Plen
Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.83/25-05-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 16-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2017

9. Dezbateri asupra Propunerii legislative privind trecerea orașului Căzănești la rangul de comună și pentru abrogarea Legii nr.134/2004 privind declararea ca oraș a comunei Căzănești, județul Ialomița (Pl-x 168/2017). (retrimisă comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 168/2017

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

6. Propunerea legislativă privind trecerea orașului Căzănești la rangul de comună și pentru abrogarea Legii nr. 134/2004 privind declararea ca oraș a comunei Căzănești, județul Ialomița.

Domnul Tinel?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Eu nu cred că actele normative, elaborate, aprobate în Camera Deputaților, au caracter ireversibil, obligatoriu sau definitiv. Sunt multe acte normative, foarte multe acte normative, asupra cărora noi revenim. Când? Atunci când constatăm că unele dintre deciziile noastre, poate, nu au fost cel mai bine fundamentate sau când realitatea se schimbă. De multe ori, amendăm actul normativ și îl aducem... îl facem compatibil cu realitatea zilei. Este și cazul acestui proiect de act normativ.

În 2004, Guvernul Adrian Năstase, în dorința de a reduce populația ocupată în mediul rural, iniția o campanie de transformare a unor localități mai răsărite din mediul rural, în orașe.

Așa este și cazul adoptării, în 2004, prin Legea nr. 134, și transformării comunei Căzănești în orașul Căzănești.

Între timp, însă, realitatea a demonstrat că acolo nu s-a schimbat nimic. Ba da, se plătesc taxe și impozite de oraș. Administrația locală este incapabilă să genereze proiecte care să ducă spre dezvoltare, administrația județeană, incapabilă să susțină proiecte care să genereze dezvoltarea localității respective ca oraș, și atunci, prin 3 referendumuri succesive - 2011, 2014, 2015 -, 99% din populație s-a pronunțat pentru reîntoarcerea la statutul de comună.

Nu știu și nu văd care este resortul politic care ne obligă să ținem această localitate prizonieră unui anumit statut.

Și întreb și eu PSD-ul: care este argumentul pentru care trebuie să ținem această localitate încadrată în categoria unui oraș care nu se dezvoltă ca oraș, se dezvoltă ca o comună mai răsărită?

Vă cer să revenim asupra proiectului de act normativ adoptat în 2004, să abrogăm Legea nr. 134 și să dăm posibilitatea localității respective să se transforme în comună, să se dezvolte normal, liniar, așa cum simt cetățenii că pot.

Până la urmă, asta este. Atâta putință are statul, în momentul de față, de a susține dezvoltarea localității respective.

A mai fost, s-a mai avut spre dezbatere acest proiect normativ și în legislatura trecută. Din păcate, iarăși, o chestiune de voință politică ne-a împiedicat să dăm un vot conștient, cu nivelul de dezvoltare din localitatea respectivă.

Și mă întreb: oare acum vom acționa la fel? Vom judeca exclusiv politic pe un vot care n-ar trebui să fie politic și ar trebui să fie... să vină în întâmpinarea celor de acolo, care își doresc acest lucru?

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Comisia pentru administrație?

Domnul Avram.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Constantin Avram:

Mulțumesc, domnule președinte.

Voi da citire Raportului asupra Propunerii legislative privind trecerea orașului Căzănești la rangul de comună și pentru abrogarea Legii nr. 134/2004 privind declararea ca oraș a comunei Căzănești, județul Ialomița.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a fost sesizată, prin adresa Pl-x 168/2017 din 24 aprilie 2017, cu dezbaterea pe fond a Propunerii legislative privind trecerea orașului Căzănești la rangul de comună și pentru abrogarea Legii nr. 134/2004 privind declararea ca oraș a comunei Căzănești, județul Ialomița, înregistrată la Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului cu nr. 87 din 25 aprilie 2017.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Consiliului Economic și Social nr. 1950 din 11 aprilie 2017.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare trecerea orașului Căzănești la rangul de comună. Totodată, se propune abrogarea Legii nr. 134/2004 privind declararea ca oraș a comunei Căzănești, județul Ialomița, precum și modificarea în mod corespunzător a anexei la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României și a punctelor 5-6 din Anexa II la Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a IV-a - Rețeaua de localități.

Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia a examinat propunerea legislativă în ședința din 9 mai 2017.

La lucrările comisiei au fost prezenți 24 de deputați, din totalul de 25 de membri ai comisiei.

La dezbaterile care au avut loc au participat, în conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, doamna Sirma Caraman - secretar de stat, domnul Ciprian Lucian Roșca - secretar de stat, domnul Daniel Marinescu - director general, domnul Sorin Solomon - director în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.

În urma examinării inițiativei legislative și a opiniilor exprimate de membrii comisiei, s-a hotărât, cu majoritate de voturi - 3 voturi împotrivă, respingerea Propunerii legislative privind trecerea orașului Căzănești la rangul de comună și pentru abrogarea Legii nr. 134/2004 privind declararea ca oraș a comunei Căzănești, județul Ialomița.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț, dezbateri generale.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu intervin astăzi la acest proiect de lege, pentru că mă simt vinovat. Mă simt vinovat, pentru că în perioada 2000-2004, aproape inconștient, am votat și eu ca această comună, Căzănești, să se transforme dintr-o comună necăjită într-un oraș și mai necăjit.

Dacă cei de acolo, acum, după atâția ani, au sesizat că nu sunt orășeni, nu văd de ce ne-am opune noi, domnule, aici.

Iată, eram într-o întrecere, cei de - atunci... câte comune divizăm. Din două comune am făcut 3, dintr-o comună am făcut două. Unii primari au fost buni și au dezvoltat comune. Iată, orașul Căzănești s-a scufundat rău de tot. Ca și Murgeniul, din județul Vaslui.

Am fost unul dintre cei nesăbuiți atunci, când am votat ca acea comună cu jumătate romi, murgeni, să fie transformată în oraș. Nu s-au putut face proiecte, n-au putut accesa fonduri. Este un liceu acolo care scoate pe bandă șomeri și fecioare agro-industriale, și cam atât. Romii s-au făcut aproape toți "operatori" în marile capitale ale Europei și își botează copiii Alfredo, Picamer, Buldozer, Brigadier și așa mai departe.

De aceea, vă rog, stimați colegi, chiar dacă la comisie ați respins această dorință a celor din Căzănești de a deveni din nou săteni, astăzi să votăm cu toții pentru!

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Korodi Attila.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Korodi Attila:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Și acest proiect de lege cred că este un semnal care vine din partea comunităților locale, că nu întotdeauna ceea ce crede statul român, Parlamentul României, Guvernul României, despre cum ar trebui să se dezvolte țara, se și întâmplă în realitate.

Când o localitate dorește să revină la statut de comună, de la statutul de oraș, înseamnă că toate politicile de dezvoltare, instrumentele de politici de dezvoltare care au fost puse la dispoziția orașelor mici și medii nu sunt eficiente.

Chiar dacă vorbim de fonduri europene, chiar dacă vorbim de fonduri naționale, întotdeauna se observă o problemă pentru orașele care reprezintă nu municipii reședință de județ, nu municipii, ci, pur și simplu, aglomerări urbane de dimensiuni foarte mici. Fondurile europene proiectate la ora actuală clar au în vizor dezvoltarea orașelor medii și mari. Orașele mici nu pot să fie competitive, fondurile europene de dezvoltare rurală și ghidurile care au fost dezvoltate nu permit, de exemplu, ca zonele peri-urbane care reprezintă structură rurală să fie acceptate ca fiind eligibile.

Când vorbim de fonduri naționale. La nivelul fondurilor naționale, în afara unei perioade, până în 2008, toate fondurile care merg pentru localitățile urbane medii și mici s-au subțiat.

Trebuie să dăm ... și aici vorbim de subsidiaritate. Dacă o comunitate locală crede că este mult mai adecvat, pentru dezvoltare, să se organizeze la nivel de comună și să se reîntoarcă la acest statut, trebuie să permitem. Pentru că asta înseamnă subsidiaritate, asta înseamnă descentralizare, asta înseamnă autonomie locală - a da comunităților locale decizia de a lua cea mai bună decizie pentru dezvoltare.

Repet cu ce am început. România cred că greșește în momentul în care toate politicile de dezvoltare se orientează către poli de dezvoltare, către municipalități, către aglomerații urbane semnificative și celelalte instrumente le dispersează într-o formă în care aglomerațiile urbane mici și medii nu au instrument, nu pot să fie dezvoltate cu suficientă rapiditate și cu suficientă energie.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Pambuccian.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Colegul meu a vorbit foarte frumos, așa, despre lucrurile acestea, și cu mare dreptate. Eu o să vorbesc mai urât despre ele și o să spun că acesta este rezultatul politruciei ieftine de campanie electorală. Când te duci și îi spui unei comunități: "... frate, vă fac oraș...! Și oamenii aceia cred că din vorbele tale, brusc, așa, o să fie mult mai bine. După care constată că nu e așa. Și vine altul, și zice: "... ați văzut, ați avut încredere în ăla, v-a băgat prostii în cap. Vă facem comună la loc..."

Până la urmă, singurii care pot să decidă asupra a ce vor pentru sine sunt oamenii informați din comunitatea respectivă. Și insist asupra cuvântului "informați". Pentru că noi asistăm acum la... Dalí avea un tablou, se numea "Vestigii atavice după ploaie". Acestea sunt vestigii atavice după campanie. La vestigiile atavice după campanie.

Și cred că ar trebui, într-adevăr, să-i lăsăm pe oamenii aceștia în pace, să-și reia statutul lor, de comună, și să-și vadă de viața lor, așa cum știu s-o facă.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Pașcan.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Distinși colegi,

Sigur, a existat un moment de entuziasm după anii ’90, când se raporta la modul triumfalist, politic, că anumite comune devin orașe. Ele n-au avut și nu au nici astăzi statutul realist economic necesar pentru a exista în acest fel.

Este, de altfel, astăzi, chiar o trufie să se respingă demersul - și pornind de la principiul autonomiei locale - ca această comună să redevină ce a fost înainte, câtă vreme nu justifică actualul statut. Prin urmare...

Eu am citit cu atenție raportul Comisiei pentru administrație publică și nu am găsit și argumentele pentru care este respinsă inițiativa legislativă, dar eu cred că, principial, trebuie să ne raportăm la realități și ce-și doresc locuitorii respectivelor zone, chiar pe acest principiu, al autonomiei locale în decizie. Și este o decizie fundamentală pentru o astfel de comunitate.

Pe de altă parte, stimați colegi, să nu uităm că s-a clamat mult reforma în administrația publică locală și reorganizarea administrativă la nivelul țării, dar asistăm și astăzi la localități care nu sunt capabile măcar să participe la cofinanțarea unui proiect cu finanțare din bani europeni. Sunt localități legate ombilical de perfuziile de la bugetul de stat. Fără aceste perfuzii financiare, economice, n-ar exista.

Și acceptăm tacit să existe un asemenea faliment organizatoric, administrativ, la nivelul țării, fără să facem nimic în schimb. Poate tocmai pentru a întreține această dependență a localităților de bugetul de stat, de puterile politice care se succed la guvernarea României. Și nu este în regulă.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Barna.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ilie Dan Barna:

Stimați colegi,

În această chestiune, a comunei Căzănești, suntem într-o comedie a absurdului. Este ca și cum montăm o piesă de teatru spunând că porțile Parlamentului sunt închise cetățenilor. Este cred că a treia legislatură, a doua cu siguranță, în care această inițiativă ajunge până la un vot final.

În legislatura trecută, cei care ați fost știți că a fost un stand-up comedy real în care nu s-a înțeles ce s-a votat și oamenii au ratat revenirea la statutul de comună. Știți că sunt filme realizate de televiziunile naționale care prezintă acest lucru ca un element de România fascinantă și hazlie. Și noi totuși insistăm să refuzăm unei comune, care își dorește în mare majoritate să redevină comună, pentru că asta a fost tot timpul, acest drept, dintr-un motiv pe care nu-l avem.

Și invit majoritatea să-mi explice de ce comuna Căzănești nu poate să revină la un drept pentru care luptă de ani de zile. Este absolut incredibil pentru ce ne luptăm acum: pentru dreptul unor cetățeni să fie ceea ce au fost tot timpul.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

Procedură, domnul Dobre.

Domnule Movilă, sunteți al treilea vorbitor, nu mai aveți cum.

Vă rog, domnule deputat, domnule lider.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Cred că cea mai bună soluție e să retrimitem comisiei, pentru două săptămâni. Pentru că tot ceea ce s-a spus aici e corect. E o solicitare a cetățenilor, vorbim de autonomie.

Eu propun retrimiterea la comisie.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, vot pentru retrimitere la comisie, două săptămâni. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

158 de voturi pentru, o abținere, un coleg care nu votează.

Ați luat o decizie înțeleaptă, pentru că oricum tot acolo ajungea, că nu trecea, că e organică.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 octombrie 2017, 15:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro