Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.97/19-06-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media11-12-2017 (comună)
Video in format Real Media11-12-2017
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 12-06-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2017

7. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.68/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr.211/2011 privind regimul deșeurilor (PL-x 113/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 113/2017

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

La punctul 9 nu avem raport.

10. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor; în procedură de urgență.

Comisia pentru mediu? Domnule Borza?

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Înainte de a susține raportul comisiei, dați-mi voie să fac câteva considerații de ordin general... (Rumoare.)

Poftiți?

Din sală:

Întâi raportul.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Bine, pot să susțin considerațiile la dezbateri, dar am zis să nu intervin de două ori.

Din sală:

Întâi raportul, și apoi dezbateri.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Bine, mergem... este în regulă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Raportul comisiei, domnule președinte.

Raportul comisiei, la PL-x 113/2017, vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic a fost sesizată spre dezbatere, pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2016, pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, transmis cu adresa PL-x 113 din 13 februarie 2017.

La întocmirea prezentului raport, Comisia a avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, din 6 octombrie 2016; avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități; avizul favorabil al Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și avizul favorabil al Comisiei pentru industrii și servicii, anul curent.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 211/2011, în vederea transpunerii corecte și complete a Directivei 2008/98/CE, alături de eliminarea obligativității existenței Planurilor Regionale de Gestionare a Deșeurilor, întrucât structurile cărora li se adresează nu mai există - cele 8 regiuni de dezvoltare -, de posibilitatea aplicării principiului "plătește pentru cât arunci" de către autoritățile publice locale, al protecției mediului, precum și de introducerea de obligații etapizate privind nivelul de pregătire pentru reutilizare, reciclare și alte operațiuni de valorificare materială, inclusiv operațiuni de valorificare materială, inclusiv operațiuni de umplere, rambleiere care utilizează deșeuri pentru a înlocui alte materiale, ale persoanelor juridice pe numele cărora sunt emise autorizațiile de construcție/demolări care să ajute la îndeplinirea, până în 2020, a unui nivel de pregătire pentru reutilizare, reciclare și alte operațiuni de valorificare materială, inclusiv operațiuni de umplere, rambleiere care utilizează deșeuri.

Totodată, proiectul vizează transpunerea Directivei 2015/1127.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, ca urmare a depășirii termenului de adoptare, potrivit art.115 alin.(5) din Constituție României.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic a examinat proiectul de lege sus-menționat în ședința din 23 mai 2017. La dezbaterea proiectului de lege au participat ca invitați, în conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, domnul Laurențiu Adrian Neculaescu, secretar de stat în cadrul Ministerului Mediului, și doamna Cecilia Martin, director în cadrul aceluiași minister.

În urma examinării proiectului de lege, a punctelor de vedere transmise de Consiliul Legislativ și comisiile avizatoare, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2016, pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, cu amendamentele admise și amendamentele respinse, prezentate în Anexa nr. 1 și Anexa nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul raport.

Prin obiectul de reglementare și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Conform prevederilor art. 75 alin.(1) și (3) din Constituția României și ale art. 92 alin. (9) pct.1 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, dezbateri.

Domnul Borza, din partea Grupului ALDE, la dezbateri generale. Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Iată că începem să ne facem și noi lecțiile, să acoperim acele neconformități sau acele restanțe, și care astăzi s-au transformat în nici mai mult nici mai puțin 10 proceduri de infringement împotriva României, la care, evident, riscăm penalități de ordinul milioanelor de euro pe zi.

Astăzi a intrat în plen, după cum vă spuneam, Ordonanța nr. 68 care modifică Legea nr. 211/2011. Mâine avem ședință comună cu Comisia pentru industrii privind Ordonanța nr. 38 care modifică Legea nr. 249/2015, Legea privind managementul deșeurilor și ambalajelor, a deșeurilor de ambalaje, și poimâine, iarăși, în fond, Ordonanța nr. 39, care modifică Legea fondului pentru mediu.

Dragi colegi,

Suntem la mai bine de 10 ani de la integrarea în Uniunea Europeană și, implicit, în acest răstimp trebuia, evident, să implementăm în legislația internă și acquis-ul comunitar în ceea ce privește legislația de mediu, lucru pe care evident nu l-am făcut.

Din punct de vedere statistic, vă dau câteva elemente. România se prezintă în felul următor: 109 gropi de gunoi sau depozite de deșeuri municipale neconforme, pentru care există acțiune de infringement; 20 de milioane de tone de deșeuri colectate anual, din care 4,9 milioane deșeuri municipale sau menajere; 82% grad de depozitare a acestor deșeuri în popularele gropi de gunoi - este cel mai mare grad, din Europa; este de trei ori media la nivel european; 4,3% doar grad de reciclare - este iarăși, de departe, cel mai mic grad de reciclare din Europa; 5,2% gradul de colectare selectivă, cel puțin pe cele 4 fracții - hârtie-carton, sticlă, metal, lemn, astfel cum aveau obligația toți operatorii, încă din 2006, când, același Parlament a aprobat Legea nr. 101/2006, Legea salubrizării.

Deci iată că sunt câteva cifre de-a dreptul alarmante. Trăim printre munți de gunoaie și respirăm un aer din ce în ce mai viciat. Sunt foarte multe orașe, inclusiv Bucureștiul, care au depășit limitele admise în ceea ce privește poluarea. Și din punctul acesta de vedere iarăși există o acțiune de infringement, fie că vorbim de Iași, de Brăila, de Galați, de Brașov, de Constanța sau de Timișoara, câteva orașe în care, iată, avem probleme serioase de mediu.

Sigur, încercăm de data aceasta o abordare temeinică, exhaustivă, prin care am luat fiecare articol în parte, să dăm stabilitate legii în timp, să nu simțim nevoia ca după 3-4 luni de zile să intervenim iarăși trunchiat pe un articol, în funcție de anumite interese sau anumite directive, motiv pentru care, toți membrii comisiei, aparținând tuturor partidelor parlamentare, au avut acest demers, să spunem cât se poate de serios, de a lua fiecare articol în parte. Am avut o dezbatere, zic eu productivă, cu toți jucătorii importanți din piață, fie că se cheamă firme de colectare, firme de reciclare, OTR-uri, fie că se cheamă reprezentanți ai patronatelor, ai federațiilor, ai administrațiilor locale, ai federațiilor de dezvoltare intercomunitară și evident ai factorilor decizionali - Ministerul Mediului, Garda de Mediu.

În urma acestor discuții, pe alocuri chiar și în contradictoriu, a rezultat acest proiect de lege care este supus votului final astăzi, în plen.

Am încercat să dăm substanță, să dăm finalitate acelui principiu "poluatorul plătește". Aici am venit chiar cu o eliminare a unei prevederi din Ordonanța nr. 68, care renunța la caracterul obligatoriu instituit prin însăși Legea nr. 101/2006 și preluat ulterior și de Legea nr. 211/2011, al obligativității colectării deșeurilor pe fracție. Ordonanța nr. 68 lăsa la liberul arbitru, lăsa o opțiune facultativă pentru operatorii de colectare. Evident că niciun operator de colectare nu are interesul să colecteze pe fracții, pentru că aceasta implică costuri logistice.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să încheiați!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Trăim iarăși o realitate: 800.000 de tone de deșeuri menajere sunt abandonate clandestin pe domeniul public sau în fondul forestier național. Și am venit, prin această corecție la Legea nr. 211 - cu un amendament admis în unanimitate - să înăsprim regimul sancționator, atât contravențional, cât și penal.

Din punctul de vedere al constatării contravențiilor...

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Încheiați, domnule deputat!

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Într-un minut.

Din punctul de vedere al constatării contravențiilor, am dat competențe nu numai Gărzii de Mediu, ci și Gărzii Forestiere, pentru că este o realitate - vedeți în toate pădurile munți de gunoaie. Am dat competențe de constatare Poliției locale și Poliției din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, iar din punct de vedere penal am majorat pedepsele pentru astfel de infracțiuni de abandon al deșeurilor periculoase sau nepericuloase pe domeniul public sau în fondul forestier. Aici ține de educație și de civilizație, pentru că avem 336.000 de tone, în fiecare an, abandonate pe stradă, și atunci, evident trebuie - sigur, la început cu vorba bună - dar trebuie să existe și elementul de coerciție, elementul punitiv prin care să sancționăm, evident contravențional, această deprindere, acest nărav de a arunca oriunde gunoaiele, în jurul nostru.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Adrian Borza:

Deci, dragi colegi, și cu aceasta închei, cred că este o lege bună, îmbrățișată de toți actorii, de toți jucătorii din piață și care, evident, cred că va conduce, în timp, la atingerea acestor obiective de reciclare, de 60% pentru sticlă sau hârtie și carton, de 55% pentru metal sau de 15% pentru lemn. Sunt niște deziderate, nu doar europene, pe care trebuie să ni le asumăm chiar și noi, simplii cetățeni, pentru mai mult confort și, evident, pentru o calitate sporită a vieții.

Mulțumesc mult.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Simionca.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară va susține acest proiect legislativ. Pe lângă că o să ne corelăm și noi cu Uniunea Europeană, trebuie să ne gândim la faptul că dacă nu vom aplica aceste norme, România va putea fi sancționată cu o sumă de 1.850.000 de euro și în fiecare zi penalitățile pot fi între 2.250 de euro și 134.000 de euro.

Iar, pe de altă parte, tot ce a fost finanțat pe partea de deșeuri și pe fonduri europene, undeva aproape 3,2 miliarde de euro, sumele nu se mai pot accesa, și banii vor trebui dați înapoi.

În altă ordine de idei, noi suntem foarte deficitari la colectarea deșeurilor selective. De exemplu, la Bistrița, groapa de gunoi trebuia să se umple pe celule, undeva la trei ani. Din cauză că firma care colectează deșeurile nu le colectează selectiv, avem o problemă, s-a umplut groapa de gunoi și trebuie să găsim soluții, să facem o altă zonă de colectare a deșeurilor, o altă celulă. Deci noi trebuie să fim responsabili, în primul rând ca cetățeni, să colectăm selectiv deșeurile și, în al doilea rând, cei care se ocupă de colectarea deșeurilor să fie responsabili.

Noi vom susține acest proiect.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ciohodaru.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vorbim practic de o problemă de sănătate publică și corecții legislative care se referă la directivele europene.

Sunt convins că în acest domeniu nu s-au spus încă toate lucrurile și că legislația va fi într-o continuă evoluție, dar pentru acest moment este soluția cea mai bună pentru ca această problemă să fie reglementată.

Vom susține acest demers legislativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ganț.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Evident că Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota în favoarea inițiativei.

Sigur că este un lucru bun și important, măcar din punct de vedere legislativ să întărim coerciția. Singura chestiune care trebuie spusă este însă că de la prevederea legală până la aplicare e cale lungă. Noi ne facem datoria și adoptăm această lege - am aproape convingerea unei unanimități în ce-o privește - dar, dacă cei chemați să urmărească modul cum se aplică, dacă operatorii nu vor fi și ei constrânși, la fel ca cetățenii, să pună la dispoziție logistica necesară - că degeaba încerc să adun deșeuri selectiv, dacă nu am unde s-o fac...

Deci toate aceste lucruri concură la o situație care în momentul de față este catastrofală. România are o gravă problemă din acest punct de vedere, dincolo de posibilele sancțiuni care ar putea veni din partea Comisiei. Însă această problemă gravă a societății presupune, după părerea mea, și o altă componentă.

Eu cred că, dincolo de o campanie de sensibilizare publică a cetățenilor, foarte mulți cetățeni nu conștientizează această problemă și nu iau măsuri pentru rezolvarea ei. Cred că ține și de un anumit nivel de educație. Or, cred că la nivelul sistemului de învățământ, la nivelul sistemului de educație, pornind de la cei mai mici copii, trebuie să se înțeleagă acest lucru.

Experiența altor țări în materie reprezintă un exemplu de bună practică. Deci nimeni nu s-a născut învățat, nimeni nu știe de la bun început ce are de făcut.

Deci cred că e nevoie de o acțiune concertată, și în ceea ce privește coerciția, dar și în ceea ce privește educația. Și aici sigur că rolul revine administrației și componentelor Executivului.

Noi, ca parlamentari, nu putem decât să atragem permanent atenția că aceste lucruri trebuie să se întâmple.

Vă mulțumesc frumos.

Și așa cum spuneam, vom vota în favoarea acestui proiect de lege.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Drulă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Drulă:

Stimați colegi,

Ca de multe ori, Diavolul este în detalii, și este cazul și acestui proiect legislativ, care are niște mici șopârlițe strecurate în el, șopârle cu care nici ministerul, care este aici, de față, dar care nu vrea să ia cuvântul, pentru că oamenii sunt timorați în mod politic, cu care nici ministerul nu este de acord.

Sunt cel puțin două astfel de prevederi. Una este cea privind colectarea selectivă, unde este incomplet transpus articolul din directivă și ne va duce la infringement, și cealaltă este privind reciclarea și valorificarea, unde este introdus procedeul de incinerare, care nu este reciclare.

Prin urmare, având în vedere că am putea ajunge la un caz de infringement, vă solicit să retrimitem comisiei și să punem în acord cu Directiva, acest proiect de lege. Un termen de două săptămâni solicit.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot pentru retrimitere la comisie.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

50 de voturi pentru, 100 de voturi împotrivă, 3 abțineri, un coleg care n-a votat.

Propunerea dumneavoastră a fost respinsă, domnule Drulă.

La dezbateri generale dacă mai sunt? Nu mai sunt.

La articole.

De la 1 la 10, dacă sunt intervenții?

Domnul Drulă.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Drulă:

La 9 marginal este acest articol, art. 14, de care vă spuneam, unde transpunerea Directivei, a obligației de colectare separată, este incompletă, și în forma actuală se va aplica doar pentru 4 categorii de deșeuri și doar pentru o parte dintre cei implicați în proces, pentru gestionarii și deținătorii de deșeuri.

Vă solicit păstrarea formei inițiale, prin urmare, să supuneți amendamentul admis la vot.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot pentru amendament admis.

Pentru amendament admis. Vot pentru amendament admis. (Vociferări.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Vă rog, repetăm. (Vociferări.) N-au auzit, n-au fost atenți.

Vot pentru amendament admis. (Vociferări.)

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

113 voturi pentru, 42 de voturi împotrivă, 5 abțineri, un coleg care nu votează.

De la 10 la 20?

Domnul Drulă? Nu.

De la 20 la 30?

La 14 admis? Mergem cu votul acum.

Deci de la 20 la 30? Nu.

De la 30 până la 40?

Vă rog.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin Drulă:

La 40 se introduce cuvântul "termochimic", care înseamnă de fapt incinerare de deșeuri, ceea ce înseamnă că în partea de reciclare și valorificare, unde nu sunt permise decât procedee biologice și de altă natură, se introduce incinerarea, care este foarte poluantă pentru mediu.

Propun supunerea la vot a amendamentului admis. Eu cred că trebuie să rămână forma inițială.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Vot pentru amendament admis.

Video in format Real Media Video in format Flash/IOS

110 voturi pentru, 54 de voturi împotrivă, două abțineri. Amendamentul rămâne în continuare.

Alte intervenții până la 49? Nu.

Mulțumesc.

Legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 decembrie 2017, 2:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro