Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 iunie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.96/14-06-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media21-11-2017
Video in format Real Media20-11-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 07-06-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 iunie 2017

2. Dezbaterea Proiectului Legii-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (PL-x 209/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 209/2017

   

După pauză

   

(În continuare, lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de doamna deputat Ioana Bran și de domnul deputat Corneliu-Mugurel Cozmanciuc, secretari ai Camerei Deputaților.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Bună dimineața, stimați colegi.

Vă rog să luați loc, să putem continua lucrările ședinței de astăzi. Și vă anunț că din totalul celor 329 de deputați, până în acest moment, și-au înregistrat prezența un număr de 179.

Ordinea de zi și programul de lucru au fost distribuite.

De la 10,00 până la 11,30 - dezbateri asupra proiectelor incluse pe ordinea de zi, iar la ora 12,00 va fi ședința de vot final. La încheierea ședinței de vot final - ședința Biroului permanent.

3. Proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice; PL-x 209/2017; procedură de urgență.

Din partea inițiatorilor?

Domnul președinte Liviu Dragnea.

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Elaborarea acestei legi n-a fost un lucru foarte simplu și, din păcate, la un moment dat, voința politică a Guvernului, de a duce lucrurile până la capăt, nu a fost suficient de puternică.

Cred că efortul Parlamentului, al tuturor parlamentarilor, a contat cel mai mult. Și sunt convins că adoptarea acestei legi va spori prestigiul Legislativului, chiar dacă poate astăzi unii dintre noi nu ne dăm seama.

Dincolo de dezbaterile și criticile publice, absolut necesare, ne-am confruntat cu mișcări, unele coordonate, care au încercat să împiedice adoptarea acestei legi.

Eu mă bucur că am reușit să depășim aceste obstacole, și sper ca Parlamentul astăzi să reușească să adopte o lege atât de importantă.

Legea salarizării unitare reprezintă un pas important către integrarea reală a României în Uniunea Europeană și este o lege care va conduce la eficientizarea sistemului de salarizare în domeniul public și la creșterea netă a veniturilor românilor. Este un pas important către salariul mediu european și către integrarea în Zona Euro.

Am spus în campania electorală că vrem ca românii să nu mai plece din țară, și unii dintre cei plecați se întorc acasă, dar nu putem fi o țară atractivă dacă nu plătim munca așa cum se cuvine. Este ceea ce va face Legea salarizării unitare.

România avea una din cele mai mici anvelope salariale, fapt care creștea presiunea socială, în mod firesc, și care menținea economia la nivelul unei economii de consum. Legea salarizării unitare este o lege a demnității românilor, care, la fel ca ceilalți cetățeni europeni, trebuie să fie plătiți echitabil pentru munca lor.

Prin această lege, România tinde să iasă din zona economiilor atractive numai pentru că au forță de muncă ieftină și intră în zona economiilor atractive pentru forță de muncă bine calificată, la nivel european.

Legea salarizării unitare face ordine într-un sistem în care a dominat haosul, bunul plac și discriminarea.

Va fi o ordine bazată pe criterii obiective, cum ar fi valoarea socială a muncii.

Decalajul dintre cele mai mari și cele mai mici salarii, care a crescut deopotrivă sărăcia și nemunca, dar a creat și fenomenul salariilor nedrept de mari, a fost redus la o dimensiune rațională, care măsoară importanța socială a muncii.

În același timp, legea aduce o creștere substanțială a salariilor mici. Legea are câteva principii simple care vor fi aplicate de sus până jos: la muncă egală, salarii egale; personalul de conducere are salarii mai mari decât cei în funcții de execuție; cei cu studii superioare au salarii mai mari decât cei cu studii medii.

S-a afirmat greșit că salariile din administrația locală vor fi stabilite de primar, în mod discreționar. În realitate, conform art. 11 alin. (1), dacă nu greșesc, din textul de lege propus, aceste salarii se vor stabili prin hotărâre a Consiliului Local, a Consiliului Județean sau a Consiliului General al municipiului București.

Mai mult decât atât, conform alin. (2) al aceluiași articol, salariile din acest sector vor trebui să respecte ierarhia funcțiilor prevăzute de lege, iar angajarea, promovarea și avansarea în gradație se vor face conform prevederilor Legii salarizării unitare.

S-a afirmat greșit că vor scădea salariile în mai multe domenii, argumentându-se pe baza unui calcul eronat, în care se înmulțea actualul salariu minim, din 2017, cu coeficienții din grila de salarizare.

În realitate, potrivit art. 12, cu excepția funcțiilor de demnitate publică, toate celelalte salarii se vor stabili prin înmulțirea coeficienților prevăzuți în anexe, începând cu anul 2023, și luându-se în calcul salariul minim de atunci. Până la acea dată, conform art. 37 din proiectul de lege, creșterea salariilor va fi eșalonată în următorii 5 ani, până la atingerea nivelului prevăzut pentru anul 2022.

O prevedere importantă a legii vizează salariile medicilor și asistenților medicali, care vor ajunge, la 1 martie 2018, la nivelul calculat pentru grila ce va deveni operațională din 2022. De exemplu, un angajat care în prezent are un salariu de 4.000 de lei va beneficia de următoarele creșteri succesive, până la 7.000 de lei, prevăzut pentru anul 2022. În 2018 va crește cu 25%, respectiv de la 4.000 la 5.000 de lei; în fiecare dintre anii 2019, 2020, 2021 și 2022, salariul va crește cu câte 500 de lei, respectiv câte un sfert din diferența dintre salariul de 7.000 de lei, aferent anului 2022, și salariul de 5.000 de lei, din 2018.

Față de situația de mai sus, pentru personalul didactic, creșterea din 2018 va fi de 50% față de salariul aflat în plată în prezent, iar personalul militar și de ordine publică va avea o creștere chiar de luna viitoare, pentru că multe disfuncționalități au fost corectate atât prin această lege, cât și prin Legea nr. 115/2017, în sensul că solda de bază s-a mărit la nivelul salariului minim din 2017, la care se aplică sporurile corespunzătoare.

Legea salarizării unitare, stimați colegi, este un pas însemnat spre modernizare, eficiență și demnitate. Este o lege responsabilă. Parlamentul României înfăptuiește un act de civilizație, oferind românilor această lege.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul președinte Adrian Solomon, președintele Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Vă rog să prezentați raportul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

PL-x 209 din 23 mai 2017; în procedură de urgență.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Principalele reglementări se referă la:

Definirea unor termeni, cum ar fi: salariul de bază, salariul lunar, venitul salarial, prin care se urmărește eliminarea neclarităților existente în prezent;

Creșterea salariilor de bază mici cu un procent mai mare față de celelalte salarii de bază din grila de salarizare, astfel încât raportul între salariul de bază minim și cel maxim, în sectorul bugetar, se reduce la 1/12, față de 1/15, cât este în prezent;

Creșterea substanțială a salariilor de bază pentru personalul medical, începând din anul 2018, medici și asistente medicale, astfel încât medicul de la Unitatea de Primiri Urgențe să beneficieze de echivalentul a 3.600 de euro pe lună, iar medicul rezident, de la aceeași unitate, să beneficieze de echivalentul a 1.200 de euro pe lună;

Creșterea substanțială a salariilor de bază pentru personalul din educație. Această creștere fiind cuprinsă între 90% și 150%, pentru învățământul preuniversitar și între 33% și 125%, pentru învățământul universitar;

Creșterea substanțială, de peste 100%, a salariilor de bază pentru personalul artistic din familia ocupațională cultură;

Acordarea primei de vacanță anuale sub formă de vouchere de vacanță, la nivelul unui salariu de bază minim brut pe țară garantat în plată;

Acordarea indemnizației de hrană anuală, la nivelul a două salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată;

Stabilirea salariilor de bază ca valori nominale în lei;

Eliminarea coeficienților de ierarhizare și a valorii de referință utilizate în prezent, conform Legii-cadru nr. 284/2010;

Stabilirea salariilor de bază, a soldelor de funcție, salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare, începând cu anul 2023, prin înmulțirea coeficienților prevăzuți în Anexele nr. 1-8 la lege, cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare la acea dată;

Stimularea performanței profesionale prin majorarea procentului de acordare a premiilor lunare, de la 2% din cheltuielile cu salariile, cum a fost prevăzută în Legea-cadru nr. 284/2010, la 5% din cheltuielile cu salariile, pentru persoanele care obțin rezultate deosebite în activitatea desfășurată în cadrul instituției;

Reglementarea modului de stabilire a veniturilor lunare pentru personalul plătit din fonduri publice din instituțiile și autoritățile publice ale administrației publice locale, prin hotărâre a Consiliului Local, a Consiliului Județean sau Consiliului General al municipiului București, fără a depăși limita maximă a indemnizației lunare a funcției de viceprimar, vicepreședinte al Consiliului Județean sau, după caz, de vicepreședinte al Consiliului General al municipiului București, corespunzător nivelului de organizare;

Reglementarea modalității de remunerare a personalului care deține titlul științific de doctor, prin acordarea unei indemnizații lunare pentru titlul științific de doctor, în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, dacă își desfășoară activitatea în domeniul în care deține titlul.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în ședința din 23 mai 2017, face parte din categoria legilor organice, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise și respinse, redate în Anexa A și respectiv Anexa B, care fac parte integrantă din prezentul raport.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

O să vă invit, după dezbaterile generale, să ne propuneți timpi de dezbatere.

Acum, la dezbateri generale, din partea grupurilor parlamentare, cine dorește să intervină?

Grupul PNL, domnul deputat Dumitru Oprea.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Dumitru Oprea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Știu că timpul este foarte prețios și n-am să abuzez de el. Am făcut-o în nocturnele prin care comisia a fost implicată. Și am apreciat efortul oamenilor, chiar dacă de multe ori efortul a fost cam în zadar.

Pot constata doar că, fiind din zona analizelor cantitative, am avut peste 200 de amendamente și rata succesului a fost de 5%. Iar acest 5% s-a transformat în propuneri ale comisiei. Ne simțim bine că am reușit să generăm un astfel de comportament.

Aș putea spune că în spatele acestor amendamente sunt mii de oameni/oră care au fost implicați în acțiunea de elaborare a amendamentelor, o adevărată uzină, bine intenționată, de creativitate. Ce folos!

Am solicitat întâlniri, de 3 ori, cu ministrul finanțelor, și chiar cu premierul. Și niciun răspuns nu s-a primit. Poate că multe dintre amendamentele noastre ar fi căpătat mai mare credibilitate. Pentru că de fiecare dată trimiterea se făcea în cele două zone.

Salarizare unitară sau neunitară, a rămas un deziderat, pentru că, din multe puncte de vedere, una a fost intenția și alta, realitatea.

Am trăit râsul-plânsul în procesul de elaborare a amendamentelor, amendamente aprobate marți, și ieri, respinse sau au judecat exact cum trebuie. Dar o să fie timpul potrivit pentru a aduce subiectul acesta în atenția plenului Camerei Deputaților, pentru un fals, fals și uz de fals în documente publice, chiar prin proiectul de lege. Și cred că oamenii care sunt undeva mai sus în Partidul Social Democrat vor realiza la ce mă refer.

Personalul de conducere, domnul președinte al Partidului Social Democrat a spus-o mai devreme, că personalul de conducere are salarii mai mari decât personalul executiv. Fals! Și o să vedeți. Asta a fost o dorință a noastră, a tuturor, și de la PSD, și de la PNL, cum să facem ca oamenii când au o funcție să aibă o motivație de 5 bani. Nu o au. Au același salariu cu orice om care n-are nicio funcție de conducere. Dacă asta e o satisfacție e trist, dar adevărat; și în educație, și în sănătate, și în zonele administrativ-teritoriale.

De fapt, poziția Partidului Național Liberal este una destul de ciudată. Ce să facem? Și cred că trebuie să fiți alături de noi, măcar prin empatie. Ce mesaje să dăm? Oamenii care se uită la televizor au o speranță. Fiecare are un PIB al lui - părăluță intrată în buzunar. Și atunci, judecata lui este una ușor subiectivă.

Și mesajul acesta pentru noi reprezintă un element destul de greu de gestionat. Așteptarea oamenilor versus credibilitatea proiectului de lege.

3% s-a spus, dar nu știu de unde așa un cântar atât de fidel. 3% decapitări salariale. Adică îmbuibații de pe vremuri ai președintelui Iliescu retrăiesc printre noi, sub diverse forme. 3%... De ce 3% și să nu-i ducem pe toți să intre în zona celor care au 3%?

Uitați-vă ce au colegii noștri din Parlamentul European, parlamentarii Europei! Și dacă este un moft al parlamentarilor români ca românul să urce în zona celor 3% și nu să-i decapitezi pe cei cu 3%! Asta este o problemă foarte importantă. E o gândire liberală. Și cred că dumneavoastră ați dat probe evidente că de multe ori sunteți în zona aceasta fără niciun efort.

Amestecul acesta, de ordonanțe de urgență cu Legea salarizării unitare, reprezintă un element de derută, chiar și pentru dumneavoastră, dar și pentru oamenii care ascultă. Mai ales că sunt în proces, acum, în urma teleportării speranței din educație și din sănătate la început de 2018, și nu în iulie 2017. Oamenii sunt derutați și atunci, cu ordonanțele de urgență, facem tot felul de promisiuni, cu trimiteri la miliarde, care nu prea mai sunt suficiente, câte ar fi cazul, pentru a onora așteptarea oamenilor.

În astfel de condiții, și prin amendamentele propuse, Partidul Național...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Dumitru Oprea:

... Liberal o să aibă și anumite susțineri. E adevărat, nu la toate amendamentele.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Rog colegii să se încadreze în cele 5 minute pe care le au alocate.

Din partea Grupului PMP, domnul Pașcan Marius.

Vă rog, domnule deputat, aveți 5 minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Domnule președinte,

Distinși colegi,

Cel puțin moral, acest proiect de lege este unul delicat. Aș vrea să văd o categorie profesională, socială, care să nu fie de acord să primească bani în plus la salariu.

