Cristina-Ionela Iurișniți
Cristina-Ionela Iurișniți
Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.108/07-07-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-09-2018
24-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 27-06-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.15 Cristina-Ionela Iurișniți - declarație politică intitulată "Reducerea abandonului școlar trebuie să reprezinte prioritatea zero în România. Soluția poate fi finanțarea Programului «Școală după școală»";

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

................................................

USR, doamna deputat Cristina Iurișniți.

Vă rog.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

"Reducerea abandonului școlar trebuie să reprezinte prioritatea zero în România. Soluția poate fi finanțarea Programului «Școală după școală»".

În contextul actual al învățământului, pachetul antisărăcie, creionat de Guvernul Cioloș, poate fi soluția care trebuie să își găsească maximizarea într-o ecuație transpartinică.

Educația nu are culoare politică. La fel și promovarea unor politici educaționale care să își propună realmente reducerea abandonului școlar, implementarea unor programe de reducere a clivajelor sociale și a sărăciei, precum "Școală după școală" sau "O masă caldă în școli", nu doar în forma pilot, ci și la nivel național.

Sărăcia copiilor, știm cu toții, este un fenomen multidimensional, iar pentru a aborda cauzele primare ale acestui dezavantaj, trebuie să avem în vedere și sărăcia educațională.

Potrivit unui raport realizat de Fundația "Salvați Copiii" în 2016, sărăcia educațională este definită ca: "Acel proces care limitează dreptul copiilor la educație și îi privează de șansa de a învăța și de a-și dezvolta abilitățile cognitive și necognitive de care au nevoie, pentru a reuși într-o lume care se schimbă într-un ritm foarte alert".

Copiii săraci, din punct de vedere educațional, nu au nici șansa de a-și dezvolta abilitățile care le permit să se dezvolte emoțional, să stabilească relații și să aibă un rost într-o societate căreia simt că-i aparțin.

Credem că sărăcia copiilor și sărăcia educațională ar trebui să fie abordate dintr-o perspectivă a drepturilor copilului. Toate țările europene au ratificat Convenția Națiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului și, prin urmare, au obligația de a proteja, a promova și a pune în practică drepturile copiilor, indiferent de circumstanțele familiale ale fiecăruia.

Factorii de decizie ar trebui să abordeze sărăcia și excluziunea socială a copiilor, folosind o metodă transversală. Aceștia ar trebui să pună la dispoziție fondurile necesare pentru finanțarea investițiilor din învățământ, în sistemul de îngrijire și educație timpurie și să se asigure că sistemele naționale de învățământ furnizează o educație echitabilă, de înaltă calitate.

Asociația "Human Catalyst" a protestat recent în Parlament, pentru a trage din nou de mânecă coaliția de guvernare să își țină promisiunile. Finanțarea de la bugetul de stat a Programului "Școală după școală" este o prioritate doar pe hârtie. Susțin cu fermitate necesitatea susținerii financiare a acestui program pentru reducerea ratei de abandon școlar. În prezent, în România, rata de abandon școlar este de 19,1%, adică 25.000 de copii din ciclul primar și gimnazial abandonează anual școala. România, ca membru al UE, a aderat la respectarea ratei de reducere a abandonului școlar, la sub 10%, până în 2020.

În prezent, Programul "Școală după școală" funcționează doar în procent de 18,4%, finanțarea fiind asigurată în mare parte de asociațiile neguvernamentale.

Coaliția de guvernare nu își respectă promisiunile mult trâmbițate. Să așteptăm rectificarea bugetară? Mă îndoiesc că se va întâmpla ceva bun. Nu mai putem să credem promisiunile deșarte ale guvernanților... sau foștilor guvernanți!

Stimați colegi parlamentari,

Tot societatea civilă sau părinții vor trebui să susțină finanțarea unui program de îmbunătățire a calității și accesului la educație extinsă pentru binele copiilor noștri.

Închei, reamintind reflecția plină de sens pentru problematica adusă în discuție, aparținând lui Rebreanu, apropo de subiectul de la bacalaureat: "Viitorul ni-l putem modela cum vrem. Viața este un lut căruia voința îi dă formă".

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 26 septembrie 2018, 3:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro