Glad-Aurel Varga
Glad-Aurel Varga
Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.108/07-07-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-10-2021
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 27-06-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.51 Glad-Aurel Varga - declarație politică: "Managementul parcurilor naționale din România - multe hârtii, puține informații și mai puține măsuri concrete de reducere a tăierilor ilegale".  

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Glad-Aurel Varga:

"Managementul parcurilor naționale din România - multe hârtii, puține informații și mai puține măsuri concrete de reducere a tăierilor ilegale"

Ordonanța de urgență nr.57 din 20 iunie 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și a faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare, definește categoriile de arii naturale protejate, condițiile de instituire a regimului de arie naturală protejată, modalitățile de administrare a rețelei naționale de arii protejate.

Acest act normativ a fost îmbunătățit în anul 2016, și cineva care ar citi textul său ar putea considera că odată ce o arie naturală protejată este declarată parc național, implicit, se va respecta regimul de protecție aferent, iar obiectivul general - acela de garantare a conservării și utilizare durabilă a patrimoniului natural - ar fi îndeplinit.

Din păcate, situația actuală a parcurilor naționale din România este departe de a fi clară.

Deși, aparent, lucrurile sunt reglementate, din 13 parcuri naționale, două parcuri naționale - Parcul Național Semenic-Cheile Carașului și Parcul Național Defileul Jiului - nu dețin plan de management. Alte două parcuri naționale - Parcul Național Munții Retezat și Parcul Național Munții Rodnei - au planuri de management aflate în diverse stadii ale procedurii de aprobare.

Despre Parcul Național Munții Retezat aproape periodic apar semnale din partea societății civile cu privire la tăieri ilegale, uneori chiar tăieri la râs, iar Parcul Național Munții Rodnei, al doilea ca mărime din țară, și-a pierdut statutul de rezervație a biosferei. Planurile de management pentru parcurile naționale Măcin, Piatra Craiului și Călimani au fost revizuite și sunt în procedură de aprobare. De remarcat că planurile de management pentru șase dintre cele nouă parcuri naționale, care au planuri de management conform legii, au fost aprobate în 2016, în timpul guvernării tehnocrate.

În ceea ce privește înființarea Parcului Național Făgăraș, care a fost aprobată de Guvernul României printr-un memorandum în anul 2016, suntem informați că întinderea pe patru județe, cu 25 de unități administrative, 128 localități și 73.000 locuitori, a determinat dezbateri aprinse. Ministerul Mediului și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale căutând soluții pentru compensarea "pierderilor financiare ale proprietarilor de terenuri care vor avea restricții pentru folosirea acestora", după instituirea viitorului regim de arie naturală protejată.

Un calcul simplu, în baza datelor de mai sus, primite ca răspuns la interpelarea pe care am adresat-o Ministerului Mediului, arată că 85% din parcurile naționale au planuri de management. Cu toate acestea, autoritatea publică centrală cu responsabilități în domeniu, același Minister al Mediului, se află în imposibilitatea de a furniza informații simple legate de zonarea internă a parcurilor naționale - adică procentele din suprafața totală a fiecărui parc, destinate pentru fiecare zonă definită de legislația în vigoare, și anume zona de protecție strictă, zona de protecție integrală, zona tampon și zona de dezvoltare durabilă a activităților umane.

Reprezentanții Ministerului Mediului au ales să răspundă selectiv la întrebările din interpelare, ignorând și solicitarea referitoare la procentele din suprafața fiecărui parc național care reprezintă terenuri deținute în regim de proprietate privată sau concesionată. Dar ce folos să știe acest lucru, din moment ce recunosc că, până în prezent, nu s-au acordat compensații proprietarilor sau concesionarilor de terenuri cu măsuri restrictive.

Luând în considerare toate acestea, permiteți-mi să îmi exprim îndoiala că va putea exista pe termen scurt și mediu vreo măsură de îmbunătățire a gestionării fondului forestier din parcurile naționale, din moment ce nu se știe, la nivel național, care este suprafața în cauză, ce monitorizăm, care sunt referințele de raportare. La fel, neacordarea compensațiilor cuvenite legal proprietarilor de păduri din ariile naturale protejate, care acum sunt și pretext de întârziere a înființării unui parc național, constituie o încălcare a dreptului de proprietate al acestora.

Sper ca, după clarificarea situației politice și instalarea noului guvern, miniștrii cu responsabilități în domeniu să își clarifice poziția față de problemele semnalate și să susțină măsuri de fond pentru gestionarea eficientă a ariilor naturale protejate, în caz contrar ne vom afla în aceeași situație - mulțumiți că avem planuri și ne vom uita revoltați la cum se duc pădurile noastre.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 27 octombrie 2021, 15:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro