Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 29 iunie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.110/12-07-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2018 (comună)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 29-06-2017 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 29 iunie 2017

  Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru.

Ședința a început la ora 16.10.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul senator Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu, președintele Senatului, și domnul deputat Liviu-Nicolae Dragnea, președintele Camerei Deputaților, asistați de domnul senator Ioan-Iustin Talpoș, înlocuit de domnul senator Ion Marcel Vela, secretari ai Senatului, și doamna Ioana Bran, secretar al Camerei Deputaților

 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Vă rog să luați loc în sală pentru a putea începe ședința.

Permiteți-mi să încep.

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule candidat desemnat pentru funcția de prim-ministru,

Doamnelor și domnilor candidați pentru funcția de ministru,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Preafericirea Voastră,

Înalt Preasfinția Voastră,

Domnule președinte al Curții Constituționale,

Domnule Avocat al Poporului,

Stimați invitați,

Vă rog să-mi permiteți să declar deschisă ședința comună a Senatului și Camerei Deputaților și să vă anunț că, din totalul de 465 de senatori și deputați, și-au înregistrat prezența la lucrări până în acest moment 329 de membri ai Parlamentului.

Proiectul ordinii de zi și proiectul programului de lucru pentru ședința comună de astăzi, stabilite de Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, au fost distribuite tuturor senatorilor și deputaților.

Întreb dacă sunt obiecții cu privire la ordinea de zi.

Doamna Turcan.

 
 

Doamna Raluca Turcan:

Domnilor președinți ai celor două Camere,

Stimați colegi,

Pe procedură, constatăm încălcarea art. 86 alin. (2) din Regulamentul ședințelor comune, și anume lipsa audierii și avizului consultativ pentru un membru propus al Guvernului, domnul Marcel Ciolacu. Această încălcare a Regulamentului ședințelor comune conduce, în primul rând, la o necunoaștere exactă a atribuțiilor unui membru propus al Guvernului, plătit din bani publici, și, de asemenea, amintește și de o veche practică bolșevică prin care partidul strecura un comisar politic trimis special să-i controleze pe miniștri. (Rumoare, discuții în sală.)

Ca urmare, vă solicităm... (Aplauze în sală.) Evident că ne exprimăm speranța că domnul Ciolacu nu va deveni un fel de responsabil cu ideologia PSD și interesele politice în Guvernul României și, ca atare, vă solicităm amânarea, suspendarea acestor dezbateri, audierea propunerii de ministru, vicepremier în acest Guvern și reluarea ședinței de plen. De altfel, acest punct este pe poziția 2 a ordinii de zi și cred că am avea timp până dezbatem primul punct de pe ordinea de zi să se întâmple aceste audieri.

Nu este o chestiune politicianistă. Dimpotrivă, este o chestiune care ține de lege și democrație. Regulamentul și Constituția României nu sunt paleative. Regulamentul, Constituția României trebuie să fie repere pentru orice dezbatere în Parlamentul României.

Evident că s-ar putea să invocați și situații precedente, însă, spre dezamăgirea dumneavoastră, trebuie să vă menționez că este pentru prima dată la învestirea unui Guvern când premierul desemnat vine cu o listă de miniștri și când Biroul permanent reunit transmite comisiilor și plenului o listă fără un ministru propus.

Așadar, majoritatea parlamentară din Biroul permanent reunit a consfințit faptul că din Cabinetul propus lipsește un ministru și cred că veți fi dornici să remediați această situație. Puteți să-l audiați pe domnul vicepremier Ciolacu și apoi să reluăm ședința de vot.

Vă mulțumim.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Față de observația ridicată de colega noastră, doamna deputat, am să-mi permit să vă citesc din Regulamentul comun, art. 86 alin. (2):

"Fiecare candidat pentru funcția de ministru, înscris în lista Guvernului, va fi audiat, în ședință comună, de către comisiile permanente ale celor două Camere al căror obiect de activitate corespunde sferei de competență a viitorului ministru."

Punctul 1. Domnul Ciolacu este candidat pentru funcția de viceprim-ministru, fără portofoliu, deci nu există o comisie care să-l poată audia în acest sens, în sensul în care este articolul din Regulament. (Discuții în sală.)

Punctul 2... punctul 2. Există un precedent în acest sens. În decembrie 2012, Guvernul care a fost atunci învestit avea o funcție de prim-ministru și, la fel, viceprim-ministrul nu a fost audiat de nicio comisie.

În plus față de aceasta, vreau să adaug că există o decizie a Curții Constituționale care specifică, explicit, că avizele pentru candidații la funcția de ministru nu sunt obligatorii.

Așadar, supun votului dumneavoastră ordinea de zi pentru ședința de astăzi. (Rumoare, discuții în sală și la prezidiu.)

Din sală: Procedură! (Rumoare, discuții în sală.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

I-am dat cuvântul. Îmi pare rău. Nu am... Nu este drept la replică...

Din sală: Procedură! Procedură...

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

V-am făcut precizările necesare. (Rumoare, discuții în sală.)

Vă rog foarte mult! Vă rog foarte mult! Întreb dacă sunt obiecții la proiectul ordinii de zi. (Discuții la prezidiu.)

 
 

Domnul Ioan-Iustin Talpoș (de la prezidiu):

Pe procedură.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Dacă vreți pe procedură, îmi indicați ce articol vreți să contestați.

Doamna Turcan, pe procedură.

 
 

Doamna Raluca Turcan:

Art. 86 alin. (2) și, de asemenea, alin. (3). În plus, o decizie a Curții Constituționale prin care, într-adevăr, avizul este consultativ. De aceea, am spus că este firesc să-l audiem pe ministrul propus pentru a fi vicepremier și, ulterior, să revenim în plen.

În alin. (2) ați făcut referire la posibilitatea sau la avizul consultativ acordat în funcție de competențe. Și aici interpretarea pe care sunt nevoită să v-o dau, domnule președinte de ședință, este că fie domnul Ciolacu nu are competențe în acest Guvern, fie ați eludat comisii care ar putea să discute, în mod transparent și asumat, mandatul domnului Ciolacu în Guvernul României.

De aceea, am spus la începutul acestei ședințe că orice ministru într-un guvern trebuie să știe exact de ceea ce se ocupă. Au mai fost situații de vicepremieri. Domnul Markó Belá nu a fost audiat, într-adevăr, în comisii de specialitate. Domnul Oprea a fost audiat în comisii de specialitate. Au avut, de asemenea, mandate de vicepremieri. Însă niciodată în ședințele de învestire nu a lipsit de pe lista de miniștri transmisă plenului un ministru propus în acest Guvern. Or, acesta este precedentul pe care dumneavoastră îl creați și pe care vă încăpățânați să-l urmați, de a nu transmite plenului reunit un ministru dintr-un Cabinet. Chiar dacă nu are... decideți că nu are competențe care să fie evaluate în comisiile de specialitate, însă e inadmisibil să existe o disonanță între lista transmisă de candidatul de prim-ministru și lista de miniștri transmisă plenului de către Biroul permanent reunit.

Vă rugăm să intrați în legalitate. Nu este o chestiune foarte dificilă, și sunt convinsă că, astăzi, colegii vor sta în plenul Parlamentului să dea votul de învestitură acestui Guvern. (Aplauze.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doresc să subliniez următorul lucru: cred că faceți o serie de confuzii, multe confuzii, și vă atrag atenția că numele domnului Ciolacu lipsea din lista miniștrilor care urmează să fie audiați, și nicidecum din lista de propuneri, în calitate de membri ai viitorului Guvern.

Având în vedere că și dumneavoastră ați recunoscut faptul că în trecut au fost situații în care viceprim-miniștrii nu au fost audiați, având în vedere și prevederile art. 86 alin. (2) pe care vi l-am citit, cât și alin. (3), consider că procedura este încheiată și parcursă și, de aceea, vă invit să vă pronunțați dacă sunt obiecții cu privire la ordinea de zi.

Dacă nu sunt obiecții cu privire la ordinea de zi, supun votului dumneavoastră ordinea de zi pentru ședința comună de astăzi.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Mulțumesc.

Abțineri? (Discuții la prezidiu.) Una. Două?

Voturi pentru 328. Voturi împotrivă 104. Abțineri, două.

Prin urmare, cu majoritate de voturi, ordinea de zi a fost aprobată.

Dacă în legătură cu programul de lucru sunt obiecții. Dacă nu sunt obiecții, supun votului dumneavoastră programul de lucru.

Cine este pentru? (Discuții la prezidiu.)

Voturi pentru 238.

Voturi împotrivă 104.

Abțineri?

Nu am supus la vot, pardon, voturile împotrivă.

Voturile împotrivă?

Câte voturi împotrivă?

238 pentru, 104 împotrivă.

Abțineri? Nicio abținere.

Cu majoritate de voturi, programul de lucru a fost aprobat.

 
Aprobarea solicitării domnului Klaus-Werner Iohannis, Președintele României, cu privire la aprobarea înființării pe teritoriul României a Comandamentului multinațional de brigadă (HQ MN BDE).

La primul punct al ordinii de zi avem solicitarea domnului Klaus-Werner Iohannis, Președintele României, cu privire la aprobarea înființării pe teritoriul României a Comandamentului Multinațional de Brigadă ( HQ MN BDE).

Raportul comun al Comisiilor pentru apărare al celor două Camere ale Parlamentului și proiectul de hotărâre vor fi citite de domnul... Da? Vă rog. (Discuții la prezidiu.)

 

Domnul Dorel-Gheorghe Căprar:

Domnilor președinți,

Preafericirea Voastră,

Înalt Presfinția Voastră,

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor invitați,

Raport comun al Comisiilor pentru apărare, ordine publică și siguranță națională din Camera Deputaților și Senatul României privind Scrisoarea Președintelui României pentru aprobarea de către Parlament a înființării pe teritoriul României a Comandamentului Multinațional de Brigadă sub coordonarea Comandamentului Multinațional de Divizie.

Comisiile pentru apărare, ordine publică și siguranță națională ale Camerei Deputaților și Senatului au fost sesizate pentru analiză și întocmirea unui raport comun asupra solicitării Președintelui României pentru aprobarea de către Parlament a înființării pe teritoriul României a Comandamentului Multinațional de Brigadă sub coordonarea Comandamentului Multinațional de Divizie.

În conformitate cu prevederile art. 3 din Legea nr. 291/2007 privind intrarea, staționarea, desfășurarea de operațiuni sau tranzitul forțelor străine pe teritoriul României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, înființarea pe teritoriul României a unor comandamente, entități, elemente sau structuri militare străine ori multinaționale, precum și a unor structuri sau reprezentanțe militare ale unor organizații internaționale se face cu aprobarea Parlamentului, la propunerea Președintelui României, la solicitarea ministrului apărării naționale, cu avizul Consiliului Superior... Consiliului Suprem de Apărare a ?ării.

Întrunite în ședință comună pe data de 29 iunie a.c., cele două comisii au analizat conținutul Scrisorii Președintelui, precum și motivarea acestei solicitări determinată de noul context strategic, dar și de deciziile luate la Summit-ul NATO din 2016.

În urma dezbaterilor, cu unanimitate de voturi "pentru", membrii celor două comisii propun plenului reunit al Camerei Deputaților și Senatului prezentul raport de admitere asupra Scrisorii Președintelui României prin care solicită aprobarea înființării pe teritoriul României a Comandamentului Multinațional de Brigadă sub conducerea Comandamentului Multinațional de Divizie.

Permiteți-mi să citesc și hotărârea pentru aprobarea înființării pe teritoriul României a Comandamentului Multinațional de Brigadă sub coordonarea Comandamentului Multinațional de Divizie.

Având în vedere solicitarea ministrului apărării naționale, cu avizul Consiliului Superior de Apărare a ?ării, și propunerea Președintelui României adresată celor două Camere ale Parlamentului,

În temeiul art. 3 lit. b) din Legea nr. 291/2007 privind intrarea, staționarea, desfășurarea de operațiuni sau tranzitul forțelor armate străine pe teritoriul României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 321 din 5 mai 2014, cu modificările și completările ulterioare,

Parlamentul României adoptă prezenta hotărâre.

Articol unic. - Se aprobă înființarea pe teritoriul României a Comandamentului Multinațional de Brigadă sub conducerea Comandamentului Multinațional de Divizie, în următoarele condiții:

a) Pe timpul funcționării pe teritoriul României, Comandamentul Multinațional de Brigadă și personalul acestuia beneficiază de prevederile Protocolului privind statutul comandamentelor militare internaționale, înființate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris în 28 august 1952 și ale Acordului dintre statele-părți ale Tratatului Atlanticului de Nord cu privire la statutul forțelor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, de prevederile Acordului suplimentar la Protocolul de la Paris dintre Guvernul României și Comandamentul Superior al Forțelor Aliate din Europa și Comandamentul Suprem Aliat pentru Transformare, semnat la Bruxelles pe 2 decembrie 2015, precum și de prevederile... Comandamentului Suprem al Forțelor Aliate din Europa și Comandamentul Suprem Aliat pentru Transformare privind acordarea sprijinului națiunii gazdă pentru executarea operațiunilor și exercițiilor NATO, semnat la Mons, Belgia, la 6 aprilie 2006 și la 10 aprilie 2006;

b) Ministerul Apărării Naționale încheie înțelegeri cu autoritățile militare NATO și cu statele aliate participante privind organizarea, funcționarea, încadrarea cu personal, administrarea, sprijinul națiunii gazdă, precum și alte detalii necesare îndeplinirii misiunii Comandamentului Multinațional de Brigadă;

c) Dislocarea Comandamentului Multinațional de Brigadă la misiuni în afara statului român se execută la ordinul autorităților militare NATO.

Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaților și Senat în ședința comună din 29 iunie 2016, cu respectarea prevederilor art. 76...

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

2017.

 
 

Domnul Dorel-Gheorghe Căprar:

...alin. (2) din Constituția României.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Îi mulțumesc domnului deputat Dorel Căprar, președintele Comisiei pentru apărare a Camerei Deputaților, pentru a fi prezentat raportul comun al comisiilor și proiectul de hotărâre.

Dacă din partea grupurilor parlamentare sunt intervenții de ordin general. Nu sunt.

Trecem la dezbaterea pe articole și votul asupra proiectului de hotărâre.

Dacă la titlul proiectului de hotărâre sunt obiecții... comentarii? Nu sunt.

Adoptat.

La articolul unic, lit. a) până la lit. c), dacă sunt obiecții, comentarii.

Nu sunt.

Mulțumesc.

Adoptat.

Supun votului dumneavoastră proiectul de hotărâre în ansamblul său.

Cine este pentru? (Discuții la prezidiu.)

Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu sunt voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt. (Discuții la prezidiu.)

354 de voturi pentru. A fost adoptat cu unanimitate.

Vă mulțumesc.

 
Prezentarea, dezbaterea și acordarea votului de încredere al Parlamentului asupra programului și listei Guvernului.

La punctul 2 al ordinii de zi avem prezentarea programului și a listei Guvernului de către domnul Mihai Tudose, candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru.

Avem dezbateri asupra programului și listei Guvernului, votul asupra cererii de acordare a încrederii Parlamentului asupra programului și a întregii liste a Guvernului.

Vă reamintesc faptul că, potrivit art. 103 alin. (3) din Constituția României programul și lista Guvernului se dezbat de Senat și Camera Deputaților în ședință comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului, cu votul majorității senatorilor și deputaților, minimum 233 de voturi.

Totodată, vreau să vă informez că au fost respectate prevederile constituționale și regulamentare cu privire la procedurile prealabile dezbaterii în ședință comună a Senatului și Camerei Deputaților a cererii de acordare a încrederii Guvernului, a programului și a listei Guvernului.

Astfel, în cursul zilei de miercuri, 28 iunie 2017, a fost primită Scrisoarea domnului Mihai Tudose, candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru, însoțită de programul și lista Guvernului, în vederea dezbaterii și acordării votului de încredere al Parlamentului.

Documentele menționate au fost afișate pe paginile de internet ale celor două Camere ale Parlamentului.

În temeiul și cu respectarea prevederilor art. 86 din Regulamentul activităților comune, Birourile permanente, întrunite în ședință comună, au stabilit programul de desfășurare a audierilor în cadrul ședințelor comune ale comisiilor permanente de specialitate ale celor două Camere, precum și data ședinței comune a Senatului și Camerei Deputaților pentru prezentarea programului și listei Guvernului, dezbateri asupra acestora și votul Parlamentului privind acordarea încrederii Guvernului.

Avizele comune consultative întocmite de comisiile permanente referitoare la audierea candidaților pentru funcția de ministru au fost afișate pe paginile de internet ale celor două Camere ale Parlamentului și sunt favorabile pentru toți candidații.

Potrivit art. 86 alin. (3) din Regulamentul activităților comune, avizele comune consultative au fost trimise candidatului desemnat pentru funcția de prim-ministru.

Înainte de a începe dezbaterile, vă prezint propunerile Birourilor permanente reunite privind timpul maxim alocat pentru prezentarea programului și a listei Guvernului și pentru participarea grupurilor parlamentare la dezbateri.

Candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru... Candidatului, mă scuzați, i se rezervă 30 de minute pe care le utilizează la începutul și la sfârșitul dezbaterilor.

Grupurilor parlamentare din Senat și Camera Deputaților li se alocă timpul corespunzător numărului membrilor lor, luându-se în calcul câte cinci secunde pentru fiecare parlamentar, la care se adaugă același calcul pentru parlamentarii neafiliați.

Timpul maxim alocat grupurilor parlamentare din Senat și Cameră pentru dezbateri este după cum urmează:

  • PSD, 18 minute;
  • PNL, 8 minute;
  • USR, 4 minute;
  • UDMR, 3 minute;
  • ALDE, 2 minute;
  • PMP, 2 minute;
  • Minorități naționale, 2 minute;
  • Neafiliați, un minut.

În total, 40 de minute.

Dacă sunt observații. Dacă nu sunt, supun votului aceste propuneri.

Cine este pentru?

Vă mulțumesc.

Cine este împotrivă? Nu sunt voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Se adoptă cu 354 de voturi, care reprezintă unanimitatea celor prezenți.

Îi rog pe liderii grupurilor parlamentare să depună la secretarii de ședință lista cu numele senatorilor sau deputaților înscriși la cuvânt pentru dezbateri.

Mulțumesc.

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Vă rog să-mi permiteți să-l invit la tribuna Parlamentului pe domnul Mihai Tudose, candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru pentru a prezenta programul și lista Guvernului.

Aveți cuvântul, domnule Tudose. (Aplauze.)

 

Domnul Mihai Tudose - candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru:

Preafericirea Voastră,

Înalt Preasfinția Voastră,

Domnilor președinți,

Stimați membri ai Corpului Diplomatic,

Domnule președinte al Senatului,

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Domnilor miniștri,

Stimați colegi,

Mi s-a încredințat astăzi o sarcină grea: să conduc un nou Guvern al Coaliției PSD - ALDE. E un moment politic pe care, probabil, viitorul îl va explica mai bine decât putem noi acum, așa că eu mă voi referi în continuare la aspectele ce țin în special de partea economică, la momentul economic. Sunt un om tehnic, un om al cifrelor și al termenelor exacte și pot să vă spun că România se află într-un moment economic bun. Avem creștere economică, avem creșterea industriei, avem creșterea veniturilor, o creștere a consumului. Ceea ce ne lipsește e o creștere viguroasă a investițiilor și o creștere a veniturilor la buget. Pentru acest lucru îmi place să cred că am fost adus în fruntea acestui Guvern: pentru a împrospăta atitudinea pe care Guvernul o are față de investiții și venituri și investitori. Vă asigur că nu există alte obiective în ceea ce mă privește decât implementarea programului de guvernare și recuperarea întârzierilor apărute pe parcurs.

Guvernul Grindeanu, dintre care mulți dintre noi, cei de aici, am făcut parte, a dus lucrurile într-o direcție bună. Dar pentru ceea ce și-a propus guvernarea PSD - ALDE nu este de ajuns. Nu vreau să critic ceea ce a fost, dar înțeleg că a existat o frână, iar mie mi s-a spus să transform această frână în accelerație. Iar asta am să fac.

La învestirea fostului Guvern, în ianuarie, premierul Grindeanu a vorbit despre o guvernare normală. A fost un discurs normal, frumos, l-am aplaudat cu toții atunci. Azi, înțeleg că problema principală a acestui Guvern a fost tocmai acea normalitate... acea normalitate relaxată. Eu cred că astăzi România are nevoie, dimpotrivă, de un Guvern nerelaxat, un Guvern aflat în stare de alertă, de concentrare, de preocupare, de efort permanent, un Guvern preocupat de termene și realizări, de construcții, de date, de lansări și inaugurări, un Guvern preocupat de responsabilitate și performanță. Dacă vrem ca aceste promisiuni făcute în campanie să devină realitate, trebuie să uităm starea de normalitate. Cine vrea normalitate, să-și ia un serviciu cu program fix.

În acest Guvern, dragi colegi miniștri, se va munci nonstop, se va lucra pentru a recupera ceea ce s-a pierdut și ce s-a întârziat. Și nu vor fi doar demersuri de efort, ci vom aprecia demersurile de rezultat. Acesta este motivul pentru care sper că înțelegeți stăm cu toții astăzi, aici, în fața Parlamentului României. E singura noastră șansă și singura cale de a ne atinge obiectivele economice. Îi asigur pe toți că ne vom angaja cu toată energia de care dispunem în atingerea obiectivului programului de guvernare.

Vor fi completări ale programului, ca urmare a întârzierilor și defecțiunilor din primele șase luni. Finalitatea va fi aceeași, scopurile mari rămân intacte.

Ceea ce am promis în campanie va fi realizat. Noul Guvern și-a sporit, după cum vedeți, forțele, sunt acum în câteva poziții de miniștri oameni de la vârful partidului, oameni cu greutate și cu experiență. Asta arată că PSD își asumă în mod clar, cert, în cel mai mare grad, responsabilitatea politică asupra programului economic. Guvernului îi va fi mai ușor să stăpânească administrația centrală, să obțină sprijin legislativ, să comunice cu partidul, să fie mai bine reprezentat politic. Guvernul va fi mai eficient!

Am fost propus în această funcție de către președintele Liviu Dragnea, acceptat de către Președintele Klaus Iohannis, pentru a da un impuls în special investițiilor și creșterii veniturilor la buget și nu vreau să înșel încrederea acordată.

Fondul Suveran de Investiții și Dezvoltare, unul dintre cele mai puternice instrumente investiționale ale acestui program, este gata de ceva timp. Ca ministru al economiei, m-am ocupat de construcția lui. Acum, Fondul va deveni operațional în cel mai scurt timp și acesta va reprezenta un semnal foarte puternic dat de România mediului de afaceri, intern și internațional.

Un alt obiectiv mai important al Guvernului, după primele șase luni de guvernare, este creșterea încasărilor bugetare, în condițiile unei creșteri economice susținute și a creșterii investițiilor. Vor fi luate foarte rapid măsuri pentru creșterea eficienței ANAF. România a avut în primul trimestru al anului 2017 o creștere economică mult peste media europeană. Pentru a continua acest trend este nevoie de investiții în infrastructură, dar și de investitori străini. Vă asigur că vom face investițiile și vă asigur că vom avea și investitorii.

Un alt capitol în care trebuie să continuăm să lucrăm intens este cel al fondurilor europene. Acest capitol reprezintă o sursă esențială de finanțare a dezvoltării, pe lângă FSDI și încasările bugetare. Guvernul va urmări consolidarea Parteneriatului Strategic cu Statele Unite ale Americii, dezvoltarea relațiilor cu partenerii strategici din Uniunea Europeană, cu Germania și Franța, precum și, de asemenea, cu toate celelalte țări ale Uniunii Europene.

Funcționarii publici din ministere vor fi implicați într-o muncă susținută de analiză și elaborare a proiectelor de legi. Avem nevoie ca aceste proiecte să fie elaborate cu celeritate, dar fără a afecta calitatea lor.

Guvernul va respecta toate angajamentele externe ale României care privesc indicatorii macroeconomici, inclusiv și în primul rând pe cel care limitează deficitul bugetar la 3%.

Justiția va fi un domeniu important al guvernării PSD. Cred cu tărie că totul trebuie să plece de la respectarea legii fundamentale, Constituția României, și, implicit, a deciziilor Curții Constituționale. Nu putem cere cetățenilor să respecte deciziile judecătorești, dacă hotărârile celei mai importante instanțe, instanța constituțională, sunt nepuse în aplicare, contestate și, de ce nu, uneori, ridiculizate. Legile trebuie să fie clare, în acord cu Constituția și reglementările europene, iar cei care împart dreptatea să fie independenți, în spiritul și litera legii, fără nicio imixtiune din partea nimănui sau nicio presiune din partea nimănui.

Acest Guvern va trebui - și o va face - să aplice Legea salarizării unitare, o lege extrem de importantă, care va avea un impact multianual la nivel bugetar, dar și un impact social foarte important.

Sunt o mulțime de urgențe pentru acest Guvern: de la industrie la agricultură, de la infrastructură la taxe, de la sănătate la educație. Cele mai multe se găsesc în programul de guvernare. Trebuie să dăm doar câteva pagini înainte, să ajungem la zi. Vom ajunge și vom recupera aceste întârzieri.

Stimați colegi, sunt parlamentar vechi, știu foarte bine care sunt așteptările dumneavoastră, mai ales în raport cu prim-ministrul, dar și cu miniștrii. Voi acorda relației cu dumneavoastră, cu Parlamentul, importanța cuvenită instituției reprezentative a statului român. Voi fi prezent în Parlament de câte ori va fi nevoie, de câte ori voi fi chemat sau de câte ori o lege importantă va necesita susținere la cel mai înalt nivel guvernamental. Le voi cere, de asemenea, tuturor miniștrilor să facă același lucru, să participe la procesul de dezbatere atât în plen, cât și la comisii. Cred, în egală măsură, că partidul care și-a asumat guvernarea și programul de guvernare, PSD, împreună cu partenerul său de coaliție, ALDE, au dreptul la legitimitatea de a controla săptămânal, lunar sau de câte ori consideră necesar ritmul de implementare a programului de guvernare.

Să nu uităm că acest scop al guvernării nu este puterea în sine, ci folosirea ei în beneficiul oamenilor, o bunăstare stabilă, durabilă, pe termen lung, dar începând de mâine. De aceea, Guvernul pe care vi-l prezint astăzi este obligat să existe doar pentru asta. Nu există, o spun încă o dată, o altă rațiune pentru care acest Guvern este astăzi aici, iar dacă ar exista alta, nu aș fi eu astăzi aici.

?inând cont de toate acestea, domnilor colegi, stimați colegi, domnilor senatori și deputați ai României, vă solicit votul dumneavoastră de încredere.

Vă mulțumesc! (Aplauze.)

Lista de propuneri pentru membrii Guvernului:

  • prim-ministru, Mihai Tudose;
  • viceprim-ministru și ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, doamna Sevil Shhaideh; (Aplauze.)
  • ministru delegat pentru fonduri europene, Rovana Plumb; (Aplauze.)
  • viceprim-ministru și ministrul mediului, Grațiela-Leocadia Gavrilescu; (Aplauze.)
  • viceprim-ministru, Marcel Ciolacu; (Aplauze.)
  • ministrul economiei, Mihai Fifor; (Aplauze.)
  • ministrul afacerilor externe, Teodor-Viorel Meleșcanu; (Aplauze.)
  • ministrul delegat pentru afaceri europene, Victor Negrescu; (Aplauze.)
  • ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan; (Aplauze.)
  • ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Petre Daea; (Aplauze.)
  • ministrul apărării naționale, Adrian ?uțuianu; (Aplauze.)
  • ministrul culturii și identității naționale, Lucian Romașcanu; (Aplauze.)
  • ministrul educației naționale, Liviu-Marian Pop; (Aplauze.)
  • ministrul cercetării și inovării, Lucian Puiu Georgescu; (Aplauze.)
  • ministrul energiei, Toma-Florin Petcu; (Aplauze.)
  • ministrul justiției, Tudorel Toader; (Aplauze.)
  • ministrul apelor și pădurilor, Doina Pană; (Aplauze.)
  • ministrul muncii și justiției sociale, Lia-Olguța Vasilescu; (Aplauze.)
  • ministrul comunicațiilor și societății informaționale, Lucian Șova; (Aplauze.)
  • ministrul sănătății, Florian-Dorel Bodog; (Aplauze.)
  • ministrul tineretului și sportului, Marius-Alexandru Dunca; (Aplauze.)
  • ministrul transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc; (Aplauze.)
  • ministrul consultării publice și dialogului social, Gabriel Petrea; (Aplauze.)
  • ministrul pentru relația cu Parlamentul, Viorel Ilie; (Aplauze.)
  • ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, Ilan Laufer; (Aplauze.)
  • ministrul turismului, Mircea-Titus Dobre; (Aplauze.)
  • și ministrul pentru românii de pretutindeni, Andreea Păstîrnac. (Aplauze.)
 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Stimați colegi,

Începem dezbaterile și dau cuvântul reprezentantului Partidului Social Democrat.

Domnul președinte al Partidului Social Democrat, domnul deputat Liviu Dragnea. (Aplauze.)

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Domnule președinte al Senatului,

Preafericirea Voastră,

Înaltpreasfinția Voastră,

Domnule președinte al Curții Constituționale,

Domnule Avocat al Poporului,

Stimați reprezentanți ai Corpului Diplomatic,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Doamnă primar general,

Stimați reprezentanți ai autorităților locale,

Stimați colegi,

După aproape șase luni de guvernare, coaliția PSD plus ALDE vine în fața dumneavoastră cu o nouă formulă de guvern și cu un nou prim-ministru pentru a cere din nou votul de încredere al Parlamentului.

Este, într-adevăr, o premieră în politica românească ca o majoritate parlamentară să-și schimbe prin moțiune de cenzură premierul pe care l-a învestit. Da, este, într-adevăr, pentru prima oară când se întâmplă acest lucru, iar eu spun cu toată convingerea că este un lucru bun că această clasă politică a utilizat și această opțiune pe care nu a folosit-o nicio altă majoritate parlamentară.

Am văzut toate criticile care prezentau acest eveniment ca pe o mare anomalie a politicii românești. Le spun tuturor celor care au făcut astfel de comentarii că astăzi, în urma moțiunii de cenzură adoptate împotriva fostului Guvern, Parlamentul este mai puternic și a revenit pe locul pe care îl merită în raport cu puterea executivă.

Mult timp, o știți bine, Parlamentul a fost tratat ca o anexă a Guvernului, ca o mașină de vot care trebuia să aprobe pe bandă rulantă ordonanțele de urgență emise de Guvern. Însă, lucrurile au început să se schimbe serios în această nouă legislatură. În primul rând, numărul de ordonanțe a fost redus considerabil și am văzut legi importante care s-au dezbătut serios în Parlamentul României. Au fost dezbateri parlamentare reale, încărcate cu legitimitatea politică primită prin vot. Și tot în această legislatură, pentru prima oară, așa cum am spus mai devreme, majoritatea a decis să schimbe Guvernul ca urmare a îndepărtării de la programul de guvernare pentru care această majoritate a primit votul de la cetățeni și pentru care această majoritate a acordat votul de încredere în Parlament.

Pentru prima oară, Guvernul a primit un semnal clar că aici, în Parlament, se află puterea politică și legitimitatea dată de votul românilor. Asta trebuie să țină minte toți membrii Guvernului care vin să ceară astăzi votul de încredere pentru a forma noul Guvern, dar și cei care vor forma guvernele ulterioare: că această încredere nu este doar o formalitate prevăzută de Constituție, ci chiar fundamentul existenței Guvernului.

Stimați colegi,

Trebuie să înțelegem odată pentru totdeauna care este ordinea constituțională care definește raportul dintre instituții și regulile în democrația noastră. Votul cetățeanului este esența suveranității acestui stat. Nici Guvernul, nici prim-ministrul, nici celelalte instituții publice nu pot și nu au voie să ignore acest element esențial al democrației noastre - votul cetățeanului. Constituția spune clar: poporul își exercită suveranitatea prin reprezentanții săi aleși prin alegeri libere și corecte. Toate celelalte instituții ale statului trebuie să respecte acest vot și trebuie să ducă la îndeplinire ceea ce votează cetățenii. Din acest motiv, majoritatea parlamentară care exercită această putere primită de la oameni are datoria și obligația de a interveni atunci când Guvernul se abate de la programul votat de alegători.

Schimbarea Guvernului, într-adevăr, a fost comentată întruna ca o anomalie a politicii românești. Anomalia a fost, de fapt, alta: un premier care și-a pierdut încrederea acordată de partidele care l-au susținut refuză să demisioneze și aruncă țara într-o criză politică majoră. Și-i întreb pe toți cei care - cu bună-credință, cred, majoritatea - ne-au criticat că dăm jos propriul guvern: ce era de preferat? Să mințim că totul merge bine sau să spunem adevărul - că au apărut întârzieri care riscau să pună în pericol întregul program de guvernare? Să ascundem sub preș gunoiul (așa cum au făcut-o mulți în anii trecuți) sau să ieșim odată din această ipocrizie și să facem necesara curățenie pentru redresarea actului de guvernare? Pe cine preferați? Pe cei care vă mint frumos sau pe cei care vă spun adevărul așa cum este el și care sunt dispuși să ia deciziile necesare, cu toate riscurile, pentru a îndrepta ceea ce nu merge bine? Ce ați fi făcut dumneavoastră, chiar ca lideri politici, dacă ați fi constatat că prim-ministrul pe care l-ați învestit cu puterea politică obținută în alegeri începe să rateze, unul după altul, termenele din programul de guvernare asumate de noi în campania electorală, asumate în fața celor care ne-au ales? Ce ați fi făcut dumneavoastră dacă ați fi constatat că, în ciuda tuturor întârzierilor pe care le semnalați, premierul continuă să trateze cu superficialitate actul de guvernare și îndeplinirea promisiunilor noastre în fața cetățenilor? Ce le-ați fi spus dumneavoastră oamenilor care v-au votat și care v-au acordat încrederea? I-ați fi mințit senin că totul merge bine sau ați fi spus adevărul și ați fi luat deciziile necesare, indiferent cât de grele ar fi, pentru a îndrepta ceea ce merge prost?

Pentru mine răspunsul este clar: nu am ezitat și nu vom ezita să ne asumăm toate costurile politice și electorale pentru a face ceea ce este necesar ca lucrurile să meargă bine pentru țară, lucrurile să meargă bine în Guvernul învestit de partidele care îl susțin. Prefer o guvernare onestă decât o guvernare proastă și mincinoasă. Nu este nimic de condamnat în asta. Am fost onești, ne-am făcut propria evaluare și am spus românilor care este adevărul. Am spus deschis că sunt întârzieri care riscă să compromită întregul program de guvernare. Am fost onești și am avut curajul să le cerem propriilor noștri colegi - care nu au performat - să se retragă. Unii au înțeles și s-au retras, alții însă s-au încăpățânat să se agațe de funcții și scaune și de aceea s-a ajuns în criza guvernamentală pe care tocmai o încheiem astăzi.

Însă, ceea ce contează cu adevărat este că alianța PSD-ALDE a fost corectă față de români, a avut decența să recunoască neajunsurile propriului act de guvernare și a avut curajul să schimbe Guvernul și chiar și prim-ministrul. Este ceva neobișnuit pentru clasa noastră politică? Cu siguranță, da. Este ceva incorect în această abordare? Cu siguranță, nu. Dimpotrivă, o spun răspicat pentru toată lumea: asta este ceea ce trebuie să facă o majoritate parlamentară responsabilă. S-au făcut greșeli în guvernare? Da! Cu siguranță, da! Dar am avut și avem puterea și curajul să recunoaștem acest lucru.

Îi transmit domnului prim-ministru desemnat, Mihai Tudose, că vom urmări cu mai multă atenție - dar, în același timp, vom fi și mai aproape - ca termenele din programul de guvernare să fie respectate.

Și le mai spun un lucru foarte important colegilor din Guvern: să fie mereu atenți și să-i respecte pe cei care formează actuala majoritate parlamentară, pe cei care fac parte din întregul Parlament, pentru că aici, în Parlament, se acordă votul de încredere pentru viitorul Guvern.

Și atrag atenția viitorului cabinet că angajamentul pe care noi, oamenii politici, ni l-am asumat în fața cetățenilor a fost de a crește veniturile pentru toți românii, nu doar pentru cei care lucrează în sectorul public. O felicit pe doamna ministru al muncii pentru promulgarea..., pentru faptul că s-a promulgat Legea salarizării - (Aplauze.) -, dar în același timp atrag atenția că, în cele șase luni rămase până la începerea noului an fiscal, este important să fie luate măsurile pentru creșterea veniturilor și pentru cei care lucrează în sectorul privat. Trebuie să ieșim cu totul din paradigma salariilor mici ca formă de atragere a investitorilor străini, salariile românilor să se apropie în ritm accelerat de cele ale europenilor, cu aceeași viteză în ambele sectoare: și în cel public, dar și în cel privat.

O prioritate de grad zero, în opinia mea și nu numai în a mea, este înființarea, în cel mai scurt timp, a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții. Dacă vom reuși acest lucru și dacă vom avea locuri de muncă bine plătite, spitale moderne, școli civilizate, drumuri bune, autostrăzi, atunci tinerii noștri vor fi mai puțin dispuși să plece din țară pentru a-și căuta de lucru în străinătate. Avem nevoie urgent de FSDI, dar și de o creștere a fondurilor europene. Tot la capitolul "Investiții" este important ca noul Guvern să dea drumul la finanțarea din Programul Național de Dezvoltare Locală etapa a doua, așa numitul PNDL 2. Înțeleg că s-au centralizat, s-au evaluat cele 13 000 de dosare depuse, distribuția fondului este echilibrată atât pe județe, cât și în funcție de prioritățile de investiții stabilite și aleșii locali au acum garanția, indiferent de culoarea politică, că în următorii patru ani au asigurată finanțarea pentru proiectele locale.

Stimați colegi,

Am trecut prin această criză, dar este important că o depășim astăzi folosind și parcurgând proceduri legale și constituționale. Regulile democratice au fost respectate, iar majoritatea parlamentară a exercitat, cu onestitate și bună-credință, suveranitatea poporului român care a votat programul de guvernare propus în alegeri.

În fond, domnul Mihai Tudose este un manager pe care eu îl consider bun, pe care îl desemnăm astăzi să pună în aplicare strategia noastră de dezvoltare a României pentru următorii ani. Am credința că va fi un manager bun, rămâne însă s-o demonstreze prin felul în care va gestiona actul de guvernare.

Sper ca acest Guvern să fie mai performant, mai eficient și mai determinat să realizeze prevederile din programul nostru de guvernare.

De aceea, vă îndemn și pe dumneavoastră să acordați votul de încredere pentru învestirea noului Guvern și pentru programul de guvernare prezentat.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte al Camerei Deputaților.

Din partea grupurilor parlamentare ale PNL, domnul deputat Ardelean Ben-Oni.

 
 

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Vreau să știți că în ultimele zile, când am știut și am primit această sarcină grea din partea PNL-ului, să vorbesc în acest moment, am avut foarte multe dileme. Și m-am tot gândit: oare ce să vorbesc astăzi, într-o zi atât de importantă, istorică pentru momentul acesta esențial pe care îl traversăm astăzi.

M-am uitat însă cu mare băgare de seamă la fețele parlamentarilor PSD, atunci când a vorbit domnul Tudose. Se citea o pasiune, un entuziasm extraordinar pe fețele voastre. (Discuții în sală.)

Nu știu cât ați înțeles exact din discursul acesta, însă m-am gândit astăzi să vorbesc despre valori. Cred că este un moment esențial, pe care nu doar România, dar istoria europeană îl traversează astăzi și cred că un lucru pe care puteam să-l avem în discuție astăzi, într-un astfel de moment ar fi trebuit să fie viziunea, leadership-ul, proiectul de țară. Însă, mi-am dat rapid seama că aceste concepte sunt foarte abstracte pentru domnul Dragnea, că, pur și simplu, unele fraze celebre, precum: "Poporul pierde din lipsă de viziune!", nu spun nimic și nu le înțelege, iar "măruntele aranjamente", ca să folosesc un limbaj neacademic, pe înțelesul multora, sunt cele care caracterizează aspirațiile în care Domnia Sa este angrenat.

Ce ați făcut în schimb? Ați mințit populația sinceră cu o înșiruire de utopii, vestitul program de guvernare, demonizând însăși conceptul ce l-ați prezentat drept adevăr absolut, cunoscut doar de dumneavoastră, domnule Dragnea, mistic pentru toți ceilalți, ce astăzi produce deja alergie când cineva pronunță aceste cuvinte, plus că autorul ne spune că este inaplicabil acum și trebuie revizuit, iar pe baza acestuia, i-ați băgat la această, cică, evaluare, promovând prim-ministru pe repetentul clasei, ce a luat fix nota zero! Sunt aproape convins că, de frică ca nu cumva să se laude pe acasă viitorii miniștri cu notele obținute la final de mandat, pentru miniștri propuși astăzi veți inventa note cu minus, pe negativ.

Din păcate, ne aflăm în fața unui partid îndrăgostit de propriul program de guvernare, un program inept în esența lui, ce demonstrează că obsesia îndeplinirii planului cincinal pare să nu fi dispărut din reflexele comuniste ale PSD.

M-am gândit să vorbesc despre onoare și demnitate, însă cum să vorbesc despre asta, când v-ați îngenuncheat propriul partid, domnule Dragnea?! Pe parlamentarii PSD! Și i-ați umilit în așa mod încât le este rușine să mai iasă din casă. Vreau să vă citesc un SMS pe care l-am primit (și pot să-l arăt pentru conformitate), un SMS de la un primar PSD, am primit multe din acestea: "Domnule deputat, am obținut 84% pentru PSD. Cei care ne-au votat mă întreabă dacă suntem sănătoși. Îmi este rușine să mai dau ochii cu oameni din zonă. Spuneți, vă rog, aceste lucruri!". (Discuții în sală; aplauze.)

Onoare a însemnat atunci când președintele Klaus Iohannis a stat alături de cel mai puternic om al planetei, de președintele Trump - (Aplauze.) -, când fiecare dintre noi ne-am simțit mândri că suntem reprezentați la cel mai înalt nivel. Onoare este atunci când ai un ministru care știe în profunzime domeniul pe care îl coordonează, care este abil politic, care îți face cinste atunci când se ridică în față și vorbește. Asta înseamnă onoare! Demnitate este să lași omul să decidă atunci când votează, să nu-l îngenunchezi, să-i respecți demnitatea, nu să-l umilești și să-l chemi noaptea la partid să-l prelucrezi, așa cum făcea securitatea comunistă.

Nu cred că trebuie să mai vorbim despre responsabilitatea prim-ministrului și a miniștrilor propuși, care se va disipa într-o voință pretins colectivă - și o să vedeți lucrul acesta -, dar care are, de fapt, o structură medievală: adevărul va aparține doar suveranului, responsabilitatea - doar vasalului. Acest Guvern nu poate fi altceva decât brațul armat al unui adevăr strâmb și incult, pendulând între utopie și distopie.

M-am gândit să vorbesc despre democrație, însă este lesne de înțeles de ce nu se poate vorbi despre democrație într-un astfel de moment. Democrația înseamnă respect pentru demnitatea umană, pentru libertatea de conștiință, pentru dreptul de exprimare care garantează secretul votului. Și lista aceasta poate continua.

Însă, ceea ce am văzut zilele trecute, fețe îngrozite ale parlamentarilor PSD care erau obligați să-și arate votul, teroarea prin care ați reușit să vă îngenuncheați propriii parlamentari, sunt scene demne de tirania comunistă nord-coreeană.(Discuții în sală.)

Conduceți prin frică și teroare, domnule Dragnea, iar lucrul acesta se va îndrepta împotriva dumneavoastră. La revoluție au murit mulți oameni pentru a avea dreptul de a vorbi liber, de a vota, însă dumneavoastră ați reușit contraperformanța să faceți cele mai mari proteste de după Revoluția din '89, plus performanța de a avea o moțiune împotriva propriului Guvern.

Vreau să vă citez două fraze: "Azi încetează, de fapt, suspendarea democrației, România va fi condusă din nou de un Executiv legitim, născut din alegeri.". Și încă o frază: "Vreau ca 2017 să marcheze începutul unei perioade de responsabilitate fără precedent în politică.". V-ați imaginat, probabil, că acestea le-a spus un ilustru teoretician, apărător al democrației. Nu, dragi colegi, le-am citit, fără plăcere, din domnul Liviu Dragnea, atunci când vorbea, la învestitura primului Guvern, cu miniștrii lui. Acum ne aflăm la învestitura celui de al doilea Guvern care..., singur a decis să-l dea jos pe primul, ceea ce înseamnă că nu face nimic altceva decât să-și bată joc de noi.

PNL consideră că distrugeți, în acest ritm, toată România, în contextul în care Uniunea Europeană nu se simte bine, dar avem, slavă Domnului, o ușă extrem de deschisă, de deschidere înspre ceea ce înseamnă Parteneriatul cu Statele Unite ale Americii și celelalte parteneriate pe care le avem în desfășurare. În momentul acesta nu faceți nimic altceva decât să pulverizați toate șansele României.

Înțeleg că, azi-noapte, "ca hoții", - (Rumoare în sală.) - ați schimbat și programul de guvernare, prin care vreți să aruncați în aer toată economia românească.

Mi-ar fi plăcut să discutăm despre binele României, despre programe de convergență regională, despre strategii. Însă, din păcate, toate aceste lucruri, bunul-simț, civilizația, încrederea, onoarea, curajul, toate aceste lucruri sunt concepte departe de acest moment penibil pe care îl trăim astăzi...

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Mai aveți cinci secunde.

 
 

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Vreau să închei prin a felicita pe toți aceia care, pe holuri, ați avut curajul să spuneți adevărul din interiorul PSD. Și vreau să vă cer astăzi să aveți și demnitatea de a vota liber.

Partidul Național Liberal vă cere tuturor să votați împotriva distrugerii României. Votați împotriva acestui Guvern!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Din partea Grupurilor parlamentare ale USR, domnul deputat Seidler Cristian.

 
 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Da, Seidler.

Domnule Mihai Tudose,

Doamnelor și domnilor,

Dragi cetățeni onești plătitori de taxe și impozite,

Dragi antreprenori,

Acum șase luni, domnul Sorin Grindeanu ne vorbea aici, de la tribună, despre o țară normală pentru toți cetățenii României. A 13-a grijă a sa a fost însă să facă o țară mai îngăduitoare cu hoții, așa cum i-au strigat cel puțin 600 000 de cetățeni revoltați. 13!

După șase luni, Guvernului PSD-ALDE i s-a reproșat chiar de către PSD și de ALDE că ar fi realizat doar 13% din ceea ce trebuia îndeplinit până atunci din programul fantezist de guvernare. 13!

Domnule Mihai Tudose, puteți conta pe USR, pentru că, dacă veți avea inițiative similare cu Ordonanța de urgență nr. 13, vom fi aici, în Parlament, și acolo, la dumneavoastră, în Piața Victoriei, alături de oamenii care au total alte probleme în țara aceasta decât soarta unor cercetați și condamnați penal. 13!

Dacă însă aveți intenții oneste, domnule Mihai Tudose, solicitați colegilor dumneavoastră deputați respingerea Legii grațierii - ziua, ca ispășiții - și întrebați-vă, în timp ce vă uitați în ochii domnului Florian Bodog, cine poartă răspunderea pentru zeci de copii decedați în epidemia de rujeolă, ce a făcut dânsul pentru a o preîntâmpina pe următoarea și pentru a o limita pe aceasta.

Chiar nu ați găsit la PSD și ALDE o persoană mai competentă pentru Ministerul Sănătății decât Florian Bodog?

Aveți ceva în comun, domnilor Mihai Tudose și Florian Bodog: frauda doctoratelor. O fraudă ascunsă nu e nimic altceva decât o fraudă. Vă unește această frăție a fraudei. O țară întreagă știm asta și vă vedem.

Doamna Olguța Vasilescu,

Dacă știați că anteriorul Guvern e doar pentru șase luni, așa, de tranziție, dar ați ascuns asta, dacă anteriorul Guvern a căzut și pentru că salarizarea în domeniul public, lucrată pe genunchi, s-a dovedit că nu poate fi susținută bugetar, ar fi bine ca de data aceasta să le spuneți antreprenorilor, cei care plătesc în mod cinstit taxe și impozite, acelea pe care le măriți acum, ca într-o ediție nereușită a emisiunii "Surprize, surprize", că se pot aștepta până la finalul anului 2017 la investiții publice zero, așa cum au primit și până acum, la fonduri europene zero, așa cum le-ați oferit și până acum.

Dragi cetățeni,

Fostul ministru al economiei, domnul Mihai Tudose, azi nominalizat pentru funcția de prim-ministru, în primele șase luni de guvernare PSD-ALDE a avut zero realizări, așa cum ne-a spus propriul partid.

Asta e tot ce are mai bun PSD-ALDE în momentul de față?! Zero?! Se pare că tot ce puteți oferi este, da, zero.

Domnule Mihai Tudose,

Alături de colegii dumneavoastră din PSD și ALDE, v-ați pierdut legitimitatea de a mai conduce România. Nu mai există nicio îndoială că România are nevoie de o altă majoritate...

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

30 de secunde.

 
 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

... și de altă guvernare, una onestă, competentă și mai ales responsabilă.

Deocamdată, tot ce ne oferiți poate fi sintetizat în câteva cuvinte: zero competențe, dar fraudă! (Aplauze.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Din partea Grupurilor parlamentare ale ALDE, domnul deputat Varujan Vosganian.

 
 

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați invitați,

Stimați colegi,

Eu am vorbit și la moțiunea de cenzură și am prezentat o seamă de argumente atunci pentru care trebuie să susținem moțiunea. Dar cred că cel mai important argument pentru moțiunea de cenzură este prestația viitorului Guvern. Dacă acest Guvern va performa, va fi argumentul decisiv pentru moțiunea de cenzură.

Și pentru că vorbim de moțiunea de cenzură, stimați colegi care acuzați votul la vedere, să știți că votul la vedere este mult mai democratic decât votul la ședere. Atunci când votezi cu mâna, poți să votezi în mai multe feluri. Ca dovadă că s-a și votat așa. Atunci când votezi cu partea cu care stai, nu există decât o singură variantă. De aceea, nu mai acuzați... (Aplauze.)... nu mai acuzați votul la vedere.

În legătură, acum, cu programul de guvernare.

PSD este un partid de stânga și are agenda sa. ALDE este un partid de dreapta și are agenda sa. (Rumoare în sală, aplauze.) Între cele două agende există un element comun, și anume apărarea democrației, a drepturilor și libertăților fundamentale, apărarea statului de drept și a echilibrului puterilor în stat.

Din această perspectivă, cred eu, prioritatea noastră, a ALDE, este legată în primul rând de drepturile și libertățile fundamentale. ALDE este un partener onest. A votat moțiunea de cenzură și va susține actualul Guvern. Onestitatea înseamnă însă parteneriat, onestitatea înseamnă discernământ.

De aceea, domnule Mihai Tudose, vă încredințăm că sprijinul nostru va fi un sprijin cu discernământ... (Vociferări în sală.)... un sprijin condiționat de această agendă pe care o avem: statul de drept.

Clasa politică nu trebuie să reinterpreteze deciziile justiției, iar justiția nu trebuie să reinterpreteze deciziile politice. Codurile trebuie adaptate la cerințele constituționale. În același timp, trebuie să redefinim abuzul în serviciu potrivit definirii pe care o are în întreaga Europă. Trebuie să separăm conflictul de interese de lobby. Trebuie, în același timp, să clarificăm statutul funcționarului public și trebuie să statuăm prezumția de nevinovăție.

Acestea, domnule Tudorel Toader, cred eu, sunt responsabilitățile dumneavoastră și trebuie să convingem toți că noi vrem să facem reformă în justiție, și nu reformă împotriva justiției.

În același timp, cred că valoarea noastră supremă este siguranța și drepturile... sunt siguranța și drepturile cetățeanului. Casele noastre trebuie să aibă patru pereți, și nu trei pereți, să avem sentimentul că trăim într-o vitrină în care cineva ne supraveghează permanent și ne încalcă spațiul privat. De aceea, pentru ALDE importantă este instituirea acestei Autorități Naționale pentru Interceptarea Comunicațiilor, care trebuie să fie garanția unei delimitări clare între spațiul public și spațiul intim al persoanei.

Capitalul românesc este o altă prioritate pentru noi și în această privință ALDE va face o monitorizare severă a actului de guvernare, astfel încât cerințele convergenței nominale, care privesc echilibrele bugetare, să fie compatibile cu cele ale convergenței reale, cele care țin de bunăstare și de dezvoltarea investițională. Ajutoarele de stat trebuie să se îndrepte și către capitalul românesc. Programele de susținere a noilor investiții trebuie să fie consistente. Fondul de Dezvoltare și Fondul Național de Dezvoltare, cele două fonduri, trebuie foarte rapid să fie înființate.

Conceptul de reindustrializare pentru noi este central. Trebuie să fim mândri într-adevăr de Sofia Vicoveanca și de Nadia Comăneci, dar trebuie să fim, în același timp, mândri de brandurile industriei noastre.

Vom susține măsurile privind eficientizarea ANAF. În același timp însă, vă rog ca ANAF să nu procedeze așa cum a fost o lungă tradiție, să pună cizma pe grumazul omului de afaceri, să facă mai degrabă poteră decât supraveghere fiscală.

În același timp, cred că în ce privește cota unică nu trebuie să facem nicio concesie. Noi, ALDE, credem că importantă este relaxarea fiscală. Dacă va exista o discuție privind redefinirea cotei unice prin trepte de impozitare sub actualele cote, suntem dispuși să discutăm, dar orice modificare a cotei unice în sensul creșterii impozitării, indiferent cum îi spunem acestei abateri de la cota unică, nu va găsi în ALDE un partener.

Și încă ceva. Apreciem faptul că ați introdus pachetul minim de confort rural, pe care noi l-am prezentat în campania electorală. Da, satul trebuie să se apropie de oraș. Da, provinciile trebuie să fie mai aproape una de alta din punct de vedere al dezvoltării. Da, România trebuie să reducă decalajele față de Europa occidentală.

Am încercat să-l conving pe domnul Grindeanu să relanseze programul "Dezvoltarea Moldovei". N-am avut succes. Sau, mai exact, domnul Grindeanu n-a avut succes cu noi. Îmi manifest speranța, domnule Mihai Tudose, că veți veni în Moldova până la sfârșitul acestui an să prezentați componenta de dezvoltare care se referă la această regiune.

ALDE are o zestre electorală, un capital de încredere pe care l-a primit la alegeri.

Domnilor miniștri,

Domnule prim-ministru,

Noi vă transferăm o parte din această zestre pe care am primit-o, din acest capital de încredere. Vi-l transferăm cu toată sinceritatea și cu toată onestitatea și vă dorim să fiți demni de el.

Vă mulțumesc. (Aplauze, vociferări, discuții la prezidiu.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

După ce dau cuvântul celor înscriși la dezbateri.

Din partea Grupurilor parlamentare ale PMP nu e nimeni.

A, scuzați, cred că am făcut o inversare. Îmi cer scuze Grupului UDMR, care era înaintea Grupului ALDE.

Domnul deputat Kelemen Hunor.

Domnule președinte, îmi cer scuze încă o dată. Vă rog, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Kelemen Hunor:

Domnilor președinți,

Domnule prim-ministru desemnat,

Doamnelor și domnilor miniștri,

Stimați invitați,

Stimați colegi deputați și senatori,

După șase luni de la învestirea Guvernului condus de Sorin Grindeanu, avem în față un nou Guvern și un program de guvernare cu anumite capitole modificate în mod substanțial, program susținut de aceeași coaliție a majorității formate de PSD-ALDE.

Până la urmă, acest lucru nu ar fi cu nimic deosebit, pentru că, ne place sau nu, majoritatea are dreptul de a schimba Guvernul, de a amenda propriul program de guvernare cu aprobarea Parlamentului, dar are și responsabilitatea totală și exclusivă în ceea ce privește persoanele desemnate să facă parte din Executiv. Doar că modalitatea prin care am ajuns până în acest punct este ușor bizară și neobișnuită.

În fine, vreau să fiu optimist și să cred că nici din această criză nu am ieșit fără să tragem concluziile pertinente și corecte.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Acum șase luni v-am expus motivele pentru care noi am votat lista Guvernului și programul de guvernare. Azi voi vorbi mai mult despre provocările - poate cele mai dificile -, despre problemele de fond care ne împiedică în fiecare zi să construim ceva stabil și durabil.

Înainte de orice, problema statului de drept - și am mai vorbit despre acest lucru -, mai precis lipsa statului de drept și lipsa separării reale a puterilor în stat. Toate circurile create artificial acoperă periodic această boală cruntă și cronică. La o analiză mai profundă și bazată pe informații apărute în spațiul public și pe experiența noastră zilnică, vedem - pentru că ar trebui să fii orb ca să nu vezi - cum și în ce mod, de multe ori halucinant, interferează și interacționează aceste puteri în stat dincolo de jocul politic democratic.

Pentru a ieși din acest cerc vicios, Parlamentul are un rol hotărâtor. Noi ar trebui să legiferăm mai rapid, mai coerent și mai clar. Noi ar trebui să obligăm Guvernul să vină cu inițiative legislative și, fără doar și poate, noi, cele două Camere ale Parlamentului, ar trebui să asigurăm un control real al Executivului și un control adevărat, eficient al tuturor serviciilor secrete din țară.

Noi ar trebui să avem curajul de a pune întrebarea: oare există în Europa vreun stat democratic în care legile sunt facultative pentru unii?

Ar trebui să punem întrebarea în fiecare zi: oare mai există un stat în care deciziile Curții Constituționale nu sunt respectate și transpuse în legislație?

Trebuie să punem întrebarea: oare este normal ca un procuror, în cursul anchetei penale, să pună întrebări legate de religie a părinților și a copiilor?

Oare este normal să vedem în fiecare zi cum oamenii simpli sunt umiliți doar pentru că vor să-și păstreze identitatea etnică, culturală și lingvistică?

Este normal ca o școală, Școala Romano-Catolică de la Târgu-Mureș, să fie executată cu sânge rece și nimeni din această țară să nu fie în stare sau să nu dorească să găsească o soluție administrativă corectă, dar să aibă însă pretenția de a-l invita pe Papa Francisc într-o vizită oficială în România?

Doamnelor și domnilor,

Pe lângă problemele legate de statul de drept și separarea puterilor în stat, mai există ceva extrem de distrugător: lipsa de încredere. Spun acest lucru de ani de zile și nu obosesc să repet. Toate societățile care au cunoscut succesul, pacea, prosperitatea și libertatea se bazează pe un grad ridicat de încredere între membrii săi, între stat și cetățean, între diferite comunități. Este un capital mai important decât capitalul financiar, măsurabil în bani. Această lipsă de încredere paralizează societatea noastră și o isterizează în mod permanent cu diferite teme inventate, ridicole și greu de imaginat într-o țară europeană.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnule președinte, sunt nevoit să vă rog să încheiați.

 
 

Domnul Kelemen Hunor:

Mulțumesc, domnule președinte, și poate reușiți să-mi dați două minute, pentru că ați inversat ordinea.

(Intervenție neinteligibilă a domnului deputat Varujan Vosganian.)

Mulțumesc mult, Varujan.

Noi, reprezentanții minorității maghiare din România, nu am cerut nimic anticonstituțional săptămâna trecută, nimic ilegal, nimic antinațional sau imoral. Toate proiectele despre care s-a discutat săptămâna trecută sunt în procedura parlamentară în mod transparent și unul dintre aceste proiecte, chiar de 12 ani.

Niciunul dintre aceste proiecte nu lezează integritatea teritorială a statului român, nu vorbește de autonomie etnică, dar, într-adevăr, propune o democrație participativă mai solidă în funcționarea acelor instituții, instituții de învățământ și de cultură care au un rol important și primordial în păstrarea identității etnice.

Dacă cineva va reciti Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale și Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare, ambele ratificate de România, va găsi în cele două documente asumate de statul român toate elementele despre care noi am vorbit. Și totuși cineva a apăsat butonul.

Eu cred că a venit momentul să avem un dialog deschis și sincer între toate forțele politice parlamentare, cu toate instituțiile statului și să găsim o soluție comună, fiindcă maghiarii nu doresc răul nimănui, dar vrem să păstrăm identitatea noastră pe pământul nostru natal.

Doamnelor și domnilor,

Astăzi, pe baza protocolului de colaborare semnat împreună cu coaliția majoritară PSD-ALDE, vom da un vot pozitiv pentru învestirea Guvernului condus de Mihai Tudose.

Acest vot nu este un cec în alb. Am văzut câteva modificări substanțiale în programul de guvernare, care necesită mai multe explicații și mai multe discuții. Vă spun de acum: nu vom putea susține introducerea impozitului pe cifra de afaceri și ar trebui să știm la ce se referă taxa de solidaritate, cum nici impozitul pe venitul global nu mi se pare o inițiativă care ar schimba ceva în bine.

Am dat doar trei exemple și noi așteptăm un dialog din partea Guvernului, un dialog sincer pe toate temele care vor intra în circuitul decizional.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale, domnul deputat Varujan Pambuccian.

 
 

Domnul Varujan Pambuccian:

Singurul lucru pe care vreau să-l anunț, domnule președinte, este că fiecare dintre membrii grupului va vota așa cum dorește.

Nu avem de făcut niciun fel de comentarii; ar fi foarte urâte.

Iar dacă ar fi să, nu știu, să spun, așa, o impresie absolut personală, ar fi că m-aș uita în stânga mea, m-aș uita în dreapta mea și singurul lucru la care m-aș gândi ar fi o frază foarte veche: ex nihilo nihil fit.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Vă mulțumesc.

Având în vedere că timpii alocați au fost consumați...

Mai are PSD un minut și 48. Dacă mai este cineva de la PSD care dorește să utilizeze timpul. Nu.

Vă mulțumesc.

De la prezidiu: PMP-ul?

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

PMP-ul nu e prezent, îmi pare rău.

Doamna Turcan m-a rugat să cedez din timpul PMP-ului. Am mai făcut o dată, data trecută, și am cedat din timpul UDMR-ului și am primit reproșuri că nu a existat un acord al conducerii. Îmi pare rău, nu pot să mai accept de data aceasta aceeași schemă. (Aplauze.)

La finalul dezbaterilor, are cuvântul domnul deputat Mihai Tudose, candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru.

 
 

Domnul Mihai Tudose:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am ascultat cu atenție sfaturile, atunci când au fost sfaturi, filozofia, atunci când a fost vorba de filozofie, criticile, atunci când a fost vorba de critici, și am ascultat și atunci când a fost vorba despre nimic sau dileme.

Îi asigur pe cei care ne-au dat sfaturi - pe toți cei care ne-au dat sfaturi - că le vom analiza și vom ține cont de ele, că noile măsuri introduse în programul de guvernare vor fi analizate, discutate cu toți partenerii și puse în dezbatere publică, inclusiv în Parlament, pentru a fi de maximă transparență, dar cu celeritate, pentru a asigura o stabilitate și o disciplină financiară în România.

În speranța, repet, că vom beneficia toată echipa de votul dumneavoastră, vă mulțumesc pentru prezența dumneavoastră azi aici și pentru încrederea pe care sunteți pe cale să ne-o acordați. (Aplauze.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Vă informez că, în conformitate cu prevederile art. 103 alin. (3) din Constituție, ale art. 46, art. 51 alin. (7) și ale art. 88 din Regulamentul activităților comune, Senatul și Camera Deputaților, în ședință comună, aprobă prin vot programul și întreaga listă. Un singur vot deci. (Discuții la prezidiu.)

E tardiv, e tardiv.

Deci în ședință comună aprobăm prin vot, un singur vot, programul și întreaga listă a Guvernului și se acordă încredere Guvernului cu votul majorității senatorilor și deputaților - minimum 233 de voturi. Votul este secret și se exprimă prin bile.

Potrivit art. 48 din Regulamentul activităților comune, votul cu bile se desfășoară astfel: fiecare parlamentar primește o bilă albă și una neagră; bila albă introdusă în urna albă și bila neagră introdusă în urna neagră înseamnă vot "pentru" acordarea încrederii Guvernului, bila albă introdusă în urna neagră și bila neagră introdusă în urna albă înseamnă vot "contra".

Domnii chestori sunt rugați să-și ocupe locurile destinate pentru înmânarea bilelor.

Vă rog să aduceți și urnele pentru vot, ca să putem începe votul.

Domnul senator Vela, secretar al Senatului pentru citirea listei senatorilor. Îl invit la microfon.

Vă rog, chestorii să vină pentru înmânarea bilelor.

Chestorul de la Senat pentru înmânarea bilelor. Domnul Pereș sau doamna Federovici.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Alexandrescu Vlad-Tudor prezent

Vă rog, domnule chestor, să nu dați bile decât la parlamentarii care sunt citiți la microfon.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Numai o clipă... numai o clipă, domnule secretar.

Îl rog pe domnul Pereș să vină, s-o înlocuiască pe doamna Federovici, da?

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Votează domnul Alexandrescu Vlad-Tudor. Se pregătește doamna Andronescu Ecaterina.

(Intervenție neinteligibilă a doamnei senator Ecaterina Andronescu.)

Stați să vă strig.

Votează domnul Alexandrescu Vlad-Tudor. Se pregătește doamna Andronescu Ecaterina.

Andronescu Ecaterina prezentă
Arcan Emilia prezentă
Arcaș Viorel absent

Din sală: Vedeți că e aici.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Unde e?

Arcaș Viorel - absent.
Avram Nicolae prezent
Baciu Gheorghe absent
Badea Viorel-Riceard absent
Bădălău Niculae prezent

 
 

Domnul Viorel Arcaș:

Arcaș - prezent.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Arcaș Viorel a revenit, este prezent.

Avram Nicolae este prezent.

 
 

Domnul Nicolae Avram:

Da, am votat.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Bădulescu Dorin-Valeriu absent
Băsescu Traian absent
Benea Adrian-Dragoș prezent
Bodog Florian-Dorel

Din sală: Prezent. E prezent domnul ministru.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Votează domnul Bodog Florian-Dorel. Se pregătește domnul Botnariu Emanuel-Gabriel.

Botnariu Emanuel-Gabriel prezent
Brăiloiu Tit-Liviu prezent
Breaz Valer-Daniel prezent
Bulacu Romulus prezent
Butunoi Ionel-Daniel
Cadariu Constantin-Daniel absent
Caracota Iancu prezent

 
 

Domnul Gheorghe Pop:

Am o problemă de sănătate. Dacă te rog, mă strigi și pe mine, Pop Gheorghe? Senator Pop Gheorghe.

Mulțumesc din suflet.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Cazan Mircea-Vasile absent
Pop Gheorghe prezent
Cazanciuc Robert-Marius prezent
Cârciumaru Florin prezent
Chirteș Ioan-Cristian absent
Chisăliță Ioan-Narcis prezent
Chițac Vergil absent
Cîțu Florin-Vasile absent
Coliban Allen absent
Corlățean Titus

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Marcel... Marcel, mai repede, că nu ne încadrăm în timp.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Costoiu Mihnea-Cosmin prezent
Covaciu Severica-Rodica absentă
Craioveanu Elena-Lavinia prezentă
Crețu Gabriela prezentă
Cristina Ioan absent
Császár Károly Zsolt prezent
Cseke Attila-Zoltan prezent
Dan Carmen Daniela prezentă
Dănăilă Leon prezent
Deneș Ioan prezent
Derzsi Ákos prezent
Cristina Ioan prezent
Diaconescu Renică prezent
Diaconu Adrian-Nicolae absent
Dinică Silvia-Monica prezentă
Dinu Nicoleta-Ramona prezentă
Dircă George-Edward absent
Dogariu Eugen prezent
Dumitrescu Cristian-Sorin absent
Dumitrescu Iulian absent
Dunca Marius-Alexandru prezent
Fălcoi Nicu absent
Federovici Doina-Elena prezentă
Fejér László-Ődőn prezent
Fenechiu Cătălin-Daniel prezent
Fifor Mihai-Viorel prezent
Filipescu Răducu-George prezent
Ganea Ion absent
Ghica Cristian absent
Gorghiu Alina-Ștefania prezentă

Ghica este prezent.

Goțiu Remus Mihai prezent
Hadârcă Ion prezent
Hărău Eleonora-Carmen absentă
Ilea Vasile prezent
Ilie Viorel prezent
Ionașcu Gabi absent
Iordache Virginel prezent
Iriza Scarlat prezent
László Attila prezent
Leș Gabriel-Beniamin prezent
Lungu Dan absent
Lungu Vasile-Cristian absent
Lupu Victorel prezent
Manda Iulian-Claudiu prezent
Manoliu Dan prezent
Marciu Ovidiu-Cristian-Dan prezent
Marin Gheorghe prezent
Marin Nicolae prezent
Marussi George-Nicolae absent
Matei Constantin-Bogdan prezent
Mazilu Liviu-Lucian prezent
Meleșcanu Teodor-Viorel prezent
Mihail Radu-Mihai
Mihu Ștefan prezent
Mirea Siminica absentă
Moga Nicolae prezent
Nicoară Marius-Petre absent
Nicolae Șerban

Era aici.

Din sală: E prezent, ce mai...

Este.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Prezent. Vă rog să votați.

Niță Ilie
Novák Csaba-Zoltán prezent
Oprea Mario-Ovidiu prezent
Oprea Ștefan-Radu prezent
Orțan Ovidiu-Florin prezent
Pavel Marian

 
 

Domnul Marian Pavel ( din sală):

Prezent.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Pațurcă Roxana-Natalia prezentă
Pauliuc Nicoleta absentă
Pănescu Doru-Adrian prezent
Pereș Alexandru prezent
Pîrvulescu Eugen absent
Pop Gheorghe a votat
Pop Liviu-Marian prezent
Popa Cornel prezent
Popa Ion prezent
Popescu-Tăriceanu Călin-Constantin-Anton prezent
Preda Radu Cosmin prezent
Pîrvulescu Eugen, prezent. A revenit.
Presadă Florina-Raluca prezentă
Resmeriță Cornel-Cristian

 
 

Domnul Cornel-Cristian Resmeriță ( din sală) :

Prezent.

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Resmeriță, votează. Urmează, Romașcanu Lucian.

Romașcanu Lucian prezent, votează
Rotaru Ion prezent
Ruse Mihai prezent
Salan Viorel prezent
Savin Emanoil prezent
Sbîrnea Liliana prezentă
Scântei Laura-Iuliana prezentă
Sibinescu Ionuț prezent
Silistru Doina

Unde ești? Prezentă.

Urmează, Simionca Ioan.
Smarandache Miron-Alexandru prezent
Soporan Aurel-Horea prezent
Stan Ioan prezent
Stănescu Paul prezent
Stângă George-Cătălin prezent
Stocheci Cristina-Mariana prezentă
Șoptică Costel prezent
Talpoș Ioan-Iustin absent
Tánczos Barna
Teodorovici Eugen-Orlando prezent
Toma Cătălin Dumitru absent
Toma Vasilică prezent
Trufin Lucian prezent
Turos Lóránd prezent
Țapu Nazare Eugen prezent
Țuțuianu Adrian prezent
Valeca Șerban-Constantin prezent
Verestóy Attila absent
Vulpescu Ioan prezent
Wiener Adrian prezent
Zamfir Daniel-Cătălin prezent
Vela Ion Marcel prezent

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Vă rog foarte mult...

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Invit, invit...

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnule secretar,

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Îmi dați voie...

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Vă rog foarte mult... și chestorii... Domnilor chestori, vă rog pentru domnul senator Chisăliță să mergeți cu urnele și cu bilele să-i dați posibilitatea să voteze.

Domnul senator Chisăliță nu se poate deplasa, din păcate. (Discuții în sală.)

Așteaptă puțin, Ioana.

 
 

Doamna Ioana Bran (din sală):

Marcel, eu merg mai repede nu... (Discuții în sală.)

 
 

Domnul Ion Marcel Vela:

Domnule președinte,

Colegii senatori au terminat procesul de votare.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Vă mulțumesc.

Dau cuvântul, doamnei deputat Ioana Bran, secretar al Camerei Deputaților, pentru citirea listei membrilor Camerei Deputaților.

 
 

Doamna Ioana Bran:

Vă mulțumesc.

Abu-Amra Lavinia-Corina prezentă
Achiței Vasile-Cristian prezent
Adnagi Slavoliub prezent
Alexe Costel prezent
Ambrus Izabella-Agnes absentă... prezentă
Anastase Roberta Alma prezentă
Andrei Alexandru-Ioan prezent
Andronache Gabriel prezent
Andrușcă Dănuț prezent
Antal István-János prezent
Anton Anton prezent
Apjok Norbert prezent
Ardelean Ben-Oni prezent
Avram Constantin prezent
Axinte Vasile prezent
Babuș Radu prezent
Badea Leonardo prezent
Balan Ioan prezent
Balint Liviu-Ioan absent
Banias Mircea Marius absent
Barna Ilie Dan prezent
Băișanu Ștefan-Alexandru prezent
Bălănescu Alexandru prezent
Bănicioiu Nicolae prezent
Bârlădeanu Dragoș-Petruț absent
Bejinariu Eugen prezent
Bende Sándor prezent
Benedek Zacharie prezent
Benga Tudor-Vlad prezent
Benkő Erika prezent
Bica Dănuț prezent
Bichineț Corneliu absent
Birchall Ana prezentă
Biró Rozália-Ibolya prezentă
Biro Zsolt-Istvan absent
Bîzgan-Gayral Oana-Mioara absentă
Boboc Tudorița-Rodica prezentă
Boboc Valentin Gabriel prezent
Bode Lucian Nicolae prezent
Bodea Marius prezent
Bogaciu Alexandra-Corina prezentă
Bogdan Gheorghe-Dănuț prezent
Bontea Vlad prezent
Boroianu Aurel-Robert prezent
Borza Remus-Adrian absent
Bota Marius Sorin-Ovidiu prezent
Botez Mihai-Cătălin prezent
Bozianu Nicoleta-Cătălina absentă
Bran Ioana prezentă
Bucura-Oprescu Simona prezentă
Budăi Marius-Constantin prezent
Buican Cristian absent
Buicu Corneliu-Florin prezent
Bulai Iulian prezent
Bumb Sorin-Ioan prezent
Burciu Cristina prezentă
Calista Mara-Daniela prezentă
Calotă Florică Ică prezent
Căciulă Aurel prezent
Călin Ion prezent
Căprar Dorel-Gheorghe absent
Căruceru Aida-Cristina prezentă
Cătăniciu Steluța-Gustica prezentă
Cherecheș Florica absentă
Cherecheș Viorica prezentă
Chichirău Cosette-Paula prezentă
Chiriac Viorel prezent
Chiriță Dumitru prezent
Ciocan Dan prezent
Ciofu Tamara-Dorina prezentă
Ciolacu Ion-Marcel prezent
Ciuhodaru Tudor prezent
Cîmpeanu Sorin Mihai absent
Cîtea Vasile prezent
Cobuz Maricela prezentă
Cocoș Vasile prezent
Căprar - prezent.
Codreanu Constantin absent
Coliu Doru-Petrișor absent
Constantin Daniel era; absent
Cosma Andreea prezentă
Coste Marina-Adelina absentă
Cozmanciuc Corneliu-Mugurel absent
Cristache Cătălin absent
Csép Éva-Andrea prezentă
Csokany Petronela-Mihaela absentă
Csoma Botond prezent
Cuc Alexandru-Răzvan prezent
Cucșa Marian-Gheorghe prezent
Culeafă Mihai prezent
Cupă Ion prezent
Cupșa Ioan absent
Dan Nicușor Daniel absent
Dehelean Silviu absent
Dinu Cristina-Elena prezentă
Dîrzu Ioan prezent
Dobre Mircea-Titus prezent
Dobre Victor Paul prezent
Dobrică Ionela Viorela prezentă
Dobrovici-Bacalbașa Nicolae prezent
Dobrovie Matei-Adrian absent
Dohotaru Adrian-Octavian prezent
Dragnea Nicolae-Liviu prezent
Drăghici Mircea-Gheorghe prezent
Drulă Cătălin prezent
Dumitrache Ileana Cristina prezentă
Dunava Costel Neculai prezent
Durbacă Eugen absent
Duruș Vlad-Emanuel prezent
Erdei Dolóczki István prezent
Farago Petru prezent
Fădor Angelica prezentă
Firczak Iulius Marian absent
Florea Damian absent... prezent
Florea Oana-Consuela prezentă
Floroiu Ionel prezent
Furic Iarco absent
Furtună Mirela prezentă
Ganț Ovidiu Victor prezent... absent? absent
Gavrilă Camelia absentă
Gavrilescu Grațiela Leocadia prezentă
Gavriliță Bianca-Miruna prezentă
Găină Mihăiță prezent
Georgescu Nicolae prezent
Gerea Andrei Dominic prezent
Gheorghe Andrei Daniel prezent
Gheorghe Tinel absent
Gheorghiu Bogdan prezent
Ghera Giureci-Slobodan absent
Ghilea Găvrilă prezent
Ghinea Cristian prezent
Giugea Nicolae prezent
Goga Octavian prezent
Grosaru Andi-Gabriel absent
Gudu Vasile prezent
Halici Nicușor prezent
Havrici Emanuel-Iuliu prezent
Heiuș Lucian-Ovidiu prezent
Holban Georgeta-Carmen prezent
Huncă Mihaela absentă
Huțucă Bogdan-Iulian prezent
Iacomi Iulian prezent
Iancu Iulian prezent
Iancu Marius-Ionel prezent
Ibram Iusein prezent
Iftimie Neculai prezent
Ignat Miron absent
Ilișanu Claudiu-Augustin prezent
Intotero Natalia-Elena prezentă
Ion Stelian-Cristian prezent
Ionescu George prezent
Ioniță Antoneta prezentă
Iordache Florin prezent
Itu Cornel prezent
Iurișniți Cristina-Ionela absentă
Jivan Luminița-Maria prezentă
Kelemen Hunor prezent
Korodi Attila absent
Kulcsár-Terza József-György prezent
Lazăr Sorin prezent
Leoreanu Laurențiu-Dan absent
Longher Victoria prezentă
Lovin Dumitru prezent
Lungu Tudorița absentă
Lupașcu Costel prezent
Lupescu Dumitru prezent
Macovei Silviu Nicu prezent

V-am strigat de două ori. Lungu Tudorița - prezentă.

Magyar Loránd-Bálint prezent
Manole Petre-Florin prezent
Mareș Mara prezentă
Marica Petru-Sorin prezent
Márton Árpád-Francisc prezent
Matei Călin-Vasile-Andrei prezent
Mărgărit Mitică-Marius prezent
Meiroșu Marilena-Emilia prezentă
Mihalescul Dumitru prezent
Mihălcescu Carmen-Ileana prezentă
Mînzatu Roxana prezentă
Moagher Laura-Mihaela prezentă
Mocanu Adrian absent
Mocioalcă Ion prezent
Mohaci Mihai absent
Moldovan Sorin-Dan prezent
Moșteanu Liviu-Ionuț prezent
Movilă Petru absent
Munteanu Ioan prezent
Mușoiu Ștefan prezent
Nasra Gabriel-Horia prezent
Năsui Claudiu-Iulius-Gavril prezent
Neagu Nicolae prezent
Neață Eugen prezent
Nechifor Cătălin-Ioan prezent
Nicoară Romeo Florin prezent
Nicolae Andrei prezent

Unde te-am văzut? Aici. Prezent.

Nicolicea Eugen prezent
Nistor Laurențiu prezent
Niță Mihai prezent
Niță Nicu prezent
Nosa Iuliu prezent
Olar Corneliu prezent
Olteanu Daniel prezent
Oprea Dumitru absent
Oprișcan Mihai Doru prezent
Oros Nechita-Adrian prezent
Oteșanu Daniela prezentă
Palăr Ionel prezent
Pambuccian Varujan prezent
Pană Adriana-Doina prezentă
Paraschiv Rodica prezentă
Pașcan Emil-Marius absent
Pau Radu-Adrian prezent
Păle Dănuț prezent
Petcu Toma-Florin prezent
Petrea Gabriel prezent
Petrețchi Nicolae-Miroslav prezent
Petric Octavian prezent
Peța Eliza-Mădălina prezentă
Mohaci Mihai prezent
Pirtea Marilen-Gabriel prezent
Pistru-Popa Eusebiu-Manea prezent
Pleșoianu Liviu Ioan Adrian absent
Plumb Rovana prezentă
Ponta Victor-Viorel absent
Pop Andrei prezent
Pop Georgian prezent
Pop Rareș-Tudor prezent
Popa Florin prezent
Popa Mihai Valentin prezent
Popa Ștefan-Ovidiu prezent
Popescu Mariana-Venera prezentă
Popescu Nicolae-Daniel prezent
Popescu Pavel prezent
Popescu Virgil-Daniel prezent
Preda Cezar-Florin absent
Predoiu Marian-Cătălin prezentă
Presură Alexandra prezentă
Prisnel Adrian-Claudiu prezent
Prișcă Răzvan Sorin prezent
Prună Cristina-Mădălina prezentă
Radu Anișoara prezentă
Radu Nicolaie-Sebastian-Valentin prezent
Raețchi Ovidiu Alexandru absent
Răcuci Claudiu-Vasile prezent
Rădulescu Alexandru prezent
Rădulescu Cătălin-Marian prezent
Rădulescu Dan-Răzvan prezent
Răduț Violeta prezentă
Rodeanu Bogdan-Ionel prezent
Roman Florin-Claudiu prezent
Roman Ioan Sorin prezent
Romanescu Cristinel prezent
Roșca Lucreția prezentă
Rotaru Alexandru prezent
Rotaru Răzvan-Ilie prezent
Săftoiu Ana Adriana prezentă
Sămărtinean Cornel-Mircea absent
Schelean-Șomfelean Valeria-Diana prezentă
Sebestyén Csaba-István absent
Sefer Cristian-George absent
Seidler Cristian-Gabriel prezent
Seres Dénes prezent
Sighiartău Robert-Ionatan prezent
Simion Lucian-Eduard prezent
Simionca Ionuț absent
Simonis Alfred-Robert prezent
Sitterli Ovidiu-Ioan prezent
Socotar Gheorghe-Dinu prezent
Solomon Adrian prezent
Spânu Ion prezent
Stamatian Vasile-Florin absent
Stanciu-Viziteu Lucian-Daniel prezent
Stancu Florinel prezent
Stativă Irinel Ioan prezent
Stănescu Alexandru prezent
Steriu Valeriu-Andrei absent

 
 

Domnul Corneliu Ștefan (din sală):

Ștefan Corneliu ai zis "prezent"?

N-ai ajuns..., Ștefan Corneliu!

 
 

Doamna Ioana Bran:

Ștefan..., cu "ș", nu am ajuns. Nu, n-am ajuns!

Stoica Bogdan-Alin prezent
Stroe Ionuț-Marian absent
Suciu Matei prezent
Suciu Vasile-Daniel prezent
Surgent Marius-Gheorghe prezent
Szabó Ödön prezent
Șarapatin Elvira prezentă
Șerban Ciprian-Constantin prezent
Șimon Gheorghe prezent
Șișcu George prezent
Șotcan Theodora prezentă
Șova Lucian prezent
Șovăială Constantin prezent
Ștefan Corneliu prezent
Ștefan Ion prezent
Ștefan Viorel prezent
Știrbu Gigel-Sorinel prezent
Tabugan Ion absent
Tănăsescu Alina-Elena prezentă
Terea Ioan prezent
Tîlvăr Angel prezent
Todor Adrian prezent
Todoran Adrian-Mihăiță absent
Toma Ilie prezent
Tomac Eugen absent
Trăilă Cristina prezentă
Tripa Florin-Dan prezent
Trușcă Constantin prezent
Tudor Beatrice prezentă
Tudose Mihai prezent
Turcan Raluca prezentă
Turcescu Robert-Nicolae absent
Tușa Adriana Diana prezentă
Ungureanu Emanuel-Dumitru

Cred că era...

(Intervenție neinteligibilă din sală.)

Da. Am zis, prezentă. Da.

Ungureanu? Absent.

Ursu Răzvan-Ion prezent
Varga Glad-Aurel prezent
Varga Vasile absent
Vasile Daniel prezent
Vasilescu Lia Olguța prezentă
Vasilică Radu Costin prezent
Vass Levente prezent
Văcaru Alin Vasile prezent
Velcea Nicolae prezent
Vexler Silviu prezent
Vișan George-Gabriel

(Intervenție neinteligibilă din sală.)

Da, prezent, am zis.

Vișan? Prezent.
Vîlceanu Dan absent
Vîrză Mihăiță prezent
Vlad Sergiu Cosmin absent
Vlase Petru Gabriel prezent
Vlăducă Oana-Silvia prezentă
Voicu Mihai Alexandru prezent
Vosganian Varujan prezent
Weber Mihai prezent
Zainea Cornel prezent
Zamfira Constantin-Cătălin prezent
Zisopol Dragoș Gabriel prezent

(Discuții în sală.)

Balint Liviu-Ioan, prezent.

Bîrlădeanu Dragoș, prezent.

(Discuții în sală.)

Apelul la Camera Deputaților s-a terminat.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Permiteți-mi să intervin și să vă informez că, în temeiul prevederilor art. 44 alin. (4) din Regulamentul activităților comune, invit membrii Birourilor permanente ale celor două Camere să se întrunească la sala de ședințe a Biroului permanent al Camerei Deputaților pentru verificarea și numărarea voturilor exprimate și întocmirea procesului-verbal.

 
Informare privind conducerea Grupului parlamentar al PSD din Camera Deputaților.

Îi dau cuvântul domnului deputat Florin Iordache pe o chestiune de procedură.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Pe procedură.

Liderul Grupului PSD de la Camera Deputaților va fi, în perioada următoare, domnul Nelu Munteanu.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Mulțumesc.

Vă anunț că vom relua lucrările în plen după constatarea votului de către membrii celor două Birouri permanente.

 
  Prezentarea, dezbaterea și acordarea votului de încredere al Parlamentului asupra programului și listei Guvernului.

PAUZĂ

 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați, reluăm lucrările.

O invit pe doamna deputat Ioana Bran pentru prezentarea procesului-verbal referitor la rezultatul votului asupra propunerii de acordare a încrederii Guvernului.

 
 

Doamna Ioana Bran:

Proces-verbal

referitor la rezultatul votului de acordare a încrederii Guvernului

Birourile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, în temeiul art. 44 alin. (4) din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, procedând la verificarea și numărarea voturilor valabile..., voturilor exprimate de deputați și senatori, prin vot secret cu bile, asupra cererii de acordare a încrederii Guvernului, au constatat următoarele:

    - numărul total al deputaților și senatorilor: 465;

    - numărul deputaților și senatorilor prezenți: 380;

    - numărul total de voturi exprimate: 379;

    - numărul de voturi anulate: 2;

    - numărul total de voturi valabil exprimate: 377;

      din care:

      - voturi "pentru" acordarea încrederii Guvernului: 275;

      (Aplauze.)

      - voturi "contra" acordării încrederii Guvernului: 102.

Potrivit prevederilor art. 103 alin. (3) din Constituția României, republicată, Parlamentul acordă încrederea Guvernului cu votul majorității deputaților și senatorilor, minimum 233 de voturi "pentru".

Ca urmare a faptului că din totalul de 465 de deputați și senatori, 275 au votat "pentru" acordarea votului de încredere, se constată că este întrunită majoritatea de voturi cerută de Constituție pentru ca Parlamentul României să acorde încrederea Guvernului, programului și listei Guvernului prezentate de domnul Mihai Tudose, candidatul desemnat pentru funcția de prim-ministru, și dezbătute în ședința comună de astăzi a celor două Camere.

Prezentul proces-verbal a fost semnat de membrii celor două Birouri permanente. (Aplauze, discuții în sală.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Mulțumesc.

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Având în vedere dispozițiile constituționale și rezultatul votului consemnat în procesul-verbal citit în plenul celor două Camere, Parlamentul a acordat votul său de încredere Guvernului asupra programului și listei membrilor Guvernului prezentate și dezbătute în această ședință comună.

Domnule prim-ministru Mihai Tudose, felicitări!

De asemenea, doamnelor și domnilor miniștri, vă felicităm și vă urăm succes!

Dacă domnul prim-ministru dorește să ia cuvântul, îl invit la tribună. Vă rog.

 
 

Domnul Mihai Tudose - prim-ministru al Guvernului:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor președinți,

Stimați colegi,

Vreau să mulțumesc Parlamentului pentru votul de astăzi și să vă asigur că votul dumneavoastră va fi transformat și valorificat printr-o guvernare profesionistă, responsabilă și efectiv îndreptată pentru cetățenii români.

Așa să-mi ajute Dumnezeu!

Dumnezeu să ajute România! (Aplauze.)

 
 

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Hotărârea Parlamentului va fi înaintată Președintelui României pentru a proceda la numirea Guvernului.

Cu aceasta, am încheiat ordinea de zi și declar închisă ședința comună a celor două Camere.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17.40.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 16 decembrie 2018, 5:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro