Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.97/19-06-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 12-06-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2017

12. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale (PL-x 97/2013). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 97/2013

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

16. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale.

Comisii?

Domnul Iancu, Comisia pentru industrii.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru industrii și servicii, dar și Comisia pentru buget, finanțe și bănci au fost sesizate, pentru dezbaterea în fond, cu proiectul de lege mai sus menționat.

Senatul a adoptat acest proiect.

De asemenea, avem aviz favorabil de la Comisia juridică, de la Comisia pentru politică economică și de la Consiliul Legislativ.

Legea își propune să reglementeze regimul de fiscalizare a veniturilor obținute de operatorii economici din domeniul extracției și comercializării gazelor naturale, ca urmare a veniturilor suplimentare obținute în urma majorării prețurilor la gaze naturale.

Acest proces de dereglementare ar fi trebuit să aibă loc până în anul 2021. Cu toate acestea, procesul a fost accelerat, a început practic acum câțiva ani de zile și s-a finalizat la 1 aprilie 2017.

Impozitul datorat asupra veniturilor suplimentare, în prima etapă, a fost de 60% din veniturile obținute, de la 60 de lei până la 85 de lei, iar de la 85 de lei în sus, orice preț urmează să fie impozitat cu 80% din majorare, și alocat bugetului de stat destinat consumatorilor vulnerabili.

În urma examinării proiectului de lege, membrii comisiilor propun, cu majoritate de voturi, plenului, raport de adoptare.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnule Bichineț, vorbiți la gaze? Nu.

Domnul Bode.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Prin Ordonanța Guvernului nr. 7/2013, Guvernul Ponta instituia impozitul asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, un impozit de 60% din veniturile suplimentare aplicabile operatorilor economici care desfășoară atât activități de extracție, cât și activități de vânzare a gazelor naturale în România.

Conform acelui act normativ, limita maximă a deducerii investițiilor în segmentul Upstream nu poate depăși 30% din totalul veniturilor suplimentare.

Prin acest proiect de lege de modificare a Ordonanței nr. 7/2013, practic se elimină data de 31 decembrie 2017, termenul până la care acest impozit suplimentar, aplicat acestor venituri suplimentare, era proiectat a se aplica. De asemenea, prezenta inițiativă legislativă propune trecerea la o impozitare progresivă, în procent de la 60%, respectiv 80% din veniturile suplimentare.

Dragi colegi,

Sună foarte frumos "venituri suplimentare la bugetul de stat", "profit de câteva sute de milioane de euro în bugetul unor agenți economici, fără niciun efort", subliniez, "fără niciun efort", doar așa, din pixul domnului Ponta, în 2013, acest profit fiind obținut de respectivii agenți economici fără niciun efort investițional.

Se impun, așadar, câteva precizări.

În primul rând, noi nu știm care au fost sumele încasate anual din acest impozit, începând cu anul 2013 până în prezent.

În al doilea rând, nu știm cât a reprezentat deductibilitatea, în valoare absolută, obținută de fiecare operator economic în parte, de la aplicarea legii și până în prezent.

Și, nu în ultimul rând, ar fi interesant să aflăm care este modalitatea de control a veridicității valorilor investițiilor declarate și efectuate de operatorii economici, luate în calcul pentru stabilirea deducerilor, și cum se fac aceste verificări, și câte s-au efectuat până în prezent.

Așadar, sunt multe întrebări fără răspuns.

Din aceste motive și din multe altele, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal nu poate susține acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc. Alte intervenții?

Domnul Neagu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae Neagu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Înaintea mea, domnul Bode dădea explicații extrem de puternice, extrem de clare și de sigure asupra motivului pentru care Grupul Partidului Național Liberal nu va putea susține această ordonanță de urgență. Eu vreau în continuare să atrag atenția asupra situației de facto.

Este adevărat că, prin dereglementare, intrăm în zona piețelor libere. Este adevărat că, dacă nu știm să urmărim cantitățile extrase de pe teritoriul României, va trebui să găsim soluția de a impozita venituri suplimentare. Dar este și mai adevărat că avem situația lui 2016, pe ultimul semestru, și unde nu de puține ori, mulți dintre dumneavoastră ați semnalat, eu personal am semnalat că una dintre problemele serioase pe care o avem în acest moment este cea referitoare la investițiile pe care statul român le are în societatea cu capital majoritar de stat, adică ROMGAZ.

Atât timp cât noi nu suplimentăm necesarul investițional în ROMGAZ și vrem-nu vrem trebuie să recunoaștem că omorând o parte din ceea ce înseamnă industria de profil românească nu vom avea în niciun caz o piață dereglementată în favoarea societăților românești și în favoarea consumatorului.

Este un motiv care ar trebui să dea de gândit actualului Guvern, este un motiv care ar trebui să stea pe masa discuțiilor la Ministerul Energiei și la Ministerul Economiei, întrucât aceste societăți naționale sunt societăți de interes strategic pentru interesul românesc, cu atât mai mult cu cât o abordare, cu siguranță în etapa viitoare, este post factum întâlnirea la nivel înalt între președintele României Klaus Iohannis și președintele american Donald Trump.

Cred că va fi nevoie de o explicație solidă asupra a ceea ce facem cu aceste venituri, atât timp cât ele rămân în administrarea operativă a ANAF-ului, fără să cunoaștem efectiv nici sumele și nici destinațiile. Deci nici eu nu pot fi de acord a susține acest proiect de lege a Ordonanței Guvernului Ponta.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc. Alte intervenții?

Domnul președinte Iancu.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Cred că avem în față una dintre cele mai importante legi din această sesiune. Trece oarecum neobservat acest lucru. Este legat de impactul direct asupra gradului de suportabilitate al consumatorului casnic, este legat direct de nivelul și condițiile pe care le putem asigura cetățenilor României în timpul sezonului rece, este legat de vulnerabilitatea a 48% din locuitorii României și de incapacitatea de plată pe timpul iernii a 37% dintre aceștia, a facturilor la încălzire.

Cu toate acestea, văd - nu sunt surprins, vă mărturisesc, din păcate, nu sunt surprins - că pozițiile segmentului de dreapta din Parlament sunt de departe împotriva interesului direct pe care îl are România și cetățeanul, consumatorul român, și industria, și economia românească. Și am să vă explic.

În momentul în care vorbim de liberalizare - și am văzut și lideri politici ieșind și comentând, fără să aibă habar de acest subiect - trebuie să ai pârghiile pieței formate, adică să poți să tranzacționezi nediscriminatoriu, transparent, concurențial, să ai toate platformele de tranzacționare în aceste condiții deja realizate, să ai posibilitatea să menții în echilibru sistemul național de transport.

Pentru aceasta îți trebuie o piață de echilibrare, îți trebuie o definiție a punctelor virtuale, îți trebuie o cunoaștere exactă a punctelor de intrare și ieșire din sistem.

Cum a fost posibil ca segmentul politic de dreapta, al acestei țări, în noiembrie anul trecut, fără să existe toate aceste instrumente, să fie de acord cu liberalizarea cu 4 ani mai repede decât termenul asumat prin lege de România?

Ați făcut-o! Cum e posibil, astăzi, să invocați că nu există acele instrumente, când, la vremea respectivă, le-ați invocat că există, dar nu există nicio problemă din punctul de vedere al României?

Cum nu se poate observa riscul uriaș la care expunem consumatorul din România, indiferent de forma și statutul acestuia, fie că este consumator casnic, fie că este consumator din domeniul economic?

Cum adică nu ne pasă că forțăm o creștere cu 27%, a doua zi, 27%, a prețului la gaze, când acest lucru se duce direct în gradul de competitivitate a întregii economii din România?

Cum de nu vedem că ne punem în pericol, exact pe segmentele cruciale, fundamentale ale economiei, cele mai importante domenii care au început cât de cât să facă concurență într-o piață regională?

Nu vedem aceste lucruri? Ba nu, le vedem, cred că suntem extrem de conștienți de riscurile la care sunt expuse practic, deopotrivă, atât lipsa de piață, cât și consumatorul din România.

În consecință, ce facem noi astăzi, stimați colegi?

În fața dreptului ca un producător să crească prețul nelimitat, Guvernul României, Parlamentul României consideră că trebuie să existe o limită a creșterii, fără niciun merit din partea producătorului. Producătorul nu face nicio investiție. El beneficiază de o creștere administrativă. Ai avut până ieri 60 de lei, deși costul tău de producție era 28,7 lei, adică mai mult de sută la sută decât cheltuiești, și, cu toate acestea, vrei să ai 90 de lei, 100 de lei... OK, poți să le ai, dar trebuie să existe, din acest punct de vedere, o împărțire a acestui plus cu consumatorul român. Asta propunem noi. Ai o creștere din pix, fără niciun merit, trebuie să împarți această creștere cu consumatorul român. Asta am decis noi: crești peste 85 de lei, atunci împarți din această creștere cu consumatorul român, 80% consumatorului, 20% îți rămân totuși ție, deși nu ai făcut nimic pentru această creștere. Și deducem și toate investițiile, adică nu există niciun risc în ceea ce privește regimul investițional în România.

Dar de unde, dacă nu faci acest lucru, cum anume poți să-ți constitui resursa pentru consumatorul vulnerabil, pentru a-l susține în următoarea iarnă care este la doi pași, în producerea de apă caldă și căldură. Exact când aveam mai mare nevoie să extindem sistemele în România, noi, iată, beneficiem de o creștere dramatică a prețului. Când mai crește acest preț, subit, cu 4 ani mai repede?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Încheiați, vă rog!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Acum închei!

... când am stabilit că vom face un domeniu al infrastructurii combustibililor alternativi, adică, domeniul transporturilor să se bazeze pe gaz natural comprimat. Exact când cream o alternativă de spor de competitivitate, atunci creștem prețul și omorâm și partea de transport.

Iată câte elemente, stimați colegi, au scăpat din vedere, eu prefer să spun așa, că au scăpat din vedere, colegilor noștri din segmentul politic de dreapta, și pe care îi invit să se uite cu foarte mare atenție când vom discuta, în plenul Parlamentului, Ordonanța nr. 64, care conține toate aceste elemente, în interiorul ei.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bode. Un minut.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Foarte frumoasă expunerea, dar, încă o dată, dragi colegi, când faceți referire la segmentul din dreapta, uitați că în 2013, din pix, Guvernul Ponta a instituit această taxă suplimentară pe impozitul suplimentar datorat acestor dereglementări făcute din pixul domnului Ponta?

Ați uitat că acești bani, nici în acest moment, vorbim de sute de milioane de euro, nu sunt cuantificați și ANAF-ul nu poate să răspundă, în acest moment, câți bani au intrat în vistieria statului din acest impozit, într-adevăr, obținut din acest profit suplimentar, obținut de acești agenți economici - vorbim de doi agenți economici, ca să nu credem că sunt sute de agenți economici - vorbim de doi mari producători care produc peste 95% din producția de gaze naturale din România.

Nu mai faceți referire la dreapta, când stânga este vinovată de ceea ce se întâmplă azi pe piața gazelor naturale. Ca să nu mai vorbim de faptul că ați amânat nejustificat acel calendar prin care trebuia să veniți cu un nou cadru fiscal privind redevențele de hidrocarburi în România.

Nu avem nici în acest moment, după ce, în 2014, la 1 ianuarie, au expirat aceste redevențe privind impozitul pe profit, pe producția de hidrocarburi în România, nici azi nu avem acest calendar, din cauza guvernării de stânga. Ați amânat nejustificat acest calendar...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

... și mergeți în continuare și acuzați dreapta pentru ce a făcut în decembrie 2016.

Oare nu susțineați acel Guvern și dumneavoastră? (Aplauze.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu sunteți în aceeași comisie?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Aplauzele să meargă până la capăt.

Este o fractură fundamentală de logică în ceea ce spune colegul nostru. Adică, dumnealui spune așa: Ponta, din pix, a introdus 60%. La ce etapă? De creștere a prețului. Ce a introdus? Impozitarea. Pe ce? Pe creștere din pix. Ce a introdus? 60% plafon. Ai crescut fără să ai niciun merit administrativ, atunci 60% îi plătești bugetului de stat. Este rău acest lucru sau este foarte bine?

Iar dacă dumneavoastră așa priviți lucrurile, atunci chiar avem o problemă foarte gravă de înțelegere a acestui proces legislativ.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Încheiem aici dezbaterile. (Vociferări.)

Am încheiat dezbaterile!

Într-un minut, începem ședința cealaltă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 24 octombrie 2017, 3:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro