Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.45/29-03-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 21-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 martie 2017

23. Dezbaterea Propunerii legislative privind protejarea pădurilor din România (Pl-x 360/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 360/2015

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

32. Propunerea legislativă privind protejarea pădurilor din România.

Propunerea comisiei, de respingere a inițiativei, nu a întrunit numărul necesar de voturi și, ca urmare, s-a hotărât retrimiterea. A fost primit raportul comun suplimentar.

Vă rog, lămuriți-mă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Într-adevăr, toate cele 3 comisii au fost sesizate în vederea unor noi examinări și depunerii unui nou raport.

Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat.

Consiliul Legislativ a dat un aviz favorabil.

Guvernul, prin punctul de vedere, nu susține adoptarea inițiativei.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare protejarea pădurilor din România, intervențiile legislative vizând, potrivit expunerii de motive, stoparea defrișărilor motivate de exporturile masive de masă lemnoasă, în stare brută, care au dus la un adevărat dezastru ecologic în România.

În urma reexaminării propunerii legislative, a expunerii de motive și a avizului Consiliului Legislativ, a punctului de vedere transmis de Guvern, membrii celor 3 comisii au hotărât, în unanimitate de voturi, menținerea raportului inițial, de respingere a Propunerii legislative privind protejarea pădurilor din România.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Radu Nicolaie.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolaie-Sebastian-Valentin Radu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În mod evident, acest proiect de lege are numeroase lacune, atât sub aspectul respectării tratatelor internaționale la care România a aderat, cât și asupra altor aspecte de tehnică legislativă asupra cărora nu aș vrea să insist acum.

Din aceste motive, este clar că va trebui să respingem acest proiect legislativ.

Cu toate acestea, defrișările ilegale sunt o problemă care persistă de 27 de ani, în România.

Anul trecut, Parlamentul a adoptat o lege pe care mulți au caracterizat-o ca fiind istorică, prin care am crezut că vom pune capăt acestui fenomen. Distrugerea mediului înconjurător, implicit tăierile ilegale de pădure, a devenit amenințare la siguranța națională.

Din păcate, ne aflăm astăzi în situația ingrată în care să constatăm că aproape nimic nu s-a schimbat. Vedem cum, în continuare, zi de zi, ne dispar pădurile și s-a ajuns până acolo încât se taie masiv până și ultimele păduri virgine din Europa, care sunt pe teritoriul nostru.

Doamnelor și domnilor,

Degeaba avem o legislație bună în acest domeniu, dacă nu o aplicăm așa cum trebuie. Un simplu text de lege nu protejează copacii de asaltul fierăstraielor. În continuare vedem camioane care transportă lemn pentru care nu există niciun fel de acte de proveniență. În continuare vedem cum treaba autorităților este făcută, de multe ori, de activiștii de mediu care se pun în calea transportatorilor ilegali de masă lemnoasă sau cum diverse companii încă primesc lemn tăiat fraudulos din pădurile acestei țări.

Eu cred că această situație nu mai poate fi acceptată. Trebuie să ne gândim ce fel de țară vom lăsa copiilor noștri și ce vor zice ei atunci când vor citi în cărți că România era una dintre cele mai bogate țări din Europa, în ceea ce privește aurul verde.

Cred că a venit timpul să avem o dezbatere serioasă asupra acestei probleme care tinde să escaladeze și să iasă de sub control.

De aceea, vă propun ca în perioada următoare să înființăm o subcomisie în cadrul Comisiei pentru mediu, în care reprezentanți de la toate partidele să discute și să vadă ceea ce trebuie făcut pentru a îndrepta această situație.

Vă propun să discutăm cu calm, să vedem ceea ce e bine și ceea ce nu este bine în actuala legislație, astfel încât să venim cu un pachet legislativ care să fie acceptat de toată lumea și care să funcționeze cu adevărat.

Defrișările ilegale sunt o problemă care ne vizează pe toți, pentru că e o problemă strategică de interes național.

De aceea, vă invit să lăsăm mizele politice mici și să discutăm despre ceea ce trebuie să facem repede pentru a stopa definitiv acest flagel periculos.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Gheorghe Tinel, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Olar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mai nou, este un subiect foarte sensibil cu privire la exportul de material lemnos, exportul de materie primă care ne-a dus industria locală, fabricile de mobilă...

La ora actuală, și în Munții Apuseni, unde... încă în Munții Apuseni avem păduri, se exportă cherestea în Rusia. Un lucru care... dacă dumneavoastră vi se pare normal, că noi, românii, și așa nu mai avem multe resurse naturale, am ajuns să dăm materia primă altora. Să nu confundăm exportul de bușteni - că e foarte atentă doamna ministru, aici - cu relațiile intercomunitare. Exportul de bușteni unde se face, de la noi? Se face în China, în Rusia, pe când în Europa, dacă dăm bușteanul sub formă de materie brută, să știți că încasăm foarte puțin, nici TVA-ul... Statul român nu încasează TVA-ul.

Vorbim de dezastre ecologice. Să nu confundăm dezastrul ecologic cu dezastrul economic. Avem probleme mari cu fabricile de mobilă.

Vorbeați odată, doamnă ministru, de dreptul de preemțiune. Haideți, aici, să gândim toți parlamentarii. Foarte mult vorbim de efect și uităm de cauză.

Nu sunt de acord să respingem această inițiativă, pentru că trebuie s-o analizăm din nou, s-o reanalizăm în comisia de specialitate.

Și de aceea vă rog, domnule președinte, să propuneți retrimiterea la comisie. Termen - două săptămâni.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule primar,

La Parlament, liderii de grup fac propunerile acestea, eu sunt doar un moderator aici.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Olar:

Domnule președinte, sunt vicelider, poate că m-ați văzut mai rar pe aici, dar oricum mă vedeți mai des pe la microfon.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Retrimitere la comisie, două săptămâni. Vot, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

42 pentru, 73 împotrivă. N-a trecut.

Vă rog, să văd înscrieri la cuvânt.

Domnul Korodi Attila.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Korodi Attila:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Chiar în momentul în care am adoptat Codul silvic a fost un moment important pentru Legislativul din România, dar, după momentul respectiv, am ajuns în faza în care ceea ce a gândit Legislativul, ca oportună, în a contracara tăierile ilegale, activitatea ilegală în zona silvică, să fie și implementată. Și aici avem probleme majore.

Sunt câteva elemente care au fost introduse în Codul silvic care ar trebui să ne asigure, la ora actuală, o diminuare majoră a activităților ilegale, în primul rând, digitalizarea. Digitalizarea, la ora actuală, pe tot ce înseamnă transportul masei lemnoase, este făcută, este dezvoltată, dar acest lucru nu are cum să fie eficient implementat, dacă Ministerul de Interne nu-și asumă responsabilitatea în a verifica permanent aceste transporturi de lemne. Pentru că nu-și asumă. Și asta este o poveste deja de doi ani de zile.

Ministerul de Interne are responsabilitatea cea mai importantă în a verifica masa lemnoasă care este transportată pe drumuri publice, pentru că toți care lucrează în Ministerul de Interne au acces digitalizat la baza de date, în timp real.

Al doilea lucru foarte important. O presiune mare pe pădurile din România a fost creată de companiile mari, monopoluri, oligopoluri, care au reușit, prin cererea de lemne creată în România, să împingă pe foarte mulți către activități ilegale, numai de dragul să transporte lemne către aceste capacități.

La ora actuală, încă nu suntem destul de curajoși să verificăm condițiile care sunt date în Codul silvic cu privire la capacitatea maximă pe care poate să o prelucreze o companie în România, din lemn, dintr-un sortiment, colectat într-un an.

Și al treilea lucru. Vorbim de bușteni. Da, au fost discuții foarte mari cum putem să contracarăm exportul de masă lemnoasă care nu este prelucrată. Și, având acorduri comerciale între Uniunea Europeană și piețe mari care preiau masă lemnoasă, a interzice pur și simplu, ne ducea într-o decizie de infringement din partea Uniunii Europene.

De aceea, în Codul silvic a fost definit un alt instrument foarte bun, ca exportul de lemn să poată să-l facă, într-un anumit procentaj, numai companiile care prelucrează lemn în România. Adică, dacă se creează un profit în plus, automat să meargă către acea companie care și produce, are producție, are unde să retehnologizeze, are unde să introducă în circuit acei bani care vin, și nu către firme de apartament. La ora actuală, lucrul acesta încă nu este verificat.

Și rugămintea pe care o înaintez către Parlament și către colegii care sunt implicați în aceste dezbateri ar fi că este important să vină Guvernul și să clarifice dacă aceste articole, instrumente legale sunt destule sau mai sunt necesare clarificări, îmbunătățiri, în spiritul pe care Parlamentul l-a definit în adoptarea Codului silvic. Pentru că așa putem noi să ajutăm.

Astfel, tot ce înseamnă eficiența acestui sistem este la implementare - Ministerul de Interne, Ministerul Pădurilor.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Rodeanu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Bogdan-Ionel Rodeanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Forma inițiativei și impactul ei juridic negativ, precum și imposibilitatea retransmiterii ei către comisii ne fac să votăm în cunoștință de cauză pentru respingerea acestei inițiative.

Totodată, pentru Grupul USR, pentru grupul de parlamentari, protejarea pădurilor din România rămâne o prioritate vitală și ne asumăm continuarea inițiativelor care sunt în acest moment în derulare, din partea noastră, și totodată sprijin pentru orice inițiativă parlamentară care are ca subiect, ca obiectiv, acest subiect.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pentru Comisia pentru mediu, echilibru ecologic, ziua aceasta este foarte importantă. Pe lângă faptul că au venit colegii noștri din Parlamentul italian, cu care avem de discutat mai multe chestiuni, la propunerea dumnealor, astăzi vor fi prezenți și ministrul și toți factorii de răspundere în ceea ce privește mediul în țara noastră.

Sigur că ar trebui să vorbim acum, când a început primăvara, de împăduriri, pentru că aceasta este activitatea, ar trebui să fie activitatea dominantă a celor de la silvic, de la primării, din localitățile țării noastre.

Eu cred că legislația... că am studiat-o, este bună, însă în România nu se aplică. Adică este atât de greu să verificăm unde merg toate acele camioane cu lemnul din pădure?

Și dacă aveți emoții sau cineva nu știe unde se duc acele camioane, vă spun eu. Se duc către o firmă austriacă, care a deschis în nordul țării o fabrică și preia totul, fie cu acte, fie fără acte.

Am înțeles, de asemenea, că astăzi, azi fiind 21 martie, nu numai împăduririle încep, începe și sărbătoarea Zilei oltenilor. Și pentru asta... adică toți trebuie să ne bucurăm. (Rumoare.)

În concluzie, acest proiect de lege, dacă este trimis înapoi la comisie, este foarte bine.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Pană.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

O să încep cu ce-i mai important. Astăzi este 21 martie, este Ziua internațională a pădurii. Și încă ceva important. Ieri a fost promulgată Legea cu Ziua națională a pădurii, pentru sâmbătă. Semne foarte bune.

Acum, la concret, eu apreciez că există, din partea tuturor grupurilor parlamentare, o preocupare deosebită pentru păduri.

Vreau să vă dau niște vești bune, pe care curând o să le primim oficial din partea ministerului, în sensul că dumneavoastră știți, prin lege, ministerul de resort trebuie anual să prezinte o stare a pădurilor, și curând vom avea în Parlament o asemenea prezentare.

Codul silvic. Da, e foarte bun. Din păcate, știți și dumneavoastră, el n-a fost implementat, sub aspectul că nu s-a scos legislația subsecventă. Cred că țineți minte, cei care ați fost și în Legislativul trecut, că am chemat-o pe doamna Palmer, aici, în fața Parlamentului, ca să răspundă de ce - și nu s-a întâmplat acest lucru - că au existat două scrisori deschise către premierul Cioloș, de ce - și nu s-a primit niciun răspuns în acest sens.

Avem la ora actuală asigurări, din partea actualului ministru, că vom avea cât de curând normele de implementare.

Și atunci, domnule Korodi, și procentul de 30% va fi respectat, și obligativitatea să nu poți licita dacă n-ai prelucrat superior cel puțin 40% din volumul de masă lemnoasă pe care l-ai licitat anul anterior va fi aplicată, și problema lemnului de foc se va rezolva, și toate celelalte probleme.

Veștile bune pe care vreau să vi le dau: Radarul funcționează. Trebuia dezvoltat, nu s-a întâmplat, va fi dezvoltat acum. Asta a condus la faptul că nemaiputând prelua lemn tăiat ilegal, marile companii - la una dintre ele ați făcut dumneavoastră referire aici - au ajuns să importe bușteni.

Deci la ora actuală, noi, ca țară, suntem importatori de bușteni. Adică noi exportăm 300.000 de metri cubi și importăm aproape 2.000.000 de metri cubi de bușteni, ceea ce este un progres extraordinar.

Firma pe care ați pomenit-o importă aproape 1.500.000 de metri cubi de bușteni, pentru că și-a dezvoltat acele capacități de producție și pentru că nu are de unde să mai ia lemn tăiat ilegal sau în proporție foarte mică.

A doua veste foarte bună. Conform Raportului Curții de Conturi, știți foarte bine, până în 2013, s-a ajuns la concluzia că 8,8 milioane de metri cubi se taie ilegal, pe an.

La ora actuală, nu numai în urma datelor de la Inventarul Forestier Național, ci și în urma datelor constate de organele de control - și Gardă Forestieră, și Poliție, și absolut toate instituțiile abilitate - e de ordinul a 300.000-400.000 de metri cubi/an. Nu înseamnă bine, dar înseamnă un pas uriaș, de la 8,8 milioane, la câteva sute de mii de metri cubi.

Eu sunt convinsă că împreună, în momentul în care votăm și Legea contravențiilor silvice, în forma care trebuie, în momentul în care ne vom apleca și asupra Statutului personalului silvic, până la finalul mandatului nostru, putem atinge target-ul care, chiar dacă sună utopic, e posibil - de tăieri ilegale - zero!

Mulțumesc mult.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Tinel Gheorghe.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mărturisesc că sunt dezamăgit astăzi. Am văzut și am audiat discursuri lacrimogene, cât iubim noi pădurea etc. etc. etc.

Și azi, când trebuia să dăm un examen, în sensul vorbelor spuse, am spus: "Domnule, lăsați-o așa, că nu e nicio problemă, că nu... e o chestiune de tehnică legislativă, să vedeți, că nu respectă condiționalitățile juridice", bla-bla-bla...

Noi cerusem retrimitere la comisie, pentru că nu ne refeream la exporturile intracomunitare - acolo era clar și nu acela era fondul -, ci la cele extracomunitare. Pentru că aici, colegul meu v-a spus bine, piața în Orientul Mijlociu, pe fag, este extraordinară, acolo se duce; pe stejar, în China, acolo se duce. Deci aici venisem noi să spunem. Și poate că veneam... noi am avut o perioadă, un proiect... un termen de un an de zile și veneam și spuneam, domnule, încă un an de zile pe extracomunitar, să vedem care este impactul.

Dar majoritatea a decis și a spus: "Domnule, noi venim, de aici, de la tribună, criticăm nu știu ce societate, că nu știu ce face...", dar, când e vorba să votăm, votăm împotrivă. Și am votat, culmea, ca pe 25 martie să avem Ziua pădurii, dar de Ziua internațională a pădurii, votăm împotriva pădurii.

Păi, Dumnezeu să vă mai înțeleagă, pe cei de la Guvernare. Când spuneți adevărul? Când sunteți în bancă și votați? Sau când sunteți la tribună și vorbiți?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule Tinel.

Mai sunt intervenții... dure? Nu.

Mulțumim.

Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 22 octombrie 2017, 12:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro