Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.108/07-07-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media11-12-2017 (comună)
Video in format Real Media11-12-2017
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 27-06-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2017

3. Dezbaterea Proiectului de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe (PL-x 246/2017).
 
consultă fișa PL nr. 246/2017

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Pentru mine dumneavoastră sunteți, că sunteți tot timpul acolo...

Aș vrea să vă propun să scoateți de pe ordinea de zi Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului pe perioada vacanței parlamentare, din următoarele considerente: proiectul de lege a venit la Camera Deputaților ieri, la ora 17,30. A fost distribuit de Biroul permanent Comisiei juridice, ceea ce nu pot să spun că nu-i corect, dar la 17,45 Comisia juridică lua în discuție și aproba raportul, moment în care la Palatul Cotroceni erau încă consultări în derulare, moment în care nu era nici măcar un premier desemnat. Nu mai vorbesc că nici în acest moment nu avem un Guvern și, teoretic, până joi se pot întâmpla multe, mai ales că inclusiv în Grupul PSD sunt colegi care anunță că nu vor vota Guvernul.

De aceea, propun scoaterea de pe ordinea de zi, pentru că nu avem pe cine abilita. Nu există un Guvern pe care să-l abilităm, încă.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Iordache.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu îi înțeleg grija colegului nostru, dar dacă ar fi puțin mai atent și ar citi și Regulamentul, și ar citi și Constituția, mă refer la art. 115, în perioada vacanței parlamentare Guvernul, de la acel moment, trebuie să fie abilitat pentru a emite ordonanțe simple. Asta am făcut ieri. Deci Biroul permanent de ieri după-masă a stabilit și a dat Comisiei juridice, care a analizat proiectul de lege pe care-l avem acum în dezbatere, astfel încât, începând cu 1 iulie, pentru că la 1 iulie Parlamentul intră în vacanță, Guvernul de la acel moment trebuie să fie abilitat pentru a emite ordonanțe simple. Dacă vine cu ordonanțe de urgență, în cinci zile vine la Parlament și procedura... nu mă apuc să vă povestesc acum.

Dar, eu vreau să vă asigur că până vineri, când vom pleca în vacanță, vom avea un Guvern. Pentru acel Guvern trebuie să avem domeniile reglementate, prin legea pe care noi o vom vota acum.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Dobre.

Domnul Victor Paul Dobre:

Eu am tot respectul pentru colegul Iordache. Dar care Guvern, domnule vicepreședinte? Care Guvern? Un Guvern cere abilitare. Acel Guvern l-ați dat afară, l-ați împins pe scări! Noul Guvern încă nu e. Cine cere abilitarea? Un Guvern care are un program, care știe ce are de făcut. Acest Guvern încă nu e, nu are program și noi îl abilităm...

Domnul Florin Iordache (din sală):

Da, pentru perioada de vacanță!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Stelian.

Vă rog să vă pregătiți cartelele de vot, pentru că vom avea vot.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Aș vrea să fac o precizare foarte importantă. S-a spus aici că, pe perioada vacanței parlamentare, Parlamentul trebuie să delege Guvernul pentru a emite ordonanțe. Este absolut fals!

Constituția, la art. 115, spune foarte clar că Parlamentul poate adopta o lege specială. Poate, dacă vrea, dacă consideră că este oportun, să adopte o astfel de lege și să delege Guvernul.

Practica ultimilor ani a făcut în așa fel încât aproape la fiecare vacanță parlamentă să se facă o asemenea delegare, însă este greșit să plecăm de la premisa că ea e obligatorie.

Pe de altă parte, sunt foarte multe domenii, sunt cel puțin zece domenii pe care le prevede acest proiect de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanțe. Sunt foarte multe domenii, sunt chestiuni care nu suportă nicio urgență.

În al treilea rând, aș dori să spun, în cadrul plenului, să aduc la cunoștința colegilor că maniera de lucru - cel puțin a Comisiei juridice - este absolut inacceptabilă. Ne-a venit acest proiect cu o jumătate de oră înainte, am rugat colegii să facă în așa fel încât să putem discuta și vota în dimineața aceasta înainte de plen; evident că nu s-a acceptat. Mai mult decât atât, am încercat să depun amendamente personal și am fost refuzat de domnul președinte Eugen Nicolicea, ceea ce mi se pare inacceptabil, și vom formula plângere în acest sens.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Munteanu.

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Eu după aceea, procedură! Acum votăm.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Propunerea domnului Dobre, de retragere de pe ordinea de zi.

Vă rog să votați.

34 de voturi pentru, 63 de voturi împotrivă.

Propunerea domnului deputat a fost respinsă.

Domnul Dan Vîlceanu (din sală):

Procedură! Nu merge sistemul!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dau...

Nu v-am dat cuvântul, domnule deputat!

Vorbiți la tehnic! A funcționat. Am avut vot exact pe cvorumul menționat.

Mulțumesc.

................................................

Domnul Petru Gabriel Vlase:

................................................

8. Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe; în procedură de urgență.

Comisia?

Domnul Varga.

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia juridică a fost sesizată spre dezbatere, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.

Consiliul Legislativ a dat un aviz favorabil.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a dezbătut acest proiect de lege care are ca obiect de reglementare abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe în perioada cuprinsă între data încheierii primei sesiuni parlamentare ordinare a anului 2017 și până la reluarea lucrărilor Parlamentului în cea de-a doua sesiune ordinară a anului 2017.

Proiectul de lege stabilește următoarele domenii de reglementare, pentru care se solicită abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe pe perioada vacanței parlamentare: finanțe publice și economie; muncă și justiție socială; dezvoltare regională, administrație publică și fonduri europene; sănătate; cercetare și afaceri interne; turism; transporturi; agricultură și dezvoltare rurală; administrarea patrimoniului protocolului de stat; precum și prorogarea sau modificarea unor termene prevăzute în actele normative cu putere de lege.

Proiectul de lege prevede ca ordonanțele emise de Guvern să fie supuse spre aprobare Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la reluarea lucrărilor Parlamentului în cea de-a doua sesiune ordinară a anului 2017. Nerespectarea termenului atrage, în mod automat, încetarea efectelor ordonanței.

La ședința Comisiei juridice, dintr-un număr de 24 de deputați au participat 18 și, în urma dezbaterilor, s-a hotărât, cu majoritate de voturi, să se propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, cu amendamentele admise redate în Anexa nr. 1, precum și cu amendamentele respinse, redate în Anexa nr. 2, anexe care fac parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Vîlceanu.

Domnul Dan Vîlceanu:

Domnule președinte,

Având în vedere că acest proiect de lege trebuia să ajungă la toate comisiile, așa cum spunea și domnul Árpád, abilitate să avizeze proiectul, pentru că nu poate să știe Comisia juridică toate aspectele din acest proiect, și faptul că nu avem un Guvern la momentul actual, deci practic n-a existat o comunicare cu actualul Guvern pentru a se putea identifica domeniile pentru care Guvernul ar putea emite ordonanțe, vă solicităm retrimiterea la comisie pentru o săptămână, astfel încât să fie timp ca acest nou Guvern să fie instalat și abia apoi să vedem care sunt domeniile pentru care actualul Guvern sau viitorul Guvern chiar are nevoie de abilitare pentru perioada de vacanță.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Avem vot pentru retrimiterea la comisie.

Vă rog să votați, stimați colegi.

58 de voturi pentru, 103 voturi împotrivă.

Propunerea dumneavoastră a fost respinsă.

Domnul Drulă.

Domnul Cătălin Drulă:

Stimați colegi,

Vă solicit să ne aplecăm asupra procesului legislativ cu un pic mai multă seriozitate. Avem această lege de abilitare, care are 41 de domenii în care Guvernul este abilitat să emită ordonanțe. În primul rând că este neserios...

Guvernul, și dacă vrea, nu va putea emite 41 de ordonanțe, iar în al doilea rând, sunt domenii extrem de largi, precum sănătatea - deci pur și simplu Guvernul poate modifica orice pe sănătate - dar nu avem un Guvern.

Deci noi le punem acestor oameni în brațe ceva ce nu știm dacă vor. Puteam să așteptăm. Era o solicitare rezonabilă să avem învestirea Guvernului, și apoi puteam adopta această lege.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții dacă mai sunt?

Domnul Márton Árpád? Dezbateri generale, da.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Noi înțelegem că ne aflăm într-o situație inedită. Se aproprie sfârșitul sesiunii ordinare a Parlamentului. Guvernul încă nu a fost abilitat pentru a emite ordonanțe. Lucru care, de altfel, așa cum a spus și colegul nostru din USR, nu este obligatoriu.

Deci noi putem să abilităm un guvern sau putem să nu îl abilităm. Putem să decidem dacă dorim, într-un domeniu, sau nu dorim... Așa cum de foarte multe ori s-a întâmplat să eliminăm anumite prevederi din legea de abilitare.

În majoritatea cazurilor am realizat acest lucru, pentru că timp de douăzeci și ceva de ani a existat o cutumă, conform căreia, în dezbaterea legii de abilitare, pe toate domeniile pentru care s-a cerut abilitarea, au fost sesizate pentru aviz comisiile de specialitate, unde a venit ministrul sau un secretar de stat și a expus cam ce dorește să facă. S-a dezbătut acea idee în comisia de specialitate și s-au făcut niște propuneri. Și în majoritatea cazurilor, Comisia juridică, și atunci sesizată pe fond, a eliminat acele prevederi pentru care au crezut, comisiile de specialitate, că ar trebui să nu se legifereze prin ordonanță.

Ba, mai mult, a existat și o situație, când Comisia pentru cultură a crezut că nu trebuie să fie modificată prin ordonanță Legea cinematografiei, și a fost eliminat acest domeniu de Parlament, însă ministrul s-a încăpățânat și a dat o ordonanță de urgență. Ulterior, tot plenul acesta, al Camerei Deputaților, nu demult, cu votul tuturor grupurilor parlamentare, a abrogat ordonanța respectivă. Slavă Domnului că nimeni nu s-a apucat să o pună în practică, că aveam o problemă destul de importantă!

Ca atare, în primul rând, de vreo doi ani, avem această nouă cutumă care se înfiripează, de a decide doar singură, Comisia juridică, atotștiutoare, în toate domeniile, dacă avem sau nu avem nevoie de acele ordonanțe.

Cred că ar trebui să revenim, pentru a da greutate Parlamentului și activității Parlamentului, la vechile cutume, drept pentru care vom avea și o propunere de modificare a Regulamentului, prin care să obligăm la această procedură.

Deci, încă o dată spun, noi înțelegem situația specifică în care ne aflăm astăzi. Am ridicat problema aceasta și în Comisie. Am avut și două amendamente, pentru că pe temă se află două formulări vagi, pe câte un domeniu organic și, necunoscând ce se dorește a se modifica, dorim eliminarea acestuia.

Și, evident, în funcție de ceea ce se va întâmpla, va fi și votul nostru. Sperăm să putem vota Legea de abilitare.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Pașcan.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Distinși colegi,

În bună măsură mă raliez spuselor antevorbitorului și constat că noi practic punem căruța înaintea cailor.

Urmează, stimați colegi, să-i audiem pe viitorii miniștri, în comisiile de specialitate. Acolo este un bun prilej pentru aceștia să ne aducă la cunoștință și unde consideră că este cazul să promoveze ordonanțe de urgență, adică pe ce domeniu.

Noi acum mandatăm, dăm un cec în alb, prin acest proiect legislativ, fără a ști de fapt pentru ce anume împuternicim Guvernul să emită ordonanțe de urgență. Este bun exemplu colegului nostru de la UDMR, referitor la ordonanța de urgență promovată de Ministerul Culturii anterior, în legislatura trecută, și pe care, mai apoi, am ajuns să o invalidăm noi, în plen, întrucât era absolut anormal. În Senat, de pildă, nici nu am împuternicit Guvernul pentru a emite ordonanțe de urgență în acest domeniu. Am bulversat... era să bulversăm, legislativ, printr-o astfel de ordonanță, domeniul cinematografiei, de pildă.

Prin urmare, eu cred că n-ar fi niciun fel de problemă ca, după audierea viitorilor miniștri și după ce aflăm care le sunt prioritățile, unde doresc să vină cu astfel de proiecte de ordonanțe de urgență, să votăm în cunoștință de cauză. Acum este absolut prematur.

De aceea, dacă se va supune votului acest proiect legislativ, parlamentarii Partidului Mișcarea Populară se vor abține să dea un astfel de vot.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Andronache.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

M-aș adresa domnului ministru pentru relația cu Parlamentul și l-aș ruga să o întrebe pe predecesoarea dânsului, doamna Gavrilescu, ce a promis la Comisia juridică, atunci când a fost învestită în funcția pe care dânsul o ocupă acum. A promis că, atunci când Guvernul vine cu o lege de abilitare în Parlament, va anexa acelui proiect de lege, toate proiectele de ordonanțe din domeniile pentru care solicită abilitare.

S-a întâmplat oare lucrul acesta? Este evident că nu! Și atunci, putem considera că Guvernul a mințit, în Comisia juridică, atunci când a afirmat, prin vocea unui ministru de al său, că va face un lucru și nu l-a făcut? Putem afirma lucrul acesta!

Este stupid să discuți despre Legea de abilitare a Guvernului și să nu știi de fapt ce vrea Guvernul să facă în perioada pentru care cere abilitare. În paranteză fie spus, Constituția nu prevede nicăieri că această abilitare trebuie făcută neapărat în perioada de vacanță parlamentară. Însă așa s-a instituit o cutumă.

Revenind însă la subiect, ieri am solicitat, din nou, să ni se prezinte proiectele de ordonanță, astfel încât să știm pentru ce dăm abilitare Guvernului. Bineînțeles că aceste proiecte nu există.

Este un aspect grav, și față de lucrul acesta - este unul dintre motive - Partidul Național Liberal va vota împotriva acestui Proiect de abilitare a Guvernului, de a emite ordonanțe, lăsând la o parte faptul că nici măcar nu știm cărui Guvern îi dăm abilitare pentru a emite aceste ordonanțe.

Ca să vedeți modul pompieristic în care s-a lucrat, vreau să vă spun că tabelul cu amendamente - am făcut amendamente în comisie - nu mi-a parvenit. Spre exemplu, amendamentul pe care l-am făcut la art. II din acest proiect de lege - nu știu, la ora aceasta - tocmai din cauza modului cum s-a lucrat și a încălcării dispozițiilor regulamentare - nu știu la ce număr curent se regăsește în tabelul cu amendamente respinse.

Așa că, eu oricum solicit supunerea la vot a acelui amendament, pentru că, stimați colegi, Constituția dispune la art. 115 alin. (2) că Guvernul trebuie să menționeze data până la care se emite fiecare ordonanță, pentru fiecare domeniu pentru care solicită abilitarea. Or, în proiectul de lege nu se regăsește sub nicio formă o astfel de prevedere, fapt pentru care am propus un amendament, ca aceste ordonanțe să fie emise până la data de 1 august. Nu știu, însă, v-am spus, din cauza încălcării Regulamentului, unde se regăsește în tabelul de amendamente respinse - pentru că onor comisia ne-a respins acest amendament - unde se regăsește acest amendament.

Da, vă mulțumesc pentru că mi-ați spus lucrurile acestea. Era normal să-l cunosc eu, aspectul acesta, dacă mi-ar fi fost comunicat raportul. Nu mi-a fost comunicat raportul, pentru că s-a lucrat nu știu când asupra lui.

În concluzie, pentru că au fost încălcare dispoziții procedurale, pentru că nu este respectată Constituția, vă informăm că Partidul Național Liberal va vota împotriva acestui proiect de lege și sperăm că următorul Guvern, când va fi acesta învestit, va înțelege că, atunci când va cere abilitarea, trebuie să prezinte și proiectele de ordonanță, din respect pentru Parlament.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Pambuccian.

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am făcut deja o greșeală, prin faptul că nu am retrimis comisiei acest proiect.

Noi suntem într-o situație care nu are precedent. Nici măcar la un precedent nu putem să ne raportăm. Niciodată nu am discutat despre o lege de abilitare... a cărui Guvern? Guvernul din momentul acesta nu poate fi abilitat să emită nimic, pentru că nu poate emite nimic. Guvernul viitor nu are cum să ceară abilitare pentru ceva, pentru că nu există. Nu știm când va exista, dar el, în momentul de față, nu există. Deci noi abilităm un Guvern pentru ce nu poate face, gândindu-ne la un Guvern viitor, care nu a cerut nimic, pentru că el nu există. Suntem într-o situație profund ilogică.

Nu știu ce putem face acum, pentru că am votat să continuăm discuția unei chestiuni profund ilogice. Poate că ar fi bine să avem o discuție între liderii de grup, să regândim retrimiterea la comisie și chiar să facem retrimiterea aceasta la comisie, să mai votăm o dată. Pentru că, vă repet, suntem în cea mai aberant de ilogică situație cu putință. Putem să... nu cred că e un sacrificiu mare, să ne vedem vineri, dacă Guvernul trece joi, să ceară acel Guvern abilitare, să discutăm acea abilitare. Putem să avem săptămâna viitoare o mică sesiune extraordinară, nu cred că moare nimeni din asta.

Dar știu un lucru sigur. În momentul în care pornești de la o ipoteză falsă, din ea se poate dezvolta orice. Și mi-e groază că o să avem mult mai mult de reparat în urma unei erori pe care o facem acum, decât de bucurat că se aproprie vacanța.

Așa că, domnule președinte, solicit o pauză de consultări.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Două minute, pauză de consultări.

Păi cu mine vă consultați sau între voi?

Pauza de consultări este între lideri, nu-i cu mine!

(Consultări.)

Domnule Pambuccian, putem continua? V-ați consultat?

Mulțumesc. Vă rog.

Domnul Varujan Pambuccian:

Nu, domnule președinte, nu am ajuns la nicio concluzie.

Eu îmi mențin cererea și rugămintea să mai votăm o dată retrimiterea la comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Păi, cum să o votăm încă o dată, dacă am votat-o o dată?

Am votat de două ori, chiar.

Vot.

63 de voturi pentru, 94 de voturi împotrivă, 13 abțineri. Propunerea dumneavoastră a fost respinsă.

La dezbateri generale, mai e cineva?

Domnul Iordache.

Numai un pic, domnule vicepreședinte.

Deci domnule Barna, a vorbit domnul Drulă, domnul Bichineț, a vorbit domnul Pașcan.

Domnul Florin Iordache:

Da. Am simțit nevoia să intervin, pentru că s-au spus foarte multe lucruri neadevărate.

  1. Aici nu discutăm de ordonanțe de urgență. Parlamentul abilitează Guvernul care va exista la 1 iulie, până la 1 septembrie, pentru ordonanțe simple. În condițiile în care Guvernul va dori, pe un domeniu de activitate, pentru legi organice, să vină cu ordonanțe de urgență, Parlamentul va fi chemat, chiar dacă este în vacanță, în termen de 5 zile - Camera care este primă Cameră sesizată. Deci discutăm numai de ordonanțe simple;
  2. Este dreptul nostru, al Parlamentului, ca în perioada vacanței parlamentare, să abilităm pe cele 10 domenii;
  3. Iar la aceste domenii sunt precizate și legile respective;
  4. Discutăm de perioadă. Noi am considerat și susținem punctul de vedere, ca pe întreaga perioadă, 1 iulie-1 septembrie, pentru că este un amendament acolo care spune că până la data de 1 august. Nu, noi precizăm că pe întreaga durată a vacanței, respectiv 1 iulie-1 septembrie, Guvernul, pe cele 10 domenii de activitate, să poată veni cu ordonanțe simple, repet, ordonanțe simple...

Din sală:

Nu s-a spus!

Domnul Florin Iordache:

Ba s-a spus. Dacă erați atent, vedeați ce au spus colegii dumneavoastră.

Deci este vorba de ordonanțe simple, pentru două luni de activitate. Este dreptul nostru.

Chiar dacă la acest moment dumneavoastră discutați de un Guvern demis - este aici în stânga noastră domnul ministru pentru relația cu Parlamentul - Guvernul de la acel moment era în plenitudinea dreptului de a solicita abilitare, la momentul când a intrat în Senat cu acel proiect de lege, proiect care a fost amendat, pe de o parte, în Senat, și, a doua oară, a fost amendat de noi, în Comisia juridică.

5. Colegii care doreau să intre în avizare puteau solicita Biroului permanent să dea un aviz. Niciuna dintre comisii nu a dorit să dea un aviz acestui proiect de lege. În aceste condiții, Biroul permanent a stabilit ca numai în Comisia juridică să se discute.

Aveți raportul. Votați în consecință.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Procedură.

Domnul Dobre.

Domnul Victor Paul Dobre:

Nu are rost să revin. Noi abilităm un Guvern care nu este, nu are Program de guvernare, nici nu știm cum va arăta, așa cum nici dumneavoastră nu știți cum va arăta Guvernul la momentul acesta.

Altceva însă voiam să vă spun.

A venit de la Senat, legea, la ora 17,30, și la 17,45 a intrat în dezbaterea Comisiei juridice. Nicio comisie nu a fost nici măcar anunțată. Deci nu avea cum să solicite. S-au încălcat toate procedurile și creăm un precedent. Facem legiuitor Guvernul, ceea ce deja este prea mult față de Constituție.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

În încheierea dezbaterilor generale, dau cuvântul președintelui comisiei, pentru o scurtă intervenție.

Domnule Nicolicea, vă rog.

Domnul Eugen Nicolicea:

Toate aceste incidente sunt din cauza faptului că unii nu prea cunosc Constituția, regulamentele și legile sau se fac că nu le cunosc.

Parlamentul nostru este un Parlament bicameral, în care ordinea de promovare a unei legi este bine cunoscută. Și Legea aceasta de abilitare a Guvernului trece întâi la Senat și apoi la Camera Deputaților.

De asemenea, fiecare partid are grupuri în ambele Camere. Toată lumea știa că, în urmă cu o lună de zile, s-a depus acest proiect de lege, de Guvern, la Senat, și a fost pe site-ul Senatului foarte mult timp - deci cu privire la informare. Bănuiesc că nu au funcționat grupurile, să transmită de la Senat Camerei Deputaților, dar Partidul Național Liberal ne-a comunicat în ședința comisiei că ei au izbutit să comunice între grupuri, astfel că au fost în deplină cunoștință de cauză și au putut chiar să formuleze amendamente. Spre deosebire de alt grup, cum este Grupul USR, în care nu comunică Senatul cu Camera Deputaților, astfel că ei se plâng tot timpul că nu știu nimic. Dar aceasta nu este de fală.

De asemenea, mai vreau să vă spun că în Constituție se vorbește de faptul că se poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului, neprecizându-se care este acest Guvern, și că va stabili în mod obligatoriu, această lege, domeniile și data până la care se pot emite ordonanțe. Domeniile au fost stabilite, data a fost stabilită, s-a îndeplinit prevederea constituțională.

Atât eu, cât și colegul Andronache am vorbit că ar fi bine - și spuneam acest lucru mai demult - că ar fi bine ca Guvernul să prezinte și ordonanțele de urgență, cu acest prilej...

Din sală:

Ordonanțele simple.

Domnul Eugen Nicolicea:

... ordonanțele simple, aveți dreptate... cu acest prilej...

Și, în aceste condiții, nu avem totuși, dacă nu doresc să facă acest lucru, nu avem nici în Lege, nici în Regulament, nici în Constituție, vreo prevedere care să oblige guvernanții ca, odată cu solicitarea abilitării, să depună și aceste ordonanțe. Acest lucru se va putea face după o discuție cu reprezentanții Guvernului, pe viitor.

În prezent, nu putem să obligăm și nu există nimic care să oblige la depunerea ordonanțelor.

De asemenea, vreau să vă mai spun că atunci când faci o propunere de modificare a unei legi organice, există posibilitatea ca legea pe care o faci, respectiv ordonanța, să nu fie de natură organică, dacă ar modifica niște prevederi care nu sunt organice.

De aceea, nu cred că se susține părerea aceea că, dacă un domeniu, neapărat ar fi organic, și legea sau ordonanța pe care vrei să o dai obligatoriu este organică. Iar dacă se va întâmpla acest lucru, aveți posibilitatea să acționați la Curtea Constituțională, să o sesizați, care va dărâma acea ordonanță care nu respectă prevederile constituționale.

De asemenea, per ansamblu, dacă considerați că au fost încălcate prevederi constituționale, puteți să sesizați Curtea Constituțională pentru controlul ex-ante și nu va mai intra în vigoare această lege de abilitare pe care o dăm noi astăzi, dumneavoastră susținând - am auzit colegii - că s-au încălcat prevederile constituționale. Vă urez succes în atacul la Curte!

Și închei, spunând că, deși toate aceste lucruri au fost explicate - puteți să luați înregistrările de la comisie - in extenso, nu ca aici - văd că nu s-a prins nimic, se repetă aceleași aberații.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Stelian? Procedură?

(Domnul deputat Dan Vîlceanu solicită să ia cuvântul.)

Domnul Stelian...

Dumneavoastră sunteți domnul Vîlceanu, din câte țin eu minte... păi nu aud strigăturile, mă uit și eu aici...

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Pentru acuratețe, ceea ce s-a întâmplat ieri la Comisia juridică, așa cum am spus, este inacceptabil, în sensul că am primit acest proiect cu o jumătate de oră înainte. Ni s-a explicat astăzi de domnul deputat Nicolicea că ar fi trebuit să știm de acest proiect de acum 30 de zile, atunci când s-a depus el în Parlament. Numai că noi nu avem de unde să știm când vine la comisie. Comisia trebuie să anunțe cu 24 de ore înainte, să facă convocarea și să știm și ordinea de zi. Faptul că nu s-a făcut acest lucru nu este din cauza noastră, pentru că ați fost ocupați cu moțiunea de cenzură și cu demiterea propriului Guvern, în loc să puneți din timp, în timp util, acest proiect, pe ordinea de zi a Comisiei juridice.

Ca atare, solicitarea noastră a fost una de maxim bun-simț și anume, să ne dați răgazul, efectiv, să citim acest proiect. Ați considerat - pentru că aveți majoritate inclusiv în această comisie - că nu are sens să mai faceți această așa-zisă concesie. Dar să știți că nu ne faceți nicio concesie respectând regulamentele Parlamentului. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnule Vîlceanu, aveți pe procedură?

Vă rog, procedură.

Domnul Dan Vîlceanu:

Atât vreau să menționez: comisiile avizatoare nu puteau să solicite să se emită avize, pentru că a fost vorba de o jumătate de oră. De la ora 17,30, când a fost Biroul permanent, până la ora 18,00 când a fost deja convocată Comisia juridică, nu aveai când să ceri comisii...

Păi până nu ajunge la Camera Deputaților, domnule Nicolicea, comisia nu poate solicita aviz...

Iar aici, dumneavoastră ați avut dreptate, se spun multe aberații... chiar și de dumneavoastră.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, vă mulțumesc.

Trecem la dezbaterea pe articole.

(Domnul deputat Eugen Nicolicea solicită să ia cuvântul.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Aș vrea ca de câte ori se va face o solicitare de intervenție pe procedură, să rugați pe cel care intervine să vină să spună articolul la care se referă, așa cum scrie în Regulament, pentru că văd că în mod abuziv se folosește intervenția pe procedură pentru tot soiul de drepturi la replică.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Aveți dreptate, domnule deputat.

Mi-am permis să-i dau cuvântul, de la mine putere.

Dezbateri pe articole.

De la 1 la 10? Adoptate.

De la 10 la 20? Adoptate.

De la 20 la 30?

Vă rog, domnule Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Cei care ați parcurs raportul, observați că am două amendamentele respinse. Punctele 1 și 2 de la amendamente respinse. Cel de la poziția 1 se referă la punctul 28 din raportul pe care îl aveți. Și, în dezbaterea din comisie, colegii noștri liberali au ridicat chiar problema posibilității de a solicita eliminarea punctului 21, care, într-adevăr, dă de gândit, pentru că el se referă la un domeniu organic, însă are puțin o altfel de formulare decât cea de la punctul 28, pentru că punctul 21 zice "... reglementarea unor măsuri în domeniul administrației publice...".

Sper ca acest punct 21, într-adevăr, să aibă o astfel de reglementare, și nu ceva de importanță majoră în domeniul administrației.

Punctul 28 are o formulare foarte vagă, fără a mă trimite la ideea că ar fi vorba de unele elemente; și vă citez: "... modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare...". Așa cum este formulată, "de modificare și completare", poate fi și un proiect care bulversează întregul sistem de sănătate; care ar intra în domeniul organic.

Domnul președinte are dreptate parțial. Numai că o ordonanță sau o ordonanță de urgență - și cei care spun că noi putem abilita Guvernul să emită ordonanțe de urgență greșesc, că noi abilităm Guvernul doar pentru ordonanțe normale, pentru ordonanțe de urgență nu are nevoie de abilitarea noastră - deci în cazul unor ordonanțe care nu pot reglementa domenii organice - și este bine argumentat aici - domnul președinte ne spune că s-a decis de Curtea Constituțională, de mai multe ori, că s-ar putea să aibă elemente care să nu fie organice.

Numai că, dacă la punctul 21 mă poate duce gândul că doar anumite elemente neorganice vor fi nemodificate, aici nu am nimic care să mă trimită la gândul că nu va fi bulversat întregul sistem.

Și atunci, într-adevăr, când dezbat aici, în Parlament, după ce se votează în cea de-a doua Cameră, Camera decizională, abia atunci pot ataca la Curtea Constituțională. În rest, doar Avocatul Poporului poate ataca la Curtea Constituțională. Și atunci, s-ar putea să fie bulversat și pus în practică întregul sistem medical, pe baza acestei abilitări, și chiar dacă ulterior se va constata că a fost neconstituțional, pe perioada respectivă s-a aplicat și rămâne ceea ce s-a aplicat, ceea ce s-a pus în practică. Cei care au avut de suferit de pe urma acestuia, cu suferința respectivă au rămas.

Ca atare, noi solicităm eliminarea punctului 28.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci, la respinse, la nr. crt. 1, da?

Mai aveți unul. Îl susțineți și pe acela? Da.

La amendamentul respins, nr. crt. 1, vă rog, vot.

35 de voturi pentru, 111 voturi împotrivă, 32 de abțineri. A rămas respins.

Vă rog, domnule deputat, dacă îl susțineți și pe al doilea?

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Argumentația va fi mult mai scurtă, pe aceeași idee pe care am argumentat și mai înainte.

La punctul 34, avem propunerea, la afaceri interne - iar un domeniu organic destul de important - modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Din păcate, în toată zona aceasta a circulației, inclusiv a acestei ordonanțe, de ani buni nu s-a dezbătut o lege, în Parlament, o lege care să reglementeze cum circulăm, ce drepturi avem, care sunt reglementările în domeniu.

Deci nu s-a dezbătut niciun proiect de lege care să fie unul unitar, ci mai tot timpul suntem reglementați de ordonanțe de urgență inițiate de poliție. Și cu aceasta nu putem fi de acord.

Încă o dată, pentru ca Parlamentul să aibă greutate în domenii de mare interes, cred că este bine să avem proiecte de lege dezbătute cap-coadă, un proiect unitar venit de la Guvern sau o inițiativă parlamentară, și să nu avem domenii reglementate doar prin ordonanțe de urgență.

Drept pentru care, solicităm eliminarea punctului 34.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

La amendamente respinse, nr. crt. 2, vă rog, vot.

70 de voturi pentru, 114 voturi împotrivă. Amendamentul a rămas respins.

De la poziția 30 la 40?

De la 40 la 50?

De la 50 la 57?

Un amendament respins.

Domnule Andronache, vă rog.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc.

Uitați că, din cauza grabei cu care a fost redactat raportul, ceea ce am spus eu la comisie, și anume că în baza dispozițiilor art. 115 alin. (2) din Legea fundamentală, pentru fiecare domeniu de activitate trebuie specificată data la care se vor emite ordonanțele... Nu regăsesc amendamentul în forma pe care am propus-o. Și atunci amendamentul se regăsește la art. 2.

Ca atare, o să-i dau citire așa cum este înscris aici și anume, noi propunem ca toate ordonanțele pe care le va emite Guvernul care va veni, să fie adoptate de acesta până la data de 1 august. Este o chestiune de respectare a dispozițiilor constituționale, subliniez încă o dată.

Vă mulțumesc și vă rugăm să sprijiniți acest amendament.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da. Nu este cazul să mă implic eu aici, dar aveți un amendament aprobat cu ordonanțe până la reluarea lucrărilor și unul respins până la 1 august.

Deci v-ați... în fine... votăm...

Domnul Gabriel Andronache:

Complicați lucrurile, domnule președinte de ședință. În sensul în care amendamentul admis se referă la cu totul altceva și se referă la faptul că aceste ordonanțe sunt supuse aprobării Parlamentului, subliniez, sunt supuse, în sensul în care trebuie discutate și eventual adoptate sau respinse, până la data menționată în...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Domnul Gabriel Andronache:

Eu v-am rugat să supuneți votului amendamentul respins. El a fost încadrat la art. 2, eu făcusem amendamentul pentru fiecare domeniu în parte, așa cum dispune Constituția.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci nr. crt. 2, art. 2, amendament respins, vă rog, vot.

56 de voturi pentru, 129 de voturi împotrivă, 3 abțineri. Amendamentul a fost respins.

Nemaifiind alte amendamente, legea merge la votul final.

La punctul 9 nu avem raport încă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 decembrie 2017, 6:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro