Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 16-05-2017

Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.25 Găvrilă Ghilea - declarație politică cu titlul "De ce la autovehicule se poate, dar la locuințe nu?!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Găvrilă Ghilea:

"De ce la autovehicule se poate, dar la locuințe nu?!"

După mai bine de 8 ani de la adoptarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren și inundațiilor, Pool-ul de Apărare Împotriva Dezastrelor, PAID, semnala, în toamna anului trecut, dezinteresul major al proprietarilor români față de încheierea acestui tip de asigurări, precizând că mai puțin de 20% dintre cele aproape 9 milioane de locuințe existente sunt asigurate prin polițe obligatorii.

Situația pare cu atât mai alarmantă, cu cât printre recalcitranți se numără chiar proprietari de imobile amplasate în zonele cu risc seismic ridicat, ceea ce ar trebui să determine, în primul rând, sesizarea și responsabilizarea autorităților competente în diseminarea obligațiilor care derivă din acte normative cu un asemenea impact.

Astfel, conform datelor furnizate de PAID, în regiunea geografică Moldova, arie de impact pentru seismele cu epicentrul în Vrancea, nici 16% dintre locuințe nu sunt asigurate, în timp ce în Banat sau Dobrogea gradul se apropie de 27% și respectiv 22%.

Pe de altă parte, faptul că în București gradul de cuprindere depășește 38% este justificat și prin numărul mare de locuințe contractate în ultimii ani prin credite ipotecare, una dintre condițiile acestui instrument de finanțare fiind chiar existența unei polițe de asigurare obligatorie a imobilului împotriva dezastrelor.

Presa economică anunța recent constituirea la nivelul Autorității de Supraveghere Financiară a unui grup de lucru pentru modificarea legislației în domeniul asigurărilor obligatorii de locuințe, inclusiv prin revizuirea cuantumului amenzilor, în limita unui plafon fix, care ar urma să fie majorat de cinci ori față de nivelul minim reglementat în prezent.

Este însă evident că simpla plafonare la limita superioară de 500 de lei a cuantumului minim al amenzii contravenționale pentru neîncheierea poliției de asigurare nu poate contribui semnificativ la ameliorarea acestui indicator.

De altfel, amenzi se puteau aplica și până acum, într-un cuantum cuprins între 100 și 500 de lei, dar tocmai transferul competenței punerii în practică a acestor măsuri coercitive, către autoritățile locale a blocat, uneori chiar din considerente electorale, procesul de urmărire a respectării prevederilor actelor normative care le reglementează.

Dacă în cazul unui autovehicul depistat circulând în trafic fără a deține o poliță RCA valabilă proprietarul este sancționat atât pecuniar, cât și prin măsuri complementare - care nu se ridică decât după îndeplinirea de către acesta a obligațiilor legale, sub rezerva radierii din circulație a autovehiculului - și în cazul locuințelor responsabilizarea proprietarilor poate căpăta valențe noi.

Iată de ce, grupul de lucru constituit la nivelul Autorității de Supraveghere Financiară trebuie să armonizeze litera cu spiritul legii și să adapteze bunele practici din țările europene dezvoltate la realitățile românești. Până nu e prea târziu...