Problema este una și de fond. Câtă vreme ne preocupă să dăm salarii mai mari, dacă într-adevăr există și veniturile pentru a o face. Adică dacă aceste majorări sunt într-adevăr sustenabile.

Și încă nu putem fi convinși de acest lucru, date fiind declarațiile contradictorii prezentate în spațiul public, luările de cuvânt ale celor care sunt cu adevărat specialiști în domeniu, aceste raportări cât se poate de ciudate ale Institutului Național de Statistică și multe alte argumente în acest sens.

Problema este însă una de fond. Ceea ce se reușește de fapt prin promovarea acestui proiect legislativ, astăzi, este, în primul rând, o punere la zid a demnitarilor, a politicienilor. Ei vor fi primii ostracizați. Pentru că nu va înțelege un om rezonabil cum se face că lor li se aplică majorările începând de la adoptare, de la publicarea documentului în Monitorul Oficial, și altor categorii - poate mult mai îndreptățite, pe care le reprezentăm cu toții, cum sunt cei din educație, cum sunt cei din sănătate - trebuie să le spunem că va trebui să mai aștepte până la anul. Este nedrept. Este ca și cum ne-am trage spuza pe turta noastră, cum ne-ar privi în mod prioritar soarta noastră, și nu a celor pe care îi reprezentăm.

Acest proiect legislativ are și alte lacune. În primul rând, legate de timpii alocați dezbaterilor, formulării amendamentelor.

Și o chestiune de fond. Ar fi trebuit ca Guvernul să discute, să angajeze dezbateri cu categoriile socio-profesionale, sindicale, fiindcă și astăzi conflictele sunt în toi. Probabil vor urma și mișcări de stradă, așa cum anunță sindicatele.

Este nefiresc ca să nu existe o grilă de salarizare pentru funcționarii publici, ca ei să fie lăsați la îndemâna voinței baronilor locali și a majorităților din consiliile locale: fiindcă asta se întâmplă, prin acest proiect legislativ.

Este nefiresc, în primul rând să ne preocupe să dăm salarii mai mari celor care colectează bani la bugetul de stat și să nu ne îngrijim de instrumentarul cu care lucrează, de logistica lor. Știți că au și astăzi calculatoare Pentium, cu care lucrează și cu care colectează taxe? Și condiții de lucru mizerabile? Știți de situațiile din sănătate, despre care se face vorbire ades? Știți de ceea ce se întâmplă astăzi cu absența vaccinurilor din spitale, absența medicamentelor pentru bolile oncologice importante? Sunt lucruri grave, de sistem. Nu se discută despre ele, ci ne preocupă doar aceste majorări salariale, absolut discutabile, din punctul de vedere al sustenabilității.

De aceea, stimați colegi, în principiu, nu putem să nu fim de acord cu aceste majorări, ca mijloc fundamental de stimulare a românilor să rămână în țară, dar nu putem nici să ne facem că nu vedem aceste probleme de fond.

De aceea, Grupul Partidului Mișcarea Populară se va abține la vot în promovarea acestui proiect legislativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul USR, domnul Seidler Cristian-Gabriel.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Cred că se cuvine, de la tribuna Parlamentului, să mulțumim, în primul rând, cetățenilor români, fie că locuiesc și muncesc în România, fie că locuiesc și muncesc în afara țării, cei care muncesc cinstit și din ale căror taxe, impozite, din ai căror bani avem noi posibilitatea, astăzi, să facem aceste măriri salariale.

Guvernul, din păcate, vine în fața noastră, astăzi - pentru că vorbim totuși despre Guvernul României, cel care a lucrat acest proiect de lege - cu un text neterminat. Amendamentele, toate cele 180 admise doar la Camera Deputaților, ne demonstrează acest lucru.

Din păcate, pentru craioveni, iar de data asta, din păcate pentru toți românii care lucrează în sectorul bugetar, doamna Olguța Vasilescu devine un specialist al proiectelor ratate și neterminate. A început și n-a finalizat Cartierul Chinezesc, a început și n-a terminat, din păcate pentru craioveni, stadioanele din Craiova.

De data aceasta, a început un proiect al Legii salarizării unitare și nu a reușit să-l ducă la bun sfârșit. Ca norocul, timpul i-a fost totuși favorabil și a reușit, prin peste 180 de amendamente, să cârpească un proiect inițial strâmb.

Să nu se înțeleagă greșit. E nevoie de o asemenea lege, dar nu așa. Nu pe genunchi, nu stând până noaptea, la ora 23,00, să reinventăm, din burtă, ceea ce ar fi trebuit lucrat în mod profesionist, în cadrul ministerului și împreună cu partenerii sociali.

Se spune că cel mai bun indicator al performanței viitoare este performanța anterioară. Din păcate, după cum se dovedește, Programul PSD a fost doar o carte colorată pentru copii, cu multe chestiuni din domeniul imaginarului.

Doamnă Olguța Vasilescu,

Vă pot scrie și pe WhatsApp, dacă doriți, dar vă pot spune și aici. Noi nu vrem să vă trimitem la Penitenciarul de Femei. Vrem doar să vă cerem demisia. Ar putea să intervină chiar și Ministerul Sănătății, să ajute.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Grupul UDMR, doamna Csép Éva-Andrea.

Vă rog, doamnă, aveți 3 minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Csép Éva-Andrea:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Am avut un maraton, în ultimele două săptămâni, în cadrul Comisiei pentru muncă. Și pe această cale, totuși, doresc să le mulțumesc colegilor mei din comisie și din aparatul de specialitate pe care îl avem în Camera Deputaților, pentru munca depusă și pentru ajutorul pe care ni l-au oferit în decizia aceasta, foarte grea, de a lucra la o lege foarte importantă și la o lege unică de salarizare care a fost așteptată de multă lume.

Pe de o parte, știm că din moment ce intervine o schimbare, schimbarea nu va aduce doar bine pentru toți, ci vor fi și unii care vor pierde, dar vor fi alții, mai mulți, care vor câștiga.

Știm foarte bine că această lege se bazează pe o transparență, pe limite maxime în grila de salarizare și totuși poate oferi o perspectivă de viitor pentru cei care vor să lucreze în administrație.

Totuși știm foarte bine că, prin această lege, plafonarea salariilor, ceea ce o să fie adusă de aplicarea ei, până în anul 2022, treptat se vor elimina și diferențele care sunt existente în prezent pe aceleași funcții. Și aici vorbim de exemple, pe ministere și pe alte autorități, de care știți foarte bine. Și acest ritm de ajustare va garanta că totuși în 2022 va ajunge toată lumea la nivelul respectiv.

Dar să nu uităm că responsabilitatea garanțiilor bugetare aparține partidelor de guvernământ și coaliției de guvernare. Deci credem că va fi nevoie de o permanentă comunicare, putem să spunem chiar și anuală, din partea Guvernului, privind capacitatea de finanțare din bugetul de stat a acestei legi.

Legea, dacă este aplicată corect, poate opri eventual chiar și plecarea tinerilor specialiști din această țară. Și poate am avea și noi specialiști în care am investit noi, din banii statului român, în facultăți, și să nu mai plece în afara țării, să-și caute un viitor mai prosper.

Dar totuși să nu uităm și faptul că cei mici sunt de obicei și cei care pierd. Și aici mă refer în special la primarii localităților mai mici de 3.000 de locuitori, deoarece ei sunt cei care primesc cel mai mic punctaj. Ei sunt cei care trebuie să-și ajusteze salariile din primării la maximul viceprimarului, care are un coeficient de 3. Aici problema noastră este că din moment ce vrem să avem o administrație publică locală de calitate, cu specialiști, trebuie să investim și să-i și plătim pe acești specialiști.

Totuși, în cursul dezbaterilor, UDMR va susține o parte din amendamentele depuse.

Și urăm succes tuturor.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

În continuare, Grupul ALDE, domnul deputat Varujan Vosganian.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Vosganian:

Dragi colegi,

Rar, rar o stare de spirit de acest fel, ca a poporului român, care este atât de vocal atunci când dorește, pe bună dreptate, o viață mai bună, și atât de ezitant, atunci când acest lucru chiar trebuie să se înfăptuiască.

Eu am trecut de câteva ori printr-o situație de acest fel. Și în privința aceasta vreau să vă spun ceva, deschis. Noi avem nevoie de o evoluție organică a națiunii române, ceea ce înseamnă că pe termen lung trebuie să evităm șocurile și ceea ce spunea Eminescu - veșnica neorânduială la români.

Dar pe termen scurt e nevoie uneori de ruperi de ritm. Pentru ca asta să forțeze o anumită viziune strategică și canalizarea energiilor către emancipare și dezvoltarea unei națiuni.

Așa am făcut noi în decembrie 2004, când am micșorat foarte mult taxele. Și când am micșorat taxele, de la Fondul Monetar și Comisia Europeană, până la opoziția de atunci, toți ne-au avertizat în fel și chip. Și aceea a fost temelia dezvoltării economice.

La fel s-a întâmplat în 2007, atunci când în scurt timp am dublat pensiile.

Sigur că toți cei care cereau creșterea pensiilor la alegeri, pentru că pensia medie era de 230 de lei, uitaseră. Ei nu făceau decât să ne prevină în legătură cu pericole și timp de doi ani, până la criza din 2009, noi am avut un buget echilibrat, dublând pensiile. Și dacă pensionarii au trecut teferi criza economică, se datorează curajului pe care l-am avut în 2007, să mărim pensiile.

Din când în când e nevoie de un astfel de gest de curaj, fără de care națiunea română ar avea un mers lin, nespectaculos, dar fără speranță.

De aceea, eu fac apel să susținem un astfel de gest, pentru că el poate arăta dacă suntem capabili să răspundem unei astfel de provocări.

Haideți să nu fim ipocriți!

Poate cineva să creadă că se putea trăi cu un salariu minim de 900 de lei, deci cu un venit net de 175 de euro pe lună?!

Poate cineva să creadă că în secolul XXI, o țară membră a Uniunii Europene poate asigura viața de zi cu zi unui om cu 175 de euro pe lună, cam cât este necesarul unui om când face o dată pe săptămână cumpărăturile la supermarket?!

Și atunci de ce să nu oferim oamenilor această posibilitate de a-și vedea respectată demnitatea umană, prin contractul de muncă?

Au fost, în această privință, diverse acuze. A fost acuza că această lege este o lege a haosului.

Stimați colegi,

Până când să vedem ce haos rămâne după această lege, să vedem ce haos era înainte de această lege!

Poate cineva să creadă că într-o legislație care, iertați-mă, era pur și simplu vraiște, se poate pune dintr-o dată ordine absolută?

Eu cred că nici nu era bine să avem o ordine absolută, pentru că asta însemna că veneam cu tot felul de constrângeri.

Legea lasă loc flexibilității. Haideți să vedem ce s-a rezolvat prin această lege și nu să acuzăm ceea ce nu s-a rezolvat încă.

Eu am fost ministrul economiei în 2013. Ministerul Economiei era un minister de sinteză. Știți care era câștigul mediu net în Ministerul Economiei în 2013? 1.500 de lei. Informaticianul avea 900 de lei, drept pentru care a și plecat.

Un minister care pe vremuri se numea Comitetul de Stat al Planificării sau Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlul Gospodăririi Fondurilor Fixe - două ministere care pe vremuri erau un colos și s-au adunat într-un minister care nu mai avea un informatician, iar câștigul mediu era 1.500 de lei.

Cum să faci administrație cu astfel de salariu?

Se lasă sentimentul, pe care nu-l accept, că bugetarii trăiesc pe spinarea impozitelor.

Stimați colegi,

Toți trăim de pe urma muncii. Și patronii, și bugetarii, toți trăim de pe urma muncii!

Nu vreau nicio clipă să las sentimentul, așa cum lasă cei de la USR să credem, că bugetarii sunt un fel de profitori de pe urma impozitelor muncii oamenilor. Nu!

Profesorul, medicul, muncesc cot la cot cu toți ceilalți!

Numai că profesorul și medicul nu fac șuruburi, fac caractere! Și trebuie să socotim că a face un caracter este cel puțin la fel de nobil cu a face o mașină sau a face un costum pe care să-l îmbrace.

Sigur că această creștere a salariilor nu trebuie să se transforme într-o sarabandă.

Din acest motiv legea stabilește o perspectivă pe termen lung, pentru a evita pe viitor ca ea să se transforme într-o escaladă și ăsta mi se pare unul dintre marile câștiguri ale legii.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Timpul, domnule deputat!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Vosganian:

Și încă ceva - și cu asta am să închei - eu cred că Guvernul nostru, coaliția care îl susține, dar și toți ceilalți care văd că acum n-au curajul să-și asume responsabilitatea și se ascund după tot felul de abțineri, avem datoria ca pe viitor să monitorizăm strict investițiile publice și să susținem investițiile private, pentru că astea vor fi cele care vor da adevărata credibilitate a legii.

După tot ce-am spus, inutil să mai adaug, dacă mai era nevoie, că ALDE va susține Legea salarizării unitare.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul minorităților naționale, domnul Silviu Vexler.

Reamintesc, un singur vorbitor; este procedură de urgență.

Din partea Grupului PMP... câte un... Păi, ăsta e Regulamentul!

Domnule Vexler, cinci minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Silviu Vexler:

Bună dimineața, doamnelor și domnilor.

Stimați colegi,

Am încheiat aseară, după multe discuții, dezbaterile asupra acestui proiect de lege. Cred că a fost un dialog foarte bun, chiar dacă pe alocuri a fost mai aprins. Legea reprezintă un prim pas spre a fi mai bine și cred că acesta va fi efectul.

Grupul nostru va susține acest proiect de lege și vă dorim mult succes.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Procedură. Da, domnule Dobre, vă rog. Aveți un minut.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Mulțumesc, domnule președinte.

După cum știți, Grupul PNL a cerut prezența de două ori a ministrului finanțelor la o dezbatere privind sustenabilitatea acestei legi.

Biroul permanent, majoritatea PSD, ne-a obstrucționat.

Am solicitat prezența prim-ministrului, pentru a ne explica sustenabilitatea acestei legi. Majoritatea din Biroul permanent a Partidului Social Democrat ne-a obstrucționat.

Astăzi, la o dezbatere atât de importantă, nu este nici domnul prim-ministru, nici domnul ministru al finanțelor, dar cred că la o dezbatere atât de importantă este necesar să ne fie prezentat punctul de vedere al Guvernului și cred că doamna ministru al muncii este în măsură să răspundă la două întrebări pe care le-am pus mereu: dacă această lege este sustenabilă și motivele pentru care aplicarea ei a fost amânată, față de angajamentul și Programul de guvernare? Aceasta, cu atât mai mult, cu cât îmi aduc aminte o intervenție a domnului Varujan Vosganian, care ne explica că în 2018 vom discuta...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Procedură, domnule Dobre!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

...la bugetul din 2018.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Deci s-ar putea ca atunci să găsim alte motivații.

PNL solicită punctul de vedere al Guvernului, ceea ce mi se pare o procedură normală și parlamentară.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Sigur. La finalul dezbaterilor din partea grupurilor parlamentare, doamna ministru Olguța Vasilescu va prezenta punctul de vedere al Guvernului și vreau să vă...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Robert-Nicolae Turcescu (din sală):

Procedură!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, imediat!

...și vreau să vă reamintesc că atât prim-ministrul, cât și ministrul finanțelor sunt plecați astăzi în vizită oficială în Franța.

Procedură, domnul Turcescu.

Vă rog.

Și apoi domnul Solomon.

Aveți un minut.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Nu vă răpesc mai mult de un minut, dar mă gândesc și acum la momentul din anul 2008, la Ordonanța nr. 15 a Guvernului, când 245 de parlamentari...nu erați parlamentar atunci, domnule Dragnea!...au votat în unanimitate majorarea cu 50% a salariilor profesorilor, un amendament făcut chiar de Grupul PSD.

De aceea mă tem ca nu cumva, astăzi, după ce se votează această lege, să avem din nou cine știe ce situații în care nu se pot aplica aceste majorări. Și atunci mă gândesc că am putea face următorul lucru: n-ați vrea cumva să majorăm salariile parlamentarilor din 2022 și să majorăm de la 1 iulie salariile profesorilor și medicilor? Ce ziceți de o astfel de propunere? Ia vedeți dacă nu cumva e sustenabilă?! (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Solomon, vă rog, punctul de vedere al Grupului PSD.

Amendamentele trebuiau depuse la comisie, stimate coleg.

Vă rog, domnule Solomon, punctul de vedere al PSD.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

După aceste intervenții pe procedură, la care n-am înțeles procedura exactă, trebuie spus că, dincolo de tot ceea ce vom dezbate noi astăzi, avem șansa să votăm una dintre cele mai bune și complete legi de salarizare, după cea - așa cum spunea președintele Confederației Meridian - după cea a lui Ceaușescu, care a fost până în 2000 foarte bună.

Trebuie să-i răspund domnului Oprea, pentru că, deși este un profesor extraordinar, a participat în fiecare moment la dezbateri, funcțiile de conducere din învățământ nu mai sunt sub nivelul celorlalte salarii din școală, pentru că ieri, printr-un amendament, am ridicat grila pe fiecare funcție în parte, de la director adjunct de unitate școlară, până la inspectorul general, astfel încât niciun profesor cu maximum de vechime și cu maximum de sporuri să nu poată depăși un director, ca salarizare.

De asemenea, tot pentru învățământul preuniversitar, am aprobat împreună un spor de suprasolicitare neuropsihică, pentru învățământul universitar un spor de excelență academică.

Am exceptat de la calculul de 30% a sporurilor toate acele sporuri care vin să completeze salariile celor care prestează această minunată meserie în zonele izolate: Delta Dunării, Apuseni și multe alte zone care sunt identificate în hotărârile de Guvern.

Spunea un antevorbitor de-al nostru că sănătatea să mai aștepte. Păi, prin Legea nr. 250, de la 1 decembrie anul trecut, cu plată în ianuarie anul acesta, salariile din sănătate au fost mărite toate, cum nu au fost niciodată, și în acest moment cred că nu mai există niciun angajat al sistemului de sănătate care să se plângă că este în urma altor categorii socio-profesionale.

De asemenea, chiar dacă unii primari de comune mici au un coeficient ce poate părea mic, el este completat, pentru prima oară după integrarea în Uniunea Europeană, de sporul de 25% pentru gestionarea proiectelor cu finanțare europeană.

Dacă la acel coeficient mai adăugați aceste procente, o să vedeți că este destul de generoasă și salarizarea pentru primarii de comune mici și orașe mici, de asemenea.

Pentru cei din cultură. La biblioteci și la muzee am mărit, în urma amendamentelor, majorarea salariului de bază din grilă.

De asemenea, pentru tot personalul din sistemul de apărare s-a majorat solda de funcție și salariul de funcție, în raport cu vechimea, tot în urma unui amendament adoptat în comisie.

Sunt o serie întreagă de autorități și instituții guvernamentale, în special cele cu atribuții de control, care beneficiază de salarizare corespunzătoare, astfel încât să nu mai existe între ele o diferențiere, așa cum exista până astăzi.

Tot ceea ce am votat noi, aproape 150 de amendamente, în plus față de cele dezbătute și aprobate în Senat, arată că în dezbatere - și aceasta este frumusețea muncii Parlamentului - în dezbatere se pot identifica acele scăpări ale legii și le putem îndrepta împreună.

De ce toată lumea aștepta, sau o parte a sălii, aștepta o lege perfect scrisă de la început? Știm cu toții că perfect este doar Dumnezeu. Noi, aici, ne chinuim să atingem această perfecțiune și, din dezbaterea de idei, din confruntarea cu partenerii sociali, am reușit să facem o lege care, în cele din urmă, va fi una general acceptată și foarte apreciată.

În spațiul public, în ultimele zile, detractorii sau reacțiunea, să zicem, încearcă să critice legea, fără să o fi citit, încearcă să spună că am promis măriri de salarii care nu se mai dau de la 1 iulie și se amână pentru alte dăți.

În sistemul de apărare se promisese de la 1 iulie o creștere de 20 de procente. Am amânat-o prin devansare, de la 1 aprilie anul acesta.

Deci cu trei luni înainte de intrarea în vigoare a noii legi, personalul din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională are salariile mărite la nivelul salariului minim pe economie, ca soldă de bază, după care încep să curgă toate acele sporuri pe care le au cei din sistemul de apărare și care fac din Anexa 6 la această lege cea mai consistentă și mai groasă, ca număr de file.

De asemenea, am promis profesorilor că vom da 20% de la 1 iulie. Am convenit, în dialog cu partenerii sociali din învățământ, ca aceste măriri să se întâmple de la 1 ianuarie, astfel încât în 2018 aceste măriri să fie de 50 de procente, neuitând să spunem că la 1 ianuarie anul acesta, 2017, salariile din învățământ au fost crescute cu 15 procente.

De asemenea, prin Ordonanța nr. 9, începând cu 1 aprilie au mai fost mărite și salariile celor din administrația publică locală.

Prin Ordonanța nr. 2, care este la promulgare și în care se prevede că de la 1 iunie se vor mări salariile tuturor instituțiilor din subordinea Ministerului Mediului, a oficiilor pentru întreprinderile mici și mijlocii din teritoriu, precum și a celor de la OPC, iarăși, cum am spus, am amânat măririle, devansându-le cu o lună.

Dacă în spațiul public aceste amânări, prin devansare, sunt rele, să ni se spună clar și vom regla.

Tot astăzi, după ce vom termina votul în plen pe această lege, pe care noi o considerăm foarte bună, vom mai avea de dezbătut la Ordonanța nr. 99 câteva completări, astfel încât și instituțiile din subordinea Ministerului Agriculturii,...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Timpul, domnule președinte!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

...din subordinea Ministerului Culturii și indemnizațiile de merit ale personalităților din cultură, sport și alte domenii să fie mărite, la unele respectându-se prevederea legală și anume, 3 ori salariul minim pentru indemnizațiile de merit, și altele cu 20%, tocmai pentru ca în decembrie anul acesta, când vom avea referința pentru măririle de la 1 ianuarie cu 25 de procente, toate aceste salarii din toate domeniile să fie sensibil egale, să pornim de la o bază corectă pentru toată lumea.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Nu le-am introdus în art. 37, considerând că este mai bine ca această lege să nu fie alterată în ceea ce înseamnă...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

.... grile de acest lucru.

Mulțumim și sper ca în urma dezbaterilor să putem trece peste...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

...toate problemele.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Procedură, domnul Dobre. Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Timpul de dezbateri? Nu...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Nu, nu, nu, stați să terminăm, că mai sunt proceduri și apoi doamna ministru. Sunt două proceduri...

Și domnul Varujan, și domnul Dobre au proceduri.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Pentru domnul președinte de ședință și pentru toți cei prezenți, domnul prim-ministru este în țară, domnul prim-ministru participă la un forum, probabil mult mai important decât dezbaterea Legii salarizării administrației publice locale și centrale, în Parlamentul României.

Cred că și domnul ministru de finanțe este prin împrejurimi. Sunt convins, suntem din ce în ce mai convinși, că această fugă de a fi prezenți în Parlament, la această dezbatere, a prim-ministrului și a ministrului de finanțe, este o confirmare a rezervelor pe care le avem privind sustenabilitatea acestei legi.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Varujan.

Aveți un minut, domnule deputat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Varujan Vosganian:

Un lucru foarte scurt.

În primul rând, domnule Dobre, vă încredințez că Guvernul poartă întreaga responsabilitate a aplicării legii, așa cum poartă răspunderea aplicării tuturor legilor.

Aș vrea să adaug ceva legat de chestiunea că legea este neterminată și că au fost o sută și ceva de amendamente.

Stimați colegi,

În istoria culturii, o singură lucrare a fost terminată, e vorba de "Apocalipsa Sfântului Ioan". Toate celelalte, fie că au avut după aceea cititori care le-au interpretat, fie că au fost readăugate, se îmbunătățesc. Dar gândiți-vă că acest text are peste 150 de pagini, mai puțin de un amendament pe pagină. Mie mi se pare remarcabil și în niciun caz acest lucru nu trebuie să sugereze că a fost o formulă improvizată pe care noi am corectat-o.

Deci vă rog să aveți în vedere că este un proiect masiv și 140 de amendamente nu au nicio relevanță în fața unui text atât de mare.

Și faptul că nu e terminat, e chiar o virtute a legii, pentru că ea ne dă șansa mai departe să fim chiar mai buni decât astăzi.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Tot procedură, domnul Korodi.

Vă rog.

Aveți un minut, domnule coleg.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Korodi Attila:

Chiar este procedură.

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vă propun, uitându-mă pe raportul comisiei, ca în momentul în care ajungem la anexe, unde sunt cele mai multe amendamente, și neavând amendamentele date în raportul primit, să aveți deschiderea ca după anunțarea anexelor, cei care au de susținut amendamente la anexa respectivă, să poată să vină și precizând articolul, paragraful care este amendat, să poată să-l prezinte.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Fără îndoială, așa voi face.

Nu mai sunt intervenții.

O rog pe doamna ministru Lia Olguța Vasilescu, ministrul muncii.

Vă rog, punctul de vedere al Guvernului.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Lia Olguța Vasilescu (ministrul muncii și justiției sociale):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Legea este în conformitate cu Programul de guvernare aprobat de Parlamentul României și prevede o creștere etapizată a salariilor bugetarilor cu 56%, pe o anvelopă bugetară de 32 de miliarde lei până în 2020 și 43 de miliarde lei până în 2022.

La baza piramidei salariale creșterile sunt de peste 100%, ajungând și la 300%, cum este cazul în apărare, dar scad în vârf, acolo unde unele salarii erau atât de mari, încât disproporția nu putea fi corectată nici măcar la nivelul anului 2022.

Anul acesta au început deja creșterile salariale în sectorul bugetar, fiind alocată suma de 6 miliarde de lei, urmând ca anul viitor să fie alocată o sumă de încă 10 miliarde.

Nu mai sunt nici măcar 3% salarii care scad, pentru că ni s-a invocat acest procent aici, pentru că multe amendamente care au fost acceptate la comisie au fost amendamente de creștere a unor coeficienți, astfel încât salariile s-au rectificat, inclusiv pentru funcțiile de conducere.

S-au aplicat majorări salariale, așa cum spunea și colegul meu, domnul Solomon, anul acesta pentru mai multe categorii de bugetari:

- pentru sănătate și educație - 15%; în administrație - 20%; cultură - 50%; agențiile de mediu, gărzile de mediu; OPC-uri; IMM-uri - cu 20%. Deci nu se poate spune că această lege sau că varianta Guvernului este doar aceea de a crește salariile demnitarilor. Pur și simplu aceste salarii cresc datorită faptului că se află pe o grilă care privește administrația publică locală, este aceeași anexă, dacă vreți, la administrația publică locală și nu puteau fi făcute departajările, pentru că toate persoanele care beneficiază de indemnizație sunt pe aceeași grilă.

Dar e impropriu spus "cresc" salariile demnitarilor, pentru că vreau să vă spun că cei aflați în vârful piramidei, de exemplu miniștri, Președintele României, conducerea Camerei Deputaților și Senatului, scad. Asta ca să înțelegem foarte bine despre ce vorbim.

Apoi, s-a spus aici că au fost acceptate 180 de amendamente. Într-adevăr, la 170 de pagini, cât are legea, poate părea o cifră mare, dar să știți că majoritatea au fost acceptate de la Consiliul Legislativ și care priveau puțin forma legii, nu neapărat intrau în fondul acestei legi.

Nu înțeleg dacă a fost mai bine în urmă cu câțiva ani, când o astfel de lege a trecut prin angajarea răspunderii Guvernului, nu a putut fi nici măcar văzută înainte de Parlamentul României, nu mai vorbim de îmbunătățiri, astfel încât la ora actuală ne confruntăm cu foarte multe disfuncționalități și din cauza aceasta aveam nevoie de o nouă lege.

În final, aș vrea să dau o replică unui domn deputat, căruia n-o să-i fac cinstea să îi rostesc numele, care ne demonstrează la fiecare luare de poziție că aparține unui partid creat de sistem.

Proiectele mele de la Craiova, care au rămas nefinalizate pentru faptul că eu am devenit parlamentar și colegă cu dumneavoastră, vor fi continuate de viitorul primar al Craiovei, care este candidatul PSD Mihai Genoiu și care duminică are alegeri.

Este o muncă de echipă pe care dumneavoastră n-o veți înțelege niciodată! (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc mult, doamnă ministru.

Fiind terminate dezbaterile generale, îl invit pe domnul președinte Adrian Solomon să ne propună timpul de dezbatere.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Domnule președinte,

Un sfert de oră, 15 minute.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, timpul propus de președintele comisiei.

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

154 de voturi pentru, 33 de voturi contra, 5 abțineri.

Timpul propus de președinte a fost acceptat.

Avem 180 de amendamente admise, 276 de amendamente respinse și 9 anexe.

Rog colegii să urmărească. Vom merge pe anexa cu amendamentele admise, în calupuri de câte 10. Atunci când sunt intervenții, vă voi da cuvântul pentru a susține eventualele amendamente respinse.

De la 1 la 10, dacă sunt intervenții din partea colegilor? Nu. Adoptate.

De la 11 la 20, dacă sunt intervenții? Da.

Vă rog.

Urmărim la "admise", de la 11 la 20. Repet, mergem pe tabelul amendamentelor admise, unde sunt 180 de amendamente. Dumneavoastră urmăriți-vă amendamentele respinse, 276, astfel încât voi supune la vot unde vă regăsiți amendamentele dumneavoastră respinse.

Deci, repet, de la 11 la 20, dacă sunt intervenții? Nu sunt.

De la 21 la 30, dacă sunt intervenții? Nu.

De la 31 la 40, dacă sunt intervenții? Nu.

De la 41 la 50, dacă sunt intervenții? Nu.

De la 51 la 60? Nu.

De la 61 la 70, dacă sunt intervenții? Nu.

71-80? Nu.

81-90? Nu.

91-100, dacă sunt intervenții? Nu.

De la 101 la 110? Nu.

De la 111 la 120? Nu.

De la 121 la 130? Nu.

131-140? Nu.

141-150? Nu.

151-160? Nu.

161-170? Nu.

171-180?

Vă rog.

Domnul Oprea.

De la 171 la 180, da?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Dumitru Oprea:

Pentru colegi, este vorba de Anexa nr. 1 - Familia ocupațională de funcții bugetare "Învățământ".

Cred că mă ajută foarte mult titlul la care ne aflăm - "Funcțiile de conducere din învățământul superior". Și îi informez pe colegii care sunt în diferite zone profesionale să mă înțeleagă... La multe nu mă pricep, dar la capitolul acesta am zeci de ani.

Legea educației naționale spune foarte clar care sunt funcțiile de conducere, și ele sunt de la rector, până la director general administrativ. Atât și nimic mai mult.

Am trăit satisfacția când doamna ministru al muncii a fost de față și colegii din Comisia pentru muncă au considerat că propunerea venită de la Senat este una paralelă cu legea, iar acum suntem în fața unui fals și uz de fals, pentru că punem pe funcții de conducere oameni care nu au funcții de conducere.

Președintele Senatului este o funcție de reprezentare, iar dacă dăm drumul pentru a-i răsplăti pe cei care au funcții de reprezentare, sunt sute de oameni într-o universitate.

Deci, în aceste condiții, cred că Senatul, făcând o greșeală și introducând un astfel de "cartof fierbinte", Camera Deputaților poate să repare și să trateze învățământul, prin legislația care este în vigoare, fără să dea un cadou persoanelor care sunt președinți ai senatelor. Unul este în Parlament, pe persoană, altul este ministru. Noi dăm legi pentru astfel de persoane? Și sute de oameni care au poziții de conducere în structurile de reprezentare nu figurează în discuții? Este jenant!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Suntem la Anexa nr. I, 172 marginal.

Dacă mai sunt intervenții? Nu.

Anexa nr. II, 173 marginal. Dacă sunt intervenții? Nu.

Anexa nr. III, 174 marginal. Dacă sunt intervenții? Nu.

Anexa nr. IV, 175 marginal. Dacă sunt intervenții? Nu.

Anexa nr. V, 176 marginal? Nu.

Anexa nr. VI, 177 marginal. Dacă sunt intervenții? Nu.

Anexa nr. VII, 178 marginal? Nu.

179 marginal, Anexa nr. VIII? Nu.

O rog pe doamna Csép Éva-Andrea...

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Csép Éva-Andrea:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Este vorba de "Familia ocupațională de funcții bugetare «Administrație»", Capitolul II lit. a): "Salarizarea personalului contractual din administrația publică centrală de specialitate, servicii deconcentrate ale ministerelor și ale altor organe centrale de specialitate, prefecturi, consilii județene, municipii, administrația publică locală, consilii, primării și servicii publice din subordinea acestora.

II. Salarizarea personalului din autorități publice și agenții, nr. 6, administrația publică sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor" și pct. 6.1.

Aici propunem ca coeficienții pentru poziția 5 să fie modificați la 2,63, la poziția 6 - 2,32, la poziția 7 - 1,87.

Salarizarea propusă se conformează principiilor nediscriminării și egalității enunțate în prezenta lege, astfel încât având muncă și responsabilități egale, un medic veterinar și un biolog, precum și un inginer din alimentația publică, ar trebui să aibă același coeficient de salarizare, deoarece lucrează în siguranța alimentelor, unde nu numai de medici veterinari avem nevoie, ci și de alți specialiști pregătiți la nivelul respectiv.

Aceasta este modificarea noastră propusă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Supun votului amendamentul respins pe care-l propune doamna deputat.

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

53 de voturi pentru, 139 de voturi împotrivă, 18 abțineri.

Amendamentul nu a trecut.

Supun votului...

Mai sunt intervenții la Anexa nr. VIII? Nu.

În aceste condiții, stimați colegi, supun votului dumneavoastră Anexa nr. VIII, în forma amendamentelor admise, așa cum a propus comisia.

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

155 de voturi pentru, 27 de voturi împotrivă, 32 de abțineri.

Anexa nr. VIII a fost adoptată în forma comisiei.

Și ultima anexă, este vorba de 180 marginal.

La Anexa nr. IX, dacă sunt intervenții? Nu.

Nefiind intervenții, rămâne la votul final.

Dezbaterile fiind încheiate, stimați colegi... (Vociferări.)

Vă rog.

Doamna Csép Éva. Păi, marcați... Acum a venit!

La Anexa nr. IX înțeleg că aveți un amendament?

Vă rog, la Anexa nr. IX.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Doamna Csép Éva-Andrea:

Stimați colegi,

La Anexa nr. IX - "Funcții de demnitate publică", lit. c): "Funcții de demnitate publică alese din cadrul organelor autorităților publice locale", UDMR propune adoptarea de către Camera Deputaților a formei adoptate de către Senatul României.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Supun...

Imediat, stați puțin, domnule Solomon! Să terminăm cu amendamentul propus de doamna Csép și apoi revenim... (Vociferări.)

Dar v-am rugat de la început să fiți atenți, să urmăriți raportul cu amendamente...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ion-Marcel Ciolacu (din sală):

Dar nu-i mai certați!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Nu, nu-i cert, domnule președinte!

Supun votului amendamentul propus de doamna Csép, la Anexa nr. IX.

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

19 voturi pentru, 168 de voturi contra, 29 de abțineri.

Amendamentul dumneavoastră nu a fost adoptat.

Supun votului Anexa nr. IX, în forma propusă de comisie.

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

152 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă, 56 de abțineri.

A fost adoptată Anexa nr. IX, în forma propusă de comisii.

Înțeleg că pe procedură... domnul coleg...

Repet. Eu am supus de la 91 la 100 și nu ați intervenit! Am crezut că nu vreți să vă susțineți amendamentul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Nu despre aceasta este vorba, domnule președinte, e vorba de faptul că am luat prima dată amendamentele admise și mă așteptam să trecem la amendamentele respinse.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Stimate coleg, amendamentele respinse fac parte din raport.

Eu am întrebat: "La amendamentele respinse, de la 91 la 99?" și dumneavoastră nu ați intervenit.

Aveți, înțeleg, la 99 o observație. Nu ați urmărit... Dumneavoastră...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Da, domnule președinte, o fi așa, exact despre altceva era vorba, dar, în fine, am două amendamente: la pct. 13 marginal din amendamentele respinse și la pct. 99 marginal, tot din amendamentele respinse.

Amendament respins inițial de comisie, pct. 13 marginal, inserarea la art. 6 a unei noi litere, lit. i): "principiul publicității, în sensul transparenței veniturilor de natură salarială, precum și a altor drepturi în bani și/sau în natură pentru toate funcțiile din sectorul bugetar".

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Este un amendament respins la poziția 13.

Îl supun votului, stimați colegi, amendamentul respins de la poziția 13, art. 6.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

193 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă, 9 abțineri, un coleg care nu și-a exprimat votul.

A fost adoptat...

Imediat, domnule Oprea.

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc, domnule președinte.

Un alt amendament respins inițial de comisie, pct. 99 marginal, inserarea unui art. 321, numit "Transparența veniturilor salariale". Are un conținut destul de lung, nu-l voi citi acum în integralitatea sa. Este propriu-zis aplicarea principiului pe care tocmai l-am adoptat, și anume, publicarea de două ori pe an, pe toată durata valabilității acestei legi, în sensul de a afla care sunt salariile din domeniul public, publicarea lor din oficiu cu o sancțiune contravențională, în cazul în care acest lucru nu se întâmplă.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Să înceapă votul.

Supun votului amendamentul colegului nostru.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

213 voturi pentru, două voturi împotrivă. A fost adoptat.

Domnul Oprea și apoi...

A, procedură.

Domnul președinte Solomon, vă rog, și apoi domnul Oprea.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Să explicăm puțin despre ce este vorba. E o obligație legală deja, dar acele publicări pentru transparență să se facă fără numele persoanei care ocupă funcția, doar pe grilă. Da?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Corect!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule deputat Oprea, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Dumitru Oprea:

A fost o înțelegere greșită, dar vă pun în gardă. Avem poziția 2 și următoarea e la 90 și ceva, dintre cele respinse.

La poziția 2 am venit cu amendamentul că: "Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, drepturile salariale ale personalului prevăzut la alin. (1) sunt și rămân cele prevăzute în prezenta lege", iar noi am venit mai departe: "fără a se diminua salariile de bază existente în plată la data intrării în vigoare a legii".

Salariul de bază în plată este un drept câștigat, care nu poate fi pierdut. Acesta este argumentul nostru.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Este vorba de amendamentul respins, la poziția 2, la art. 1 alin. (3), la amendamente respinse, să știți unde este amendament respins.

Domnul deputat Oprea solicită supunerea la vot. Voi cere colegilor să votăm, repet, amendamentul respins de la poziția 2 la amendamente respinse.

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

55 de voturi pentru, 154 de voturi împotrivă, o abținere. Amendamentul a fost respins.

Alte intervenții? Nu mai sunt. (Vociferări.)

Nu mai sunt, domnule coleg!

Dacă am terminat legea, ce...

Vă rog, domnule coleg.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Glad-Aurel Varga:

Domnule președinte,

Era doar de tehnică...

La pct. 93 marginal. Având în vedere că era vorba de cazuri excepționale, noi, prin amendamentul nostru, am dorit pentru toate cele șapte familii ocupaționale, nu doar pentru familii specifice: "Posturile vacante și temporar vacante, care nu..."

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl vedem!

Stimate coleg, s-a epuizat și timpul, îl văd, este la poziția 93, la amendamente respinse...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Glad-Aurel Varga:

Exact!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

...este art. 29. Este vorba de art. 29 alin. (2), stimate coleg!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Glad-Aurel Varga:

Exact!

La pct. 93 marginal de la "respinse".

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Glad-Aurel Varga:

Suntem la "respinse".

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Nu suntem la "respinse", că trebuia să...

Stimate coleg,...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Glad-Aurel Varga:

La cât de repede ați mișcat dumneavoastră sistemul de vot, credeți-mă că...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Păi, domnule coleg, dumneavoastră trebuia să urmăriți raportul!

Voi supune votului, dar...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Glad-Aurel Varga:

Supuneți votului, domnule președinte, să nu ne mai certăm, că oricum îl respingeți, cum faceți întotdeauna!

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Haideți, că mai mult pierdem timpul!

Este un amendament respins pe care-l supun votului dumneavoastră, de la poziția 93, art. 29 alin. (2).

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

34 de voturi pentru, 159 de voturi împotrivă, 23 de abțineri. Și acest amendament a fost respins.

Timpul a fost epuizat, stimați colegi. (Vociferări.)

Mai aveți un amendament?

Dar de ce nu ați urmărit, domnule deputat?!

Haideți, că mai mult pierdem timpul așa!

Ultimul amendament, că s-a epuizat timpul!

Vă rog.

Haideți, domnule Oprea, ultimul amendament.

Dar v-am rugat de la început să urmăriți...

Haideți! Care este?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Dumitru Oprea:

Noi am fost mai răbădători și am stat până la miez de noapte, așa că înțelegeți-ne!

Articol nou, după art. 41: "După intrarea în vigoare a prezentei legi, nicio modificare ulterioară a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, nu poate afecta cuantumul net aflat în plată al salariilor personalului plătit din fonduri publice".

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră și acest amendament respins.

Să înceapă votul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

56 de voturi pentru, 157 de voturi împotrivă, o abținere. A fost respins.

Vă mulțumesc, stimați colegi.

Ne vedem la ora 12,00 la ședința de vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 23 noiembrie 2017, 5:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro