Plen
Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/25-05-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 16-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2017

22. Dezbaterea Proiectului de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie (PL-x 333/2016). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 333/2016

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

8. Proiectul de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie; procedură de urgență.

Comisii? Din cele 4 comisii?

Domnul Badea, de la buget.

Raport comun.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Leonardo Badea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.

În conformitate cu dispozițiile legale, Comisiile pentru buget, finanțe și bănci, pentru transporturi și infrastructură, pentru industrii și servicii și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate, pentru dezbaterea în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, prin adresa PL-x 333 din 19 septembrie 2016.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de Lege.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

La dezbaterea proiectului de lege s-a avut în vedere avizul favorabil al Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare și avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită RCA, domeniul de aplicare a asigurării RCA, respectiv persoanele care au obligația să încheie contracte RCA și excepțiile de la această obligație, limitele teritoriale de aplicare, limitele de răspundere, obligațiile asiguratului, obligațiile asigurătorului, riscurile acoperite și excluderile, elementele privind stabilirea și plata despăgubirilor, verificarea asigurării RCA, facilitățile și penalizările aplicabile asiguraților și asigurătorilor, organizarea și funcționarea Biroului Asigurătorilor din România.

La lucrările Comisiei au fost prezenți reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice, ai Autorității de Supraveghere Financiară și invitați, conform listei anexate.

În urma dezbaterilor care au avut loc, membrii comisiilor au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților raportul comun de adoptare a Proiectului de Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, cu amendamentele admise, cuprinse în Anexă.

De asemenea, membrii comisiei au hotărât ca eventualele erori sau formulări de tehnică legislativă să fie soluționate de Departamentul Legislativ.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale.

Doamna Gavrilă, vreți să vorbiți aici la RCA? Nu vreți.

Domnule Movilă, doriți să vorbiți la RCA? Nu.

Domnul Bode? Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Procedural, mi-aș fi dorit să nu dezbatem cu viteza luminii un proiect de lege care urmează să reglementeze un sector economic extrem de important, un proiect de lege cu peste 400 de amendamente. Cu toate acestea, noi considerăm că proiectul de lege pe care îl dezbatem își propune să rezolve o situație de blocaj în care riscă să ajungă din nou piața asigurărilor RCA, după expirarea celor 6 luni de plafonare a tarifelor, ca urmare a Ordonanței nr. 54, adoptată anul trecut de Guvernul Cioloș.

Prin reglementările cuprinse în proiectul de față, se urmărește o reașezare a regulilor după care funcționează piața asigurărilor obligatorii, precum și evitarea unui infringement din partea Comisiei Europene.

Varianta de compromis adoptată anul trecut nu mai putea fi prelungită. De aceea, sistemul trebuie regândit, astfel încât, prin aplicarea noilor prevederi, să nu mai fie generate dezechilibre uriașe în piață, așa cum s-a întâmplat în anul 2015 și în prima parte a anului 2016, până la apariția Ordonanței nr. 54.

Sper că atât ASF, cât și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România să vegheze cu adevărat asupra evoluției pieței RCA, astfel încât să nu ne mai confruntăm cu situații explozive, în mijlocul cărora se află, din păcate, populația, cetățenii.

Forma finală a acestui proiect de lege are mai multe vicii, din păcate. Aș da două exemple.

Tariful de referință pentru polițele RCA se calculează, conform prezentului proiect de lege, după o formulă cu foarte multe variabile, asupra căreia avem anumite rezerve.

De asemenea, există riscul ca o anumită categorie de asigurați, de exemplu, tinerii, să fie dezavantajați în raport cu alte categorii de asigurați, de exemplu, marii transportatori.

Din aceste motive și nu numai, Partidul Național Liberal va iniția un proiect de lege de completare a prezentului proiect de lege.

Închei, spunând că Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota acest act normativ, pentru că nu dorim să aruncăm România într-o procedură de infringement. Predictibilitate, transparență și echilibru trebuie să fie principiile care guvernează această piață și de la care ASF nu trebuie să abdice nicio clipă.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Năsui.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Stimați colegi,

Aș vrea să nu treacă acest proiect de lege fără să ne reamintim motivele pentru care am ajuns aici.

Piața asigurărilor, care este o piață extrem de importantă într-o economie de piață cum România se vrea a fi, a fost prost reglementată ani la rândul și au fost permise companii care de fapt erau adevărate scheme piramidale. Știm cu toții despre ce este vorba. În momentul când au dat faliment, lucrurile acestea s-au văzut și am văzut că, de fapt, clienții cu risc ridicat plăteau prime mai mici decât riscul pe care-l băgau ei în sistem.

Datele și cifrele pe care ni le-au prezentat și asigurătorii și transportatorii sunt clare. Această lege, din păcate, nu face două lucruri: în primul rând, nu ne scapă de riscul de infringement, pentru că menține în continuare plafonare pentru clienții cu risc ridicat; și mai face un lucru, și anume, pentru clienții cu risc ridicat plafonează prețurile, și atunci se pune întrebarea: cine va plăti prețul pentru riscul pe care acești clienți cu risc ridicat îl bagă în sistem? Ei bine, noi, restul oamenilor care se asigură și care plătesc RCA. Deci, practic, o să asistăm la o subvenționare a riscului celor mai imprudenți, de către cei mai prudenți.

Din aceste motive, USR nu poate susține acest proiect de lege.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Șova.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Șova:

Mulțumesc, domnule președinte.

Desigur, în numele Partidului Social Democrat, încep prin a spune că vom susține acest proiect de lege.

Vreau însă să fac o completare, de fapt o corecție la ceea ce a afirmat unul dintre antevorbitori, că acest proiect de lege a fost dezbătut cu viteza luminii, lucru care nu este adevărat.

Comisia pentru buget, finanțe și nu numai a avut nenumărate discuții cu jucătorii din piață, astfel încât, sigur, în ultimele zile, s-a putut ajunge la o formă acceptabilă de toți cei implicați în acest domeniu.

Pe de altă parte, vreau să reliefez un aspect care rămâne încă arhaic în această lege. Sunt o serie de participanți la trafic care introduc mari distorsiuni și mari riscuri în siguranța rutieră, care sunt exceptați de la obligațiile de a încheia asigurări de răspundere civilă.

Sper ca în proiectul viitor acest lucru să fie eliminat, pentru a aduce legea în standardele secolului în care trăim, de a avea cât mai puține, dacă s-ar putea deloc, excepții, care să permită unor participanți care utilizează drumurile naționale sau drumurile destinate circulației publice să nu plătească asigurări, dar să poată produce daune din vina lor, altor asigurați, care nu și le pot recupera de la aceștia.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Și domnul Vosganian.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi,

De la bun început, vreau să spun că ALDE va vota pentru acest proiect de lege.

Aveam și eu aceeași observație pe care a făcut-o colegul meu de la Partidul Social Democrat. Acest proiect a fost îndelung dezbătut în comisiile avizatoare și în prezența tuturor actorilor implicați, de pe piața asigurărilor.

Ceea ce trebuie să știm despre acest proiect este că el oferă o flexibilizare față de varianta de compromis care a existat timp de 6 luni. Vreau să fac apel, pe de o parte, la ASF, pe de altă parte, la asociațiile profesionale, să urmărească în continuare aplicarea actului normativ. Avem nevoie de o bună urmărire, de o bună monitorizare a pieței, astfel încât, atunci când vorbim unii cu alții, să folosim aceleași cifre și să fim de acord în legătură cu aceeași realitate, față de situația de azi în care fiecare are propriul adevăr și propriile cifre și greu le putem pune laolaltă.

Nu sunt de acord cu faptul că există riscuri nesustenabile. Realitatea primului trimestru al anului 2017 a arătat că piața asigurărilor are un anumit profit, mai mare decât cel din trimestrul I al anului 2016, când chiar a mers pe pierdere, ceea ce arată că nici plafonarea nu a dus la pierderi pentru asigurători, dar este un pas înainte, este o flexibilizare a pieței, dar, pentru a ajunge la smart regulation, va trebui să avem un feedback foarte bun și să ne reîntoarcem cu toții și să vedem care este impactul legii și cum poate fi ea îmbunătățită, dar, repet, un pas înainte, fără de care piața asigurărilor nu se poate moderniza.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog.

Domnul Olar, iar apoi domnul Movilă.

Un minut fiecare, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Olar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu am o rugăminte. Să votăm azi, repede, să nu rămână ASF-ul fără salarii.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

OK.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul Partidului Mișcarea Populară va vota acest proiect de lege, chiar dacă este încă departe de ceea ce avem nevoie.

De la celebra Ordonanță Cioloș, care a fixat un preț pentru RCA fără să avem o fundamentare a costurilor acestora și nici Ministerul Finanțelor Publice, Corpul de Control al premierului, nici ASF-ul, nici altă instituție nu a venit vreodată să ne spună dacă structura de cost a unei RCA este reală, este corectă, este mare, este subdimensionată, iar acea plafonare pe ordonanță s-a făcut, din punctul meu de vedere, abuziv, neconcurențial, la fel cum avem și un alt exemplu, de practică total ne-europeană - vine cineva și spune că va scădea prețul la medicamente cu 30%, fără niciun fel de calcul, de evaluare, studiu de impact, cum spuneam, într-un regim concurențial.

În termenul de la elaborarea ordonanței până astăzi, cum spuneam, nu am văzut nicio instituție care, transparent, să ne prezinte exact ce se întâmplă în acest sistem de asigurări și, de asemenea, nu am văzut soluția corectă, pentru că antevorbitorii au spus că vor vota, așa cum vom face și noi, acest proiect de lege, pentru a evita procedura de infringement, însă este un proiect de lege nesatisfăcător, care vine doar să mai salveze, din când în când, obrazul României.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Încheiem aici dezbaterile generale.

Dacă mai sunt intervenții? Nu mai sunt intervenții.

Legea merge la votul final.

Stimați colegi,

În 10 minute începem votul final. (Vociferări.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 11 decembrie 2017, 11:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro