Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.54/11-04-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 04-04-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2017

12. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru completarea alin.(1) al art.3 din Ordonanța Guvernului nr.71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local (PL-x 772/2015/2016). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 772/2015

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

18. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local.

Inițiatorul? Nu.

Comisia pentru administrație?

Domnul Avram.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Constantin Avram:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport suplimentar asupra Legii pentru modificarea și completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local.

În conformitate cu art. 137 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a fost sesizată, spre dezbatere, cu Legea pentru modificarea și completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat, de interes local, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a cererii Președintelui României.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul a admis cererea de reexaminare a Președintelui României și a respins Legea pentru modificarea și completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța nr. 71.

Conform cererii de reexaminare, se consideră că se impun intervenții legislative suplimentare în conținutul unor norme ale Ordonanței Guvernului nr. 71/2002, intervenții care să permită conturarea unui regim juridic distinct pentru acest tip de servicii, pe de o parte, și identificarea elementelor lui comune cu celelalte servicii de administrare a domeniului public și privat, pe de altă parte. În caz contrar, soluția legislativă propusă prin legea transmisă la promulgare apare ca neavând legătură cu obiectul de reglementare al actului normativ supus modificării.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au reexaminat inițiativa legislativă sus-menționată și cererea de reexaminare a Președintelui României, în ședința din 4 octombrie 2016.

În ședința din 17 octombrie 2016, Camera Deputaților, în temeiul art. 70, a hotărât retrimiterea reexaminării, în vederea unei noi examinări și a depunerii unui nou raport de către comisie.

În urma dezbaterii și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - 5 voturi împotrivă și două abțineri - menținerea raportului inițial, și anume, admiterea cererii de reexaminare și respingerea Legii pentru modificarea și completarea alin. (1) al art. (3) al Ordonanței Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local.

În raport de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Roman Florin, dezbateri generale.

(Domnul deputat Lucian Nicolae Bode solicită cuvântul.)

Domnul Roman Florin, am spus. Am trecut de etapa aceea. Vorbiți la dezbateri generale, dar era domnul Roman, înaintea dumnealui înscris.

Domnul Bode.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

Cu toate că prezenta inițiativă legislativă propune modificarea și completarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, aș vrea să vă spun, pentru că suntem la dezbateri generale, faptul că la baza acestei inițiative stă încercarea mea de a modifica Legea nr. 16/1996, Legea Arhivelor Naționale, astfel încât să avem o lege funcțională, în interesul românilor.

În anul 2010, am inițiat un Proiect de Lege, de modificare a Legii nr. 16/1996, Legea Arhivelor Naționale, devenită lege. Practic, am pornit de la faptul că în România, după 1989, foarte multe societăți au falimentat, iar documentele cu valoare practică, cele în baza cărora foștii angajați își stabileau dreptul la pensie, erau imposibil de accesat din partea acestora și în aceste situații, foarte mulți români - vorbesc de zeci de mii de români - nu aveau cum să-și dovedească dreptul la pensie, contribuția la fondul de pensii, pentru că nu era cine să le elibereze un document în acest sens.

În 2010 am modificat legea și am dat posibilitatea agenților economici să se autorizeze ca gestionari de fond arhivistic și să poată să elibereze astfel de documente cu valoare practică, documente care să ateste dreptul la pensie al acestor cetățeni români.

Din păcate, acești agenți economici au preferat - sigur nu sunt de condamnat - să facă un business, să gestioneze arhiva unor societăți, a unor instituții finanțate din bani publici și să nu rezolve problema zecilor de mii de români care așteaptă un document în baza căruia să poată fi stabilit dreptul la pensie.

Și am venit azi în fața dumneavoastră cu o inițiativă legislativă - de fapt inițiativa este de 3 ani de zile în circuit parlamentar - prin care propun ca societățile comerciale, societățile aflate în portofoliul consiliilor locale, consiliilor județene, după caz, să se poată autoriza ca gestionari de fond arhivistic și să rezolve cu celeritate problema zecilor de mii de români care nu-și pot dovedi dreptul la pensie, pentru că arhiva companiilor la care au lucrat înainte de 1989 nu este disponibilă.

Am obținut votul a 283 de parlamentari, deputați, în data de 3 februarie 2016. Legea a mers la promulgare și, din păcate, a fost trimisă spre reexaminare.

Practic, noi, azi, prin acest articol, dacă vom respinge cererea de reexaminare a Președintelui pe această inițiativă legislativă și vom adopta proiectul în forma inițiată de mine, vom da posibilitatea, fără să obligăm - subliniez, fără să obligăm - ca în continuare acest gen de serviciu să fie prestat de operatorii economici autorizați conform Legii Arhivelor Naționale, operatori economici aflați în portofoliul consiliilor locale, consiliilor județene, după caz.

Deci practic societățile aflate în portofoliul consiliilor locale, consiliilor județene, să poată să se autorizeze, fără să fie obligate, ca gestionari de fond arhivistic, și să rezolve cu celeritate problema zecilor de mii de români aflați în această situație. La nivelul județului Sălaj sunt aproape 1.000 de astfel de cetățeni...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Încheiați, domnule deputat...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

... în imposibilitatea...

Închei, domnule președinte...

... aflați în imposibilitatea de a-și dovedi dreptul la pensie.

Vă rog, așadar, să votați împotriva cererii de reexaminare, adoptând practic, așa cum în 3 februarie 2016, a făcut-o Camera Deputaților, adoptând această inițiativă legislativă.

Mulțumesc foarte mult.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Seres Dénes.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Seres Dénes:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că este o realitate faptul că fondurile arhivistice rămase în urma lichidării unor societăți comerciale sunt neadministrate, în condițiile în care sunt foarte multe documente cu un caracter de durabilitate mai lungă sau cu caracter permanent.

S-a încercat, odată cu adoptarea unor modificări la Legea Arhivelor Naționale, ca acest fond arhivistic să treacă la Arhivele Naționale, la filialele județene. Numai că nu s-au putut prelua, din lipsa de spații necesare la aceste instituții.

De asemenea, s-au creat societăți private de administrare a fondului arhivistic, dar aceste societăți trebuie să facă o serie de lucrări, de selectare, de ordonare a acestor arhive, ceea ce necesită fonduri. Or aceste fonduri de transfer de la lichidator către aceste firme nu sunt asigurate.

În aceste condiții, colegul nostru a depus această modificare la Ordonanța de urgență. Numai că trebuie să recunoaștem că și în cererea de reexaminare... cele inserate în cererea de reexaminare sunt reale și că arhivarea, serviciile de arhivare au un anumit specific, un anumit regim juridic, ceea ce s-a omis să se introducă în modificarea Ordonanței de urgență.

Oricum, chiar dacă respingem astăzi Ordonanța de urgență și îi dăm loc cererii de reexaminare, problema arhivelor societăților lichidate, a cererilor cetățenilor pentru diferite motive și, în primul rând, pentru a putea dovedi anii lucrați pentru pensionare rămâne o problemă reală.

Deci noi această chestiune trebuie să o rezolvăm într-un viitor foarte apropiat.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Pașcan.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Distinși colegi,

Sigur că premisele de la care colegul deputat Lucian Bode a pornit în elaborarea acestui proiect de act normativ sunt legitime, situația este reală. Și tocmai din acest motiv sunt argumentele pentru care s-a modificat anterior legea arhivistică, Legea privind Arhivele.

Problema este următoarea: această activitate care se încearcă într-un fel sau altul a fi legitimată, prin administrațiile publice locale, este nerentabilă. Este și motivul pentru care, extinzând sfera, paleta celor care o pot aplica în zona societăților comerciale, nu s-au aplecat tocmai către acest domeniu, care este unul neprofitabil.

Prin urmare, chiar dacă admitem că am promova proiectul, în forma actuală, nu avem niciun fel de garanție că administrațiile publice locale vor prelua ceea ce nu vor să preia societățile comerciale din acest domeniu.

La urma urmei, este o concurență liberă pe piață. Orice piață economică trebuie să fie profitabilă. Și dacă vorbim de cazuri izolate, evident, este o muncă nerentabilă.

Prin urmare, nu cred că s-ar rezolva problema, neputând nici într-un fel să obligăm administrațiile publice locale. Ar fi și o imixtiune în autonomia locală să le obligăm să preia gestionarea acestor fonduri arhivistice ale unor societăți comerciale, companii care între timp au dispărut.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Nechifor.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Domnule președinte,

Sunt de acord și cu ce spunea colegul Pașcan înainte, și cu ce spunea colegul Bode, dar o societate înființată de un UAT, indiferent că e comună, oraș, municipiu sau consiliu județean, trebuie să fie profitabilă. Punct. Deci nu există noțiunea că înființăm o societate comercială care să meargă în pierdere.

În mod evident, și în expunerea de motive a colegului Bode, se vorbea de cazul de la Sălaj. Deci dacă la Sălaj, unde este cerință foarte mare, nu s-a găsit operator privat, vă dați seama că nimeni nu vrea să intre într-o zonă în care nu sunt garantate câștigurile.

În al doilea rând, înființarea companiei de către UAT înseamnă logistică, oameni, costuri, înseamnă buget și, în mod evident, va costa foarte mult preluarea arhivei, în conformitate cu legea specială pe care o avem în vigoare, drept pentru care cred că această inițiativă, chiar dacă este foarte bună, nu poate fi pusă în practică.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții?

Domnule Bode, vreți din nou? Atunci, opriți-vă microfonul.

Mulțumesc.

Vot final.

Păi... ce? Procedură.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte.

Pentru că s-au transmis de la acest microfon câteva mesaje, trag o concluzie: toată lumea e de acord cu această inițiativă legislativă. Dar s-a transmis în același timp un mesaj eronat: că am obliga companiile, am obliga consiliile locale, consiliile județene să-și înființeze astfel de companii. Nu. Scrie în lege foarte clar, nu ești obligat să înființezi astfel de companii. Dacă aceste companii există și tu dorești, ca și consiliu local, să ți le autorizezi, ca gestionar de fond arhivistic, o faci, dacă nu, nu. Până la urmă, fiecare consiliu local, consiliu județean, după caz, se gândește dacă vine în interesul și servește interesul cetățeanului sau nu. Nu este obligatoriu.

De aceea, este o interpretare, cred eu, greșită, în cererea de reexaminare, că am obliga aceste companii.

Nu le obligăm, dragi colegi. Lăsăm la latitudinea consiliilor locale, consiliilor județene să decidă dacă le autorizează sau nu. Dacă nu le au, să le înființeze sau nu.

Mulțumesc pentru că mi-ați dat posibilitatea să fac aceste precizări.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu mi-ați spus care e procedura. Data viitoare.

Mulțumesc.

(Vociferări.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 octombrie 2017, 10:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro