Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.41/22-03-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 14-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2017

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.65/2016 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naționale a Uraniului - S.A. (PL-x 111/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 111/2017

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

10. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2016 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naționale a Uraniului - S.A..

Guvernul?

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian-Robert Tudorache (secretar de stat, Ministerul Energiei):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Robert Tudorache mă numesc, secretar de stat în cadrul Ministerului Energiei.

Și vă propunem spre adoptare Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2016 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naționale a Uraniului.

Compania Națională a Uraniului reprezintă o componentă strategică a ciclului combustibilului nuclear, asigurând materia primă pentru fabricarea combustibilului nuclear necesar funcționării unităților de la Cernavodă, contribuind astfel la menținerea stabilității sistemului energetic național, întrucât Centrala energetico-nucleară de la Cernavodă este un producător în bandă care contribuie cu circa 18% la producția națională de energie electrică.

Este necesară asigurarea în regim de urgență a surselor de finanțare pentru gestionarea atât a obligațiilor naționale, europene și internaționale, pe partea de protecție fizică și control de garanții nucleare, cât și pe partea de mediu și a intereselor strategice ale României privind securizarea continuității în aprovizionarea cu combustibil nuclear.

Acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvare face posibilă sprijinirea imediată a beneficiarului, respectiv Compania Națională a Uraniului, în scopul asigurării necesarului de lichidități pentru acoperirea cheltuielilor curente minime de susținere a activităților pentru o perioadă de 6 luni și începerea activității de restructurare, în vederea eficientizării companiei.

În conformitate cu prevederile art. 108 din Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene, România a notificat Comisiei Europene, la data de 8 septembrie 2016, un ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Națională a Uraniului, și la data de 30 septembrie 2016, Comisia Europeană a aprobat acordarea ajutorului de stat, prin Decizia nr. C(2016) 6250 final.

Prin urmare, doamnelor și domnilor deputați, Ministerul Energiei susține adoptarea, cu amendamentele admise de Comisia pentru buget, a Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 65/2016.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia pentru buget.

Domnul Badea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Leonardo Badea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2016 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual pentru salvarea Companiei Naționale a Uraniului - S.A.

Comisia pentru buget, finanțe a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, asupra proiectului de lege mai sus menționat.

Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ și Comisia pentru industrii și servicii.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare crearea unui cadru legal pentru acordarea unui ajutor de stat individual, pentru salvarea Companiei Naționale a Uraniului.

La solicitarea Companiei Naționale a Uraniului, care se confruntă cu dificultăți economico-financiare majore, Ministerul Energiei este autorizat să acorde un ajutor pentru salvare, sub formă de împrumut, în două tranșe, în limita sumei de 62.000 de lei, pe o perioadă de 6 luni.

Prin acordarea ajutorului de salvare se urmărește asigurarea lichidității necesare pentru desfășurarea activității curente specifice în condiții de siguranță, care să asigure respectarea obligațiilor de securitate nucleară și de mediu.

În urma examinării proiectului de lege, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună spre dezbatere și adoptare, plenului Camerei Deputaților, proiectul de lege, cu amendamentele admise prezentate în anexă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Neagu?

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae Neagu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Grupul Partidului Național Liberal susține această ordonanță, acest proiect de lege. Dar de ce am venit eu la microfon astăzi este pentru a încerca și a vă sensibiliza pe dumneavoastră, pe toți, și, bineînțeles, acest Guvern.

Pornind de la premisa că, stimați colegi PSD-ALDE, aveți o majoritate confortabilă și un Guvern pe care dumneavoastră nu doar că îl susțineți, dar spuneți că are stabilitate, și Grupul minorităților este lângă el, am văzut o susținere pe față a UDRM, dar eu, ca și dumneavoastră, marea majoritate, am întrebarea: Guvernul României face strategii pentru România? Și dacă da, energia este o strategie de interes național? Noi credem că da, Grupul PNL. Eu cred că da. Și atunci poate că ar fi bine ca într-un timp scurt să ne stabilim prioritățile și în acest domeniu.

Eu zic că economia românească, ca orice economie, nu poate funcționa, ca orice motor fără un sistem energetic valid și pus la punct.

Oare ce ne lipsește să îndrăznim mai mult? Fixând un plan strategic național pe energie corect, predictibil și în care să avem o resursă energetică viabilă. Pentru că situația nuclearelor 1-2 și ceea ce ar trebui investit în continuare pe 3-4 eu cred că trebuie serios abordată, așa cum probabil coșul energetic în acest moment trebuie corect abordat, de așa natură, încât să nu ne trezim de fiecare dată fie în situație de infringement, fie în situație în care se pune extrem de mare presiune pe noi, în definitiv, și pe ANRE, prin noi, de către cei care sunt în finalul sistemului energetic și care, bineînțeles, stabilesc sau îndrăznesc să stabilească prețuri, inclusiv pentru populație.

Deci rugămintea mea pentru acest Guvern este să vină cât de curând cu o strategie, cu atât mai mult cu cât și noi credem că din punctul de vedere al siguranței energetice pe nucleare stăm bine, tehnologia canadiană fiind cea care în acest moment nu are rateu.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Bîzgan. Oana Bîzgan.

Video in format Flash/IOS

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Compania Națională a Uraniului, la fel ca multe companii de stat din România, a acumulat timp de ani de zile aceste datorii, nemaiputând să plătească salariile angajaților și reprezentând pericole serioase pentru natură și pentru oameni.

Grupul parlamentar al USR susține această ordonanță. Această ordonanță este rezultatul muncii de echipă din mai multe ministere, de anul trecut, din Guvernul Cioloș, care a dovedit că poate și se poate să acordăm un ajutor de stat, cu acordul Uniunii Europene și în condiții legale.

Această ordonanță de urgență cred că poate fi o sursă de inspirație și pentru alte companii de stat care necesită exact același lucru, în condițiile în care oamenii care lucrează acolo trebuie să continue să-și hrănească familia și să aibă dreptul la demnitate.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Mohaci?

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Mohaci:

Bună ziua, domnule președinte.

Stimați colegi,

Fac parte din Comisia pentru industrii și servicii, unde acest act normativ a intrat la dezbatere.

Vreau să vă spun că toți colegii, indiferent de culoarea politică, au votat pentru acordarea acestui ajutor de stat. Dar am cerut suplimentar un plan de reorganizare pentru ceea ce înseamnă Compania Națională a Uraniului, până la 31 martie. De ce? Pentru că în România avem nevoie de această industrie. Dacă la ora actuală prețurile pe piață sunt de dumping, sigur că niciodată nu vei putea să concurezi legal cu aceste prețuri, indiferent că te-ai restructura sau ai veni cu planuri de reorganizare.

Este foarte bine că am aprobat - și v-aș ruga să aprobăm în totalitate -, pentru că aceia de la Feldioara, fabrică aflată pe teritoriul județului Brașov, vreau să vă spun sincer că așteptau cu nerăbdare acest ajutor de stat. Au nevoie de acest ajutor de stat, cum au nevoie și de reorganizarea a ceea ce înseamnă Compania Națională a Uraniului.

Nu putem să lăsăm România fără acest ajutor și aport energetic pe care trebuie să-l aducă, în condițiile actuale, în care avem presiuni atât pe Legea gazelor, cât și pe partea de energie.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Borza.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Într-adevăr, la nivelul Comisiei pentru industrii, servicii, Energiei i-am dat un aviz favorabil, pentru Comisia pentru buget, finanțe. Dar acest aviz a fost condiționat de punerea în practică și implementarea, în regim de urgență, de managementul Companiei Naționale a Uraniului, a unui program de restructurare și eficientizare a companiei.

În aceste condiții, de altminteri, și Guvernul Cioloș, anul trecut, a emis acea Ordonanță nr. 65. A condiționat acest ajutor de stat, care înseamnă vreo 15 milioane de euro, de un plan viabil, concret, de eficientizare. Pentru că trebuie să înțeleagă și companiile statului că ele activează într-o economie globalizată, în care prevalează principiul competitivității economice.

Noi, sigur, în nota de fundamentare am făcut... reprezentantul Guvernului, domnul secretar de stat Tudorache, a făcut trimitere la buna funcționare a celor două Grupuri de la "Nuclearelectrica", 1 și 2, dar a omis să spună că anul trecut, "Nuclearelectrica" a făcut import de uraniu în detrimentul propriei noastre companii naționale. E bine sau e rău? E bine, câtă vreme prețul de import a fost de 3 ori mai mic decât prețul la care propria noastră companie furnizează către "Nuclearelectrica".

Deci, în această paradigmă, trebuie să se restructureze și Compania Națională a Uraniului.

Și trebuie să înțeleagă odată pentru totdeauna toate companiile statului că nu mai pot să stea la infinit cu mâna întinsă la pomana statului și că trebuie să pună mâna pe o restructurare, astfel încât în urma acestui proces, chiar dacă dureros din punct de vedere social, o astfel de entitate economică să stea pe picioarele ei în piață.

Spunea antevorbitorul meu de la PNL, e nevoie de o strategie, indiscutabil, dar România doar de legi și de strategii nu duce lipsă.

În 2007, a fost aprobată, tot prin hotărâre de Guvern, Strategia națională în domeniul energiei pe perioada 2007-2020. Probabil terminația mai șugubeață de la Hotărârea nr. 1069, aceasta e terminația, a făcut ca foarte puțin din acea hotărâre de Guvern - și, iată, s-au împlinit aproape 10 ani - să fie pusă în practică.

Într-adevăr, Ministerul Energiei a moștenit, în actuala componență, foarte multe dosare sensibile. Fie că vorbim de Compania Națională a Uraniului, fie că vorbim de tergiversarea înființării Autorității de management al stocului strategic de apă grea, care este în custodia RAAN-ului, o societate a statului român, în faliment și care nu mai are capacitatea financiară să conserve în bune condiții și să mențină acele proprietăți fizico-chimice ale unui stoc evaluat la 5,3 miliarde de lei și care este vital, că este materie primă pentru "Nuclearelectrica". Fie că vorbim de eșuarea negocierilor cu "China’s Nuclear Power" pe construcția Grupului 3 și 4 de la "Nuclearelectrica", o investiție de vreo 6 miliarde de euro. Fie că vorbim de insolvența RADET-ului sau de insolvența "Elcen"-ului, fie că vorbim de 3 insolvențe ratate anul trecut, pe Complexul Energetic Hunedoara, o entitate...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Încheiați, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

... iarăși strategică pentru echilibrul sistemului energetic național... (Discuții suprapuse.)

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să încheiați.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

... dar nici Complexul Energetic Oltenia nu se simte prea bine, cel mai mare producător de energie termo din România, care a acumulat, în ultimii 4 ani sau în ultimele 4 exerciții financiare, 2,2 miliarde de lei.

Și, în fine, închei. La fel, o provocare...

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Închei în 30 de secunde. Listarea "Hidroelectrica" care, dacă s-ar schimba metodologia de privatizare, ar aduce statului român, anul acesta, un miliard de euro. Ar fi de departe cea mai de succes listare derulată în România, după 1990.

Deci, iată câte provocări are echipa managerială de la Ministerul Energiei.

Da, e nevoie, într-adevăr, de o strategie articulată care să fie cauționată și aici, în forul decizional suprem al României, în Parlament, și îi îndemn și îi încurajez pe domnii miniștri să se apuce de treabă. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Domnul Turcescu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Bună ziua, stimați colegi.

Da, vom susține acest ajutor pentru Compania Națională a Uraniului, pentru că, așa cum a spus-o și președintele Partidului Mișcarea Populară, domnul Traian Băsescu, a fost o ticăloșie ceea ce s-a întâmplat de-a lungul anilor, și anume decizia "Nuclearelectrica" de a achiziționa combustibil nuclear de la canadieni. Și poate chiar în viitor ar fi vrut de la ruși.

Sigur, justificarea, fiindcă e mai ieftin decât să achiziționeze de la Compania Națională a Uraniului.

Dar în același timp aș dori pe unii dintre colegii aflați astăzi în sală să-i întreb dacă regretă acum că în perioada USL au pus-o la șefia "Nuclearelectrica" pe celebra Daniela Lulache. Poate v-o mai aduceți aminte. Pentru că decizia de a îngropa practic Compania Națională a Uraniului a fost luată atunci, când la șefia Consiliului de administrație al "Nuclearelectrica" se afla celebra Daniela Lulache, poate v-o mai aduceți aminte.

În rest, așa cum spuneam, noi vom susține salvarea Companiei Naționale a Uraniului.

Mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnule Vîlceanu, a vorbit de la dumneavoastră de la grup cineva. Poftim? Procedură de urgență.

Mulțumesc.

Domnule Nicolăescu, sunteți de acord să încălcăm Regulamentul, să dăm la doi... la cuvânt de la Grupul PNL?

Mulțumesc.

E cu acordul domnului Nicolăescu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Vîlceanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Și domnului Nicolăescu.

Doamnelor și domnilor,

Am vrut să iau astăzi cuvântul, pentru că atunci când vorbim de companii naționale - și Compania Națională a Uraniului este una dintre ele - cu mari probleme, și antevorbitorii mei au făcut, așa, un expozeu al problemelor cu care se confruntă companiile de stat, trebuie să recunoaștem un lucru: companiile de stat... sau blocajul financiar al companiilor de stat este generat tocmai de ele, adică o companie de stat sau o firmă de stat generează blocaj financiar pentru o altă firmă de stat. Sau dacă dorim să fim eficienți, companiile de stat să fie eficiente, trebuie să se întâmple ceea ce se întâmplă și în mediul privat, adică acționarul să investească în aceste companii. Pentru că altfel nu o să fim niciodată eficienți.

Este ușor să venim să spunem haideți să facem... companiile de stat să facă ceva să fie eficiente. Păi, fără investiții, fără sumele necesare investițiilor nu pot să fie niciodată eficiente.

Deci, din punctul acesta de vedere, practic, acționarul, care este statul român, ar trebui să găsească sumele necesare și să investească în aceste companii ca să le facă eficiente, pentru că altfel, singure, nu vor fi niciodată. V-am spus, se blochează una pe alta, financiar.

De exemplu, la Complexul Energetic Oltenia sunt sume de încasat de la RAAN, de la CET Govora, de la alte companii și alte CET-uri din țară. Nu vor găsi niciodată sumele necesare. Timișoara este blocată din punct de vedere financiar, "Comterm"-ul.

Deci acționarul, care este statul român, trebuie să vină și să rezolve aceste probleme, pentru că altfel vom continua așa la nesfârșit.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Și eu vă mulțumesc.

Încheiem aici dezbaterile generale.

Cu amendamentele admise, legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 21 septembrie 2018, 12:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro