Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.86/30-05-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 23-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 mai 2017

2. Dezbaterea Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.79/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (PL-x 29/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 29/2017

   

După o scurtă pauză

   

(În continuare, lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de doamna deputat Ioana Bran și de domnul deputat Cristian Ghinea, secretari ai Camerei Deputaților.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bună ziua, stimați colegi!

Continuăm lucrările de astăzi ale Camerei Deputaților.

Avem 122 de colegi înregistrați.

Programul de lucru: 10,00-11,30 - dezbateri; pauză până la ora 12,00; votul final, la ora 12,00. După încheierea ședinței, Biroul permanent al Camerei Deputaților și Comitetul liderilor.

Ne întoarcem la punctul 6, care nu avea raport ieri.

6. Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății; în procedură de urgență.

Dacă de la Guvern vrea cineva? Nu vrea.

De la comisie?

Comisia, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cele două comisii au raport comun.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de respingere.

Consiliul Legislativ a dat un aviz favorabil; de asemenea, și Comisia pentru muncă și protecție socială.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a dat aviz favorabil, iar punctul de vedere al Guvernului și al Ministerului Sănătății sunt în anexă.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, în vederea eficientizării activității comisiilor de specialitate ale Ministerului Sănătății, de creare cu celeritate a cadrului legal pentru încheierea contractelor de management ale managerilor generali, precum și pentru eficientizarea serviciilor de asistență medicală.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii, cu majoritate de voturi, au hotărât adoptarea Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Pop.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Rareș-Tudor Pop:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Înainte de a începe dezbaterea pe amendamente, aș vrea să subliniez încă o dată importanța acestei ordonanțe.

După cum bine știți, USR a susținut și susține Ordonanța nr. 79 în varianta ei inițială sau cu amendamente care pot contribui în mod pozitiv la efectele reformatoare ale acestui act normativ.

În sprijinul acestei ordonanțe vine și Raportul de țară al Comisiei Europene pe anul 2016, un raport care, printre altele, ordonează și problemele cu care se confruntă sistemul sanitar românesc.

Cu voia dumneavoastră o să le reamintesc aici, acum.

Așadar, în ciuda măsurilor luate, sistemul medical e ineficient, iar accesul la servicii de calitate e limitat.

Din păcate, nu avem încă o strategie adresată forței de muncă din domeniu și, deși sistemele "In Health" există, ele nu sunt pe deplin funcționale.

Nu avem încă o direcție clară a criteriilor de performanță, iar accesul la sănătatea populației sărace este printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană.

Un alt punct important pe care-l reclamă acest raport este guvernanța scăzută și politicile neclare, care contribuie la dezordinea sistemului medical. Și, din păcate, avem aici un exemplu teribil, respectiv modul dezastruos în care este gestionată epidemia de rujeolă în ultimele cinci luni.

În acest context, Ordonanța de urgență nr. 79/2016 este un act esențial care vizează reașezarea unor puncte importante în interiorul sistemului de sănătate.

Aș vrea să vă reamintesc scurt ce face această ordonanță. Ea are ca miză reglementarea situațiilor de incompatibilitate la nivelul conducerii unităților sanitare, reglementează conflictul de interese, elimină restricțiile celor care doresc să candideze pentru funcții de conducere și management în unitățile sanitare și limitează, pe cât posibil, imixtiunea politicului.

Și iată-ne aici, după mai bine de trei luni de dezbateri și negocieri, cu un raport de adoptare, cu amendamente; amendamente care, majoritatea lor, din păcate, demontează mecanismele reformatoare ale acestei ordonanțe.

Să vă dau câteva exemple.

Conform acestor amendamente, nu există situații de incompatibilitate și nici conflict de interese la nivelul conducerii unităților sanitare sau, dacă prin vreun miracol există, ele sunt lăsate doar în seama unor declarații de avere și interese.

Mai sunt amendamente care permit iarăși în mod miraculos personalului medical să fie în mai multe locuri deodată: la conducerea spitalului, în sala de operații, la cursuri universitare și bineînțeles în cabinetul privat.

Și mai sunt amendamente care, deși limitează întrucâtva numirile discreționare din interiorul universităților medicale și de farmacie, ele nu au, din păcate, un impact real.

În forma inițială această ordonanță, poate imperfectă, responsabiliza și profesionaliza sistemul sanitar clinic românesc și reprezentanții ei. În forma ei actuală, din păcate, ne arată cât de puțin ne dorim un sistem sanitar deschis, onest, transparent, orientat către binele pacienților și către demnitatea corpului profesional.

Dragi colegi,

Nu uitați! Fiecare amendament votat astăzi va influența modul în care vor funcționa spitalele clinice, unități în care se tratează 70% dintre pacienții români.

Fiecare amendament votat astăzi va influența, prin efectele sale, destine și vieți pentru care suntem cu toții astăzi, aici, responsabili.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ungureanu.

Suntem în procedură de urgență, domnule Ungureanu, a vorbit domnul Pop!

Domnul Popescu Pavel.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Pavel Popescu:

Domnule președinte,

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Grupul PNL va vota împotriva acestui raport de adoptare, deoarece noi susținem depolitizarea sistemului de sănătate.

Am susținut pe tot timpul dezbaterilor din Comisia pentru sănătate, asupra acestei ordonanțe de urgență, că un sistem de sănătate sănătos este unul independent, necontrolat, care nu este captiv intereselor unui partid sau a unor grupuri de interese.

Modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului privind reforma în domeniul sănătății, care prevede ca postul de manager de spital să poată fi ocupat de cineva care este membru într-o formațiune politică, nu mai concordă cu sensul inițial pentru care a fost emisă această ordonanță și anume, pentru extinderea ariei de selecție a persoanelor care pot ocupa funcția de manager în spitalele clinice, fără limitare la cadrele universitare și la medicii primari, prin acordarea posibilității ocupării acestei funcții și de alte categorii de specialiști cu experiență și abilități de management dovedite în condițiile legii.

Stimați colegi,

Eu am impresia că acest sistem de sănătate este masacrat zi de zi de această majoritate parlamentară în Comisia pentru sănătate.

Cu toată sinceritatea, vă spun că, uitându-mă la ultimele luni - și voi atinge din nou acest subiect al crizei rujeolei din România - realizez că România, în ultimii ani, nu a mai fost condusă la nivel de sănătate în halul în care este condusă în momentul de față și noi, cu toate aceste lucruri, ajungem să masacrăm aceste ordonanțe de bun-simț care reglementează niște chestiuni elementare, care "pansează", să spun așa, acest sistem de sănătate.

Activitatea de management a unei unități sanitare este una complexă, implicând vaste cunoștințe de management financiar, management al resurselor umane și administrative, precum și abilități dovedite de leadership și coagularea tuturor actorilor implicați în activitatea unității sanitare, pentru a obține cele mai bune rezultate cu impact asupra asigurării unor servicii de asistență medicală de cel mai înalt nivel.

Această ordonanță, în forma inițială, înlătura de îndată aceste consecințe negative care aveau impact direct asupra calității serviciilor medicale furnizate pacienților.

Grupul PNL va vota împotriva acestui raport de adoptare care viciază și deturnează forma inițială a O.U.G. nr. 79, care va politiza sau va continua politizarea sistemului de sănătate și care va aduce din ce în ce mai multă ambiguitate.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Vass Levente.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Vass Levente:

Mulțumesc, domnule președinte.

Legea nr. 95, vrând-nevrând, există. A fost modificată de mai multe ori, nu există altă lege și mă bucură faptul că, prin munca deputaților, până la urmă, s-a reușit adoptarea unei forme - zic eu și zicem noi, Grupul parlamentar al UDMR - unei forme bune, după ce, în Senat - trebuie să reținem - a fost respinsă modificarea legislativă, ordonanța de urgență.

Deci, din punctul nostru de vedere, faptul că se discută iar de un director administrativ, director de cercetare, faptul că încercăm să cooptăm și universitățile în deciziile legate de modernizarea spitalelor, legate de condițiile hoteliere, legate de condițiile de igienă din spitale, mă bucură și ne bucură și, de aceea, susținem această modificare legislativă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Movilă.

Încet, domnule Movilă!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte, mulțumesc.

Stimați colegi,

Sunt multe prevederi din acest proiect de lege bune, serioase, însă sunt și unele care ne fac pe noi, de la Partidul Mișcarea Populară, să cerem retrimiterea la comisie.

Și vă dau un exemplu. În spitalele clinice postul de director medical și alte posturi din spital se ocupă prin concurs organizat de instituția de învățământ superior care are colaborare cu spitalul clinic respectiv.

Din punct de vedere juridic, nu există această posibilitate, pentru că nu există niciun contract, niciun angajament, nicio bază legală care să permită unei entități juridice - și în cazul de față vorbim de universitățile de medicină și farmacie - să organizeze concursuri pentru posturi din spital. Aceasta este una dintre prevederile pe care noi le considerăm neconstituționale. Nici agențiile de șomaj nu fac recrutare pentru firme private. Scot posturile la concurs, le anunță, știți foarte bine cum se întâmplă.

Deci este o prevedere pe care noi o considerăm neconstituțională.

Eu cer retrimiterea la comisie pentru acest punct, care este foarte important. Dacă nu se va retrimite comisiei, Partidul Mișcarea Populară va vota împotrivă, fără să mă refer și la faptul că am avut amendamente care să vină să reglementeze exportul paralel de medicamente, și au fost respinse. Ne referim doar la acest aspect care este foarte important.

Odată legiferată această situație, vom crea un haos, vom crea multe situații hilare în care, cum spuneam, o instituție, o entitate juridică - în cazul de față universitățile de medicină și farmacie - vor organiza concurs pentru posturi din spitale, pentru care managerul de spital sau administrația locală nu va avea niciun cuvânt de spus.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să vă pregătiți cartelele de vot.

Retrimitere la comisie, două săptămâni.

Vă rog să votați.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

47 de voturi pentru, 76 de voturi împotrivă, o abținere.

Propunerea dumneavoastră a fost respinsă.

Domnul Buicu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am ascultat niște declarații politice foarte frumoase, dar haideți să revenim la textul ordonanței.

Această ordonanță dată de Guvernul Cioloș este neconstituțională, pentru că - și o să vă explic - spune următoarele lucruri: "nu ai voie să faci politică." Aceste lucruri nu sunt cuprinse în Legea nr. 95. Acest drept este cuprins în Constituția României. Este dreptul oricărui cetățean de a face politică.

Prin textul acestei ordonanțe, formularea din textul ordonanței determina următorul aspect: managerul de spital nu avea dreptul să fie membru de partid și prin această prevedere era, de fapt, neconstituțională.

Al doilea aspect. Urgența acestei ordonanțe a fost dată, de fapt, de un singur articol. Acest articol făcea referire la contractarea serviciilor anul trecut, doar cu spitalele care erau acreditate. Doar un articol din această ordonanță explică caracterul de urgență al ordonanței.

Legat de incompatibilități și conflicte de interese, în afară de Legea nr. 95, România are o legislație generală legată de incompatibilități și conflicte de interese, care sunt valabile și în domeniul medical; aceste prevederi au rămas.

Legat de exportul paralel de medicamente pe care îl aclamă unii, PSD a fost cel și este cel care a luat, de fapt, primele măsuri pentru stoparea exportului paralel.

Chiar dacă unii foști miniștri spun că au făcut un soft de raportare a cantităților de medicamente, să știți că acel ministru nu a luat o decizie de a stopa exportul.

Nu vreau să lungesc foarte mult această dezbatere generală, dar, totuși, indiferent de pozițiile anunțate de partide, vreau să mulțumesc participanților la dezbaterile care au avut loc în Parlament - și au fost numeroase dezbateri - ONG-urilor participante, partidelor. În Comisia pentru sănătate am avut aceste dezbateri și vreau să mulțumesc pe această cale colegilor parlamentari din toate partidele politice - UDMR, PMP, PNL, USR, PSD, Minorități - care au prezentat aceste poziții. Modificările acestei ordonanțe sunt bune.

Așa că PSD va vota această ordonanță, cu amendamentele rezultate la comisie.

Vă mulțumesc mult.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Buicu, veniți un pic până sus! (Discuții la prezidiu.)

Mulțumesc.

Te rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Vreau să mai intervin și vreau să-i mulțumesc domnului deputat Pop și domnului vicepreședinte.

Raportul care a fost întocmit de Comisia juridică și Comisia pentru sănătate pentru plen este, de fapt - o să vedeți - un raport de adoptare a proiectului de lege de respingere a ordonanței, pentru că, de fapt, la Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, a căzut acest proiect.

În urma dezbaterilor din Comisia pentru sănătate și din Comisia juridică, s-a modificat atât titlul proiectului, cât și textul, astfel încât Ordonanța nr. 79 este adoptată, cu amendamentele rezultate din comisiile comune - juridică și sănătate.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da.

Mulțumesc.

Încheiem aici dezbaterile generale.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Pavel Popescu (din sală):

O mică intervenție.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Împotriva Regulamentului, da. (Vociferări.) De la voi am învățat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Pavel Popescu:

Stimați colegi,

Eu aș vrea doar să trag concluzia Partidului Național Liberal, în cazul acestei ordonanțe de urgență.

Dar înainte vreau să vă spun că managerii trebuie aleși pe criterii de performanță, nu pe criterii politice.

Și concluzia este că "tovarășii" înving și acum în sistemul de sănătate. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Trecem la articole.

Dacă sunt intervenții la amendamentele admise sau amendamentele respinse?

Vă rog.

Domnul Pop, da? La respinse? La admise.

Vă rog.

Da.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Rareș-Tudor Pop:

Marginal 5, art. 16 alin. (3).

Dragi colegi,

Vorbim de un amendament care prevede ca membrii organismelor consultative de la nivelul Ministerului Sănătății să primească o indemnizație de 10% din indemnizația ministrului. Până aici, totul este în regulă.

Problema cu acest amendament este că îi lipsește finalizarea. În prevederea din Ordonanța nr. 79 se subliniază că această indemnizație se acordă doar dacă întâlnirea se finalizează într-un document, care este aprobat de Ministerul Sănătății.

Ei bine, din păcate, această prevedere a dispărut acum o săptămână, la recomandarea Ministerului Sănătății.

Și aș vrea să vă invit să facem un calcul împreună. La o comisie formată din 10 oameni, ministerul cheltuiește minimum 15.000 de lei. Aș vrea să întreb pentru ce se cheltuiesc acești bani dacă nici măcar nu avem un obiectiv clar?

Vă supun la vot respingerea acestui amendament și păstrarea prevederii inițiale.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Votăm din nou articolul... la marginal 5, art. 16 alin. (3), amendament admis.

Vot, vă rog. (Vociferări.)

Amendament admis. Vot pentru amendament admis.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

80 de voturi pentru, 44 de voturi împotrivă. Amendamentul a rămas în forma inițială.

Vă rog, alte intervenții?

Domnul Buicu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

O să încerc să explic fiecare amendament în parte, ca lucrurile să fie înțelese.

Și pot să vă spun că în amendamentul pe care l-am admis scrie foarte clar: "Regulamentul de organizare și funcționare al atribuțiilor organismelor consultative, inclusiv modalitatea de acordare a indemnizațiilor, se stabilesc prin ordin al ministrului sănătății".

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții dacă mai sunt la amendamente?

Domnul Drulă.

Domnul Pop.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Rareș-Tudor Pop:

Tot admis, marginal 8.

Practic este un amendament prin care vedem cum se poate numi discreționar conducerea interimară a serviciilor de ambulanță, eliminând din ordonanță și din procesul de numire a conducerii, avizul consultativ al Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul MAI, păstrând, așadar, această numire doar la discreția ministerului, fără niciun instrument de control sau de verificare. Și mai mult, în acest articol, interimatul se prelungește nejustificat, cu încă un mandat de 6 luni, peste cel prevăzut în ordonanță.

Supun la vot, așadar, respingerea acestui amendament și păstrarea prevederii originale.

Voci din sală:

... 7 marginal.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Rareș-Tudor Pop:

7 marginal?

7 marginal, mă scuzați.

Propun, mă scuzați.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci supuneți dumneavoastră sau...?

Mai strigați o dată, domnule Drulă, că noi așa comunicăm.

7 marginal. Și dumnealui a spus 8, în stenogramă.

7 marginal, amendament admis, vot, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

95 de voturi pentru, 21 de voturi împotrivă, 30 de abțineri. Amendamentul a rămas în forma inițială.

Domnul Buicu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Explicarea votului.

Dacă este un aviz consultativ, oricum, ministerul putea să facă numirea, e doar un aviz consultativ și nu un aviz conform.

Legat de perioada aceasta, de două ori câte 6 luni, din practică, s-a constatat faptul că această perioadă nu este suficientă pentru asigurarea concursurilor, având în vedere faptul că de multe ori nu se prezintă nimeni la aceste concursuri. Și atunci, de aceea s-a luat această decizie.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Procedură.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Drulă:

Aș vrea să vă rog, domnule președinte, și pe colegul de la PSD, să intervină la dezbaterile pe amendament cu observații, că acesta este rolul regulamentar al dezbaterilor pe amendament.

Explicarea votului, așa cum ne-a spus președintele comisiei, nu se face pentru voturile pe amendamente.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

În calitate de președinte al Comisiei, poate da explicații la fiecare articol, domnule Drulă.

Mai citiți, că mai era... mai dați două pagini și o să găsiți și asta.

Alte intervenții la amendamente?

Domnule Movilă, vreți să interveniți, da?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Pentru că ați menționat că președinții de comisie pot face explicarea votului, eu solicit, încă o dată, public, o fundamentare pentru următorul articol: "În spitalele clinice, funcția de director medical, director de cercetare, șef de secție medicală"...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Care articol, domnule Movilă?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Art. 24 alin. (7), domnule președinte.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

24 marginal?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Da, 24 marginal, alin. (7).

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Continuați.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

... "șef de laborator medical, șef de serviciu medical și șef birou medical se ocupă de către un cadru didactic universitar medical, desemnat în urma concursului sau examenului organizat de senatul instituției de învățământ superior public în cauză".

Pentru mine, întrebarea este: care este rolul spitalului? Care este rolul managerului care are un contract de management, în situația în care o altă instituție organizează concurs și angajează, practic, în spital, personalul de care vorbeam?

Este important să înțelegem acest lucru. Și eu solicit încă o dată, pentru că în ansamblu sunt multe prevederi bune în această ordonanță, dar aici văd un conflict care cred că ar trebui lămurit. Dacă în situația spitalelor publice, aflate în administrarea, în coordonarea administrațiilor locale, acolo se prevede expres că "...acele condiții de concurs sunt organizate la propunerea comitetului director, cu aprobarea consiliului local sau județean, după caz, prin hotărâre...", cum spuneam, la aceste instituții, în cazul de față, la spitalele clinice nu există nicio implicare.

Și încă o dată vă spun. Este un lucru destul de grav, să dăm drumul acestui text de lege, fără implicarea directă a managerului de spital, care dă concurs și are indicatori pentru spitalul respectiv.

E important să lămurim acest lucru, pentru că dacă vom avea o soluție, pe care noi o considerăm constituțională, atunci sigur vom vota și noi. Dacă nu, cum spuneam, pentru că s-a votat respingerea retrimiterii la comisie, vom vota împotrivă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Solicitați doar explicații sau și vot, domnule deputat?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Solicit o fundamentare președinților Comisiei pentru sănătate și Comisiei juridice, pentru că este un amendament admis...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da, am înțeles.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

... și fiind la dezbateri generale, pe Regulament, am făcut acest lucru.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles. Doriți să votăm amendamentul din nou? Nu.

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Și vă mulțumesc pentru întrebare, domnule deputat, pentru că îmi dați posibilitatea să explic.

Există două categorii de spitale: spitale neclinice și spitale clinice. Aceste spitale clinice sunt cele care au de fapt contract cu universitățile de medicină și farmacie sau cu facultățile de medicină.

Particularitatea acestor spitale clinice este de fapt următoarea: sediul disciplinelor clinice, începând de la chirurgie, medicină internă, dermatologie și așa mai departe nu este la nivelul facultăților de medicină sau în universitate. Sediul acestor discipline clinice este de fapt sediul secției clinice respective. Și asta, de fapt, este prevăzută atât de Legea nr. 95, cât și de Legea nr. 1 a educației naționale, pentru că învățământul superior medical așa este reglementat. Nu avem disciplina de chirurgie într-un birou de la facultatea de medicină, avem sediul disciplinelor în secția clinică. De aceea avem aceste secții clinice.

Și vreau să-i mulțumesc domnului deputat că mi-a dat posibilitatea ca în plen să explic tuturor colegilor aceste lucruri.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

Vă rog, domnul...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnilor colegi,

Apreciez profesionalismul și amabilitatea colegului meu de la comisie, domnul președinte Buicu, și nu contest cele spuse. Însă nu mi-a explicat nimeni, încă, care este relația juridică între managerul de spital - lăsând la o parte activitatea practică și didactică pe care universitatea de medicină și farmacie o face în baza unor contracte, protocoale, cu spitalul clinic - care este responsabilitatea juridică a managerului de spital, atunci când o altă instituție îi recrutează oamenii și îi duce în spital? Pentru mine asta este important.

Nu contest cele spuse de domnul președinte, domnul deputat Buicu, că, într-adevăr, laboratoare, practică, vestiare, la studenți, la rezidenți sunt în spitale clinice. Dar nu mi-a explicat care este relația și responsabilitatea juridică.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Ultima intervenție, domnule Buicu, la subiectul acesta.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc.

O să încerc să explic.

Dacă ați fi citit art. 185 pct. 9 și pct. 10, ați fi văzut că în cadrul spitalelor clinice, procedura de examen este făcută de senatul universităților, cu avizul Ministerului Sănătății sau al autorității publice locale, pentru că spitalele clinice pot fi în subordinea ministerului sau în subordinea autorității locale.

Legat de relația juridică între manager și șeful de secție, pot să vă spun că, în urma concursului, va fi semnat un contract de management, de administrare, între managerul spitalului și acel șef de secție, care va cuprinde, în afară de planul de management al candidatului pentru funcția de șef de secție, și indicatorii de management, aferenți secției respective.

Cu alte cuvinte, managerul are acest instrument de control al activității din cadrul secțiilor respective.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Continuăm dezbaterile la articole.

Dacă mai sunt intervenții, vă rog?

Domnul... Ungureanu?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vorbim despre marginal 12. Noi susținem păstrarea acestei componente, în forma O.U.G. nr. 79. Aș vrea să dăm câteva cazuri concrete, apropo de conflictul de interese.

Știu că este uneori dificil să trecem peste relațiile personale. Îmi amintea, în mod dureros, un membru al Comisiei pentru sănătate, că am apelat odată la el, pentru fiica mea, într-o problemă de sănătate, și îmi bătea obrazul că îl contrazic în idei. Cam asta se întâmplă în spitalele României. Se întâmplă cumetrii. Se întâmplă ca odată ce ai apelat la un doctor, să-ți amintească în mod dureros, într-un moment dificil, că îi rămâi dator. Așa se alocă banii. Și acest tip de conflict nu poate fi reglementat.

De asta nu poate exista, stimate coleg din Comisia pentru sănătate, care ai spus, cu tot dragul pentru tine, că este o suprareglementare la acest marginal 12.

Nu există nimic sau nu poate fi nimic puțin sau nimic care să înlăture capacitatea noastră, ca Parlament, măcar să diminuăm conflictul de interese, în orice formă.

Așa că propunerea mea este de bun-simț: să fie destul de clar definit ce înseamnă conflictul de interese pentru manageri, pentru șefi de secții. Uitați-vă, cât de clar este la subpunctul b: "deținerea de către soțul/soția, rudele ori afinii până la gradul al IV-lea, inclusiv ai managerului general, a funcției de membru în comitetul director sau a unei alte funcții de conducere, inclusiv de natură administrativă".

Iar în ceea ce propune comisia, este o chestiune cu caracter general, care trimite la Agenția Națională de Integritate - o instituție care mai degrabă este legată de mâini și de picioare, în majoritatea situațiilor. Și am avut lucruri punctuale în acest Parlament: ANI, care trimite documente, și noi spunem "Nu ne interesează!"; rapoarte ale Curții de Conturi, care vorbesc despre jaful din spitale, și nu se aplică.

Așa că nimic nu este puțin și nimic nu este suprareglementare, dacă aduce o brumă de echitate într-un sistem medical care este praf.

Propunerea este de menținere în forma O.U.G.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Eu n-am înțeles nimic.

Votăm din nou amendamentul admis, la poziția 12.

Vot, vă rog. (Vociferări.)

Păi, nu, și eu am supus la vot amendamentul... cum este amendată Legea, din raport. Așa e amendamentul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

91 de voturi pentru, 44 de voturi împotrivă, 6 abțineri. Propunerea dumneavoastră a fost respinsă.

Vă rog, domnul...

Continuăm cu dezbaterea la articole.

Dacă până la poziția 24 mai sunt intervenții?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Rareș-Tudor Pop:

Bine v-am regăsit.

Da, vorbim despre 16 marginal, art. 176 alin. (7). O să-l citesc, așa cum apare în ordonanță, să fie foarte clar ce reclamăm aici: "Modelul-cadru al contractului de management, care include cel puțin indicatorii de performanță a activității, programul de lucru și condițiile de desfășurare a activității de management se aprobă prin ordin al ministrului sănătății".

"Valorile optime ale indicatorilor de performanță ai activității spitalului se stabilesc și se aprobă prin ordin al ministrului sănătății".

Și, partea cea mai importantă: "Contractul de management va avea la bază un buget global negociat, a cărui execuție va fi evaluată anual".

Din păcate, această prevedere lipsește din amendamentul admis.

În lumea din care vin eu, și se pare că și această ordonanță, orice contract de management are la bază un buget global negociat, iar asta, din punctul meu de vedere, ajută orice manager să fie ordonat și predictibil în activitățile sale. Însă, în realitatea parlamentară, în mod ciudat, această opțiune nu se regăsește, fiind, după cum spuneam, eliminată din acest articol.

Vă rog și vă rugăm să ajutăm managerii să fie profesioniști, și să păstrăm această prevedere.

Propun păstrarea prevederii inițiale și respingerea amendamentului admis.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumim.

Votăm din nou amendamentul admis de la poziția 16. Vot.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

98 de voturi pentru, 50 de voturi împotrivă, 5 abțineri. Amendamentul admis a rămas în forma inițială.

Alte intervenții?

Domnul Pop.

(Domnul deputat Pavel Popescu dorește să ia cuvântul.)

Apăsați pe microfon, că nu vă văd, de aceea...

Domnule Pop, mai susțineți?

Domnul Popescu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Pavel Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, domnule Pop.

Da, numărul 26. Îmi aduc foarte bine aminte, nu știu dacă am motiv să-mi aduc aminte atât de bine, dar poate că am, că s-a discutat ieri. (Vociferări.) Nu pentru că... să vă clarific, dragi colegi.

Colegii dumneavoastră au impresia că noi uităm, așa, de la secundă la secundă, și încearcă să profite de aceste lucruri.

Ieri am discutat, în comisiile reunite, următorul aspect. Art. 10 spune așa: "În cazul spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, condițiile specifice de participare la concursul de ocupare a funcției de șef de secție, șef de laborator și șef de serviciu medical se aprobă la propunerea comitetului director, prin act administrativ al primarului unității administrativ-teritoriale, al Primarului General al municipiului București sau al președintelui consiliului județean, după caz, cu avizul direcției de sănătate publică județene sau a municipiului București".

Din câte îmi aduc eu aminte, ieri am stabilit și a rămas forma în care "primarul" - formularea "prin act administrativ al primarului unității administrativ-teritoriale" se înlocuiește cu "consiliul local". Asta am discutat ieri. Și am vrea să se revină la forma inițială cu care am căzut de acord ieri și anume, "primarul" să fie înlocuit cu "consiliul local".

Deci susțin respingerea amendamentului în această formă, și admiterea lui, cu modificarea pe care tocmai am spus-o.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu se fac amendamente de formă în plen, domnule deputat.

Deci votăm din nou... (Vociferări.)

Votăm din nou amendamentul de la 26 marginal alin. (10). Vot, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

94 de voturi pentru, 43 de voturi împotrivă, 4 abțineri. Amendamentul a rămas în forma inițială.

Alte intervenții?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Da, domnule președinte.

Îmi pare rău că nu ați observat, am semnalizat din timp.

Cred că aici este vorba doar de o eroare materială, pentru că la comisie am avut propunerea pe care a menționat-o colegul nostru, domnul deputat Pavel, că "aprobarea se face la propunerea comitetului director, prin hotărâre de consiliu local, hotărâre de consiliu județean sau, după caz, hotărâre a Consiliului General al Municipiului București, propunere la care au subscris mai mulți colegi, inclusiv de la PSD, inclusiv de la UDMR. Și cred că aici... luăm stenograma de ședință...

Și aici cred că este o eroare materială, altfel nu pot să-mi explic cum nu apare, din stenograma de ședință, formularea adoptată. Sau, în cel mai rău caz, propunerea ar trebui să fie la amendamente respinse. Numai că în comisie s-a votat ca instituția administrativă reprezentată de consiliul local, consiliul județean, care este legislativul administrației locale, să valideze condițiile de concurs, nu primarul sau președintele de consiliu județean.

Și îl rog pe domnul președinte să își reamintească această discuție din comisie. Pentru că nu ne... și îmi pare rău că sunt discuții politice. Chiar e o problemă tehnică pentru sistemul de sănătate, nu stăm să aruncăm unii în alții, că suntem PSD, PMP, UNPR și restul. E doar...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles, domnule deputat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

... o abordare tehnică.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Márton Árpád.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Nu știu ce dezbatere a existat în Comisia pentru sănătate, că acolo n-am fost prezent. Ieri a fost o ședință comună. Pentru că în prima variantă ni s-a propus să adoptăm forma venită de la Comisia pentru sănătate, am avut câteva observații - chiar eu am avut câteva amendamente de făcut - și s-au luat în dezbatere doar acele probleme pe care noi, din Comisia juridică, am considerat că trebuie să fie rezolvate.

Aici, la 10, din Comisia pentru sănătate n-a existat amendament. A existat o variantă a textului original. Eu am avut o observație, că este absurd să nu aibă un rol o persoană de specialitate din spital pentru - și vă rog să citiți despre ce este vorba - "...condițiile specifice de participare...", deci ceva specific, și personalul medical să nu aibă un rol în elaborarea acestor condiții specifice.

Și în dezbaterea... eu am venit cu o propunere, alții au venit cu o propunere, și eu am fost de acord să se modifice, introducându-se această frază, pe care o găsiți aici: "se aprobă la propunerea comitetului director". Și atât.

A fost într-adevăr o dezbatere legată de însăși procedura, deci nu primarul, ci consiliul local, dar amendamentul pe care eu l-am susținut, și cu toate intervențiile am fost de acord, ca acest amendament să fie supus votului, a fost acesta. Și acesta a fost supus votului.

Deci, într-adevăr, s-a ridicat problema legată... că n-ar trebui să fie primarul, că ar trebui să fie... și erau "n" variațiuni, dar așa ceva nu s-a supus votului și nimeni n-a reclamat să fie altfel.

Nu vă supărați, eu am fost de acord ca amendamentul, pe care eu l-am făcut prima dată, cu managerul general și directorul medical, să aibă această formă, legat de "se aprobă la propunerea comitetului director". Și acesta a fost supus votului.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

N-a existat alt vot...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

... au existat discuții, dar în final s-a supus votului această formulă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Avem raportul comun, avem amendamentul votat și admis de plen, încă o dată.

Sistăm aici dezbaterea la acest articol.

Dacă mai sunt intervenții la alte articole?

Vă rog, liderii la prezidiu. (Consultări.)

Vă rog, domnule Ungureanu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Aș vrea să-i mulțumesc domnului președinte Buicu pentru eleganță. Arareori se întâmplă ca în comisie să fie persoane care nu cred o iotă din ce spui, dar îți dau impresia că o fac. Și îi mulțumesc foarte mult pentru asta. E nevoie și de multă politețe.

Suntem la 24 și vorbim de un joc de putere.

Vă amintiți, cei care ați fost în Comisia pentru sănătate, cum au venit rectorii universităților de medicină, și domnul profesor Beuran, dacă îmi aduc aminte, și bătea obrazul unor membri...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat,

La alineatul...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Da, este vorba despre șefii de secție...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Marginal 24?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Da. Marginal 24.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

... a fost dezbătut și votat...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

... și ne spunea domnul...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

A fost dezbătut și votat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Da...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții dacă mai aveți? (Vociferări.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Nu a fost, 24 nu a fost...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Movilă. 24... a susținut domnul Movilă și... votat de plen.

Mulțumesc frumos.

Alte intervenții, dacă mai sunt?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

La numărul... o secundă... la 25.

Continui, că e pe aceeași temă: șefii de secție. Profesorii universitari spuneau așa: "Cum adică, un om cu un grad mai mic decât mine să-mi fie mie șef?".

Există un termen numit "colaborare și parteneriat", lucru care se întâmplă în Comisia pentru sănătate. Și ar trebui să se întâmple în orice spital. Poți să fii profesor universitar și să fii, pe linie didactică, superior unui medic, și, în calitate de șef de secție, acel om, având mai multe calități decât tine, să poată să-și facă treaba foarte bine.

Îl văd pe domnul Buicu gata să-mi dea un drept la replică. Îl aștept cu drag.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu, nu, fără drept la replică.

Solicitați vot pe acest amendament?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Sigur.

Pe procedură, o să se cheme altfel.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci 25 marginal, pct. 15, art. I pct. 17, da?

Domnule Ungureanu? Amendament admis, vot, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

91 de voturi pentru, 37 de voturi împotrivă, 9 abțineri. A rămas în forma inițială.

Vă rog, alte intervenții?

Domnul Gheorghe Tinel.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Vă rog să nu mai permiteți analiza și dezbaterea unor texte, dacă textul respectiv, articolul respectiv a fost depășit, a fost parcurs.

Pe cuvântul meu, ne creați o mare problemă în a urmări. Ne ducem la art. 17, ne întoarcem la art. 5, ne ducem la art. 24, ne întoarcem la art. 6.

Stabiliți o procedură, pe calupuri marginale, cum vreți dumneavoastră - de la 1 la 10, de la 10 la 20, de la 20 la 40 -, în așa fel încât toată activitatea noastră să fie liniară. Că altfel, pe cuvântul meu, ne ducem, ne întoarcem, fiecare are câte o observație, haideți, să mai discutăm o dată amendamentele admise. Păi, nu discutăm... observațiile se fac aici, pe textul propus, numai ca observații. Altfel, nu facem amendamente în plen.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dar nu trebuia să-mi spuneți mie chestia asta.

Alte intervenții?

Vă rog, domnule Ungureanu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Ne referim la marginal 27, la organizarea concursurilor.

Suntem în aceeași situație, în care manageri de spitale - și asta, mă refer în special la marele deficit de caracter pe care îl avem în sistemul medical - sunt manageri de spitale care sunt susținuți de universități. Dacă ești în gașca potrivită, atunci ocupi un post de manager. Dacă nu ești în gașca potrivită, atunci acel post de manager este la mâna primarului, este la mâna președintelui consiliului județean.

Noi susținem să se păstreze forma din O.U.G. nr. 79.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Îi mulțumesc liderului dumneavoastră, care a făcut o promisiune aici, la întâlnirea cu liderii.

Vot pentru amendamentul admis de la poziția 27.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

97 de voturi pentru, 41 de voturi împotrivă, 8 abțineri. Amendamentul a rămas în forma inițială.

Alte intervenții?

Mulțumesc.

Legea merge la votul final.

Mergem la...

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 22 octombrie 2017, 3:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro