Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.77/18-05-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 09-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 mai 2017

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.22/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr.265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră (PL-x 477/2016). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 477/2016

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

11. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră.

Vă rog, de la Guvern, dacă intervine cineva?

Vă prezentați, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Maria Magdalena Grigore (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul facilitează formarea de auditori de siguranță, revizuind atât condițiile necesare pentru accesul la această profesie, cât și prevederile legate de efectuarea cursurilor de formare și perfecționare în domeniu.

Totodată, proiectul de act normativ elimină criteriul geografic pentru desemnarea unui auditor de siguranță rutieră, criteriu care introducea posibile bariere și discriminări în accesul la exercitarea profesiei de auditor, contrar prevederilor Directivei nr. 123/2006.

Suntem de acord cu raportul comisiei.

Vă mulțumim.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Comisia pentru transporturi.

Domnul deputat Șova.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Șova:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru transporturi și infrastructură a fost sesizată cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, a acestui act normativ, Camera Deputaților fiind prima Cameră sesizată.

La întocmirea prezentului raport comisia a avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ, Comisiei pentru drepturile omului, Comisiei pentru învățământ și Comisiei juridice.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 265/2008, în sensul facilitării formării de auditori de siguranță rutieră, revizuind atât condițiile necesare pentru accesul la profesie, cât și prevederile legate de efectuarea cursurilor de formare și de perfecționare în domeniu.

De asemenea, proiectul de lege prevede faptul că Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română, preia atributul de inspecție de siguranță rutieră, efectuând în acest sens inspecțiile, prin comisii de inspecție alcătuite din proprii angajați, cel puțin una dintre persoane fiind atestată ca auditor de siguranță rutieră.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea acestui proiect de act normativ, cu amendamente admise și amendamente respinse.

Plenul Camerei Deputaților, în ședința din 11 aprilie 2017, a hotărât retrimiterea la Comisia pentru transporturi și infrastructură, în vederea reexaminării și întocmirii unui nou raport.

În urma dezbaterii, membrii comisiei prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2016, cu amendamente admise și amendamente respinse, prevăzute în Anexele nr. 1 și nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Prezentul raport înlocuiește integral Raportul asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră nr. 4c-26/168/2016, din 4 aprilie 2017.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Șova:

În cadrul secțiunii de dezbateri generale, domnule președinte, vreau să fac câteva precizări cu privire la acest proiect de lege.

Unul dintre amendamentele cele mai importante care au fost admise la comisia noastră este acela că a fost scoasă de sub obligativitatea de a fi făcut audit de siguranță rutieră, rețeaua de drumuri locale și drumuri județene.

Acest lucru nu constituie o abdicare de la principiile de siguranță rutieră, dar, pe de altă parte, așa cum era legea înainte, auditul de siguranță rutieră fiind foarte scump, de multe ori a stat în calea dezvoltării unor proiecte de infrastructură de mai mică anvergură decât drumurile naționale, drumurile expres, autostrăzile și așa mai departe.

De asemenea, este important la acest proiect de lege că Autoritatea Rutieră Română va face inspecția de siguranță rutieră, care se reclamă a fi făcută extrem de serios. Inspecția de siguranță rutieră este activitatea prin care se va evalua - ar trebui și acum, de fapt, să fie evaluată - tot ceea ce înseamnă semnalizare rutieră, condiții de circulație și așa mai departe.

Știm cu toții - și acesta este un punct extrem de neplăcut și incorect - că în zilele acestea, în România, sunt o mulțime de semne rutiere ascunse după copaci, semafoare care nu se văd și alte astfel de probleme pe infrastructura rutieră pe care cei care administrează rețeaua rutieră nu le rezolvă, lucru care de multe ori duce la accidente rutiere.

PSD va susține proiectul de lege, în forma adoptată la comisie.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Drulă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Drulă:

Stimați colegi,

Din păcate, ordonanța, prin amendamentele pe care le-a amintit înainte colegul meu, introduce o problemă foarte serioasă, și anume, elimină auditul de siguranță rutieră pentru drumurile cele mai periculoase din România.

Statistic vorbind, cele mai periculoase drumuri sunt drumurile județene și străzile.

Reamintesc că auditul de siguranță rutieră se aplică doar pentru drumuri noi.

De asemenea, țin să îl contrazic pe colegul meu. Tarifele care, într-adevăr, introduse în anul 2011, dacă nu mă înșel, erau aberante, au fost reduse cred de zece ori anul trecut, astfel încât auditul de siguranță rutieră nu mai reprezintă decât un mic procent, 1-2% din costul unei investiții, în prezent.

În același timp, așa cum spuneam, statistic, pe aceste drumuri mici - și e vorba din nou de drumuri noi construite - se întâmplă cele mai multe accidente, pentru că nu se iau în considerare principiile siguranței rutiere.

Din aceste motive, USR va vota împotriva raportului de adoptare, în această formă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Benedek Zacharie.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Benedek Zacharie:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al UDMR este de părere că evaluarea de impact și auditul de siguranță rutieră pentru drumurile județene și pentru străzile de categoria I și a II-a nu ar fi fost o măsură oportună.

Acest aspect a fost corectat în urma insistențelor noastre și acceptate de comisie ca amendament.

Argumentele poziției UDMR au relevat că dacă am fi grevat bugetele locale de plata tarifelor stabilite pentru evaluările de impact și auditurile de siguranță rutieră, acest lucru putea conduce la blocarea investițiilor consiliilor județene și locale, în realizarea modernizării drumurilor.

Totodată, ținând cont de statisticile deosebit de îngrijorătoare privind siguranța rutieră și de numărul redus de auditori, considerăm că auditurile de siguranță rutieră trebuie să se aplece, cu precădere, asupra drumurilor naționale.

Considerăm că actuala formă a acestui proiect de lege, deși mai avem unele rezerve, este totuși acceptabilă și va aduce îmbunătățiri în domeniul siguranței circulației, dacă se vor respecta următoarele principii.

Principiul responsabilității.

Auditul de siguranță rutieră trebuie să conducă, prin soluțiile concrete propuse și asumate, la reducerea numărului de accidente și victime pe drumurile publice.

Pentru atingerea acestui deziderat, este nevoie ca auditorii să-și asume responsabilitatea pentru soluțiile alese.

Principiul prioritizării.

Auditorii de siguranță rutieră vor trebui să se concentreze, în primul rând, pe așa numitele "puncte negre", puncte unde există un număr semnificativ de accidente rezultate cu decese și vătămări corporale grave.

Într-un termen rezonabil, aceste "puncte negre" vor trebui să dispară de pe harta rutieră a țării.

Principiul creșterii siguranței și fluidizării circulației rutiere.

Inspecția de siguranță rutieră periodică va trebui să insiste în rezolvarea problemelor curente care afectează siguranța în trafic, să nu permită administratorului drumurilor publice să amâne nejustificat înlocuirea sau montarea elementelor de siguranță, să rezolve problemele semnalizărilor contradictorii sau, pe alocuri, excesive.

În cazul în care principiile pe care le-am enunțat vor fi respectate, avem certitudinea că aplicarea proiectului de lege își va atinge scopul declarat.

Ca urmare, UDMR va vota Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2016.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bode.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Prin acest proiect de lege, Guvernul a fundamentat necesitatea revizuirii condițiilor de acces în corpul auditorilor de siguranță rutieră.

Auditul și inspecția de siguranță rutieră reprezintă, fără îndoială, două activități esențiale pentru creșterea gradului de siguranță în trafic, dacă ele sunt profesionist realizate și dacă recomandările făcute prin raportul de audit sunt respectate.

Nimeni nu contestă importanța lor, cu atât mai mult cu cât România este în continuare deficitară la acest capitol, în acest sens fiind aprobată și Strategia națională de siguranță rutieră 2016-2020 care țintește scăderea numărului de accidente rutiere cu până la 60%.

Și apropo de acest obiectiv. În 2015, statistic vorbind, România ocupa un îngrijorător loc 2, la nivelul Uniunii Europene, în ce privește numărul de morți în accidente rutiere, raportat la 1.000.000 de locuitori: 91. Asta în vreme ce media Uniunii Europene era de 50.

Tot statistic, ca evaluare, în România, costul social al morților în accidente rutiere depășește 2.000.000.000 de euro. 9.380 de accidente s-au produs în 2015. Pe străzi - care tocmai au fost excluse din lista obiectivelor unde este obligatoriu a se face audit - au murit 1.017 oameni, în 3.525 de accidente.

Așadar, principala îngrijorare rămâne în zona de aplicabilitate a acestei legi și în ceea ce privește obligativitatea însușirii de către investitor sau administratorul drumului a recomandărilor făcute prin rapoartele de audit și de inspecție rutieră.

Nu suntem ferm convinși că rapoartele întocmite de acest corp al experților care gestionează aspecte de siguranță rutieră vor fi implementate de către investitor sau beneficiar, astfel încât în România să nu mai asistăm la prăbușiri de porțiuni de autostradă și la accidente rutiere grave, cu victime provocate de proasta semnalizare a drumurilor.

Cred că acesta trebuie să fie scopul principal al aplicării legii - să avem încă un filtru, un ochi vigilent și responsabil care să contribuie la creșterea gradului de siguranță rutieră.

Din păcate, azi suntem în următoarea situație: avem un număr de auditori de siguranță rutieră - 12 la număr, din care 8 sunt activi încă, parte din ei din 2013.

Prețul mediu pe kilometru, într-adevăr, este de 10.000 RON pentru toate stadiile. Dar îmi pun întrebarea, dragi colegi: ce au făcut acești auditori pe Orăștie-Sibiu? Au dat un aviz pentru Orăștie-Sibiu. Zona Bucium, știți foarte bine, alunecările de teren și surpările de teren de acolo.

Ce au făcut acești auditori pe A1, în zona ieșirii spre Aeroportul Timișoara, unde în 6 luni de zile am înregistrat, din păcate, 3 morți. Deci, răspunsul cred că e: ori că au făcut un audit formal, ori l-au făcut prost, ori nu este respectat.

Închei, spunând că Partidul Național Liberal, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal se va abține de la acest vot, pentru că din discuțiile avute în comisii și din analiza făcută nu sunt îndeplinite condițiile care să ne ofere garanția că pe viitor toate aceste neajunsuri în materie de siguranță pe infrastructura rutieră vor fi remediate.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

Dezbateri generale, dacă mai e cineva? Nu.

La articole, vă rog, am înțeles... domnul Drulă.

La respinse, da?

Unul admis? Spuneți sălii, nu mie.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Drulă:

La amendamentele admise, poziția 5 marginal. Vreau să o supunem la vot.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Mulțumesc.

Vă rog, vot.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Amendamentul a rămas în forma inițială din raport.

Nu înțeleg, ați cerut eliminarea, nu? Ați cerut eliminarea, domnule... Nu puteți să cereți...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Drulă:

Am solicitat... Deci e vorba de un amendament admis care nu se...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Cum?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Drulă:

Am cerut să votăm asupra amendamentului.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Păi, cum să votăm amendamentul admis? Nu înțeleg. Păi, nu e procedural ce faceți.

Domnule Drulă, luați Regulamentul. Mai vorbim data viitoare.

Mulțumesc.

Aveți niște proceduri foarte noi și inovative, dar noi le-am învățat altfel.

Mulțumim.

Alte intervenții la amendamente dacă mai sunt? Nu sunt.

E ora 11,00. Luăm pauză 5 minute, pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 11 decembrie 2017, 15:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro