Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.92/09-06-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media13-12-2017
Video in format Real Media11-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 30-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 mai 2017

13. Dezbaterea Propunerii legislative pentru abrogarea Legii nr.37 din 7 aprilie 2014 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule (Pl-x 306/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 306/2015

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

25. Propunerea legislativă pentru abrogarea Legii nr. 37 din 7 aprilie 2014 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.

Comisii?

Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin Lazăr:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru transporturi și infrastructură și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au fost sesizate spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege privind modificarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, transmis cu PL-x 452/2015 din 10 iunie 2015 și înregistrat la comisii sub numărul 4c-26/829/2015 din 15 iunie 2015, respectiv 4c-2/245 din 10 iunie 2015.

Potrivit prevederilor Constituției României, republicată, Camera decizională pentru acest proiect de lege este Camera Deputaților.

Senatul a adoptat proiectul de lege, în ședința din 8 iunie 2015.

La întocmirea prezentului raport comun, comisiile au avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ nr. 447 din 4.05.2015; avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități Pl-x 452/16.06.2015; avizul favorabil al Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic nr. 4c-27/140 din 24.06.2015.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 3 alin. (1) lit. c), în sensul exceptării de la plata timbrului de mediu și a autovehiculelor destinate a fi utilizate de către unitățile sistemului administrației penitenciare.

În conformitate cu prevederile art. 61 și 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au examinat proiectul de lege și documentele conexe, în ședința din data de 17 ianuarie 2017, iar membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, în ședința din 22 februarie 2017.

La lucrările Comisiei pentru buget finanțe și bănci și-au înregistrat prezența un număr de 21 de deputați, din totalul de 25 de membri, iar la lucrările Comisiei pentru transporturi și infrastructură, un număr de 12 deputați, din totalul de 17 membri.

La dezbaterea proiectului de lege au participat, în calitate de invitați, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice și ai Ministerului Mediului.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii, prezenți la lucrări, au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților raportul de respingere a Proiectului de Lege pentru modificarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, deoarece Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule a fost deja abrogată prin art. 12 din Legea nr. 1 din 6 ianuarie 2017 privind eliminarea unor taxe și tarife, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bode.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Această inițiativă legislativă îi are ca inițiatori pe parlamentarii Grupului nostru parlamentar, ai Grupului PNL.

Din păcate, inițiativa de față a rămas fără obiect de reglementare, motiv pentru care Grupul nostru parlamentar va vota respingerea acestei inițiative.

Însă aș vrea să profit de această oportunitate și să prezint în câteva coordonate în ce situație suntem azi, în ceea ce privește timbrul de mediu.

Prin eliminarea timbrului de mediu de către Guvern - Guvernul Grindeanu - a fost generată o situație de blocaj în ceea ce privește recuperarea de către cetățeni pe cale administrativă a sumelor încasate din vechile forme de taxare, declarate ilegale prin decizii ale Curții de Justiție a Uniunii Europene.

De fapt, Guvernul, luat de val, nu s-a gândit nicio secundă la consecințele acțiunii lui asupra procedurii administrative de recuperare a banilor de către cetățeni.

După cum știți, de la 1 februarie 2017, românii nu-și mai pot recupera sumele plătite sub diverse forme ca taxă de poluare. Și vorbim în total de 6,1 miliarde de lei, conform situației făcute publice de către reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu.

Cetățenii sunt forțați să meargă în instanță, să-și câștige un drept pentru care statul ar fi trebuit să găsească rapid rezolvare.

Am văzut în ultimele zile o afirmație publică a doamnei ministru Grațiela Gavrilescu, care spunea că în două săptămâni, mai exact pe 18 mai, Guvernul va veni cu un act normativ prin care aceste sume vor fi recuperate de cei îndreptățiți.

După toate aceste bâlbe, sincer, am mari îndoieli că acest act normativ va fi emis, iar procesul de restituire pe cale administrativă va fi reluat.

O mențiune specială și cu asta închei. Acești bani trebuie restituiți într-o singură tranșă, mai ales că în Decizia Curții Europene de Justiție se precizează că o restituire eșalonată a banilor nu este de dorit, ci abordarea corectă vizează o returnare integrală a sumelor datorate.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Șova?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Șova:

Mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând, un comentariu scurt la cele prezentate de antevorbitorul meu. În sensul că, deși în această situație și la acest moment, sumele pot fi recuperate doar pe cale judecătorească, nu putem vorbi de privarea de acest drept a celor care au de făcut acest lucru. Și știm, din practică, că acolo unde intervine hotărârea judecătorească, decizia este și de eliberare a sumei, într-o singură tranșă.

Desigur că Guvernul ar trebui să vină cu o soluție concordantă și cu ceea ce ne recomandă Comisia Europeană, pe de o parte, și Curtea Europeană de Justiție, pe de altă parte, în concordanță și cu posibilitățile actuale de rambursare a unor sume care au fost strânse de 10 ani și care să nu uităm că au fost inițiate la începutul anului 2007, de cei care mai degrabă aveau interese în producția și comercializarea de autovehicule noi și nici într-un caz de cei care mureau de grija mediului din România.

Această taxă a fost o taxă prohibitivă întotdeauna și a fost o taxă pe tranzacție, nu a fost o taxă cu adevărat de mediu. Este foarte bine că a fost eliminată.

Din păcate, de-a lungul timpului, de asemenea, am asistat la o mulțime de excepții, astfel încât, până la urmă, aproape toate instituțiile statului și mai ales cele de forță - îmi amintesc că în mandatul trecut, la comisie, Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe, toți au pretins și au și primit aceste exceptări - mă gândesc că poate acum sunt mai fericiți că totuși au ajuns, până la urmă, toți românii să fie exceptați de acest lucru.

Am încredere că Guvernul va găsi soluția optimă - și morală și legală - pentru returnarea și banilor ilegal luați, repet încă o dată, deloc în sensul protecției mediului, ci întotdeauna în interesul protecției celor care acționează în piața românească, în producția de autovehicule și în importul și comercializarea de autovehicule noi.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ionuț Simionca.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară va vota pentru respingerea acestui proiect legislativ.

Ne-am bucurat foarte mult când taxa de timbru a fost scoasă și românii au reușit să-și înmatriculeze mașinile. Ar trebui să facem ceva și cu impozitul, care e foarte mare la mașinile peste 3.000 cmc, știți că e foarte mare. Și, din cauza impozitului, românii își înmatriculează mașinile în Bulgaria sau în alte țări.

Ar trebui să reducem și impozitul la mașinile cu cubajul mai mare la motoare, ca să putem să-i ajutăm pe români să-și înmatriculeze mașinile în România, să luăm taxe și impozite de la români care au mașini înmatriculate în România.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Moșteanu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Da, așa cum au zis și antevorbitorii mei, acest proiect și-a pierdut obiectul reglementării, prin Legea nr. 1, de la începutul acestui an.

Nevoia de mobilitate este una foarte importantă, duce la creșterea nivelului de trai și la creșterea competitivității economice. Însă când această nevoie de mobilitate vine la schimb cu sănătatea noastră și a copiilor noștri, atunci acest lucru trebuie să ne dea de gândit. Pentru că, stimați colegi, în primele 4 luni ale acestui an, numărul de mașini mai vechi de 10 ani, înmatriculate în România, s-a dublat, față de aceeași perioadă a anului trecut - vorbesc de primele 4 luni. Asta înseamnă că ușor, ușor, prin renunțarea la taxarea poluatorului, România se transformă într-un cimitir de rable. Asta, cu prețul sănătății noastre și a copiilor noștri.

Bucureștiul este cea mai poluată capitală europeană. Și mașinile care circulă în fiecare zi, care stau bară la bară în fiecare zi, contribuie într-o mare măsură la această poluare.

Nu vedem însă niciun efort, din partea Primăriei Capitalei sau a Ministerului Mediului, pentru a face ceva în această privință.

OK, e bine, nu mai avem taxe, dar trebuie să găsim o cale să respirăm aer curat.

Și, în Comisia pentru transporturi, am cerut reprezentanților Guvernului, de mai multe ori, să vină cu o propunere. Au spus că lucrează.

Mai așteptăm, poate încă nu au intrat în ritm, îi mai lăsăm o lună, și, atunci, o să venim noi cu o propunere prin care să ne asigurăm că ne putem dezvolta în continuare, putem da posibilitatea mobilității pentru agenții economici și pentru persoane, dar nu cu prețul sănătății noastre.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ciuhodaru.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doar două chestiuni procedurale.

În primul rând, legea nu mai are obiect. Guvernarea PSD a reușit să elimine 102 taxe, iar aceasta este una dintre ele.

Iar, în al doilea rând, acest proiect de lege nici măcar nu îndeplinește normele de tehnică legislativă. Nu are toate atributele unui act normativ.

Nu ai cum să votezi o lege, dincolo de declarațiile politice, dacă ea nu este corect redactată, conform unei legi existente. Consiliul Legislativ de prea puține ori a dat un aviz negativ unui proiect de lege, dar acest proiect are avizul negativ al Consiliului Legislativ.

Grupul parlamentar al PSD nu va vota acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 18 decembrie 2017, 6:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro