Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/31-03-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media17-10-2017
Video in format Real Media16-10-2017
Video in format Real Media11-10-2017 (comună)
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 27-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 martie 2017

12. Dezbaterea Propunerii legislative de revizuire a Constituției României (Pl-x 127/2017). (rămasă pentru votul final.)
 
consultă fișa PL nr. 127/2017

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

La 13 aveți raportul suplimentar?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Nicolicea (din sală):

Da.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da?

13. Propunerea legislativă de revizuire a Constituției României.

Domnul Nicolicea, președintele Comisiei juridice.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă citesc raportul înlocuitor din data de astăzi asupra Propunerii legislative de revizuire a Constituției României.

Potrivit prevederilor art. 150 din Constituția României, republicată, Camera Deputaților a fost sesizată, în calitate de primă Cameră.

Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat favorabil inițiativa legislativă, în 21 februarie 2017.

Comisia pentru sănătate și familie a avizat favorabil inițiativa legislativă, prin avizul nr. 4C-8/77 din 22 februarie 2017.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă, cu observații și propuneri.

Inițiativa legislativă a cetățenilor, intitulată "Lege de revizuire a Constituției României", are ca obiect de reglementare revizuirea Constituție României, republicată, avându-se în vedere modificarea art. 48 alin. (1), în sensul stabilirii, la nivel constituțional, că familia se întemeiază pe "căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie" și nu pe "căsătoria liber consimțită între soți", așa cum se prevede în prezent.

Curtea Constituțională a constatat că inițiativa legislativă de revizuire a Constituției este constituțională, în raport de prevederile art. 152 alin. (2) din Constituție, întrucât nu suprimă dreptul la căsătorie ori garanții ale acestuia.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au examinat inițiativa legislativă, expunerea de motive și avizul Consiliului Legislativ, în ședința din 7 februarie 2017.

Au fost prezenți 23 de deputați, din 24.

Cu majoritate de voturi au hotărât să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Propunerii legislative de revizuire a Constituției României.

În ședința de astăzi s-a înlocuit raportul de data trecută cu un raport suplimentar, astfel că Propunerea legislativă de revizuire a Constituției României a fost admisă, cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr. 1, iar amendamentul respins este redat în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor constituționale.

În consecință, Comisia juridică și toate celelalte organisme de lucru ale Parlamentului au dat un aviz pozitiv pentru această revizuire a Constituției.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Márton Árpád.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Din start vă rog să nu mă opriți!

Aparent nu voi vorbi despre inițiativa legislativă, dar voi vorbi în legătură cu această inițiativă, despre o problemă destul de importantă.

Iată-ne, după 2003, în prima situație când într-adevăr încercăm să dezbatem o inițiativă de revizuire a Constituției.

Procedural lucrurile au decurs în felul următor:

Inițiativa, după strângerea de semnături a fost depusă la Senat, a fost dezbătută în comisiile de specialitate - ei mai au și o comisie constituțională, pe lângă Comisia juridică -, au depus un raport, l-au pus pe ordinea de zi din ultima ședință a legislaturii trecute, după care a urmat procedura alegerii și validării noului Senat; după care, cineva s-a trezit că, de fapt, Camera Deputaților este prima Cameră.

Ca atare, în plen, au anunțat faptul că această inițiativă va fi trimisă la Camera Deputaților, care este prima Cameră.

Este o interpretare eronată a Constituției din 2003.

Pentru revizuirea Constituției nu avem prima sau a doua Cameră, avem doar Camere, chiar dacă, în articolul care vorbește despre modalitatea de revizuire a Constituției, art. 151 alin. (1), într-adevăr scrie: "Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputaților și de Senat, cu o majoritate de cel puțin două treimi".

Evident este ordinea în care cele două Camere sunt enumerate în toate articolele în care apar, ordinea în care deputații și senatorii sunt enumerați în toate articolele în care apar și mai avem și un articol, 75, care în alin. (1) ne spune că "se supun spre dezbatere și adoptare Camerei Deputaților, ca primă Cameră sesizată, proiectele de lege..." și sunt enumerate legile.

Art. 151 n-o să-l găsiți aici enumerat, mai ales că, mai la vale, se spune că "...toate celelalte legi se supun dezbaterii și adoptării, ca primă Cameră, Senatului".

Ca atare, ar fi trebuit să deducem că Senatul este prima Cameră. Numai că această Constituție a menținut doar pentru revizuirea Constituției acea procedură dinainte de 2003, în care fiecare proiect de lege s-a dezbătut în prima Cameră, unde a fost depus proiectul, și urma să fie dezbătut în cea de-a doua Cameră. A urmat o procedură de mediere pe care o s-o găsiți mai la vale, în art. 151, și în final, o procedură în care cele două Camere împreună decid asupra textului inițial.

De ce am intervenit la această dezbatere? Pentru că e prima dată când avem o revizuire a Constituției.

Ceea ce facem noi - și eu n-am fost de acord să adoptăm această interpretare în Comisia noastră juridică - s-ar putea considera un precedent care nu rezultă din Constituție. Că, dacă a venit la noi, am dezbătut...

În final, nici nu este interzis, numai trebuie să avertizez: nu suntem prima Cameră sesizată! Că în procedura normală prima Cameră sesizată nu este cea decizională; cea de-a doua este decizională.

Ca atare, indiferent în care Cameră se dezbate prima dată această inițiativă sau eventual și Senatul putea să dezbată chiar astăzi această inițiativă, indiferent, trebuie să avem în vedere două elemente importante:

1. Nu avem Cameră decizională, deci avem procedură de mediere, în ipostaza în care avem două texte diferite;

2. În fiecare Cameră se votează cu o majoritate de două treimi din numărul deputaților și senatorilor și, dacă au texte divergente, chiar de o virgulă, se votează cu trei pătrimi în Camere reunite. Evident că și la votul final trebuie să avem această vedere.

Nu este o lege organică, este o lege constituțională care se votează cu două treimi.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Gheorghe Andrei.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând vreau să-i felicit pe toți cei aproape trei milioane și jumătate de români care au semnat această inițiativă cetățenească de revizuire a Constituției; este prima dată după decembrie 1989 când se realizează acest lucru.

Avem de-a face cu o formă de expresie a principiului suveranității poporului, iar noi, ca Parlament, ca reprezentanți ai națiunii și societății, avem obligația morală de a duce la îndeplinire acest referendum, iar fiecare cetățean român să voteze în funcție de ceea ce crede și ceea ce consideră, conform propriei sale conștiințe.

Valorile familiei sunt fundamentale pentru societatea românească.

În tot acest demers am văzut susținerea pe care au avut-o toate cultele religioase din această țară, iar eu, ca unul care susțin familia creștină, mi se pare un moment de referință pentru România.

În ultima perioadă valorile fundamentale, valorile morale, valori identitare ale societății în care trăim - și nu mă refer doar la România - sunt tot mai atacate peste tot pe glob. Familia a devenit o țintă. Relativizarea moralei are drept principal obiectiv relativizarea familiei, iar acest demers presupune apărarea familiei și a întregii legislații și a tuturor drepturilor și libertăților cetățenești care se cuvin tuturor persoanelor care conviețuiesc în familii. Bineînțeles, nu se restrânge absolut niciun drept.

Am văzut întreaga propagandă care s-a tot desfășurat pe canalele media, puteți să analizați și Constituția României, puteți să analizați și declarațiile Comisiei de la Veneția, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, nu avem de-a face cu nicio restrângere de legislație. Avem de-a face cu o clarificare a legislației și cu o întărire a ceea ce reprezintă familia în România.

De aceea, eu, personal, voi vota pentru această formă, forma propusă de Coaliția pentru familie, și sper că și colegii mei, atât din PNL, dar și dumneavoastră, ceilalți, din PSD, PMP, UDMR, ALDE și Grupul minorităților veți vota așa. Pentru că acestea sunt valori care ne depășesc, sunt valori care țin de morală, de tradiție, de cultură și de biserică, și de fundamentele civilizației europene în care trăim astăzi.

Disoluția familiei înseamnă și disoluția noastră ca oameni, disoluția comunității, disoluția națiunii.

De aceea, în aceste momente în care familia este tot mai atacată pe toate căile - și avem nevoie de apărarea ei prin toate pârghiile legislative și juridice pe care le avem - eu, personal, ca deputat al Partidului Național Liberal, vă invit pe toți să votați acest amendament de modificare a Constituției, așa cum a fost el propus de Coaliția pentru familie și așa cum a ieșit el din Comisia juridică, unde vedem că a primit o rezoluție de adoptare.

Sper că fiecare dintre noi va judeca și sper că indiferent că suntem liberali, că suntem socialiști, conservatori, creștin-democrați, vom alege în consecință de cauză și vom ține cont de ceea ce ne-au cerut românii. Pentru că acest referendum este o dovadă de democrație, o dovadă de civilizație și o dovadă că valorile creștine încă mai înseamnă ceva în România de astăzi.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ardelean.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Vă mulțumesc foarte mult.

Fac și eu apel, pe această cale, la a menține ceea ce avem stipulat în Codul civil.

Deseori s-a vorbit, vizavi de această chestiune, ca fiind o interzicere a ceva sau luptă împotriva a ceva. Cert este că, în momentul de față, nu avem o luptă împotriva cuiva, ci avem un vot pentru. Un vot pentru o inițiativă cetățenească care, iată, s-a dovedit a fi una foarte puternic susținută.

În momentul în care ai peste trei milioane de semnături - o lucrare impecabilă pe care trebuie s-o felicit - și în același timp cred că este un moment crucial în care trebuie să spunem lucrurilor pe nume, adică suntem sau nu suntem? Ne păstrăm identitatea sau cedăm în fața presiunilor externe? Unele dintre ele care sunt mai vocale, vizavi de altele, care sunt mai puțin vocale.

În acest moment cred că ceea ce trebuie să definim foarte clar este cine suntem noi, iar acest vot pentru acest amendament la Constituție nu este nimic altceva decât o certificare a faptului că într-adevăr avem coloană vertebrală și că putem să susținem identitatea noastră, dincolo de orice fel de ingerințe care sunt venite din diverse sfere, repet, mai mult vocale.

Pentru că ceea ce cred că trebuie să susținem în România astăzi este că 98% din populația țării se declară a fi creștină. Și cred că acest cuvânt, al identității creștine, trebuie să ne definească și pe noi, parlamentari de toate culorile politice.

Vă mulțumesc foarte mult. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Iordache.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Eu am venit să exprim un punct de vedere al Grupului PSD.

Deci Grupul PSD va susține această inițiativă pentru că, din punctul nostru de vedere, această clarificare în Constituție este bine-venită. Din 2003, atunci când a fost elaborată actuala Constituție, s-a schimbat și Legea referendumului, dumneavoastră știți, cu acel prag de 30%, din care 25%...

Să revin la inițiativă. Într-adevăr, domnul Márton, pe procedură, are dreptate. S-a depus la Senat, în vechea legislatură, s-a discutat acolo la Comisia de constituționalitate, Biroul permanent actual ne-a repartizat-o, la Comisia juridică, au fost dezbateri.

Și, pentru a încheia, vreau să reafirm faptul că Grupul PSD, mâine, la votul final, va susține, în integralitate, această inițiativă.

Nu discutăm de primă Cameră sau a doua Cameră, trebuie adoptată această inițiativă cu două treimi. Asta înseamnă 219 voturi pentru. În condițiile în care între forma adoptată de noi și forma adoptată de Senat sunt diferențe, atunci trebuie, într-un plen reunit, în urma unei comisii de mediere, adoptată cu trei pătrimi.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Simionca.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară va susține această inițiativă. Eu, personal, cu toate că am trăit în Statele Unite peste 10 ani și oamenii văd democrația altfel, cred că trebuie să ne păstrăm valorile creștin-ortodoxe și cred că familia este formată dintr-un bărbat și o femeie; clar și răspicat.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții la dezbateri generale?

Domnul... apăsați, domnule deputat, păi...

Vă rog, poftiți la microfon. Poftiți, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Vosganian:

Vă rog să mă iertați, dar e greu, după atâta vreme de Senat, să mă obișnuiesc. Dar vă promit că am să fiu un deputat destoinic.

Stimați colegi,

În primul rând, aș vrea să exprim, din partea Grupului parlamentar al ALDE, susținerea pentru această propunere de revizuire a Constituției.

Am luat însă cuvântul pentru a adăuga unele nuanțe la cele spuse de colegii mei.

Aș vrea să convingem opinia publică de faptul că această opțiune a noastră nu este îndreptată împotriva nimănui. Faptul că eu cred că într-o familie un copil trebuie să-i spună unuia dintre părinți "mamă" și celuilalt "tată" face parte din educația mea. Faptul că eu cred că șansa de reîmprospătare, de revigorare a poporului român stă în familia care procreează și care își educă odraslele în spiritul valorilor tradiționale și al năzuințelor, face parte din destinul meu de român și cred eu că face parte din trăinicia noastră, ca națiune.

În același timp, faptul că noi omagiem spiritul duios al maternității și cel protector al paternității nu este îndreptat împotriva nimănui. Noi nu încercăm să îngrădim drepturile nimănui și fiecare poate să-și ducă viața așa cum dorește. Credem însă că familia este o instituție fundamentală a poporului român și, în fundamentele poporului român, familia trebuie definită în acest fel.

Acesta este mesajul nostru care este în același timp un mesaj tradiționalist, dar un mesaj care privește către viitorul acestei națiuni, dar în același timp și un mesaj de toleranță.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mai sunt intervenții de ordin general? Nu.

Domnul Nicolicea, procedură.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Márton Árpád a explicat corect. Enumerarea ordinii Camerelor se referă doar la legile obișnuite, nu la legile care vizează revizuirea Constituției.

De asemenea, în momentul în care, așa cum s-a spus, există diferențe, măcar de o virgulă, între cele două Camere, se face o comisie de mediere. Și dacă nici acolo nu se ajunge la o soluție unanim acceptată, se va dezbate în plenul reunit, se va vota cu trei pătrimi. Abia după aceea, poporul își va exprima suveranitatea, pentru că este un referendum decizional, diferență majoră față de referendumul consultativ, unde rezultatul este opțional, este consultativ.

Deci este pentru prima dată, după revizuirea Constituției, când poporul își va exprima suveranitatea, altfel decât prin încercare de demitere a unui președinte.

În rest, felicit pe toată lumea, am văzut atmosferă pro revizuire, în acest sens, de aceasta depinde faptul că putem să știm ce suntem sau ce vom fi: nimic fără Dumnezeu! (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

La amendamente admise... respinse, dacă sunt intervenții?

Domnul Andronache.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În primul rând, o chestiune de procedură. Vă rog să observați că este ora 17,14. Programul de lucru aprobat era până la ora 17,00, așa că vă rog să precizați dacă continuăm dezbaterea sau ne oprim aici.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat,

La ora 17 fără 5 sau mai corect 16,55, am început dezbaterea acestei legi. Voiați s-o opresc la... în pline dezbateri generale?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

Procedura așa spune, Regulamentul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Vă rog, continuați cu amendamentul, îmi asum eu această eroare.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

În regulă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

OK.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Gabriel Andronache:

Da.

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Voi prezenta amendamentul cuprins în Anexa nr. 2 - amendamente respinse, cu precizarea că acest amendament are sprijinul politic al Partidului Național Liberal.

Amendamentul este următorul: "Familia are dreptul la ocrotire din partea societății și a statului prin măsuri economice și sociale, inclusiv prin încheierea căsătoriei. Căsătoria este uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie, având la bază egalitatea între soți, dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor".

Am depus acest amendament, stimați colegi, pentru că eu am dreptul să vorbesc despre această chestiune. Și am dreptul să vorbesc despre această chestiune pentru că am fost unul din cei 3 membri ai Comisiei de elaborare a Codului civil, care a semnat amendamentul de introducere în Codul civil a acestei reglementări, anume: căsătoria este uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie.

Dar în dezbaterile lungi din Comisia de elaborare a Codului civil s-a spus foarte clar că norma aceasta rămâne la nivel de lege organică. Niciodată - și acesta a fost cuvântul - în cadrul dezbaterilor din Comisia de elaborare a Codului civil, această normă nu va fi constituționalizată, tocmai pentru a nu afecta drepturile și libertățile altora.

Iată însă că ceea ce am discutat acum câțiva ani în Comisia de elaborare a Codului civil astăzi vine și se încalcă. Am deschis atunci cumva Cutia Pandorei - stau și mă întreb - atâta vreme cât înțelegerea politică a fost aceea de a adopta la acel moment acel amendament, și de a rămâne doar în legislație de nivel organic, și de a nu aduce în Constituție această chestiune? Este o întrebare la care trebuie să răspundem.

În mod evident că, prin constituționalizare, vom încălca drepturi fundamentale ale unor cetățeni. Este evident că excludeți filiația din Constituție. Este evident că mama care își crește copilul nu va mai fi protejată de o normă constituțională prin modul în care încercați acum să reglementați.

De aceea, cred că textul, așa cum este propus, este o greșeală. Și totodată mai sunt multe alte aspecte de discutat pe acest amendament.

Uitați-vă, vă rog frumos, în Carta Fundamentală a Drepturilor Omului, cartă fundamentală care este parte a Tratatului de la Lisabona. În această cartă, la art. 9, dreptul la căsătorie este distinct de dreptul la familie. A include noțiunea de familie în noțiunea de căsătorie, vă repet, este o greșeală.

Și, din perspectiva aceasta, am considerat că un astfel de amendament, așa cum l-am elaborat noi, și anume, de a aduce textul și de a-l raporta la denumirea acestui art. 48 - vă reamintesc, denumirea art. 48 este "Familia", nu "Căsătoria", forma pe care v-o propunem este cea corectă, aceea de a spune că statul ocrotește familia, inclusiv prin căsătorie. Căsătorie definită, în amendamentul pe care vi-l propunem, ca fiind "uniunea liber consimțită între un bărbat și o femeie." Despre asta este vorba în amendament.

Și nu uitați un lucru, vă spun de pe acum. S-a vorbit despre faptul că ar fi falsă afirmația că se urmărește restrângerea unor drepturi. Eu cred că aceasta este doar prima încercare. Scopul final, după părerea mea - bineînțeles, este doar părerea mea - este de a se ajunge la restrângerea drepturilor fundamentale ale femeii în România.

Vă mulțumesc mult.

Și vă rog să supuneți la vot acest amendament.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

18 voturi pentru, 96 împotrivă, 8 abțineri, 2 colegi care n-au votat. Amendamentul a rămas la fel, respins.

Alte... la amendamente dacă mai sunt intervenții? Nu sunt.

Legea merge la votul final, în această formă.

Ședința consacrată dezbaterilor a luat sfârșit. Urmează ședința consacrată interpelărilor.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 17 octombrie 2017, 16:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro