Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.80/23-05-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 15-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 mai 2017

7. Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Îmbunătățirea și modernizarea educației COM (2016) 941 (PH CD 41/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PHC nr. 41/2017

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

4. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Îmbunătățirea și modernizarea educației.

Domnul ministru Angel Tîlvăr, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raportul privind Proiectul de Hotărâre a Camerei Deputaților, redactat în baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene, privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Îmbunătățirea și modernizarea educației - COM (2016) 941.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe: proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învățământ, tineret și sport; nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe; fișa de informare elaborată de Direcția pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaților; analiza realizată de secretariatul Comisiei pentru afaceri europene.

Comisia pentru afaceri europene susține necesitatea inovării în învățământ, diversificarea programelor școlare, a formelor de instruire școlară și a tipurilor de entități educative.

Comisia pentru afaceri europene sugerează Comisiei Europene analizarea posibilităților de recunoaștere reciprocă, la nivelul Uniunii, a instruirii de scurtă durată, neinstituțională.

Totodată, Comisia pentru afaceri europene atrage atenția Comisiei Europene că educația vizează inclusiv formarea unor cetățeni responsabili, sănătoși, cu înaltă ținută morală, și subliniază relevanța culturii generale și a educației artistice, în acest sens.

Comisia pentru afaceri europene atrage atenția Comisiei Europene că în primii ani de viață este indispensabilă menținerea unor legături afective puternice cu familia, în paralel cu eforturile instituționale pentru dezvoltarea competențelor.

Totodată, comisia subliniază că guvernanța educației trebuie să mențină un echilibru just între autonomia și răspunderea școlii, care să contribuie la îmbunătățirea sistemelor de educație și la obținerea de rezultate de înaltă calitate, comparabile la nivelul Uniunii.

Comisia recomandă ca dezbaterile ce vizează dezvoltarea învățământului superior în Uniune să includă sporirea rolului educativ al universităților.

Această opinie, domnule președinte, a fost supusă dezbaterii în ședința Comisiei pentru afaceri europene din data de 9 mai 2017, în prezența a 16 dintre cei 21 de membri, fiind adoptată în unanimitate.

Astfel, supunem opinia aprobării plenului Camerei Deputaților, în forma adoptă de Comisia pentru afaceri europene.

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule ministru.

Comentarii de ordin general?

Domnișoară Mareș, ați rămas înscrisă la cuvânt sau...?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Mara Mareș:

PNL va vota pentru adoptarea prezentei comunicări, care înscrie îmbunătățirea și modernizarea educației drept priorități majore pe agenda UE și stabilește acțiuni specifice, la nivelul UE, de sprijinire a statelor membre în eforturile lor de reformă, și contribuie la realizarea unei agende comune, care să transforme educația de înaltă calitate într-o realitate pentru toți.

Decizia privind modul de dezvoltare a sistemelor de educație și de formare profesională revine statelor membre. Modernizarea și îmbunătățirea educației necesită reforme care se bazează pe cunoștințe solide cu privire la ceea ce funcționează bine în educație.

Acțiunile întreprinse la nivelul UE pot contribui la justificarea opțiunilor de politică ale factorilor de decizie din statele membre, prin: furnizarea de date comparative, consolidarea bazei de cunoștințe, efectuarea de analize și evaluări comparative, promovarea învățării reciproce, schimbul de cunoștințe cu privire la bunele practici și oferirea de sprijin specific, valorificarea cooperării existente cu mai mulți furnizori de date interne și externe.

Educația are o importanță strategică pentru societățile noastre și pentru dezvoltarea economică, iar PNL va vota pentru.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Doamna Gavrilă Camelia.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ne aflăm în fața unui proiect de hotărâre care are mai ales o valoare pedagogică generală, o valoare filosofică. Vorbim despre ceea ce ar trebui să însemne educația la nivel european. Evident că Partidul Social Democrat susține, a avizat, a votat acest proiect de hotărâre, acest punct de vedere, dar trebuie să nuanțăm câteva lucruri.

Dincolo de valorile europene, la care trebuie să ne raportăm, există valori românești, există elemente de tradiție și de continuitate în școala românească, care trebuie asumate. Înainte de a fetișiza întru-totul modelelor străine trebuie să înțelegem ceea ce se întâmplă valoros și ceea ce a adus ca istorie școala românească.

Un alt aspect la care ar trebui să reflectăm în acest context generat de textul aflat în discuție, este cel legat de complementaritatea între elementele de cultură științifică, elementele de cultură artistică și elementele de formare, de modelare a personalității umane, pentru că școala înseamnă și cunoaștere, înseamnă și zonă științifică, înseamnă și dezvoltarea vocației artistice, a sensibilității și receptivității culturale și interculturale mai ales, și, de asemenea, înseamnă să înveți să-ți pese de comunitatea ta, de comunitatea celor din jur, să te raportezi la ceea ce este important de făcut în lume, deci a avea o cultură a implicării civice, a participării la ceea ce trebuie făcut pentru a schimba în bine societatea.

Nu trebuie uitate, de asemenea, nici elementele comparative, modelele de succes din spațiul european sau internațional, adaptate însă și filtrate într-o politică educațională coerentă, care nu înseamnă o reformă perpetuă, ci trebuie să însemne o asimilare obiectivă, rațională, o integrare a ceea ce se întâmplă în pedagogia și în sistemele educaționale europene.

Și încă o chestiune foarte importantă. De multe ori, învățământul românesc este acuzat de elemente legate de prea multă informație, prea multă reproducere mecanică, prea puțină adaptare la contexte situaționale și la contexte practice aplicative. Este momentul când trebuie să legăm și teoria, și elementele practice, și relația cu operatorii economici, și dezvoltarea unei sensibilități și a unei înțelegeri a ceea ce poate face absolventul mai departe, asupra modului cum se poate integra pe piața muncii, fie că este el absolvent de învățământ preuniversitar, de învățământ postliceal sau universitar.

Ajungem la concluzia că educația este un subiect comun al dialogului european, un subiect care trebuie tratat cu responsabilitate, cu măsură, cu multă competență și, în același timp, un subiect în care trebuie să armonizăm tendințe diferite, fără a absolutiza vreuna dintre acestea.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Am rugămintea la colegii înscriși la cuvânt să-mi permită să prezint prezența Comisiei pentru apărare națională din Seimul Republicii Polone, condusă de domnul Michal Jach, președintele comisiei, după care vom continua dezbaterile, pentru că au un program deja întârziat. (Aplauze.)

Mulțumesc.

Domnul Ganț Ovidiu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Conform uzanțelor, trebuie să vă spun că grupul nostru parlamentar va vota în favoarea acestei hotărâri.

În egală măsură, apreciez ardoarea dezbaterii pe marginea unei comunicări a Comisiei Europene către Consiliu și către Parlament.

Sigur, ar fi normal, poate, să regândim procedurile pe care le-am aprobat și să ne întrebăm în ce măsură are rost să votăm asupra unui COM, deci asupra unei comunicări, care nu produce, de fapt, niciun efect în plan legislativ.

În consecință, poate că dimineața, la sesiunea de declarații politice de marți, ar fi mai utile aceste dezbateri, abandonând votul asupra unei comunicări. Poate că ar fi util ca în Biroul permanent să ne mai uităm o dată pe aceste proceduri parlamentare care încarcă ordinea de zi și nu produc niciun efect.

Vă mulțumesc frumos. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am ascultat cu mare plăcere, cu sfințenie chiar, discursul doamnei profesor Gavrilă, și m-am bucurat că am terminat liceul la timp.

Îmi aduc aminte de acea poezie "Liceu, - cimitir/Al tinereții mele/Pedanți profesori/Și examene grele."

Așa vi s-a întâmplat multora dintre dumneavoastră.

Este momentul acum și aici să spun că 280.000 de copii din țara noastră abandonează cursurile școlare înainte de vreme. De asemenea, la țară, nu numai în Moldova, în toate județele țării, după clasa a V-a, un sfert dintre copii nu mai urmează cursurile. Jumătate dintre elevi - arată statisticile - chiar dacă primesc lapte, corn, mere, pere, mierlă, viezure... sunt în sărăcie extremă.

În aceste condiții, eu aș sugera ca cei care se ocupă de învățământ să rămână mai ușor cu reformele și să se ocupe de instruire și de educare, în așa fel încât să preferăm un cap bine format unui cap bine umplut, în sensul că bagajul informațional cu care pleacă cei care termină școlile nu îi ajută cu nimic în viață.

Verificați! Cei care termină liceul, prima dată iau carnet de șomaj, iar cei care termină facultățile nu își găsesc un loc de muncă. Orizontul de așteptare al majorității studenților - așa arată statisticile - este să lucreze la o multinațională sau să plece, așa că trebuie să facem o restructurare a învățământului de jos în sus și de sus în jos. Din moment ce la testările profesorilor 10% dintre ei iau nota 2, ce învățământ să facem cu cei care iau nota 2?

Atât am avut de spus!

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Pambuccian.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pe procedură, vreau să vă rog foarte serios să luăm, așa cum a fost expusă rugămintea colegului meu, a domnului Ganț, și COM-urile să fie tratate ca atare, adică să luăm act de ele, și nu să dezbatem foarte mult în Parlament lucruri care nu produc efecte juridice.

Cred că este important să facem acest lucru, cred că nu are rost să explic de ce este important să facem acest lucru. Toate explicațiile le-am avut astăzi și vă rog, din partea grupului nostru parlamentar, să luați în calcul nediscutarea, pe viitor, a COM-urilor, în plen și nevotarea lor.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Gheorghe Tinel.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Dacă Grupul minorităților naționale are o propunere de modificare a Regulamentului, așteptăm o astfel de propunere și o discutăm în Comisia pentru regulament. Aceasta este procedura regulamentară de a schimba programul de activitate al Camerei Deputaților. Dar dacă e să discutăm sau să nu discutăm comunicările care ne vin și care sunt analizate în comisia de specialitate, eu cred că trebuie discutate, pentru că există posibilitatea ca aici să se exprime puncte de vedere care, de multe ori, nu sunt convergente. Aceasta înseamnă că ele sunt aprobate cu majoritate de voturi.

Deci, până la urmă, Parlamentul României trebuie să exprime un punct de vedere, o poziție și pe o astfel de comunicare.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Pe articole. Obiecții la titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Nu. Adoptat. Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 20 octombrie 2017, 15:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro