Mara Mareș
Mara Mareș
Ședința Camerei Deputaților din 11 aprilie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.59/19-04-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 11-04-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 aprilie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.13 Mara Mareș - declarație politică: "Evaluările naționale - o radiografie a sistemului educațional românesc";

   

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna deputat Mara Mareș.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Mara Mareș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Tema declarației mele politice este "Evaluările naționale - o radiografie a sistemului educațional românesc".

Stimați colegi,

La mai mult de două săptămâni de la susținerea Simulărilor probelor pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, avem în față rezultatele finale, centralizate la nivel național.

Aproximativ 450.000 de elevi au participat la aceste simulări. Cu toate că procentul celor cu medii de promovare a crescut cu 5%-10% în unele județe, rezultatele rămân încă profund îngrijorătoare. La Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a, procentul celor cu medii mari, mai mari de 5, de-abia depășește 50%. Mai exact, 51,47% din elevii de clasa a VIII-a au obținut medii peste 5.

Deși constatăm că procentul este considerabil mai mare în raport cu cel de anul trecut, când doar 30,58% au obținut medii mai mari de 5, el nu este satisfăcător.

Mai mult, la simularea Examenului de bacalaureat, doar 38,23% dintre elevi au reușit să obțină medii de promovare, aproape la fel ca anul trecut.

Semnalul pe care îl dau aceste rezultate este unul clar: educația bate pasul pe loc, nu reușește să se redreseze.

În acest context, nu este de mirare că tot mai mulți tineri încep să plece la studii în afară, încă din liceu.

Stimați colegi,

Această radiografie la zi a sistemului educațional românesc trebuie să ne aducă mai aproape de realitate și să ne determine să ne aplecăm spre acest domeniu cu mai multă perseverență și viziune.

Trebuie, de asemenea, să înțelegem foarte bine și care au fost lucrurile care ne-au adus aici. Reformele succesive din educație au generat niște îmbunătățiri, însă acestea n-au fost suficient de mult urmate, iar lipsa de predictibilitate în acest domeniu s-a transformat într-o vulnerabilitate.

Statutul de profesor nu mai există, practic. Aceștia au decis să migreze în alte domenii mai bine plătite și cu posibilități de avansare fie în țară, fie în străinătate.

Nu putem avea o educație performantă doar cu o mână de profesori dedicați.

Alt factor negativ a fost lipsa ancorării în realitate a conținutului livrat către elevi, care îl fac greu de urmărit, dar și lipsit de utilitate pentru viitor.

În aceste condiții, corelate uneori cu lipsa infrastructurii și cu sărăcia, abandonul școlar continuă să urce. Aproape 1 din 5 elevi renunță la școală, iar cei care rămân în școli, aproape un sfert, au rezultate foarte slabe la toate cele 3 domenii testate prin Testele PISA: citire, matematică și științe.

Nu în ultimul rând, diverse grupări de interese, care au acaparat sistemul de educație, au constituit o piedică în atragerea unui management performant și a unor resurse de infrastructură specifice timpurilor în care trăim.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

Concluzii, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Mara Mareș:

Având această radiografie în față, putem să încercăm să corectăm aceste greșeli și să ne aplecăm asupra domeniului cu mai multă cunoștință.

Oricât de mult ar suna a clișeu, viitorul țării noastre depinde de viitorul educației.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Mara Mareș:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 23 octombrie 2017, 0:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro