Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.52/07-04-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media11-12-2017 (comună)
Video in format Real Media11-12-2017
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 03-04-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2017

11. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 20/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 20/2017

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

10. Propunerea legislativă pentru completarea Legii educației naționale nr.1/2011.

Inițiatori?

Vă rog.

Sunteți inițiator?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul PNL va vota împotriva raportului de respingere asupra acestei inițiative legislative.

Propunerea urmărește modificarea Legii educației naționale de a garanta stabilitate și a de a bloca imixtiunea politică în sistemul de conducere al unităților de învățământ.

Nu este vorba de vreo interdicție de participare la vreun examen sau concurs, așa cum eronat a fost scris în raportul inițial al comisiei. În mod normal, ocuparea funcțiilor rămase vacante ar trebui să se facă tot în urma organizării unui concurs, și nu printr-un mecanism de numire, în primul rând pentru a asigura o egalitate de tratament în fața legii pentru toți candidații, respectiv directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar din România.

În continuare, într-un climat instituțional normal, considerăm că ar trebui să fie imposibil ca funcțiile rămase vacante să ajungă să fie ocupate de persoane care nu au fost suficient pregătite și nu au promovat probele de concurs. Suntem exact în situația în care cineva merge, dă proba pentru permisul de conducere, pică, se înscrie la următoarea probă și între probe poate să conducă.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Comisia pentru învățământ?

Doamna Gavrilă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia a analizat propunerea legislativă, Pl-x 20/2017, pentru completarea Legii educației naționale.

A avut loc o primă dezbatere, iar după retrimiterea propunerii legislative s-a reluat discuția. Menționăm că la nivelul nostru, Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În discuția comisiei s-a votat din nou respingerea propunerii legislative, în urma dezbaterii din ședința din 28 martie 2017, cu 11 voturi pentru și 9 voturi împotrivă, menținându-se raportul inițial, din următoarele considerente.

Această inițiativă nu soluționează problema creată prin organizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar, din anul 2016. Inițiativa restrânge aria de selecție a persoanelor care pot fi numite în funcțiile de director și de director adjunct, făcând chiar mai dificil de identificat soluții pentru anumite funcții rămase vacante în unitățile de învățământ preuniversitar, generând situația ca în multe unități să nu existe persoane care să poată fi numite pe posturile respective și să nu existe persoane cu acele competențe și experiență managerială necesare.

Reamintim faptul că acest concurs la care se face trimitere a fost organizat intempestiv, într-o perioadă în care în toate unitățile de învățământ începea anul școlar și erau activități complexe legate de această activitate, de acest moment al anului.

Au fost mari vicii de funcționare a platformei pe care s-au înscris candidații. Nu exista posibilitatea de contestație și de reglare a contextului în care platforma nu funcționa, iar faptul că se consideră că ar fi numiți politic colegii noștri amestecă puțin lucrurile, întrucât momentul în care este desemnat un profesor cu statut de director, pe perioadă determinată, detașat în interesul învățământului, este o perioadă distinctă, ulterioară celei de concurs propriu-zisă. În ambele situații există o etapă în care sunt consultate colectivele didactice, consiliile profesorale. În Consiliul de administrație al Inspectoratului școlar se analizează propunerile, se votează, deci nu este o decizie arbitrară sau unilaterală a inspectorului general. Toate propunerile, deci, se analizează și se avizează într-un consiliu de administrație.

De asemenea, interdicțiile creează forme de discriminare între o persoană care a ocupat funcția, la un moment dat, dar nu a participat la concurs, și o altă persoană care, de asemenea, nu a participat la concurs. De altfel, situația este tranzitorie până la organizarea unui nou concurs.

Propunerea este... și cu siguranță Ministerul Educației, într-un orizont temporal nu foarte îndepărtat va relua această problemă, pentru că, altfel, dacă am translata-o la nivel de Parlament, ar însemna că trebuie să reglementăm nu doar ceea ce semnalează inițiatorul, ci tot ceea ce este legat de concursurile școlare, deci abordarea ar trebui să fie unitară.

Este motivul pentru care noi, prin vot, am propus respingerea inițiativei respective.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale.

Domnul Turcescu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Bună ziua, stimați colegi.

Sunt secretar al Comisiei pentru educație și vreau să vă vorbesc despre această situație pe care o dezbatem la acest punct, plecând cumva de la o expresie folosită de domnul Sorin Grindeanu, în momentul în care a venit aici, în fața Parlamentului.

Domnul Grindeanu vorbea atunci despre "o țară normală" în care vrea să trăiască.

Într-o țară normală este foarte greu să explici unor copii care vor susține și susțin deja examene, cum e posibil ca un profesor care a picat un examen, că despre asta vorbim, ajunge să fie numit din nou pe funcția de manager, în ciuda faptului că fie nu a participat, fie a picat la acel examen.

Într-o țară normală nu-i firesc să spunem că va fi organizat un nou concurs, într-un orizont de timp apropiat.

L-am întrebat pe domnul secretar de stat, prezent astăzi acolo în stânga la tribună, în stânga mea, în dreapta dumneavoastră, când se va organiza noul concurs pentru ocuparea posturilor de director și director adjunct. Nu a știut să ne dea un răspuns.

Într-o țară normală lucrurile acestea nu se pot întâmpla așa. S-ar putea organiza peste o lună, de ce nu? Dar nu știm când se va organiza.

Într-o țară normală, de asemenea, ar trebui să știm unde și câte astfel de cazuri există, în care, vezi Doamne, nu se pot găsi alți directori de școală sau directori adjuncți decât dintre cei care au picat deja un examen.

Într-o țară normală, ați lua în calcul că în această Comisie pentru învățământ, de două ori când a fost discutat acest subiect, scorul a fost foarte strâns: 9 la 11. Așa s-a votat, pro și contra. Și discuțiile au fost adeseori contondente, dar de cele mai multe ori, adică de ambele dăți, de fapt votul a fost unul mai mult politic.

Stimați colegi,

Nu putem exclude această bănuială, că în spatele dorinței extraordinare a unora de a numi neapărat pe aceste posturi niște inși care au picat un concurs, sunt de fapt niște interese politice.

Vă invit să reflectați serios, chiar dacă dați deoparte 80% din discursul subsemnatului, gândiți-vă la această chestiune, că poate vă va întreba un copil cum e posibil ca un individ care a picat un concurs pentru ocuparea postului de director sau director adjunct, într-o școală, să fie totuși reinstalat în respectiva funcție. Despre asta este vorba.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În calitate de cadru didactic cu o vechime de peste 20 de ani în învățământ și membru al Comisiei pentru învățământ, nu am cum să susțin... și întregul grup parlamentar al USR nu susține promovarea lipsei de competență și credibilitate a colegilor care nu au promovat concursul pentru director și director adjuncț.

USR, prin politicile sale educaționale, promovează competența, la toate nivelurile din cadrul sistemului de învățământ.

Prin urmare, USR va vota împotriva respingerii propunerii legislative.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Anton Anton, ALDE.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Anton Anton:

Bună ziua!

Vreau să vă spun că îmi pare rău că astăzi discutăm despre numai și exclusiv despre concursurile de directori.

Această ordonanță de urgență afectează Legea educației naționale în niște articole. Pe lângă Legea educației naționale, mai există o serie întreagă de ordonanțe, legi, ca de exemplu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată prin Legea nr. 87/2006. Și aș putea să vă mai expun încă niște lucruri.

Cred că nu e normal ca printr-o piesă legislativă să încercăm să modifică și concursurile de directori, și calitatea în învățământul superior, și modalitatea de organizare a învățământului pentru cei care sunt mai puțin norocoși în viață și așa mai departe.

Eu cred că aceste lucruri trebuiau puse pe rând, ordonat și sistematic, și luate în considerare ca atare. Deci eu personal, ca fost ministru al educației, îmi doresc să avem calitate în învățământ. Dar nu așa se face calitate în învățământ. Nu sunt de acord cu ordonanța!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Szabó Ödön.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Inițiativa legislativă a colegilor noștri vine în ianuarie pe un fond populist, în momentul în care, în ianuarie, ne-am trezit - probabil și dumneavoastră în județele dumneavoastră - cu o serie de situații în care unitățile școlare au rămas fără directori, pentru că cei care au participat sau nu au participat la concurs..., pentru că metodologia respectivă, inclusiv această inițiativă legislativă, nu face diferența între persoanele care participă la concurs și persoanele care nu participă la concurs.

Inițiativa legislativă semnată de colegi, în prima parte, spune foarte clar că există persoane care nu au participat și tot nu pot să fie numite, sau au participat și au pierdut concursul. Aceasta este inițiativa semnată de colegi. Nu au venit cu nicio altă propunere de modificare.

E adevărat, există din partea Consiliului Legislativ o propunere, în sensul în care spun că este neconstituțional a spune că cineva care nu a participat la concurs trebuie să fie pedepsit pentru a nu putea fi numit interimar pentru o poziție. Aceasta este o chestiune.

A doua chestiune. Până la organizarea concursurilor, toată lumea a spus că cei care sunt pe aceste posturi de directori nu sunt buni, pentru că sunt numiți politic.

Eu vă rog să analizați concursurile și o să vedeți că, în majoritatea cazurilor, la concursurile de directori au participat cei care erau pe posturi, singuri de obicei, majoritatea au candidat singuri. A fost o prezență, în anumite situații, în centrele reședință de județ, unde au fost concurați directorii aflați pe funcție. În satele, în comunele mici, directorii au candidat singuri, și erau singurii de obicei care îndeplineau criteriile din regulamentul de organizare a concursului.

În cazul în care ei nu au participat sau nu participă la concurs sau au picat acel concurs..., unde, rețineți, au fost trei faze ale concursului... și nimeni în cele trei faze nu i-a întrebat o singură dată despre Legea nr.1. A fost un concurs pentru directori - faza orală, faza scrisă și așa mai departe, curriculumul - nimeni nu i-a întrebat, la concursul de directori, o singură întrebare despre legea fundamentală a învățământului, Legea nr.1. Acesta a fost concursul organizat în perioada anterioară.

Ei, în urma unor asemenea concursuri, unde au picat directori care erau cei mai calificați sau nu s-au prezentat, în urma deciziei dumneavoastră și a inițiativei legislative a dumneavoastră, nu ar putea să fie numiți... cum? Interimar, până la organizarea altui concurs.

Deci, în momentul de față, situația este în felul următor: cei care sunt pe funcție pot fi numiți interimar până la organizarea următorului concurs. Și, ca să vă dau un exemplu clar, pentru că s-a oferit aici situația în care prin decizii politice s-ar numi.

În județul Bihor a fost un caz, inclusiv mediatizat la nivel național, unde o persoană din comisia de concurs, din cinci persoane, majoritatea inspectori și persoane din administrația publică locală au dat note de 9 și 10, o persoană a dat nota 1, a și declarat că "așa au vrut mușchii mei", și a picat, persoana respectivă, la concurs.

Ei, această persoană este descalificată, pentru că o persoană nu a ținut cont de criteriile concursului și de toate celelalte. Aceasta înseamnă că dacă e numită interimar, acea persoană nu este competentă pentru a conduce mai departe școala? Nu!

Eu cred că în momentul de față ceea ce este cel mai important este că trebuie ca Ministerul să aibă un regulament clar, anual, după care se organizează concursurile pentru directori, iar pentru inspectoratele școlare trebuie să existe competența, ca și până acum, pe o perioadă de interimat să numească directorul.

Vă mulțumesc.

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Trebuie să mărturisesc că nu am înțeles exact intervenția domnului Anton, deoarece a făcut referire la o ordonanță, la un proiect de ordonanță de urgență. Era vorba de un proiect legislativ.

În ceea ce privește intervenția domnului Ödön, vă reamintesc că Consiliul Economic și Social a propus o modificare, respectiv "Cadrele didactice titulare care până la organizarea concursului au ocupat postul de director sau director adjunct și care nu s-au prezentat la concurs pot fi numite interimar, prin detașare în interesul învățământului, prin decizia inspectorului școlar general, pe posturile rămase vacante sau care se vacantează între perioadele de concurs, o singură dată, până la organizarea unui nou concurs, dar nu mai târziu de finalul anului școlar." Asta reglementa și ne-am însușit această propunere a Consiliului Economic și Social. Grupul PNL a propus acest amendament.

În ceea ce privește faptul că acest concurs a fost organizat defectuos, asta nu cred că înseamnă că trebuie să renunțăm la principiile acestei legi.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Probabil un sfert dintre colegii noștri sunt profesori, și, dintre cei care sunt profesori, aproape toți au fost directori în perioada cât lucrau acasă și nu erau parlamentari.

De aceea, eu aș cere ca această chestiune să o tratăm foarte, foarte serios. Pentru că ce se petrece în școala românească, pe lângă lipsurile de ordin material, este o dramă, iar cei care conduc școlile, din patru în patru ani sau mai des, în funcție de cum cad guvernele, trăiesc traume: când au venit liberalii la putere, au schimbat toți directorii de la PSD; când a ajuns UDMR-ul la putere, i-a schimbat pe toți. Acum, a ajuns, după cum știți, ALDE la putere. Așa că, eu cred că în perioada imediat următoare vom primi un centralizator prin care să se vadă care directori nu sunt de la PSD și de ce.

În comisiile de examinare e bine să știți că fiecare comunitate locală trimite un consilier local, ceea ce este absolut halucinant. Pe un profesor gradul I, cu 30 de ani vechime sau cu doctorat, îl punctează un consilier local care abia a putut să facă un liceu la seral, ceea ce, repet, noi nu trebuie să acceptăm.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Vlăducă.

Doamna Vlăducă, v-ați înscris la cuvânt?

Așa apare aici.

Din greșeală...

Nu-i nimic.

Doamna Gavrilă? Acum? Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Camelia Gavrilă:

Îmi permit să revin, pentru că în prima parte eram îngrădită de procedură și trebuia să lecturez argumentația, contextul, și atunci au fost doar câteva paranteze pe care le-am punctat, pentru a contura exact situația.

Cred că domnul deputat Anton a considerat că ne referim și la Ordonanța nr. 96, PL-x 12, care va face obiectul discuțiilor de mâine. De data aceasta suntem doar în fața unei inițiative legislative care se referă la directori.

Mai departe, intervențiile colegilor din tot spectrul politic se leagă de un subiect extrem de interesant și de... senzațional al școlii românești, care de-a lungul timpului a ținut prima pagină a presei. Și de aici au pornit generalizări nedrepte, acuze asupra sistemului în totalitatea sa, încercarea de a acredita ideea că peste tot și în toate județele există o politizare excesivă.

Trebuie reținut un lucru, că acest concurs, cu toate viciile lui, a reglementat într-o anume formă statutul colegilor noștri. Aproape 80% dintre cei care s-au prezentat l-au luat, deși avem niște rezerve asupra modului de organizare, asupra participării în comisii a unor persoane care nu aveau neapărat competențele de a evalua prestația managerială a colegilor noștri, asupra modului în care au fost formulate subiectele, și domnul vicepreședinte al Comisiei pentru învățământ, cum bine a spus, legat de amestecul unor itemi care nu aveau legătură cu practica managerială propriu-zisă.

În cele din urmă, totuși, vorbim de o stabilizare a sistemului, de faptul că ar trebui, Ministerul Educației - și noi le-am recomandat acest lucru și de la nivel de comisie - să organizeze cu o periodicitate clară aceste concursuri, pentru a risipi suspiciunile.

Dar a face asemenea îngrădiri și a amesteca momentul concursului cu momentul detașării în interesul învățământului, deci al statutului de director interimar, de a genera disperarea de a găsi un director, că este sau nu este potrivit...

Vorbim de comunități rurale cu foarte puține cadre didactice care pot răspunde condițiilor respective de grad didactic, de experiență, de titulatură. Vorbim de o anumită experiență de care este nevoie. Deci cred că ne trebuie o anumită măsură, o anumită temperanță în ceea ce facem și probabil că și într-o periodicitate, într-un calendar mai previzibil al concursurilor, dar și printr-o seriozitate de abordare la nivel de inspectorate și la nivel de minister aceste false mituri pot fi risipite și școala românească poate demonstra că își alege cum trebuie profesorii și managerii școlari, mai ales.

Dincolo de asemenea suspiciuni, interpretări și generalizări incorecte, pe fisuri de logică, plecăm de la premise și de la tot felul de alegații, și apoi tragem concluziile așa cum vrem noi, de multe ori în linie politică, în retorică politică.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnule Stanciu, v-ați înscris la cuvânt, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Da.

Mulțumesc doamnei care a vorbit înaintea mea.

Deci situația este așa: a fost dat un concurs. Majoritatea l-au luat. Aceia sunt în funcții. Pentru ceilalți, dați concurs din nou. Dacă concursul n-a fost bine organizat, reorganizați concursul. Aveați 3 luni la dispoziție. Ce v-a oprit? Este clar că altceva decât interesul public. Puteați să faceți concursul în prima lună, nu era nicio problemă. Oamenii de-abia învățaseră, puteau să mai învețe puțin.

Deci despre ce vorbim? De ce trebuie să avem discuția aceasta aici, când Guvernul a avut 3 luni la dispoziție să organizeze concurs? Despre ce vorbim? Duble măsuri. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Nu mai sunt intervenții la dezbateri generale. Am finalizat aici.

Ținând cont și având... văzând entuziasmul pe care l-ați avut la dezbaterea pe modificarea Regulamentului, vă invit să rămâneți în continuare la declarații politice. (Aplauze.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 decembrie 2017, 19:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro