Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.119/14-09-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media13-12-2017
Video in format Real Media11-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 05-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 septembrie 2017

13. Continuarea dezbaterii Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea art.6 din Legea nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului (PL-x 240/2017). (rămas pentru votul final)

Domnul Florin Iordache:

................................................

5. Am primit raportul la PL-x 240/2017.

Suntem în faza... cu observațiile care au fost făcute la începutul ședinței. Suntem în faza continuării dezbaterilor din partea grupurilor parlamentare.

Domnule Márton Árpád, vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Înainte de a intra în fondul problemei, trebuie să-mi exprim încă o dată nemulțumirea față de modul cum tratează Parlamentul, unii secretari de stat, miniștri din diferite guverne.

Noi avem un regulament clar. Pentru dezbaterile legilor, la nivel de ministru sau secretar de stat, orice minister trebuie să fie prezent în comisia raportoare care dezbate un proiect de lege, o inițiativă legislativă care este relevantă pentru activitatea Guvernului.

Mi se pare inacceptabil ca, la solicitarea Guvernului, să fim chemați, ca peste cinci minute să fim prezenți la comisie, să fim pregătiți, să adoptăm un proiect de lege, iar ministrul să lipsească cu desăvârșire de la dezbatere, ca pe urmă să ne apară aici un secretar de stat, să ne dea lecții, să ne arate ce putem și ce nu putem modifica, că există articole de legi care n-ar fi bine să fie modificate de Parlament și așa mai departe. Și nici nu vorbesc de faptul că după această intervenție a secretarului de stat, iarăși nu a apărut la dezbaterea comisiei.

Eu cred că imperios necesar este ca, dacă dorim să fie Parlamentul respectat, să respectăm această prevedere regulamentară, să solicităm prezența onor guvernanților.

Legat de acest proiect de lege, așa cum a venit de la Senat, colegii noștri din comisie știu, avea câteva prevederi greu aplicabile, slavă Domnului. În proiectul de lege s-a realizat modificarea acestor inexactități, s-a mai intervenit, deși, iarăși, din punctul meu de vedere, o corelare legislativă din punct de vedere regulamentar se face în plen, nu e nevoie de o comisie, ne-am reîntors în comisie, am mai adoptat și acel amendament de abrogare.

Evident, punctul nostru de vedere legat de Legea referendumului - cum am expus-o și în plen, cum o expun și aici - este că, în cazul unor voturi decizionale, dintr-un oarecare punct de vedere, măsură și anume, modul de adoptare a unei legi de revizuire a Constituției, respectiv de adoptare a unei inițiative legislative de modificare a componenței unor unități administrativ-teritoriale n-ar fi posibil să se ia votul cu prezența a 30%, este nevoie de un vot de 50%. Drept pentru care, am depus un astfel de amendament, o să-l susțin.

Iar referitor la toată procedura existentă pentru diferite situații în acest domeniu, deci Legea referendumului, vă anunț de pe acum, grupul nostru parlamentar va depune un proiect de lege, de modificare a acestei legi, pentru a evita anumite interpretări ale legii, așa cum este ea deocamdată, și pentru a avea o Lege a referendumului corectă și aplicabilă.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul secretar al Comisiei juridice, domnul Dunava, să vă prezinte noul raport. Dar, repet, raportul a fost retrimis, la solicitarea Grupului PNL. Domnul Andronache a solicitat acest lucru.

Vă rog, domnule Dunava.

Domnul Costel Neculai Dunava:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport suplimentar asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea art. 6 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Membrii Comisiei de disciplină și imunități s-au întrunit în ședința din 5 septembrie și au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea art. 6 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cu amendamentele admise, redate în Anexa nr. 1 la prezentul raport.

Prezentul raport înlocuiește raportul inițial.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Andronache, vă rog, Grupul PNL.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

La dezbateri generale am luat cuvântul, stimate colege, stimați colegi, pentru a vă comunica doar câteva dintre argumentele ce constituie fundamentul votului împotriva acestei propuneri legislative, care va fi dat de Partidul Național Liberal.

Astfel, textul propus la art. 6 alin. (5) conține dispoziții echivoce, permițând interpretarea contradictorie, fapt ce contravine dispozițiilor art. 8 alin. (4) din Legea nr. 24/2000, cu consecința încălcării principiului legalității, consacrat prin art. 1 alin. (5) din Constituție. Textul nu specifică ce se întâmplă cu aplicarea termenului de 30 de zile pentru convocarea referendumului, dacă suntem în situația în care propunerea legislativă depășește limitele revizuirii.

Totodată, același text reprezintă o copie fidelă a dispozițiilor art. 151 alin. (3) din Constituție, ceea ce conduce la instituirea unui paralelism legislativ, interzis prin dispozițiile art. 16 din Legea nr. 24/2000.

Art. 6 alin. (4) intră în contradicție cu art. 156. Teza I din Constituție, pentru că prevede ca legea de revizuire să se publice în termen de 5 zile de la data adoptării. Instituirea unui alt termen, neprecizat, înseamnă modificarea unui text constituțional, prin lege organică, act normativ de putere inferioară față de o lege constituțională, chestiune interzisă, de asemenea, de normele de tehnică legislativă.

În fine, întreaga inițiativă legislativă contravine Deciziei Curții Constituționale nr. 736/2012.

Sunt doar câteva motive, dintre cele multe identificate de noi, pentru care Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota împotriva acestei propuneri legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Mulțumesc pentru susținere colegului meu, lider de grup, Ioan Munteanu. Apreciez energia cu care s-a întors din vacanță.

Am o întrebare pentru reprezentantul Guvernului României sau pentru prim-ministru: crede că Guvernul României este capabil ca în 30 de zile să organizeze, să pună în mișcare tot mecanismul pentru a pregăti ziua de vot, în vederea unui referendum? Mă refer la alocarea bugetară, mă refer la toate deciziile privind constituirea structurilor care să asigure corectitudinea, legalitatea exercitării acestui referendum. Mă întreb dacă administrația locală are timp să pregătească toate documentele privind evidența populației, persoanele cu drept de vot? Eu cred că nu, în 30 de zile nu se poate face așa ceva.

De aceea, Partidul Mișcarea Populară nu va vota proiectul de lege.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Alte intervenții? Nu.

Legile adoptate de Parlament sunt obligatorii și pentru Guvern.

Avem 9 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu. Adoptat.

La articolul unic, 2 marginal. Observații? Nu. Adoptat.

3 marginal, art. 6. Observații? Nu. Adoptat.

La 4 marginal dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

5 marginal?

6?

Domnule Márton, aveți un amendament respins, care vizează art. 7, da?

Vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Așa cum am înaintat deja această idee la dezbateri generale, din punctul nostru de vedere, acea reducere a obligativității prezenței de la 50% plus 1, care a intervenit la un moment dat din... știm bine... considerente politice, dacă este într-adevăr aplicabil în foarte multe cazuri, cel puțin două cazuri mi se par inacceptabile.

Una dintre aceste cauze este tocmai revizuirea Constituției. În toate statele lumii dezvoltate - evident sunt unele care, cu anumite excepții, ca să zic așa, și excepțiile acelea sunt, poate, atenționări că nu e bine să facem așa - constituțiile țărilor sunt stabile și greu de modificat, indiferent dacă vorbim de Statele Unite ale Americii, legile fundamentale - pentru că nu au Constituție -, Marea Britanie, parlamentele francez, italian, german, spaniol, belgian - au niște prevederi drastice care permit greu modificarea Constituției. Nu ni se pare corect ca prin 30% prezența populației să se poată modifica o Constituție a țării.

Tot atât de bine, nu putem fi de acord nici cu acea prevedere conform căreia, la un referendum local, prin prezența a 30% din populație, să se decidă comasarea sau ruperea în două, trei, a unor unități administrativ-teritoriale. Sunt niște decizii foarte importante, care au o acțiune și trebuie să aibă o acțiune pe o perioadă destul de îndelungată, drept pentru care se impune să rămână acest procent de 50%.

În mod evident, am fost atenționat că prima intenție era aceea de modificare a unor prevederi legate de acest demers, pentru revizuirea Constituției, și cea de-a doua nu se încadrează aici. Am acceptat această observație, deși s-a modificat titlul legii și suntem la o modificare a întregii legi, ca atare, s-ar putea include.

Totodată, trebuie să vă spun, așa cum am și avertizat, o să depunem un proiect de lege pentru o astfel de modificare, mai amplă, a acestei legi.

O să mi se replice că n-ar fi bine să modificăm acum în timpul jocului. Este corect, este o decizie a Curții Constituționale, este o propunere de bun comportament din partea Comisiei de la Veneția, ca orice modificare să se aplice doar după un an de la adoptarea acesteia.

Deci, din punctul meu de vedere, această prevedere, chiar de-ar fi acceptată, nu s-ar aplica referendumului care ar urma într-un interval mai scurt de un an. Dar cândva trebuie să facem această modificare, că oricât ni se va spune că nu se poate, că suntem în interval, că nu ...

Eu zic, e bine să adoptăm acest amendament, nu se va aplica mai repede de un an, dar după aceea e bine - și gândiți-vă cu toții că s-ar putea ca peste doi ani chiar să fiți interesați ca această Constituție să fie protejată de o astfel de prevedere drastică.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Voi supune votului.

Vreau să vă spun că există și a doua condiție, stimate coleg, cea care vizează 25% din total. Deci sunt două condiții cumulative.

Voi supune votului dumneavoastră amendamentul propus de Grupul UDMR. Comisia l-a respins. Să înceapă votul.

18 voturi pentru, 107 voturi împotrivă, 56 de abțineri.

Propunerea și amendamentul colegilor de la UDMR au fost respinse.

7 marginal. Observații? Nu. Adoptat.

8, 9? Au fost adoptate.

Rămâne la votul final, care va începe la ora 12,00.

Domnule Munteanu, pe procedură. Vă rog.

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Având în vedere faptul că programul a stabilit ca votul final să aibă loc la ora 12,00, rugămintea mea este să propuneți sistarea lucrărilor, să aibă timp aparatul tehnic să pregătească documentele.

Domnul Florin Iordache:

Păi suntem în grafic, domnule lider!

La ora 11,30 programul se încheie.

Vă mulțumesc.

Ne vedem la ora 12,00 la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 16 decembrie 2017, 18:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro