța nr. 13 le avea asupra Justiției; sunt cât se poate de nocive.

Ce altceva decât o clară invitație la jaf reprezintă suspendarea pe un an, prin Ordonanța nr. 9, a unor articole deosebit de importante din Legea finanțelor publice, articole care puneau bariere cheltuielilor abuzive, necontrolate. Este vorba, în primul rând, de suspendarea unui articol din Legea finanțelor publice care punea o limită maximă care nu putea fi depășită pentru creditele de angajament.

Articolul eliminat spunea negru pe alb că angajarea cheltuielilor se face numai în limita creditelor bugetare aprobate. Același articol, suspendat prin Ordonanța nr. 9, prevedea că atragerea și utilizarea creditelor bugetare, în alte scopuri decât cele aprobate, atrag răspunderea pentru cei vinovați, în condițiile legii.

Cu alte cuvinte, domnule prim-ministru, suspendând acest articol, dați drumul la cheltuieli nelimitate, fără număr, și permiteți folosirea nepedepsită a creditelor în alte scopuri decât acelea pentru care au fost aprobate.

Mai mult, suspendarea altor articole din Legea finanțelor publice are drept consecințe relaxări îngrijorătoare ale regulilor fiscale.

De exemplu, faptul că se pot angaja credite și fără autorizările conținute în legi specifice, iar ordonatorii principali de credite nu mai trebuie să detalieze cheltuielile, pentru ca Guvernul să le aprobe în bugetul de stat.

Cum se numesc toate acestea, dragi colegi, altfel decât jaf premeditat, cu voie de la stăpânirea PSD-istă? Aveți alte explicații? De ce a fost nevoie, sub imperiul urgenței, să suspendați în 2017 aceste reguli de bun-simț, elementare pentru corectitudinea și siguranța finanțelor publice din orice colț de lume, de altfel, reguli solicitate de Uniunea Europeană, prin Eurostat.

Doar n-o să-mi spuneți că dacă nu vor mai fi limite sau dacă nu va transparență, brusc or să curgă investițiile, o să dispară blocajele, o să apară peste tot șantiere și se vor înmulți locurile de muncă?! Sper că nu livrați românilor astfel de gogoși!

Miza toxică a Ordonanței nr. 9 reiese și mai clar dacă este pusă în corelare cu Ordonanța nr. 6 din 2017, iar aici este vorba de bani, de foarte mulți bani publici. Această ordonanță permite ca Ministerul Dezvoltării Regionale să primească în plus 30 de miliarde de lei credite de angajament pentru perioada 2017-2020.

Un alt aspect deosebit de grav din Ordonanța nr. 9, corelat cu Ordonanța nr. 6, este faptul că se suspendă, în anul 2017, procedura de aprobare a creditelor de angajament în Parlament. Cu alte cuvinte, ați scos exact instituția Parlamentului din modalitatea de drămuire și de cheltuire transparentă și judicioasă a banului public.

În viziunea Guvernului Grindeanu, Parlamentul nu mai trebuie să știe modul în care se acordă și se derulează creditele de angajament.

Așa va fi anul 2017, dacă Ordonanța nr. 9 rămâne în vigoare. Dar, dacă dă rezultate, în special prin influență PSD, ce ne convinge că nu va funcționa la fel și în anul 2018, și în 2019? Cu alte cuvinte, 30 de miliarde de lei, credite de angajament din banii românilor, trebuie să meargă în pușculița câtorva lideri ai majorității, într-un secret absolut.

Întrebarea este: de ce sfidați astfel Parlamentul, domnule prim-ministru Grindeanu?

De asemenea, de ce acceptați această sfidare din partea propriului dumneavoastră Guvern, dragi colegi?

Voci din sală:

Timpul!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Și cu ce legitimitate mai reprezentați Camera Deputaților la cel mai înalt nivel, cunoscând și tolerând această situație, domnule Liviu Dragnea?

Parcă nu era suficient ca fondurile Ministerului Dezvoltării, pe vremea când îl conducea direct Liviu Dragnea, se dădeau discreționar, netransparent, printr-un simplu ordin de ministru, nepublicat în Monitorul Oficial.

Ei! Sub urmașa domnului Liviu Dragnea, doamna ministru Shhaideh, de fapt tot sub controlul domnului Liviu Dragnea, Ministerul Dezvoltării Regionale va fi mai mult decât a fost sub semnătura domnului Liviu Dragnea. Mă gândesc că doamna Shhaideh o fi un adevărat prim-ministru, pentru că are la dispoziție mai mulți bani folosiți netransparent, așa cum își dorește.

Închei, spunându-vă că sper că nu aceasta este țara pe care ne-o pregătește domnul Liviu Dragnea, prin interpuși. Robinetul este în mâna lui.

Dumneavoastră, domnule prim-ministru, acceptați ca robinetul țării să fie în mâna altei persoane și să meargă într-o direcție pe care n-o va cunoaște nimeni?

PNL cere, cu toată tăria, ca aceste două ordonanțe să fie desființate. Ordonanța nr. 9, care a venit în Parlament, trebuie respinsă și, de asemenea, același lucru să se întâmple cu Ordonanța nr. 6.

Dumneavoastră, domnule premier, vă solicităm, răspicat, să pledați public pentru respingerea acestor două ordonanțe de urgență și, de asemenea, nu ar strica să vă cereți scuze românilor pentru promovarea lor!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Are cuvântul domnul prim-ministru Sorin Grindeanu, pentru prezentarea punctului de vedere al Guvernului.

Domnule prim-ministru,

Vreau să vă anunț că, în condițiile în care prezentatorul temei nu a putut respecta timpul alocat, nu pot să vă cer nici dumneavoastră să vă încadrați în cele cinci minute, așa că, aveți liber la timp.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin Mihai Grindeanu (prim-ministrul Guvernului României):

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi,

Sunt onorat azi să fiu din nou în fața dumneavoastră. Observ că întâlnirile noastre lunare încep să fie o tradiție. Este un semn clar că există un dialog instituțional sănătos între Guvern și Parlament. Vă asigur că voi răspunde de fiecare dată și eu, și colegii mei, solicitărilor dumneavoastră, fie că vin din partea celor de la putere, fie că vin din partea celor din opoziție.

În această dimineață am fost, împreună cu câțiva dintre colegii mei, la o ședință a Asociației municipiilor din România. Pot să vă spun că acea discuție a depășit cadrul politic de dezbatere, s-a discutat concret, despre proiecte concrete în sănătate, în educație, dincolo de culoarea politică a fiecăruia în parte. A fost o dezbatere extrem de utilă, iar împreună cu colegii mei din Guvern îmi doresc să facem același lucru aici, în Parlament, și vom răspunde, așa cum spuneam, de fiecare dată solicitărilor dumneavoastră.

Dar pentru aceasta este nevoie de o inițiativă onestă. Mă uit la colegii din PNL și le spun că voi răspunde la orice critică venită din partea Domniilor Lor, atâta timp cât va fi însoțită de argumente reale, dar nu o să răspund la fumigene politice.

Astăzi nu vorbim despre economie ori despre situația din Europa, ci despre Ordonanțele nr. 6 și nr. 9, pe care, cu tot respectul, eu cred că nu le-ați citit prea bine. Sunt două lucruri pe care vreau să vi le spun de la început.

Primul. PSD-ul a câștigat alegerile, iar eu sunt astăzi aici, în fața dumneavoastră, pentru că românii au avut încredere în Programul de guvernare. Ei cred că acest Program de guvernare aduce prosperitate și dezvoltare. Nu avem de gând, eu și Guvernul, să înșelăm aceste așteptări.

Al doilea. A trecut o lună de la ultima noastră întâlnire, am stat aici, în fața dumneavoastră, și v-am promis că Guvernul pe care-l conduc lasă scandalul și se întoarce la treabă. Și așa am făcut.

Dați-mi voie să vă amintesc că, de la 1 februarie, am crescut salariul minim de la 1.250 la 1.450 de lei sau că salariile - apropo de dezbaterea de azi dimineață - din administrația publică locală, au fost majorate cu 20%.

Tot acest Guvern a reușit, într-o singură lună, să repună în funcțiune sistemul de acordare a subvențiilor. Acum toți fermierii și-au primit banii la timp și îi pot folosi pentru campania de primăvară, iar de săptămâna trecută au început plățile pentru sectorul zootehnic.

Sistemul de acordare a subvențiilor a fost blocat în guvernarea Cioloș. Dacă nu mai țineți minte, Guvernul Cioloș și domnul Cioloș este cel care apărea pe afișe în campania electorală a PNL-ului din toată țara și care se presupunea că, cel puțin, la agricultură se pricepe.

Stimați colegi din opoziție,

Prin ceea ce reclamați dumneavoastră astăzi, nu faceți altceva decât să le refuzați românilor dreptul la dezvoltare. Avem încă regiuni în care sărăcia, lipsa infrastructurii sau accesul deficitar la educație și sănătate fac foarte grea viața oamenilor. O să vă dezamăgesc, dar statisticile Eurostat spun că peste 60% din gospodăriile din mediul rural nu au baie sau grup sanitar în interiorul locuinței, aceasta în condițiile în care media în Europa este de 2,7%. Vi se pare normal?

Doamnelor și domnilor,

Tocmai despre aceasta este vorba în Programul Național de Dezvoltare Locală, în PNDL. E clar că România are nevoie de dezvoltare. O spun toate studiile și rapoartele europene. Suntem datori să le asigurăm tuturor cetățenilor acestei țări accesul la un pachet minim de servicii comunitare, fie că sunt la țară sau la oraș. Toate aceste lucruri nu se fac cu vorbe, ci cu proiecte serioase. Aceasta este rațiunea pentru care am decis să inițiem etapa a doua a Programului Național de Dezvoltare Locală. Peste 9.500 de obiective de investiții vor fi finanțate prin acest program în următorii patru ani, fie că vorbim de lucrări de apă, canalizare, drumuri, iluminat public sau infrastructură școlară și medicală. Dintre acestea, aș dori să vă amintesc doar de cele 2.500 de creșe și grădinițe, de cele peste 2.000 de școli sau 30 de cămine studențești.

Eu cred că acesta este modul corect în care trebuie să cheltuim banii pentru dezvoltarea țării și nu cum au înțeles în trecut PDL-iștii, deghizați în noul PNL, să modernizeze România: cu terenuri de fotbal în pantă, cu săli de sport în sate fără copii, cu bazine de înot unde nu există tineri, cu telegondole, cu patinoare în locuri dintre cele mai ciudate, precum Bistrița Bârgăului sau cu pârtii de schi unde nu vine nimeni.

Stimați colegi din opoziție,

Mulți dintre dumneavoastră ați spus - și ați spus și dumneavoastră mai devreme - că suma de 30 de miliarde de lei alocată acestui program este prea mare. V-ați întrebat cum am ajuns la această sumă. Doamna vicepremier Sevil Shhaideh nu are niciun pix fermecat, iar această sumă este doar rezultatul solicitărilor de proiecte venite din partea primăriilor, în guvernarea trecută, adică și a primarilor PNL.

Ce să înțeleg acum? Că nu mai vreți să finanțăm acele proiecte solicitate anul trecut?!

Concret, în anul 2016, au fost depuse peste 6.000 de solicitări de finanțare pentru realizarea de obiective de investiții în toate domeniile eligibile, al cărui necesar a fost calculat la o valoare totală de 29,7 miliarde de lei.

Ca urmare, acești bani nu reprezintă o sumă uriașă sau o acțiune netransparentă de alocare de fonduri, ci e suma proiectelor depuse de primarii din toată țara, inclusiv primarii PNL.

De asemenea, vă spun foarte clar că cele 30 de miliarde nu sunt cash, adică nu sunt bani puși deoparte în buget, ci vorbim despre credite de angajament. Creditele de angajament reprezintă pârghia prin care se pot încheia și continua programele multianuale. Creditele de angajament nu sunt bani cash aflați în vreo geantă la Ministerul Dezvoltării, nici în vreun cont ascuns de ochii curioșilor, ci reprezintă sume scriptice înscrise ca programare multianuală.

De exemplu, pentru acest an avem alocați, efectiv, credite bugetare, două miliarde. Sigur, ne dorim să primim cât mai multe proiecte și să ajungem cam până în 2020 să le putem bugeta pe toate, dar trebuie spus limpede că banii de la buget vor fi dați doar pe măsură ce lucrările vor fi executate, verificate și autorizate.

Un alt lucru pe care l-ați reclamat este modul în care va fi realizată selecția proiectelor.

Toate proiectele finanțate prin PNDL sunt și vor fi în continuare postate pe site-ul Ministerului Dezvoltării. E cât se poate de simplu să dați un click și să vedeți ce se întâmplă. Sunt convins că, dacă veți intra acolo, veți găsi foarte clar și criteriile care au stat la baza eligibilității acestor proiecte. Selecția se face în funcție de calitatea proiectelor pe care primăriile din țară le vor depune după criteriile bine stabilite prin HG nr. 624 din 2015.

În plus, aș dori să nu uităm că acest proiect a făcut posibilă închiderea investițiilor începute în anii 2008, 2009 și 2010. Rog colegii din opoziție să facă un exercițiu de memorie și, cu siguranță, își vor aminti că în 2012 erau peste 3.000 de șantiere deschise în toată țara, iar România se transformase într-un mare sit arheologic, pentru că nu mai erau bani să se finalizeze aceste proiecte.

Vă amintesc că în 2015 au fost alocate sume consistente, pentru ca toate aceste proiecte începute, cu ani în urmă, să primească finanțare și să fie terminate.

Și vă mai amintesc ceva: majoritatea proiectelor din etapa I au fost începute în altă guvernare, nu cea a PSD, ca urmare, banii nu s-au dus, așa cum spuneați dumneavoastră, pe criterii politice, ci pentru finalizarea acelor lucrări.

Cât privește grija dumneavoastră, legată de fraudarea banului public, spun cât se poate de clar, dacă va greși cineva și va face altceva cu banii destinați investițiilor, atunci, cu siguranță, va răspunde în fața legii.

Despre Ordonanța de urgență nr. 9.

Am avut în această perioadă ocazia să mă întâlnesc cu foarte mulți primari, atât în țară, cât și la Guvern. Mulți dintre ei vin cu probleme din localitățile lor și caută soluții la ministere sau alte autorități.

Chiar și azi, așa cum vă spuneam, am avut plăcerea să stau de vorbă cu primarii de municipii din România.

Nu știu cât de des reușiți dumneavoastră să vorbiți cu dânșii. Un lucru e cert: s-au săturat să facă potecă la București în căutare de finanțare pentru proiectele lor. Este total incorect, față de acești oameni și față de eforturile lor, să-i caracterizați drept hoți și infractori care jefuiesc banul public. Așa ceva cred că nu poate fi acceptat. Nu poate fi acceptat, mai ales că nici nu știți, din punctul meu de vedere, ceea ce criticați.

Pentru ca toată lumea să înțeleagă despre ce e vorba, trebuie să vă spun că, încă din 2013, legea prevede ca în bugetul de stat să se evidențieze atât creditele bugetare, cât și cele de angajament, necesare pentru a eșalona cheltuirea banilor pe proiecte multianuale. Acela a fost momentul în care au fost introduse prevederile din art. 4 din Legea nr. 500/2002. Acea modificare era una normală și logică, pentru că evidențiază contabil atât creditele de angajament, cât și alocările efective, prin credite bugetare.

An de an termenul de intrare în vigoare a acestor prevederi a fost prorogat, pentru că nu exista softul necesar. Deci, în realitate, absolut nimic nou.

Acest lucru s-a întâmplat până anul trecut, când a venit domnul Cioloș și Guvernul său de tehnocrați. Domnul Cioloș a avut, la rândul său, ca și celelalte guverne de până atunci, două variante: fie să facă acel soft, să-l pună în funcțiune, fie să proroge din nou termenele de intrare în vigoare a acelor articole. Nu a făcut nici una, nici alta. De fapt, nu a făcut nimic, pe modelul binecunoscut "După mine, potopul". Nu știu care au fost motivele pentru care a recurs la acest gest.

Așadar, singura decizie pe care o puteam lua la acel moment, pentru a reintra în normal, a fost să suspendăm acele articole. Ulterior, acest lucru a fost adaptat, prin amendamente la Legea bugetului, pentru a nu exista niciun fel de interpretări tendențioase. Tocmai din acest motiv sunt surprins azi că acuzați Guvernul de tot felul de lucruri, dar eu cred că nu vă aduceți foarte bine aminte ceea ce ați votat.

Doamnelor și domnilor,

Permiteți-mi, mai ales pentru colegii din opoziție, să dau citire art. 70 din Legea bugetului de stat pentru anul 2017, votată chiar de dumneavoastră acum mai puțin de o lună: "În anul 2017, prevederile alin. (1), (2), (3) și (4) ale art. 4 din Legea nr. 500/2002 și modificările și completările ulterioare se aplică de către toate instituțiile și autoritățile publice".

Acest amendament, susținut de colegii mei de la Ministerul Finanțelor, în cadrul dezbaterilor din comisiile reunite ale Parlamentului, a fost introdus tocmai pentru a elimina orice posibilitate de interpretare.

Cred că acum lucrurile sunt cât se poate de clare și nu mai există niciun motiv de neliniște. Amendamentele la Legea bugetului precizează foarte clar că nimeni, în România, nu poate lua bani fără număr, nu poate deturna fonduri publice și nu poate scăpa de rigoarea legii, atunci când greșește.

Tot ceea ce am făcut a fost pentru a asigura în bune condiții desfășurarea contractelor multianuale, pentru realizarea obiectivelor de investiții de infrastructură.

Practic, Ordonanța nr. 9/2017 suspendă doar obligația de evidențiere formală a creditelor de angajament aferente programelor anuale. Atât și nimic mai mult.

Sigur, rămâne la aprecierea dumneavoastră, atunci când Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței nr. 9 va ajunge în Camera Deputaților, care este și Cameră decizională, ce veți face sau ce modificări veți face, pe care le considerați necesare, astfel încât să fim în perfectă concordanță cu Legea bugetului.

Doamnelor și domnilor,

Interesul Guvernului pe care îl conduc este de a oferi românilor un trai mai bun.

Avem încă mulți cetățeni care nu au acces la apă, la servicii medicale de calitate sau la educație.

Este de datoria noastră să schimbăm această realitate. Dar, pentru a reuși acest lucru, trebuie să fim cu adevărat parteneri și să tragem cu toții în aceeași direcție, a binelui public.

Vă invit, așadar, să lăsați deoparte mizele politice și să susțineți proiectele mari de modernizare a României!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă mulțumesc, domnule prim-ministru.

Urmează dezbateri din partea grupurilor parlamentare. Fiecare grup parlamentar are la dispoziție 5 minute, teoretic, cu excepția... (Vociferări.)

Sunteți primii care n-ați respectat...

Asta e maximum de ipocrizie...

Vă rog, din partea PSD, cine se înscrie la cuvânt?

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Stimați colegi,

Văd foarte multă îngrijorare la colegii de la PNL, cu privire la o anumită prevedere din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9, prin care se suspendă aplicarea unor prevederi din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice.

S-a spus de colegii de la PNL, cu același ton de falsă îngrijorare, pe care l-am văzut și cu alte ocazii, că prin suspendarea unor prevederi din Legea nr. 500 se înlătură răspunderea penală pentru primarii și președinții de consilii județene, în ceea ce privește utilizarea creditelor de angajament, că, vezi, Doamne, vor putea primarii să cheltuiască banii, cum îi taie capul, către clientela de partid, fără să-i întrebe nimeni.

Stimați colegi de la PNL,

Eu cred că este o scăpare, iar în acest caz vă recomand să-i concediați pe cei care vă fac analizele economice și legislative și care vă pun în situații ridicole, cum este și cea de față.

Ați fost aici, în Parlament, când s-a votat Legea bugetului. Ați fost aici, în Parlament, când în comisiile reunite s-a adoptat un amendament la Legea bugetului, din care rezultă clar că primarii nu scapă de răspundere penală, dacă încalcă legea în folosirea banului public.

Vă citesc din nou amendamentul din Legea bugetului de stat, să nu existe nicio confuzie.

"În anul 2017, prevederile alineatelor (1), (2), (3) și (4) ale art. 4 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, se aplică de către toate instituțiile și autoritățile publice" - art. 70 din Legea bugetului de stat nr. 6/2017. Adică, mai pe înțelesul tuturor, ceea ce spune PNL că s-a suspendat, este de fapt în vigoare în Legea bugetului de stat.

Vă recomand deci ca, înainte de a mai arunca astfel de acuzații, să vă faceți bine temele și să citiți cu atenție legislația.

O altă critică pe care vă bazați această campanie de manipulare este că prin prevederile OUG nr. 9 s-ar da liber la cheltuirea fără limită a banilor publici, sub forma creditelor de angajament.

Din nou, aceeași problemă. Fie nu ați citit cu atenție legile în vigoare, fie nu ați ținut minte ceea ce s-a aprobat în comisiile reunite care au dezbătut Legea bugetului.

Vă amintesc din nou următorul amendament, care arată clar că autoritățile locale nu pot depăși sumele prevăzute distinct de Legea bugetului: "Pentru anul 2017, angajarea cheltuielilor pentru finanțarea acțiunilor anuale se face în limita creditelor bugetare aprobate, cu excepția acțiunilor pentru care prezenta lege prevede distinct credite de angajament" - art. 71 din Legea bugetului de stat nr. 6/2017.

Așadar, stimați colegi, sincer, nu înțeleg care este problema pe care o ridicați. Ceea ce spuneți dumneavoastră nu există. Singura modificare adusă de OUG nr. 9 și Legea bugetului se referă la suspendarea obligației de evidențiere formală a creditelor de angajament aferente programelor anuale. Iar dacă acest lucru vă îngrijorează foarte tare, aș vrea să vă spun că și Guvernul Cioloș, pe care l-ați susținut în campania electorală de anul trecut, a elaborat bugetul pe 2016, exact în aceleași condiții pe care astăzi se pare că le contestați.

Văd însă că aveți o mare problemă că Guvernul Grindeanu intenționează să aloce 30 de miliarde de lei sub formă de credite de angajament.

Înainte de toate, am senzația că fie nu cunoașteți care este rolul creditelor de angajament, fie, cu rea-voință, încercați să dați o tentă obscură, negativă celui mai important program de dezvoltare pe care îl are România în acest moment - Programul Național de Dezvoltare Locală.

În primul rând, vreau să vă spun că cele 30 de miliarde de lei, credite de angajament, sunt prevăzute pentru întreg mandatul de guvernare al actualului Executiv, adică pentru perioada 2017-2020.

În al doilea rând, aș vrea să subliniez că nicio școală, niciun drum, nicio alimentare cu apă și canalizare, care de regulă se realizează în perioade mai lungi de un an, nu ar putea fi făcute dacă nu ar exista creditele de angajament.

Doar pe această bază primarii și președinții de consilii județene pot încheia contracte de finanțare multianuale. Adică, angajează pentru viitor finanțarea contractelor care se derulează pe perioade mai mari de un an, iar limitele în care se pot face aceste angajamente sunt prevăzute clar pentru fiecare program în parte.

Așadar, a spune că acest instrument deschide nu știu ce portițe de deturnare a banilor publici reflectă fie o necunoaștere gravă a instrumentelor de finanțare publică, fie o manipulare grosolană la care zâmbesc jenați, să știți, chiar primarii dumneavoastră din PNL.

Apropo, pe primarii dumneavoastră i-ați întrebat cât de agresați se simt de faptul că Ministerul Dezvoltării vrea să le aloce fonduri pentru dezvoltare locală? Poate ar fi bine să vă consultați și cu ei, înainte de a contesta anumite decizii ale Guvernului, pe care inclusiv aleșii locali din PNL le așteaptă cu mare interes.

În al treilea rând, este poate pentru prima oară când un Guvern al României alocă bani publici, pe baza unor programe cu obiective clare și măsurabile, stabilite în funcție de prioritățile populației. S-a schimbat radical abordarea. Ne propunem ținte de dezvoltare, vedem cât ne costă și alocăm banii pentru perioadele multianuale.

Aici nu încape niciun criteriu politic de împărțire a banilor publici către autoritățile locale. Singurul criteriu îl reprezintă obiectivele stabilite, care sunt valabile și pentru primarii PSD, și pentru cei ai PNL, și ai celorlalte formațiuni politice.

Vă dau doar un exemplu. În noua etapă a PNDL s-a aprobat finanțarea reabilitării școlilor care în prezent nu au autorizații de funcționare. E vorba de acele școli care fie au grupul sanitar în curte, fie nu sunt încălzite, fie au acoperișurile distruse etc. Sunt peste 2.000 de astfel de școli care se află în această situație.

Obiectivul programului e ca la final toate unitățile de învățământ din România să respecte condițiile prevăzute în autorizația de funcționare. Iar eu sunt absolut convins că aceste școli care au probleme în prezent sunt în localități conduse de primari de la toate formațiunile politice. Ar fi ridicol să susțineți că acele 2.000 de școli care în prezent nu îndeplinesc condițiile de autorizare se află doar în localități cu primari ai PSD sau ai ALDE.

Stimați colegi de la PNL,

Vă dau dreptate într-o singură privință: vrem, nu vrem, cei mai mulți bani din aceste programe de dezvoltare locală vor ajunge la primarii PSD. Dar asta nu pentru că cineva ar marca cu carioci colorate proiectele, după culoarea politică a primarului, așa cum se făcea pe vremea când PDL, azi PNL, a condus Ministerul Dezvoltării, ci pentru că cetățenii acestei țări au avut mai multă încredere în candidații PSD pentru primăriile și consiliile județene din România. Aceasta este o realitate electorală care a rezultat în urma votului liber exprimat de români.

Iar acum, pentru că cea mai mare parte a primarilor sunt din partea PSD, în mod inevitabil, matematic, nu politic, cea mai mare parte a fondurilor de dezvoltare locală va fi administrată de aceștia.

Vreau însă să închei cu următorul angajament, în numele partidului pe care îl reprezint.

Spre deosebire de alte guvernări, guvernarea PSD nu va pedepsi nicio comunitate pentru faptul că a votat cu un primar de altă culoare politică. Banii se vor aloca în funcție de nevoi, așa cum am arătat aici, iar în final cetățenii vor decide cine i-a gestionat mai bine și cine nu.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PNL, are cuvântul doamna deputat Raluca Turcan.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Bună ziua! (Râsete.)

Domnule prim-ministru,

Trebuie să recunosc că sunteți previzibil - politic -, însă nu predictibil - economic.

Politic, ați prins microfonul și v-ați grăbit să vorbiți despre realizările strălucite ale șefului dumneavoastră de partid, domnul Liviu Dragnea. Însă, din păcate, trebuie să recunosc că ați căzut în plasă, pentru că nu stăpâniți problemele, așa cum le stăpânește șeful dumneavoastră.

Vorbiți de salariile din administrație?

Domnule prim-ministru,

Ghinion pentru dumneavoastră. Azi-dimineață, chiar înainte de a vă întâlni cu primarii, am avut o întâlnire cu primarii PNL din municipii și municipii-reședință de județ și surpriză! Știți ce au constatat acești primari pe care dumneavoastră îi invocați și pe care vreți să nu-i discriminați? Că salariile lor sunt cam pe locul 20-30 în grila de salarii din administrația publică locală. Ce le ziceți acestor primari, domnule prim-ministru? Când le măriți salariile, domnule prim-ministru?

În același timp, știți ce mesaj mai au primarii? Că sunt umiliți, și că sunt discriminați, și că-i transformați în niște marionete care trebuie să vină la dumneavoastră, să le dați fonduri pentru dezvoltare locală, nu pentru ei, ci pentru oamenii pe care-i conduc.

Cum să se facă răspunderea în fața legii, domnule prim-ministru, când dumneavoastră, cu mânuța dumneavoastră, ați scos răspunderea pentru cheltuielile care nu sunt în limitele acordate și în transparența cerută? Dumneavoastră ați scos exact această transparență.

Mă scuzați, însă toți cei care înțeleg administrație știu că HG nu înseamnă transparență, pentru că altfel ați cunoaște că 87% dintre fondurile care au plecat de la Ministerul Dezvoltării Regionale s-au dus fix la primarii PSD, în anii trecuți.

Și încă un lucru care mă nedumirește. Eu nu știu exact când spuneți adevărul. Când guvernarea Ponta a fost cea mai bună guvernare, când a curs miere și lapte? Sau când există 3.000 de șantiere, dintre care 1.500 de investiții neatinse? Hotărâți-vă, e colegul dumneavoastră de partid. Spuneți-ne, cum a fost guvernarea? Bună sau rea? S-au făcut investiții? Că parcă am înțeles că în acea perioadă investițiile au fost cele mai mari dintre toate guvernările.

Dacă tot vorbim despre texte de lege, domnule prim-ministru, haideți să citim puțin, vreți?

Art. 7 alin. (3) din Ordonanța nr. 9: "Aplicarea prevederilor articolelor 4, 26, 28, 36 și 57, referitoare la creditele de angajament, se suspendă în anul 2018".

De asemenea, un alt articol suspendat din Ordonanța nr. 9 este cel referitor la aprobarea de către Parlament a creditelor de angajament. Dacă tot există în Legea bugetului de stat pe care frumușel ni l-ați citit, de ce a trebuit să mai dați ordonanță de urgență? De ce scoateți Parlamentul, printr-o ordonanță de urgență care spunea că "pentru creditele de angajament trebuie dezbatere parlamentară"?

Iar textul Ordonanței nr. 6 este cât se poate de limpede, și anume, "...se suplimentează Programul Național de Dezvoltare Locală, aplicat de Ministerul Dezvoltării, cu o sumă de 30 de miliarde de lei...", care ar putea fi bună, dacă s-ar duce acolo unde ar trebui, însă, din păcate, acești bani se duc netransparent și discreționar.

Așadar, luați aminte, nu vorbim de sumă, vorbim despre transparență, echitate și eficiență a cheltuirii banilor publici.

Concluzia noastră, domnule prim-ministru, este că dacă Ordonanțele nr. 6 și nr. 9 rămân în picioare, administrația României va avea de-a face cu un stat mafiot și feudal de distribuire a fondurilor. (Rumoare.)

Banii țării se vor cheltui după bunul plac al câtorva șefi de la PSD și din Guvern, cât vor, cum vor, departe de ochii lumii, așa încât să fie bine.

O să vă spunem noi unde se vor duce o bună parte din banii din această ordonanță nenorocită.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă anunț că mai aveți...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

... 7 secunde și, la solicitarea expresă a domnului Eugen Nicolăescu, în următoarele 2, 1 secunde, vă închid microfonul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

La solicita... (I se întrerupe microfonul.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Îmi pare rău, asta e viața. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

La solicitarea expresă a premierului care a vorbit... (I se întrerupe microfonul.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă rog să respectați Regulamentul. Dumneavoastră împreună cu domnul Eugen Nicolăescu m-ați certat pentru că nu aplic Regulamentul, cu privire la timpii alocați. Mai aveți 3 secunde, doamnă...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

O să vă spunem unde se vor duce banii. În Teleorman, la domnul Dragnea, în stațiunea Mamaia, pentru PSD, și la câțiva favoriți ai doamnei fost primar, ca să încheie soco... (I se întrerupe microfonul.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Ați spus ce era de spus.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Invit, în continuare, la microfon reprezentantul Grupului parlamentar al USR, domnul Claudiu-Iulius-Gavril... Domnul Năsui.

Nu? Pe procedură, vă rog, cum să nu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Conform Regulamentului, sunteți obligat să chemați la ordine deputații care proferează injurii în această sală. Mă refer aici, nominal, la domnul deputat Bacalbașa, care cred că exagerează deja. Suntem toți amuzați, dar... (Vociferări.)... e Parlamentul României aici. V-aș ruga să respectați Regulamentul! (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Domnule deputat Bacalbașa,

Vă rog să luați loc în bancă, să fiți mai calm. Dar cred că e...

(Domnul deputat Nicolae Dobrovici-Bacalbașa, din sală, solicită drept la replică.)

Așteptați totuși să dăm dreptul USR-ului să vorbească.

Dați-mi voie să conduc ședința, domnule Bacalbașa. Nu înseamnă că nu o să aveți dreptul la replică. Dacă fiecare intervenient va fi mai calm și mai înțelept, nu o să mai genereze reacții de genul acesta.

Deci, vă rog, aveți cuvântul, domnule Năsui.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Stimate domnule prim-ministru,

Ați dat, în luna ianuarie, două ordonanțe care au potențialul să provoace la fel de mult haos în finanțele publice, precum deja notoria Ordonanță nr. 13 putea provoca în Justiție. Este vorba de Ordonanțele nr. 6 și nr. 9 de care au vorbit și antevorbitorii mei, prin care alocați sume enorme unui minister, anume, cel al Dezvoltării Regionale, după care acordați o flexibilitate ieșită din comun pentru cheltuirea acestor bani.

Prin OUG nr. 6 acordați Ministerului Dezvoltării Regionale considerabila sumă de 30 de miliarde de lei, de care am auzit astăzi, aici, dar nu cred că avem imaginea a ceea ce înseamnă. Este vorba de 3,7% din PIB, în termeni de credite de angajament pentru investiții locale.

Iar prin OUG nr. 9 eliminați o garanție esențială a ordinii financiare a statului român. Prin OUG nr. 9, după cum știți, este suspendat un articol fundamental al Legii finanțelor publice, în ceea ce privește creditele de angajament. Este vorba de suspendarea art. 4 din Legea nr. 500 a finanțelor publice, care este un articol esențial în ordinea bugetară a statului. Este articolul care stabilește faptul că creditele de angajament sunt deopotrivă obligatorii, ca plafon și ca destinație. Și mai stabilește un lucru esențial. Esențial pentru disciplina financiară a statului, anume, faptul că dacă cineva le nesocotește fie destinația, fie plafonul, va fi tras la răspundere penală. Adică, șefii instituțiilor care nu respectă bugetul vor fi trași la răspundere.

Domnule prim-ministru,

Sper că vă este clar de ce avem nevoie de un asemenea articol și care este utilitatea sa.

De asemenea, sper că vă este clar impactul nefast pe care suspendarea acestui articol, chiar și pentru un an, așa cum l-ați pus în Ordonanța nr. 9, îl va avea și cum acesta pune în pericol stabilitatea bugetară pentru anii care vor veni și pentru generațiile următoare.

În cursul dezbaterilor privind Legea bugetului de stat, USR a susținut și a reușit să obțină un amendament la Legea bugetului, amendament care a devenit ulterior art. 70 al acestei legi, pe care văd că îl citați astăzi.

Acest amendament a anulat foarte mult din impactul negativ pe care l-ar fi avut OUG nr. 9, pentru că... componentele esențiale ale acestui faimos art. 4, deodată au fost repuse în funcțiune în anul 2017.

Dar acum, domnule prim-ministru, după cum știți, Legea pentru aprobarea OUG nr. 9 a ajuns la Camera Deputaților și, dacă trece, în forma sa actuală, va resuspenda art. 4.

De aceea, vă rog, atât pe dumneavoastră, cât și pe ministrul finanțelor publice, să susțineți exact același amendament pe care USR-ul l-a susținut la Legea bugetului de stat. Să-l susțineți și la Legea de aprobare a OUG nr. 9.

Iar dacă nu puteți susține acest lucru, domnule prim-ministru, vă rog, măcar nu vă împotriviți acestui amendament și lăsați colegii dumneavoastră de partid să voteze, conform conștiinței lor, pe această temă.

De asemenea, domnule prim-ministru, prin aceeași Lege a bugetului de stat, ați propus și trecut, cu sprijinul majorității care vă susține, un articol, anume, art. 26 din Legea Bugetului de stat, prin care oferiți noi derogări, nepermis de multe, Ministerului Dezvoltării Regionale. Oferiți derogări de la Legea finanțelor publice și astfel de la disciplina financiară pe care această lege o impune.

Înțeleg că acest minister este foarte drag partidului dumneavoastră, dar să dai unui minister sume record de cheltuit, după care tot lui să-i asiguri flexibilitate cvasitotală în cheltuirea banilor, care, atenție!, sunt credite de angajament, care sunt aidoma datoriei publice, care vor avea impact asupra bugetului anilor viitori, este foarte periculos.

Puneți-vă, domnule prim-ministru, dacă nu în pielea opoziției, măcar în situația contribuabililor de rând, care plătesc zi de zi printre cele mai mari impozite pe muncă din Europa.

Cum îi rugați pe ei să-și plătească impozitele la stat, când văd că acei bani merg la un minister mamut, care poate să cheltuiască banii oricum, într-un program pe care presa l-a supranumit "Pușculița partidelor"?

În cursul dezbaterilor asupra bugetului, USR a susținut, de asemenea, amendamente privind eliminarea acestor numeroase derogări primite de Ministerul Dezvoltării Regionale. Dar, ce să vedeți, nu au trecut!

Așa că am susținut ca măcar, dacă Ministerul Dezvoltării poate să jongleze între titluri și capitole precum niciun alt minister nu poate, printr-o simplă comunicare la Ministerul Finanțelor, să ne transmită și nouă, Parlamentului, Comisiei pentru buget, finanțe, sau s-o pună... (I s-a întrerupt microfonul.)

(Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Îmi pare rău, timpul a expirat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Eu aș dori să mă lăsați...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Nu, îmi pare rău, timpul a expirat.

Nu mai vreau să fiu certat...

Îmi cer scuze, n-aud...

Vă rog.

Voiam să vă spun și dumneavoastră că timpul a expirat de mult și mai aveți 5 secunde.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Domnule președinte,

Domnule prim-ministru,

Nu vă cerem mult. În alte țări, transparența este baza de la care se pleacă. Noi vă rugăm să fie concesia pe care ne-o faceți.

Și ați avut dreptate și vă dau dreptate... (I se întrerupe microfonul.)

(Rumoare. Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Din partea Grupului parlamentar al UDMR, domnul Ödön Szabó.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimate domnule prim-ministru,

Eu cred că orice dezbatere în acest Parlament este bine-venită. Dar eu cred că trebuie să avem două lucruri importante pe care trebuie să le recunoaștem. Alegerile se organizează pentru a vedea cine guvernează la un moment dat, pentru o perioadă dată, pentru 4 ani, pentru un mandat, această țară.

Creditele de angajament despre care se tot vorbește au fost folosite mai de toate guvernele, în ultima perioadă, și aproape de toate guvernele, pentru a realiza o dezvoltare în plus, pe lângă fondurile europene care au fost folosite sau mai puțin bine folosite în ultima perioadă.

Domnule prim-ministru, eu cred că este un lucru bun că există un fond de 30 de miliarde de lei pentru dezvoltarea României. Dar trebuie să vă atrag atenția, în schimb, că există o zonă care este mai săracă în folosirea acestor fonduri. Și doresc să vă aduc în atenție situația orașelor mici și mijlocii.

Dacă în perioada de preaderare a existat un program numit "SAMTID", care era pentru a dezvolta orașele mici și mijlocii, ulterior, după aderare, fondurile europene au mers, în cvasitotalitatea lor, în două direcții: pe de o parte, pentru programele de dezvoltare rurală, pe de altă parte, pentru programele operative regionale unde aceste orașe mici, mai din toate județele României, au avut o problemă în a intra în concurență cu municipiile-reședință de județ.

În acest context, astăzi, avem situația în care în multe localități, în multe județe, orașele mici au în jur comune care au apă, canalizare și asfalt pe toate străzile, iar orașele mici, de până la 50.000 de locuitori, neputând intra în concurență cu municipiile-reședință de județ și neputând accesa fonduri pe programele operative care se refereau la dezvoltarea rurală, au rămas practic izolate, fără a putea să fie dezvoltate.

Cred că este un bun instrument acest program de 30 de miliarde de lei, ca să realizăm din nou un program special pentru orașele mici și mijlocii.

În momentul în care a fost realizat Programul "SAMTID", în acel moment aveam o cifră, și în fundamentarea acestui program s-a spus că există 200 de localități urbane care se încadrau în acel moment sub 50.000 de locuitori, unde trăiau 6 milioane de locuitori.

Ei! În acel moment, la momentul 2002, au fost alocați pentru aceste orașe, în total, 380 de milioane de euro. Eu cred că este insuficient.

Comunele, azi, au două surse de finanțare: pe de o parte, Planul Național de Dezvoltare Rurală, pe de altă parte, Planul Național de Dezvoltare Locală. În plus, programele lider ale căror beneficiari pot fi administrațiile publice locale din zona rurală, iar programele care sunt în Programul Operativ Regional sau Programul Operațional de Infrastructură Mare - POIM -, din nou, sunt în general pentru aceste comunități mari - municipii-reședință de județ.

Deci, domnule prim-ministru, mulțumind pentru acest program, dar cu speranța că veți da curs în acest program unui parteneriat cu orașele mici și mijlocii, sperăm ca într-adevăr programul să atingă scopul dorit.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea Grupului parlamentar al ALDE, domnul deputat Varujan Vosganian.

Numai când hotărâți dumneavoastră.

(Vociferări.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Vosganian:

... "Și de la creștet pân' la poale, /Plutești ca visul de ușor".

Acum începem.

Stimați colegi,

Pentru a fi edificatoare, această luare a mea de cuvânt ar avea nevoie de doar 30 de secunde, după care, am să fac câteva considerații de natură politică.

Domnule prim-ministru,

Stimați colegi miniștri,

Dragi colegi parlamentari,

Am să vă citez din Legea nr. 500/2002 un articol, 14, valabil și astăzi.

Reguli privind cheltuielile bugetare

Alin. (1) "Cheltuielile bugetare au destinație precisă și limitată și sunt determinate de autorizările conținute în legi specifice și în legile bugetare anuale".

Alin. (2) "Nicio cheltuială nu poate fi înscrisă în bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) - bugetele pe care le știm - și nici angajată sau efectuată din aceste bugete, dacă nu există baza legală pentru respectiva cheltuială".

Și alin. (3) "Nicio cheltuială din fonduri publice nu poate fi angajată, ordonanțată și plătită, dacă nu este aprobată potrivit legii și nu are prevederi bugetare".

Astfel încât, art. 14 din Legea nr. 500/2002 închide definitiv această discuție, stimați inițiatori, dar ne rămâne plăcerea de a-l fi avut pe domnul prim-ministru aici. (Aplauze.)

Acum, în legătură cu considerentele de natură politică.

Stimați colegi,

Poate dumneavoastră nu vă dați seama care este impactul jocului nostru de-a politica. Aici nu e vorba de sancta simplicitas, nu e o sfântă naivitate sau ignoranță, ci este vorba despre o acțiune care reverberează adânc în societate și poate duce la proteste ample atunci când lideri politici vorbesc de mafioți, de banditisme și alte cuvinte de acest fel pe care după o vreme o să le regăsim ca sloganuri, în cancelariile occidentale și repetate de dumneavoastră până la obsesie.

Stimați colegi,

Vă rog, mai multă responsabilitate atunci când folosiți astfel de cuvinte.

Și am să vă mai citesc - dacă nu vă e destul - art. 71 din Legea bugetului, pe care am votat-o: "Pentru anul 2017, angajarea cheltuielilor pentru finanțarea acțiunilor anuale se face în limita creditelor bugetare aprobate, cu excepția acțiunilor pentru care prezenta lege prevede distinct credite de angajament".

Deci, stimați colegi, niciun primar din țara asta, nicio persoană din țara asta nu poate cheltui decât cu sancțiune legală mai mulți bani decât s-au primit. Terminați cu poveștile astea care întărâtă pe oameni, nu lasă poporul român să se liniștească și pe noi să intrăm în normalitate!

Încă ceva, rapoartele Băncii Mondiale arată că pentru a avea un pachet minim de confort rural, adică asfalt între comune, apă, canalizare, dispensar - unul la zece comune -, cămin cultural, primării adecvate, ne trebuie 150 de miliarde de lei.

E un proiect pe termen lung care nu se face într-un singur an. Primarii trebuie să angajeze contracte, să angajeze constructori. Dacă un primar nu-și face bine treaba, banii nu se irosesc, ci se dau în altă parte. Acesta este rostul creditelor de angajament. Este alăturarea unei viziuni rigide anuale cu una pe termen lung, multianuală.

Nu doriți să avem un orizont de timp? Dumneavoastră credeți că o guvernare se termină în primele proteste care încep după rezultatul alegerilor? Nu.

De aceea, am să închei, să nu vorbesc după aceea de-a surda, așa cum mulți, din păcate, s-au obișnuit să facă din politică un monolog, în loc să fie un dialog, spunând poporului român, națiunii române, că legea bugetară interzice categoric utilizarea fondurilor peste limite aprobate de buget. Că peste aceasta, pentru că suntem o națiune emergentă, în creștere, avem nevoie de o viziune pe termen lung și garanția că anii viitori vor fi mai buni decât cei care au fost și de aceea se adaugă creditele de angajament.

Și dacă aveți îndoieli, noi, Parlamentul, putem oricând să chemăm în comisiile de specialitate și în plen Guvernul, pentru a ne arăta cum s-au distribuit banii și după ce criterii.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Îl invit la microfon pe reprezentantul Grupului parlamentar al PMP, domnul Petru Movilă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Domnule prim-ministru,

Stimați colegi,

Deși OUG nr. 9/2017 este în esență un act normativ bun, așa cum tinde să devină obișnuință în PSD, și această ordonanță, ca și OUG nr. 6/2017 ascunde un articol care face ca un astfel de act să nu poată fi votat.

În această ordonanță este bine ascuns, printre altele, art. 7 care, în realitate, reprezintă pentru finanțele publice ceea ce putea reprezenta pentru Justiție OUG nr. 13/2017. De altfel, această prevedere a scăpat nesancționată de stradă, pentru că impactul OUG nr. 13/2017 a fost mult prea mare.

În realitate, art. 7 lit. c) din această ordonanță anunță un dezastru organizatoric, la nivelul unităților administrativ-teritoriale, ce poate avea, dacă este adoptat, un efect de bumerang în viitorul apropiat.

Prin acest text se suspendă articole importante din Legea nr. 500/2002 a finanțelor publice. Atragem atenția asupra art. 1 din această lege, care spune: "Prezenta lege stabilește principiile, cadrul general și procedurile privind formarea, administrarea, angajarea și utilizarea fondurilor publice, precum și responsabilitățile instituțiilor publice implicate în procesul bugetar".

Ceea ce este foarte important de remarcat aici este faptul că acest art. 7 lit. c) duce la eludarea chiar a obiectului esențial al legii, adică "administrarea, angajarea și utilizarea fondurilor publice."

Suspendarea art. 4 din Legea nr. 500/2002 reprezintă exemplul cel mai clar al încălcării limitelor bugetare, al posibilității cheltuirii banilor publici fără vreo acoperire bugetară, înlăturarea răspunderii.

Cităm din cuprinsul art. 4, care dispune:

Alin. (1) "Legea bugetară anuală prevede și autorizează, pentru anul bugetar, veniturile și cheltuielile bugetare, precum și reglementări specifice exercițiului bugetar";

Alin. (2) "Sumele aprobate, la partea de cheltuieli", sub forma creditelor de angajament și a creditelor bugetare, "în cadrul cărora se angajează, se ordonanțează și se efectuează plăți, reprezintă limite maxime care nu pot fi depășite".

Atragem atenția asupra faptului că, prin suspendarea alin. (2) din art. 4 limitele maxime sunt eliminate și, deci, sumele aprobate la partea de cheltuieli pot fi depășite, fără vreo posibilitate de control, iar suspendarea alin. (4) elimină răspunderea ordonatorilor de credit.

Partidul Mișcarea Populară consideră că o altă greșeală este suspendarea art. 36 din Legea nr. 500/2002 care prevede că Parlamentul aprobă bugetul național.

Astfel, din acest punct de vedere, nu se mai poate controla o eventuală rectificare bugetară și nici să votăm Legea bugetului pentru anul 2018, dacă ar fi propusă până la 1 ianuarie 2018.

"Bugetele se aprobă de Parlament pe ansamblu, pe părți, capitole, subcapitole, titluri, articole" și așa mai departe. Consecințele sunt unele care pot fi greu de măsurat.

Săptămâna trecută s-a votat Declarația Parlamentului, prin care se reafirmă instituția Parlamentului ca organism suprem de legiferare, și care este singura abilitată să controleze Guvernul.

Acum, prin acest articol, în domeniul fiscal noi eliminăm puterea de control și lăsăm Guvernul să facă ce vrea el, fără filtre sau opreliști, deși, pentru cei neavizați, care nu-și pot da seama de dimensiunile dezastrului, Partidul Mișcarea Populară preconizează o serie de consecințe nefaste alte acestei prevederi, cum sunt: vom avea victime din rândul aleșilor locali, primari care nu vor putea gestiona situațiile, vom avea victime majore în rândul firmelor care, după ce vor realiza investițiile din bani proprii, nu-și vor putea primi la timp sumele cuvenite, pot ajunge în faliment, vom avea șiruri întregi de procese între unitățile administrativ-teritoriale și furnizorii de servicii, pe sume neachitate, unde se vor percepe penalități și alte asemenea taxe.

În final, tot noi, cetățenii, vom fi nevoiți să achităm facturile acestei guvernări.

A suspenda un text de lege ori a institui norme derogatorii pe timp limitat tinde să devină stilul PSD.

A început în 2014, cu celebra Ordonanță PSD I, Ordonanța nr. 55/2014 care permitea migrația aleșilor locali, care au dus cu ea pentru PSD câteva sute de primari și clientela aferentă, iar acum asistăm la Ordonanța nr. II, când, prin aceste măsuri, dăm posibilitatea satisfacerii clientelei politice din punct de vedere financiar.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă mulțumesc.

Înțeleg că Grupul minorităților naționale nu dorește să participe la aceste dezbateri.

La final, dau cuvântul, din nou, domnului prim-ministru Sorin Grindeanu, pentru a răspunde intervențiilor; timp alocat - maximum cinci minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin Mihai Grindeanu:

Mulțumesc.

Sper că dezbaterile de astăzi, cele de bună-credință, au risipit temerile pentru cele două ordonanțe - temeri spun în ghilimele. Pe de o parte, vorbim de PNDL, care în următorii ani va... cu ajutorul PNDL-ului se vor realiza aproape 10.000 de noi obiective, fie că vorbim de cele 2.500 de creșe și grădinițe, de cele 5.000 de noi obiective care vor fi realizate în acești ani, sau de cele 2.000 de școli sau 30 de cămine studențești.

Mi-aș dori ca astăzi măcar să se fi realizat că e nevoie de a reduce decalajul dintre sat și oraș sau decalajul pe care-l avem față de alte țări membre ale Uniunii Europene.

S-a spus aici despre salarizarea în administrația publică locală. Păi, administrația publică locală nu înseamnă doar primari. Noi am reușit, la începutul acestei guvernări, să mărim cu 20% salariile pentru administrația publică locală și vom reuși, prin Legea unică a salarizării, să aducem salariile primarilor și a președinților de consilii județene acolo unde le este locul.

Iar legat de OUG nr. 9, de fapt, ca să fiu scurt, cred că s-a corectat - nu cred, știu - s-a corectat o stângăcie sau o rea-voință a Guvernului Cioloș. Atât și nimic mai mult!

Dacă ați fi citit mai atent tot ceea ce ați votat, și anume, în Legea bugetului, v-ați fi dat seama că toate temerile pe care dumneavoastră le-ați exprimat azi sunt neîndreptățite.

Eu vă mulțumesc, îmi doresc să devenim parteneri în tot ceea ce înseamnă dezvoltarea României, inclusiv prin implementarea acestor proiecte extrem de importante pentru fiecare dintre noi.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă mulțumesc și eu.

Doamnelor și domnilor deputați,

Am încheiat dezbaterile de astăzi.

Urmează sesiunea de primire de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 17 decembrie 2017, 0:12
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro