Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.41/22-03-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 14-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

     

Ședința a început la ora 08,30.

Lucrările au fost conduse, în prima parte, de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă, pe rând, de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, și de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistați de domnul deputat Georgian Pop și de domnul deputat Cristian Ghinea, secretari ai Camerei Deputaților.

Ultima parte a ședinței a fost condusă de domnul deputat Nicolae-Liviu Dragnea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Georgian Pop și de domnul deputat Cristian Ghinea, secretari ai Camerei Deputaților.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bună dimineața!

Declar deschisă prima parte a ședinței noastre de astăzi, 14 martie 2017, dedicată declarațiilor politice și intervențiilor.

Dați-mi voie să vă reamintesc dispozițiile regulamentare. Ordinea luărilor de cuvânt va fi una alternativă și se va face pe grupuri parlamentare. Durata prezentării unei declarații politice nu poate depăși trei minute, iar niciun deputat nu poate prezenta mai mult de o declarație sau de o intervenție în aceeași ședință.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Valentin Gabriel Boboc - declarație politică privind lupta anticorupție;

Dau cuvântul domnului deputat Valentin Boboc, Grupul parlamentar al PSD.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Valentin Gabriel Boboc:

Declarație politică privind lupta anticorupție

Din necesități de luptă politică exacerbată, pe timpul campaniei electorale, s-a agitat cu mare sârguință problema corupției până acolo încât s-a ajuns la o isterizare a opiniei publice, care, ca orice opinie publică, este convinsă că nu există bogăție fără corupție, că nu există bunăstare fără fraudă. Alegerile s-au terminat, lupta cu corupția a devenit campanie anticorupție și, după bunul obicei românesc, se caută corupții ca și când cetățenii României se împart în două categorii: cei care conduc și sunt corupți și cei care sunt în opoziție și nu sunt corupți.

Se întoarce țara cu susul în jos, doar s-o găsi ceva de agățat pentru liderii partidului care a câștigat alegerile. Dacă vrei să combați corupția căutând-o doar aici, o s-o combați o mie de ani fără niciun folos.

Dacă îi zici simplu corupție, fără să o pui în legătură cu fenomenul infracțional în ansamblul său, transformi corupția fie într-o armă politică, fie într-o corupere a justiției de la adevărata ei misiune, fie în campanie de tip agricol, cu recolte mincinoase peste plan.

Respectarea separației puterilor în stat și a normelor statului de drept nu este o chestiune facultativă pentru nimeni. În caz contrar, nu ne mai aflăm în România, acea țară democratică ce dorește să aparțină Uniunii Europene, ci ne putem considera, eventual, într-o dictatură de tip sud-american, al cărei climat politic este marcat de șantaj, tensiune și teroare.

Au revenit în actualitate toate metodele prin care în anii '50 clasa politică românească a fost eliminată din actualitatea luptei politice. Între lupta împotriva burghezo-moșierimii de atunci, în disprețul drepturilor și libertăților individuale, și lupta împotriva corupților, inventați de mașina de propagandă a sistemului, este o similitudine care nu poate să nu neliniștească opinia publică românească.

Mai devreme sau mai târziu, dar, cu certitudine, nu peste mult timp, opinia publică românească va observa că în această luptă nu corupția este afectată, ci doar democrația românească, jertfită pe altarul intereselor înguste de partid.

Deputat Boboc Valentin, județul Teleorman.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Constantin Șovăială - declarație politică având tema Partidul Național Liberal susține reforma sistemului medical;

Domnul deputat Constantin Șovăială, PNL.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Constantin Șovăială:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică poartă denumirea: "Partidul Național Liberal susține reforma sistemului medical".

După spusele domnului deputat Șerban Nicolae, un corupt nu trebuie să stea într-o cameră de 3 pe 3, în igrasie și mizerie. Mă întreb, de ce în spitale pot sta în condiții inumane, după caz, un bătrân, un bolnav, un copil instituționalizat, un sărman, un tânăr, eventual pe bani mulți. Nu ar trebui să fie dreptate, echitate, demnitate pentru toți cetățenii români, indiferent de situația în care se află?

Se moare cu zile în spitale din cauza bacteriilor și nu vă interesează, dragi colegi parlamentari ai majorității! Ce vină au săracii bolnavi că au ajuns în spital și nu au condiții de a se trata? Într-o țară în care plătim taxe și impozite pentru acest domeniu, cel al sănătății, condițiile sunt deplorabile. De ce nu vă doriți investiții pentru construcția spitalelor? Sunt foarte multe clădiri lăsate de izbeliște, ce ar putea fi modernizate și transformate în spitale pentru bolnavi. Doar că altul este scopul: de a vă duce la bun sfârșit obiectivele.

Ministrul sănătății, Dorel Bodog, după vizita la Călărași, afirma că nu sunt probleme la Spitalul de urgență, chiar dacă personal a constatat că într-un pat stăteau și câte doi bebeluși sau că puteai rămâne blocat în lift.

Mi se pare inadmisibil că, după plecarea ministrului din spital, ușile de la Pediatrie au fost încuiate, iar jurnaliștii nu au fost lăsați să filmeze condițiile în care stau pacienții.

Totodată, sunt profund dezamăgit să observ indiferența ministrului sănătății privind copiii bolnavi de leucemie, care sunt lăsați în voia sorții!

Este o situație alarmantă în spitalele din România. Copiii cu leucemie primesc tratamente incomplete care, în loc să-i salveze, le micșorează șansele de supraviețuire.

Un alt caz concret a fost cel de la Spitalul de Pediatrie din lași, unde trei medicamente pentru afecțiuni oncologice lipsesc de aproximativ o lună. Din păcate, problema medicamentelor o întâlnim în toată țara.

PSD ignoră sistemul de sănătate și refuză să investească pentru salvarea vieților românilor. Câți români ar trebui să mai moară ca să înțeleagă și majoritatea parlamentară că în spitalele din România sunt condiții inumane, care le curmă viața pacienților?

Partidul Național Liberal își dorește un sector medical de sănătate reformat, în folosul pacientului, grijuliu cu banii asigurărilor medicale, cu medici respectați și opt spitale regionale noi. Dorim servicii medicale de sănătate competitive și cu personal bine plătit.

În calitate de parlamentar și de cetățean al acestei țări doresc să susțin interesele cetățenilor!

Constantin Șovăială, deputat al PNL.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Cristina-Mădălina Prună - despre avantajele apartenenței României la Uniunea Europeană;

Domnul deputat Tudor Pop, USR? Nu este.

Domnul deputat Emil Pașcan, PMP? Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Cristina-Mădălina Prună (din sală):

Îmi cer scuze, de la USR!

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule Pașcan, avem o colegă de la USR...

Mulțumesc frumos.

Doamna deputat Cristina Prună? Vă rog.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Bună dimineața!

Doamnă președinte de ședință,

Stimați colegi,

La începutul acestei luni a fost publicată, din partea Comisiei Europene, Carta Albă privind Viitorul Europei. Aceasta pune pe masă mai multe scenarii de perspectivă, într-un context în care unele state pun sub semnul întrebării solidaritatea și buna cooperare.

Susțin cu fermitate, alături de colegii din USR, ceea ce președintele Junker prezintă clar: enormul succes la nivel de cooperare și pace în Europa, reprezentat de proiectul Uniunii. Este iresponsabilă atitudinea celor care, în numele populismului, pun în pericol un proiect atât de valoros pentru noi toți.

Avantajul României este indiscutabil, în urma procesului de integrare, și vine în două mari moduri.

În primul rând, avantaje practice și directe.

În termeni bugetari, România a ieșit pe plus cu multe miliarde de euro. Absorbția de fonduri și accesarea de proiecte trebuie să continue.

Piața unică a deschis posibilități pentru producția autohtonă și investiții. Creșterea economică bună se datorează nu în mică parte apartenenței la piața unică.

Posibilitatea de a călători și a munci în Europa a deschis șansa îmbunătățirii vieții a milioane de români care lucrează în Uniunea Europeană, dar și a milioanelor de români care beneficiază de pe urma remitențelor, aici în țară.

În al doilea rând, avantaje în planul reformei statului.

Uniunea Europeană a reprezentat o presiune crucială asupra clasei politice din România și asupra instituțiilor statului.

Fără Uniunea Europeană și MCV-ul pe care domnul Tăriceanu îl critica acum câteva săptămâni, slabe șanse am fi avut să avem măcar o dezbatere despre lupta împotriva corupției, nici nu mai vorbim despre pașii reali pe care guvernările au fost nevoite să îi facă pentru a satisface procesul de integrare.

Apartenența la UE garantează încadrarea României în rândul democrațiilor liberale, iar Uniunea presupune un drum clar pentru a atinge acest model de societate liberă, democratică și prosperă.

Cu aceste idei în vedere, România nu își poate dori decât integrare mai multă și cooperare cu toate statele membre.

Acesta este mesajul pe care România trebuie să îl dea. Este îngrijorător să ascultăm nuanțele eurosceptice din discursul unor politicieni din coaliția de guvernare. Sper că este doar un populism de moment, iar politicienii puterii se vor trezi la realitate și vor opta clar pentru un parcurs al integrării continue în cadrul UE.

Trebuie să optăm pentru Europa maximală, să fim parte a activă a ei, iar dacă alte state nu vor împărtăși această viziune, să fim alături de nucleul pro-european, drept campion al proiectului în zona de est.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Emil-Marius Pașcan - declarație politică intitulată Otrava autonomiei etnice este răspândită de la Târgu Mureș;

Domnul deputat Emil Pașcan. Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc.

Doamnă președinte de ședință,

Distinși colegi,

Declarația mea politică se intitulează: "Otrava autonomiei etnice este răspândită de la Târgu Mureș".

În programul politic al Partidului maghiar era inclusă, încă din 1922, prevederea conform căreia: "Acolo unde nu era posibilă autonomia teritorială, să se acorde autonomie administrativă". De atunci, liderii maghiarimii au urmărit consecvent acest obiectiv politic. În Transilvania de Nord, după odiosul "Diktat de la Viena", în anii care au urmat, românii au avut parte de un cumplit pogrom etnic. Ne blestemă străbunii martiri, din mormintele lor, dacă vom uita vreodată acest genocid al urii îndreptat împotriva "vinovăției" de a fi român.

Ulterior, într-o Transilvanie ocupată de sovietici și administrată de foști funcționari horthyiști maghiari, proaspăt deveniți comuniști, maghiarimea s-a bucurat de importante privilegii. Mai mult, huzurul asupritor asupra populației românești a continuat între anii 1952-1968, când în centrul României a existat o regiune autonomă maghiară constituită după modelul sovietic.

A fost un experiment criminal pentru români, impus de dictatorul sovietic Stalin, la presiunea liderilor comuniști de la Budapesta.

Astăzi, prin proiectul promovat politic cu agresivitate, de autonomie a așa-zisului "Ținut Secuiesc", nu se dorește de fapt obținerea unor noi drepturi pentru maghiari, ci este vădit un "naționalism lingvistic" care revendică un teritoriu etnic exclusivist, de tip federal sau colonial.

În studiile geopolitice de dată recentă, "naționalismele lingvistice" sunt considerate primejdioase, întrucât tind să rupă din unitatea spațiului național "enclave", "teritorii", pe care să le considere "spații ale etniei", "teritorii etnice", ceea ce va duce la utilizarea "politicilor etnice" ca "politici secesioniste".

După 1989, principala preocupare a majorității liderilor maghiari postdecembriști a fost aceea de a înălța ziduri între români și maghiari, și nu de a construi punți între cele două identități culturale. Faptic, pașii pentru înfăptuirea autonomiei "secuimii", bazată pe criterii etnice, au început cu domeniile învățământului, culturii și administrației publice locale și au continuat consecvent prin realizarea "bazei economice" a autonomiei, atât prin retrocedarea imobilelor, terenurilor agricole și a pădurilor - inclusiv proprietățile composesorale, cât și prin privatizarea societăților comerciale de stat și înființarea unor noi societăți private cu capital maghiar, în domeniile: industriei, turismului, comerțului, agriculturii ș.a.m.d.

Totodată, s-a urmărit constant separarea școlilor pe criterii etnice, cu efecte dramatice asupra profesorilor și elevilor, iar acum procesul de învățământ în aceste școli are puternice trăsături etnocentriste.

Mulți dintre absolvenții școlilor cu predare în limba maghiară...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați!

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Astăzi, în județele Harghita și Covasna, cei care au nevoie de protecție pentru a-și conserva și afirma identitatea etnică, pe cale de dispariție, sunt chiar românii minoritari, și nicidecum maghiarii.

În timp ce România este preocupată de asigurarea unui climat de conviețuire interetnică, în consens cu legislația și practica europeană, toate formațiunile politice care reprezintă minoritatea maghiară din România au înscris în programele lor politice dezideratul autonomiei teritoriale pe criterii etnice, iar municipiul Târgu Mureș este tot mai des, din păcate, spațiul lor de manevră pentru răspândirea otrăvii separatiste.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc frumos.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Andi-Gabriel Grosaru - declarație politică intitulată 60 de ani de la semnarea Tratatelor de la Roma;

Domnul deputat Grosaru, minoritățile naționale.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică se intitulează: "60 de ani de la semnarea Tratatelor de la Roma".

La data de 25 martie 1957, la Roma au fost semnate pentru o perioadă nelimitată două tratate cruciale pentru Europa. Este vorba despre tratatele de instituire a Comunității Economice Europene și a Comunității Europene a Energiei Atomice.

S-au scurs 60 de ani de atunci, ani de transformări fundamentale pentru viața cetățenilor de pe "bătrânul continent" și implicit, în lumina fenomenului tot mai pronunțat al globalizării, de pe întreaga planetă. Europa de astăzi ni se înfățișează ca o construcție firească, normală pentru mulți, dar care, necunoscând adevăratele sacrificii pentru ceea ce a devenit, tind să nu o prețuiască pentru adevărata ei însemnătate, cu riscurile de rigoare, când aderi la ceva... "c'est déjŕ fait".

De aceea, este foarte important să ne întoarcem cu gândul la ziua în care oameni de frunte din șase state - Belgia, Franța, Germania, Italia, Luxemburg și Țările de Jos - au semnat două înțelegeri cu o simbolistică deosebită pentru o Europă fărâmițată în entități cu înclinații spre conflict, încă în convalescență după Al Doilea Război Mondial.

Pentru a înțelege pe deplin acest context vitreg, este relevant să amintim câteva dintre obiectivele importante propuse prin Tratatele de la Roma:

  • instituirea bazelor unei Uniuni tot mai strânse între popoarele europene;
  • asigurarea, printr-o acțiune comună, a progresului economic și social al țărilor fondatoare, prin eliminarea barierelor care divizează Europa;
  • îmbunătățirea constantă a condițiilor de trai și de muncă ale popoarelor;
  • întărirea unității economiilor și asigurarea unei dezvoltări armonioase prin reducerea decalajului dintre diferitele regiuni și a rămânerii în urmă a zonelor defavorizate;
  • menținerea și întărirea păcii și libertății;
  • crearea unei piețe fondată pe principiul liberei concurențe, în care sunt interzise înțelegerile între întreprinderi, precum și ajutoarele oferite de stat care au ca obiect sau ca efect să împiedice, să limiteze sau să distorsioneze concurența;
  • libera circulație a mărfurilor, a persoanelor, a serviciilor și a capitalurilor, și a transporturilor;
  • stabilirea condițiilor de securitate care vor îndepărta pericolele la adresa vieții și sănătății populației;
  • întreprinderea, fără întârziere, a unui efort comun care să facă posibile realizări pe măsura capacității creatoare a țărilor;

Așadar, nu exista o strânsă uniune între popoarele europene. Barierele care divizau Europa împiedicau progresul economic și social, deci și îmbunătățirea condițiilor de trai și de muncă ale cetățenilor. Menținerea păcii și libertății erau puse în pericol și din cauza decalajului uriaș dintre diferitele regiuni ale continentului. Reprezentau o practică uzuală înțelegerile între întreprinderi care împiedicau sau limitau concurența. Libera circulație a mărfurilor sau a persoanelor, garantată acum pe tot întinsul Uniunii Europene, era doar un vis.

Așa cum am spus, cine nu cunoaște istoria devenirii europene are dificultăți în a aprecia victoriile obținute de-a lungul timpului, prin sacrificii considerabile, de fondatorii unei comunități multistatale, fără granițe marcate cu sârmă ghimpată.

Nu putem cădea în cealaltă extremă și afirma că o eventuală separare a Uniunii Europene după modelul Brexit ar duce la restaurarea contextului existent în anul 1957...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați! Ați epuizat cele trei minute. Vă rog!

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

... însă cu siguranță asemenea direcție nu va fi expresia unui progres, ci însăși definiția întoarcerii în timp.

În încheiere, doresc să amintesc că în acest an, la 1 ianuarie, România a împlinit 10 ani de la aderarea la Uniunea Europeană și că țara noastră va deține în premieră, în 2019, timp de șase luni, președinția rotativă a Uniunii Europene.

Îmi exprim convingerea că reuniunea șefilor de stat și de guvern ale celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, programată pentru data de 25 martie 2017 la Roma, va revitaliza încrederea într-o Europă unită și voința politică pentru un angajament unic ferm de axare pe creșterea și pe ocuparea forței de muncă, pe necesitatea garantării securității frontierelor și a apărării europene.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Ștefan Mușoiu - declarație politică numită Avem nevoie de sprijin, nu de două viteze;

Domnul deputat Ștefan Mușoiu? Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Ștefan Mușoiu:

Mulțumesc, doamnă președinte,

Declarația mea politică se va numi "Avem nevoie de sprijin, nu de două viteze".

Stimați colegi,

Este greu de crezut că ideea unei Europe cu două viteze va deveni în mod oficial, vreodată, un principiu al Uniunii Europene.

O astfel de strategie va avea un impact al cărui costuri vor fi greu de decontat de celelalte state care își permit să evolueze mai repede, și aceasta pentru că va influența în mod radical și aproape ireversibil politicile de coeziune și de incluziune. Nu prea poți merge cu o viteză mult prea mare într-o zonă în care se situează anumite state, pentru că riști să creezi un abis față de celelalte țări membre, deci premise sumbre pentru Uniunea Europeană.

Onorată instanță,

Trebuie să le reamintim constant factorilor europeni că țările care sunt în curs de dezvoltare au nevoie de sprijin în continuare pentru ca Uniunea Europeană să funcționeze ca un tot unitar. Știm cu toții că România încă nu face parte din toate structurile Uniunii și că vor exista probabil și pe viitor proiecte în care un grup de țări va dori să ia o inițiativă și să meargă mai repede. Tocmai din aceste motive România nu va ieși din Uniune, ci se va angaja, ca și până acum, să îndeplinească toate criteriile, astfel încât să ne integrăm în nucleul dur, decizional al Uniunii Europene.

Noi, parlamentarii PSD, vom susține toate deciziile cabinetului condus de Sorin Grindeanu pentru atingerea acestui deziderat și îmi exprim nădejdea că și parlamentarii opoziției vor face același lucru, în favoarea țării noastre. E adevărat, e mai ușor să fii vocal la orice decizie a Guvernului, când te afli în băncile opoziției, dar acum este vorba de interesul național.

Țin să reiterez că ambiția noastră, a celor din alianța de guvernare, este să susținem în continuare adoptarea unor programe de dezvoltare a cooperării europene, dar și să devenim o țară care să ocupe, cu adevărat, al șaptelea loc în Uniunea Europeană, așa cum suntem din punctul de vedere al populației.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Florica Cherecheș - declarație politică intitulată La muncă, nu la întins mâna!;

Doamna deputat Florica Cherecheș? Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "La muncă, nu la întins mâna!".

Una dintre cele mai mari probleme ale angajatorilor din România, indiferent de mărimea firmei lor, este să-și găsească muncitori calificați sau oameni dornici să se califice la locul de muncă. Această problemă o au și micile gospodării de la țară care caută persoane apte de muncă, dispuse să le ajute în gospodărie sau la muncile agricole. Asta se întâmplă pentru că mulți dintre cei care nu au plecat în străinătate să lucreze preferă să stea pe ajutoare sociale decât să muncească. Ba, mai mult, angajatorii au probleme cu legislația muncii care îngrădește dreptul angajaților de a presta ore suplimentare în weekend, dacă nevoia de a onora o comandă urgentă o impune, pentru că nu pot respecta prevederile unui cod al muncii inflexibil și neadaptat cerințelor actuale.

Este nevoie ca legislația muncii să se flexibilizeze, modernizându-se și înțelegând provocările mediului privat, care trebuie să-și păstreze competitivitatea în fața concurenței din străinătate, care beneficiază de înlesniri și adaptări ale Codului muncii la nevoile concrete.

Având în vedere faptul că prosperitatea generală este un rezultat nemijlocit al producției și că România are de recuperat mult în ceea ce privește nivelul de trai, este nevoie de stimularea muncii printr-o regândire a sistemului de ajutoare sociale, astfel încât ele să fie acordate doar celor care au cu adevărat nevoie de ele, celor care se află în incapacitate temporară sau permanentă de a munci. Munca cinstită nu doar că dă un sentiment de semnificație și valoare omului, dar îl ajută și să contribuie la bunăstarea proprie și generală.

Vă invit, deci, să sprijinim școlile de meserii, să încurajăm tinerii să muncească, să sprijinim acțiunile de reconversie profesională, acolo unde e cazul, să sprijinim antreprenoriatul cu măsuri concrete și să dăm ajutoare sociale doar celor care nu pot munci, nu celor care au ajuns deja dependenți de ele, dar nu oferă nimic în schimb. Chiar dacă Ministerul Muncii și Justiției Sociale are cel mai mare buget, respectiv 9,6% din PIB, acești bani nu trebuie risipiți sau acordați în mod discreționar în schimbul voturilor, pentru că pe termen lung acest lucru aduce mari deservicii României.

Vă solicit, dragi colegi, să susțineți modificarea Codului muncii, care va duce la flexibilizarea și la adaptarea lui la condițiile din realitatea mediului economic.

Haideți să stimulăm munca și să-i lăsăm pe cei care vor să muncească să o facă, atunci când li se cere acest lucru, pentru că altfel ne vor pleca copiii din țară, acolo unde pot munci și pot câștiga în funcție de efortul depus.

Florica Cherecheș, deputat al PNL de Bihor.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Cristian-George Sefer - declarație politică intitulată Transparentizarea deciziei politice și implicarea cetățenilor în procesul decizional, un prim pas pentru recredibilizarea forului legislativ;

Domnul deputat Bogdan Rodeanu, USR? Nu.

Matei Dobrovie?

Domnul deputat Iulian Bulai, USR? Nu.

Domnul deputat Cristian-George Sefer, PMP?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Cristian-George Sefer:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Ultimele două luni au evidențiat o ruptură existentă la nivelul societății românești, ruptură cauzată și de un dialog deficitar dintre decidenții politici și societatea civilă.

Lipsa unei reacții din partea întregii clase politice va conduce la adâncirea acestei crevase dintre noi și cei care ne-au ales, cu consecințe ireparabile asupra credibilității și încrederii populației în puterea legislativă.

Este datoria noastră să regăsim acele punți de legătură dintre noi și cetățeni, este datoria noastră să readucem normalitatea în societatea românească.

Dialogul permanent, transparentizarea deciziei politice și implicarea cetățenilor în procesul decizional reprezintă calea pentru recredibilizarea forului legislativ.

Implementarea unor programe menite să apropie decizia politică de cetățeni trebuie să constituie o preocupare permanentă a tuturor partidelor politice reprezentate în Parlament.

Stimați colegi,

Doar un exercițiu de transparență și respect reciproc între putere și opoziție poate să constituie piatra de temelie pentru repoziționarea Parlamentului, ca organ reprezentativ al poporului român.

Deputat Cristian Sefer, Circumscripția electorală nr.12 Călărași.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Roxana Mînzatu - declarație politică având tema: La muncă egală, plata trebuie să fie egală!;

Domnul deputat Mihăiță Găină?

Domnul deputat Vasile Axinte?

Doamna deputat Cristina Dinu?

Doamna deputat Natalia Intotero...

Doamna deputat Roxana Mînzatu? Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Roxana Mînzatu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Tema declarației mele este: "La muncă egală, plata trebuie să fie egală!".

Se vorbește des, mult prea des și superficial, în spațiul public, despre cât de important este să atragem fondurile europene, însă responsabil pentru acest obiectiv național este să vorbim mai puțin și să luăm măsuri concrete, iar apoi să păstrăm aceste măsuri.

În 2014, Guvernul PSD semna Acordul de Parteneriat cu Uniunea Europeană, prin care își propunea ca, din pachetul financiar alocat de Uniune, o sumă de 1,4 miliarde de euro să se îndrepte către educație, inclusiv pentru reducerea abandonului școlar. Încă 1,3 miliarde de euro au fost direcționate pentru proiectele care să ajute comunitățile sărace. Sumele acestea sunt cuprinse în Programul Operațional Capital Uman.

Însă cine de ocupă de scrierea acestor proiecte și de buna lor derulare? Cine? În majoritatea cazurilor, este vorba de școli, care sunt instituții eligibile, iar fără implicarea personalului din învățământ banii aceștia nu ar putea fi atrași.

Este, deci, foarte important să legiferăm, așa încât personalul bugetar implicat în derularea de proiecte europene să poată fi corect motivat financiar, mai ales când programul de finanțare permite salarizarea echipelor de proiect din fondurile atrase.

Înțelegând acest lucru, în anul 2014, Guvernul PSD a luat măsurile legislative pentru ca bugetarii implicați în derularea de proiecte europene să poată fi remunerați la nivelul tarifelor prevăzute în Ghidul programelor de finanțare. Până la acel moment, legea nu permitea acest aspect.

Am susținut, ca secretar de stat, în fața deputaților de atunci, mult așteptata modificare a art. 34 din Legea salarizării personalului bugetar.

Drept urmare, bugetarii au primit dreptul de a fi plătiți pentru munca lor în proiecte europene la fel ca angajații altor organizații - ONG-uri, organizații sociale, patronate, sindicate - care derulau același tip de proiecte europene.

Salarizare egală pentru muncă egală în proiectele europene înseamnă și fonduri europene suplimentare atrase la bugetul de stat, dar înseamnă, desigur, și contribuții din taxele salariale, pe care să le valorifice tot bugetul de stat.

Și totuși nicio faptă bună se pare că nu rămâne nepedepsită. În noiembrie 2016, prin Ordonanța nr. 80, Guvernul tehnocrat le ia din nou bugetarilor dreptul de a fi plătiți la nivelul tarifelor din ghidul de finanțare.

Ordonanța nr. 80 lovește mai ales în proiectele europene vizând reducerea abandonului școlar, care vor începe să fie implementate anul acesta.

Ce motive a avut Guvernul tehnocrat ca să pedepsească, de exemplu, un profesor debutant dintr-o comună săracă, care, pe lângă munca lui de dascăl și, de cele mai multe ori, pe lângă o navetă obositoare, alege să scrie și să deruleze un proiect pentru școala sa? Căci pentru munca sa în proiecte, profesorul nostru ar primi 19 lei/oră, conform Ordonanței nr. 80, sumă calculată la nivelul salariului său de bază. Dar el ar putea primi între 50 și 70 lei/oră dacă am păstra Legea salarizării aprobată în 2014, bani care vin din fonduri europene.

Cum vrem să folosim banii europeni pentru îmbunătățirea accesului la educație dacă alungăm sau descurajăm profesorii din a se implica în aceste proiecte?

Răspunsul este că din nou PSD trebuie să fie cel responsabil. PSD a mai reparat o dată legislația privind plata personalului bugetar implicat în derularea de proiecte europene.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Roxana Mînzatu:

Depinde acum de Parlament... (Discuții suprapuse.)

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

... ați epuizat 3 minute...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Roxana Mînzatu:

... să respingă prevederile total discriminatorii cuprinse în Ordonanța nr. 80/2016.

În calitate de deputat, afirm că la muncă egală plata trebuie să fie egală, inclusiv în proiectele europene.

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Antoneta Ioniță - declarație politică cu tema: Rezistați încă patru ani!;

Domnul deputat Costel Alexe?

Doamna deputat Antoneta Ioniță?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Antoneta Ioniță:

Bună dimineața, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi are ca temă "Rezistați încă patru ani!".

În urmă cu o săptămână vă supuneam atenției cele două cazuri de decese din spitalele din România, din cauza infecțiilor nosocomiale. Știe toată lumea că nu au fost singurele decese de acest gen. Am avertizat atunci despre superbacteriile care au devenit rezistente la antibioticele uzuale și despre necesitatea implementării unui plan național de luptă contra infecțiilor nosocomiale.

Cu toate acestea, deși avem spitale în care nu există condiții igienico-sanitare corespunzătoare, ministrul sănătății a considerat că trebuie să adopte un ordin, Ordinul nr. 146 din februarie 2017, care prevede ca "pentru unitățile sanitare cu paturi, a căror conformare necesită activități complexe și investiții majore, se va elabora un program-cadru de conformare pentru o perioadă care nu poate depăși data de 31 decembrie 2020 și un program operațional pentru anul în curs".

Acest ordin modifică un ordin dat în anul 2009 - Ordinul nr. 1.030 - și conform acestuia din urmă spitalele aveau răgaz de 5 ani pentru marea curățenie. Termenul a tot fost mutat, ultima oară de ministrul Vlad Voiculescu, până la finalul anului 2017.

Actualul ministru, Florian Bodog, a considerat că mai trebuie să așteptăm încă 4 ani până la îndeplinirea planurilor de conformare pentru 124 de spitale, astfel încât să fie respectate procedurile de reglementare sanitară.

Cu acest ordin nu ne mai rămâne altceva de făcut decât să "rezistăm" în fața invaziei microbilor, întrucât mai avem de așteptat 4 ani până se va da cu var în spitale, până vor fi puse grupuri sanitare noi, până vor fi reparate chiuvetele, până se va da cu dezinfectant.

Mă întreb, oare în acești 4 ani ce vor urma, cine va fi responsabil pentru decesele produse din cauza infecțiilor nosocomiale?

Deputat al PNL de Brăila, Ioniță Antoneta.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Corneliu Bichineț - declarație politică: Așa e la ei. Ca la otomani!;

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul deputat Corneliu Bichineț?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Corneliu Bichineț:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Am să vă vorbesc astăzi despre otomani, pentru a-i înțelege mai bine pe politicienii români. Și cum totul trebuie să poarte un nume, declarația mea politică se cheamă așa: "Așa e la ei. Ca la otomani!".

Și am început prin a constata că sunt vremuri foarte bune pentru politica românească. La guvernare, o alianță cu un partid de stânga, PSD, și unul nedecis, dacă e de stânga sau de dreapta; uneori este de stânga spre dreapta, alteori de dreapta spre stânga, aflat în sondaje jos, dar cu tendință să urce - ALDE. Carnagiu și într-o parte și în alta. PSD riscă să iasă din matcă, prea mulți, prea buni, prea puternici, prea orgolioși, așa că lupta stă să înceapă, după un model brevetat de Adrian Năstase, cel care pe vremea lui era prim-ministrul Guvernului ce-i purta numele, Adrian Năstase, ce nu mai încăpea de Ion Iliescu, căruia, cum se spune neacademic, a încercat "să-i ia gâții". Nu s-a putut, atunci. Lui Geoană i-a mers însă, l-a doborât pe butuc pe Adrian Năstase, s-a luat și cu Ion Iliescu, însă l-a liniștit micul Titulescu, Victor Ponta, care, vezi bine, ba face PRU cu Ghiță, în vie sau în pivniță, ba se face independent, după ce, sângeros, a fost "făcut", fezandat bine de tot, de către prietenul cel bun, inegalabilul, unicul Liviu Dragnea, pe care, după cum se vede treaba, se pregătesc să-l sacrifice alții, adică tot ai lui.

La ALDE e bine de tot. Se sfâșie doar doi, domnul Daniel Constantin, imberbul ministru de la mediu, și mai coptul și țâfnosul Călin Popescu-Tăriceanu. Vom vedea ce o să iasă cu atât de mulți războinici ai luminii. Cert este că în opoziție se așază și se consolidează un partid nou, tânăr, puternic, de viitor - PMP. Noi ținem cu țara și nu avem timp de lupte interne. Cei buni să ni se alăture, aici și în țară!

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Natalia-Elena Intotero - declarație politică intitulată Chiriile ANL - triplate de Guvernul Cioloș, reduse de Guvernul Grindeanu;

Doamna deputat Natalia Intotero?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Bună dimineața!

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Declarație politică intitulată "Chiriile ANL - triplate de Guvernul Cioloș, reduse de Guvernul Grindeanu".

În 2016, printr-o hotărâre de Guvern, Executivul a schimbat complet modul de calcul al chiriilor pentru locuințele ANL. În urma acestei decizii, tinerii care locuiesc în aceste apartamente au ajuns să plătească sume de trei ori mai mari. În noile condiții, chiriașii ANL din mai multe localități ale țării au anunțat că vor să renunțe la aceste contracte.

În evidențele ANL figurează peste 30.000 de unități închiriate, așadar tot atâtea familii care beneficiau de o chirie modică. Vorbim de o categorie de tineri/familii care nu au posibilitatea achiziționării unui apartament sau care nu își permit să plătească o chirie la valoarea pieței.

De curând, Ministerul Dezvoltării Regionale a pus în dezbatere publică un proiect de lege care are în vedere diminuarea chiriilor celor care locuiesc în construcțiile ANL. Un demers lăudabil, având în vedere categoria vulnerabilă căreia i se adresează. Prin această măsură, Guvernul PSD remediază situația dificilă creată de Guvernul Cioloș, respectiv triplarea chiriilor pentru locuințele ANL.

De altfel, în luna ianuarie, Guvernul a aprobat și Programul "Prima Chirie". Acesta prevede acordarea unei prime de relocare șomerilor ce se încadrează în muncă, într-o altă localitate, situată la o distanță mai mare de 50 de kilometri față de localitatea de domiciliu.

Prima de relocare este egală cu 75% din suma destinată asigurării cheltuielilor pentru locuire - plata chiriei și a utilităților -, dar nu mai mult de 900 de lei. Cei care pot beneficia de acest program trebuie să aibă venituri nete lunare ce nu depășesc suma de 5.000 lei.

Așadar, vorbim de două măsuri care, alături de alte programe ale Guvernului PSD, vin în sprijinul categoriilor sociale vulnerabile, respectiv tinerii care nu au posibilitatea achiziționării unui apartament sau oamenii care sunt nevoiți să își părăsească localitatea de domiciliu pentru un loc de muncă.

Vă mulțumesc.

Deputat al PSD Hunedoara, Natalia Intotero.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Corneliu-Mugurel Cozmanciuc - declarație politică ce vizează necesitatea unui Parlament puternic;

Domnul deputat Sorin Moldovan?

Domnul deputat Mugur Cozmanciuc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

Bună dimineața!

Stimați colegi,

Declarația politică de astăzi vizează necesitatea unui Parlament puternic.

Ultimele mișcări din ultima perioadă denotă clar că în momentul de față avem o societate politică ruptă uneori de societatea civilă. Putem vorbi în momentul de față că avem o Românie a funcționarilor publici, avem o societate publică care se bazează pe capitalul privat și avem o societate care trăiește la limita sărăciei.

Cred că prin tot ce facem în actul legislativ trebuie să ne conectăm la actul guvernamental și la mediul economic, pentru ca, într-adevăr, în toate statisticile pe care le vom avea de-acum încolo să nu vorbim despre sărăcie. Sunt comunități care într-adevăr trăiesc la limita sărăciei. Sunt orașe care nu au, în momentul de față, apă și canal. Sunt orașe care nu au asfalt. Și aceste lucruri se vor arăta foarte mult în dezvoltarea României.

De aceea, cred că, fiind într-un mandat nou, noi va trebui, ca Parlament, să avem atât în Programul Național de Dezvoltare Rurală, cât și în PNDL măsuri care să ducă la o dezvoltare unitară a României.

De aceea, astăzi vreau să militez ca Parlamentul României să fie cu adevărat al României și al tuturor cetățenilor.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Nicoleta-Cătălina Bozianu - declarație politică: Parlamentul trebuie să-și recâștige respectul și de la Guvern;

Doamna deputat Cătălina Bozianu?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Nicoleta-Cătălina Bozianu:

Bună dimineața!

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Parlamentul trebuie să-și recâștige respectul și de la Guvern".

Stimați colegi,

Săptămâna trecută, majoritatea parlamentară a adoptat o declarație politică prin care forul legiuitor din care facem parte ține să afirme, printre altele, că "nu va mai accepta pe viitor să fie redus la condiția de spectator al unor decizii politice". Această declarație ar trebui să fie o veste bună. Nu de alta, dar pentru mine, ca parlamentar debutant, în cele aproape 3 luni scurse de la debutul legislaturii, a fost o surpriză neplăcută să văd cum Parlamentul este transformat în fiecare zi în spectator al unor decizii politice, chiar de parlamentarii puterii, la comanda politică a partidelor din care fac parte.

Atât la comisiile de specialitate, cât și în ședințele de plen, în nepermis de multe ocazii, se execută mecanic orice act de legiferare comandat de Guvern, oricât de contestabil, de criticabil sau de amendabil ar fi acesta.

Cel mai grav mi s-a părut modul în care a fost adoptată Legea bugetului de stat pe anul 2017. Ca om cu ani buni de experiență în administrația publică locală, consider că este absurdă și neproductivă abordarea pe care a avut-o Executivul în relația cu Legislativul, atât în ceea ce privește modalitatea de adoptare a legii, cu viteza luminii, cât mai ales în ceea ce privește tratarea cu superficialitate a amendamentelor propuse de parlamentari, în scopul dezvoltării comunităților locale.

Stimați colegi,

Cred că fiecare dintre dumneavoastră este de acord cu o realitate: noi cunoaștem mai bine decât cei din Guvern care sunt nevoile reale și posibilitățile județelor și ale orașelor din care provenim, mai ales aceia dintre noi care, într-o formă sau alta, au lucrat în administrația locală.

De aceea, cred că într-un sistem politic echilibrat și normal Guvernul și ministerele au datoria de a ne asculta argumentele în sprijinul acestor amendamente și ulterior de a le dezbate cu noi.

Este obligația noastră, atât a celor din opoziție, cât și a celor de la putere, să echilibrăm și modul în care se raportează Guvernul la Parlament.

De aceea, stimați colegi din arcul guvernamental, fac un apel la dumneavoastră: cereți și impuneți respect pentru Parlament și în propriile dumneavoastră partide, la liderii acestora și la miniștri pentru că numai așa, noi, ca for legiuitor suprem, am înceta cu adevărat să fim spectatori ai unor decizii politice și ne-am îndeplini misiunea pe care ne-au încredințat-o oamenii, atunci când ne-au dat votul.

Vă mulțumesc.

Deputat al PMP Prahova, Cătălina Bozianu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Cristina-Elena Dinu - declarație politică cu titlul Cu răbdare și tăcere/Se face agurida miere;

Doamna deputat Cristina Dinu?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Cristina-Elena Dinu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică de astăzi are titlul "Cu răbdare și tăcere/Se face agurida miere".

Stimați colegi,

Fiecare schimbare de putere aduce cu ea oamenilor și mari speranțe pentru o viață mai bună și vor ca aceste lucruri să se întâmple cât mai repede. Este un lucru firesc, pentru că a fost o alegere pe care ei au făcut-o, au crezut în niște promisiuni pe care acum așteaptă să le vadă îndeplinite.

Pe de altă parte, orice guvern nou are nevoie de o perioadă de timp în care să se poată instala, să evalueze nivelul de la care se preia fiecare minister sau fiecare instituție a statului.

Trebuie spus că PSD a fost singurul partid care în campania electorală nu a venit cu promisiuni, ci cu un program bine elaborat, cu un calendar clar, cu termene precise, pe care a reușit să-l pună în practică până în acest moment, chiar dacă s-a încercat obstrucționarea actului de guvernare: prin întârzierea numirii premierului, prin tergiversarea adoptării bugetului și prin presiunile uriașe exercitate asupra Guvernului, în urma Ordonanței nr. 13.

A fost cea mai mare presiune pusă vreodată pe un guvern, la nici o lună de la instalarea sa.

Cu toate acestea, indiferent de șicanele politice, de interese sau presiuni media, am reușit să bifăm aproape toate țintele propuse pentru primul trimestru al anului.

Creșteri salariate între 15 și 50 de procente pentru diferite categorii profesionale, creșterea salariului minim, a burselor studențești, a indemnizațiilor de creștere a copilului, creșterea punctului de pensie, dar și a pensiei minime, eliminarea CASS-ului pentru pensionari, scăderea impozitului pe profit la 1% din cifra de afaceri pentru microîntreprinderi și eliminarea impozitului pe profit, pentru primii 10 ani, pentru firmele care desfășoară activități de inovare și cercetare-dezvoltare, Programul "Start-up Nation", alocarea de bani pentru toate programele de sănătate publică, inclusiv pentru bolile rare, sunt doar câteva dintre măsurile pe care Guvernul PSD-ALDE le-a pus în practică, cu toată presiunea exercitată asupra lui.

Și, un lucru important, ele nu sunt niște măsuri populiste, nu se adresează doar electoratului PSD, ci tuturor românilor. Asta pentru că PSD a înțeles, înainte de a prelua puterea, că atunci când ajungi la guvernare nu reprezinți doar o parte a societății românești, ci pe toată, indiferent de opțiunile politice ale acesteia în alegeri.

Oamenii sunt însă nerăbdători și vor o rezolvare cât mai rapidă a multor probleme pe care le au, unele vechi de ani și ani, pe care guvernele anterioare le-au neglijat sau, mai rău, le-au acutizat.

Cred că cel mai important mesaj pe care trebuie să-l dăm acum românilor este acela de a avea răbdare, deoarece programul pentru care ei au dat un vot decisiv anul trecut este unul structurat pe 4 ani, iar actualul Guvern are doar ceva mai mult de două luni de la învestire.

Probabil că situația ar fi fost mult mai bună dacă n-ar fi trebuit să trecem prin...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, doamnă deputat.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Cristina-Elena Dinu:

OK.

Dar pentru asta trebuie să avem răbdare, pentru că, așa cum spunea Anton Pann, "Cu răbdare și tăcere/Se face agurida miere".

Deputat Cristina-Elena Dinu, Circumscripția nr. 19 Giurgiu.

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Victor Paul Dobre - câteva aspecte legate de funcționarea instituției Prefectului;

Domnul deputat Victor Paul Dobre.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Victor Paul Dobre:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor,

Tot mai multe voci din zona puterii și în special a PSD anunță o iminentă schimbare în ceea ce privește instituția Prefectului. În concret, chiar premierul Grindeanu vorbește despre eliminarea termenului apolitic în cazul prefecților și subprefecților și despre faptul că printr-o astfel de modificare a legii "ieșim dintr-o anumită ipocrizie", ca să citez corect.

Aș dori să punctez câteva lucruri pe acest subiect și totodată sa-l informez pe domnul Grindeanu, pentru că Domnia Sa, fiind mai nou în zona Executivului și în general în politică, poate nu știe.

Astfel, este bine de știut faptul că ideea prefectului funcționar public, apare la Guvernul Adrian Năstase, ca angajament asumat în cadrul negocierilor din cadrul procesului de aderare a României la Uniunea Europeană. Ulterior, Guvernul liberal, în considerarea angajamentelor asumate de România în negocierile de aderare, a pus în practică decizia Guvernului Năstase, așa cum de altfel era normal și corect.

Nu înțelegem despre ce ipocrizie vorbește domnul Grindeanu astăzi, având în vedere cele expuse mai sus, dar mai ales când analizăm edițiile zilnice ale "Monitorului Oficial". Din această publicație aflăm că Guvernul schimbă prefecții și subprefecții de zor. Așadar, unde ar fi ipocrizia?

Peste tot în această lume prefecții vin și pleacă cu guvernele. Cu toate acestea însă, în aceste funcții nu poate fi numit oricine, doar pentru că deține un carnet de partid sau pentru că într-o campanie sau alta a lipit mai multe afișe. Instituția Prefectului nu este una oarecare, ci este o instituție cheie în osatura sistemului administrativ românesc. Pe aceste funcții trebuie numiți oameni care să aibă o anumită pregătire de specialitate, să aibă o anumită experiență. Dacă ne gândim numai la zona situațiilor de urgență, care este doar o componentă din paleta mult mai largă de atribuții circumscrise funcției prefecturale, realizăm cu ușurință că într-o astfel de funcție nu poți numi pe cineva care nu a mai manageriat niciodată o situație de criză.

Cu siguranță, domnul prim-ministru știe acest lucru, numai că dumnealui acționează în virtutea tradiției partidului pe care îl reprezintă, și anume, aceea că în momentul în care ajunge la putere, să numească purtători de carnet roșu în toate funcțiile, de la cel mai important șef de instituție publică până la șofer, secretară și mai departe.

Domnule prim-ministru, numiți oameni bine pregătiți în funcțiile de prefect și subprefect! Numiți oameni care au experiență pe aceste funcții, oameni care au pregătirea necesară să le ocupe! Nu lăsați la mâna unor oameni care nu au... (Discuții suprapuse.)

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Victor Paul Dobre:

... nicio legătură cu administrația publică, problemele extrem de importante pe care le incumbă funcția de prefect.

Mulțumesc, doamnă președinte.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Doru-Petrișor Coliu - declarație politică: Diaspora - românii uitați de autoritățile române;

Domnul deputat Doru Coliu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Doru-Petrișor Coliu:

Bună ziua, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Astăzi vreau să aduc în atenția dumneavoastră problema legată de situația cetățenilor români din diaspora, care sunt victimele rețelelor de trafic de forță de muncă.

Nu de mult, a fost adusă în prim-plan situația dramatică a unor cetățeni români, muncitori în agricultură pe câmpurile din Puglia, Italia, care au fost tratați inuman de angajatorii lor și caporalii acestora, fiind plătiți cu sume derizorii, de 150-200 de euro pe lună, forțați să muncească și câte 16 ore pe zi, bineînțeles, fără contract.

Situația cetățenilor români din Puglia nu este un caz singular. Conform estimărilor poliției italiene, în jur de 7.500 de femei, majoritatea românce, trăiesc în condiții de sclavie în fermele din sudul Italiei. Aceste femei lucrează ca sclave pe câmp și sunt șantajate să întrețină relații sexuale cu proprietarii fermelor. Sunt mii de românce, victime ale unor abuzuri grave.

Este un fapt bine știut că mulți români care pleacă în Italia să muncească în agricultură ajung sclavi și, deși legile italiene prevăd anumite drepturi, nu beneficiază de niciun drept și sunt prost plătiți.

Fac un apel la ministrul afacerilor externe, domnul Teodor Meleșcanu, și la ministrul afacerilor interne, doamna Carmen Dan, pentru instituirea unor echipe de investigație, cu ofițeri sub acoperire, care să ancheteze și să destructureze echipele de sclavagiști din diaspora. Autoritățile italiene sunt gata să lucreze cu noi.

Nu trebuie să uităm faptul că românii plecați la muncă în Italia sau în alte țări nu au plecat de dor de ducă, ci din cauza incapacității statului român de a le asigura un trai decent alături de familiile din țară. Așa cum nu trebuie uitat faptul că oamenii aceia întrețin familii întregi din România.

Nu am făcut absolut nimic timp de 27 de ani pentru a-i ține în România. Poate că ar fi momentul să răscumpărăm greșelile trecutului prin apărarea și menținerea drepturilor obținute de românii de pe teritoriul Italiei și al întregii Uniuni Europene. Este datoria noastră morală, a tuturor, dincolo de orice culoare politică. Este momentul să le demonstrați românilor din întreaga lume că nu sunt abandonați de politicienii români. Este momentul să demonstrați că vă interesează soarta a peste 5 milioane de români ce trăiesc în afara granițelor României. Este rolul meu de deputat de diaspora să apăr drepturile celor care m-au trimis în Parlamentul României, însă fără ajutorul dumneavoastră, al tuturor, nu pot reuși.

Fără spiritul civic al doamnei Luca Paula Maria, care a denunțat această barbarie, și fără implicarea ziaristului Andi Radiu de la ziarul "Gazeta Românească", concetățenii noștri ar fi continuat să sufere departe de ochii statului român. Aici putem remarca importanța proiectelor românilor din diaspora, a presei online și imprimate în general.

Traficul de forță de muncă cu care România și statele Uniunii Europene se confruntă ia amploare atâta timp cât clasa politică nu se unește pentru a stopa acest fenomen.

Vă mulțumesc.

Deputat de diaspora, Doru-Petrișor Coliu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Vasile Cîtea - declarație politică intitulată Iașiul dorește respect!;

Domnul deputat Vasile Cîtea?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile Cîtea:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Cu îngăduința dumneavoastră, astăzi voi prezenta declarația politică intitulată "Iașiul dorește respect!".

Dragi colegi,

Orașul celor șapte coline nu-și mai merită actualul statut social. Deși la Iași a fost înființată prima Universitate din țară, deși la Iași, în cele 4 universități de stat, sunt școlarizați un număr de peste 60.000 de studenți și, nu în ultimul rând, deși este capitala Moldovei de sute de ani și a servit ca și capitală țării, atunci când teritoriul acesteia a fost redus doar la o treime, Iașiul este mereu uitat de cei care ar trebui să îi fie recunoscători.

Iașiul nu are o infrastructură adecvată, care să îi asigure legătura cu granița de vest a țării și cu Occidentul, din această cauză valoarea investițiilor în zonă este mult sub potențial. Deși este un oraș universitar prin excelență, mai ales pentru industria IT, aflată în plină expansiune, Iașiul nu reușește să se impună și pe piața forței de muncă.

Astfel, la începutul anului 2016, numărul total de șomeri raportat de Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă era de 13.269 de cazuri, din care 5.512 femei, 2.109 aflați în plată și 11.160 neindemnizați, cu 1.921 de cazuri provenite din mediul privat.

Deși rata șomajului nu arată o cotă îngrijorătoare - situându-se undeva la 4,5% la nivelul județului, numărul de aproape 3 ori mai mare de cetățeni care nu au loc de muncă, dar nu s-au înregistrat la agenția competentă în materia ocupării forței de muncă - trebuie să ne îngrijoreze.

O altă realitate care ar trebui să îngrijoreze este că trei sferturi din numărul raportat reprezintă cazuri din mediul rural sau că aproape 60% din cazuri provin din segmentul de vârstă 30-50 de ani, adică tocmai din rândul persoanelor care reprezintă forța de muncă tradițională.

Conform Eurostat, România se află pe primul loc la nivelul sărăciei relative, cu un procent de 25,14% și cu un număr de 8,5 milioane de persoane cu risc de sărăcie și excluziune socială, cifră căreia îi corespunde un procent de 40,2% din totalul populației țării, în timp ce media europeană la acest indice este de puțin peste 24%.

Dacă particularizăm doar pe teritoriul național, procentul de persoane cu risc de sărăcie și excluziune socială are valorile cele mai ridicate în zona de nord-est a țării, cu un total de 35,6%, spre deosebire de zona de centru, cu un total de 20%, sau de zona București-Ilfov, cu un total de puțin peste 5%.

Dragi colegi, această declarație politică se dorește să fie un serios semnal de alarmă către tot spectrul politicii românești. Iașiul nu a primit pe cât a dăruit atât Bucureștiului, cât și țării întregi, iar excluderea sa de pe harta marilor investiții a fost o greșeală și trebuie asumată de fostele guverne, și să nu mai fie repetată.

Iașiul înseamnă valoare probantă, Iașiul are nevoie de respect.

Deputat al PSD Iași, Vasile Cîtea.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică cu titlul Parteneriatul civil, un abuz împotriva firii;

Domnul deputat Daniel Gheorghe?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Parteneriatul civil, un abuz împotriva firii".

Marele om politic român Ion C. Brătianu spunea acum mai bine de 100 de ani astfel: "În chestiunile mari, în acelea de ordin moral, care stăpânesc viitorul unui neam, de care sunt legate interesele lui supreme, de onoare și naționalitate, nu pot fi prețuri de tocmeală, nu pot fi motive de oportunitate care să te hotărască a te compromite, coborându-te de pe terenul înalt și sigur al principiilor".

De asemenea, Corneliu Coposu spunea cândva că "negociem orice, dar nu negociem principii".

Când am depus jurământul în Parlamentul României, cu mâna pe Biblie și pe Constituție, am spus că jur să respect legile și Constituția acestei țări și să-mi îndeplinesc cu onoare și cu fidelitate mandatul încredințat de popor, iar în acest mandat, pe care românii mi l-au încredințat și pentru care le mulțumesc, stă și apărarea valorilor fundamentale ale societății românești. Iar familia, unica formă de familie, cea întemeiată pe legătura între un bărbat și o femeie, o legătură liberă și consensuală, reprezintă una dintre valorile fundamentale ale acestui neam profund creștin.

S-au spus recent tot felul de aberații, precum acelea că în vederea referendumului pentru familie vor fi excluse familiile monoparentale, din acest paragraf constituțional. Nimic mai fals. Familia se întemeiază pe legături de sânge, pe adopție și pe relația liber consimțită între un bărbat și o femeie.

Așadar, am avut de-a face cu o nouă manipulare a propagandei LGBT, deoarece ideologia LGBT, care promovează căsătoriile între persoane de același sex și care are drept obiectiv eliminarea valorilor creștine din societate la nivel mondial, este într-o puternică ofensivă în România, lucru care s-a văzut și în ultima perioadă și care transpare foarte clar din mass-media. Iar o serie de manipulări și de presiuni care se exercită la adresa instituțiilor liber alese, democratice sunt o certitudine și trebuie să nu ne ascundem a spune adevărul.

Și că tot vorbeam de acest parteneriat civil, care este în realitate o formă perfidă de a păcăli legislația și valorile morale ale acestei țări, el ar duce la două lucruri, în primul rând, relativizarea familiei. Pe de o parte, noi vrem să întărim familia, prin adoptarea acestui paragraf constituțional provenit din inițiativa cetățenească a celor aproape 3 milioane și jumătate de români și având susținerea tuturor cultelor religioase din această țară, dar pe de altă parte, prin acel paragraf, prin acea lege care aduce parteneriatul civil, nu am face decât să relativizăm familia, pentru că asta se dorește prin această ideologie care provine din marxismul cultural și care provine din adaptarea gândirii totalitare la societatea de consum și la o serie de forme de cultură postmodernă.

Pe de altă parte, vedem...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... că în toate societățile unde...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, ați epuizat cele 3 minute...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... unde s-a legalizat parteneriatul civil, la un moment dat s-a legalizat și căsătoria între persoane de același sex.

Așadar, dacă în 2017-2018 vom legaliza parteneriatul civil, undeva către 2030, probabil vom avea căsătorii între persoane de același sex, iar către 2040 vom avea adopții de copii de către cupluri de același sex.

Așadar, domnilor, votați pentru referendumul pentru modificarea Constituției și inițiativa cetățenească a românilor și nu vă lăsați păcăliți de alte forme de manifestare care sunt total străine identității noastre... (I se întrerupe microfonul.)

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Din respect pentru colegii dumneavoastră, vă rog să vă limitați la cele 3 minute regulamentare.

Mulțumesc frumos.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Petru Movilă - declarație politică intitulată «FORTUS» - obiectiv ratat;

Domnul deputat Petru Movilă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Movilă:

Stimată doamnă președinte,

Stimați colegi parlamentari,

Declarația mea se numește "«FORTUS» - obiectiv ratat".

Astăzi am venit în fața dumneavoastră să vă readuc în atenție situația fostului combinat de utilaj greu din Iași. Din 2007 în insolvență, Fortus S.A. Iași se zbate de ani de zile să supraviețuiască, transformându-se de-a lungul anilor din cel mai important simbol economic românesc, cu peste 11.000 de angajați, într-o ruină, o societate care trage să moară.

Nepăsarea naște monștri, stimați colegi. În cazul nostru, nepăsarea s-a transformat într-o catastrofă ecologică. Lipsa de interes a autorităților statului față de acest combinat a fost cât pe ce să pună în pericol viața a zeci de mii de oameni. Din cauza faptului că de atâția ani de zile nu s-a putut găsi o cale de mijloc pentru punerea în aplicare a planului de reorganizare și implicit a unor măsuri de retehnologizare a Fortus S.A. Iași, am fost la un pas de un dezastru ecologic. O scurgere de ulei cu hidrocarburi dintr-un transformator aflat pe platforma ultimului combinat de utilaj greu din România a făcut ca autoritățile din Iași să intre în alertă, mobilizându-se pentru a limita poluarea ce a afectat râurile Nicolina, Bahlui, Jijia și Prut. Astfel, din cauza uzurii, din respectivul transformator s-a scurs o cantitate însemnată de ulei, care a ajuns în patru râuri importante din zona Moldovei.

Stimați colegi,

Ani de zile am tot atras atenția asupra Fortus S.A.. Colegii de la PSD au respins, rând pe rând, toate soluțiile prezentate, fie că a fost vorba despre plenul Parlamentului sau fie că a fost vorba despre colegii aflați la conducerea instituțiilor statului, care au avut un cuvânt de spus referitor la soarta acestui combinat. Ministerul Economiei, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, Guvernul și nu numai au refuzat sistematic toate soluțiile identificate pentru păstrarea pe linia de plutire a societății ieșene, unul dintre cei mai mari angajatori din județul Iași.

Stimați colegi din PSD și PNL, în 2014 ați respins proiectul de lege pe care l-am depus pentru desemnarea activului funcțional al societății comerciale Fortus S.A. ca unitate strategică de importanță națională și alocarea pentru modernizarea acestuia a unei sume de 110 milioane de lei.

Ceea ce s-a întâmplat în ultimele zile este dovada clară a lipsei de interes pe care instituțiile statului o arată față de Iași, față de Fortus S.A. Pentru salvarea combinatului nu era nevoie decât de implicarea corectă a autorităților statului și aplicarea până la ultima virgulă a planului de reorganizare.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Movilă:

Vinovat...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

... domnule deputat.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Movilă:

10 secunde.

Vinovat pentru situația în care se zbate astăzi fostul combinat de utilaj greu este doar statul român, prin instituțiile sale și colegii dumneavoastră de partid care au avut interese mai mari decât salvarea unui angajator care avea peste 1.000 de locuri de muncă în momentul în care a intrat în insolvență.

Soarta Fortus S.A. a fost doar în mâinile dumneavoastră, stimați colegi. Și acum se vede foarte clar cât de mult a însemnat pentru Iași acest lucru.

Deputat al PMP Iași, Petru Movilă.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Simona Bucura-Oprescu - declarație politică Decontarea rapidă a accizei la motorină - normalitatea guvernării PSD;

Doamna deputat Simona Bucura-Oprescu.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Simona Bucura-Oprescu:

Onorată asistență,

Stimați colegi,

"Decontarea rapidă a accizei la motorină - normalitatea Guvernării PSD".

Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale propune un proiect de act normativ care să permită rambursarea în timp util a sumelor reprezentând diferențele de accize la motorina utilizată în agricultură, în sectorul vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare. Doar în acest fel se vor stabili termene concrete pentru derularea fiecărei etape a acestui ajutor de stat.

Proiectul de lege se află încă în dezbatere publică, astfel încât cred că se va bucura de sprijinul fiecărui parlamentar, al tuturor celor care susțin Guvernul, dar și al reprezentanților opoziției, și asta pentru că soluția cu care Guvernul condus de Sorin Grindeanu vine în ajutorul fermierilor elimină încă o piedică în desfășurarea activităților producătorilor agricoli.

Până acum, plata sprijinului financiar acordat sub formă de rambursare se făcea după o perioadă semnificativă de timp, asigurând cu întârziere sumele necesare finanțării în continuare a cheltuielilor curente de producție.

Pentru eficientizarea modului de aplicare a schemei de ajutor de stat, precum și pentru asigurarea resurselor financiare necesare în anul 2017 este necesară modificarea și completarea corespunzătoare a prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 1174 din 2014.

Proiectul de act normativ propus de MADR modifică prevederile a două articole din 1174/2014, respectiv, 8 și 9, în sensul stabilirii de termene concrete pentru derularea fiecărei etape de implementare a schemei de ajutor de stat.

Astfel, beneficiarii vor depune cererile de plată lunar, "în termen de 15 zile ale lunii următoare pentru care solicită rambursarea", la centrele județene și locale ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.

Cererile vor fi însoțite de o situație centralizatoare a cantităților de motorină utilizată în luna precedentă, precum și de copii ale documentelor fiscale de vânzare a motorinei emise de comercianți pe numele beneficiarilor.

Cred că este important ca fermierii să știe că suma alocată pentru plata ajutorului de stat pentru anul în curs este de 349.425 de mii lei și se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Este o altă dovadă de responsabilitate pe care Guvernul Grindeanu, prin acțiunile sale concrete, o face în favoarea fiecărui român.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Dumitru Oprea - declarație politică cu titlul Efectele adverse ale creșterilor salariale;

Domnul deputat Dumitru Oprea?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Dumitru Oprea:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Declarația de astăzi are titlul "Efectele adverse ale creșterilor salariale".

În prezent, România se îndreaptă într-o direcție extrem de periculoasă, din cauza politicilor economice de un populism violent, asumate de Guvernul PSD-ALDE.

Reprezentanții mediului de afaceri își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că legea salarizării unitare, promovată de Ministerul Muncii, este lipsită de o minimă viziune asupra efectelor economice pe termen mediu și lung. Antreprenorii activează deja pe o piață a muncii dificilă, în care cu greu reușesc să-și păstreze angajații, piedicile suplimentare și regulile schimbate în timpul jocului de actualul Guvern fiind ultimul lucru de care ar mai fi avut nevoie.

Ministrul muncii creează haos prin măsurile pe care le propune, atât în sistemul public, cât și în cel privat. Poate după ce însumează veniturile încasate la buget în ultimele luni, va reuși să explice cum bugetul României suportă presiunea cheltuielilor salariale din sectorul public, în defavoarea investițiilor.

Pe lângă onorarea unor promisiuni electorale, Guvernul Grindeanu motivează creșterea salariilor cu încasări potențiale mai mari la buget. Dar nu știe că investitorii, la asemenea măsuri, pot să ia decizia să-și mute afacerile în altă țară, cum deja au început, iar în loc de încasări la buget, vom avea cheltuieli cu șomajul și alte costuri sociale.

Doamnei ministru de la Ministerul Muncii ne adresăm prin formula: cine credeți că va ține în viață economia, sistemele administrative, bugetele de orice fel și cine va plăti factura acestor măsuri? Răspunsul e simplu: mediul privat. În acest context, antreprenorii, pe bună dreptate, se întreabă: cum are grijă actuala guvernare de soarta plătitorilor de taxe din România, din ai căror bani se vor acoperi toate acțiunile populiste?

Așteptăm răspunsul...

Deputat al PNL, Dumitru Oprea.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Silviu Nicu Macovei - declarație politică intitulată Fondurile pentru dezvoltare sunt pentru orice primar, de la orice partid;

Domnul deputat Silviu Macovei?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Silviu Nicu Macovei:

Doamnă președinte,

Stimați colegi parlamentari,

Vă supun atenției următoarea declarație politică: "Fondurile pentru dezvoltare sunt pentru orice primar, de la orice partid".

Stimați colegi,

Am văzut cum în aceste zile colegii liberali l-au "chemat la ordin" pe prim-ministrul României, domnul Sorin Grindeanu, pentru a explica ce e cu banii pentru investiții. Aș saluta bucuros acest demers democratic al liberalilor, dacă el nu ar fi decât o simplă zvâcnire de imagine, fără substanță și fără a oferi alternative. De altfel, mă îndoiesc de faptul că ar avea și vreun scop precis.

Doresc să le reamintesc colegilor liberali că cele 30 de miliarde de lei sunt destinate investițiilor în mediul rural și nu numai. Investițiile, după cum știu și colegii liberali, aduc locuri de muncă și deblochează stagnarea economică.

Alocarea unor astfel de sume a fost anunțată din timp, încă din campania electorală și reprezintă un punct important din programul de guvernare. Pe baza acestui program de guvernare, românii au votat masiv PSD și ne-au însărcinat să guvernăm țara.

Înțeleg frustrarea colegilor din opoziție, fiindcă nici acum nu au reușit să aibă o viziune coerentă și unitară vizavi de un program alternativ de guvernare. Înțeleg, de asemenea, și faptul că lipsa de viziune politică îi obligă să ia atitudine contra, indiferent ce măsuri ia Guvernul ales democratic de români, însă "chematul la raport" al prim-ministrului doar de dragul imaginii de apărători ai dreptății nu reprezintă o opoziție constructivă.

Invit colegii din opoziție să participe activ la dezbaterile legate de programul de guvernare și, atunci când consideră că PSD greșește, să vină cu alternative eficiente.

Până atunci însă salut existența acestui fond destinat Ministerului Dezvoltării și invit primarii din localitățile României, indiferent de culoarea politică, să întocmească proiecte serioase, fezabile, viabile și în beneficiul comunităților pe care le reprezintă și să le depună spre analiză la ministerul mai sus invocat. Este loc pentru toată lumea să facă ceva pentru oamenii pe care îi reprezintă, indiferent cu cine au votat aceștia în trecut.

Vă mulțumesc.

Silviu Macovei, deputat al PSD Iași.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Laurențiu-Dan Leoreanu - declarație politică intitulată Colaborarea și consultarea dintre parlamentari și primari, măsură eficientă a procesului de elaborare legislativă - implementare legislativă;

Domnul deputat Laurențiu Leoreanu?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Mulțumesc.

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Colaborarea și consultarea dintre parlamentari și primari, măsură eficientă a procesului elaborare legislativă - implementare legislativă".

Doresc să vă adresez astăzi câteva cuvinte, pentru că am trecut de perioada de debutant în Parlamentul României și e de datoria mea să fac cunoscute o serie de obiective pe care le consider esențiale pentru a fi puse în aplicare.

În calitate de fost cadru didactic și edil al municipiului Roman, am constatat că există o virtute comună: atitudinea pe care o ai față de elevi și față de cetățeni asigură într-un procent ridicat succesul de care ai parte în exercitarea atribuțiilor tale. Bineînțeles că aceasta se combină și cu pasiune. Cred că majoritatea dintre cei care ne aflăm astăzi aici ne dorim ca pasiunea să se vadă în munca noastră, iar rezultatele să fie pe măsură.

Acest lucru nu ar fi posibil fără să ne gândim și la atitudinea pe care o avem față de primari, pentru că ei sunt una dintre interfețele și punctele de legătură dintre noi și cetățenii care ne-au ales să îi reprezentăm. Drept urmare, e de datoria noastră ca înainte de a propune proiecte de lege sau amendamente prin care să le modificăm pe cele existente, să ne consultăm și cu aleșii locali, pentru că experiența lor și problemele cu care se confruntă ne vor duce la sursă și astfel vom avea mai multe date pentru a propune soluții care să servească cu adevărat la rezolvarea necesităților cetățenilor.

Până la urmă, primarii sunt emanația comunităților pe care le reprezintă și colaborând cu primarii, în mod indirect, ascultăm vocea comunităților și prin urmare problemele cu care se confruntă.

Mai aproape de primari înseamnă mai aproape de comunități, adică mai aproape de cetățeni, de realitatea care ne înconjoară și pe care de multe ori o neglijăm.

Din cauza copacilor, nu cumva să pierdem din atenție pădurea!

Sunt adeptul bunei colaborări dintre parlamentari și primari și sunt un susținător ferm al principiului că munca în administrația publică ține de multe ori nu doar de orientarea politică, ci de rezolvarea punctuală a unor probleme presante și generale pentru toți.

Vă mulțumesc.

Laurențiu-Dan Leoreanu, deputat al PNL Neamț.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Marius-Constantin Budăi - declarație politică cu tema Fără discriminări pe piața asigurărilor RCA și tarife decente, raportate la condițiile economice din România;

Doamna deputat Mihaela Huncă? Nu.

Doamna deputat Tamara Ciofu?

Domnul deputat Răzvan Rotaru?

Domnul deputat Marius Budăi?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos, doamnă președinte.

Obiectul declarației politice: "Fără discriminări pe piața asigurărilor RCA și tarife decente, raportate la condițiile economice din România".

Stimați colegi,

În prezent vorbim de o discriminare a tinerilor în ceea ce privește modul de calcul al polițelor RCA. Un șofer tânăr plătește un tarif RCA dublu față de o persoană în vârstă.

Tariful RCA pentru un autoturism cu capacitatea cilindrică între 1.201 și 1.400 cm3, pentru un șofer cu vârsta peste 60 de ani, este aproximativ 540 de lei pe an, în timp ce pentru un șofer cu vârsta sub 25 de ani este, în medie, 985 de lei pe an.

PSD are deja un proiect, pe care îl susțin personal, cu scăderea RCA la mașini pentru tinerii între 18 și 35 de ani. Nu este corect ca un tânăr să plătească un tarif RCA dublu față de o persoană în vârstă. E discriminare. Trebuie să scădem RCA pentru tineri, la jumătate din valoarea actuală.

În al doilea rând, avem nevoie de predictibilitate în acest domeniu, ca de altfel în toată economia românească. Proprietarii de autoturisme, indiferent de vârstă, trebuie să știe care este valoarea RCA, astfel încât să își stabilească prioritățile și să își calculeze valoarea cheltuielilor. De aceea, trebuie să stabilim tarife de referință pe o perioadă nedeterminată. Nu este în ordine să modificăm la câteva luni tarifele, să introducem alte criterii de calcul a valorii poliței RCA sau, în funcție de cum vor asigurătorii, noi să plătim de fiecare dată alte sume.

Nu este în regulă soluția propusă de fostul Guvern, care a preferat să nu își asume rezolvarea acestei probleme și a înghețat tarifele pentru 6 luni, iar acum noi trebuie să venim cu o soluție, pentru că acest lucru îl așteaptă de la noi atât șoferii, cât și transportatorii.

Din punctul meu de vedere, sub nicio formă nu putem reveni la tarifele exagerate ale polițelor RCA care au fost practicate anul trecut. Toți șoferii și proprietarii de autoturisme așteaptă de la noi o rezolvare pe termen lung a problemei asigurării auto obligatorii.

Nu voi fi de acord niciodată să avem prețuri mari la asigurări, diferențiate pe criteriul vârstei, astfel încât să crească profitul firmelor străine care activează în domeniu. Nu vreau să existe nicio avantajare față de firmele românești, dar ceea ce mă interesează este să dăm șanse egale și să creăm aceleași condiții de piață și pentru companiile românești de asigurări, în raport cu cele din alte țări.

Vă mulțumesc.

Deputat Marius-Constantin Budăi, Botoșani.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Eusebiu-Manea Pistru-Popa - declarație politică despre rolul Aradului în Marea Unire de la 1918;

Domnul deputat Eusebiu-Pistru Popa?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Eusebiu-Manea Pistru-Popa:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Suntem în anul premergător Centenarului Marii Uniri, un an al organizării evenimentelor de celebrare în toate orașele cu importanță istorică pentru ceea ce reprezintă Rezoluția Adunării Naționale din 1 Decembrie 1918.

Cred cu tărie de neclintit faptul că Aradul, județul pe care îl reprezint, și-a câștigat dreptul în istorie ca orașul în care s-au negociat tratativele pentru Marea Unire, orașul care a organizat Marea Adunare Generală de la Alba Iulia. Prin urmare, Aradul merită să fie recunoscut și tratat cu importanță vitală în ceea ce privește evenimentele Centenarului. Aradul are locul său în istorie, ca atare suntem obligați să îi recunoaștem valoarea. Și în cuvintele marelui corifeu Vasile Goldiș: "Pentru toate veacurile rămâne gloria Aradului că Marea Adunare de la Alba Iulia a fost concepută și convocată de aici, de la Arad".

Este necesar să celebrăm rolul Aradului în Marea Unire din 1918 la nivelul înalt pe care îl merită. De aceea, mă aștept ca Departamentul Centenarului să acorde importanță deosebită Aradului, să aloce fondurile necesare manifestărilor și să aleagă o zi dedicată special rolului Aradului în Marea Unire.

Acum este momentul nostru să arătăm omagiu acestei zile importante pentru România, să dovedim Europei și întregii lumi patriotismul și iubirea de țară pe care sunt convins că o avem cu toții.

Sper și îmi doresc ca jocurile și mizele politice să nu fie factori decisivi în organizarea Centenarului.

Datorăm înaintașilor noștri, celor care au făcut posibil ca noi astăzi să trăim într-o Românie unită, dedicare, muncă și creativitate, pentru ca efortul și sacrificiul corifeilor Marii Uniri să fie onorat și apreciat la adevărata sa valoare.

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Matei-Adrian Dobrovie - declarație politică intitulată De ce nu trebuie să ne sperie Uniunea cu două viteze;

Domnul deputat Matei-Adrian Dobrovie?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Bună dimineața!

Mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică se numește "De ce nu trebuie să ne sperie Uniunea cu două viteze".

Doamnelor și domnilor deputați,

Există politicieni care folosesc Uniunea cu două viteze ca o sperietoare. Este vorba despre această Europă cu două viteze, susținută de Jean-Marc Ayrault, ministrul de externe al Franței și omologul german, Sigmar Gabriel.

Liviu Dragnea a afirmat că România riscă să nu aibă un statut egal cu cel al altor membri ai Uniunii Europene și a făcut un apel la unitate și consens național.

Victor Ponta și Călin Popescu-Tăriceanu au recomandat plasarea României alături de statele Grupului de la Visegrád, pe motiv că "România va fi defavorizată de Germania și de Franța, că îi vor fi tăiate fondurile europene sau îi vor fi lăsate firimiturile".

Aș dori să subliniez faptul că Uniunea Europeană a avut întotdeauna cel puțin două viteze: statele fondatoare cu economii foarte bine dezvoltate, de exemplu, Germania și Franța, care au PIB-uri de 5-6 ori mai mari decât al României și membrii din Europa de Est care nu au performat la fel de bine. Estul Uniunii Europene însuși are mai multe viteze: zona euro, spațiul Schengen, statele care au aderat condiționat, care au mecanisme de cooperare și verificare.

România, deși are obligația de a se alătura zonei euro, prin Tratatul de Aderare, nu a pregătit acest proces și în prezent nu are stabilit niciun termen pentru aderare, lăsând la o parte faptul că, la momentul actual, și dacă ar fi primită, nu ar face față concurenței din Eurozonă.

La fel, degeaba ne lamentăm cu nu vrem să fim cetățeni de mâna a doua, România nefiind primită deocamdată în spațiul Schengen, deși în acest caz îndeplinește criteriile tehnice, din motive politice.

România nu a fost capabilă să absoarbă fondurile europene puse la dispoziție de Bruxelles. Din nefericire, în România nu au fost încurajate proiectele tinerilor experți și decidenți care ar fi putut avea o contribuție reală la creșterea rolului țării noastre în Uniunea Europeană.

Ca urmare, România a rămas cu politici reactive și un discurs fad care folosește excesiv referirile la poziția geografică și geostrategică, fără a oferi soluții concrete.

Sigur, ne dorim ca Uniunea Europeană să rămână puternică, solidară, dar nu putem ignora faptul că ultimele crize au arătat că lucrurile stau exact invers.

Tocmai statele Grupului de la Visegrád, care avertizează împotriva dezintegrării Uniunii Europene, sunt cele care s-au opus cotelor obligatorii ale Bruxelles-ului privind redistribuirea migranților și care nu arată nicio solidaritate cu celelalte membre.

Paradoxal, tocmai Ungaria, Cehia, Slovacia și Polonia cer să aibă dreptul să participe acum sau măcar să influențeze deciziile luate în Eurozonă și în general cer egalitate. Dar tot aceste țări refuză să pună în aplicare deciziile luate în comun care nu le convin.

În plus, după cum știți, Polonia și Ungaria au înregistrat derapaje grave care le îndepărtează sau care le îndreaptă către regimuri autoritare, nedemocratice.

Așa cum am prezentat foarte clar...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, ați depășit cele 3 minute.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Da.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Un minut...

... cum am precizat foarte clar...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Nu, ați depășit cele 3 minute...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

... în programul USR, România trebuie să se poziționeze ferm, în viziunea noastră, alături de nucleul dur al Uniunii, de motorul franco-german și să-și întărească relațiile bilaterale cu aceste state.

De noi depinde ce viteză vom avea în cadrul Uniunii Europene, așa că nu trebuie să ne concentrăm doar pe ce fac ceilalți, ci și pe ceea ce putem face noi pentru a rămâne legați de nucleu.

USR a inițiat consultări cu specialiști români renumiți în domeniul politicii externe, și în apărare, și în alte domenii, și în viitorul apropiat va supune dezbaterii publice inițiative și politici menite să aducă contribuții reale pentru România în cadrul Uniunii Europene.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

O ultimă frază. Un prim demers în acest sens va fi o analiză a scenariilor prezentate în White Paper-ul lansat de președintele Juncker. Vom arăta ce impact ar avea fiecare dintre aceste scenarii pentru țara noastră, ce avantaje și dezavantaje implică acestea.

Vă mulțumesc.

Deputat Matei Dobrovie, Circumscripția nr. 42 București.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Costel Lupașcu - declarație politică având ca obiect Creșterea veniturilor și îmbunătățirea condițiilor de lucru pentru angajații din structurile Ministerului Afacerilor Interne;

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul deputat Costel Lupașcu?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Costel Lupașcu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Obiectul declarației politice este "Creșterea veniturilor și îmbunătățirea condițiilor de lucru pentru angajații din structurile Ministerului Afacerilor Interne".

Stimați colegi,

Așa cum ați constatat dumneavoastră, Guvernul PSD-ALDE, condus de prim-ministrul Sorin Grindeanu, a luat în primele două luni de la instalare cele mai importante măsuri, care deja au intrat în vigoare, fie din februarie, fie de la începutul acestei luni.

Cea mai importantă dintre acestea a fost creșterea salariului minim la 1.450 de lei pe lună, dar și majorarea cu 20% a salariilor din administrația publică locală și cu 50% a veniturilor actorilor și artiștilor din toată țara. Este important că actualul Executiv folosește creșterea economică pentru a ridica nivelul de trai al românilor și pentru a genera coeziune socială.

Cu toate acestea, așa cum știți, angajații din structurile Ministerului Afacerilor Interne - și aici mă refer în special la agenții de poliție, jandarmi, pompieri, salariați de la Poliția de frontieră - au printre cele mai scăzute venituri din aparatul bugetar, deși de activitatea lor depinde realizarea ordinii și siguranței publice, creșterea siguranței cetățeanului și prevenirea criminalității în fiecare comunitate locală.

În același timp, acestor categorii de personal public nu li s-a aplicat, la calcularea veniturilor, prevederile Hotărârii de Guvern nr. 1/2017 care stabilește salariul minim pe economie la 1.450 de lei, impozabil, astfel fiind afectați peste 90% din polițiști, agenți și ofițeri.

De aceea, consider că este important ca, împreună cu miniștrii de resort, să identificăm cele mai bune soluții, astfel încât să modificăm formula de calcul a salariului de bază pentru personalul MAI.

Am constatat că toți miniștrii lucrează foarte aplicat asupra grilelor de salarizare pentru fiecare categorie socială, astfel încât să avem o nouă lege de la 1 iulie, care să nu mai creeze discriminări și discrepanțe între salariații administrației publice centrale sau locale.

Însă având în vedere situația actuală a angajaților din structurile de ordine publică - și aici mă refer la deficitul de personal și de echipamente cu care se confruntă acest domeniu - apreciez că trebuie identificate soluțiile legale pentru a majora și sporurile pentru salariații din acest sector.

În acest sens, cred că în realizarea Proiectului Legii salarizării unitare nu mai trebuie să avem niveluri diferite de salarizare pentru aceeași funcție, în cadrul aceleiași instituții, iar, pe de altă parte, să nu mai fie situații în care să se înregistreze același nivel de salarizare pentru personal cu atribuții și nivel al studiilor diferite, în cadrul aceleiași instituții.

Vreau să vă asigur de tot sprijinul meu în ceea ce privește realizarea modificărilor legislative, prin care să creștem veniturile personalului din cadrul structurilor Ministerului Afacerilor Interne, astfel încât să nu mai avem...

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Costel Lupașcu:

...agenți de poliție, jandarmi, pompieri și polițiști de frontieră... să avem agenți de poliție de frontieră motivați și bine plătiți.

Vă mulțumesc.

Deputat PSD, Costel Lupașcu.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS Glad-Aurel Varga - declarație politică cu titlul Necesitatea unei legislații coerente pentru protejarea mediului înconjurător.

Și o ultimă declarație, domnul deputat Glad Varga.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Domnul Glad-Aurel Varga:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Activitatea din cadrul Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic este una liniștită, deputații PSD, probabil la ordin, au absentat în bloc la dezbaterea unor proiecte importante, respectiv un proiect legislativ care privește interzicerea temporară a folosirii tehnologiilor bazate pe cianuri și un proiect legislativ care privește interzicerea exportului de masă lemnoasă pentru cinci ani.

Este necesară o dezbatere publică reală, în deplină transparență, și această dezbatere trebuie să înceapă imediat, prin recunoașterea publică a stării de fapt, și anume, că în acest moment există un haos legislativ.

Stimați colegi

Am solicitat Ministerului Mediului și Ministerului Apelor și Pădurilor să vină cu date statistice clare și informații actuale pentru a putea începe să facem ordine în acest domeniu.

Vă adresez pe această cale rugămintea să vă alăturați acestui demers și să facem pași concreți, atât de așteptați de către cei pe care-i reprezentăm, pentru a realiza această Strategie de Dezvoltare Forestieră Durabilă și pentru a avea o legislație coerentă în domeniul ce ne asigură viața.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS  

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Încheiem aici prima parte a ședinței noastre de astăzi.

Vă doresc o zi bună!

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 20 octombrie 2017, 0:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro